Jag har nu klarat av nio hela dagar utan bag-in-box vin, utan smygandet och smusslandet.
För tio dagar sen rämnade fasaden och min man gav mig ett ultimatum.
”Bli nykter eller skilsmässa. ”
”Tala om för barnen och dina föräldrar att du är alkoholist. ”
Morgonen efter tömde jag mina gömmor av vin och åkte hem till mina föräldrar med det.
De hade inte anat någonting och tyckte jag var stark som tar tag i det.
Våra barn sa ” vi älskar dig mamma och vi vill inte oroa oss mer”
Det skar i hjärtat 💔
Det är klart att de har vetat även om de inte bor hemma längre.
Första veckan har gått jättebra
Jag sover gott all tyngd o ångest pga alkoholen har släppt.
Alla runt mig stöttar mig och jag har inga problem med att säga
Nej tack jag kan inte dricka alkohol längre !
Var på restaurang åt gott drack vatten.
För att jag har BESTÄMT mig.
Kroppen reagerar med huvudvärk men en Alvedon tar hand om det.
Tänk att jag efter 4 års eskalerande drickande kommit till denna punkt
Jag skall fan i mig klara av detta med.

@Helahea Stort grattis till 200 dagar!🤩 Dom där ”vinflasharna” kan sitta kvar ett tag. Det är bara till att skratta åt dem, efter något år så är dom helt väck. 😃

Kram

@Helahea Grattis till 200 nyktra dagar! 🥳🥳🥳 Själv längtar jag till mitt badkar på samma sätt som jag längtade efter vin efter stressig jobbdag. Perfekt substitut! Uppnår samma positiva effekt 😍

Kram 🐘

@Helahea Stort grattis till 200dagar🥳 Livet är inte en räkmacka ens efter 200dagar (jag har 2 dagar kvar dit) men jag upplever motgångarna lättare att hantera och känner mig starkare hela tiden i tanken att jag aldrig mer vill ha tillbaka det livet jag hade när jag var gift med alkoholen.

Stor kram❤️

Nykter morgon 203
Sedan jag valt att bli nykter reagerar jag på vad mycket alkohol som florerar i sociala medier. Trevlig helg / kväll bilder med vin/ öl mm jag undrar varför är det vad som representerar ” trevligt ” ? Reklam för kändis viner läggs upp lagom till helgen. Fredagsdrinken presenteras glatt. Gött rött till lördagsmiddagen. Mm
Förr reagerade jag inte alls men nu reflekterar jag på det och tänker att det är inte är underligt hur lätt det är att bli beroende.
Ikväll skall jag på restaurang som serverar den godaste granatäpplejuicen till maten.
Det är det som kyparen alltid rekommenderar till alla gäster.

@Helahea Så är det. Alkohol, alkohol, alkohol överallt. Så jävla normaliserat och romantiserat. Och så viktigt att vi ifrågasätter detta ständiga uppmuntrande till supande 🤬 Jag vägrar tex att ge bort alkohol i present numer. Jag tar inte emot alkohol i present heller, jag svarar ”nej tack, behåll den du”. Jag deltar inte på personaljippon om alkoholen står i centrum, jag lobbar hellre för personalaktiviteter dagtid. Välkommen upp på barrikaderna! Vi som ifrågasätter alkoholromantiken 🤩

Kram 🐘

@Helahea Reflekterade inte heller över all reklam och den alkoholromantiska samhällsnormen som råder, när jag drack. Jag var ju själv en del av den och hyllade den. Normen är också att man ska skämmas om man inte kan hantera alkohol, så då måste man smyga med det. Det blir dubbelt, alkoholen både hyllas och förkastas. Sedan om man väljer alkoholfritt så kan det också både hyllas och förkastas. Jag är ändå så otroligt tacksam över att vara nykter och inte skäms jag heller längre över att inte kunna hantera alkohol. Tvärtom är jag stolt över att jag insett att jag inte kan dricka alkohol och att jag hade viljan och styrkan att sluta.

Hoppas maten och drycken smakade gott restaurangen och vilken härlig kypare😁

Nykter morgon 212
Dagarna rullar på märker att jag inte tänker så mycket på alkohol längre. Oroar mig fortfarande för sociala sammanhang där alkohol är en naturlig del av tillställningen. Jag är ju en väldigt öppen person så jag gör ingen hemlighet av att jag inte dricker alkohol längre, men det känns ändå som en osäkerhet.
Tyvärr har mitt beroende övergått till socker! Det måste jag skärpa mig med. Vet ju att det är en övergång att jag ersätter det ena med det andra.
Så är det ju för oss med beroendebeteende.
Tack för att ni alla finns här det är skönt att kunna skriva i en säker o trygg miljö

@Helahea Jag förstår vad du menar! Jag känner mig jätte stark när det gäller att inte dricka men när det kommer till sociala sammanhang där alkohol är centrum tycker jag det är obekvämt många gånger! Inte med mina närmsta som vet att jag inte dricker men när det pratas AW eller annat. Tycker det är jobbigt när folk blir överdrivet glada och spralliga bara för att de dricker eller ska dricka för jag kan inte få det dopaminpåslaget. Däremot blir jag precis lika glad och exalterad som de som dricker när det är i min närmsta krets.

Det blir ett utanförskap med de som inte är mina närmsta, ett utanförskap som jag känner i varje cell. Som det kändes när jag blev utanför i yngre tonåren. Lite som att jag känner mig mobbad, den känslan!

@Himmelellerhelvette Det blir lite så, utanförskap när man går emot strömmen. Man bli avvikande och det handlar om gänget kan inkludera den avvikande. Troligen blir de rädda för det som avviker och rädda för att själva hamna utanför, så man tightar till gruppen ännu mer, så att man verkligen tillhör gruppen. Jag kan känna att med den förändringen som jag gjort, är nykter, så känner jag själv inte lika stor tillhörighet på samma sätt längre, med de som jag mest umgåtts genom alkohol. De vill få kicken och släppa hämningar, medans jag inte söker den sortens kick längre. Nu hänger jag mest med min man och våra hundar på min fritid, så det gör inte mig så mycket att inte tillhöra, men förstår att det känns jobbigt om man umgås mycket med sina vänner på fritiden och inte känner tillhörighet❤️

@vår2022 jag känner inte att de sluter sig till varandra de inkluderar mig men det är jag som känner att detta är inte för mig, ser liksom inte nöjet med att vara med. Vet ju att det förväntas att man skall vara med och ibland gör jag undantag hänger med snackar en stund innan jag smiter hem.

Söndagmorgon nykter dag 218
Sonen har varit hemma i helgen. Vi har ätit gott, tittat på sport, gått långpromenader i skogen .
Så härligt han är den som verkligen frågar hur det går för mig att vara nykter. Lyssnar utan att fördöma. Han är djupt imponerad av att jag verkligen lyckas hålla mig nykter. Då växer man i sitt beslut ❤️
Min man måste jag också hylla för även han har varit helt nykter. Han väljer att inte dricka för att jag väljer att inte dricka. Som han säger i nöd o lust. Vi pratade med vår son av ärftligheten och att han måste vara försiktig. Sonen var redan införstådd med det. Och väljer att dricka mer alkoholfria alternativ när han är ute med kompisar mm
”Jag vill bryta cirkeln” Så klok 30 årig man ❤️
Hoppas ni alla har några runtomkring er som uppmuntrar er som ni också kan prata med öppet o ärligt. Självklart utan att lägga på dem ansvar och oro.

@Helahea Härliga nyktra dagar du samlat ihop🎉. Min man gör också det här tillsammans med mig och det är jag så tacksam över, i nöd och lust😁. Den positiva effekten är att vårt liv tillsammans har blivit så mycket bättre utan alkohol. Jag har också pratat med mina vuxna barn om alkoholgenen från mig och de är så stolta över mig. Det känns bra att kunna prata öppet om det utan skam. Mitt ena barn dricker inte alkohol alls och det känns så bra, ett val han själv gjort sedan ungdomsåren. Han faller inte för något grupptryck och det är jag så stolt över❤️

Ha en fin söndag!🌞

@Helahea Så fint samtal du hade med din vuxna son ❤️ Min äldsta dotter är 25 år och hon har stöttat mig helhjärtat i detta. Hon dricker inte själv, har aldrig gjort, pga ärftligheten faktiskt. Min pappa, min pappas syskon, min farfar och dotterns pappas morfar har alla varit alkoholister. Och jag då, även om hon inte skulle kalla mig alkoholist, utan snarare problemdrickare. Hon bestämde sig tidigt för att inte äventyra sin egen framtid, och hon har i princip aldrig druckit alkohol. Hon är min förebild ❤️

Kram 🐘