Jag har nu klarat av nio hela dagar utan bag-in-box vin, utan smygandet och smusslandet.
För tio dagar sen rämnade fasaden och min man gav mig ett ultimatum.
”Bli nykter eller skilsmässa. ”
”Tala om för barnen och dina föräldrar att du är alkoholist. ”
Morgonen efter tömde jag mina gömmor av vin och åkte hem till mina föräldrar med det.
De hade inte anat någonting och tyckte jag var stark som tar tag i det.
Våra barn sa ” vi älskar dig mamma och vi vill inte oroa oss mer”
Det skar i hjärtat 💔
Det är klart att de har vetat även om de inte bor hemma längre.
Första veckan har gått jättebra
Jag sover gott all tyngd o ångest pga alkoholen har släppt.
Alla runt mig stöttar mig och jag har inga problem med att säga
Nej tack jag kan inte dricka alkohol längre !
Var på restaurang åt gott drack vatten.
För att jag har BESTÄMT mig.
Kroppen reagerar med huvudvärk men en Alvedon tar hand om det.
Tänk att jag efter 4 års eskalerande drickande kommit till denna punkt
Jag skall fan i mig klara av detta med.

@Helahea Så bra att du sa ifrån❣️Jag har också känt skav kring alkoholen över påsk som väckt något i mig! Konstig puckel som kom oväntat för mig! 8 månader har gått och jag kände mig helt safe, kanske släppte jag garden lite? Har inte druckit men läskiga tankar har svävat förbi! Stor kram❤️

@Himmelellerhelvette Grattis till 8 månader 💛
Det är så att garden har sänkts så det var en bra påminnelse för mig och mina anhöriga att det är inte okej att slentrianmässigt ta lite vin eller någon öl. Det är ju inga mängder som konsumerades men onödigt.

@Helahea Jag är ny här och läser om andras resor vilket är så lärorikt. Jag är så tacksam jag hittat hit. Jag känner igen mycket i vad du och andra skriver, och är väldigt imponerad av vad ni åstadkommit.
Jag är verkligen i början av min resa ...
Det är mitt i natten och kan åter igen inte sova. Då läser jag några berättelser. Jag känner mig nu stark och super motiverad.
Om tre timmar blir det 7 dagar av nykterhet och av FRIHET.
Hoppas du har en skönt natt.

@Crusade tack för att du hittat hit 😊 Välkommen här i forumet sitter vi alla i samma båt o kämpar för att leva ett nyktert liv. Vägen dit är ingen dans på rosor men det går ❤️

@Helahea Jag kan inte sova och då läser igen vissa trådar som din ... Jag satt i samma situation gällande min relation med min man. Ett ultimatum ... nykterhet eller skilsmässa.
Jag valde nykterheten och det är det bästa beslut någonsin.

Vi fixar det här!
Kram på dig.
xxx

Var otroligt nära ett återfall förra helgen. Hjälpte till med en flytt. Svintrött och helt slut i kroppen
När vi skulle äta häller jag upp ett glas rött och börjar dricka lite ….. tills jag svalt första klunkarna och tyckte att Faaan va gött !!
Då inser jag vad jag gjorde !!
Ställde undan glaset och drack två glas vatten på rad. Ångesten som det skapade var så stark.
Jag säger ju till mig själv ALDRIG mer !

Börjar närma mig 1 årsdagen det är nu på sommaren och semestern som jag saknar ett par glas rött vin. Har tyvärr inte hittat något alkoholfritt alternativ till ett gott rött. Vitt och öl finns det ju en mängd av riktigt goda alternativ men rött smakar ju liksom saft.
Annars går det jättebra. Märker att det är när det är mycket omkring mig som suget kommer smygande. Dottern har varit hemma på besök några dagar och det har varit mycket fix inför hennes stundande bröllop. Hon o jag kommer ofta på lite kollisionskurs och i det läget var suget stort men jag backade undan och lät maken ta hand om det mesta.
Han insåg vad som var på gång och hanterade situationen.
Stödet från honom är enorm ❤️
Hoppas ni andra har en härlig nykter sommar

@Helahea Hej, kan rekommendera Lindemanns röda om du inte redan testat det. Testade Jacobs creek förra veckan och det smakar med saft som du beskriver men Lindemanns smakar faktiskt riktigt bra!

Superbra jobbat för övrigt, ge dig själv en härlöig klapp på axeln!

Jag kan rekommendera burkar med Pinot Noir, minns inte märket- men gott.
Sedan finns en flaska som heter Edenvale som också är avalkoholiserat pinot noir och riktigt gott tycker jag! Heja dig!

@Helahea Hur går dina planer efter ett år? Tänker du fortsätta vara alkoholfri? Intressant att du känner sug på rödvin, har du rannsakat dig själv om det är ruset eller smaken du är sugen på?
Jag tror att det skulle smaka skit äckligt helt ärligt. Så som man tyckte när man testade första gångerna i livet. Jag drack nästan bara rödvin förr därför tycker jag det är intressant varför du är sugen, nyfiken.

Kram

@Helahea Härligt, med snart ett år!🎉. Du verkar ha koll på läget att stress och kollisionskurs triggar suget. Den ”gamla” hjärnans inlärda beteende att dricka när man får påslag av något. Bra att din man är med på noterna och förstår vad som kan vara på gång. Likadant är det inlärda beteendet att när det är sommar och semester ska man dricka just för att det är sommar och semester. Läste på nätet att just vid semester så ökar drickandet massor och de som dricker mest är småbarnsmammor. Lättare att vara bakis, mindre måsten, senare mornar och ett sätt att snabbt stänga av tankar och känslor tänker jag. Det är ju verkligen stressigt att vara småbarnsmamma idag med alla krav som ställs på alla olika livsområden. Säkerligen följer detta beteende med upp i åren och när barnen klarar sig själva sitter man där och pimplar vare sig det är semester eller vardag för man vill snabbt kunna koppla av livet en stund. Tyvärr lär man hjärnan detta sätt att leva på och det är tufft att ta sig ur denna inlärning.

Ha en härlig nykter sommar!🌞❤️

@Himmelellerhelvette det är smaken jag saknar. Jag är mycket matintresserad och saknar ett rött vin till en god bit kött. Ruset saknar jag inte mer än när livet kör ihop sig ( dottern är hemma ;)
Jag kommer fortsätta vara nykter. Det finns ingen anledning att trigga igång ett beroende igen. Jag är öppen med att jag inte dricker alkohol i vänkretsen och på arbetet mm

@vår2022 tack 🙏🏻 sociala medier fylls nu med alkohol och jag känner en stor lättnad att inte längre tillhöra den skaran av människor som ”måste” ta en drink efter stranden. Men kan förstå hur det kan påverka andra.
Nykterhet kommer först för mig. Trodde ALDRIG att jag skulle klara ett år.
Trevlig nykter sommar ☺️

Men de har kommit i samma förpackning med ett rött. Men det är ju långt från rödvin- men funkar bra (för mig) som substitut. Vill verkligen inte trigga någons alkoholsug. Så skriver endast om detta ifall frågan kommer upp! 🤗