Jag har nu klarat av nio hela dagar utan bag-in-box vin, utan smygandet och smusslandet.
För tio dagar sen rämnade fasaden och min man gav mig ett ultimatum.
”Bli nykter eller skilsmässa. ”
”Tala om för barnen och dina föräldrar att du är alkoholist. ”
Morgonen efter tömde jag mina gömmor av vin och åkte hem till mina föräldrar med det.
De hade inte anat någonting och tyckte jag var stark som tar tag i det.
Våra barn sa ” vi älskar dig mamma och vi vill inte oroa oss mer”
Det skar i hjärtat 💔
Det är klart att de har vetat även om de inte bor hemma längre.
Första veckan har gått jättebra
Jag sover gott all tyngd o ångest pga alkoholen har släppt.
Alla runt mig stöttar mig och jag har inga problem med att säga
Nej tack jag kan inte dricka alkohol längre !
Var på restaurang åt gott drack vatten.
För att jag har BESTÄMT mig.
Kroppen reagerar med huvudvärk men en Alvedon tar hand om det.
Tänk att jag efter 4 års eskalerande drickande kommit till denna punkt
Jag skall fan i mig klara av detta med.

Läser olika trådar här på forumet och känner så stor tacksamhet till flera av er här ❤️ Ni är flera stycken som stöttat och hjälpt mig.
Haft en jobbig dag och var så sugen på vin då gick jag in här läste min egen tråd….
Aldrig tillbaka ALDRIG tillbaka till dag 1

Nyktermorgon 412
Känns helt otroligt att skriva det!
Förbereder mig för en resa till Grekland. En vecka med sol, bad, god mat mm
Har idag mailat hotellet för att be dem att ta bort all alkohol från rummet. Det är ett hotell som vi varit på innan och jag skall för första gången åka dit nykter… ingen kall rosé eller drink. Därför har jag lagt upp en strategi. Köper med mig några burkar ”ein zwei zero ” och ett par flaskor alkoholfritt bubbel.
Något som jag lärt mig av dessa 412 dagar är att vara förberedd Då är möjligheten att lyckas större.

@Helahea Grattis till 412 nyktra dagar! Klokt att maila hotellet och be dem tömma baren på rummet. Ett otyg minst sagt att det fortfarande finns, utan att man själv sagt sig vilja ha det. Ha det bäst i Grekland 🥰

Kram 🐘

@Andrahalvlek
Jag undrar om du orkar berätta hur du mådde vad som hände kroppsligen/ själsligen när du blev sjukskriven för utbrändhet .
Vad blev vändpunkten ?
Minns du?
Var det inblandat med alkohol alla gångerna ?
Kram

@Majaella Det är sömnen som ballar ur på mig, sen går det tyvärr snabbt utför. Stress och sömnbrist gör att jag får ångest som yttrar sig i värmevallningar, tryck över bröstet, stickningar i händer och ansikte. Det kommer som vågor, mest nattetid. Omöjligt att sova.

I övrigt märker jag att mina kognitiva förmågor ballar ur. Jag hattar hit och dit med saker, får inte saker ur händerna, kan inte ta beslut om enklaste saker, kan vela med formuleringarna i ett mail hur länge som helst. Upplever mig jagad, märker att jag gör ett uruselt jobb.

Jag blir också väldigt irriterad och arg på min omgivning, drar mig undan, vill inte fika, luncha eller umgås. Ingen förstår mig, alla är idioter. Även familj och vänner.

Nästa steg är att jag glömmer ord, får inte ut rätt ord ur varken minnet eller munnen, glömmer koder till bankkort och dyl. Får ”luckor” i medvetandet så att jag plötsligt vaknar upp när jag kör bil tex: ”Hur hamnade jag här?” Då kan jag också uppleva ångesten i form av att jag inte får luft, att jag kvävs. Som om lungorna krympt, jag får inte ner luften.

Nästa steg efter det är att jag blir deprimerad, helt apatisk och oförmögen att göra någonting. Försöker jag äta växer maten i munnen, jag är enormt törstig och dricker massa vatten. Titta på tv för att distrahera är det enda som funkar. Försöker jag promenera går jag i slowmotion. Mitt ansikte är helt nollat på uttryck och jag är ledsen i ögonen. Det är som om färgen på ögonen bleknar och pupillerna förminskas.

Alkohol har förvärrat ångesten, men när jag väl förstått vartåt det barkar så har jag helt slutat med alkohol, alla gångerna förutom den sista för då hade jag redan slutat. Alkoholen kan skjuta upp ångesten, men då kommer den tillbaka etter värre mitt i natten. Det har jag upplevt och av ren självbevarelsedrift har jag därför nollat alkoholen spontant.

Usch, det är obehagligt att bara skriva det.

Kram 🐘

@Andrahalvlek det låter som fruktansvärda svåra perioder som du har att gå igenom, och så länge ... Jag har nog nuddat vid en del av symtomen, som att inte hitta namn och ord,svårt med beslut men har stannat i totalt ångesttillstånd ( generell ångest ? ) efter en personlig kris. Ångesten som jag måste häva annars kan jag aldrig sluta med alkohol. Jag kämpar med att hålla det måttligt, men jag har misslyckats med begränsa tabletter o alkohol ett par gånger med katastrofala följder de senaste månaderna . Jag skall till läkare imorgon och fråga efter ngt SSRI preparat. Du hinner väl inte svara om tips på sort, så jag får förlita mig på läkarna .
Jag ser dig som en fantastisk förebild och tack för kommentar i min tråd .
Som du kanske noterat har jag slarvat bort lösen o mailadress så jag är nu Majaella ( fd Majaela)
Hoppas du slipper gå igenom eländet en fjärde gång !
Kram 🌼

@Majaella Duloxetine hjälpte mig 🙏🏻 Nu försöker jag inte ens sluta. En del behöver insulin och andra behöver serotonin och dopamin. Den senare gruppen tillhör jag.

Det känns som alkoholen hjälper mot ångesten, men det gör bara ångesten värre. Den skjuts upp och kommer tillbaka mycket starkare. Det enda sättet att hantera ångest är att uthärda, stå kvar, utsätta sig osv

Kram 🐘

Nyktermorgon 452
Tänk vad livet kan rulla på…. Ena dagen efter den andra. Var kväll är jag Tacksam för att jag lägger mig nykter.
Jag var ju lite orolig över att åka till Grekland en vecka. Men det gick hur bra som helst.
Gott alkoholfritt öl 🍺 och god mat 🥘
Tacksam för att viljans kraft är så mycket starkare nu ❤️