@Jerri Skönt att du är så gott som frisk. Jag minns att jag tänkte att jag inte längre kommer att komma i en feststämning som nykter. Att jag inte kommer att ”gå igång” på musik och släppa loss med både dans och sång, det som hände när jag druckit. Men jag hade fel. Jag går fortfarande igång på musik jag gillar😄. Minns första gången när andra druckit och kom igång med sång och sjöng med till musiken, jag kände mig lite stel och ”nykter”. Situationen var ny, jag var medveten om mig själv, som drucken hade jag inte det och spärrarna fanns inte. Men jag kunde slappna av och börja sjunga jag med, jag lät mig själv bara följa med. Det var faktiskt en ännu härligare känsla att göra det som nykter, en endorfinkick!

Så bara gör och slappna av, det kommer att gå bra💃

Mitt i natten. Kan inte sova. Min relation tog slut i fredags. Klarade inte att stå emot då efter det. Drack alkohol. Har inte druckit efter det. Bara gråter. Jag vet det här är rätt men det känns som jag går sönder. Allt gör ont.
Jag vet att alkoholen inte kommer hjälpa mig i sorgearbetet så nej på det. Nu är det uppåt igen.

@Jerri Börjar med en kram❤️. Det är tufft när en relation tar slut, en stor sorg. Även om man vet att det är det bästa så är det tungt och det gör ont. Man får bryta ihop och komma upp på fötter igen, för det gör man förr eller senare. Precis som du säger kommer alkoholen inte att hjälpa dig, tvärtom det kommer att stjälpa dig om du dricker. Det går inte att sorgearbeta med alkohol i kroppen för det förvränger alla känslor och man når inte heller sina äkta känslor. Man kommer ur sin sorg på ett helt annat sätt som nykter. Min vuxna dotter har precis brutit upp ur ett lång förhållande och jag tröstar henne med att det kommer att bli bättre, det kommer att bli bra så småningom. Låt processen ha sin gång och sätt ord på dina känslor, det lättar. Jag tror det finns en mening med det mesta, man kanske inte ser det direkt i hopplösheten, men längre fram så kommer det att visa sig.

Sköt om dig nu, drick inte, det kommer att bli bra och vi finns här för stöttning❤️

@Jerri Styrkekramar i massor till dig ❤️ Och precis som du själv säger - alkohol hjälper dig inte ett dugg i sorgearbetet, tvärtom. Du tar dig snabbare igenom om du tillåter dig att vara ledsen och arg och uppgiven och besviken. Gråta mycket.

Jag använder musik som extrahjälp att gråta. I en relation har man alltid vissa låtar som betyder extra mycket. Jag och barnens pappa träffades 1989. ”It must have been love” med Roxette spelades mycket då. Efter vår separation 2013 spelade jag den ibland på repeat och grät, grät och grät. Det jag sörjde mest var att jag verkligen trodde att vi skulle bli gamla ihop.

Kram 🐘

Tack alla för er omtanke ❤️
Att känslor förändras är ingenting man kan rå för. Här hände det, har jag fått höra, för ganska länge sedan. Det är det sveket, när vi lovat varandra ärlighet i stora frågor som rör oss, som gör mest ont. Även såklart att det är slut. Det varade i 5,5år. Inte jättelångt men inte kort. Jag har blivit lämnad av samma person flera gånger under dom här åren och sedan har vi gått tillbaka. Relationen har varit kämpig och jag har ofta känt att jag fått ge mer än vad jag fått men kärleken har varit stor och jag har inte velat vara den förutan och varje gång trott att den här gången blir det bättre. Den senaste gången lyckades vi i alla fall i 2år utan avbrott eller drama. Men med facit i hand så är det här det enda rätta. Det är skillnad emot tidigare gånger då jag inte velat att den ska vara över. Visst finns det fortfarande delar av mig som inte vill att det ska vara så här men jag har förstått att ingenting annat är möjligt och sveket/oärligheten har varit för stor. Det finns ingen tillit kvar. Jag är rädd för att vara ensam och tycker det är fruktansvärt jobbigt att känna mig oälskad. Jag förstår att jag måste arbeta med dom bitarna. Det ger mig också en extra styrka till att vilja vara nykter. Mina dåliga känslospiraler om att inte vara omtyckt eller att jag skulle höra av mig till min föredetta skulle få sig en riktig push av alkohol och det vill jag inte. Den här gången vill jag göra det som är rätt. Det vill säga inte trigga mina negativa känslor/slå på mig själv, inte ringa eller skicka sms om hur ont allting gör och bedyra min kärlek så pass långt att jag går med på vad som bara för att eventuellt bli tagen tillbaka (av någon som inte vill ha mig) eller för den delen hur illa jag blivit behandlad. Det leder inte framåt. Jag ska göra allt i min makt för att dom här känslorna precis som känslorna för alkohol successivt får förändras och avta. Och jag kan nästan förlåta mig för att jag inte klarade av att vara nykter då när det hände. Jag hoppas att jag kan förlåta mig för det med tiden.

Men kära fina lilla Plupp ❤

Förstår verkligen att det känns ledsamt just nu 😥
Vill mest skicka en stor kram och tala om för dig att du är värdefull.

Hoppas du kommer till kaffestugan imorgonbitti. Har saknat dig där några morgnar. Där slår man sig ner och mår precis som man gör. Det här livet är sanneligen inte alltid så glatt men det finns mycket värme och kärlek omkring ändå.

Hoppas du kan få lite sömn inatt ❤

Nykter men väldigt trött. Gråtit mycket och intensivt. Rösten borta (rent fysiskt). Är väldigt tacksam för att jag är nykter: Sorgen är stor men inte missvisande/tilltvistad i hjärnan. Har tänkt men inte uttalat några elakheter till mitt ex. Får vara nöjd så för nu.

Godmorgon @jerri
Beklagar. Så tråkigt när relationer tar slut. Du gör rätt i att inte dricka mer. Läkningsprocesser har svårt att få fäste då.
Ta en dag i taget, det har du övat på, och det är fortsatt en bra väg att gå. Kram på dig 💞

@Jerri Stora stora kramar! Så tufft, skickar dig all värme och stöd. Hoppas att du kan få draghjälp av din andra fantastiska förändring i denna nya förändring. Var extra snäll mot dig själv. Tålamod. Du är värd ett bra liv utan människor som sviker Vi stöttar dig här!! Har hällt upp etiopiskt kaffe till dig i stugan!

Tack alla för era omtankar ❤️. Det värmer. Det gör att jag känner mig mindre ensam. För jag känner mig så ensam. Fortfarande nykter. Jag ska erkänna att det är svårt att vara det. Hjärnan gör små loopar om smärtlindring. Vill tro att dom dagar jag var nykter innan det här hann sätta lite avtryck och minne som gör att jag ändå kan förstå och hejda impulsen. Jag tillhör den grupp av människor som tror att jag ska dö när jag blir lämnad. Har inte haft många relationer (ett fåtal som alla varit långa) och varje gång har det varit lika dant. Känslan av övergivenhet, värdelöshet. Det är inte sunt. Jag förstår det. Den går inte att tänka bort. Den är bunden vid mig. Men kanske finns ett svar till varför alkoholen fått så stor betydelse i det? Eller en del av svaret. Det här med att hela tiden prestera, vara till lags för att dug. Döva stress, press, värdelöshetskänsla och trötthet med alkohol. Jag vet ju att det går att bryta med alkoholen och att det blir bättre. Kanske kan jag göra någonting åt det här också? Jag vet inte men vill tro det. Är som sagt nykter och det är bra.

@Jerri Du behöver fokusera på att vara självsnäll, prestera good enough och vänja dig vid att trivas enbart i ditt eget sällskap. Allt det kommer nykterheten att hjälpa dig med! Man blir mer chill som nykter och mer förnöjsam generellt.

Men det känner du inget av ännu, förstås. Tålamod är det första vi måste träna mycket på. En dag i taget - fokusera på minsta lilla pyttesak som känns bra. Kolla in @thisnakedmind på Instagram. Annie Graces små filmer där är topnotch!

Kram 🐘

@jerri du behöver kanske inte tänka just nu på vad som är sunt eller osunt? Att känna sig övergiven (vilket man ju då och då är/blir genom livet) är urjobbigt och ledsamt men det är inte farligt.
Ta en nykter dag i taget, det kommer att bli bra, helt säkert. Kram på dig.

@Jerri Jag tror att du kommer känna dig väldigt stark när du kommer ur den värsta sorgen utan att ha druckit på den! Jag har gått igenom flera väldigt stora sorgearbeten under mina 6månader som nykter och när jag tillslut tagit mig upp ur sängen, tårarna slutat rinna och den extrema värken i bröstet börjat avta går det sakta åt ljusare dagar och när dagen tillsist blir helt ljus med bara några moln kvar av nedstämdhet känner jag mig starkare. Det är som med en muskel, den bryts ner varje gång vi tränar men blir starkare för varje gång den reparerar sig själv!

Stor kram och spela hela filmen från första till sista glaset så vet du hur det slutar!

Livet blir lättare att hantera ju längre tid vi har ifrån alkoholen❤️