Jag säger också fredagtjohooo!
Kunde sova lite längre vilket jag behövde efter en tuff vecka.
Nu ser vi till att tänka på allt vi KAN göra med fördel-som nyktra, flanera och spankulera, läsa och babbla med familj och vänner, laga ny mat, testa a-fri öl om man gillar det. Promenera och bli trött i kroppen av att röra sig. Grattis till dag 34!

@Se klart. Fint med lite insovning. Hoppas du är mitt i något av dina härliga KAN ovan.
Var pigg när arbetet var över så det blev en kort tur på stan. Just nu tv, The Mentalist tror jag det heter och choklad. Kanske lite läsning och en hyfsad tidig natt för pigg morgon och låååååång härlig lördag =)
Vilka är dina bästa alkoholfria ölsorter? Känner fortfarande det känns farligt att prova men blir nyfiken.
Tack för grattis förresten =) och ja, bättre fundera på vad vi kan än vad vi inte kan.

Så är den här, fredagskvällen och några dagar ledigt från arbete.
Arbetsdagen var helt lagom. Hör till ovanligheterna. Så var pigg när jag lämnade, bestämde mig för att gå på stan en sväng. Tog inte lång tid alls för än suget på alkohol kom. Tillslut visste jag inte vad göra och tänkte att om jag hittar någonting i dom 3 butiker jag bestämt mig för att titta i så köper jag ingenting på systembolaget. Jag verkligen letade och tillslut köpte jag en klänning som jag inte är helt säker på om jag behöver eller egentligen vill ha. Märkte att jag gjorde allt för att hitta den där rätta saken som bevis. Så en del av mig vill hålla mig från alkoholen. Den andra delen av mig fortsatte dividera. Klänningen hade ju bara kostat 59:- (second hand) så fanns ju pengar kvar och även känslan av att vilja dricka. Tänkte att jag kanske var hungrig? Gick in på Mc Donalds (inte en favorit) och tog en dubbel burgare i handen och jagade iväg till affär nr 2 som inte hade någonting alls och sedan affär 3 där ingenting passade. Dags för hemresa. Hela vägen spelade min hjärna upp olika scener med mig och ett glas och känslor av välbehag. Tvingade fram känslor av vad som egentligen blir av det hela om jag skulle leva ut tanken. Köpte salladsbar, 2 chokladkakor vilket jag köper färre gånger än fingrarna på min ena hand och grabbade tag i någonting som visade sig vara en sockerfri pepsi 🤣. Slafsade i mig maten och nästan all choklad, helt crazy. Nu några timmar senare är jag nöjd och önskan om alkoholen är borta. Jag fattar inte hur känslan av att vilja dricka är så otroligt stark att allting annat totalt bleknar. Tidigare har det väl också varit så men eftersom jag alltid svarat på impulsen har det inte blivit synligt.
Stolt över att jag klarat det och att en bit av mig gör allt för att hålla mig nykter. Glad för möjligheten att vakna upp till en nykter och förhoppningsvis glad/härlig lördag. Önskar er alla det samma!

Lördagmorgon.
Hade svårt att somna igår. Satt uppe lite för länge framför tv.n och lite tid åt tankesnurrar i sängen. Vakande prick 8 och faktiskt ganska pigg 😀. Tack 🙏🏽 nykterheten! Har hunnit ta en lång dusch, tvättat och fönat håret. Tycker det är en jobbig process så gör det fel med huvudet uppochned och slutar därför som Plupp. Efter det försök att recycla ansiktsmask. Fungerade sådär. Efter halva frukosten var jag trött på att vika fast flikar. Anade som vanligt en lätt huvudvärk testar med alvedon i förebyggande. Min plan var/är/var att fixa lite här hemma innan jag lämnar. Jag vet att det räcker med små steg och att ingenting behöver vara perfekt men bara jag ser mig omkring. Obäddad säng, lite papper här och där och kläder lite spritt, vattnade blommor. Jag blir alldeles matt och handlingsförlamad. Försöker minnas att även positiva saker som långdusch med tillhörande aktiviteter , hårfix, frukost etc också tar energi fast det är positivt. Så lite vila nu och sedan på det hela, eller delar av det. Åter väldigt glad att jag gav mig nykterhet även igår och har ett klart huvud som förstår lite om vad som föregår i sinne och kropp. Det kommer bli en bra dag!

Vila, vila och vila.
Om du skulle gå tillbaka och läsa trådarna, alla börjor här på forumet så skulle du bli förvånad- samt känna igen dig, alla ”hur kan jag vara så här trött?” ”Behöver jag vila - igen?”
Det behövs eftersom de allra flest av oss druckit för att maxa/orka/fylla på. När alkoholen i själva verket knaprat dag och natt på våra energidepåer och vår ork. Det tar tid att återhämta sig, räkna med ett första halvår att bara vila ikapp. Sen börjar du vila normalt- vilket alltså är just det. Avkoppling, tupplurar, bad eller promenad. Ligga i soffan och se på tv, läsa en bok. Somna medan du läser en bok….

Om du vill testa a-fri öl så föreslår jag en icaaffär och absolut inte Systembolaget.
Mikkeler- ett danskt märke- har flera goda. Carlsberg o% är som en god lager. En ipa jag inte minns nu vad den heter, ska kolla.
Känner du det minsta tvek tycker jag du ska vänta. Kombucha har lite vuxen smak, och goda teer har funkat bra.
OBS- som gamling här så dricker jag nästan aldrig substitut för alkohol numera. Däremot tar jag en light-tonic med is och citron på fredagkvällen, sen cola zero. Jag dricker ibland a-fritt bubbel som jag lärt mig att verkligen gilla.
Du ska verkligen fundera över va du själv föredrar- jag tyckte att det var jätteskönt att kunna ”ta er glas” med något extra när vi hade gäster och innan suget efter ”nåt i glaset” avtog.
Om man är många och alla andra dricker alkohol har jag alltid ett eget glas som skiljer ut sig från andras så jag inte råkar ta fel!
Men viktigast är att få ett cart blanche för sig själv gällande rätten att vara trött och pausa. Kram 🤗

@Se klart Ja tålamod. jag måste bli bättre på det. I natt blev det i alla fall drygt 6,5 timmar non-stop. Somnade ovaggad vilket inte hänt tidigare utan hjälp av alkohol.

Nej, systembolaget vågar jag inte besöka. Drack en väldigt god alkoholfri dryck därifrån på nyår men den får vänta. Ska träffa vänner nu på fredag. Kanske att jag ska testa en alkoholfri öl då. Hemma när jag är ensam, vilket är mest förknippat och betingat för min del får det bli annat/inte likt eller anspelning på alkohol. Ska leta efter mer vuxna smaker. Det är ett bra tips jag blir glad av 🙂

I går bio, lunch på stan. Halvlång promenad. Händelser vid vattnen. Allt tillsammans med särbo som ligger och snusar gott.
Märker att jag bit för bit njuter lite mer av varje nykter morgon. Speciellt lediga morgnar när jag har tid att märka att jag njuter. Helgerna känns pyttelite längre på ett positivt sätt. Känner mig tacksam och lite rofylld 😌

@Jerri Härligt! De positiva effekterna kommer i små portioner samtidigt som hjärna återhämtar sig från drickandet. Och det blir ju bara bättre och bättre ju längre tid man är nykter, när återhämtningsprocessen pågår och när hjärnan blir balanserad igen. Njut av de små portionerna och lägg märke till skillnaden.

Ha en fin söndag!❤️

Härligt låter det!
Här kommer en petig kommentar från en som är intresserad av språk och ord.
Du skriver att du ”måste bli bättre på” tålamod. Som om du vore dålig på det.
Det är du inte. Bara ovan.
Så tänk att; tålamod är något du antagligen varit snål med, istället varit en krävande chef mot dig själv, och nu kommer tiden att få öva på nytt- i din egen takt. En utveckling.
Jag hoppas du förstår hur jag menar? Det handlar om att se på sig själv med omsorg mod och lite ömhet.
Ha en fin söndag! ☀️

@vår2022 Och jag önskar dig en fin måndag 😀
Ja det blir bara bättre och bättre resultaten. Har börjat förstå just vikten av att lägga märke till dom små skillnaderna. Är så klart ivrig och vill att alla dom små ska addera upp till en jättestor men försöker se/njuta av delarna som dom är i sig. För dom små delarna som att vakna nykter eller ha en bra dag på jobbet är ju egentligen stora dom också. 🌻

@Se klart Tack för ditt påpekande och jag förstår vad du menar. Jo du har också rätt i att jag varit och är en sträng chef mot mig själv. Tack för att du pekade på det! Jag vill ju finnas för mig på ett sunt sätt, på samma sätt som jag vill och försöker finnas för andra. 🌻

Morgon och det blir dag 37 om jag inte räknar fel. 31 i januari och nu 6/2.
I början var varje siffra i sig så viktig. Nu är det en dag i taget. Fast ibland är det roligt att få addera 😊
Det där med en dag i taget har ändrat form. Jo jag längtar fortfarande till fredageftermiddagar och onsdag och torsdag är dom värsta i trötthet. I starten var varje dag endast en transportsträcka och siffrorna/dagarna den stora belöningen och hållpunkt. Såklart det är roligt att få se dagarna samlas och jag behöver det men än mer behöver jag varje nykter dag. Dagar vilka trots sina händelser och inträffanden jag inte kan styra över (det som kommer med andra människor) blir lite bättre för varje dag. Det känns fint. 🌻

Vet inte om det är alkoholrelaterat. Har haft nästan konstant lätt huvudvärk sedan mitten av förra veckan. I morse efter jag skrivit här och reste mig för att gå iväg tilltog den kraftigt och synen blev lite luddig i kanterna. Lätt illamående/magkatarrkänsla. Att gå iväg var omöjligt. Sov några timmar. Bättre nu men lite lätt värk i knoppen och illamående kvar. har en känsla som att det finns en massa energi instängd i kroppen som vibrerar och vill ut. Spänningar. Gick till apoteket. Gången kändes lite märklig. Synen också.
Om det varit 1a veckan efter alkoholstop så hade jag sökt läkare men nu har det gått så lång tid. Någon som varit med om det här efter mer än 4 veckor?

@Jerri Det är lite så i början - två bra dagar, en dålig, tre bra, en dålig osv. Efterhand som tiden går blir de bra dagarna fler och fler. Dåliga dagar kommer också. Förstås. Livet som nykter är ingen räkmacka, men man får bättre förutsättningar att hantera det dåliga som händer.

Alkoholen är egentligen bara ett symtom. Vi måste hitta orsakerna till att vi har druckit. Ofta handlar det om att alkoholen fungerat både som startgas och fartdämpare. Många av oss behöver se över våra livsval, planera in mer tid för vila, lyssna på kroppen och knoppen.

Du jobbar på jättebra!

Kram 🐘