@Jerri Nykterhetsprocessen innebär inte endast en process med att sluta dricka. Det sker en parallell process och det är resan man gör inom sig själv. Som nykter kan man möta sig själv på ett helt annat sätt. Oftast finns det något bakom ett osunt drickande, något som man vill döva bort och fly ifrån. Som nykter flyr man inte. Man möter sig själv. Det kan kännas väldigt ensamt och läskigt, men det är bara sig själv man möter. Det som skaver och som trängts bort gör sig påmint, man behöver ta itu med det. När man gör det blir det inte lika läskigt mer. Man blir mer klarsynt och lär känna sig själv, får självkännedom. Det kan bli en riktigt spännande resa man gör tillsammans med sig själv, om man nyfiket utforskar det. Alla möjliga känslor kan uppstå, det som alkoholen bedövat, men det är inget farligt utan bara känslor som man bär inom sig. Det är bra att de får komma ut upp på ytan så du kan observera dem och se vad de innehåller.

Så det är två parallella processer som sker i den förändringen som du gör, det är bra och att vara nykter är det som kommer att leda dig framåt. Kram❤️

Tack för alla era omtankar ❤️. Jo helt nykter. Rösten är än mer tyst än den var i början av min nyktra resa. Har inte så många ord att skriva. Jag vet att allt som sker, både nykterheten och slutet av relationen är det bästa i längden. Slutet på ett beroende och ett medberoende. Men det är riktigt tungt. Döva känslorna vill jag inte, men inte ha dom heller. Jag har nog tyvärr inte så mycket glatt att bjuda på. Men snart eller om en tid så =)

Sent inlägg. Fattar beslut att oavsett vad som händer och fast nykter så åter igen ta vanan att logga in och skriva några rader, läsa hos andra. Ta tillbaka livet helt enkelt.
Fast nu så 😴

I morse bröt jag totalt ihop. Fått gå på akut läkarbesök. Det är så märkligt för det enda som cirkulerade i huvudet är att fan nu kommer mina blodprover visa hur jag levde så länge. Hann bara vara helt nykter drygt 1 månad innan jag föll den där kvällen och då föll jag rejält. Förstår inte att skammen ska vara så stor. Någon med erfarenhet av detta?

@Jerri Hoppas du mår bättre❤️Fick du panikångest?

Jag har nog inte hängt med riktigt! Är skammen att blodproverna visat något eller att du tror dom kommer visa?

Menar du skammen med att det ska komma ut att du inte kan förhålla dig till alkohol? Jag tycker också att den skammen är enorm men du behöver inte berätta för de du inte vill ska veta, du berättar bara det som känns bra för dig att berätta såvida du inte ska gå i behandling men klarar du att bli nykter på egen hand så följer du dina villkor.

Jag har blivit nykter på egen hand. Visst min läkare såg på mina prover att jag dricker för mycket och bad mig vara nykter i tre månader för att se om proverna blev bättre, vilket de blev sen släppte han mig. Ingen uppföljning, ingen jag behövde berätta hur illa det var för utan jag håller mig till forumet, böcker och poddar. Imorgon har jag varit nykter i 200dagar! Jag känner ännu inget behov av att berätta för någon hur mycket jag drack, att det kunde vara över en månad i streck i vissa perioder. Det räcker för mig att dela det här på forumet! Jag lusläste ALLT i flödet första månaden här på forumet! Loggade in otaliga gånger per dag och fanns det inget nytt i flödet gick jag in i andras trådar och lusläste!

Stor kram❤️

@Himmelellerhelvette
Grattis till 200 dagar! Jag tror att det var helheten av alla mina misslyckanden som skapade känslan. Klarade 1 månad och jag tror att jag inte hade haft kvällen av återfall om min relation inte tagit slut på det sätt det gjorde. Även så klart stress på arbetet. Dvs att självkänslan är rejält luggad. Jag tänker alltid på mig själv utifrån det värsta. Mina prover var, enligt läkaren helt ok. Det har triggat mig i positiv riktning.
Jag beundrar alla er här inne som lyckats med att bli helt nyktra. Det är även det långsiktiga mål jag vill leva.

@Påvägmothälsa
Tack 🙏
Allt är ok men är så väldigt trött! Ja, skam är inget att bära runt på. För mig är det jättesvårt att släppa. Ser i princip allt som mitt misslyckande även där andra ser att det inte är så. Har börjat förstå att jag måste lära om. Går ju vad gäller alkoholen så säkert i övrigt också men känns svårt. Ska gå.
Hoppas allt är bra med dig också och att du har en trevlig kväll 💜

@Påvägmothälsa
Tack 🙏
Allt är ok men är så väldigt trött! Ja, skam är inget att bära runt på. För mig är det jättesvårt att släppa. Ser i princip allt som mitt misslyckande även där andra ser att det inte är så. Har börjat förstå att jag måste lära om. Går ju vad gäller alkoholen så säkert i övrigt också men känns svårt. Ska gå.
Hoppas allt är bra med dig också och att du har en trevlig kväll 💜

@Jerri Tack, det är bra med mig. Har arbetat i helgen så jag är ledig idag, skönt! Jomen, känslan av misslyckande, den känner jag igen. Den tycker upp helt oinbjuden här och där. Ibland använder jag strategin att säga med min inre röst;
Jaha, nu känner jag såhär, det var intressant men känslan hör inte hemma här, så jag väljer att inte bry mig om eller agera på den. Det är svårt men går ofta. Kram!

@Jerri Tittar in för att säga hej, hur har du det? Jag har bara jobbat nu en lång period och inte varit så närvarande här. Nu är det dags att komma tillbaka, det ger mig styrka och motivation att vara aktiv i forumet. Hur mår du?

Jaha, då är jag åter på ruta 1.
Snart ett år sedan jag var inne och som sagt föregående mening talar för sig.
Ett tufft år på många vis. Orkar inte gå in på allt nu utan en sak i taget och här gäller det åter att skapa ett liv fritt från alkoholskiten. Senaste tre veckorna går mina helnyktra dagar att räkna till...vaddå kanske 5 på sin höjd.
Ångrar bittert att jag tog det första glaset där när jag var på god väg, märkte resultat. Det talar väl egentligen för hur svårt det är och hur djupt vanan av ursäkter för att fira, lyfta upp sig när man är låg eller bara för att...
Skäms gör jag så klart men den känslan brukar ju inte hjälpa mig så jag måste mota den åt sidan och istället vara stolt över att jag är tillbaka här - ett litet steg i rätt riktning. Idag ska jag vara nykter! Jag ska, ska, ska, ska!
Har hört det ska finnas en app att ladda ner på mobilen, kanske kan den hjälpa lite också, speciellt med inflationsläget. Alkoholen sätter ju varken mat på bordet eller betalar elräkningen ;)
Hoppas det gått bra för alla vänner här inne. Ska surfa runt lite och kika.
Kram på er! och hörni, det har doftat lite vår ute senaste dagarna vill jag tro i alla fall...

@Jerri Välkommen tillbaka! Vill tro att du kan tackla alkoholen bättre med dina nya insikter. Att se igenom Alkoholromantiken är en sådan viktig sak. För alkolen kan ju möjligen pigga upp livet en kvart eller så, men sen blir ju bara ett sänke. I den verkliga verkligheten ger den ångest, oro, stress, sämre ekonomi och kan också sabba yrkesliv och relationer.
Sedan är ju såna som du och jag inte heller nöjda med ett eller två glas. Vi vill ha hundra glas!
När man inser att man bara kan bli fri och få ett gott liv UTAN alkohol, så är mycket av jobbet gjort.
Först ta sig ur beroendet sen skapa nya vanor, ett nytt sätt att hantera livet.
Kanske lite jobbigt i början, men lättare med tiden.
Sedan är det du som bestämmer över ditt liv, vad du vill göra och tänka. Det är en spännande process!❤️