Hej,

Jag har hängt här ett tag. Först som betraktare, sedan som medlem som börjat programmet. Jag vill sluta med A, som blivit en för stor del av mitt liv. Min partner har förklarat att det är på gränsen, snart lämnar hen. Jag vill verkligen sluta, men känner rädsla Andras trådar på samma tema ger en del styrka. Det kan gå, även om det är jobbigt. Jag är målmedveten, så tänker att även jag kan klara det. Det finns ju andra som gjort det. Nu kör vi!

@Tusenfoting Välkommen hit och till din egna tråd. Det är tufft i början men här inne finns det, som du säkert sett, MASSOR av personer som klarat av det, mer eller mindre lätt - men klarat av det! Jag är en.

Läs på här inne, sug i dig alla goda exempel och erfarenheter som andra kan berätta om för att boosta och hämta egen kraft. Det GÅR att sluta. Och det är ärligt talat värt mer än något annat!

@Kennie Ja, det där med makten, mycket bra beskrivning, det får hornen att växa ut, när man känner att en j..... a vätska kan påverka ens liv så negativt. Dags att bli kapten i båten!

Kapten i båten, det gillade jag!

Tänkte utveckla min berättelse lite. Jag har nog alltid haft ett problematiskt förhållningssätt till A, i formen av att det är ”coolt”/manligt att dricka. Redan tidigt ledde det till en massa problem. Kanske återkommer till dem i framtiden här i tråden. Klarade dock mig igenom studier och inledande arbetsliv. Sedan kom en stressig period där jag lugnade mig själv med A. Det gjorde att jag mådde bra. Väldigt bra. En pandemi på det, som enkelt gjorde att man kunde stanna hemma, gjorde inte situationen bättre. Nu har det eskalerat. Målet måste därför vara att sluta. Resan börjar nu. Hoppas ni hänger med, jag tror det kommer att hjälpa! Så jag ber er som klarat resan eller är en bit på vägen att komma med pepp och tips. Jag vill också klara den.

Jag har vart den roliga partypinglan som alla förväntades att dricka och vara rolig. Jag tröttnade och slutade dricka när jag var 22, drack inte på 20 år, utan problem. Men sen så skilde jag mig, började dricka öl från affären först, typ en, och fick dåligt samvete 😂, nu 7 år senare.... är det mer. Ribban flyttas långsamt men framåt, åt fel håll. Alkoholen är en lömsk dryck.

@Tusenfoting @Tusenfoting Välkommen hit! Ja, det handlar verkligen om att bli kapten på sin skuta. Den som har det stora ansvaret för att navigera rätt, undvika att åka in i stormens öga och att gå på grund, åka i rätt riktning på farleden för att inte krocka med andra fartyg. Helt enkelt att se till så att båten går stadigt, lugnt och så att medpassagerarna kan känna sig trygga och lita på sin kapten. Har kaptenen promille i blodet kan det går riktigt illa.

Min resa startade för snart 16 månader sedan och det är fantastiskt att ha blivit kapten igen i sitt liv. Innan var det alkoholdjävulen som sakteligen befordrats till kapten, som styrde skeppet vanmäktigt under alkoholberoende, medans jag låg bakis med ångest, skuld och skam längst ned på botten i en koj. Han hade tagit makten över mitt liv och jag gjorde som han sade, bara jag fick alkohol.

Men, det går att bli kapten igen! När jag förstod, erkände och var sann mot mig själv, att jag var alkoholberoende förstod jag vem som tagit över mitt liv och min hjärna. Alkoholen. Att jag var inne i en ond cirkel, där jag trodde alkoholen skulle få mig att må bra, men att den i själva verket drog ned mig djupare i fördärvet. Men jag såg det inte tydligt när jag drack, för alla tankar, sinnen och känslorna förvrängdes, jag blev annorlunda och var inte mig själv. Jag mådde skit och drog mig allt mer undan från livet och mina närmaste in i alkoholbubblan.

Ett råd är att börja med en tremånaders nykter period så att din hjärna får återhämta sig från alkoholen och så att dina tankar blir klarare om hur alkohol påverkar dig. Man ser det tydligare som nykter en längre tid. Man får kontakt med sig själv på ett annat sätt som nykter. Ersätt drickande vanor men nya vanor. Jag började med regelbunden fysisk aktivitet, promenader, styrketräning och nu löpning. Efter ett tag sitter en ny vana. Ha positiva tankar om hur du vill att ditt liv ska se ut och vad det ska innehålla som nykter. Mina bilder och positiva tankar om ett nykter liv och vad jag kan göra, har varit en stor motivation för mig och drivit mig framåt. Negativa tankar som att det är synd om dig för att du inte får dricka eller kan dricka som alla andra, ger alkoholdjävulen näring och skapar bara sug. Positiva tankar ger näring till kaptenen inom dig, den som vill ta makten i sitt egna liv. Anmäl dig till självhjälpsprogrammet på forumet, det ger stöd och råd till ett nyktert liv. Skriv här, det hjälper massor, det ger styrka och mod att ta del av andras erfarenheter och utbyta tankar, råd och tips.

Att bli nykter är bland det bästa jag gjort i mitt liv och jag har fått det hundrafaldigt åter! Lycka till och vi hjälps åt på vägen💪💕

Challe2022

@Tusenfoting Hej jag har varit nykter en månad nu. Det hjälper riktigt bra att läsa om hur andra kämpar på
. Jag fick rådet att lista för och nackdelar med att dricka det blev inte många fördelar men väldigt många nackdelar. Samla alla nackdelar och slå dom i huvudet på alkoholdjävulen som sitter på axeln och vikar att man ska dricka. Det hjälpte alla fall mig. Välkommen till gänget nu kämpar vi på en dag i taget.

Göbra ide med att lista upp för och nackdelar. Håller med, det var väldigt mycket mer negativt.
Hjälper en att läsa här, att fortsätta sitt liv utan trolldrycken. Även om jag endast drack under helger så är ett problem för mitt mående.
Berättade för min särbo att sista droppen var nu drucken, han svarade vi får väl se och syftar på att jag försökt sluta tidigare, även han (som alltid köper skiten och i mängder). Men han vill njuta av sin öl, fast även stötta mig, så han kan avhålla sig för min skull. Sen blev det en rad påminnelser, ja men då blir det inga öl på stranden med din kompis i sommar, nu slutar du med alkohol och nikotin. Och? Säger jag, det är väl bra!? Jo, säger han. Men jag vet, om jag säger, äh vi tar några öl, då ger han sig med en gång, så har det vart innan. Det intressanta är att båda vi två tränar ganska mycket, så vårt drickande går inte ihop med det. Vi två triggar varandra, vi har det härligt med alkohol men vi har oxå haft stora problem pg a alkohol. Ibland drack jag för att stå ut med honom, när det var dåligt mellan oss, sen blev det bättre och vi dricker mindre nu, fast jag vill sluta helt. N u får jag inte ge mig.

Känner att största problemet är att umgås med hen utan alkohol.
Har ni stött på liknande hinder?

Tack för era kommentarer. De inspirerar och får det att låta möjligt. Just nu känns det som att rädslan är det största hindret. A har blivit en så stor beståndsdel i livet att den känns livsnödvändig. Min tänkande del förstår att det inte är så, men inte min känslomässiga. Men det får vara bra nu. Det får bli lite jobbigt. Det här är min dag 1.

@Tusenfoting Bra där! Jag var också livrädd, för att misslyckas och för att jag inte kan vara utan. Men det utbyttes till styrka och jävlar anamma, för jag ville bli kapten på min skuta💪. Kämpa på!💪💕

God morgon! Dag 2 inleds. Natten gick bra. Somnade hyfsat snabbt. Vaknade bara en gång. Kunde somna om. Nu en lite konstig, orolig, känsla. Och som små stickningar i huvudet. Men jag fixade dag 1. Nu ska jag fixa dag 2.