@nykteristen24 Ja det var ju kanske inte solklart mitt korta inlägg så jag ska ge dig lite mer kött på benen hur jag EGENTLIGEN resonerade.

Jag drack aldrig mer än någon anna egentligen när jag började dricka alkohol. I sällskapet jag befann mig i var jag också en person som började dricka "sent". Mina polare började när de var 12-13 år när de smög till sig alkohol första gången medan jag var 16. Anledningen till det var nog egentligen att jag var lite rädd för alkohol - kommer från ett hem där ingen drack särskilt ofta och jag har aldrig sett mina föräldrar berusade. Det trots att det var fester hemma någon gång i månaden med föräldrarnas bekanta - men ingen blev full. Ingen betedde sig illa.

Självklart festade jag loss i 20-årsåldern som så många andra men jag var fortfarande inte den som blev för full. Tvärtom var jag den omhändertagande personen som slutade dricka när andra drack för mycket så att jag såg till att de inte hamnade i trubbel. Jag blev tillsammans med en kille som var nykterist och då drack jag enbart vid enstaka tillfällen typ 3-4ggr/år men fick ändå skit av honom då att jag "söp" trots att jag inte var särskilt berusad (hans kontrollbehov är dock en annan story). Så här jag lämnade honom i 30-årsåldern så gjorde jag någon sorts sen revolt - eller gick i tonår eller vad man nu ska säga och då jäklar dracks det lite då & då och nästan varenda ledig dag och i större mängd. Här började jag även få problem med ångest. Oroade mig för saker. Hade en ständig oro i kroppen och kände mig otillräcklig. Ältade och vred och vände på allt. Under många år (typ 15 - 20 år) har jag trott att jag är en sån person "för jag har ju alltid varit sån" - tills jag slutade dricka. Då har jag, med hjälp, förstått att det är alkoholen som gjort mig sån.

Jag förstår fullkomligt att alla inte har det eller har haft det som jag och kan relatera till det. Men jag menar bara att alkoholen har piskat fram nåt hos mig som jag har normaliserat istället för att kicka ut alkoholen ut livet. Därför är jag oväntat nöjd & glad.

Ursäkta det långa utlägget men det bara rann ur mig liksom. Hoppas att du också kan känna hopp om ett gladare liv 🙏🏼
🩵

@Carisie jo alkoholen kan ju verkligen skapa en otrolig ångest och sårbarhet. Tänkte också att alkoholen skapade min ångest först. Tror verkligen eller vet rättare sagt att den gjort ångesten mycket värre men tror jag har en ökad sårbarhet för att må dåligt tyvärr. Men nu ska jag ta tag i det. Tack för ditt inlägg, är så skönt att få höra och veta hur andra har det. Och skönt att du blivit av med alkohol och ångest!

@nykteristen24 Ja alltså mitt inlägg var inte menat som att "här ger jag dig lösningen på dina problem" 😅 Så förmäten är jag inte. Det var mer en glimt in i mitt liv.
🩵

@nykteristen24 Absolut! Det finns alltid jun infallsvinklar och även om man inte känner igen sig till punkt & pricka så finns det igenkänningar i känslor och beteende. Jag tror stenhårt på gruppkänslan. Att man inte är ensam om sitt problem eller att man är galen. Binär alla olika med har en gemensam nämnare.

Hoppas du haft en fin och nykter kväll
🩵

Var ute på en promenad både igår kväll och idag. Har lyckats göra lite hushållssysslor hemma också. Ringde till VC och bad om en snabbtid pga mitt mående. Fick bra stöd och hjälp, ska byta medicin då jag inte verkar tolerera denna. Han tyckte inte heller att jag skulle må såhär mycket sämre utan att det var bättre att byta då. Känns ändå som att det ljusnar lite, kände mig verkligen nere på botten där ett tag. Är glad ändå att jag tagit mig igenom det här nykter. Både att det kanske stärker mig i min nykterhet att jag faktiskt kan hantera mina känslor och tankar utan alkohol men även att jag vet ju som sagt hur mycket värre ångesten blir av alkoholen.

Ännu en nykter dag bakom mig. Blir inte att jag skriver så mycket om alkoholen just nu då det inte är mitt största problem. Har haft en hyfsad dag, ångesten släpper inte ännu men har pratat med mina nära och kära, ventilerat hur jag mår. Vilket otroligt nog hjälpte haha, tänka sig va? Har bestämt mig för att boka en tid till kurator/psykolog det första jag gör imorgon också. Har en del att jobba på märker jag. Känner mig iallafall inte hopplöst nattsvart längre, kanske märker en skillnad där? Från att ha legat i värsta ångesten med dödslängtan för några dagar sen kan jag ändå känna hopp och tro inför framtiden ikväll. Det är väääldigt skönt. Berättade för min mor också om att jag nu passerat 4 månader i nykterhet och den stoltheten hon visade värmde verkligen.

@nykteristen24 Vad bra att du fick bra stöd och hjälp på VC och byter medicin. Verkligen strongt gjort av dig att hantera dina tankar och känslor utan alkohol. Som du säger skulle ångesten bara ha förvärrat och pajat allt. Tänker precis som du att det största problemet är det underliggande och att det är det som behöver tas itu med och hanteras. Och att om man är alkoholfri så har man så mycket större förutsättningar att kunna göra det. Man kan tydligare se var det ”skaver” när alkoholen är ur leken. När man sätter ord på sina känslor och tar upp dem på ytan så lättar det verkligen upp inombords. Det påverkar vår hjärna att göra det och som man säger, att när trollen kommer ut i ljuset spricker de😁. Bra att du ska boka tid för samtal imorgon, det är så skönt att få lätta på sitt tryck och få stöd i hur man kan gå vidare.

Vad skönt att det känns en skillnad, att det inte är nattsvart längre. Jag förstår att din mor är superstolt över dig och över fyra nyktra månader. Du ska också vara superstolt över dig själv som gör ett så himla bra jobb! Du är en riktig kämpe! Fortsätt så! Kram❤️

@vår2022 ja det känns jätteskönt faktiskt med stödet från VC. Min chef är också väldigt stöttande även fast jag tycker det är lite jobbigt eller tar emot att be om hjälp. Ja men har märkt att jag har ju druckit av en anledning och har förtryckt mycket känslor och tankar som nu kommer upp när jag inte är berusad och dem behöver jag ta tag i och bearbeta. Tack för dina fina ord. Försöker känna stoltheten, är fint och skönt att andra känner den åt mig iallafall! Tack för din kommentar, den gör skillnad!

Idag har varit en bättre dag igår. Morgnarna är fortfarande värst, men ångesten släppte tidigare idag vilket var otroligt skönt. Varit ute på en promenad idag och kunnat göra lite sysslor hemma. Har fått en tid till psykolog nästa vecka också, känns bra att få det så snabbt. Funderar på att sjukskriva mig nästa vecka också för att få landa och återhämta mig, känns som att kroppen varit med om ett maratonlopp efter att ha legat och brottats i 1,5 vecka. Får se hur jag gör, mina anhöriga tycker det vore klokt med en vecka hemma till, är nog beredd att hålla med dem om det.

@nykteristen24 hej hej, vad bra att du mår lite bättre idag än du gjorde idag. Du skrev tidigare att du har börjat medicinera (depp) och det kan ju vara så jobbigt i början, jag brukade alltid bli sämre innan jag blev bättre av dessa mediciner. Det kanske är klokt att ta en vecka till för vila och återhämtning, precis som dina anhöriga säger. Det har varit rätt mycket nu det sista om jag förstått allt rätt.

Tycker du ska vara stolt över dig själv som varit nykter i mer än 4 månader nu...så bra jobbat tycker jag.

Önskar din en fin kväll.

Kram

@B.Å hej! Och tack för dina ord. Ja alltså, jag visste ju att man kunde må sämre första tiden, men att det blev såhär illa var verkligen skrämmande. Påminde om den bakisångest jag brukade känna när jag låg ner på golvet och bara ville försvinna. Ja jag tror jag ska ta den där extra veckan. Det här året har ju varit omtumlande kan man ju säga, hamnade ju på psykakuten sista gången jag drack. Inte en upplevelse jag rekommenderar!
Tack! Det känns väldigt bra måste jag säga ändå, att sitta här ikväll och känna att jag faktiskt klarat 4 månader och att jag ser fram emot flertalet månader till! Tack för din kommentar

Idag var en ännu bättre dag. Ångesten på morgonen var som en irriterande huvudvärk mer än öronbedövande. Känns som att medicinen börjar verka. Har orkat umgåtts med en kompis och hans familj. Nykterheten rullar på, läser mycket härinne och finner så mycket inspiration i alla som skriver och verkar hittat lyckan i sin nykterhet. En sak jag verkligen märker nu är att hur snabbt och effektivt jag tagit tag i mitt mående. När jag drack gick det ju så långt tills jag nått botten innan jag fattade att jag behövde hjälp. Nu däremot har jag ringt och diskuterat med läkare, bokat psykologtid. Börjat läsa och försöka hitta information på nätet och böcker för att kunna få tips och råd samt förstå mer vad som händer i kroppen och hjärnan vid depression/ångest. Det ser jag som en stor fördel. Denna gång behövde jag inte hamna på botten utan kunde med stöd av andra och vården komma tillbaka upp på fötter relativt snabbt. Så himla skönt. Hoppas ni andra har en trevlig och nykter fredagskväll, det har jag.

@nykteristen24 Du går från klarhet till klarhet! Idag har jag inga sug, har precis ätit middag och druckit cola zero till. Jag verkligen älskar cola zero och kan dricka 1,5 l själv… får begränsa colan till helgen annars kommer det att bli ett beroende det också.
Att läsa om hjärnan och hur alkoholen påverkar är superbra, jag har läst och läser en allt jag kommer över men ändå haft svårt att bli nykter men känner denna gång att jag är på rätt väg, jag vill verkligen inte dricka 🙏🌱🥰

@nykteristen24 åh så glad jag blev att läsa ditt inlägg, att du mår bättre nu. Jag brukade också känna när mina depp-tabletter började kicka in. Blev lite som när man drar upp en rullgardin och släppte in ljuset.

Så bra att det finns så mycket information tillgänglig för oss som vill förstå varför vi blev som vi är, vad a har gjort med oss och hur alkohol påverkar våra hjärnor och kroppar. Det har också hjälp mig så mycket, tycker det är helt galet att jag för inte så länge sen satt och hävde i mig nervgift helt frivilligt och utan eftertanke.

Önskar dig en fortsatt fin helg 🤗