AA eller inte det är frågan.
Har tänkt en tid om jag skall gå tillbaka dit. Saken är den att det kommer jag inte att göra.
AA var bra då..jag gick ofta på möten sedan minskade jag ned det till 1 dag i veckan då jag insåg att gruppen har en religiös underton även om man säger att den är andlig. Sedan gick det som det gick och jag tog ett återfall. Försökte komma tillbaka till AA efter det..gick några gånger men blev aldrig bra. Saknar bara en person från AA hon var riktigt bra.
Skall klara detta själv nu med hjälp av alkoholhjälpen. Räcker för mig.
Ta hand om er alla..vi kämpar tillsammans..✌️

Jag kan djupt ångra att jag inte tog tag i detta när jag var yngre.
Redan i 25-30 års åldern drack jag för mycket men såg det inte som ett problem då. Jag vet att vissa personer tar tag i det redan då. Jag väntade tills jag var över 50 sent men kanske inte..
Vi kämpar tillsammans..✌️

@Lonely Man läser i din tråd och beklagar att du har fått uppleva så mycket tungt. Samtidigt blir jag lite nyfiken.
Du skrev att din syster kanske frågat din mamma om AA och/eller din nykterhet och att du ska skälla ut henne. Hur skulle det påverka dig om du fick veta att frågor ställs av omsorg, eller oro? Hur blir ert förhållande bättre av att skälla på varandra?
Jag funderar även på hur det varit din systers fel att du druckit? Vad jag förstått är det en klassiker att söka ursäkter för att dricka, men vi behöver även förstå att vi tar våra egna beslut. Du vet, det där uttrycket "vi kan inte välja vad som sker i våra liv, men vi kan välja hur vi ska hantera det".

Förstår att du inte gillar AA, men vill gärna tipsa om appen Sober Time
Den räknar nyktra dagar, och du kan se hur lång period du varit nykter. Det finns även möjligheter att skriva egna anteckningar, och det finns en supportfunktion om du skulle behöva det. Jag tycker det är kul för det är upplagt med delmål, första nyktra 5 minuterna, timmen, dagen, veckan, månaden osv.. ibland tycker jag det lockar med en drink men då kan jag gå in och se att jag bara tex har 2 dagar kvar till nästa delmål (och virtuella stjärna) och då bestämmer jag mig för att iaf hålla ut de två dagarna, och sen helt plötsligt har några dagar till gått. De gånger jag fallit och druckit alkohol, har jag startat om räknaren (surt som fan) men då kan jag skriva en anteckning om vad som hänt, vad jag känt, varför det blev som det blev.. och så tar jag nya tag. Mina dippar syns på en tidslinje där jag även kan se genomsnittet av nyktra dagar. Min app pågår sedan juni 2021... 😊 med rätt många dippar, men nu har jag gått från att försöka dricka måttfullt till att helt låta bli alkohol så framöver förväntar jag mig ett annat mönster.

Hoppas att du tar mitt inlägg och mina frågor som välmenande. Jag hoppas att relationen till dig och din syster blir bättre, och att du hittar ett sätt som stöttar dig i din väg till nykterhet. Allt gott 🌻

Är på banan igen känns det som.
Har bara gått knappt 2 veckor men mår så mycket bättre. Känns lättare denna gång och är mer målmedveten. Tänker inte använda mig av AA eller onlinegrupper. Har en app Im sober som håller mig flytande. Jag ser det inte som alkoholism utan en dålig ovana som eskalerat. Ha de gott alla.✌️

@Lonely Man Grattis till två veckor!🥳. Fan vad bra jobbat!💪. Håll i nu och släpp aldrig taget! Skönt att du få må så mycket bättre. Ha en fin lördag och fortsätt i ditt fina spår❤️

@Lonely Man Vi får kämpa här tillsammans, vi har ju samma mål, en bakgrund där vi varit periodvis nyktra men hamnar på ruta ett igen. Nu tredje nyktra helgen, mår inte bra men hade mått sämre med alkohol. Vi kämpar på, de värsta dagarna är passerade och nu är mitt enda fokus att inte ta det där första glaset! Önskar dig en underbar lördag!

Nu är jag inne på tredje helgen som nykter och det känns riktigt bra. Fick dock en känsla i fredags efter en jobbig dag på jobbet att koppla av med lite whisky men det blev en film istället vilket jag är tacksam för. I övrigt känner jag inget större sug. Var på ett biocafe häromdagen och tog en cola folk runt omkring drack vin o öl men jag saknade det inte. Jag kan inte skylla på någon att jag föll i slutet av förra året. Jag valde det själv och jag var inte fullt motiverad.
Har tittat mycket på filmklipp om alcohol abuse mycket lärorikt. Alkohol är en mycket farlig laglig drog som jag levt med en stor del av livet. Det blir bättre..✌️
Ta om er alla o ha en fin dag

Hej
Jag, liksom du,har fallit tillbaka i skiten, men tycker ändå det är skönt att vara här och skriva av sig igen. Hur mår du? Hur går det för dig?

Hej.
Skönt att du är tillbaka.
På det stora hela så går det ganska bra om jag lyckas hålla mig från alkoholen. Har hållit mig i 18 dagar nu. Mår riktigt bra o mer energi. Hoppas bara det skall hålla. Har en app Im sober som håller koll på dagarna o där vi stöttar varann kollar också mycket på Youtube om alcohol abuse för att inte trilla dit igen. Ta hand om dig o ge inte upp. Kram🙏

Hej..
Igår var det nära ögat att jag trillade dit igen.
Fick en sån tomhetskänsla o det kröp i kroppen. Gick in på systemet innan de stängde men ändrade mig i sista stund o gick därifrån. Hade inte varit värt det. Måste fixa det denna gång. Har snart klarat 1 månad nu.
Har velat så många gånger detta året.
Livet utan A.är bättre och det gäller att rida ut sugen så tomhetskänslan minskar.
Ta hand om er alla därute.🙏