@Smillans Jag tycker inte att du är vare sig kall eller egoistisk - du verkar vara mogen /vuxen och framförallt ha en god självkänsla 🩷 Du är en förebild på det sättet och jag ska försöka anamma ditt synsätt ! Det handlar ju om att sätta värde på sig själv och sina behov och det är som du säger ; gillas det inte så hejdå 👋😏 Det är ju så enkelt , och svårt samtidigt , haha så ÄR det ju 😀💪 Jag sliter ju en del med ”tråkighets -stämpeln ” numera på mig själv men samtidigt så tycker inte Jag att jag är eller har tråkigt . Idag pysslar jag bort sommaren på altanen och skrotar i allmänhet på här hemma . Jag TRIVS med det en lördag ! Inte varje dag , inte varje helg men just nu får det mig att må bra . Ändå tänker jag så mycket kring vad andra ska tycka och vad man ”borde” tycka är roligare. Vara social , träna (i grupp) , skaffa ”riktiga ” fritid -sysselsättningar …dricka alkohol. Ja så går de mörka tankarna; en tråkig fru /vän som inte nog med att hon ägnar en lördag till att tvätta dyn-överdrag så dricker hon inte heller 😳😂 Alltså ni hör ju ; så sjukt 😅 Tack din kommentar peppade mig ! Vill ni inte ha den här rätt så fantastiska människan så hejdå 👋

Tack kära du 🩷

@Surkärring Skönt! Ja men ATT vi kämpar vidare , ibland i medvind och ibland i motvind 💪 Känns som att jag har min ”trupp” av soldater på min sida här inne , en sköld mot den där alkohol-jävulen och du är en i den truppen 🩷

@Delfinen80
Alltså, väldigt många härinne har undrat ”vad GÖR man när man inte dricker alkohol??!! Mängder av tid som ska fyllas. Du verkar ju hitta enkla (och faktiskt möjliga) saker att göra och njuta av i vardagen.
Så bra! Att ständigt förvänta sig fantastiska upplevelser gör ju det mesta grått och trist. Omöjligt att uponå varenda helg i alla fall.
Är det kanske därför många dras till alkoholen?
Förr drack många för att livet verkligen var ett helvete, tunga arbetsdagar, hunger, sjukdomar. Idag undrar ja om det inte är orealistiska förväntningar som vi matas med av sociala medier mm
Att ha det bra och vara närvarande och ta tillvara på livet är en gåva.
Att dricka alkohol är att fly bort, vilket egentligen bara gör livet tråkigare. I synnerhet om man måste göra det ofta och okontrollerat. Och inte ens minns vad som ev var roligt.
Heja dig, tycker jag! 😎👍

@Amanda L det tror jag verkligen att du har en stor poäng i . Förväntningarna på både barn men också oss vuxna vad ett bra och lyckligt liv är , en bra /lyckad helg osv osv, det blir inte rimligt . Det jag har gjort idag är dessutom sysslor som inte syns , haha 😅 (något roligare också när våren kommer att ställa iordning altanen än som nu på hösten när man ska plocka undan ) men jag vet att jag gjort det och ja jag har mått gott under tiden🥰. Jag känner mig vuxen och klok som ställer iordning ett halvår i förväg istället för att starta med det då (tvätta osv )… och det här med vuxenhet . Jag tror fasen inte att jag under mitt 40-åriga liv känt mig mer vuxen än sen jag la av med alkoholen . Tråkig och trist i vissas ögon , då får det vara så. Jag har haft så mycket kriser , drama, sorger (många barn och flera i tonåren samtidigt …) , fullt upp både privat och i jobbet så jag har rätten att njuta av lite dötid som jag får pyssla med hur jag vill. Dessutom lär jag känna mig själv och mina behov mer och en av sakerna som är superviktigt för mig som återhämtning är tid med mig själv. Om det är att slöse en serie, promenera , pyssla i hemmet så är det så och det är jag .

Som jag njuter också av aldrig nu förtiden ha dimmiga kvällar med alkohol där jag precis som du beskriver kanske bara minns fragment och där jag panikslagen ska försöka pussla ihop en kväll för att få en slags tidslinje med vad som hänt . Vilket jag i bästa fall fått ihop ibland men lika fullt minns jag ju inte . Tack men nej tack till det livet . Då tvättar jag hellre dyn-överdrag resterande helger av livet 😅

Tack för din pepp ❤️

@Delfinen80 Vad roligt att du skriver just att du aldrig känt dig mer vuxen än sedan efter du slutat med alkoholen för jag känner exakt likadant och jag tycker det känns underbart att vara vuxen!
Det behöver inte vara roligare än att njuta av att skrota runt i hemmet och trädgården, fixa och dona. Det viktiga är att man mår bra.
Idag kom jag på en tanke jag hade förut, nämligen att jag inte kunde förstå att folk inte passar på att dricka när det är fredag och lördag. ”Hur kan man slösa bort sånna dagar med att inte dricka”
Jag undrade verkligen det! Helt galet! Tänkte inte för en sekund att det var jag som var konstig utan att det var den som inte drack dessa två dagar som var det.

Invanda mönster och tankebanor som aldrig reflekteras över är farligt. Tänk så många tankebanor och mönster vi alla fastnar i som begränsar oss. Det är intressant att omvärdera. Jag tycker det är intressant att ändra på mina mönster i mycket och att utvecklas.

Mönster att ändra kan tex. vara:
-Jag kan inte åka till affären i dessa kläder och utan smink.
Varför då?

-Jag kan inte resa iväg ensam.
Varför då?

-Jag kan inte sitta på ett fik ensam.
Varför då?

-Jag måste ha ett städat hem, där allt är på sin plats trots att jag knappt orkar gå på benen för jag är så trött så ska det vara städat.
Varför då?

Jag försöker så ofta jag kan och orkar ifrågasätta mig själv när jag gör något, om det är en gammal tankebana som jag vill bryta eller inte. Idag skulle jag till exempel hämta upp en vän och då tänkte jag, trots att jag egentligen inte hade tid, att ”ska jag inte ta med källsorteringen när jag ändå ska åka iväg, då slår jag två flugor i en smäll”
Detta är något jag försöker bryta, att jag ska tidseffektivisera så mycket som möjligt men det gör mig stressad och jag vill slippa stress så mycket jag kan.

Kram❤️

@Himmelellerhelvette Haha, relaterar och jag har Verkligen också tänkt tanken hur många gånger som helst ; varför dricker inte folk på helgerna och vad gör de istället 🤔 Samt konstaterat lika många gånger ; vilket tråkigt liv ! Ha , så fel jag haft ! Verkligen precis som du beskriver ett liksom helt skruvat tankemönster . Det är verkligen viktigt att tänka om och ifrågasätta sig själv och invanda mönster . Spännande !

Har också tänkt mycket kring hur jag i så många år och främst det senaste året vänt och vridit på varför jag inte mår bättre , varför jag mått dåligt och kommit fram till flera olika skäl /bottnar till mitt dåliga mående men aldrig har nån av dessa skäl varit alkoholen. Detta trots att jag KONSTATERAT att alkoholen har varit ett bekymmer , redan förra sommaren har jag en dagboksanteckning där jag konstaterat att jag är ”missbrukare ”. Och trots denna insikt så har liksom ändå inte den stora poletten om roten till problemet och därmed lösningen handlat om alkoholen . Att jag måste sluta alltså . Bara en jakt på att försöka kontrollera den . Och tankesättet om att kan jag kontrollera den så är det den som kan få mig att må bra . Nej men återigen ; så himla skönt att slippa det 🙏 Pratade med en person igår med nog liknande bakgrund och problematik som mig men som konstaterade att hen vill kunna kontrollera intaget från och med nu , inte lika ofta inte lika mycket . Jag lyssnade och var stöttande men inom mig tänkte jag ; när vi tappat kontrollen inte bara en gång utan flera så är det ju att försöka bekämpa ett krig själv att återta den där kontrollen. Men det sa jag inte . Det finns inget jag kan säga i det här läget som nån skulle lyssna på innan hen provat själv tror jag , jag hade absolut inte gjort det. Vem vet , hen kanske ändå inte är lika långt i kontrollförlusten/beroendet som jag varit och därför kommer det kanske lyckas men jag kände så igen mig i det där ”jävlar anamma ” -synsättet att nu får det vara nog , nu ska jag dricka kontrollerat , aldrig mer dricka så jag ser dubbelt eller får minnesluckor . Och så hände det ändå, och igen , och igen. Jag känner medlidande med mig själv för hur jag kämpade , hur jag skällde på mig själv , hur jag föraktade min dåliga karaktär och ja hela min personlighet . Aldrig mer igen , aldrig mer vill jag dit .

Tacksam för vad jag är idag🩷🙏

@Delfinen80 Jag tänkte också så. Vad GÖR man en fredagkväll om man inte dricker? I början var helgerna aplånga, allra helst som jag vaknade i ottan. Kvällstrött och morgonpigg blev jag av nykterheten. Det har dock bättrat på sig med tiden, nu kan jag vara vaken längre än till kl 22, om jag vill, och jag kan sova till kl 9.

I början av nykterheten känner man sig nästan lite nyfrälst. Man har knäckt koden! Man vill helst berätta för alla, men man litar inte på att de ska reagera positivt så man avvaktar lite. Smyger ut infon i lämpliga portioner. De som reagerar negativt har i princip alltid problem själva. De som reagerar positivt är genuint glada för ens skull - och de relationerna är värda att vårda.

Och precis som du säger, det finns ingen mening med att försöka snacka en vän, släkting eller bekant till rätta om man upplever att de dricker för mycket. De måste vilja själva. Man kan svara på frågor om de undrar, inte mer. Och alla måste själv uppleva nykterheten för att verkligen förstå. Det spelar ingen roll vad någon säger eller skriver, man måste uppleva skillnaden själv.

Det är som ett trolleritrick som man har fått förklarat för sig. ”Linan går därifrån, och där är det en fallucka” osv. När man väl sett hur trolleritricket går till, hur blåsta publiken faktiskt blir, så kan det inte bli osett igen.

Vi tillhör en liten exklusiv skara. The Sober Club. De upplysta. De som går före. Raka i ryggen.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Som ett trolleritrick - så träffsäker beskrivning 🙏! ”Aha var det SÅ enkelt !” , nja så enkelt var det ju faktiskt inte alls för de där falluckorna - fasen vad ont det gjort alltså 😢 💔
Jag är stolt över att numera ingå i den skaran , stolt och ödmjuk ! Stolt över mig själv och ödmjuk nog att inte pracka på andra människor vad och hur de skulle må bäst.

Kram 🐬🩵

Godkväll ! Går mot en helg där jag ska resa iväg en weekend innehållande shopping , stadsturer, museum och restauranger . Ikväll kom inbjudan om en fördrink innan restaurangbesök och det kändes bra för mig att ”förekomma /förvarna ” eller kanske rätt och slätt informera om att jag sen ett tag inte dricker alkohol men att jag gärna tar något alkoholfritt 😀 Svaret kom fort om att det alternativet finns och än om det är självklart kan man tycka så kändes det gott för mig. Utgår från ändå att jag får frågorna i helgen om varför /varför inte kring alkoholen men jag är beredd med mitt lugna och avdramatiserade svar på det; jag mår bäst av att inte dricka. För så är det. Har försökt rannsaka mig själv inför helgen då jag kommer att vistas i miljöer och med människor som förknippas med alkoholen och kanske framförallt mina mer positiva upplevelser av alkohol ; avslappnande , roligt , mysigt och oftast inte För mycket dvs inte sammankopplat med ångest/ minnesluckor . Men , hur mycket jag än pressat mig själv så känner jag uppriktigt ; nej jag är inte sugen. Ett eller två glas skulle inte göra mig mer avslappnad , gladare , mer i mysig stämning än vad jag kan framkalla eller känna av att bara vara jag. Jag blir lugnare utan och slippa tänka tanken om hur mycket eller lite jag kan dricka . Cola zero och alkoholfritt kan däremot dricka hur mycket jag vill utan att bli det minsta personlighetsförändrad .

Två månaders nykterhet om 6 dagar. Ja jag är stolt 😀

Kram till er alla 🥰

@Delfinen80 grattis till snart 2 månader❤️Helt rätt att föregå och meddela att du vill ha alkoholfritt alternativ. Är nog bra med att du har strategi för hur du ska tacka nej, antar att det blir en del undringar. Och jag håller med om att 1 eller 2 glas varken gör till eller ifrån. Jag har alltid tyckt antingen dricka så man känner nåt eller också kan det vara. Det säger väl allt om mina problem. Och du ska vara väldigt stolt, gör stark👍❤️ Hoppas du får en kanonhelg!!! Kram

Hej på er alla ! Har haft en fin weekend med mitt äldsta barn i huvudstaden , middagar , shopping osv . Har både haft sug och inte haft sug efter alkohol i helgen som gått . En del av mig känner en stolthet över att jag står över , att jag hela tiden är med och också kommer ihåg dagen efter precis alla samtal och vad vi gjort , var vi varit . En annan del av mig kan ”sörja ” att jag inte dricker , dricka som ”vanligt ” folk! Jag har beställt alkoholfria alternativ och i de miljöer och bland de människor vi befunnit oss med så har det känts i huvudet ungefär som att jag skulle ha druckit några enheter , det sociala runt en smittar liksom och det är ju härligt . MEN igår när det bara var jag och dottern så slog det mig att det här är första gången hon och jag gör något helt eget tillsammans på det här sättet sen hon blev vuxen på riktigt , och hon dricker i min närvaro . Och då dricker inte jag . Hon är en uppriktig person och jag är också frågvis och med den kombon så kunde hon berätta att det kändes lite trist att jag inte drack . Vi kunde också prata om att om jag gjort det hade jag antagligen blivit mer trött och också fortare under kvällen och det hade gjort att vi inte kunnat /jag hade velat göra lika mycket som vi gjort denna helg . Jag kunde också berätta lite mer ingående för henne om ångest jag fått av alkohol , inte när jag bara druckit ett par glas men över det. Hon sa att min ångest antagligen bara sitter i huvudet och då kunde vi skratta lite åt det eftersom hon också lidit mycket av ångest och … det är ju själva grejen med ångest också på något sätt . Nu blev det omvända roller att hon skulle så att säga lugna mig . Hon undrade också om jag tänkte på att andra kanske skulle tro att jag var alkoholist när jag inte drack . Det säger något om dels hennes bild av alkoholism och också bilden av mitt drickande , alltså att jag inte skulle ha såna problem . Jag sa att jag är orolig för att jag kan utveckla alkoholism och att alkoholism inte alltid handlar om att du är helt utslagen som människa . Mantrat inför henne men också andra i helgen har varit att jag mår bättre utan. Vilket ju stämmer . Samtidigt som jag kan känna att jag hade önskat att jag som sagt kunde ”dricka som vanligt folk” och kunnat ta ett eller ett par glas tillsammans med henne en sån här helg . Eller nån kommande festlig middag nån gång i en framtid med vänner .

Känns som ett svamligt inlägg det här men är det nånstans jag känner att jag kan det så är det här inne 🙏

Jag känner å ena sidan att jag mår så bra utan och å andra sidan har tankarna om att kunna dricka måttligt smugit sig på senaste tid . Ser själv hur skruvat det ser ut när jag formulerar det och med tanke på alla vinster jag sett av alkoholfritt och alla nackdelar jag sett med alkohol för min del . Tror dock att helgen spelat in kring dessa tankar då jag Vet att helgen , om jag hade druckit , innehållit just en sån nivå av måtta . Jag hade stannat vid tre högst fyra glas utspritt över en kväll , hade inte velat tappa kontrollen när jag och dottern varit ensamma … å andra sidan så har jag lika många gånger tänkt att jag faktiskt inte vet det , det är väl just när man tänker att man har kontroll som det spårar och så slår det en igen att ; jag kan inte styra över det här .

Skulle så gärna vilja säga uppriktigt att jag är stolt över mig själv efter denna helg som genomgående kört på alkoholfritt men utan att avstå både middagar , fördrinkar och rätt sena ute kvällar , har haft i glaset men inget med alkohol. Och ändå så känner jag mig lite låg , över det jag beskrivit ovan.

Analyser tack 🙏😉😅 Blir galen , borde bara vara stolt stolt stolt och stark när det snart gått två månader och så kommer tvivlet nu 😳

@Delfinen80 Hej! Vad härligt det låter, en helg med dottern!!!Du är fantastisk med dina inlägg, så klok och insiktsfull❤️jag kan känna likadant, att det vore gott att unna sig lite ibland vid särskilda tillfällen. Jag tror, givetvis i vilken grad man har konsumerat, att man efter ett långt uppehåll kan lära sig att dricka mer kontrollerat. Men det kanske är vad jag hoppas på, inte verklighet. Hur som helst är du skitduktig som pratar med dina barn om ditt ställningstagande Man är säkert väldigt olika, en del klarar att gå tillbaka o dricka mer måttligt andra klarar det inte. Ursäkta svamlet men tankarna bara kom. Ha det gött❤️❤️❤️

@Delfinen80 Så mysig helg!
Jag förstår att det svamlar tankar i huvudet på dig. Låt dom snurra på. Det är inget du behöver ta i tu med nu. Tror det är helt normala tankar efter den tid du har nu. Vänta ut processen. Du vet att du inte vågar/vill bryta nykterheten nu. Låt det andra ligga på framtiden.
Låt dig läka, låt processen ha sin gång.
Jag var så nyfiken på hur livet skulle bli, det blev bättre efter tre månader, sedan ville jag ha det ännu bättre så la till tre månader, ville ha det ännu bättre och la till tre månader. Det är det bästa jag gjort. Först efter nio månader började det på riktigt landa i mig att jag kanske aldrig mer vill dricka, kort efter det viste jag definitivt att jag aldrig mer vill dricka. Stressa inte fram tankar om aldrig mer, det går inte tror jag, det behöver gro, som ett frö som växer sakta.
Alla tankar du har är normala, beroendedelen av din hjärna vill ha uppmärksamhet och argumentera för sin sak.
Att du känner dig lite vilsen är normalt. Jag var jätte vilsen efter sex månader när jag skulle på resa med vänner en vecka, alla drack och jag viste inte på vilket ben jag skulle stå. Man är lite som Bambi på hal is men man blir mer och mer stabil. Du gör ett fantastiskt bra jobb!
Ha tillit till processen❤️

Kram

@erivan Jag är så glad att du vill säga något om det jag skriver om 🙏 Jag tror väl att det är den här jäkla alkohol-jävulen som är och stör mig och vill påtala - igen - hur tråkig jag är och kommer att ha om jag aldrig mer dricker … därför jag är mer svag för att tänka att måttlighets -drickande ändå kanske kan vara nåt för mig 😕 fast jag egentligen inte tror på det . För mig alltså .

Jag är också glad över samtalen jag har med barnen , jag gläds samtidigt som jag blir lite ledsen . Vi skulle aldrig haft samtalen om jag inte hade haft mina problem . Då hade alkohol varit en icke -fråga .

Fint att du säger att du tycker jag är klok och insiktsfull - känner mig långt från det en dag som denna så dina ord värmer extra🩷

@Delfinen. Just dessa funderingar leder dig framåt. Vem vill jag vara, hur vill jag leva. Vilken plats har alkoholen i mitt liv? Det är en del av processen som du är i. Jag tycker inte heller att du behöver ha bråttom. Allt kommer att klarna med tiden. Bara du ger dig själv den tiden. ❤️🥰

@Himmelellerhelvette Det är så otroligt skönt och befriande att läsa det du skriver . Jag har själv flera gånger tänkt ”jag kommer i alla fall inte bryta något innan det gått tre månader ” och det har varit en hjälpsam och vilsam tanke . Så jag kanske är något på spåren så som du och också andra beskriver . Att tänka ”aldrig mer ” då tar jag in ALLT och det blir för övermäktigt så att säga . En dag i taget eller ett tillfälle i taget . Allt kan inte kännas rosenskimrande hela tiden av att vara nykter , det är ju också rimligt . Att jag skulle få en slags kick varje gång jag tog ett alkoholfritt alternativ och känna mig som en sån jäkla bra person , det är väl något orimligt . Sen var livet med alkohol långt ifrån rosenskimrande ska jag ju verkligen komma ihåg . Att beroende-delen i mig vill ha uppmärksamhet - vilken bra liknelse 😄 Så är det verkligen ! Som en tjatig unge 🙄

Som Bambi på hal is - ja men verkligen ! Ibland flyter det bara på och så plötsligt vurpar man , det var väl vad som hände i helgen både att det flöt på och vurpade . Inte som i att jag drack men tankarna . Just det , fick också frågan inte en utan två olika gånger om att smaka på bubbel jag sa nej tack (inte svårt ) och jag kunde också uttala det självklara ; jag har druckit tillräckligt med bubbel . Jag vet exakt hur jag skulle känna , inte smakerna utan enbart alkoholen . Därför ska jag inte smaka på en droppe .

Tre månader till att börja med. Jag ska inte bryta nån nykterhet .

Tack 🙏

@Delfinen80 Jag tänker att man sätts på prov om man inte är helt övertygad om att man gör rätt, med all rätt tänker jag. Att bara köra på utan att reflektera över vart man är på väg och om man kör i rätt riktning. Man underskattar velandet i beslutsprocessen, man kan besluta något och ändra sig. Velandet är ett steg mot att fatta ett bra beslut som man kan leva med och stå för.

Jag tänker också på kognitiv dissonans, kluvet tänkande, två motsträviga värderingar eller ideér som skapar en inre konflikt. Viljestyrkan och motivationen mattas av och rädslan för att missa något kan dyka upp och ta över.

Jag tänker att ångest är en signal om att mina verktyg inte räcker för att hantera en given situation. Att det är en signal till mig som vill uppmärksamma att det är något som inte står rätt till. En signal om att jag bör undersöka vad det är som stör mig och försöka reda ut det för att skapa lugn igen.

Kanske ska du gå tillbaka till vad det var som gjorde att du ville du sluta dricka? Inte med de glasögonen du har idag efter en tids nykterhet, utan som det var där och då. Skönja sanningen om om hur det var, hur ditt drickande såg ut och varför det var ett problem. Fick du kämpa med att inte dricka för mycket? Hade du mycket inre samtal om ditt drickande? Eller överdrev du dina problem? Var det aldrig något problem egentligen? Var ångesten egentligen inte så stor?

Dit uppmärksamheten går, sker tillväxt. De tankar man uppmärksammar, de växer i tillväxt. Det är därför bra att du reflekterar över dina tankar, vart du vill gå och vad som är viktigt för dig. Hur du vill att ditt liv ska se ut. Är alkohol något som kommer att störa ditt liv eller inte? Kan du hantera alkohol på ett bra sätt? Vad är värt i ditt liv? Jag tror att det måste finnas ett värde i det man gör för att man ska vilja göra det.

För att reda ut dina tankar och din värden är det nog bra att du ger det lite mer tid. Att du är uthållig tills du säkert vet vad du vill. Hjärnan behöver lite mer tid för att återhämta sig och komma i balans igen, så att man kan vara säker på att det inte är alkoholdjävulen som stökar. Den jäveln kan man inte lita ett dugg på, det enda den vill är att dricka.

Lite analys från mig😁. Ha en fin måndag!❤️