@Himmelellerhelvette åh det där kan jag ju också bocka av , kontrollera hur mycket jag ska dricka en kväll men så ooops hur stort är ett glas egentligen (de kan vara väldigt stora ) eller oj , jag har druckit de här Max tre glasen som jag bestämt ikväll men så efter det så började jag dricka öl istället . Och då , enligt hur min alkoholhjärna räknade/analyserade , så räknas inte de enheterna! Alltså ; vilket otroligt självbedrägeri och nånstans VET vi väl detta när det pågår och säkert en del av den här skammen som kommer som ett brev på posten (eller som en ständig följeslagare ) hör väl ihop också med detta . Det är ju att lura sig själv gång på gång på gång . Och hur brukar vi människor känna oss när vi blir lurade (grundlurade dessutom !) ; ofta rätt dumma och inte alltför sällan skamsna. Här blir vi ju inte lurade av nån annan än oss själva , det är ju vad jag vet ingen som utvecklar problematiskt drickande för att nån annan häller alkohol i munnen, men det kanske bara ökar på den här fruktansvärda känslan . Därtill , om jag går till mig själv , så har också självföraktet ökat; jag är en i övrigt faktiskt rätt klok människa som kan göra bedömningar , dra slutsatser , se mönster i människors beteende både i mitt privatliv och i yrkesrollen… men när det har kommit till alkoholen är det som att hjärnan har stängt ner eller i varje fall tänker och beslutar helt helt galet . Jag skrattar också lite när jag läser ditt inlägg - och när jag tänker på mina egna ”smarta ” strategier för att ha kontroll - och det är enbart av igenkänning ❤️ För mig är humor en egenskap som har hjälpt mig många gånger i de mest svåraste stunder - inte för att skratta bort saker - mitt i smärtan och det mörkaste måste jag också få lov att skratta annars överlever jag inte !

Tack för ditt stöd och pepp och att du också delar med dig , så himla betydelsefullt 🙏❤️

@Himmelellerhelvette Jag tror som du , rädslan är bra för den påminner ju oss om varför det blev (livs-i mitt fall ) avgörande för oss att fatta ett beslut om att avstå! Forumet och att vi formulerar för oss själva hur vi mår , vad som händer osv är där väldigt viktigt tänker jag .
❤️

@Delfinen80 Jag känner att vi behöver kunna skratta lite åt det för det är galenskap och när vi genomskådat galenskapen kan vi se utifrån på oss själva. Jag tänker att när man kan skratta lite åt det tillsammans med en annan i samma situation så lättar man lite på skammen.

Kram❤️

@Delfinen80 Där gav du mig en aha upplevelse! Det med rädslan. Har man varit nära att dö, olycka eller så, då blir man ju livrädd för att råka ut för det igen. Det kanske är det som är med att dricka alkohol. Det var ett livsavgörande beslut! Rädslan för att dricka kanske är som rädslan för att dö. Förstår du eller svamlar jag nu?

Kram❤️

@Himmelellerhelvette Precis så 🙌! Du gav mig än mer insikt och oj vad jag ska gå tillbaka och läsa både dina och mina rader om/när jag börjar tveka om det var så farligt ändå !
Inget svammel alltså 😉❤️

@Delfinen80 Läste precis ditt inlägg om att tankarna om att inte ha alkoholproblem för att du tvättar bort smink, tar på dig ansiktskräm, fixar kaffet inför morgondagen och drar ner rullgardinen innan du somnar och försvaret ”jag har faktiskt tagit bort sminket !” Ha, ha det skulle ha kunnat vara jag, lika skötsamma rutiner och försvar som jag hade😂. Vaknade jag med smink någon gång, var det första jag gjorde att få bort det för att lindra ångesten. Jag har samma rutiner idag, men slipper försvaret. Nu kan jag även läsa bok innan jag ska sova för jag ser inte dubbelt längre😂.

Ha en god sömn❤️

@vår2022 Jojo, ordning och reda 😂 Jag häpnade lite själv när jag så att säga tänkte igenom mitt beteende , och samlar ihop det på det där sättet - arma människa vad har du haft för dig för Galenskaper tänker jag om mig själv 🙈😂 jag lär fortsätta med rutinerna för de mår jag bra av men skillnaden (en av många skillnader !) blir att jag inte behöver kontrollera då jag vaknar för jag kommer att veta det 💪

Ja det där med att se dubbelt 🙈 Känns ju rätt rimligt att strax (eller rätt långt) innan man börjar se dubbelt så är det dags att avrunda festen /alkoholen… jag har sett på tv ibland onykter och börjat kisa lite för att kunna se bättre . Det har ibland hänt också att min alkohol-hjärna smart nog sagt till mig att hälla upp ett nytt glas , för att piggna till lite (?). Ja herregud .
Vilken befrielse det är att på detta forum kunna skriva filterlöst om sitt beteende 🙏 Skulle aldrig i mitt liv drömma om att prata så öppet med en enda människa om en bråkdel jag skrivit om här , inte i dagsläget i alla fall ! Det är befriande och terapeutiskt att få göra det ! Än om jag idag kände ”tänk om det bara är jag som varit så här knäpp …” med mina axplock av hur jag försökt upprätthålla kontroll över mitt alkoholmissbruk senaste året 🙈 Vet att jag vågar öppna upp mig för att jag möts av så varmt mottagande och icke-dömande personer här inne ❤️

@Delfinen80 Du är verkligen inte ensam!
Jag minns även allt som jag glömde överallt eller inte visste om jag glömt. Glömde koftor, tröjor, halsdukar. Glömde vilka jag träffat och vad de hette. Letade febrilt på morgonen i min handväska om betalkortet fanns i. Och andra kort. Och mobilen. Avskaffade handväska och tog bara med mobil, tyckte det var jättefiffigt!
Sen var det ju om jag skrivit på Facebook, och om jag betalat 10 000kr för vinet eller hundra?
Och hur kom jag hem? Och när?
Och det här med att ha kul med alkohol , hur skulle jag veta, jag mindes ju ofta aldrig mer än början…vad hade jag gjort, sagt? Oro, oro, oro. Leta, pussla, leta. Och så en säck ångest på det…😱

@Amanda L haha det låter precis som jag skrivit det. Jag vet inte hur många kort och telefoner jag supit bort, cyklar, jackor mm. Ja allt kan bara bli bättre❤️

@Amanda L Ja det där med att glömma kläder - extra jobbigt med ångesten dagen efter att försöka få rätt på sina grejer och kanske behöva prata med människor man träffat kvällen innan 🙈 Jag har tagit fel jacka från fester /tillställningar jag varit på - en gång försökte jag sätta på mig fel skor (som var för små för mig ) när jag var på väg hem efter en kväll med flödande alkohol ! Jag minns det bara suddigt men har fått det återberättat , andra tyckte ju att det bara var lite lustigt sådär - inte jag !

Alltså du sätter ju verkligen fingret på något viktigt -” ha kul med alkohol”, hur ska vi veta det när minnesluckorna ofta är mer regel än undantag ? Ytterligare en påminnelse om /när alkohol -romantiserandet tar vid 🙏

Tack för dina ord kära du 🙏❤️

@Delfinen80 Räcker upp handen på dubbelseende framför tvn, jag fick blunda med ena ögat för att se bara en tv.
Och handuppräckning även på att ”jag får ta ett glas till så jag piggnar till”

Ordning och reda fixade jag genom att göra kvällsrutinerna innan jag tog sista glaset för att kunna gå radiostyrd raka vägen från soffan in i sängen när jag blev tillräckligt full för att däcka.

@Himmelellerhelvette Vilka innovativa tips och trix man kan utveckla alltså . Allt för bara och enbart få fortsätta motivera för sig själv att fortsätta dricka alkohol, antingen samma kväll eller kommande kvällar !

Tack kära du för att du delar med dig 🙏❤️

@Delfinen80 Jag kan absolut relatera! Har så många gånger, igen och igen försökt ha ett vettigt förhållande till alkohol, vill så gärna vara normal och kunna dricka måttligt.. Ibland har det funkat och jag bara "yes jag kan" och så har det gått någon vecka ända tills det inte har funkat alls och där sitter jag igen med ångest, huvudvärk, kräk på natten och minnesluckor.
Det är en hård insikt att förstå att jag inte kan kontrollera det, och jag VILL vara där men det finns fortfarande en liten tanke i bakhuvudet att kanske en dag kan jag, kanske får jag unna mig på festen imorgon.. Men jag kämpar emot. En dag i taget. Försöker påminna mig om alla dagar jag vaknat och mått bra, om vilken fin vilopuls jag har när jag inte druckit, tänka på den goda sömnen jag får när jag inte dricker. Vill tänka på det som är bra för mig istället för att köra skrämselpropaganda, det funkar inte för mig. Jag hittar alltid ursäkter.
Är glad att följa dig, känner igen mig i mycket och tar stöd i mycket av det du skriver.
Tack för att du delar med dig.

@Amanda L Exakt det du skriver skulle kunna ha varit jag! Att på morgonen fara upp som ett skott för att hitta handväskan, fick jag med mig korten hem, var är min kofta...? Exakt så.
Därtill känner jag det hemska i att titta till barnen, låtsas som att allt är normalt när man mår skit och inte kan tänka tanken att försöka ens äta en liten smula frukost, sitta i soffan och låtsas vara pigg. Fy fan.

@Surkärring Ja alla dessa ursäkter. När vi skriver om våra olika erfarenheter så får vi upp de på bordet och för mig i alla fall så är det så otroligt värmande att känna att jag inte är ensam .
Och samtidigt - än om jag gör A-4 sidor av negativa både på kort och lång sikt av alkoholens konsekvenser för mig och tapetserar dessa blad hemma så att jag har de framför ögonen dagligen - så har jag en enorm respekt och ödmjukhet för att alkoholen kommer locka mig framöver . Ändå!

Kring skrämselpropaganda så tror jag att var och en av oss måste hitta precis det du beskriver om vad vi värdesätter , jag för min del är i dagsläget rädd för en massa saker om jag skulle börja om att dricka igen. Rädsla för saker både på kort och lång sikt ; kopplat till min fysiska och psykiska hälsa , kopplat till barn och kommande , förhoppningsvis , barnbarn . Att jag skulle förlora det och mig själv helt . Hur alkoholen skulle fortsätta att förstöra så himla mycket - än mer - av det jag sätter värde på i livet . Och att tänka på vad jag värdesätter - från det att ha koll på att jag förberett kaffe eller inte till att veta att jag finns till för mina barn utan att vara påverkad - det blir den största motivationen för mig känner jag såhär långt .

Det här med att vara normal , tror inte man ska underskatta det och därför är vi väl många som kämpat med måttfullheten på alla mest innovativa sätt 🙈 de allra flesta vill vara som alla andra , vi vill inte sticka ut vi vill vara Normala. Nu kanske vi inte direkt är ”normala ” vad nu än det är , vi är unika människor och så råkar vi ha problem med alkohol. Men det är ju inte det enda som ska definiera oss - vi kanske är helt normala i andra avseenden 😉❤️

Tack för att du delar med dig så otroligt värdefullt ❤️

@Delfinen80 hej! Vill bara tala om att jag varit på systemet, och handlat tio min sambo. Och jag kände inget sug alls, jävligt skönt. Däremot tittade jag på alkoholfria alternativ, finns ju massor med gott att välja på om man vill. Det är ju bra om man vill ha ett glas vin till maten eller en kall öl. Ha det gött!!

@erivan wow vilken häftig känsla 😀🙌! Jag gick förbi systemet idag och tänkte tanken om undrar när jag går in där nästa gång , dock inte i känslan av att jag ska handla alkohol till mig själv men kanske till nån annan eller alkoholfria alternativ som du säger !
Jag har aldrig fastnat för något alkoholfritt varken vin eller öl … men å andra sidan fram till nu så är det ju inte så konstigt att jag valt alkohol framför något annat 😂 Men nu , nu är det andra tider för oss 💪😀
Jag går in i en bra känsla inför helgen , veckorna är ju inte det sårbara för mig men helgerna . Har som plan att göra en del i alkoholprogrammet antingen fredag kväll eller lördag eftermiddag (då jag annars brukar dricka ) och sen ska jag fylla helgen med promenader , utflykter och pyssla hemma. Och vet ni vad det bästa är ? Att jag kommer minnas precis allt jag gjort när jag vaknar både lördag och söndag morgon 💪🙏🥰