@Delfinen80 vad glad jag blir när jag läser att ni haft en trevlig kväll. Jag tycke det lät som en skön kväll med avslutande hundpromenad o serietittande. Sen det där med nåt o dricka när man gör sig i ordning(för mig kanske mer än nåt, både 2 o 3) det är ju vanor man förhoppningsvis inte tänker på sen. Sen har jag tänkt på vissa vänner man har som i princip bara handlar om att man ska ses o dricka, dom kanske man förlorar. Samtidigt tänker jag att kan man inte acceptera att jag inte dricker är man ingen riktig vän. Skönt o vakna pigg utan bakfylla en söndag morgon, när hände det senast? Nu ska jag ta en promenad innan frukost , själv. Du/ni tar väl er med hunden, mysigt. Sen måste vi heja fram tjejerna tio vinst mot usa!! Men du kanske inte gillar fotboll😢vad vet jag. Ha nu en härlig söndag innan jobbet imorgonkram❤️

@vår2022 Så himla bra liknelse av att prya alltså , haha 😂 Den ska jag lägga till i biblioteket av liknelser , och komma ihåg när jag tycker att det känns motigt ! För det är ju också ett sätt att visa medkänsla för sig själv - det ÄR inte konstigt att det är tungt och motigt stundtals och kanske känslan över att man aldrig kommer att klara det ❤️

@erivan De vännerna man inte har kvar när man slutar dricka är mycket riktigt inga vänner man behöver.

Efter ett tag kan du hänga på och ta en a-fri i gemenskap med folk men med tiden kan det vara ett intresse du inte längre har. Att gå på fotboll med ett gäng som dricker kan kännas trist men jobbar du med din självkänsla och självkärlek kommer du tillsist vara så trygg i dig själv att du inte vill ha något som ändrar ditt sinnestillstånd utan inser att allt du tycker är kul blir härligt på ett nytt sätt, du upplever det helt dimmfritt så att sänga, det ligger ingen slöja framför utan du ser och upplever allt med helt klara sinnen. Det är är lite som att födas på nytt, man får uppleva allt på ett nytt sätt och det är på ett djupare plan som ger sinnesfrid och lycka.

Kram❤️

@erivan Ja det blev ett skönt avslut på kvällen 🙏 och känslan att vakna denna söndag utan alkohol i kroppen , som du säger när hände det sist?💪 Såna småsaker fast som för mig är vinster har jag tänkt dessa dagar som gått ; imorse när jag gick upp och skulle sätta på kaffet, laddar det alltid kvällen innan så det bara är att trycka på knappen , så behöver jag inte lyfta på locket för att se att det är laddat och klart för jag VET att jag gjorde det kvällen innan. Varje morgon när jag vaknat med mer eller mindre alkohol så har jag kollat för säker hets skull för jag kan inte lita på mitt minne . Det sjuka är - men jag är säkert inte ensam - att hur onykter jag än varit så har alltid det där kaffet varit laddat , sminket avtvättat och tänderna borstade . Ordning och reda . Fast än jag långt ifrån alltid har något minne av det. Och det än mer sjuka är att min hjärna blivit lite tryggad av det dagen efter ; ”ja jag var onykter men jag laddade ju ändå kaffet ” . Ja fast jag har väl gjort saker helt radiostyrd 🙈!
Ytterligare en sån mini - seger är att gå ut med hunden i kvarteret och gå med rak rygg och njuta av luften och daggen i gräset , utan alkohol -ångest. När det varit riktigt mycket alkohol kvällen innan har jag blivit liksom paranoid och skämts över att visa mig bland folk som om de skulle se på mig vilken hemsk människa jag var . Vidare paranoida tankar om att jag kanske varit ute bland grannarna på något sätt , varit full och skämt ut mig och inte minns .

Ja jag har också tänkt på vänner, bekanta och sammanhang som kanske kommer att bli komplicerade i en framtid . Jag tänker som du ; det är inga riktiga vänner om de inte kan respektera ens nya val . Jag har tur som har några djupa relationer där jag vet att jag inte döms eller liknande , vissa av de har själva problem med alkoholen och vissa har inga problem alls . Jag har än inte kommit fram till vilka jag ska /vill berätta om mitt ställningstagande för , det får processen avgöra tänker jag.

Nej jag är faktiskt helt ointresserad av fotboll , hänger inte alls med 😅 Hade varit roligt med ett sånt intresse men jag har aldrig fastnat - inte för någon sport 😊

Ha en fin dag ❤️🙏

@Delfinen80 Känslan av att kunna gå med rak rygg i kvarteret är fantastiskt! Jag kände sån skam att jag var rädd att gå utanför dörren dagen efter. Ville knappt visa mig i fönstren vissa dagar för tänk om någon ser mig och spontant kommer in för att säga hej!

Kram

@Himmelellerhelvette Ja hemska tanke 🙈 För mig har det kunnat pågå i dagar efter alkoholintag ! Paranoian sitter i när jag går i kvarteret , kommer till jobbet , är på affären osv . Ingen plats har varit trygg , förutom när jag badat badkar har jag tänkt ibland ! Alltså detta är ju en sån sorglig sida av problem-bilden men nu blir jag ändå full i skratt då jag får en bild av mig själv som smyger runt i skam och sen kan pusta ut - för stunden - i mitt badkar 🥵😂 När egentligen ingen människa bryr sig eller tänker på mig och mina problem det minsta !

@Delfinen80 @Himmelellerhelvette hej! Jag känner igen mig såväl i den där ångesten man har dagen/dagarna efter en hård kväll. Har man varit ute vet man inte vad man gjort eller sagt(alla fall jag) jag har även ramlat och slagit sönder ansiktet flera gånger, vilka har sett det?? Dessutom blev det ju sjukskrivningar då, har jag ringt vet jag inte vad jag sagt och dessutom har jag ringt såna jag inte borde ringt och definitivt sagt sånt jag inte borde. Och som ni säger man skäms, även om ingen vet nåt. Det är så skönt att fattat det här beslutet att bli nykter. Nu gäller det bara att hålla i. Ja det ska bli skönt och uppleva saker nykter, och till och med komma i håg vad matchen blev, eller vad filmen handlade om. Min sambo säger att jag kan se om vilken film som helst, det är och se den som ny.😢nu när jag klarat helgen känns det jättebra!! Gladare än på länge o det har bara gått en vecka. Ha det gött❤️

@erivan Jag ramlade för någon månad sen , ute bland folk på krogen och dagarna efter kändes det som att alla som jag känner och kommer att lära känna såg det. Usch alltså ! Det är ju jobbigt att ramla även utan alkohol i kroppen (snubblade också i högklackat på en stentrappa , så det HADE kunnat hända nyktert också ) men alkoholens verkan och rösterna dagen efter säger ju inga vänliga ord till en .

Ja alla vinster med nykterheten , tror inte man ska förringa dessa än om de var för sig inte ser mycket ut för världen . Komma ihåg en film, vad man har sagt i ett samtal , när man gick och lade sig osv osv . När vi sov hos min svärmor här i början av veckan så vaknade jag första morgonen med puls-påslag eftersom persiennerna i gästrummet där jag och sonen sov inte var neddragna. Min vana trogen sa att jag i onyktert tillstånd inte kommit ihåg att dra ner dem (bor i norra delen av Sverige och här är det inte mörkt länge under nätterna på sommaren 😊) tills jag slogs av att jag ju inte druckit alkohol och således bara glömt det. Också en seger på något sätt - jag kan vara tankspridd även utan alkohol men skammen över det uteblir ju 💪😀

Ja tänk att vi har klarat helgen - fan va bra vi är 💪🥰 Kram!

@Delfinen80 Ja det är vi. Bara att gå in har tagit tag i skiten. Det blir kanon det här. Det roliga är att jag inte ens sagt det till min sambo. Hon tror ändå inte på mig, men jag ska visa att jag kan. Till kompisar säger jag att jag ska hålla upp ett tag, blir så pinsamt att bre på för stort om jag(det ska jag) jag inte skulle lyckas. Kram

@Delfinen80 Ja, fan vad ni är bra!🥳. Det som är så häftigt med nykterheten är just att man uppskattar det lilla. Man blir mer tacksam och nöjd över små saker som sker i livet. Kanske ligger skillnaden i det lilla, det skevar och skaver inte längre på samma sätt. Det blir stabilt och hållbart. Det är de små sakerna som gör den stora skillnaden❤️

@Delfinen80 Usch, jag kunde också ha kvar känslan i flera dagar efter, fruktansvärt!

@erivan Fantastiskt bra jobbat! Då har du massa bra filmer att se😉
Skammen och ångesten är hemskt men håller vi i vår nykterhet så slipper vi uppleva den igen.

Kram

@Himmelellerhelvette @vår2022 tack mina vänner🙏jag känner att det är sån tur jag har er. Känner man sig inte på topp eller suget kommer är det bara att gå in här. Ja många filmer blir det.❤️❤️

@Himmelellerhelvette Det förtar ju sannerligen så mycket av hela livet , något för mig att ha med mig i ”hela -filmen” metoden om/när jag suktar efter de där glasen - alla dagar av skam och panik !

@erivan såg nu att vi skrev rätt samtidigt , jag skrev alltså att du ska tänka på att du inte är ensam precis när du skrev något liknande (så du inte tror att jag bara upprepar det du säger 😅) 😄❤️

Inget sug idag , inte märkligt heller då det är söndag och jobb imorgon en sån dag har jag aldrig druckit . Sovit för få timmar inatt (barn som kom hem sent och jag vakade tills de var hemma ) och trötthet innebär att jag blir låg . Därför har jag haft sviktande tankar om tron att jag ska fixa det här - över tid . Inom den närmaste tiden tvekar jag inte men på längre sikt . Tror att gårdagen , där jag kände av en skörhet , påverkar och sen har jag idag tänkt en massa på vilka fördelar alkoholen har gett mig. Eller inbillat mig att den gett mig snarare för timmar efter den belöningen av lugn, glädje, avslappning osv så kommer ju bestraffningen som inte är nådig . Alkoholen har i alla fall , i sina bästa stunder , gjort att jag känt mig skönt skamlös dvs inte brytt mig så mycket om vad folk tycker och tänker om vad jag frågar eller säger eller pratar om - jätteskönt ju! Den har fått mig att dansa på roliga efterfester , idag tänkte jag att jag kommer aldrig mer kommer att dansa😨 !! Jag dansar inte nykter , inte ens berusad utan onykter (om jag inte är med bara familjen typ…) men då har jag ju haft jättekul ! Alkoholen har fått mig att slappna av som inget annat , när jag känt en oro /irritation eller ångest så har den varit där och löst upp det där bruset över bröstet . Alkoholen har fått mig att känna ett pirr inför en ute kväll , känslan av att bara leva för dagen och att allt är möjligt ! Alkoholen har ju, som sagt i sina BÄSTA - korta - stunder inbillat mig att jag är en bättre version av mig själv med alkohol i mig 😳 Och nu står jag ensam här framöver ! Men ; jag VET ju att den gör mig så himla mycket sämre egentligen all denna ångest , all skam , all sorg , allt självhat. Jag hoppas att jag kan bygga upp min självkänsla längs vägen så att jag inte behöver inbilla mig att ha alkoholen som en föjeslagare för att vara roligare , härligare , gladare osv .

Jag var tvungen att få ur mig lite tankar och känslor en söndag kväll som denna 😔❤️

@Delfinen80 hej igen! Det du skriver ska du veta är precis det jag tänker också. Jag tänker med på allt roligt man har haft, sköna känslan när man ska ut , eller på fest, resor man ska på typ Dublin där allt bygger på pubar o öl mm. Men sen som du skriver kommer ju en jävla käftsmäll efteråt, inte alltid men tillräckligt ofta för att sluta dricka, med ångest o funderingar vad man gjort o för mig alla fall den där tröttheten efter en hård helg som kan vara i flera dagar, dålig sömn. Jag personligen tycker den här helgen har varit den bästa på länge. Och jag tror på riktigt att vi kan kunna slappna av och ha roligt utan alkohol, vi måste bara ge det tillräckligt med tid. Inte ge upp nu, vi hjälper varandra tills vi inte ser alkoholen som räddare i nöden. Fördelarna att vara nykter är större. Kram❤️