Här är allting som vanligt. Samma gamla slitna känsla att väl inte så mycket spelar någon roll alls. Nu stänger bolaget snart igen sina dörrar, och då jag är envis som en röd gris eller åsna som det av någon anledning väl brukar att heta. Så har jag inte brytt mig i att klä på mig utegångskläder och satt på mig skorna som man väl tänkte göra lite tidigare idag. Har inte heller beställt någon taxi in till bolaget i stan i morse som jag väl även funderade på ett tag, för kanske lite spontan sponsring hos denna flaskbank med en tusenlapp eller nåt sånt där.

För vad är det egentligen för mening att sitta och slå sig själv i skallen med en flaska med nån flyktsoda i form av nån slags alkohol för nöjet att sitta i nåt hörn halvsovandes och sjunga fyllevisor för sig själv. Nog hade man väl allt kunnat kosta på sig en rejäl berusning i karatestil, vad det nu är. Men troligen asfull, som ett raglande fyllesvin hade man säkert blivit idag om man nu då inte varit så envis på att blåsa alkoholdjävulen på sitt nöje, att det faktiskt nog är en aning imponerande.

Men man har ju erfarenhet, och vet hur det blir, och man har ju lärt sig att allting så som fylleri en gråtrist lördag som denna är rätt så meningslöst. Då det mesta precis som detta jordklot bara går runt i samma fastlagda bana liksom. Hörde nyss ett antal gånger på en gammal låt från sextiotalet med rockgruppen Status Quo från deras psykediska period innan boogie-eran tog fart på riktigt. Hörde alltså på deras låt - Nothing at All. Nu idag så kände jag ingenting alls. När man för nåt år sedan satt som klistrad och deppade i alkoholträsket hade den nog fått en att säga adjö till det mesta...

Nog kunde jag ändå allt känna mig rätt hemma i den lite dystra lyriken på något sätt. Men det finns ju en hel del lite mer positivt stämda låtar detta band har producerat genom åren. Som man ju kan lyssna på om man så vill sade mig en känsla i stunden. Har nu gjort som man gjorde om lördagarna förr när allt väl ofta var lite enklare vissa dagar. Då man väl var kanske knappt tio år gammal eller så. Har alltså festat loss på en stor påse med ostkrokar och hällt i mig en hel del cola och tänker att sånt blir man då inte dum i huvudet av.

Jag tror att mina gamla helnyktra föräldrar skulle hållit med mig helt i detta kallt logiska konstaterande. Förresten, tackar dig @Molnet för att du tittade in en sväng kompis. Det är kul att det finns de som har tid att titta förbi en stund nån gång. Hade ju tänkt att kanske sluta att skriva en massa tok på detta forum, men tror nog att Herren vill att jag ska fortsätta att jobba på som alkoholfri ett tag till. Tiden går, och nu såg jag just att bolaget har stängt för idag.

Ha det gott!

@Flarran du är en kämpe du! Jag höll själv precis på att slå mig i huvudet med en flaska bubbel men stod tack och lov emot! Jag läste någonstans att midvinter inte är en bra tid för förändring, så nu kanske du ska känna dig nöjd med de dagar du kommer ut och lägga kraften på att komma ut varje dag när det blivit varmare. Man ska ju vara snäll mot sig.
Förresten är jag jätteglad att du skriver här🤗

Hejsan! @ LAO, kul att du tittade in här en sväng kompis. Bra gjort att du stod emot frestelsen att slå dig i själv i huvudet med en flaska bubbel. Konsten att lyckas att vara alkoholfri är ju att aldrig ta det där första luriga glaset liksom. Det är då att vara självsnäll alltså.

Ha en fin kväll!

Söndag och nu har man vaknat lite för tidigt igen, eller kanske precis lagom för att hinna med sig själv och kanske ta en kopp varmt te och rostat bröd. Något som man inte har gjort sedan det förra året nån gång. Det är vilodag nu och man borde väl inte sitta uppe och skriva en massa tok som man redan har hemfallit åt i denna tidiga morgonstund.

Man borde väl sova lite till så att man inte missar nån trevlig gudstjänst på nätet. Tre timmars sömn per dygn på grund av envisa sömnproblem är väl inte direkt det optimala när det gäller sömnhygien. Men vad ska man göra som trött dystymiker då beskedliga tabletter mot oro och sömntabletten man vid behov får ta inte fungerar så värst bra.

Men man ska väl inte klaga då inget är så dåligt att det inte kan bli sämre. För nykter och alkoholfri det är man då trots alla väl lite dystra odds. Tacksam ska man vara har man ju hört så många gånger, och nog är man då tacksam för att man slipper att gå ut i minus 17 graders kyla huttrandes för att kanske tvingas rasta en hund när det är så här kallt. Tänkte nyss på att nu skulle man haft nån god likör eller annat med lite mer kraftfull alkohol att liksom värma sig med när det är så kallt.

Nu håller man ju inte på med sånt, utan jag låter logiken råda och satte just på mig en extra kofta, och pälsade på mig med ett par extra varma mysbyxor. För varför ska man hälla i sig nervgiftet alkohol för att lura sig själv att man inte fryser och liksom kasta bort sina pengar på onyttigheter som bara nån timme senare ger baksmälla och får en att känna sig dum som man gjort så många gånger förr. Goda rutiner drar halva lasset har man hört ända från farmors tid, och då får man väl i mitt fall kanske vänta med frukost en liten stund till.

Kom på att det ju är varm mjölkchoklad och goda limpmackor som det ska vara för mig. Detta för att liksom må skapligt och hålla fast vid den enda ny-nyktra rutinen som väl är den som man har fått att sitta ungefär så som den ska. Men nog känner jag att alkoholdjävulen inte är så värst långt borta. Kanske skulle man snart våga sig på bara ett litet glas med nåt stärkande till veckan när den här helgen har blivit till vardag igen sade en lurig känsla.

Men då fick jag plötsligt en ingivelse att läsa nåt ord ur min fars gamla bibel och läste då några visdomsord ur ordspråksboken. Det stod följande kloka ord i ett par textstycken att läsa som man fick till sig direkt så som av en slump när man slog upp en sida i fars gamla bibel: ”Akta på den stig, där din fot går fram, och låt alla dina vägar vara rätta. Vik ej av, vare sig till höger eller till vänster, vänd din fot bort ifrån vad ont är.” Herren har då sin metod att leda den som är vaken, lyssnar och lär, tänkte jag i stunden då man just hade läst orden ifråga.

Ha en fin söndag!

Nu sitter jag här tillsammans med mig själv i köket i godan ro och har det gott. Dricker nu lite starka grejer i min gamla favoritkopp denna trettondagsafton. Självklart ingen alkohol idag heller då sånt bara kostar en massa pengar och i längden inte blir så himla bra. Vilket man väl då utan tvekan kan säga att man efter en himla massa år i alkoholträsket känner till, då man vet hur det kan bli liksom.

Det blev ju att man med åren från det där första sura vinet. Som så att man rätt omgående halkade in i en rätt så knepig syn så att säga på alkoholdjävulens luriga drycker. Vilket väl inte alltid var så bra. Men sedan man började att skriva av sig lite tok här på detta eminenta forum så har man då hållit stilen och varit nykter och glad var dag i långt över ett år numera. Ja, det där med glad var dag, var väl kanske att ta i en aning, men ändå.

För en bättre mage, lite klarare tankar och en gladare plånbok blev det då. Så kör väl vidare som alkoholfri med en dag i taget som de lärde med sådana tankeverktyg som HALT väl brukar säga är det bästa. Ja, om man då inte tillhör skaran som ser måttligt intag av alkohol som nåt man klarar av liksom. Men om det är klokt att hälla i sig detta nervgift över huvud taget om man inte behöver. Det kan man väl som nykter och alkoholfri fundera över. Det var faktiskt inte så dumt med lite nykokat kaffe i stunden. Tror att det även får bli en påtår nu och till att ta sig några goda pepparkakor också, sade magkänslan.

Ha det gott!

@Flarran Det var häftigt att du slog upp just den sidan i din fars bibel ”Akta på den stig, där din fot går fram, och låt alla dina vägar vara rätta. Vik ej av, vare sig till höger eller till vänster, vänd din fot bort ifrån vad ont är.”. Tänker att det var ett tecken på att du går i rätt riktning och att du ska hålla dig på den, rätta vägen.

Nykokt kaffe är så gott och ännu godare med lite pepparkakor. Ha det gott!❤️

När jag bara tänkte på alkohol av diverse slag för det mesta så var det sällan som jag drack kaffe. Innan jag klev in här på forumet liksom. Det var väl då en sex år tillbaka i tiden ungefär och när farsan var på denna planet liksom, som jag ibland smakade lite kaffe när jag kokade åt honom nån gång.

Sedan blev det som så att farsans gamla lager med kaffepaket stod kvar orörda i skafferiet i flera år. Men sedan när jag försökte att hitta fram till någon lite spännande alkoholfri dryck som ny-nykter. Ja, nåt som för mig var lite ovanligt och gärna även hade lite positiv känsla i sig. Då tänkte jag ju på att mina gamla helnyktra föräldrar alltid gillade kokkaffe alltså.

Hade ju faktiskt kvar deras gamla trevliga kaffepanna också. Så då blev det att jag började koka på en kanna ibland för skojs skull. Så efter ett tag så var ju kaffelagret slut. Så nån gång i höstas så inhandlade jag väl några paket kokkaffe, och av dessa är väl nu ungefär hälften kvar.

Dricker alltså ännu rätt så sparsamt och måttligt med kaffe. Så därför känns det alltid som lite fest på nåt sätt med nykokat kaffe. Har man sedan några pepparkakor till så blir det en extra guldkants-känsla tycker jag. Det behöver inte alltid vara så märkvärdiga grejer alltid för att man ska kunna känna lite vardagslyx. Sånt har man väl börjat att upptäcka så smått.

Det var trevligt att du @vår2022 tittade in en sväng kompis. Ja, nog är det lite märkligt att, när man för en gångs skull slår upp skriften spontant en söndag som idag. Då hamnar på en sida där en text nästan är som ett direkt tecken på att man ska hålla fast vid fortsatt nykterhet och alkoholfrihet.

Nog är det mycket som man inte förstår och prylar som kanske sker på flera plan, och att man nog har en hel del att lära sig kan jag tänka liksom. Kanske lite som du väl är inne på med att ha en bra och vettig riktning. Men ibland är det knepigt att hålla sin riktning. Vissa dagar kan det då liksom vara rätt så hård motvind. Men idag känns det i stunden rätt skapligt och det är jag då tacksam för.

Ha en fin kväll!

@Flarran @Flarran Tjingeling så här på kvällskvisten 🌿 God fortsättning på det nya året. Jag skrev en liten hälsning till dig men den kanske försvann i kavalkaden av nyårshälsningar?

Det verkar tuffa på fint hos dig så även här. Det ena steget läggs till det andra i denna nykterhetens parad 🦩🦤🦩🦤🦩🦤🦩

Helgen har ägnats åt promenader & mat och en hel del vila. Imorgon är det åter till jobbet röd dag till trots. Må gott!!!
🩵

Hejsan! Tjingeling på dig också @Carisie, och god fortsättning på detta år som kommit igång rätt skapligt bra. Men det har inte blivit nån promenad idag heller. Försökte väl gå lite inomhus i källargången de tre första dagarna men sen kom jag av mig liksom. Det är väl oftast lite roligare att gå en sväng utomhus i dagsljus. Men det var ju så himla kallt i dag denna trettondagsafton. Så jag trivdes väl bäst här i köket faktiskt. Men har då tankar på att röra på mig lite mera framöver.

Har försökt att lära mig lite inställningar och sånt på min actionkamera jag köpte för ett tag sedan. Som kanske gör det lite skojigare att gå ut och promera ibland. För fotande och filmande gillar jag då faktiskt. Som du säger, så tuffar det på skapligt här idag, och inget bränsle i form av alkohol är då påträngande närvarade i tankarna speciellt heller just nu. Vilket jag då är tacksam för. Blir nog en pizza och cola som man går loss på snart och kanske nån kul videofilm har jag funderat på.

Ha det gott kompis!

Nu är det måndag, men ändå liksom söndag. Så det blir det ju ofta att kännas när en egentligen vanlig måndag är en helgdag och rödmålad i almanackan. Fryser nu så här på morgonen efter att ha vaknat till efter fyra timmars sömn som gärna hade få varit det dubbla. Trettondedag jul är det och funderar på om man skulle ta och värma sig med något starkt som inte innehåller alkohol.

Kanske en kopp starkt vanligt kokkaffe ur termosen. Men börjar ju fundera redan nu på en kopp med varm mjölkchoklad. Något som blivit min ny-nyktra morgonrutin. Men är ännu inte så värst hungrig men då rätt frusen trots en extra tröja. Något som jag då är rätt så tacksam för. Det är att alkoholdjävulen inom mig som har en märklig förmåga att anta olika skepnader allt efter mående nu ännu tycks sova eller åtminstone vila där nånstans helt tyst i nåt hörn liksom.

Jaha, nu lät jag tankar på alkohol väcka denna lurifax igen. Men Hejsan grabben, inte ska du väl ha nån oro för att kanske framöver ta dig en liten jäkel alltså. Nej, ryck upp dig kompis och var som en människa! I morgon är det ju tisdag och då öppnar bolaget klockan tio och du gör väl som du vill. Nog klarar du väl av en liten jäkel en gångs skull. Det gör ju de flesta.

Jaha, så kom den gamle alkoholdjävulen på besök igen. Ja, lite ungefär så där som en lite lurig och knepig ”kompis” som ringer på dörren i bland och kanske undrar om man vill hänga med en sväng ut på bara en öl, eller kanske ett glas med nåt starkare än läsk bara för gamla tiders skull liksom... Men såna enkla grejer går jag inte på. Inte nu som helnykter med över ett år och två månaders alkoholfrihet i bagaget.

Vik hädan Satan! För jag vet att bara en liten till synes oskyldig jäkel kan öppna dörren till ett sjöslag som i helvetet liksom. Tacksam ska man då vara för allt. Kanske till och med att man fryser som en gnu fast man är på pälsad som en isbjörn. Satt nu på mig en tjock vinterjacka för det är inte så värst varmt inomhus nu. Termometern på min fönsterbräda säger att det är långt över tolv minusgrader där ute och att det är knappt 17 grader varmt här inne.

Dunjacka på morgonen här vid köksbordet var helt rätt, fast det väl känns lite som en överkurs. Men nu fryser jag inte längre om armbågarna. Men att sätta på mig vinterhandskar inomhus ja, där går då gränsen för hur flexibel man ska behöva vara för att väl hyresvärden är snål som en gris och spar en massa stålar på värmen genom att köra elementen på samma låga nivå som om det vore töväder ute. Men man ska väl inte klaga för det kunde ju vara sämre, för det kan det ju alltid vara.

Tänk vad man längtar efter den soliga sommaren denna vinterdag. Ja, då behövs ju inga tjocka dunjackor och inte behöver du då värma dig med whiskey eller längta efter stark likör eller nån liten slurk med Jäger som smakar som en gammaldags hostmedicin. Då behövs det inga starka och onyttiga grejer alls att värma sig med, som du väl funderar på nu sade liksom alkoholdjävulen inom mig.

Sedan sade den fule faen i känslan till om att: Varför inte vara duktig och nyttig och gå ut på en liten hälsosam morgonpromenad idag. Ja, så att du får något annat än alkohol att tänka på kompis. Sedan kanske bara för gamla tiders skull köpa dig ett paket eller två med nån folköl som förr då det ju var så himla länge sedan sist. För sånt blir du ju inte alls en karate-full knasknopp av - eller hur... Någon undrade visst hur man tänker sig att alkoholdjävulen ser ut. Denne kan då se ut lite hur som helst i tanken allt efter ens mående.

Ska man sätta på sig ett par fingervantar... Då det nog drar lite från köksfönstret sade mig den nyktra logikens vakna tanke. Nu har vantarna varit på en stund och det känns rätt skapligt och varmt igen. Tänk alkoholsug kan då uppkomma av de mest skilda orsaker. Men nu är man då varm igen och vem behöver väl nervgiftet alkohol för att tro att man inte fryser. Detta fast man kanske bevisligen en svinkall vinterdag som denna gör så. Nu är det allt nog dags för varm mjölkchoklad sade magkänslan till om ännu en gång. Så får väl kanske gå på den känslan då. Kör hur som helst alkoholfritt vidare.

Ha en fin dag!

Tänk att det redan är vecka nummer två detta nådens år 2025. Det kom jag att tänka på när jag just hade bläddrat lite förstrött i min skivsamling med diverse stjärnor som genom åren kommit och gått. Funderade just här vid köksbordet och vid mitt glas med, inte alkohol eller så, utan bara klart, friskt, kallt och gott kolsyrat vatten direkt fån min bubbelmaskin. Mycket av förgängelsens typ och diverse slag kan människan skapa. Men inte ens en enda vattendroppe som komma från skaparens vision om evigheten kan en enkel människa klämma fram ur ingenting alltså. Den tanken tog jag mig en slurk vatten på ur mitt favoritglas köpt för en liten småkrona på en loppis i utkanten av staden förra året alltså. Nog är det allt som predikaren i skriften säger, att allting har sin tid. Tiden den går och går, och vi får alla följa med en liten stund i realtid, och vad framtiden så att säga andligen ger oss får man väl tids nog se kan man tänka liksom. Nu är det nog dags för en liten slurk vatten till sade mig en törstens känsla.

Ha det gott mina vänner!