Lugn och alkoholfri fredag igår, nu samma denna lördag. Lite småsysslor hemma, elda i brasan och bada bastu.

Just bastubad är nog för många en trigger, något som är tätt sammankopplat med alkohol, men faktiskt inte för mig. Alltid föredragit att dricka vatten när jag bastar och sen kanske något gott efteråt. Men alkoholen har aldrig varit en självklar del av ritualen.

Bastubad är även det en sorts mindfulness för mig som ger mig ro i både kropp och själ efteråt.

Ett mycket bra alternativ istället för att korka upp när jag vill slappna av på fredagen efter jobbet.

Likaså att sitta i fåtöljen framför brasan, känna värmen och se lågorna dansa medans jag läser.

Såklart att jag inte kan bada bastu eller elda varje gång jag får ett sug. Men tänker att det är viktigt att identifiera vad som kan vara min belöning och avslappning på kvällen eller till helgen istället för att hälla i mig nervgift och inte veta hur det ska sluta…

@Maskot82 Låter helt underbart med att bada bastu & sen njuta i en fåtölj framför brasan.Låter mycket njutningsfullt.Och det finns ju mycket gott att dricka då.Typ En kopp gott te/varm choklad,chai latte,varm svartvinbärssaft,tranbärsjos med klirrande is.Njöt åxå av en lugn kväll igår med aromabastu,bubbelpool(vuxenkväll på badhuset),en film i soffan med sushi & pepsi Max.Sov riktigt gott inatt.

@Molnet Eller hur! Rent smakmässigt så finns det ju hur mycket drycker som helst som är godare eller lika goda och lika festliga som de som innehåller alkohol.

Bara att sätta sig med sin morgonkaffe eller morgonkopp med te är ju en njutning det med, speciellt när jag är ledig och får sitta i lugn och ro.

Låter som en helt perfekt kväll du hade där! Kan förstå att lugnet tog över din kropp.

Lite annat än att vakna med huvudvärk, lätt illamående och ångest idag 😀

Nyktert igår och en fin kväll med bastu, film och lite gott att äta till.

Har dock en lite olustig orolig känsla i kroppen idag som kommer sig av en massa skuldkänslor. Vet dock att det jag kan göra åt saken är att inte dricka och det ger mig en viss tröst. Svaret är så enkelt egentligen men utförandet är så svårt.

Har tänkt mig avsätta en viss tid varje dag åt att antingen läsa, skriva eller på något sätt ta del av något missbruksrelaterat för att hålla mig på tårna. Lätt att börja slappna av efter en tid och vips så är jag bortfintad igen utav den förrädiske jäveln som försöker få mig att tro att jag kan hantera ett glas eller två…

Skönt att komma fräsch till jobbet efter helgen istället för vakna lätt illamående och med helgens drickande som bankar bakom tinningarna.

En ny nykter dag idag och en kväll framför brasan med lite småpyssel. Känner mig avslappnad och hyfsat nöjd med dagen. Mycket mer kanske jag inte ska begära utav en vanlig måndag…

@Maskot82
Hej,
Jag har precis läst igenom din trådoch kan konstatera att vi har precis samma problem. Kontrollförlust, gränslöshet och att utsätta sig för risker. Jag har precis haft en kaoshelg och är bara på dag 2, innan dess hade jag ett uppehåll på typ 2 månader. Så sitter nu med ångest och försöker överleva dagen.Jag är fast besluten att nu göra ett nytt försök, jag vill inte ha alkohol o mitt liv.

Vad skönt att du har tagit beslutet att sluta dricka. Skickar pepp och styrka åt dig 🩷

@Maskot82 wrote:"Har tänkt mig avsätta en viss tid varje dag åt att antingen läsa, skriva eller på något sätt ta del av något missbruksrelaterat för att hålla mig på tårna. Lätt att börja slappna av efter en tid och vips så är jag bortfintad igen utav den förrädiske jäveln som försöker få mig att tro att jag kan hantera ett glas eller två…"
Kloka tankar! Man kan tyvärr inte slappna av på det sätt du beskriver. Förhoppningsvis försvinner lockelsen mer och mer med tiden-

@Memmy Ja fyfan alltså! Första veckan är inte att leka med. Jag brukar vara långt ner i ångestkällaren då.

Men det släpper ju och det enda vi kan ändra på är ju framtiden 🙃

Är liksom inte värt att spela rysk roulette en kväll för det priset som man får betala…

Hoppas att det går bra för dig och tack för din kommentar!

@Onkel F Näe precis, finns liksom ingen säker mark när det gäller alkoholen. Blir väldigt styrkt av att läsa och lyssna på de som gått före och försöker ta till mig att det är viktigt att inte glömma hur det faktiskt är/var.

Även om själva besattheten och tiden man tänker på alkoholen kanske blir mindre så är man ju där snabbt igen.

Tack för din kommentar! 🙂