Har ibland reflekterat över min igenkännings förmåga när andra dricker som har en begynnande problematik - den blir bara större och större, även för egen del. Har tittat på ganska många avsnitt av ett fall för Vera på svt och kan lugnt se att denne chef på mordkommissionen spelar oerhört bra tillsammans med andra. Det är en hög faktor alkoholproblem och en tillåtande attityd till att dricka på jobbet under tjänstgöring eller gå på puben!
Skulle inte hända på nästan nån arbetsplats idag här hemma i Sverige! Det har blivit bättre i Sverige sedan 70-talet när jag jobbade på kommunen och folk trillade av stolen på fester!

@Milady hej jag blir nyfiken på det du skriver. Varför behövs snabba resultat på vågen? Varför ska du hålla igen på mat när du drar igång med träning?
Läste ditt första inlägg med 100 nyktra dagar, och ser fram emot dagen när jag själv kan skriva det. Tränar också och håller igång, och märker vilken bra grej det är attvarq nykter och inte unna mig ett glas bara för att jag varit duktig och tränat 😃
Hur går det med din hallus valgus, har du fått kontakt med vården?

@Surkärring, hej surkärring. Jag måste snabbt ner i vikt har gått upp och kommer knappt i min baddräkt! Ska ringa min nya husläkare nu idag och be om en operation. Ser framåt på nyktra dagar som jag mår så bra av!

@Milady ok jag håller tummarna för foten. Vikten är säkert besvärlig, tänker jag, men hopps du inte blir för sträng mot dig själv, minskat intag av alkohol ger ju också färre onödiga kalorier, och mat behöver vi ju för att orka träna. 🌼

Det går framåt och ibland bakåt, har bestämt mig för en ny period med helnykterhet. Det här är nog mitt sätt att försöka bli mer nöjd man mig själv och nå mina mål. Har inte så svårt att stopp för drickandet längre och tror att mina helnyktra perioder spelat en stor roll för detta.
Fortsätter med träning 3-4 gånger per vecka och det känns skönt och jag mår så bra av det.

Har lyssnat på radion ovh Canadas alkoholpolitik har ändrats. Rekommendationerna nu är drick högst två glas vin per vecka, 7 glas per vecka är en högriskkonsumtion. Varje glas ökar riskerna för hälsan gäller cancer, hjärt och kärl osv
Nånting att tänka på för alla.

Har satt ett nytt måttlighetsmål i programmet efter de nya forskningsrönen från Kanada. Nu blir det högst två glas vin per vecka. Tror att det blir bättre och lättare att hålla efter min vita månad. Mår så mycket bättre utan vinet.

@Milady jag förstår dig, jag tycker också det är härligt att ta ett glas 🙂 men jag stannar så sällan där, det är ju mitt stora problem. Så hittills har jag inte tagit första glaset. 6 vita veckor idag. 🙂 Är ledig idag och igår var jag rätt slutkörd efter jobb, hade tanken på att ta ett glas att "fira helg" med eftersom jag inte ska jobba idag. Men det blev bara inte av. Jag glömde bort det och gick o la mig halv 9 i stället 🤣
Ha en härlig dag ❤

@Milady Härligt. Jag har också vaknat nu och mår bra. Hade en mysig kväll och där vi såg en film på Netflix. Jag somnade inte under filmen och jag kommer till och med ihåg vilken film vi tittade på. Delade en flaska vin med sambon och det smakade fint till maten och efter 5 vita dagar.

Var på ostprovning i går kväll och drack ca ett glas vin , kände mig så nöjd över att jag inte öppnade en liten flaska för att ta ett glas till när jag kom hem efter provningen. Är ännu mer nöjd i dag, nu när jag vaknat utan att känna av gårdagens vin och framför allt utan att vara bakis. Fortsätter att ta mina vita dagar framåt ett tag till. En trevlig och nykter helg till alla systrar och bröder.