@Friluftstok
Men vad bra att du tänkte på prosecco istället för att dricka det, för det gör sig ju bättre i tanken än i magen 🥳

Morgonstund har död bäver i mun 🤣. Den kommer jag sno rakt av 😁.
Håller med om att obakisa mornar är outstanding 💃

25 dagar and counting!
Tänk att det snart är en hel månad. Det var minst fem år sedan jag hade en hel månad utan a. Nu är jag ju inte riktigt där än, men det känns som att dagarna flyter förbi ganska smidigt just nu.

Det jag trodde skulle vara värst med att ge upp vinet var att behöva känna mitt elände, alltså ensamheten, ångesten, bristande föräldraskap m.m. Jag har dock inte alls känt så! Helt otroligt! Det är snarare så att jag tar saker lite mer med ro nu, istället för att få panik och känna att jag måste dricka bort det. Jag är överlag mycket lugnare och tack vare mitt nya fokus på mig själv och min hälsa, så blir jag inte fullt lika påverkad av vardagens små missöden. De får bero, behöver inte jaga upp mig.

Detsamma gäller min livssituation. Där lyser också paniken med sin frånvaro just nu. Jag eldar inte upp mig över jobbet, slitet med barn, eller att jag lever ensam. Det är ok. Jag har glädjeämnen ändå. Känns också skönt att jag inte dejtar eller har något förhållande just nu, för där är ett annat panikområde för mig. Och helt ärligt är det här första gången på jättelångt som jag varit fine med att vara singel. Jag tycker bara att det är så skönt att slippa tänka på det där med att hitta en partner för att, för att.....vadå? Det får också bero.

Nu lunkar jag på mot den goa sömnigheten som kommer om några timmar 🥰

Vill också säga att jag tycker att ni andra här är helt otroliga. Ni ger så mycket till mig, både i era svar här och i andra trådar. Jag har aldrig pratat om detta tidigare och jag har inga nära vänner som varit på samma liknande resa, så jag är så tacksam ☺️💐🌺🌻

majken_r

@Nervöst lejon grattis till dina dagar! Vad fint att det går så mycket bättre än du tänkt, precis likadant för mig. Fattar inte riktigt vad som hänt men är tacksam och glad för varje dag som är bra. Trevlig kväll!!

Grattis till 25 dagar! 👏 vad upplevde du för snabba belöningar tidigare av vara nykter som du inte gör nu? Upplevelsen av att vara nykter går nog i perioder. Belöningarna kommer nog efter varje ny ”utmaning” man klarat. Som att hålla i när det känns skittråkigt för att vecka sju inte känns som en så stor prestation när man redan avklarat sex nyktra veckor. När man passerat två månader är det nog en ny kick/belöning. @Nervöst lejon

@asdffg Tack!
I början var jag helt förundrad över varje dag. När jag skulle gå och lägga mig kändes det otroligt att jag inte druckit på hela kvällen. Nu börjar de nyktra dagarna kännas lite mer som normalläget och inte lika belönande. Men snart hägrar en månad 👌☺️. Och jag är helt med dig om det att man behöver nya utmaningar. Först fortsätta bygga på dagar och sedan se vad mer man vill utveckla i livet. Utveckling och hög alkoholkonsumtion går sällan hand i hand 😅.
Hur går det för dig? Ska kika in i din tråd 🙂

@Nervöst lejon vilket fint inlägg och grattis till dina dagar! 🥳 Även denna gång känner jag igen så mycket i din text. Visst är det skönt att vardagen är enklare utan alkohol? Jag trodde också det skulle bli svårt att ta sig igenom de ensamma kvällarna... Och det är också skönt med ett "flow", just nu behöver jag inte kämpa så för varje dag även om tanken kommer över mig med jämna mellanrum.
Ha en bra kväll 🌷

@Friluftstok
Ja, så mycket enklare! Tycker kvällarna har börjat bli enklare också. Ser till och med fram emot dem lite. Läsa, vila, inget speciellt, perfekt 👌.
Har börjat leka med tanken på hur spännande och innehållsrikt mitt liv skulle kunna bli utan vinet. Om man redan får en massa mer gjort och tar tag mer i sina känslor, tänk då vad som skulle kunna växa fram på låt säga fem år? 🤩

@Nervöst lejon ja, jag leker också med den tanken, hur livet skulle kunna bli. Samtidigt som jag nog ändå känner att måttlighet är mitt mål. Hur känner du inför måttlighet nu? Mitt stora problem var ju definitivt ensamdrickandet. Om/när jag börjar dricka igen så är det en tydlig regel. Inget vin i min ensamhet. Skulle jag bryta den regeln så är det ju alkoholfritt som gäller. Utan ensamvinet ser jag egentligen inga konstigheter i att dricka måttligt, antagligen en bra bit under riskkonsumtion. Vi får väl se. En dag i taget och idag sätts det 44e strecket!

@Friluftstok
Jag är på ungefär samma linje som du. Ensamdrickandet är ett big no-no. Jag känner fortfarande att jag skulle vilja dricka här i soffan ibland och så länge jag känner så ska jag hålla mig helt borta. Jag kommer förmodligen dricka något glas med vänner framåt vår/sommar, men om jag känner dragningen till soffdrickandet då, så får jag lägga ner.
Kom just på en kul grej. Minns du när man som barn umgicks sent på kvällen och alla blev övertrötta och inte kunde sluta skratta? Så skulle jag vilja ha det med vänner nu. Nyktert men superfnittrigt 😃🥳

@Nervöst lejon ja, jag saknar också den tiden. Tycker det är svårt att umgås på det sättet idag. Alla är upptagna med sitt och när man ses så ska det vara så uppstyrt och festligt. Och alkohol. För ett par år sedan dejtade jag en kille som var betydligt yngre än mig, han var 23 och jag 35. Vi umgicks på ett helt annat sätt. Vi spelade tv-spel, drog till basketplanen och spelade 21, drog till Liseberg och åkte Helix gång på gång, besökte spelhallar. Umgicks även mycket hemma. Nyktra. Han hade ju en twentys syn på alkohol, man dricker när man festar, dricka en öl eller två är "onödigt". Kollade på film och åt godis. Spelade kort. Den relationen hade ju ett bäst före datum från början men jag saknar verkligen det enkla, det ungdomliga, det nästan oskyldiga. Kändes lite som att själv vara ung på nytt och hur okomplicerat allt var då.

@Friluftstok
Det låter ju helt ljuvligt! Nu vaknar min inre cougar till liv här 😅🥳😍. Är han tillgänglig?
Eller så tar jag mitt så kallade vett tillfånga och inser missbruksrisken som finns för mig i det där 😬. Använder det som fin inspiration till kompisgäng framöver istället 👌

Appropå det som jag och @friluftstok skrivit här ovan.
Usch vad jag har "knarkat" förälskelser. Älskar känslan! Ger upprymdhet och någon slags mening på samma sätt som alkohol. Får fantastiska kickar av jakten och av att va eftertraktad. Men det finns också tydliga spår av något självdestruktivt i det, även om jag inte riktigt kan sätta fingret på det.
Är i alla fall nykter från detta också just nu, så kanske kan insikter komma inom det också. Kanske hör det ihop med anledningarna till drickandet?

@Nervöst lejon såg inte att du skrivit ett inlägg till. Twentyn var min rebound efter separationen och när bäst före-datumet passerat slängde jag mig ut på Tinder 🙈 En lång period med massa första- och andradejter följde, jag dissade ca 80% och blev dissad i 20% av fallen. Och sen direkt ut på Tinder efter varje dejt Ironin är att jag egentligen inte ens söker ett förhållande. Och jag söker definitivt inga ONS. Utan det är som du säger, ett knark. Jakten på bekräftelse. Scrollat Tinderkonversationer dagen efter vin och skämts så. I stunden tyckte jag att jag var rapp och rätt cool. Dagen efter har jag skrivit saker som jag inte är bekväm med. Var faktiskt ute på Tinder ikväll. Matchade med två. Funderade på att skriva till en men efter att jag läst här så avvaktar jag nog 😅 Får hålla till godo med sen oseriösa relationen jag har för tillfället. Behöver inte strula till det med mer 🙈

@Friluftstok
Haha. Huvaligen, som man håller på! Jag tror att jag är mätt på den karusellen för en ganska lång tid framöver faktiskt. Det bygger för mig också på att fylla någon tomhet, precis som vinet, men i slutändan lämnar det mig med ett ännu större hål.
Och sen tinderkulturen. Hjälp! Supersnabbt, superkickar, alltid tillgängligt. Underbart och fullkomligt idiotiskt 😅

Dag 29
Det här med öppenhet och ärlighet. Jag skriver här delvis på grund av att jag inte pratar om det här med familj eller vänner. Hur ser ni på det? Är det oundvikligt att förr eller senare vara öppen med problemet för att i grunden kunna lösa det?
Jag kommer från en familj med väldigt "hög moralisk standard" och väldigt lutherska värderingar. Jag har aldrig levt upp till det (eftersom jag råkade födas som människa) och har alltid "varit dålig". Många har blivit mjukare med åren och jag tror att flera i min närhet skulle kunna förstå och stötta, men det tar ändå emot något enormt att berätta. Jag vill egentligen bara klara av det här problemet själv, så att jag sedan kan fortsätta att framstå som "perfekt".

Perfekt är det tråkigaste som finns och jag vill inte att någon annan ska vara det. Bara störande! Men jag har något som skaver i självbilden. Acceptans kring mina tillkortakommanden saknas.

Hmm. Behöver man vara öppen för att tillfriskna?

Jag uppskattar gemenskapen här och skulle vilja ha något liknande irl. Ni som provat AA, vad tycker ni? Jag tror att jag, som kanske många andra, tror att de grupperna mest är för den stereotypa alkispersonen, inte för oss som druckit för mycket men har ett utåt sett vanligt liv. Vilka sorters människor har ni stött på på möten, ni som gått? Balansera gärna min fördomsfulla bild lite 🙈

@Nervöst lejon jag använder min tråd för att vara öppen mot mig själv (och min lilla anonyma publik) Jag har berättat för en vän att jag har en vit period pga av för mycket vin. Jag har dock inte varit ärlig med mängderna. Till övriga som vet att jag inte dricker har jag sagt att det är för att jag slutat snusa. En öl nu och jag hade rusat till Ica och köpt snus 🙈

Personligen känner jag inget behov av att berätta och vara ärlig just nu. Jag kommer troligtvis sikta på att dricka i sociala sammanhang och hoppas att den resa jag gör nu är för att bryta mönster och hitta nya vanor. Visar det sig att soffvinet kommer tillbaks är läget annorlunda. Då kan jag ju uppenbarligen inte dricka alls. Och jag hoppas att den nyktra perioden nu i kombination med insikter och reflektioner gör att jag har en annan medvetenhet kring soffvinet och drar i handbromsen snabbare om det behövs.