@cthd Tack för en jättebra länk! Rekommenderas 🥰
Så bra att vi har it-tekniska kunskaper här i vårt forum!
Och förlåt att jag tog plats i din tråd @Nervöst Lejon
Önskar alla en fin dag 🤗

Dag - ingen aning!
På fyra månader har jag druckit alkohol 10 gånger. De flesta gångerna bara ett glas, men en av gångerna blev jag berusad. Efter den gången har jag känt att jag släppt lite på mina principer. Jag har också känt ett mycket större behov av att dricka när jag är ensam. Har gjort det två kvällar sen dess, dock bara ett glas vin, om än ett ganska välfyllt sådant.

Jag vet inte riktigt var jag står nu och känner att jag behöver komma hit för att kalibrera. Det känns som att jag just nu är på randen till att halka tillbaka in i gamla vanor, men jag inser det och ska försöka att istället ta ett steg tillbaka och inte dricka igen. Inte så länge jag känner att jag vill/behöver.

I övrigt har jag en otroligt bra period. Mår bättre än någonsin! Har massa energi, träningen går super, jobbet flyter, barnet mår bra, jag har rest en del, jag har många nya bekantskaper och fördjupade vänskaper m.m. Det händer helt enkelt mycket nu, på ett bra sätt! Det är dock det som också har fått mig att dricka. Livet känns tjohoo och bekymren långt borta, alltså även bekymren med drickandet. Hallååå? Jag kan väl hantera det eller? Nemas problemas!

Men det kan jag inte. Det vet vi. Jag är glad att jag inser och jag hoppas att jag kan bromsa nu i tid.

Kram på er alla godingar här! ❤️

Jag tänker att det är precis så det blir. Det går bra att dricka en gång, två gånger, 10 kanske, men nu sitter du igen och ensamdricker ett stort glas vin.
Jag har gjort den resan rätt många gånger (vissa är ju lite svårlärda 😏).
Jag är nu rätt övertygad om att även små mängder påverkar under rätt lång tid.
Jag rekommenderar dig verkligen att ta en vit period till nu för det händer grejer vid helnykterhet. Jag har haft 2 långa perioder helt utan under de senaste åren. Druckit måttligt mellan dessa men även ballar ur. Det är verkligen inte värt det. Tur att du är insiktsfull och drar i bromsen nu. Jag tänker att det är just den där ”må bra, livet leker-känslan” som man vill bibehålla. Alkohol är ju en genväg dit, men så mycket bättre funkar det om du bara avstår nu. Jag väljer numera mina enstaka små glas i sociala sammanhang. Kriteriet är att må bra, inte vara stressad, vilja ha det… Det är inte många glas som är nödvändiga eller önskade längre. Känslan av guldkant är borta. Jag vet att det är en viss sorg i det, men vi behöver verkligen inte alkohol för att toppa. Jag rekommenderar dig verkligen att köra vidare en period till nykter. Alla känslor återvände för mig efter 6 månader, närmare till både gråt och skratt. Så otroligt befriande. Lycka till!

@Sisyfos
Tack! Du har helt rätt. Jag ska vara helt nykter minst en månad nu. Att livet leker nu är till stor del på grund av just nykterheten och då ska vi inte gå in och sabba det.

En reflektion efter den här senaste månaden är att ett glas (max) tillsammans med andra verkar funka för mig. Då har inte alkoholen den där "måste ha"-effekten på mig. Fler glas eller hemmadrickande däremot, där ska jag verkligen akta mig. Tror att du har helt rätt i att man påverkas mer än man tror av även väldigt små mängder alkohol.