@Friluftstok
Va ärlig mot sig själv låter väldigt bra. Håller med om att det får vara prio ett. Det är ju ändå självbedrägeriet som varit värst, i alla fall för mig. Mitt drickande har sällan gått ut över andra, förutom att jag varit en tröttare mamma än jag önskat.
Tänker att man kanske inte måste göra ett stort bekännande, utan låta det växa fram under stunder då man ändå snuddar vid ämnet med vänner och familj.

Tänk så bra! Jag överdramatiserade och gjorde det här till någon slags avgörande fråga och så kom du och nyanserade. Det hjälper verkligen att få input och ta sig ut ur sina egna tankebanor ibland. Jag kan vara lite väl svartvit ibland... Typ 100 nykter eller total dekadens. Rakt igenom ärlig eller leva en lögn. Haha! Lugn och fin, lagom är bra.

Det där svartvita kanske har att göra med mångas svartvita inställning till alkohol. Antingen är man alkoholist och har problem eller så har man inte det. Och det sistnämnda är helt och hållet ens egna uppfattning om sitt bruk. Någon kan dricka ett glas vin varje dag och bli rejält full på helgen men inte erkänna för sig själv eller andra att man har ett problem. Kanske p.g.a. rädslan att man då kommer klassas som alkoholist och därmed aldrig kunna dricka igen. Har hört resonemanget "man vill ju inte bli alkoholist så man måste sluta dricka" flera gånger. @Nervöst lejon @Friluftstok

@Nervöst lejon "total dekadens" 🤣 Sen handlar väl också ärlighet mot omgivningen om huruvida man behöver omgivningens stöd om du fattar? För min del så trivs jag bäst med att skriva här och göra saker på mitt sätt. Har alltid ogillat när omgivningen ska lägga sig i 😅

@asdffg stämpeln alkoholist är definitivt tuff och väldigt laddad. Jag spånade kring det här om dagen, att jag inte kan identifiera mig som en alkoholist. Problemdrickare, absolut men inte alkoholist.

Hej @Nervöst lejon! Hur har din helg varit? Visst är du barnfri? Fått för mig att vi har motsatta helger och jag tycker alltid att barnfria helger är svårare så ville bara se hur du har det 🤗

@asdffg
Ja, de där kategorierna och stämplarna ställer till det! Många berättigar ju drickandet med hur andra dricker. Gränserna för normalt flyttas upp. Jag tror helt ärligt att otroligt många i min närhet dricker för mycket utan att tro det, eftersom de dricker "som alla andra".

@Friluftstok
Tja! Ja, barnfritt här. Förstår hur du tänker, men den här gången finns en mycket trevlig anledning till min frånvaro här. Är på ett litet fjälläventyr 😍.

Ang det andra... Har också alltid avskytt när andra lägger sig i. Jag är envis som få med en vilja av stål, så jag kan givetvis alltid "bäst själv". Kom aldrig ur trotsperioden 😂. Men vissa delar av min starka integritet har nog att göra med skam, till viss del. Att jag har negativa erfarenheter av att visa svaga sidor... Det vill jag ändra! Och helt enkelt tänka att de som dömer eller ogillar mig helt enkelt inte är något för mig 😜

@Nervöst lejon vad härligt det låter med fjällen! 🤩 Njut!

Helt med dig i resonemanget att man kan bäst själv. Jag har alltid ansetts vara stark och visst, jag har tagit mig igenom både situationer och perioder som inte alla hade klarat. Men har också upplevt att när jag bett om hjälp så har jag bemötts med "det där fixar väl du" Pratar med en kurator i koppling till mitt barns funktionsvariation och vi har pratat mycket om detta att be om hjälp. Det sitter långt inne hos mig och jag mumlar mest ensam är stark 🙈

Dag 37, eller?
Har varit iväg på en underbar resa och fått fantastiskt mycket energi och inspiration. Nu börjar det dessutom kännas som om våren är inom räckhåll 🌞

Jag har inte känt något direkt sig det senaste, utan haft bra dagar och skrattat ovanligt mycket. Börjar känna av en tendens att jag har lättare att bli glad nu, även för småsaker. Är också mycket mer skämtsam och social än jag orkat va på länge.

Men, jag har en sak att vädra, som jag inte riktigt vet hur jag ska se på... På resan ville min vän såååå gärna mysa med liiite rödvin... Jag förhalade det först och sa att jag inte kände för det, men efter ett par dagar gick jag med på att köpa en flaska. Jag tog ett väldigt litet, halvt glas för att liksom vara sällskap. Kände ingen som helst berusning och jag känner inte att suget har ökat efter det. Det var tre dagar sen nu. Det här känns som en lite barnslig fråga men, bör jag börja om räkningen nu? Vill göra det här rätt och vara helt vit i minst 100 dagar, för att återställa hjärnan, men kan de där fem klunkarna ha påverkat omställningen?

Hmmm...

Hoppas ni har det fint, alla goa medresenärer 🥰

majken_r

Hm, inte lätt det där..Jag är lite för tvångsmässig med mig själv, men när jag läser det du skriver så är jag inte lika hård😅Fem klunkar..hade nog fortsatt räkna och inte börjat om. Sen tänker jag att du gör precis som du känner så blir det bra. Det viktiga är väl att ta in och reflektera över situationen. Se vad man kan lära. Kram! @Nervöst lejon

@Nervöst lejon jag streckar ju mina dagar på ett papper. Du vet så där i grupper om fem, fyra lodräta streck och det femte diagonalt över dessa. Hoppas du fattar vad jag menar 😅 How ever. När jag började strecka var målet väldigt flytande och jag tänkte lodrätt streck för vit dag och horisontellt streck för icke vit dag. Nu vet jag ju att du har ett mål med dessa första 100 dagar, att reseta hjärnan. Men jag är inte så svart/vit att jag tänker att några glas nollställer räkningen totalt. Oavsett så har man många vita dagar bakom sig och fördelarna med dessa försvinner ju inte bara för att man dricker en kväll. I ditt fall var det ju dessutom en väldigt liten och medveten mängd. Om jag hade druckit ikväll tex hade jag sett min räkning som 53/1.

@Friluftstok @majken_r
Tack för kloka resonemang!
Egentligen spelar det ingen större roll för min resa. Jag ville ju trots allt inte dricka och vill det fortfarande inte. Jag har alltid sett ensamdrickandet som problemet, men inser nu att jag behöver förbereda mig mer på de sociala tillfällena.

Dag 38
Idag har jag börjat känna att det behöver hända lite mer kul. Det är förmodligen resan som har gett en massa positiv energi. Det är bra att jag känner så, för jag har varit lite väl lugn och nere det senaste.

Som jag skrev igår så känner jag mig lite gladare än när jag drack, och mer tillfreds. Blir också gladare av vardagliga saker. Känner ändå suget efter något lite mer spektakulärt dock. Byta jobb kanske? Träffa någon kanske? Nytt äventyr/hobby? Vill ha liv och lust! Men är rädd att det ska stiga mig över huvudet, skapa stress (om än positiv) och i värsta fall skapa sug efter en fylla. Det där är ju en typisk fälla dock. Om man inte vågar och testar nytt kan man aldrig veta. Det går ju inte att bara fortsätta undvika vissa saker bara pga rädsla för att vilja dricka. Jag tänker att jag behöver kunna göra allt jag vill göra utan att blanda in a. Men kanske ska ta det steg för steg.
Usch, återigen känns det som om det vanliga livet inte är nog...

@Nervöst lejon suget efter något spektakulärt ja. Senaste dagarna har jag googlat bridge walking (finns på Lilla Bält-bron), om lokala klätterklubben erbjuder kurser (jag har aldrig någonsin klättrat), shoppat grejer för att kunna börja springa trail, surfat runt på LinkedIn och så vidare 😅 Jag tänker dock lite tvärtemot där, jag är inte rädd för att nya saker (som man går all in för) ska skapa sug efter fylla. Jag tänker att nya saker håller undan sug efter fylla 🙈 Varför kan man inte bara vara den som sitter nöjd i soffan med en stickning i knät? Förra vintern testade jag korsstygn. Det var rätt rogivande. Problemet var bara att det gick utmärkt att kombinera med vin så det blev lite tokigt sytt 🙈🤣 Hoppas du får en bra helg som innehåller något utöver det vanliga 🦄🌈⭐

44 vita dagar, en halvgrå
Så räknar jag nu, efter det halva glaset vin runt dag 30.

Har äntligen fått höra från några att jag ser väldigt pigg ut nu. Om de bara visste hur dödströtta och bakis jag var förut 😅🤣.

Den nyktra tillvaron fortsätter att föra positiva saker med sig. Jag är en så otroligt mycket skönare person nu. När skam- och ångestfilten åkte av blev jag fri. Jag känner mig modig och lite lätt oslagbar. Är mycket mer social än jag varit tidigare och får superbra respons på det. Det känns som om många relationer blir både roligare och djupare. Jag kan både vara mig själv och bjuda på mig själv. Och jag har plötsligt blivit en sån som spontant pratar med en massa främlingar 😁. Oväntat, men väldigt kul!

Mitt nickname här har blivit relevant. Jag skapade det på fyllan med någon rödvinsfilosofisk tanke om att jag är stark som ett lejon, men också så nedrans ängslig och nervös. Mycket av den ängsliga sidan släpper nu och det är sååå skönt!

Jag blir både supertrött och superpigg. Det är så skönt, jag kan lita på min kropp.

Ännu en effekt är ett minskat krav på att fredag och lördag ska va så himla speciella, sociala och roliga. Det är jätteskönt att bara stänga in sig lite och äta choklad nu 😊.

Något som känns trist just nu? Nä, möjligen vädret men strunt samma. Vill jag dricka? Nope.
Är det här för bra för att vara sant? Hoppas inte!

Kram på er alla och ha en finfin fredagskväll!

@Nervöst lejon vad härligt att höra att du mår så bra och att inget känns trist just nu! ⭐ Tycker vi är flera här inne nu som kommit ungefär lika långt som vittnar om hur bra vi mår, att vi känner glädje och tacksamhet. Jag trodde att ett liv med mindre vin skulle vara ett tråkigt liv. Ett liv utan vin kändes otänkbart. Lika bra att lägga sig ner och dö direkt typ. Och här sitter jag nu med drygt 60 vita dagar och tycker livet är rätt gött ändå! 😊 Ha en skön helg och njut av den nya tillvaron! 🌷

Måste bara kommentera det där om att ett liv utan vin vore tråkigt. Jag har slutat så många gånger och gjort långa uppehåll. Har väl egentligen aldrig glorifierat vin så mycket, men ändå tänkt att vinet är guldkanten efter en lång jobbig dag etc och länge kändes det faktiskt så. När man jobbat hårt och äntligen fick koppla av med vinet, vilken lycka. Nu har jag fattar att det går så jäkla bra att uppnå samma känsla utan vin. Även i kontakt med andra. Så trevligt att vara helt närvarande. Så trevligt och kul att koppla av utan vin, eftersom man är närvarande.
Och du nervöst Lejon är ju ett exempel på när de positiva effekterna uppstår. Så kul att läsa!