@Påvägmothälsa Vad bra att du skriver ner dina känslor. Känner igen mig, även om jag inte har antal enheter per vecka som jag "tillåter" mig. Däremot är mitt mål att minska alkoholen, vilket jag har gjort, inte sluta helt.

Nu dricks det kaffe i kaffestugsn! Önskar dig en fin fredag!

@Surkärring Mm den där alkoholhjärnan är lurig. Det är ju vi som individer som väljer att ändra vårt beteende - och vi kan lika gärna välja att förstöra för oss själva. Så svårt. Det är ett av många skäl till att forumet är så bra. Här finns andra som känner igen den farliga rösten och de dåliga valen. Glad fredag!! Hoppas sportlovet blir mysigt!!

Lördagsmorgon hemma efter en underbar resa. Kroppen fungerar och huvudet fungerar också ganska bra efter min stroke. Klarade av att använda olika språk, att åka skidor, osv. Glad över detta.
Tillbaka i vardagen - två dagar inklusive idag innan jag jobbar igen. Det blir några intensiva veckor nu. Efter att jag gick över budget på resan har jag bestämt mig för att ha resten av denna och även nästa vecka alkoholfri. Det känns bra, men rent allmänt är det inte bra för mig med en "allt eller inget" plan. Jag vill ju bygga en struktur för en hållbar måttlighet.
Det är svårt. Nu när jag har målet att sätta en nolla i kalendern känns det mycket enklare.

Nå, det är fortfarande tidigt i min resa här och jag har gott om tid att reflektera och "träna".
Jag upplever att jag har börjat bygga identiteten att jag inte dricker. Att inte alltid fundera på vilket vin jag skall beställa på restaurang, eller köpa hem. Jag utforskar "alla" alkoholfria alternativ och har roligt med det. Alkoholfri gin är gott, och virgin mojito. Jag tror att detta kommer att vara min väg, istället för att undvika allt som liknar eller låter som alkohol. Det triggar mig inte, i alla fall inte i detta skede.
Nu blir det en nykter lördag !

Jobbig dag med ledsam konflikt med min partner. Svårt att få reda i. Trött trött trött och ledsen. Ville verkligen dricka, men viljan att göra gott mot mig själv var starkare. Inte mycket , men tillräckligt.

@Påvägmothälsa konflikter tär verkligen på en men vad stark du är som fokuserade på att göra gott gentemot dig själv ❤💪 och inte dricka.
Jag har fått höra att alkohol förstärker stämningen en befinner sig i, vet inte om det är sant men tror absolut att det var till gagn för dig att inte spä på känslorna i en konflikt med att dricka.
Hopps att din söndag blir bättre. Styrkekramar till dig 🌼

Befinner mig fortfarande på en mörk plats i tillvaron. Rättare sagt på en mörkare plats än igår. Förstår inte riktigt vad det är som händer men det påverkar mig. Mycket. Försöker att inte överreagera. Försöker att inte fly. Försöker att inte trösta/döva/......osv.

@Påvägmothälsa så tufft att känna att tillvaron inte är som den borde. Håll ut. Inget varar för evigt, det är en kliché men den är sann. Mörkret kommer att lätta någon gång.
Alkohol kanske får det att kännas annorlunda för en kort stund, men även den lättnaden eller trösten försvinner, och sätter eg bara tillbaka allt på ruta ett igen. Det är så förrädiskt.
Jag tror på dig! Ge inte upp.

@Surkärring @prinsessa Tack för pepp och kram!
Idag är en bra dag. Konflikten på hemmafronten är så gott som löst, och jag är tillbaka på arbetet i full sving. Att behålla strukturen någorlunda med goda vanor och dygnsrytm under vistelsen utomlands verkar ha fungerat.
Jag beslutade ju även att ha en längre period "vit" period för att testa hur det kändes. Nu har jag inte druckit alkohol alls sedan förra onsdagen. Inte oerhört länge men längre uppehåll än min målsättning. Vi funderade på att ta ett litet glas bubbel efter att vi tröskat igenom vår konflikt, lade det till och med på kylning, men ångrade oss sedan. Tog ett gott alkoholfritt lite festligare alternativ. Ganska skön känsla! Nu skall jag fortsätta dagen, och imorgon är jag ledig.

Framsteg ☺️ Ledig dag, går ärenden och lunchar på stan. Förut skulle jag 3 ggr av 4 "unnat mig" vin till maten. Idag känns det (nästan) som en ickefråga. Dessutom är det norm att dricka vatten till lunchen. Känns mycket bra!

@Påvägmothälsa bravo! Alla gånger vi gör valet att inte dricka så är vi värda en klapp på axeln! Så skönt att kunna vara ärlig här inne, ingen dömmer, alla förstår och peppar varandra. Vi går många gånger i samma skor och har förståelse ❤️