@Påvägmothälsa det är lätt att bli osäker, det är då mycket runt omkring som spelar roll.
Vad är det som gör att du inte känner att du passar in? Vad får dig att tveka om att fortsätta?
Tycker du är stark som brutit vanan att dricka alkohol varje dag, det är något som du ska vara stolt över ❤💪
Önskar dig en helg som funkar för dig på bästa sätt! Ge inte upp 🌼

@Surkärring Hej. Tack för pepp, det värmer gott!! Utan att gå in på detaljer har jag fått kritik som jag delvis vare sig förstår eller håller med om, i en annan del av forumet. Håller på att bearbeta detta och känner mig sorgsen.

I övrigt försöker jag vara stolt över mig själv, men jag har just insett att jag nog är i en ganska djup depression. Den gör mitt liv väldigt mycket svårare och det är en daglig kamp för att ha en dräglig tillvaro.

@Påvägmothälsa hej, vad jobbigt med kritik när en inte begriper den. Det hjälper ju inte på något vis, är absolut inte konstruktivt. Om personen/personerna som yttrat kritiken inte kan göra den förståelig så säger det väl mer om hen/dem än dig. Viss kritik kanske kan vara välmenande men då är det ju viktigt att målet är förklarat.

Vart kan du vända dig för att få hjälp med din depression?

@Surkärring God förmiddag.
Idag verkar ganska mycket av diskussionen ha rett ut sig, det känns skönt.
Jag har gott om hjälp runt mig i form av en bra chef, underbar partner och både läkare och psykolog. Det gäller "bara" att kunna stå ut till det vänder. Hoppas att du har en fin helg med sol och kan njuta av det!

@Surkärring Jag hoppas också att det vänder snart. Det är så svårt att hålla i goda vanor när jag mår så dåligt. Nu laddar jag om, för vilken gång i ordningen minns jag inte ens. En dag i taget med kloka val som är bra för mig.

Jag läser en bok (facklitteratur) om riskbruk och beroende samt psykisk ohälsa och omgivningar/närstående där det gnisslar och skaver. Det verkar som om allt hänger ihop. Att det psykiska (icke)välmående påverkas av alkohol som i sin tur leder till sämre mående. Att det inte handlar om dålig karaktär utan att hjärnan kidnappas av alkoholen (eller annan substans), att den får tillfällig lindring men i långa loppet bara tar mer skada, och så blir det en nedåtgående spiral.
Men med stöd och hjälp och det verkar du ju ha, kan den spiralen vända.
De bra valen du gör kan verkligen göra skillnad. ❤

@Påvägmothälsa snyggt jobbat! Fortsätt så!!
Läste också att enligt statistik kan människor med riskbruk klara att dricks måttligt i framtiden, men bäst lyckas dem som genomgår en längre tids helnykyerhet..
Att gör från att dricka för mycket direkt till att dricka måttligt är svårare. Men undantag finns.
Fortsatt heja dig!

@Surkärring Ja , det kanske blir min väg , att ta en längre paus. Just nu är det bara en dag i taget.
Min depression håller mig djupt ned i stämningsläge och hela min vardag går nu på disciplin och planering. Ser till att sova mycket, skriva dagbok, göra olika övningar som jag har för avslappning, laga och äta nyttigt. Med detta hoppas jag bromsa upp och ge mig själv så mycket återhämtning och vila jag kan i nuet. Fungerar inte det får jag sjukskriva mig och det vill jag helst inte. Nästa större uppgift nalkas på måndag, tills dess satsar jag stenhårt på denna regim. Gårdagskvällen blev bra, utan alkohol och med tidig sänggång. Nu är det dags att tackla dagen. Peppar mig själv men försöker framför allt utöva omsorg. En dag i taget.

@Surkärring Tack, jag behöver alla hejarop jag kan få 😊 Idag blev en ganska bra dag, såg till att få återhämtning efter jobbet och lät bli att dricka, vilket var min plan. Det drar mycket energi att hålla disciplinen men det går. Fortsätter ungefär så här en dag i taget och förhoppningsvis veckan ut. Behöver sen fatta beslut om vad jag skall försöka göra nästa vecka. Det blir inga beslut idag, nu är det dags att vila. Önskar alla forumvänner en god natts sömn.

God morgon i tråden en underbart solig lördagsmorgon. Jag kan nog säga att mitt strikta hälsotänk i veckan har gett resultat. Jag mår lite bättre och känner att jag kan lyfta blicken framåt och planera för nästa vecka. Jag drack alkohol igår, planerat och tillsammans med min partner. Det gick inte över min bestämda gräns och kommer inte att bli något idag. Sakta tar jag mig upp på banan igen med kost, sömn, vikt, alkohol. Så glad för detta!

Söndag med lite sovmorgon följt av aktiviteter, båten skall täckas av. Känner att jag har lite lite mer energi. Det som också är bättre är mina rutiner här, och jag tycker att det är lite lite bättre med min depression. Det har hjälpt att vara supernoga med sömn, röra mig, mina avslappningsövningar och bättre kost med mindre socker.
Skall försöka hålla det så att det fortsätter att bli bättre. Det är tungt med nedstämdheten, och tankarna på att "trösta" mig finns ibland. Ingenting blir dock bättre av det, så jag håller bestämt emot. Ser resultat också på min vikt, som har dragit iväg uppåt nu när jag mått som sämst. Nu rör även den sig sakta sakta åt rätt håll. Jag fokuserar på mina små framsteg för att få lite glädje och orka fortsätta.