Nykter livet ut

Profile picture for user Se klart

Är klockan 04:15 den nya vakna-tiden?
Då kan jag meddela att kvällarna blir tidiga.
Iallafall blixtepigg (tack för ordet @andrahalvlek) och nu blir det kaffe och nygräddad croissant pga lördag. Papperstidning och sedan försöka att inte överdriva allt som behöver göras idag i om fortfarande under tillfrisknande.
Igår pratade jag mycket med min man ang utmaningar (och roligheter) på jobbet.
Jag konstaterade ändå att en fråga som jag funderat på i många år det vill säga ”vad ska jag göra sen?” och ”finns ett nästa steg” för mig- har fått svar.
Och kanske är det inte ett slump att det sammanfallit med ni vet vad.
Men där är jag nu. En stor och viktig förflyttning som är som jag skrivit om- svår men där jag ändå har stor nytta av mitt numera rätt goda humör och okuvlig optimism. Hjälp, inte såg jag Pollyanna flytta in!
Nu ska jag ta min tjocka bunt med papperstidningar och sätta mig i soffan och njuta av solen in genom mina fönster och smula med croisssanten och planera dagen. Kram på er!

Profile picture for user Andrahalvlek

@Se klart Vaknade också vid 4-snåret. Men jag tänkte på jobbet, hur jag ska styra upp på mitt nya jobb till hösten. Tröttsamt. Helt onödigt att tänka på jobbet idag en ledig lördag. Efter en stund blev jag hungrig så det fick bli några falu rågrut med smör och kaffe.

Hoppas somna om några timmar strax, för det behöver jag. Hoppas solen skiner på oss idag och jag har funderat ut ett utflyktsmål. Ett ställe där jag vet att det finns orkidéer, för det är tydligen dags för dem nu. Tar nog med mig en sallad och en balja kaffe. Mm, så får det bli lite senare.

Kram 🐘

Ps. Förleden blixte är oerhört praktisk. Kan kombineras med det mesta som förstärkning istället för förleden jätte. Dialektalt i min landsända.

Jobbet mal i mitt huvud också @andrahalvlek och det är inte bra med tanke på vår lilla ”egnahemstid”
Jag får ta igen mig i eftermiddag. Njut av din upplevelsedag och hoppas verkligen du får sova ikapp. Kram.

Profile picture for user Sisyfos

@Se klart skrev:"men där jag ändå har stor nytta av mitt numera rätt goda humör och okuvlig optimism. Hjälp, inte såg jag Pollyanna flytta in!"

Haha, alltså de där käcka 50-tals ( om det nu var det) brudarna, de kan man ändå gärna bli besatt av. Kanske har haft lite nytta av Lotta, KullaGulla, Kitty och de andra som kämpade sig igenom sina motgångar med ett glatt humör och orubblig envishet. Det slutade alltid bra.
Tyckte att det var onödigt att vakna så tidigt, men nu kan man hoppa upp ur sängen, göra morgongymnastiken och möta världen med rosiga kinder och klipp i stegen.

Ja men @sisyfos om man skulle översätta de där egenskaperna till dagens hittepå så är det nog en god egenskap i arbetslivet och skulle idag säkert vara ”lean” eller ”agilt” eller vad det nu är vi gör när vi prövar oss fram och försöker hitta nya vägar. Ha en fin dag!

@Se klart ”Situationsanpassat ledarskap” är väl annars modernt just nu? Oerhört märkligt, för mig är det bara klassiskt ledarskap och sunt förnuft.

Kram 🐘

Idag har jag fått en överdos av alla tusentals uppdateringar om fantastiska mammor. Jag vet inte varför det gnager. Har vänner vars barn brutit kontakten. Har vänner som själva brutit kontakten med sina mammor. Har inget EMOT Mors dag, den får firas med pompa och ståt men det blir lite, jag vet inte. Mamma-relationen är knepig, under ständig utveckling på något vis. Jag ”håller på” med min egen mamma-relation men inuti mig själv. Vill förstå henne, eller mig?
Mina barn är väldigt hänvisade till mig då deras pappa tyvärr har sagt upp sig som ansvarstagande förälder.
Vad gör den andra föräldern då? Tar mer ansvar. Blir därmed den som alltid fixar/skjutsar etc, och jag tror att det faktiskt blir hämmande för relationens utveckling och för frigörelsen.
På grund av läget blir jag den ”goda”, gör rätt och... ja, det blir lite skevt kan jag uppleva. Vet inte alls om det går att begripa för någon som läser.
Varit mamma hela mitt vuxna liv. Rollen är ympad i mitt DNA. Nu när jag har små barnbarn, känner jag hur hela ”naskineriet” drar igång, sitter i ryggmärgen. Det känns tryggt och bra. Nykterheten bidrar, jag kommer alltid att vara att räkna med.
Det har jag haft i min pappa. Jag vet hur det är, en bra bottenplatta.
Jag är trött efter den här jäkla förkylningen som inte ger sig. Är trött sv en mycket aktiv helg men för lite sömn och för mycket fix.
På landet nu. Det blommar i rabatterna som om någon mycket berusad hade planterat alla lökar men jag var helt nykter. Det är väldigt fint, denna oordning.
Imorgon har jag blockat min kalender fram till klockan 14, betyder att ingen kan boka in möten och jag behöver tid att jobba i min takt.
Gnällksntsd hälsning från eder Se klart. 🌱

Jag kan faktiskt bli lite ledsen när jag scrollar mina flöden och ser alla fina mamma-barn-bilder. Det känns lite som showoff. ”Se hur lyckliga vi är” typ. Utan tanke på att det finns så många mammor och barn som inte alls har en bra relation. Som inte ens har en mamma, eller ett barn. Fast det är väl sociala medier i ett nötskal. Showoff. Säger jag som precis skrivit här på forumet om hur mysigt jag har haft det just idag.

Men jag avstår helst från att fotografera mig själv och mitt sällskap just vid familjesammankomster. Då vill jag vara fullt närvarande och min mobil låg i väskan hela eftermiddagen. Jag delar hellre med mig av bilder från mina naturvandringar som jag gör mol allena. Då blir bilderna ett sätt att dela med sig av allt det fina på något sätt. I brist på att uppleva det ihop med någon annan.

Har jag sällskap fotograferar jag nästan inte alls, då pratar jag istället. Jag är nog coronaskadad i bemärkelsen att jag nästan tjötar sönder öronen på folk när tillfälle väl ges.

Min mamma var medbjuden idag, men hon avstod. Det är 50/50 om hon väljer att delta eller avstå på sådant, men viktigast känns ändå att hon får frågan.

Kram 🐘

Såklart en ska få ”visa upp” både sig själv och sina relationer, på det viset är ju sociala medier som att gå en sväng på byn en söndag. Och det är väl bättre att stoltsera med relationer än bilar... men just de här dagarna blir det lite mycket. Presentberg och tjusiga middagar. Som att ritualerna växer i takt med att de går att visa upp.

Inatt har jag iaf sovit ut, sovit hela natten, inte hostat så mycket, skönt. Min dag får börja i riktigt långsam takt idag,
Mitt snabba jag har sprungit 100 meter på mkt kort tid och mitt långsamma jag måste få hinna ikapp.
Kram!

Profile picture for user Charlie70

@Se klart skönt att du är bättre nu! När det gäller mamma-firanden så tänker jag med det som med i princip allt annat. Det handlar om MITT förhållningssätt inte om vad andra gör eller lägger ut på sociala medier. Jag är en dotter som sagt upp kontakten med sin mamma. Vi har inte hörts av på 27 år och jag är lika övertygad i dag som jag var då att detta är det bästa. Gläds åt de som har (fin) kontakt med sina mammor och har inga problem med det. Pratade med pojken i lördags om att det var Mors dag (inte viktigt för mig men ändå). Hans första reaktion var att "nääää jag har inga pengar! Jag har inte köpt något, jag kan inte.... " Det var ju bra att jag tog upp denna fråga med honom för då kunde vi klara av det att Mors dag inte handlar om presenter, utan om ett kom-i-håg och en kram. Del 1 (kom-i-håg) fixade han inte men jag fick en jättefin kram och en deklaration om att jag är bästa mamman i världen (wow!). Bättre kan det inte bli liksom. Jag skiter i presentberg och tjusiga middagar faktiskt. Dessutom är presentberg helt out-dated i denna tid när klimatfrågan är en av de viktigaste frågorna vi har att gemensamt arbeta med på den här planeten

Kram!

Ja presentberg kommer aldrig bli något att sträva efter @charlie- du har så rätt- liksom förhållningssättet. Jag bestämmer hur jag förhåller mig.
Ibland blir förhållningssättet överrumplat. Måste ta en stund för att samla ihop sig.
Tack säger jag till både dig och @ah som ligger högt på mina lista av mamma-inspo. Det är ju geejen, inspirerad av varandra! Kram

För mig är det viktigt att ta alla tillfällen att träffas och umgås, så vi firar alltid mors dag och fars dag. Men presenter vill jag inte ha, däremot vill jag bli bjuden på mat. Det är min stående ”presentönskan” när jag fyller år också - bli bjuden på middag.

Igår blev det grillat och rabarberpaj, supergott 😍 Men det blev inga bilder på fejjan, mest eftersom min mamma satt ensam hemma (eget val) och dottern var kvar i Gbg (eget val). De visste att vi träffades, och unnade oss det, men jag tyckte att de skulle slippa se happyhappy-bilder ändå.

Minns en mors dag för två-tre år sedan. Mina barn var hos sin pappa den helgen, och de hade blivit medbjudna på restaurangbesök av deras pappas bror. Jag var inte medbjuden, för jag ”tillhör ju inte familjen längre” enligt brodern. Trams. Så jag satt hemma själv på mors dag, för första gången sedan jag blev mamma. Det gjorde ont i hjärtat. På mina barn också tror jag.

Efter det brukar alltid barnens pappa väldigt tydligt stå upp för mig i liknande situationer där jag inte blir medbjuden. ”Hon tillhör visst familjen - hon är mina barns mamma.” Till saken hör att jag är inflyttad till barnens pappas hemort och jag har väldigt liten släkt, min mamma endast. Han har däremot en stor släkt, som jag har varit en del av sedan vi träffades 1989.

När vi separerade hade inte alla i hans släkt så lätt att förhålla sig till det - och det förstår jag, hur gör man nu liksom? Men för oss är det inga konstigheter. Barnens pappa sa i samband med separationen 2013: ”Min släkt är fortsatt helt självklart din släkt”. Och så känner jag inför de flesta, allra helst hans föräldrar.

Kram 🐘

Profile picture for user Sländan

@Se klart skrev:"Idag har jag fått en överdos av alla tusentals uppdateringar om fantastiska mammor."
Jag håller med dig, det blir lite för mycket. Lite av en tävling, vilken mamma som är bäst, är hon som fått mest 🙄
Min son och hans sambo har försökt att få barn i flera år, de har även fått hjälp med provrörsbefruktningar men det slutar alltid med missfall. Hon har blivit deprimerad och min son blir givetvis oxå väldigt påverkad, både av att vara ofrivilligt barnlös och sin älskade fått en depression.
Livet är inte lätt, och det är inte en självklarhet att kunna bli föräldrar.
Jag hoppas att de kan tänka sig att adoptera så småningom. De finns så många barn i världen, som skulle behöva ett kärleksfullt hem ❤️
💕 sländan

Profile picture for user Sländan

@Se klart skrev:"Idag har jag fått en överdos av alla tusentals uppdateringar om fantastiska mammor."
Jag håller med dig, det blir lite för mycket. Lite av en tävling, vilken mamma som är bäst, är hon som fått mest 🙄
Min son och hans sambo har försökt att få barn i flera år, de har även fått hjälp med provrörsbefruktningar men det slutar alltid med missfall. Hon har blivit deprimerad och min son blir givetvis oxå väldigt påverkad, både av att vara ofrivilligt barnlös och sin älskade fått en depression.
Livet är inte lätt, och det är inte en självklarhet att kunna bli föräldrar.
Jag hoppas att de kan tänka sig att adoptera så småningom. De finns så många barn i världen, som skulle behöva ett kärleksfullt hem ❤️
💕 sländan

Någon som kikade in i mitt hem just nu skulle tro att det är en missbrukare bor här snarare än en nykterist. Stökigt. Plantor som slokar, kläder i högar. Disk. Ätit flingor till lunch direkt ur paketet. Men jag behöver inte bry mig om vad någon enda människa tycker och jag behöver inte ha dåligt samvete. Mitt samvete är rent och skälet till att det är stökigt är livets omständigheter och vad min ork räcker till - och inte räcker till. Jag lägger mig ner och övar på att inte räcka till, i all ofullständighet, ett tillstånd att utforska.
Jag är trött och orolig över diverse saker jag inte kan påverka och försöker tala förstånd med mig själv just därför.
Däremot finns inte en tillstymmelse till längtan bort i den form som alkohol kortvarigt skulle kunna erbjuda. Jag lever mig igenom. Så enkelt och svårt. Kram.

@Se klart Det där stöket är nyttig träning för dig som alltid vill ha full kontroll. Prylar är bara prylar och lite stök har ingen dött av. Det kommer en tid för det också. Viktigast först. Dina tankar om orosmolnen gör ingenting bättre. Lyssna på Närvaropodden #83 ”Metatänkande” istället. This too shall pass.

Kram 🐘

Vaknade blixtepigg straxt för 06 och det behövde jag, energi och lite gott humör efter denna host-vecka.
Idag står mina plantor på omskolning, ska försöka plantera ner alla i helgen.
Det som jag tar med mig från den senaste veckan är att jag klarar motgångar utan att en enda tanke på alkohol dyker upp. Bra så! Kram kämpar. 🌱

Jag planterade ner varenda jäkla planta i vredesmod över en situation på jobbet som var för svår för mig.
Inser jag när jag skriver det.
Allt klarar man inte, inte ens nykter. Dagens vad som visade sig bli en ganska infekterad konflikt blev. Ja jag blev väldigt ledsen. Är fortfarande ställd över hanteringen kring ett ärende med medarbetare som handlar om makt och utövande av härskarteknik.
Där vill jag inte vara.
Det är möjligen så att den typen av beteenden hör till den sortens utveckling som vårt företag går igenom. Och som jag försöker bidra till.
Men idag kände jag faktiskt att det tog stopp. Blev så ledsen. Grät. Hur ofta händer det? När pappor dör, så ofta.
Planterade plantorna under loppet av 20 minuter. Ser ut som Loranga Mazarin och Dartanjang har hand om trädgården här.
Jag har nog ibland skrivit om ”vad gör jag i en miljö som är näringslivet”, och ibland har jag tänkt att det är spännande med att vara just där, där man inte passar in.
Men idag var det inte en lite skavig sten i skon utan som nån hade tappat ett klippblock i huvudet. Så lite passsar jag in.
Deppar och gråter lite till. Usch vilken dålig chef jag har varit idag som inte kunnat stå upp på ett bra sätt för mina medarbetare.
Kram

@Se klart Åh, vad jag lider med dig. Chefer är också människor ❤️

Det svåraste med chefsskapet är ju att man oftast har en chef ovanför sig, som i sin tur har en chef över sig och så vidare. Den som sitter längst upp och längst bort kan ta beslut utan att kolla folk i ögonen. Vi som befinner oss närmare medarbetarna måste se dem i ögonen. Vi måste ibland ge besked eller genomdriva beslut som vi själva inte riktigt tror på. Och vi måste hålla tyst om vad vi egentligen tänker och känner. Och det finns inget som skaver mer inombords. I längden funkar det inte.

Jag var med och genomdrev ett organisatoriskt beslut för några år sedan som jag fortfarande inte tror på. Jag har aldrig varit så nära att säga upp mig. Men det var ett enda beslut på de 15 år som jag har varit chef, så till slut kunde jag släppa det och gå vidare. Men jag skulle aldrig kunna jobba på en arbetsplats vars värderingar i grunden strider mot mina egna, då skulle jag implodera tror jag.

Kram 🐘

Låter väldigt ledsamt Seklart. Sen kan jag ändå tycka att det är oerhört sunt att du gråter. Jag tror det är nyttigt men gör det nästan aldrig nu för tiden. Nu måste jag sova! Hoppas det känns bättre imorgon

Tack @andrshalvlek och @sländan
Lite bättre idag.
Det kändes faktiskt rätt att bli ledsen även om jag kan tycka att jobbet väl inte är SÅ viktigt men i det här fallet var det mer känslan av att liksom vara överkörd och den.. ja den är svår att hantera.
Idag har kirskålen fått sitt, en lunchmacka i solen och nu lite nya tag.
Men först 10 minuter vila.
Kram och njut av försommaren, den är här nu.

Mare of easttown om ni inte sett- gör det!
(Kanske inget pigg-piller men vi är ju så pigga ändå)
För att krydda ner livet lite ytterligare lyssnar jag just nu på en bok som heter Är mor död? av Vigdis Hjort. Ja ni hör ju.
Idag tog jag fram en hink att samla sniglar i.
”Jag kommer att göra det i år” deklamerade jag till min man.
Måste bara klura på var man slänger kadavren sen? komposten?
Ska upp väldigt tidigt för att hinna in till stan på ett par möten.
Önskar er alla en god natt. I helgen behöver jag vända min stress- hitta förhållningssätt så att diverse frågor inte gnager sig in i min livsenergi. Det viktigaste jag har.
Kram på er.

Nu är jag klar med fastighetsaffärer för resten av livet tror jag. Otroligt lättad över att de här sakerna är klara, press (mycket pengar som far omkring i luften) och oro att det inte ska gå som planerat. Och nu gick det inte riktigt som planerat utan lite sämre men det är okej.
Är det nån mer som haft svårt genom livet att hantera besvikelse och istället vänt det till en bagatell?
Jag har varit bra på det. Så rädd för bitterhet som en bismak i känslolivet.
Idag tänker jag att man/jag inte måste vara nöjd med precis varje händelse.
Lika lite som jag måste göra rätt eller vara bra- i varje ögonblick.
Stå ut med det som är lite skavigt.
Sammantaget; pustar ut, lätt till sinnet, nu är allt klart.
Återstår det vanliga: jobb och sniglar. Men imorrn kommer vänner på besök över helgen. Undrar om jag minns hur man umgås?
Hoppas att sömnfabriken självläker.
Ska städa väskan som ser ut som just rödvinstantens hemliga gömma av gamla kvitton och tomma snusdosor.
Ska städa imorrn. Ska vila. Ska äta, och laga god mat, köpa pelargoner. Göra glass, baka bröd. Allt det jag inte gjort på flera veckor. Tillbaka till min lilla livs-lunk.
Bra så! ☀️

Grattis till affären!
Skönt att du kan börja livslunka igen och jaga sniglar. Det låter rätt äckligt!
Jag förstår inte riktigt hur du menar med att ha svårt att hantera besvikelser och därför vända dem till en bagatell. Jag brukar tänka att jag gör allt för att det ska bli så bra som möjligt, men om det inte går vägen till 100 %, vilket jag aldrig lyckas med, så är det ok ändå! Man kan inte fokusera på det som inte är rätt eller inte når upp till perfektion. Tänker på min mamma som när de utsattes för ett inbrott och blev av med alla värdesaker bestämde sig för att leva vidare och inte älta. Det finns ingen annan väg. Minns att jag var väldigt tacksam för deras sätt att hantera inbrottet -jag var mer bekymrad över om de skulle bli psykiskt påverkade och ledsna och oroliga än att de förlorat en del arvegods.
Ja vila på du! Bra val!

@Se klart grattis till lägenheten! Skönt att pengatransaktionerna är klara nu då. Sniglarna: Jag utgår i från att det är mördarsniglar vi pratar om. Detta gäller inte sniglar med skal eller utan skal med lattjo mönstring på ryggen. Alla mördarsniglar ska dödas. Alltid. Det gör man genom att ta sin kantsax och så klipper man dem i nacken. De dör då omedelbart. Dessutom rinner de liksom bara bort så det är bara att låta de ligga över natten. Nästa dag finns de inte mer. Sniglar med skal lyfter man i väg till annat skyddat ställe där de också kan få mat.

Kram!

Grattis på nyktra månadsdagen! 15 väl? Det börjar bli en självständig telning nu som tar sig fram stadigt på egen hand. Utforskar sin omgivning.

Kram 🐘

Tack fina @andrahalvlek du har förstås rätt i både det ena och det andra, men 17 månader är det allt om jag inte räknat helt fel och då är en ju redo för förskola och lite längre utflykter från hemmaflocken.
Testar hur det är att klara sig. Om benen bär.
Läste just dina fina inlägg från din helg- som att lösa en skönlitterär roman. Och så läste jag @charlies funderingar kring att må toppen och ev återfalls-risker.
Jag har haft en helg av andas ut. I morse vaknade jag 10:30 och det har inte hänt på ett år. Fredagen innebar att landa svåra grejer på jobbet som blev bra. Som krävde ett väldigt fokus och koncentration på rätt saker. Stadig hand. Sån tur jag inte dricker.
Fredag efter jobbet åkte jag till närbelägen tätort och handlade blommor och plantor utan nån vidare plan och jag sa till min man i bilen påväg dit att detta är det enda som numera påminner mig om sug efter alkohol. Den där liksom stunden av förväntan och den stora skillnaden är väl att de där pelargonerna, blyblommorna och små perenner och sommardahlior med mörka blad- faktiskt lever upp till förväntningarna. Några av dem iallafall!
@charlie det råder förvirring nu ang mina sniglar med skal. De jag kastar in i häcken.
Forum-källor uppmanar att även de ska tillintetgöras.. (de äter i mina pallkragar)

Eftersom det varit soligt hela helgen lever de iallafall varenda en. Mördarsniglar- mot dessa är jag obeveklig.
Sovit med en gosig 6-åring hela helgen och haft vänner på besök. Mysiga dagar, drinkar och vin, det bekommer mig inte. Jag känner hela tiden att mitt sikte är inställt på större saker än att glo ner i ett glas vars botten visar sig snabbare än en gris blinkar- tack men jag är fortfarande klar med den eländiga sysslan.
Kram på er!

@Se klart 17 månader blir det förstås! Jag räknade på fingrarna från 10 istället för 12. Glömde plötsligt bort hur många månader ett år är. Vojne, vojne. Tur att jag inte jobbar med ekonomi på företaget 😂

Kram 🐘

Profile picture for user Jullan65

Så stort, och jättegrattis till dig. Vad stabil du känns Se klart. Ja de där jädrans mördarsniglarna verkar ploppa upp överallt just nu, skalisarna oxå, men de har jag inte haft hjärta att dräpa än, men salladen ser rätt gles ut….. kram Jullan

Ja, grattis! @Se klart skrev:"Fredagen innebar att landa svåra grejer på jobbet som blev bra. Som krävde ett väldigt fokus och koncentration på rätt saker. Stadig hand. Sån tur jag inte dricker"
Tänk så ofta någon av oss konstaterar det där. Jag förstår inte riktigt hur mitt liv såg ut med alkohol. Fattar inte att jag hann och orkade dricka och sköta jobbet.
Rätt kul att vi alla konstaterar samma sak.
Perfekt med ett riktigt konkret tips om sniglarna. Låter så äckligt men just de där ”djuren”. Vi har varit förskonade i trädgården men de är på ingång. Hu!!!
Ja, tänker att belöningscentrat har varit helt kidnappat. Klart vi ska få pirr magen av nya pelargoner. Den förväntan barn har över födelsedag och jul. Så vill jag känna oftare.

Profile picture for user TappadIgen

Härligt med 17 månader! Grattis! Det finns ju fortfarande saker att reflektera över trots att det ju ändå går bra för dig och det är nog bra att du gör det. Skulle vara intressant att se hur det går för dina plantor. För mig har det väl gått lite si och så med det där, men alla har inte dött ännu och jag har åtminstone mycket mer erfarenhet nu :)

@tappadigen ”Alla har inte dött än” är helt rätt inställning 😍 jag lovar att återkomma med lite rapporter- i helgen kändes det som om trädgårdslivet fick börja på riktigt. Mitt barnsbarn sa; det känns som du bryr dig mer om dina blommor än om oss...
Tack för alla fina grattisar, blev överraskande glad och nog betyder det för mig otroligt mycket, var och en av er här. Det är stort och en viktig del i mitt liv. Kan till och med känna sådär ”vad som än händer”-känslor. I vått och torrt. Helst torrt även fortsättningsvis.
@sisyfos ja hur orkade vi? Ett mysterium är detta för mig. @varafrisk tack för att du är här också, vet att du har mycket funderingar 🥰 @jullan @charlie @andrahalvlek tack- nu fortsätter vi ju bara framåt. Jag glömmer månadsdagarna men jag längtar faktiskt till två år har gått.
Att få säga: Jag har inte druckit på flera år. Den!
Kram 🤗

@Se klart skrev:"jag längtar faktiskt till två år har gått."

Tänk så olika man kan tänka ändå. Min årsdag börjar hägra litegrann, men jag längtar inte alls dit. Det är såklart så att jag önskar att få uppleva den, till slut, men jag vill hinna med och uppleva så mycket annat innan dess.

Jag är med till 1000 procent på målbilden två år! Vi fortsätter klippa en dag i taget sedan kommer vi dit. Fortare än vi anar förmodligen även om det känns som om Varafrisk avverkar nyktra veckor snabbare än oss andra här inne :D

Kram!

Ja @varafrisks nykterhet går under egen flagga och speed @@charlie! 🏃🏼‍♀️
Igår i bilen påväg ut till landet igen funderade jag över om jag blivit annorlunda. Det är ju svårt att veta vad som tillskrivs pandemin och så.
När vi hade vänner på besök i helgen kände jag mig otrolig glad - och rolig! Så jag umgås gärna. Men jag tror jag kommer att göra mindre av sysslor som hör drickandet till- efter pandemin. Jag kommer inte vara den som ”gärna ändrar planerna och hänger med på en aw”
Jag kommer framförallt inte vara den som är med när aw:n övergår i nästa ställe, lite middag, oj vad sent det blev, hem och ta ett sista glas.
Jag kommer inte vara den som tycker att det är lite busigt att bjuda på en mimosa när vänner stannar över natten. Jag kommer aldrig ställa fram öl till en enkel lunch.
Allt det dät kommer jag aldrig...
Jag är inte säker på vad jag kommer att göra istället. Ungefär det jag gör idag.
Igår hade jag en i min värld ljuvlig kväll medan regnet fixade vattningen. Sorterade sommar-klänningar och lyssnade på en bok.
Idag har jag blockat hela dagen i kalendern för att kunna jobba-komma ikapp- istället för att ha en miljon möten.
Just idag är jag tillfreds med livet och det är inte ofta den känslan infinner sig tidigt, då mina dagar så ofta går i ett mkt högt tempo. Skönt att kunna bromsa ekipaget (mig själv) på egen hand.
Kram på er, var ni än är och hur tankarna än går just idag.

Profile picture for user Varafrisk

@Charlie70 @Se klart Haha..vad roliga ni är😃 men det är verkligen så😬hur fort kan det gå😉 Det är som om att när jag inte behöver förhandla då rullar det på💪🏻 Så den fighten slipper jag däremot sug och trötthet mm finns där.

Alltså det där med citera det kan jag inte men älskar följande två meningar fr dig @Se klart ”Igår hade jag en i min värld ljuvlig kväll. Sorterade sommar-klänningar och lyssnade på en bok”. Alltså det där med att sortera sommarklänningar..en dag ska jag också göra det. Jag har några slitna bomullsklänningar som används för hemmabruk. När man väger på tok för mycket är det svårt att hitta någon som inte ger intrycket av att vara ett tält😂 Använder ju dock landstingets smurfblåa klänning utan byxor (dock med trosor på😂) på jobbet nu på sommaren. Hur som helst en dag ska jag också sortera sommar-klänningar…ja kanske rent av alla klänningar i starka kulörer, i fint material som framhäver min kvinnlighet.

Du vet @Se klart…dina rader är så vackra….jag tänker att du är en mycket vacker kvinna🥰

Men tack fina @varafrisk, nä jag är inte ett dugg vacker, men för det mesta numera tillfreds och glad- och det har ju stor betydelse.
För två somrar sen. Ja då var det nog en annan klännigsgsarderob här- och det är i sig inte ett dugg viktigt. Jag kan gå i så slitna shorts så t om min mamma skäms. Men jag har lyft fram och närt mina små intressen med blommor och klänningar- som mina hobbies och att jag inser hur viktigt det är med färg, form, material. Jag har ingen att klä upp mig för i dessa tider men jag blir glad, det är en omsorg om mig själv. Precis som mina ansiktskrämer och pelargoner. Istället för att lägga pengar på något som får mig att vilja kräkas på morgonen är det en vinn-situation.
Igår ringde min mamma och var ”orolig” för mig. På skarpen fick jag LOVA henne att ta det lugnt nu. INGA fler projekt. Jag MÅSTE bara strosa i trädgården och vila.
För första gången- kanske rentav någonsin- kunde jag ta emot hennes omsorger. Känna mig lite omhändertagen, något jag är mycket främmande för. Det kändes fint för både mig och för henne tror jag.
Kram från en solig morgon med kopp två i min sköna säng! 🌸

@TappadIgen skrev:"Min årsdag börjar hägra litegrann, men jag längtar inte alls dit."

Längta är kanske ett för skarpt ordval. Ser fram emot är kanske ett bättre ordval. Jag ser fram emot min tvåårsdag som nykter 😍 Och tänk stoltheten man känner när man kan säga: ”Jag har inte druckit på flera år”. Bam. Sug på den liksom. Respekt ✌🏻 Själv känner jag mest tacksamhet för varje nykter månad. För att jag har gett mig själv den här chansen att leva på riktigt, utan alkohol som ett filter i alla sammanhang.

Kram 🐘

@Se klart Tänkte nog att du skulle svara ngt liknande dvs att ”jag är inte ett dugg vacker”. Jag tror aldrig att jag hört en kvinna säga det knappt någon man heller. Tänker på min mamma som är död sedan tio år tillbaka. För mig var hon så vacker…med sitt gråvita hår..inte så många rynkor men väldigt mjuk..inte för att jag såg henne naken så ofta men jag minns hur hon såg ut …ett stort ärr över magen efter en gallstensoperation och stort ärr efter bröstcancer minns inte nu vilken sida. Har foton på henne när hon var ung och bar vackra klänningar…tänker att det var viktigt för henne även om hon inte hade så mycket pengar.

Ja..lycka kan finnas i en klänning, i en dagkräm, i en pelargon. Jag tycker om att äga böcker även om jag inte har läst alla. En go duschcreme…ja..lycka kan man finna i mycket🙏🏻

Kram🥰

@andrahalvlek och @tappadigen det är intressant det för med längtan- och att se fram emot. Längtan känns ju inte bara som något ”till” utan också bort ifrån. Jag längtar inte bort men jo- det är något med ”flera år” som känns så mäktigt. Snart är vi där. Tro mig!
@varafrisl min mamma är också vacker och mjuk! Hon var alltid fin, hela min uppväxt, och är fortfarande. Jag kände mig stolt över henne när jag var barn. Sen skämdes jag väl av plikt under tonåren. Men nu är jag stolt igen.
Idag satt jag ocj tittade på mig själv i ett zoom-möte och förundrades över den där hundraåriga tanten som satt i min skärm... men lyckan, den lunkar fram lite idag. Gör inte mycket väsen av sig och hinner inte heller. Men klockan 17 har jag tänkt locka fram hen med en låda thaimat och kvällsvattning. Vi får se!
🌱

Profile picture for user Torn

@Se klart Jag ser också fram emot när det har gått två år. Tänk att kunna säga till någon som undrar: Alkohol? nä den där skiten lade jag av med för flera år sedan.😎
Angående vattning, här är det ev bevattningsförbud på gång.😩

Fisketur på gång här, ha det bra!

Kram 🥰

Hej @torn, det har regnat en del här så ännu inget hört om vattning. Även om man väl alltid ska vara försiktig om vattnet..
Inte bara har vi snart inte druckit på flera år, vi har snart känt varandra ”i åratal”
Också fint! Kram 🤗

P A U S
Stavas denna stund. Jag har en timmes vila- som i ligga ner och läsa och blunda lite innan middagsfix.
Hur det än är så börjar jag se slutet på denna hektiska vår med allt vad det inneburit av pappas sjukdom, bortgång och begravning. Nytt jobb (samma vecka, så vältajmad...) Köp och sälj av lägenheter inkl allt vad det innebär.
Min kropp är trött. Mitt huvud/ eller min hjärnas kapacitet har växtvärk.
Jag övar och tvingar benen att gå långsamt för det har den glömt bort hur man gör.
Jag äter glass varenda kväll så... nej jag väger mig inte just nu. Jag har inte en enda ond tanke om mig själv i huvudet, inget förminskande. Jag lyckas verkligen inte med allt men jag gör mitt bästa.
Framförallt är jag väldigt fri från skam, kanske är det den avgörande skillnaden, ett liv i skugga och smussel. Så ovärt.
Njut av kvällen hörni! 🐌

Vaknade halv fem... inte blixtepigg men kunde inte somna om. Å andra sidan har jag sett fram emot den här dagen, för nu väntar helg utan något inbokat. Så kanske ville jag vakna för att den skulle bli extra lång. Druckit kaffe, gått min trädgårdspromenad, plockat in några sprickfärdiga pioner.
Igår var jag hos en granne som har så fin trädgård att hjärtat liksom sjönk lite halvvägs genom kroppen. Hm. Kanske ev känsla jag skulle druckit ett par glas vin på förr i tiden. Måste hålla i min överenskommelse med mig själv; att det här ute-pysslandet är för min skull och i min takt. Överenskommelsen att inte dricka kännd som alltid, trygg och säker.
Nu tänkte jag börja jobba så att jag kan sluta tidigt! Ha en fin fredag, kram!

@Se klart Sen jag flyttade till lägenhet har jag upptäckt att jag kan njuta av andras trädgårdar 😍 Jag går promenader i villakvarteren häromkring och spanar på blommor och blad och kortklippta gräsmattor. Ibland blir jag stående en lång stund i ren förundran. Wow! Min balkong är ett hån i jämförelse, och att jämföra sig med vad andra har och gör är lönlöst. Slöseri med energi.

Kram 🐘

Stämmer bra @andrahalvlek, njuter av allt som är fint nu. För mig är det ”varning för trötthet” när jag avundas grannens ört-trädgård. Då har jag hamnat för långt bort från mig själv, backa bandet, landa här hos mig.
Tack för påminnelsen! Chill-kram 🥰

Nattsömnen stördes av jobbiga drömmar och vaknanden med ojämna mellanrum. Klockan 05 gav jag nästan upp men lyckades ändå somna om och sova till 10. Det regnar idag och det passar bra ihop med min ambition att inte göra någonting alls förutom leta efter bra böcker att spara till sommarläsning. Dricka kaffe.
Jag tänker inte göra något som måste göras idag för den senaste tiden har allt mitt görande styrts av andras behov.
Så är det ju ibland men har världens behov av att hitta mina egna nu.
Tror att det också är förklaring till att förkylningen hänger kvar och energin är på halvfart.
Någon försöker säga mig något och jag behöver lyssna.
Det är mycket aktivitet i skallen för att vila kropp och själ. Medvetna tankar. Tid att reda ut och hitta punkten från vilket det mesta ändå måste utgå. Inne i mig.
I vintras blev vi ju klara med en megarenovering och det betyder att vi numera har ett fint stort slappar- rum, eller allrum med utsikt över vatten.
Och jag ser solnedgången från mitt fönster.

Så idag gör jag en andrahalvlek, jag väntar in lusten att göra något alls.
Ps! Jag badade igår morse- rekordtidigt på säsongen, och tidigt även på dagen. Klockan 07 gick jag ner till bryggan med mitt kaffe och en bikini jag vill minnas inte har passat på några år. Det ska bli tradition men just idag regnar det + lusten inte så stor att bli kall. Heja badkrukan ändå. Heja mig.
Njut av dagen, helst nyktra i andra hand påväg ditåt. Hittar inga argument för att dricka, igår såg jag en tandlös eländig kvinna bära ut boxar i varje hand från systemet. Förlåt, men vilket skitliv.
jag köpte en svindyr Mårbacka-pelargon men konstaterade att den kostade som en flaska fin-vin som jag inte sällan brukade unna mig för att undgå misstanke om för mycket drickande. 🧐

@Se klart du gör de rätta valen nu. Såå mycket vi har lärt oss under vårt nyktra år. Förmodligen hade du för ett par år sedan hanterat din trötthet med vin och mera vin (det skulle jag ha gjort). Men nu hanterar vi den med vila och mera vila.
Kram!

@charlie tack 😍
Vad man (jag) behöver lite påhejande i det där. Även om jag och vi skriver våra tankar som påståenden är de ju ofta frågor där också? Har jag rätt till det här? Har jag varit duktig nog för att få andas nu?
Mitt liv har bestått av en autostrada av prestation där INGEN någonsin satt stopp. Nu lär jag mig mödosamt att göra det- på egen hand och utan att dricka och med hjälp av er här. Tacksam 🥲

Du gör helt rätt. Vila, vila, vila tills lusten återvänder. Det som tidigare gjorde att jag inte vågade prova den modellen var att jag var rädd att jag aldrig skulle bli färdigvilad. Att lusten inte skulle återvända. Av samma anledning vågade jag inte gråta, jag var rädd att jag aldrig skulle sluta gråta.

Det är som med nykterheten, man måste uppleva det för att verkligen förstå storheten. Läkningen. Man måste gråta tills det känns bättre inombords. Man måste vila tills lusten verkligen återvänder. Man måste vara nykter en längre period för att verkligen förstå storheten.

Själv tog jag en tretimmars höneblund och har inte gjort ett jota mer än hängt här och scannat av andra flöden. Smörgåstårta och choklad har jag i kylen, strax ska jag krypa ner i badet. Imorgon ska jag städa bort påsken. Kanske. Om jag får lust. Noll dåligt samvete.

Kram 🐘

@Andrahalvlek skrev:"Imorgon ska jag städa bort påsken". Har du firat påsk så här länge så kan du lika gärna vänta med städandet tills midsommar.😂 Det låter verkligen skönt med så låg lust för att få bort pynten. Vad spelar det för roll liksom. Man skadar sig knappast på kycklingarna.

@Se klart, Du har verkligen haft många ”stora” grejer att stå i det senaste året.Men nu borde det väl kunna lugna ner sig en del tycker jag. Det hoppas jag i alla fall. ❤️
Att ha lust till att göra saker och ting är enligt mig väldigt viktigt. Att tvingas göra en massa saker man inte har lust med är skit. Det mår man inte bra av.

Jag tog också en litet tupplur nyss, efter att ha tvättat båda våra bilar för hand, gjort ett grävjobb i trädgården, rensat en rabatt, handlat mat och fixat med en nyinköpt båt. ( min son har köpt en liten egen båt)😍

Nu hade jag lust till allt det ovannämnda, hade jag inte haft det, så hade jag inte gjort det. Då hade frugan fått handlat maten och resten hade fått vänta. Men jag har väldigt ofta lust för saker nuförtiden, vet inte varför egentligen. 🤔 Inser att jag ska vara mycket tacksam för det när jag tänker efter.

Nu ska jag grilla hälleflundra! 😋

Ha en fin kväll, och låt lusten styra. 🥰

@Se klart Du har all rätt i världen att vila, vila, vila och göra absolut ingenting🙏🏻🥰
Tror att det är vad din kropp säger till dig nu och det är viktigt att lyssna på kroppen.
Njut av vatten och solnedgång🙏🏻

Kram❤️

@Se klart skrev:"Igår ringde min mamma och var ”orolig” för mig. På skarpen fick jag LOVA henne att ta det lugnt nu. INGA fler projekt. Jag MÅSTE bara strosa i trädgården och vila."
Tänker att det ovannämnda skrev du några dagar innan och sen undrade du i alla fall om du hade rätt att vila. Jag känner såväl igen mig. Det är så svårt Tt vila och när jag nu verkligen gör det kommer en enorm trötthet. Men det får vara så. Och det är så skönt på nåt sätt att få vila. Att tillåta sig själv att göra just det. Jag har åratals vila att ta igen. Får en känsla av att du också har det. Så njut i ert slapparrum med utsikt över vatten. Det varböld så det var tänkt och det finns nästan inget mer rogivande.

Tack för era kommentarer @andrahalvlek @torn @varafrisk @sisyfos
Jag tar dem till mig var och en och har ägnat helgen åt att begrunda det ni skriver. Det är väldigt värdefullt med riktiga inspel och inte slentrianmässiga- ja ni vet var jag menar. Har tänkt på allt från andrahalvleks påskpynt och torns lust- eller inte. Att det tar tid att komma ikapp.
Igår gjorde jag ingenting. Jag kände mig i det närmaste sjuk så jag vet inte om det var baciller eller bara återhämtning som gjorde aktiviteter omöjliga att utföra. Men det var skönt. Idag har jag gjort det jag känner för (grejat med mina rabatter) fram till eftermiddagen sen har jag höneblundat och lyssnat på bok. Slappar-rummet taget i besittning.
Jag må verka hyfsat normalkompetent när det kommer till att ansvara för diverse saker men när det kommer till mig själv är jag inte riktigt där.
Idag har jag sett över kommande vecka och bestämt mig för att endast jobba halva dagar. Har blockat kalendern från klockan 12- måndag till torsdag och fredag har jag stängt för alla möten.
Jag ska säga till min chef imorgon att nu har jag varit förkyld tre veckor- det betyder med säkerhet att mina helger inte räcker för återhämtning, så jag kommer att korta av dagarna fram till semester för att ledigheten ska bli bli just ledigt.
Så det känns som en plan. Vill återigen tacka för viktiga inspel och för att ni förstår att det här är en sorts brist som jag och flera av oss har och som i grunden handlar om att känna sina egna begränsningar- INNAN de är överskridna.
Ett långt lärande, kanske närmar jag mig, med er hjälp. Vacker sol ser det ut att vara från min utsiktsplats- soffan! Kram.

@Se klart Det låter som en toppenplan! Det är värdelöst att köra ända in i kaklet innan man går på semester. Sista veckan MÅSTE man ta det halvlugnt om man ska ha behållning av sin semester.

Kram 🐘

PS. Jag har idag cyklat tre mil, badat iskallt, diskat och tvättat. Men påskpyntet står kvar 😂 Bara för att får det stå kvar till midsommar! Precis som @Torn sa, man skadar sig knappast på kycklingarna 🐥

Tack för pepp @torn och @andrahalvlek
Jag nådde inte riktigt ända fram idag men en bra bit påväg. Mitt mindset inte minst.
Insikterna står och trängs i mitt huvud. Jag vet ju hur man GÖR. Sen händer det saker på jobbet och människor kan säga ”men det är väl bara att stänga av” men det är inte riktigt så- bara.
Är ensam hemma ikväll, då lyxar jag med: yoghurt och jordgubbar och knäckemackor till middag. Och Netflix hela kvällen.
Kanske ett bad. Stängt vinds- och källarkontoret- alltså jobb.
Börjar mycket försiktigt känna en liten glädje över små obetydliga saker. Åt rätt håll alltså. Kram 🌱

@Se klart Det är verkligen inte så bara. Kommer man till en viss gräns blir hjärnan som ett självspelande piano. Riktigt läskigt.

Jag tror att enda sättet är att göra som du gjorde - frigöra tid då man slipper en massa intryck och fatta beslut. Det tar mest energi. Ibland kan jag känna: Nu tar jag inte ett enda beslut till! Inte ens vad jag ska äta typ.

Djupandas är jävligt bra! Man ska komma ihåg att ta till det verktyget bara. Jag och ett gäng kollegor brukar påminna varandra: ”Andas, andas, andas”. Bara att någon ser ens stress och visar omsorg lättar stressen.

Kram 🐘

@Se klart skrev:"Insikterna står och trängs i mitt huvud. Jag vet ju hur man GÖR. Sen händer det saker på jobbet och människor kan säga ”men det är väl bara att stänga av” men det är inte riktigt så- bara."
Nej det är verkligen inte så bara. Jag tänker nu att jag kanske alltid har varit en sån som behöver lite tid att sortera. Att verkligen förstå och förstå på djupet. Absolut en styrka med det gör en också lite skör. ”Insikterna står och trängs i mitt huvud” var en sån bra bild för jag tror verkligen att det har varit så för mig ett tag. Nu börjar det falla på plats och jag sover bättre igen och hjärnan kan sortera. Skönt!
Jag vilade verkligen i helgen och tönk, allt ordnade sig ändå - nja inte städningen men vi fick mat på bordet och någon annan tänkte och planerade. Så skönt för jag vilade verkligen. Oerhört välbehövligt.

Tack @sisyfos för dina tankar.
Jag tror detta är nykterheten 2.0 för mig- att gå till botten med min ”läggning” att det blir så mycket att jag blir fartblind. Jag GLÖMMER bort hur man tar det lugnt. Jag vet hur det är att ligga i soffan och läsa- men att göra saker i lagom tempo utan att hela tiden känna att jag ligger på minus.
Periodvis i nykterheten har det gått rätt bra. Det har varit pauser. Ganska många. Paus efter två timmars jobb. Paus vid lunch. Det hjälper mig att sortera och vara koncentrerad.
Men perioder som nu- då tappar jag bort mina pauser och alla rutiner. Då jobbar jag i ett sträck fast jag vet SÅ VÄL att det inte är bra. Så det läget är svårt att röra sig från.
Betyder att jag behöver undvika att hamna där.
Idag har jag bokat om första mötet och bokat av det andra. Det har givit mig en lugn morgon som är helt nödvändig.
Jag kan dessutom och förhoppningsvis ta mig an dagen med bättre fokus.
Jag testar mig fram.
Något som jag upptäckt är väldigt värdefullt är att min man har extremt varsamt sätt med mig när jag har så här mycket. Noll krav eller förväntningar. Han fixar lagar mat och ordnar allt praktiskt. Det är hemskt skönt att han ser och gör.
Jag ska försöka vara rädd om min dag idag! Kram 🌱

Hej kompisar,
Idag har som ofta varit en hektisk dag men denna vecka har jag varit noga med mina pauser. Ofta och i liggande position. Det har hjälpt mig att varva ner. Jag mår bättre.
Idag avslutade jag ett möte med en jätteduktig medarbetare. Jag avslutade med att berätta vilken fröjd det är att jobba ihop, vad hon betyder, hur viktig hennes energi och kompetens är för gruppen.
När jag avslutat mötet gjorde jag något knäppt- hittade en avslagen flaska nosecco i kylen, hällde upp ett glas, tog en skål jordgubbar- och la mig på soffan.
Vet inte om jag ska skratta eller gråta åt mig själv men jag behövde känslan sv skolk. Nu ska jag göra allt i min egen takt resten av dagen. Köpa takeaway, duscha i min modena dusch. Ringa mamma.
Jobba lite grann. Kanske.
Jag njuter av att vara mer i balans och känna glädjen skjuts upp små skott ur marken. Det är vad stressen gör med oss. Gör det omöjligt att glädjas bara över att få finnas till. Kram på er. 🍀

Tänk vad jag skulle vilja ha en chef som du! Tycker generellt att man får alldeles för lite beröm och att det här med gruppen är så viktigt. Det är inte alla chefer som ser och förstår det.
@Se klart skrev:"Vet inte om jag ska skratta eller gråta åt mig själv men jag behövde känslan sv skolk."
Haha, jadu den där känslan är nog jag också ute efter ibland. En del i mitt drickande har nog velat ha den känslan. Men perfekt att skapa känslan med både vila och alkoholfritt och jordgubbar.
Ja stressen gör mig ledsen och nedstämd. Och en känsla av otillräcklighet infinner sig.
Det vilar vi oss ur nu SeKlart!

God förmiddag!
Gruppen är allt @sisyfos
Kolla på oss här vad vi åstadkommer med hjälp av varandra.
Ju mer trygg jag blir i livet- och inte MINST i nykterheten, ju mindre rädd blir jag.
Slutat vara rädd för att andra kan mer än jag- vilken tillgång. Är inte rädd för andras kraft- den är enorm om man vågar kliva åt sidan. Efter denna enormt intensiva vår har jag ändå tillskansat mig erfarenheter genom att jobba så grundligt genom vissa projekt. Idag flyger jag lite. Det är fredag. Jag är utvilad efter en planerad försovning.
Jag var ute med vänner igår på restaurang och hade så kul! Sen måste alla ändå gå hem tidigt så det passar mig.
Har massor att ta igen som fått stå åt sidan (svara på Mail, raka benen och pyssla om mamma) men just nu njuter jag en stund av vad jag har klarat.
Det här med att inte vara rädd- varken för andras kraft eller den egna. Det är en spännande och ny tanke.
Njut av dagen och heja Sverige! 🇸🇪

Plockat in årets första bukett poiner. Och ett par blyga luktärter, matt-svart akleja och några blad från kaprifolen som blommar sin sista suck. Nu börjar det!
Läser runt här hos alla i mitt ”gäng” eller squad som ungdomarna säger. Tänker på hur annorlunda våra liv har blivit. Första sommaren var den första nyktra för några av oss. I år liksom sitter stegen- som svåra kombinationer på aerobics- som plötsligt går lätt, när man sätter det.
Jag tänker på hur mycket livsglädje som forsar runt här.
Jobbigt och kämpigt är det också. Livet alltså, ibland och hårdare villkor för några än för alla. Det tänker jag är viktigt att komma ihåg. Psykisk ohälsa, djupa depressioner. Det är sjukdomstillstånd som kräver god vård. Men all annan små-ångest och mini-depp, trötthet eller trassel med relationer. Krymper som en ulltröja på 60-gradersprogrammet i nykterheten.
Vill bara säga att när jag sitter i solen och dricker kaffe och äter biggaråer så tänker jag extra mycket på er, just idag.
Kram!

@Se klart skrev:"Tänker på hur annorlunda våra liv har blivit. Första sommaren var den första nyktra för några av oss. I år liksom sitter stegen- som svåra kombinationer på aerobics- som plötsligt går lätt, när man sätter det."

Ja, så är det. Allt man övar på blir man bättre på. År två som nykter är lite magiskt, precis som ”di gamle” säger. Man har inte längre den akuta risken att hantera, man kan istället jobba med andra sidor av sig själv. Lära sig lyssna på sina behov och jobba förebyggande. Vi tränar på!

Kram 🐘

Tränar varje dag @andrahalvlek, om nån undrar vad som hänt med mitt insomnade sats-kort.
Druckit mitt kaffe, gått min morgonrunda i trädgården. Nu drar jag straxt igång en intensiv arbetsdag men snart lite långhelg och ledigt.
Haft en underbar helg med- hör nu- bad varje dag! Nåt har hänt med mig. Jag som badar en gång/år eller med barnbarnen om jag måste. Kvälldopp i den lyx det är att ha badrocksnära till bryggan.
Har kopplat bort allt som har med jobb att göra denna helg. Vilsamt. Lagat enkel mat. Gullat med mina plantor som verkar trivas. Pratade med min man igår om de tre värsta rädslorna med att bli äldre: bröstcancer, tandlossning och alkoholdemens. Alla tre kopplade till alkohol, eller förhöjda risker med fortsatt drickande. Även om jag vet att pinfriska elitidrottare också kan drabbas. Men att göra vad jag kan för att hålla mig frisk känns bra. Ut och njut av dagen nu!

Ja @andrahalvlek, kvällsdopp har blivit mitt swimstreak i väntan på lusten att springa, idag kände jag den i ena tån men det gick över, tror jag behöver stöka undan jobb-massiva bergspasset först för att lusten ska komma över mig. Jo, jag vet att det bara är att ”göra” men det är så mycket jag bara ”gör” just nu så det räcker.
Idag har jag tagit ett stort steg vad gäller sniglarna och det är att jag börjat hugga huvudet av dem.
Snäckorna kastar jag i skogen men de där sniglarna orkar jag inte gulla med.
Dock har de blivit mkt färre efter mina konsekventa raider.
Idag gjorde jag en @andrahalvlek och tog mig en höneblund som varade 2 timmar! Mitt på dagen. För ovanlighets skull inte så mkt möten, vaknade av en stackars medarbetare som undrade om vi skulle ha avstämning som planerat... Å andra sidan har jag jobbat fokuserat med en viktig presentation ikväll.
Så jag är ikapp.
Jag hade gärna varit med på mötet idag men jag vågar inte lita på att jag vet hur jag gör mig anonym. Inte så viktigt kanske, men på något vis är det det.
Imorrn bitti tidigt in till stan för arbete på kontoret. Sen är det inte så långt kvar innan ett par veckors ledighet. Inte klokt! Ska bli ljuvligt.
Kram och godnatt på er!

Bad - jag tog mitt första utomhus bad förra helgen. Känslan när man simmar ut är obeskrivlig. Det är en sån njutning och just det där lugnet är en förutsättning för att uppleva njutningen i att kyla ner sig på det sättet.
Låter som att du återvänder till lugnet. Visst är det skönt.

Lugnt ser det inte ut på ytan men du har alldeles rätt i att jag inombords simmar ditåt. Idag har jag varit i stan, lång dag med möten, lunch med kompis, middag med syskon-familj, träff med mamma. Straxt ”hemma” på landet igen. Obönhörligen närmar sig någon sorts ledighet- första veckan blir lite uppsamling av diverse smått jobb och så häng med barn och familj. Sen är det pappas kvarlåtenskap (låter hemskt) men sortera och fixa med det som måster göras under juli månad.
Tar förstås inte hela månaden. Därefter ledigt igen. Nästa vecka är det dags för andra vaccinationen och jag och min man pratar om att hälsa på vänner i Italien. Men är högst tveksam ändå. Vi blir nog hemma men funderar på att istället boka in en vecka i september. Antingen vandring norröver. Eller i Europa, där värmen dröjer sig kvar. Ser himla mycket fram emot att resa som nykterist faktiskt! Tänk att vakna vrålpigg i en fransk by? Måste vara ljuvligt!
Sitta på en balkong om kvällen och läsa.
Återigen har det varit otaliga kvällar, särskilt när jag är ledig, då alkoholen varit rätt så måttlig. Det var aldrig min akilleshäl. Utan det har varit vardagens ackumulerade stress som fått mig att tippa över.
Det blir spännande att resa utan den ständigt molande grund-stressen.
Försent för dopp när jag kommer fram men tar igen det imorgon bitti då jag tänkte ta sovmorgon.
Hoppas ni alls haft en fin dag’

Profile picture for user Jullan65

Kikar in och blir glad. Härinne känns det så stabilt. Ja de e ena otäckingar de där mördarsniglarna. Nästa steg är att lägga dom tillsammans med lite snigelgift så kommer andra och mumsar i sig, sedan dör de oxå. De är ju kannibaler dessutom, hva. Ha det bäst, Jullan

Nu är det nära.
Tog en paus och la mig ner i soffan och tog en bild på mina för en gångs skull fint målade tånaglar som låg i bra vinkel.
Det känns i luften att det är nära med ledigt nu. Tycker till och med att det ska bli skönt att göra ”det sista” för jag ser absolut slutet på denna historia som heter vårterminen.
Imorrn kommer mina gulliga ungar men innan dess ska det fixas och handlas. Jag tycker mycket om att skämma bort mina barn och förutom mina kläder då- som jag numera inte kompromissar om (jag lovar att jag gjort det under åren) så är det något jag njuter mycket av. Några startkapital på bankkonton har de inte fått, men god mat och fina handdukar, pioner i alla rum och numera en mamma som aldrig tappar ett glas i golvet när timmen blir sen. Eller som smyger till sig en extra påfyllning när ingen ser. Jag ser fram emot helgen! Kram på er alla kämpar.

Ikväll är jag ledig, åtminstone behöver jag inte ställa klockan och då vill jag helst inte lägga mig, en lyxkänsla även om jag har småbarn här som gärna väcker mig tidigt.
Avslutade dagen med ett par timmars fixande i rabatterna och pallkragarna. Jag LÄR mig hela tiden, det är så roligt.
Sen gick vi och badade, simmade. Har fattt grejen med bad i lite svalare än kroppstemperatur. Hur det känns under tiden och efteråt. Bara man bestämmer sig för att komma i. Och det har jag börjat med nu! Godnatt! 🌱

Ikväll är jag ledig, åtminstone behöver jag inte ställa klockan och då vill jag helst inte lägga mig, en lyxkänsla även om jag har småbarn här som gärna väcker mig tidigt.
Avslutade dagen med ett par timmars fixande i rabatterna och pallkragarna. Jag LÄR mig hela tiden, det är så roligt.
Sen gick vi och badade, simmade. Har fattt grejen med bad i lite svalare än kroppstemperatur. Hur det känns under tiden och efteråt. Bara man bestämmer sig för att komma i. Och det har jag börjat med nu! Godnatt! 🌱

@Se klart Man ska inte tveka ett dugg, bara kasta sig i. Men 14 grader som det råkade vara i havet för några veckor sedan var lite magstarkt. Då svor jag lite när jag tog mig upp på badstegen. Nu är det 22 grader i havet och 25-26 i sjöarna, så då kan ingen klaga på att det är kallt. Inte ens du 😉

Chill midsommarkram 🐘

Man vet att man skrivit dålig på forumet när man får scrolla till sid 2 för att hitta sig själv 😍
Haft en skön men väldans aktiv midsommarafton som avslutades med spel i köket och roliga diskussioner i trädgården. Vi är inte så många men räcker till. Mysigt. Sovit urlänge på morgnarna, och även höneblundat igår efter den sena lunchen. Så håller jag stressen över att ändå ansvara för diverse projekt en helg som den här. Luncher har jag avsagt mig - så det sköter småbarnsföräldrarna och ikväll kommer några vänner och barnen kör matlag. Att vara så många som vi är påminner lite om att ha ett mindre pensionat, men det är verkligen stor skillnad mot ”förr” med att hjälpas åt och min tolerans för stök, bättre och därmed lättare för alla vara med och hjälpas åt. Vinn och vinn.
Läser en miljard uppdateringar på Facebook och insta som handlar om att visa upp och det är en svår balansgång mellan att dela med sig/ och att skapa ibland inte helt sanna bilder.
Jag vet att många vaknat med ångest idag. Jag tar en kopp kaffe till och en stund i soffan. Njut av ledigheten, och av att vara nyktra. Så livsviktigt. Kram på er! 🇸🇪🎉

@Se klart Visst är det skönt att bara koppla av! Jag unnar mig själv en extra kopp kaffe såhär sent på eftermiddagen och har inga måsten.

Det där med Facebook kan jag också tycka kan vara lite vanskligt. Förvisso är det väl underförstått att man delar med sig av bilder från när man ligger lycklig på stranden, men kanske inte av att man har magbesvär under joggingturen. Jag blir oftast glad av att se mina vänner vara glada på fejsbuck, speciellt när jag vet att de har en tuff tid bakom sig. Sen kan jag ibland förvånas av vilken självbild en del tycks ha av sig själva.

Edit: Glad midsommar glömde jag ju säga. Glad midsommar!

@Se klart skrev:"Läser en miljard uppdateringar på Facebook och insta som handlar om att visa upp och det är en svår balansgång mellan att dela med sig/ och att skapa ibland inte helt sanna bilder."

Jag är väldigt aktiv på fejjan och insta, men när jag är med andra IRL så tar jag knappt några bilder. Min mobil låg i väskan hela lunchen och hela kvällen igår. Men när jag är ensam ute på mina äventyr plåtar jag mycket, mest naturbilder, och delar med mig av. Då blir det ett sätt att dela upplevelsen med någon, om än i efterhand.

Jag blir lite provocerad av alla lyckliga midsommarfotografier, det blir lite showoff. Men samtidigt blir jag glad över att få lite inblick i mina vänners liv. Se hur stora barnen har blivit osv. Jag har vänner på fejjan som jag aldrig har träffat IRL, men mina dåliga dagar delar jag inte med mig av. Skulle bli galen av alla styrkekramar från när och fjärran tror jag.

Ord som ”hur mår du” och ”styrkekram” ska endast yttrats om man är beredd att fejsa den opolerade sanningen, det är min devis. Därför blir jag helt galen på att det tydligen är populärt att säga ”hur mår då” vem man än träffar - i telefon och allting. Jag blir knappt förvånad längre om en säljare frågar hur jag mår. Samtidigt vill jag bara skrika ”skit du i det, du bryr dig inte ett dugg”. Men det gör jag förstås inte.

Skönt att du är mer chill så att dina anhöriga känner sig bekväma med att ta ett kliv fram och ta mer ansvar.

Kram 🐘

Tack @tappadigen @andrahalvlek och @torn för kommentarer, pensionatet har endast kvartspension ty nu har farmor återvänt till arbete på trekvarts fart. Mycket skönt. Bra helg men också mycket att fixa med. Mina barn (vuxna) har en tendens att alla tusen prylar flyter ut och jag plockar ihop… och så håller vi på så. Ska spurta genom vissa jobbmoment idag och hoppas på tidigt avslut så jag kan bada! Igår var det a-fri kväll för alla, mycket skönt. Kram 🌸

@Se klart Du har blivit en riktig badare! Tänk vad man kan förändra sig 😍

Kram 🐘

PS. Om du inte plockar ihop direkt så kanske de själva plockar ihop efter en stund? Vi har olika höga trösklar.

@Se klart Härligt att du har blivit en sådan badfantast! 😍 Jag hoppas att du inte simmar ifrån oss på forumet allt för länge bara. Tänker på Kaveldun som cyklade i väg och vi har ingen susning om hur hon mår.❤️

Kram

Åh @torn
Jag cyklar aldrig iväg härifrån.
Jag tror jag övar mig lite på utan stödhjul.
Men mest ett flöde av människor, (ja jag känner dem allihop) parallellt löper sista veckans jobb. Men jag tänker på dig, andra halvlek, Charlie, sattva, Pilla, varafrisk och många många fler, varje dag. Men hinner inte riktigt med mina vanliga rutiner- dagarna fyllda av… ja mycket. Men konstigt nog egentligen ingen stress; ser slutet på en intensiv arbetsperiod. Som jag klarat. Stressar bara upp mig en gång om dagen (middagslagning ihop med pensionatets gäster) men i år finns inget sug som förra året. Det skaver lite, vi irriterar oss, och det är helt okej. Sen äter vi och allt blir bra.
Alla diskar, spel spelas och sen går vi och badar. Sen vattnar jag. Min andra sommar med odlingar och blommorna som blommar som hav här. Inser att trädgård är lite som nyktra livet. Ett långtidsprojekt. Man tar en sak i taget och njuter av det som händer längs vägen. Det är fint.
Ps. Jag tänker också på Kaveldun. Ofta. Kanske plingar det från en ringklocka nån dag och hon är tillbaka och stannar.
Kram alla finingar som gör mitt liv rikt! ❤️

Andas ut och andas ut…
13 kvällar i rad med middagsgäster. Det föll sig så. I morse åkte de sista entusiasterna. Jag jobbade en stund, men sedan har jag legat i soffan och njutit av att vara ledig.
Jag älskar min familj, människor, fix och spela spel och goda middagar. Och jag älskar att vara för mig själv. Men min man på lagom avstånd men som jag kan ankra upp hos under dagen.
Men nu är det en dag av; småfix (jobb) betala räkningar, plocka i trädgården (njutning). Beställt ett par plantor jag gärna vill testa och se hur de trivs här. Skördat massa jättefin mangold och svartkål. Tomaterna är små men på gång. Rabatterna är - ursäkta skryt- men så fina. Och det hör helt klart ihop med mitt nyktra liv, tiden orken omsorgen.
Idag känner jag stor tacksamhet för det jag har i mitt liv, forumet inkluderat, och viktigt. Nu väntar lite pyssel med att tömma min pappas lägenhet. Men allra allra först ska jag njuta av ett par timmar med att läsa ikapp här och dricka kaffe i sängen. Stort underskott av den sysslan senaste veckorna! Kram på er. 🌱

@Se klart skrev:"13 kvällar i rad med middagsgäster. "

Jag blir trött bara av att läsa om det 😅 Du har en stor och rik gemenskap i din storfamilj. En otrolig gåva, som inte går att köpa för pengar. Men för mycket och för lite skämmer allt, som jag brukar säga. Förstår att du njuter av stillheten och vila just nu. Och jag tycker att du ska skryta om dina rabatter 🤩 Mer skryt åt folket!

Själv har jag möblerat och pimpat yngsta dotterns veranda - och det blev så bra att jag blev alldeles varm inombords. Så fint och så välkomnande. Jag avnjöt både kvällsmål igår och frukost i den nymonterade duomöbeln, som jag har placerat i den enda skuggan på verandan. Och minsann om inte dottern gjorde mig sällskap några minuter i morse 😍 Sen återvände hon till tv:n, tryggheten.

Kram 🐘

Halloj @andrahalvlek så fint du verkar ha fixar hos dottern, härligt! Jag gjorde några nödvändigheter sedan sov jag 2,5 timme här på eftermiddagen… helt slut, och fortfarande i pyjamas. Då börjar det kännas som ledighet. Kram 🌱