Dag 45 då,, och man blev ett år äldre idag också. Inget kalas blir det,, har slutat med det nu.
Nu har provsvaren börjat ramla in också,, ligger på godkända värden på alla prov CDT & GT,, dock urinprovet som jag var tvärsäker på att få godkänt, måste jag göra om,, inga droger påvisade,, men,, det var inte tillräckligt koncentrerat pga att jag hällde i mig massa vatten den dagen för att jag skulle vara det minsta pinknödig.
Ni ska veta hur det är när man ska kissa på kommando och provtagningssköterskan står bakom ryggen på en med armarna i kors för att man inte ska kunna "fuska". Vad tror dom,, att jag har sambons urin i innerfickan eller?
Nåja,, det är säkert dom som försökt med det också.
Små muggar hade dom också, så man fick liksom "nypa av" mitt i, jag var riktig nödig där och då.
Skippar vattnet till nästa gång...
Ha en bra helg alla!

@Tikka Jag instämmer med @Andrahalvlek o skickar ett stort Grattis... 👍🥰💪så får du fira det du önskar - a-fri eller/och födelsedagen ... men jag antar dina a-fria dagar!!!
Kram 🤗

@Tikka Grattis till 45 dagar och till din fördelsedag!💐🎂☕️. Och grattis till godkända värden! Ja, det kan inte vara lätt att ha en spion bakom ryggen när man ska kissa, skulle nog vara svårt att klämma fram något överhuvudtaget😀.

Ha en fin födelsedag och superbra kämpat!🌷💕

Hallå alla där ute!
Idag ska jag försöka förstå dessa blodtester,, har sett lite trådar som tagit upp det,, men jag blir inte heller klok på dessa värden.
Jag var förra veckan och gjorde tester efter 42 dagar utan alkohol, inte en lättöl har slunkit ned ens.
Detta blev resultatet, ,gränsvärde inom parantes.
CDT = 1,0 (0 - 1,9 = normalt)
Peth = 0,07 (0 - 0,05 = lite eller inget. 0,06 - 0,29 = måttligt. Högt alkoholintag från 0,30 å uppåt)
GT = 0,35 (0,20 - 1,9 = normalt)
GT testades även 13/12 och då hade jag 0,74.
Just Peth har varit uppe i diskussion tidigare här,, eftersom jag inte vet vad jag hade tidigare så är det svårt att gissa vad det var för 42 dagar sen.
Enl 0,07 så ska jag ha druckit på gränsen (0,05) till lite eller måttligt,, men jag har ju inte gjort det på 42 dagar,, var det så högt värde i dec så det tog sån tid att gå ned, 6 veckor? (halveringstid på 4 dagar)
Jag vet inte, men nog tror jag all sprit vi marinerar händerna med varje dag visar sig också i dessa prover, underligt vore annars.
Gt provet var ju "bara" 0,74 i dec,, sjönk på 42 dagar till 0,35, noterbart att lägsta GT värde är 0,2.

Var så god och skölj!

Välkomna med synpunkter!

@Tikka Hallå där. Alla prover har ju en förmåga att visa på alkoholkonsumtion på något sätt. Den enda jag själv har fått ta av dessa 3 är GT, men inte på grund av dess alkoholkonsumtionspåvisande förmåga. GT användes ju förr, från vad jag har förstått, som alkoholmarkör, men man använder mig veterligen inte den längre för det. Detta på grund av att den är relativt ospecifik. GT, eller GGT som det ibland kallas, är ju alltså ett enzym som främst finns i levern och är en av de så kallade transferaserna med det avslöjande T:et på slutet som ALAT och ASAT. En förhöjning på det kan alltså tyda på en hög alkoholkonsumtion, men det kan också vara förhöjt på grund av leversjukdomar eller leverpåverkan av andra orsaker än alkohol som t.ex. mediciner, naturläkemedel/kosttillskott eller livsstil(stillasittande, skräpmat och övervikt som leder till fettlever.

Sen är ju värdet på GT också individuellt. Ofta sätts ju dessa gränsvärden genom att man testar en mängd olika människor som man känner till status på och får fram några slags riktvärden. Jag läste en artikel där man testat 10000-tals amerikaner och delat upp dem efter hur mycket de uppger att de dricker. Det man fann var att snittvärdet på GT var lägst bland nykterister och sedan ökade det med högre konsumtion, men det är fortfarande medelvärden och där är en stor variation. Jag antar att detta också är varför man ibland ser olika gränsvärden på olika lab. Fast egentligen är det lite märkligt, tycker jag, att man inte kan enas om en standars på referensvärden.

Jag tog blodprov precis innan jag fick Covid och det är alltså 1 år och 5 månader efter jag lagt alkoholen på hyllan. Senast jag testade GT var på ett sådant blodprov man betalar för i April/Maj. Mitt GT var aldrig över gränsvärdet men det var rätt högt precis när jag slutat dricka. Det tog ett par månader där det sjönk stadigt, men nu har det planat ut. Senast hade jag 0,31, så det har ändå sjunkit något. Jag har för mig att jag hade 0,41 ett par månade efter.

Gällande CDT och Peth har jag inte så bra koll. Jag har inte tagit något av dem själv. Som jag har förstått det så ska Peth vara bättre än CDT, men ändå är det vissa som håller kvar vid CDT? Dock ska båda vara mer specifika för just alkohol än GT. Du får inte förhöjda värden på dem bara för att du har fettlever utan det är konsumtion i sig. Sen finns det väl alltid utrymme ändå för att provet ska påverkas av något. Jag skulle väl inte vara så orolig i och med att du ligger precis på nedre gränsen av måttligt. Det kan vara så att den där halveringstiden planar ut mot slutet också eller handsprit.

Hej.
Härligt att dina värden ser bra ut, det är en härlig känsla att få det svart på vit :)

Angående peth så är min erfarenhet att det troligen inte hunnit gå ner till 0.05 på 42 dagar, för min del tog det ca 2 månader innan det var nere på 0.05. Halveringstiden kan man ju diskutera och där har jag läst lite olika allt ifrån 4 dagar till 9 dagar.
Jag tycker det låter rätt osannolikt att handspriten skulle påverka resultatet, utan det handlar bara om att just för dig så är halveringstiden mer än 4 dagar.

@TappadIgen Hallå där, Tack för förklaringen.
Läkarunderlaget TS skickat till mig så var GT och CDT obligatoriska markörer,, sen läggs Peth till som ytterligare en.
Nu ligger jag ju bra till på samtliga så..
Detta är för ansökan om att få ett alkolås på villkor i bilen. Orkar inte cykla i ett år till,, fick ju bygga om cykeln så jag fick med mig fiskegrejorna.
Men kan säga att jag var i riktigt bra form iaf efter förra svängen.