Det finns en ung människa på forumet för anhöriga jag önskar fick uppmärksamhet.
Radis - min pappa dricker.
Jag själv har inte så mycket råd och hjälp att komma med, men kanske någon annan har. En kram tror jag också skulle vara till hjälp❤️

@Lonely Man @Amanda L ❤️när jag läste inlägget imorse var det som jag fick en käftsmäll. Jag blev så ledsen och berörd. Ville bara krama om. Det är inte ok att våra unga ska behöva ha det såhär. Jag tänkte också på mina barn, om dom känt det så. Mycket känslor i omlopp. Hoppas innerligt att h*n får hjälp och stöttning. Själv blir jag bara mer övertygad om att alkohol är ett satans påfund och jag blir än mer driven. Ni skrev så fint🌼

Dag 18. Låg länge i sängen imorse, drack kaffe och språkade med maken. Vi pratade om att semestern nu är slut. Tillbaka till matlådor och allvar. Jag sa att jag är redo, det känns ok. ”Jomen jag har märkt det” säger han. Han berättar då att han haft lite koll på mig senaste veckorna för jag blir alltid lite låg och vissen på slutet av en semester, men inte denna gång.
Det har jag aldrig tänkt på. Intressant. Men jag känner mig helt ok och redo för jobb igen.
Vi pratade lite vidare om det och han säger: ”Kanske det är för att du inte druckit vin det senaste”
Det är andra gången på snart tre veckor som vi nämner faran. Jag har inte velat prata med honom om det, jag är sån som tänker mycket, skriver lite här och läser på själv.
Nåväl, dagen har varit slitsam. Jag röjde en bod jag skulle gjort för tre år sen. JÄVLAR vad jag slitit och kämpat, burit och sorterat, skottat och grävt, och nu är det klart.
Kycklingwok med sting till middag, snacks och cola zero till kvällens serie - Scott & Bailey, brittisk deckare på SVT play. Tips🌼

Dag 19. Satt i bilen idag, tänkte på ditt och datt när plötsligt en tanke svepte in: fan vad gott det vore med ett kallt glas v.. när jag kommer hem. Vad i H-E?! Var kom du ifrån?
Är det nu jag måste börja rusta för strid? Jag tycker det gått väldigt bra för mig. (Nästan för lätt och bra?) Jag fångade tanken och slängde iväg den med att byta radiokanal, det funkade faktiskt. Jag har kanske 30 goda år till att leva, så fan heller att jag tänker slösa en enda sekund till på rus som gör mig sjuk och dum i huvudet.
Mina nyktra 19 dagar så här långt:
• noll ångest
• sovit gott (dock ibland med hjälp)
• blivit klarare i skallen
• kört bil när jag vill
• ingen stress för vilket bolag jag ska åka till och när så det inte hinner stänga
• jag har inte IBS-mage, den funkar perfekt. Det var vin-mage
• ingen halsbränna
• har energi till saker (blir lite trött och får vila emellanåt, men det har också blivit bättre)
• sluppit vika och bända bag-boxar
• kan prata i telefon närsom
• jag kan följa en serie flera dagar i rad och kommer ihåg vad jag sett dagen innan
• jag gör inga pinsamma uppdateringar på SoMe
• jag mår BRA av nykterhet

Idag tar du mig inte!

@Smillans Grattis till dag 19🥳. Bra jobbat av dig! Med den där listan som effekter av nykterheten kan alkoholen dra åt fanders! Tänk vad skönt det är att vara nykter, fortsätt så❤️

@Smillans Det kommer att dyka , precis så, när du minst anar det. Det ju beroendehjärnan som slår till, men jag kan förstå att någon långt tillbaka döpt det till alkoholdjävulen. För det funkar just så. Attackerar fegt i bakhåll.
Men så länge du vet om det är det ingen fara.
Bra med listan. Det är bra att bepansra sig… Du jobbar på så bra, fast ditt trådnamn får mig att bli orolig varje gång jag ser det… 😀

@vår2022 tack❤️ det är helt ljuvligt att vakna med sinnena i behåll.
@Amanda L Jag ska vara redo när det dyker upp❤️ och tack🥰

Dag 20. Halvligger och slöar under tak på altan. Lyssnar på Anna Janssons senaste - Må evigheten förlåta. Det regnar.
Imorgon börjar allvaret igen, arbete.
Första halvan av semestern var helt i misär, ångest, fylla, bedrövelse.
Andra halvan - ❤️🌼🌸 nykter. Jag är så glad att jag bara: åt H-E med vinet, jag orkar inte mer.
Varje dag checkar jag in på Nomo. Jag läser här: vara alkoholfri, det vidare livet och forum för anhöriga. Så många fina trådar av kämpar som krigar på. Vissa går det bra för, andra tar omtag. Nyttigt och lärorikt att läsa, man är inte ensam.
Dricka måttligt läser jag inte så ofta, känner att det kan trigga mig och måttlighet är inte för mig.
Imorgon firar jag 3 veckor🌟
Ett litet steg för mänskligheten, men ett stort steg för mig.

@Smillans Heja dig 😀🥰! Jag kan relatera till forumet måttligt , jag var där inne och läste i höstas nån gång men framförallt läste jag en bok (minns inte vad den hette men den var skriven av en gammal politiker 🤔?) om vägen till måttfullhet . Minns att jag blev alldeles matt av hans resa och kamp till just måttfullhet och TROTS att jag då var i väldigt mycket mer förnekelse än nu så var jag starkt tvivlande till att det funkar. Så absurt ändå att jag ändå då inte kunde tänka mig att helt avstå men ändå tvivlade när jag läste om att dricka måttfullt .

Grattis till dina tre veckor det ÄR stort 💪🥳❤️

Dag 21. Första arbetsdagen efter semester. Så kul att träffa närmaste kollegorna och prata ikapp, jag tycker så mycket om dom. Mycket av samtalet gick ut på att jämföra hur mycket alkohol man druckit, eller vilken alkohol som varit sommarens favorit. ”Får nästan lägga in mig på avgiftningsklinik efter den här semestern, höhö” Ja, själv klurade jag på hur bäst ta livet av mig för tre veckor sen, tänkte jag.
Det började planeras AW och samkväm och jag vet inte allt för att fira att vi är återförenade. Efteråt, när jag var själv, glad och upprymd, började jag tänka och förhandla DIREKT. ”Men om jag BARA dricker när det är festligheter på jobbet? Det kanske skulle funka?”
Ja ni hör ju, idioten tänker.
Jag blev så ledsen och arg för att jag tillät mig tänka så. Det blir aldrig ”bara” på festligheter med jobb. Det blir oftare och oftare och mer och mer och snart sitter jag i skiten igen.
Funderar nu på att berätta för kollegorna? Jag vill helst slippa det, men jag får se. Hursomhelst, jag tänker INTE lura mig själv med nåt. Det är vad det är, JAG ÄR ALKOHOLMISSBRUKARE! Jag kan inte hantera alkohol, jag är inte intresserad av ett par glas, jag vill ha allt. Jag mår bättre såhär.
Fan, låt mig va!

Det var inte såhär jag skulle fira min treveckors-dag. Men här är den i alla fall, tre veckor helt nykter. Ska läsa lite hos er andra, det hjälper❤️

@Smillans Grattis till dag 21!🥳. Tänker att det som händer hos dig är jättebra! Du reflekterar över hur du vill att ditt drickande ska se ut och i sammanhang med dina kollegor. Du tänkte tanken om att kunna dricka ”bara” på festligheter, men insåg att det bara skulle vara att lura dig själv. Bra resonerat! Det är du som styr ditt liv inte alkoholen. Du vet att du inte kan hantera alkohol, det blir inte bara ett glas, det blir allt! Precis så är jag också.

Detta konsekvenstänkande kommer att föra dig framåt i nykterheten. Vad blir konsekvenserna av ett glas? Jo, hela flaskan med avslutande ångest och dåligt mående. Vad är den säkraste handlingen? Jo, att inte dricka alls. Hur blir det för mig? Jag kommer att vara stolt och må bra!

Det var starkt av gjort dig och jag tycker du ska vara stolt över dig själv💪❤️

@Smillans Grattis till tre veckor. Tänk att det är bra att du kunde observera dina tankar kring att bara dricka med kollegorna istället för att bli arg på dig själv. Du lyckades se hur alkoholdjävulen försökte lura dig och det är jättebra!

Kram❤️

@Smillans Klokt! Och du måste ju ändå lösa och runda alla de här guppen som ligger i vägen. Det här var det första hindret och det klarade du bra! Heja dig och grattis till alla dagar hittills!❤️❤️❤️🤗

@vår2022 @Himmelellerhelvette @Amanda L ❤️❤️❤️om ni visste vad det ni skrivit betyder. Läst flera gånger. Tusen tack för pepp och ovärderligt stöd.

Dag 22. Igår kväll hade jag en dip pga min tankegång på dagen. Nu har jag låtit steken marinera över natten och tänker att: jaa, det kommer komma dagar när jag vill dricka vin, men att jag då måste stå stadig i min vilja och beslutsamhet att jag själv väljer att avstå. Det är mitt val och det är bara jag själv som kan bestämma att det blir så.
Jag slutade röka för många år sen. Ibland när jag går förbi någon som röker kan jag ibland tänka: mm, det luktade gott. Men inte fasen tar jag en cigarett för det. Jag är icke-rökare och har extremt svårt att tänka mig att röka. (Oftast tycker jag ändå att cigarettrök luktar äckligt)
Jag får acceptera att tanke på vin kan svepa in som nåt jag önskar, men då måste jag ta över den tanken, inte låta den slå rot.
Den hör inte hemma här.
Lunch intagen, lite kaffe nu innan arbete igen.
Framåt!

Dag 23. Idag är en bra dag! Inget särskilt har hänt, men humöret har varit jämt och har inte tänkt på nåt som skaver. Bara vardagligt och lugnt. Lyssnade på ett avsnitt av Alkispodden i bilen där en kvinna berättade vilket sjå det var för henne att räkna ut hur många öl hon skulle ha med sig när hon skulle fira midsommar på en ö. Det får ju inte ta slut. Och det där känner jag igen så väl. Planerandet inför varje storhelg hur mycket man skulle handla så det inte tar slut mitt i. Katastrof. Eller kolla öppettider för att försäkra sig om att det verkligen är öppet till 15 och inte helstängt. Arma människa.
Regnet vräker ner och sommaren känns slut. Vill inte göra en summering än av sommaren, det kan ju bli lite sol och värme. Det ryktas om det iaf i media. Det vore gott☀️
Mående just nu: 3,5/5

@Smillans Ja fy för detta planerande inför storhelger och att det ska räcka! Jag vet inte hur många gånger jag fick köpa 3,5:or sista dagen för att det inte räckte och med den lilla alkoholmängden som är i en sådan burk fick jag ju halsa för att känna något. Så hemskt att det var så illa utan att jag kunde fatta att jag måste sluta dricka alkohol!

Kram❤️