@Himmelellerhelvette jag kommer gå in och skriva hur jag upplever den. Just nu känns det så jävla bra. Inget sug och fullt fokuserad på att klara det här. Men men vi får se om det blir nåt sug i helgen. Men det spelar ingen roll. Jag SKA inte dricka. ❤️

@Himmelellerhelvette Tack detsamma❤️ja andra fredagen, tiden går fort. Inget sug än! Men ändå fast besluten att vara nykter även om det skulle komma. Hur är det för dig som varit nykter så länge, du tänker inte ens på det längre, eller.kram❤️

@erivan Jag har inte tänkt på det men nu när du ställer frågan så funderar jag för jag blev uppmärksam på en obehags känsla. Den handlar inte om mig, jag älskar nyktra helger, friheten att göra vad jag vill. Jag fick tänka en stund och känna efter vad det handlar om och kom fram till att det är min man som det handlar om. Jag tror han är väldigt sugen på att dricka, han har som så många andra utnyttjat semestern som tillfälle att dricka dagligen. Jag tror mig veta hur han känner, att han inte ser fram emot helgen eftersom han inte ska dricka. Jag är orolig att han ska dricka ändå trots att han sagt att han inte ska. Där ligger min oro. Jag tror han är alkoholfri på vita knogar, han är fortfarande i tänket att han kör vita månader ibland och tycker han bevisar för sig själv att han inte har problem, såsom vi gjort.

Kram❤️

@Himmelellerhelvette ja om det är så så kan jag mycket väl sätta mig in i hans tänkande. Nu har inte jag haft semester än men jag har varit ( man kanske ska säga är än) precis likadan. Druckit i princip varje dag och det blir ju en tomhet utan alkohol. Får hoppas han kan stå emot, med ditt pepp går det nog.

@erivan Många tycker det blir tomt utan alkohol. Man får väldigt mycket tid över som man ägnade åt att planera drickande, dricka och vara bakfull.
Man skulle ju tycka att det är ett jätteplus att vi fått en massa extratid att leva på, men det är inte så lätt att fylla den i början.
Vi måste skaffa oss nya vanor och det tar tid. Andra halvlek skrev att 80 procent av nykterheten handlar om att skapa nya vanor. Viljan räcker bara en viss tid…
Så trevliga och roliga vanor är viktigt. Vare sig det är att pussla, sticka, dansa eller läsa…
❤️❤️🙏🏻🙏🏻

Hej på er!! Det här min andra fredag nykter. Jag skulle ljuga om jag sa att jag inte är sugen på alkohol. Alla fredagar med alkohol efter en jobbvecka har satt sina spår och det är inte lätt att stå emot. Men o andra sidan vore det ju lustigt om det var det. Dessutom sol och min sambo dricker rosé och öl. Men har klarat det hittills och ska bara göra det!!’ Har åkt till gymet för att tänka på nåt annat. Det är nu alla goda råd på forumet gör nytta. Ha en skön fredag kväll❤️

@erivan Det är precis som du skriver konstigt om du hade känt annorlunda , nu när vi är så i startgroparna av vår nykterhet . Hade jag fortfarande inte varit krasslig och seg av förkylningen så hade nog jag också haft ett sug (här är det mulet och regnar , det kan också sänka suget och vanan att ta ett - flera - glas i solen . )
Har läst vid flera tillfällen på forumet om att det är viktigt att hitta andra vanor , det tror jag stenhårt på! Som att du åker på gymmet istället för att dricka , heja dig 💪 Det är nog lätt annars att bara se vad man måste försaka , tycka att livet mister sin guldkant osv och till slut blir vi lite bittra och så ba ”äh vad fan” och strax därefter dricker vi igen. Istället för att du som nu både väljer att göra något helt annat än att dricka , du får ett gym-pass på köpet och imorgon vaknar du glad och stolt 💪❤️
Kram på dig , vi fixar det ❤️

@erivan Hej! Tänk vad skönt att gå till gymmet och få måbra hormoner inför fredagskvällen. Så fräscht! Och vilken härlig lördagsmorgon du ska vakna till, pigg och klar och kaffet kommer att smaka så gott! En ny härlig dag! Tänk hur din sambo kommer att må, inte alls lika pigg och fräsch som du, kanske lite ont i huvudet och ågren😂. Inte så skönt!

Det är bara en gammal dålig vana att man ska dricka för att det är fredag och inte mår man bra av det heller. Nu håller du på att skapa nya bättre, sundare och skönare vanor på fredagar. Om ett litet tag kommer det att bli en rutin och vara så självklart på fredagar. Du fixar detta och det är det enda rätta! Bra jobbat!

Ha en fin nykter fredag!❤️

@erivan känner igen mig i det du skriver.
Är min tredje fredag nykter och har också ett sug, fredagen är värst för då brukade jag ”unna” mig vin och bubbel. Blev ofta stora mängder och det blev inte så bra.
Umgås med en person som kommer att dricka öl ikväll har han sagt. Då får han väl göra det🤷‍♀️
Tänker att du gör rätt som åker iväg till gymet, bra att göra annat än det man brukar en fredagkväll för att bryta vanan.
Kämpa på, du grejar det här💪🏻🤗

@Delfinen80 tack för peppet. Du slår huvudet på spiken totalt. I det läget vi är nu tror jag det är väldigt lätt att trilla dit, om man inte hittar på andra saker att göra. Ja vi ska fixa det. Kram på dig med❤️

@Majblomman Tack. Ja suget är värst på fredagen men lite orolig för morgondagen med. Premier league börjar då och det såg man ju alltid med öl till. Men det blir en ny upplevelse. Man kanske till och med kommer ihåg vad matchen blev😢jag har också som sagt en sambo som dricker idag(och imorn med förmodligen) men som du skrev, då får hon göra det.Ja vi kämpar på kram❤️

@vår2022 Tack o ha en fin fredagkväll du med.Du har så rätt i allt du skriver och jag längtar till det blir rutin. Tack för stödet, det är guld värt. Det här forumet är avgörande för om man ska lyckas tror jag kram❤️

@erivan Precis va min man sa, det med fotbollen ”man ska väl kunna ta en öl som alla andra”
Ja, sa jag, om det är en öl du är sugen på! Är det en öl du är sugen på?
Nä, en till varje halvlek, svarade han.
Är det verkligen en till varje halvlek du är sugen på, frågade jag.

Han sa inget mer men jag tror han förstår vad jag menar om han är ärlig mot sig själv.

Kram❤️