Jag har själv lidit svårt av depressioner. Många gånger. Jag vet hur ensam man känner sig, att ingen kan förstå hur dåligt man mår. Man fredar sig, skyller ifrån sig. För det kan ju inte vara jag själv som får mig att må så här dåligt? Det måste vara något/någon annan!

Depression beror till stor del på obalans i hjärnkemin, men också på att man grubblar sig sjuk. Orostankar leder till nedstämdhet och i värsta fall depression.

SSRI-medicin är som gips på ett brutet ben. Man måste jobba med sig själv också. En riktigt bra kbt-terapeut är att rekommendera. En sådan har jag haft vid min sida, mitt jobb har betalat.

Du kan som mamma enbart hjälpa till genom att hjälpa till praktiskt. Bjuda på mat, skjutsa hit och dit, visa att du står pall när det blåser. Att du finns där och lyssnar om han vill prata. Att du inte räds det svåra. Ringa, besöka, umgås. Men du kan inte bära honom genom detta, hur gärna du än vill.

Precis som med nykterheten är det här en resa som han måste göra själv. Och brukar han själv alkohol eller droger är det bästa för honom att sluta helt. Alkohol och droger fuckar upp hjärnans kemi totalt.

Försök också komma ihåg att han inte är sig själv när han är deprimerad. Upplever du honom självcentrerad, att han beter sig som ett offer eller martyr, och att han är snudd på elak mot andra så är det sjukdomen som talar. Din fina son finns kvar därinne ❤️

Försök att övertala honom att gå till en bra kbt-terapeut. Hjälp honom att betala terapin om det behövs. Då hjälper du honom konkret.

Och kom ihåg att ingenting blir bättre för att du dricker, tvärtom.

Kram ?

Över en månad nykter nu då! Grattis, bra jobbat!? Varför har du inte sagt något, du måste ju vara stolt.? Jobbigt med din son, men som Andrahalvlek skrev ,inget
absolut inget blir bättre om du börjar dricka igen. Min dotter var helt under isen ett tag, det började runt påsk och höll i sig i ett par månader, men det har varit helt bra länge nu. Jag tog mig en ordentlig funderare då och kom fram till just detta. Varför skulle jag börja dricka? det hade ju bara blivit ännu värre då. Helt idiotiskt, så jag drack inte och se, det löste ju sig. Du fixar detta❤️ Kram!

Suck, det är jobbigt och tungt men ingen fara med mig med tanke på alkoholen.
Nej, det är all min oro och ängslan som gnager. Jag vill så gärna att mina barn ska må bra!! När jag ser dem deppiga och uppgivna så gör det så himla ont!
Och min yngste son har tyvärr ärvt ett par egenskaper av sin pappa som inte är så trevliga...
Han är snarstucken och lättkränkt, kommer nästan alltid i konflikt med folk när han druckit... samtidigt har han väldigt fina sidor också såklart.
Det är därför det är så lätt att fortsätta vara medberoende.
Hade han varit en skitstövel rakt igenom hade det varit lättare att sätta gränser.
Och som mamma får jag dubbla känslor, både kärlek och olust för jag känner igen min exman och våra konflikter...

Men detta är en lång historia med många jobbiga år och vi får se framåt istället.
Imorgon kanske det händer något underbart som Patti Smith säger...?
Godnatt om en stund för nu ska jag läsa några sidor.
Kram??

Idag hade min son och jag ett bättre samtal och det lättade min tyngd i hjärtat.
Skönt att han inte druckit så mycket de senaste dagarna som jag trodde...

Och jag har inte druckit alls på 34 dagar? sååå himla skönt!?

Kram
???

Jag är säker på att du är på G snart igen ?? du behöver bara lite mer tid...så på återseende ?
Ha det så gott ?

Kram ???

Fibblan

Kommer här?!
Du gör ett helt fantastiskt jobb FinaLisa ?! Oavsett känsloläge har vi nu en nykter fredag och kropp och själ tackar oss för det valet..?!
Nu ska jag inta soffan med pizza och familjefilm..?!
Önskar dig en vilsam kväll och en trevlig helg❣️
Kramar!
/Fibblan ?.

Fina Fibblan ?
Mysigt med fredagspizza med film??

Förövrigt så ligger jag i sängen och är nöjd med mina fem vita veckor idag??

Kram och sovgott ??
???

Oron som ständigt gnager... Den förtvivlade önskan att barnen ska må bra... Hoppet som fladdrar i bröstet efter en tid utan katastrofer att parera... Maktlösheten som sänker sig över tillvaron som en våt, kvävande filt med jämna mellanrum... Det är så hårt att vara mamma till barn i svårigheter ? Hur kan man bli något annat än medberoende? Här är det ganska lugnt nu, om man använder vår måttstock iaf. Med någon annans måttstock mätt är vårt lugn säkert panikläge dock. Man ska aldrig låna andras måttstockar. Glädjas över det som går att glädjas av. Han hade inte druckit så mycket som du trodde. Du dricker inte alls. Gott så ❤️

Tack Rosa-vina, ?Mirabelle ?
Ja, oron går verkligen upp och ner och hit och dit..som en fladdrande fjäril. Och ibland blir den som en tung sten som landar i magen?

Men just idag känner jag mig förväntansfull och uppåt?
Jag ska hälsa på en anhörig som blev så sjuk i våras och som hamnade på ett äldreboende mitt i coronakrisen! Har inte fått träffa henne på 7 månader!!!
Nu har de öppnat upp för besök på hennes rum så det ska bli så roligt ??

Önskar alla forumvänner en fin vecka☀️???????
Kram ?

Det kändes inte så kul ändå att se henne sitta i en rullstol framför TVn. Hon kan inte göra något själv och stroken har satt sig på rösten också, det går inte att höra vad hon säger.
Vilket fruktansvärt läge att hamna i. ? Vet inte vad jag ska säga, det är bara hemskt.
Jag har bara gått och suckat hela dagen och hoppas bli lite mer handlingskraftig imorgon.

Hennes lägenhet såg inte ut som ett hem, det såg mer ut som ett förråd. En massa kartonger med hjälpmedel och näringsdrycker och hennes rumsbord var belamrat med högar av gamla veckotidningar, papper, kvitton och annat.
Jag hittade två räkningar bland alla tidningar varav en förfallit.
Så nu får vi verkligen styra upp det här boendet.
Hon har ju omsorg, hemtjänst och sjukvård inbakat i hyran och då ska det väl inte se ut såhär i hennes hem?

Suck och stön...
Godnatt??

Fibblan

Tur hon har en vän som du??!
Att sucka ut, de jobbiga känslorna som träffen väckte, låter som ett sunt sätt att handskas med det?! Inget gift här inte!
Sov så gott och hoppas du vaknar med ny energi och mer handlingskraft imorgon ✨!
Stor kram ?!
/Fibblan ?.

Ja, äntligen orkar jag kommentera hos dig. Min trogna vapendragare. ?

Dubbla känslor att läsa här. Sååå glad att du håller din nykterhet så pass som du gör och att du outtröttligt kämpar vidare. En dag är vi där fullt ut. Så ledsen över både din sons situation och den förskräckliga beskrivningen av hur din anhöriga har det. Inte ok.

Förstår att du vill (och bör) göra något åt situationen. Finns det någon i din närhet du kan ta hjälp av? Delegera en del av det som måste göras.

Var rädd om dig! ?

Tack för alla kommentarer och allt stöd under min passiva period här på forumet. Det känns som att jag kommer att hänga här mer nu. Men - som vanligt - jag måste begränsa mig.

Tack för att du finns! ?

Kramar

....i min tråd igen Vinäger!?
Och Fibblan såklart ??
Ni är så fina och omtänksamma?

Ja, det går bra för mig nu och jag är så glad att ? håller sig långt borta från mina tankar.
Men vissa saker är konstant jobbiga och det är oron för mina nära och kära som inte mår bra.
Det är detta jag måste träna på att förstå, mitt medberoende är också en stor bromskloss i mitt liv. Måste hitta nya strategier för detta.
Just nu är jag inne i en period av stressdrömmar igen, vaknar med huvudvärk nästan varje morgon ?

Men ibland blir man överraskad av en liten rolig historia eller gulligt citat som igår när jag stötte på detta:
" Det är inte så svårt att bli gammal, det är bara att följa med strömmen" Elin 6 år

Och då tänkte jag också på vad du skrev i Rosa-Vinas tråd, Vinäger,
att du hade en bild av oss som två små tanter?
Visst är det märkligt hur man får en bild av någon genom det man läser?
Samma gäller vissa röster, en del låter väldigt unga men kan vara över 80-90 och tvärtom. Lyssnar mycket på Ring P1 och där blir man överraskad ibland.

Nu ska jag ta en kopp kaffe till och fortsätta denna morgon.
Ha en fin onsdag ☀️

Kram
???

Tänkte mest på att ni skrivit 60+ och drog den slutsatsen. Herregud, det var längesedan åldern spelade så stor roll för tant-epitetet. Dags att rensa bort lite fördomar. ?

Hoppas att du har fått lite lugn i dag, FinaLisa. ?

Kram

Fick räkna på fingrarna men jag tror det är rätt...?
Denna gång inga som helst problem att avstå, känner bara en lättnad och en stor tacksamhet över att slippa suget.

Önskar alla en fin hösthelg
???☀️??
Kram ?

Minns att jag av någon anledning hade extra svårt för den. När jag fått in den i huvudet var jag sååå glad och har sedan dess nästan tycket att den är lite vacker :D 42 dagar, toppen! Och utan sug dessutom. Den här gången kanske är den som gör ditt liv FinaLisa!

Kram!