Sisyfos, håller med dig till 100%.
Så lätt att fastna i det som är lättast att fly med för stunden; alkohol☹️
Men som du säger så är det viktigaste att bryta de negativa tankarna om sig själv, kämpa på och se framåt....
Visst ser det ut som att det ljusnar därframme?...?

Jag mår som bäst utan alkohol och ska verkligen försöka få in denna vetskap i båda mina hjärnhalvor! ??

Ha en fin Luciadag ?

Kram???

för mindre torra lussebullar. Har funkat tidigare men inte i år. Eftersom jag ägnade mig åt att slappa i går blir det bak i dag i stället. Ska prova att inte smälta smöret den här gången utan använda den rumstempererad i stället. Någon som vet om det kan förbättra saken?

Älskar saffranssmaken och såg att Se klart lägger saffran i sprit, något som jag aldrig provat men läst om. Nu är ju det inte aktuellt för mig p.g.a. av brist på sprit. Men jag antar att saffranssmaken kommer bättre fram om man gör så?

Kram!

Hej
Kommer från min fd svärmor, kockerska till yrket.
Blir alltid bra och saftiga. Och smält ej smöret.
50 g Jäst
4 dl Mjölk
Ca 14 max 16 dl vetemjöl ( försiktig med detta)

200 g smör
2 dl socker
1 tsk salt
1/2-1gram Saffran
1 tsk hjortronsalt ( Kan uteslutas)
1 tsk bakpulver ( Kan uteslutas.
Lös upp jästen i den värmda mjölken.
Tillsätt ca 6-7 dl av mjölet till en lös det.
Låt jäsa ca 15 min.

Blanda socker, smör, salt, saffran mm med elvisp till porös blandning.

Klicka i första degen som jäst 15 min.
Tillsätt resterande mjöl. Låt jäsa 40 min.
Degen kan vara kladdig. Funka ändå att baka ut efter jäsning.

Sedan baka ut jäs på plåten en stund.
Pensla med ägg,
225 grader varmluft ca 6 min.

Gör med kesella också men dessa är godare.

Har aldrig löst saffran i sprit, får nog testa det nästa år.
Kanske inte skulle skrivit i denna tråden kom jag på nu, men orkar inte börja om
Kram⚘

Jag är värdelös på att baka, men min ex-sambo var jätteduktig. Han sa att tricket var att bearbeta degen så lite som det bara var möjligt för att det skulle vara en hanterbar deg liksom. Då blir bullar och småbröd fluffigast.

Han bakade rosenbröd till äldsta dotterns student och ALLA berömde dessa bröd högljutt. Vad är det med kvinnor som alltid måste berömma män som gör hushållsarbete eller tar stort ansvar för barnen? Ingen berömmer en kvinna på samma sätt. Allt vi andra hade gjort kom helt i skuggan av dessa förbannade rosenbröd.

Kram ?

Tack Andra halvlek,
"De förbannade rosenbröden" har nu fått en ny betydelse för mig!?

Kram ???

Älskar denna dag, Vintersolståndet ???
Nu Stiga vi mot ljusare tider☀️
Ha en fin julvecka????

Kram ???

Viljan.

Jag har läst din tråd (inte allt) men en hel del, vill börja säga att det är bra att du tänker kring alkohol.. bara det är en ”start” fortsättningen är den man gör det till.

Jag har själv resonerat med mig själv många gånger, trappat ned, hålla upp, minska, ”bara” vid fester, ”bara när det är jobbigt” osv... Jag tror att man oftast (eller alltid) lurar sig själv.

Kommer jag vara nykter framgent?
Svar: Jag tar en dag i taget

Jag har mycket kring mig nu med oro, det är inte en bra markör.. klarar mig nu med hjälp av Antabus .. (inget val att dricka)

Jag önskar dig lycka och naturligtvis en God Jul

Du har så rätt, en dag i taget är ett bra tänk?
Önskar dig och alla andra forumvänner en fin jul och ett nytt bättre år!?

Kram ???

Tack Fina Lisa för fina ord i min tråd. Det betyder mycket att få små tomtebloss av uppskattning!

Håller med om Vintersolståndet! Jag har alltid älskat när det vänder.

Ha en riktigt fin jul och för mig är just nu både kropp och knopp överens om att jag mår bäst utan alkohol. Så skönt och så ovant! Nu ser jag väldigt mycket fram emot en fin jul och en skön ledighet där jag ska passa på att röra på mig, slappna av, kanske städa litegrann i nån gömma och ha tid med mig själv.
Hoppas du tar hand om dig i jul!
???✨?☀️☀️☀️☀️☀️☀️

Längtar efter vardagen igen!
Känner mig såsig, plufsig och stel efter för mycket häng i soffan och allt detta godis!!?
Men ingen alkohol på några dagar nu och det känns såklart bra ?

Min plan framöver är en dag i taget för jag är alldeles för svajig i psyket för att bestämma något annat just nu.
Min livssituation har ju inte blivit bättre av Corona och jag har inte varit ledig mer än enstaka dagar på snart tre år! Inte konstigt att jag är utmattad...☹️
Behöver verkligen en sammanhängande ledighet snart.

Idag blåser det styv kuling och det ska regna hela dagen?️☔?
Tur att man inte är hemlös...?

Kram ???

Nej, inte konstigt att du är utmattad tänker jag också. Kanske det borde bli ditt nyårslöfte. Ledig tid?
Nu vet jag inte anledningen till att du inte varit ledig men i det jag har läst verkar du finnas så mycket för andra. Jag känner igen det men ibland tror jag att jag tar för stort ansvar och att det egentligen inte gagnar någon. Men det är svårt att tänka om för man är så inne i det och inte ser några alternativ.
Sköt om dig nu och ta hand om dig själv. Tror det börjar där.

Tack, den kramen värmer!??
Nu önskar vi oss ett nytt bättre år 2021!???
Må kraften och dansen vara med oss!! ???

Kram ???

Ingen nämnd ingen glömd...?

2021 är här och förhoppningsvis blir detta ett mycket bättre år än det gamla??

Så fort det går att resa iväg måste jag försöka göra detta då jag behöver avlastning.
Mitt arbete pågår varje dag, en del betalt och resten gratis. Jag är sambo med en man som är sjuk och rullstolsburen.
Under detta år har han blivit sämre i sin sjukdom och det innebär mycket merjobb med den personliga hygienen om ni förstår vad jag menar...
Jag älskar honom men känner mig fjättrad och instängd och har tappat livslusten. Mitt liv känns för jobbigt helt enkelt!
Och så får jag dåligt samvete för att jag känner så ..?

Så ja, det har varit lätt att ta till lite vin då och då den senaste tiden för att i tankarna kunna fly bort och få lite luft i tillvaron.
Även om jag vet att det är "låtsasluft" så hjälper den lite för stunden.

Men nu är det nytt år och jag vill göra en omstart och har bestämt att inte "flydricka" hemma mer.
Jag vill inte hamna tillbaka i det jag var för 3-4 år sedan då jag drack ofta och ganska mycket.

Men om det är så att jag åker iväg någonstans eller blir hembjuden till någon då ska jag kunna dricka lite vin utan att få ångest tänker jag. Det skulle vara skönt att kunna göra det åtminstone. Att möjligheten finns. Men vi får se....en dag i taget.
Idag är det dag 1 i vilket fall som helst ?

God fortsättning på det alldeles nya året!?

Kram ???