Första dagen

Profile picture for user svagis

Varför vill man göra som den kvinnan? Helt koko och så ovärdigt beteende från någon som arbetar med människor. Blir förbannad bara jag läser det :( Men jättebra tänk att du inte har någon anledning att skämmas - tvärtom!! Tänk så många som skulle behöva ta tag i sitt riskbruk och inte gör det. Men det är säkert de som förfasar sig mest om de får reda på våra alkoholproblem...

Själv är jag ändå rätt nöjd att jag inte går på fest ikväll. Orkade inte kämpa med knäna eftersot det känns läskigt att veta att jag måste orka gå så mycket under en dag (för att ta mig till disputationen) och sen gå ännu mer (för att ta mig till feststället) och inte veta om jag plötsligt ska behöva krycka eller ännu värre KÄPP för att kunna ta mig framåt. En numera vanlig, nykter fredag kväll med handarbete och På spåret kändes helt ok idag. Och imorron vaknar jag piggare förhoppningsvis.

Kul att ni fått färdtjänst och kommer iväg på era roligheter du och dottern - det är ju så viktigt att ha kul :)
Kram
svagis

Profile picture for user Se klart

Alkoholfritt bubbel har jag testat ett par helger, funkar oväntat bra, och inser att det är mkt vanan att ha något i glaset...
Hoppas du får en både vilsam och rolig helg m din dotter. Jag bokade in en sen bio ikväll och undvek en del av fredagssuget.
Kram!

Profile picture for user Kontentan

Vissa har absolut ingen känsla alls över hur man bemöter människor.
Jag var med om en liknande när jag stod i luckan på akuten med så ont i bröstet att jag inte kunde prata så min sambo fick prata för mig, så säger puckot bakom glaset "men han ser inte ut att må så dåligt".
Såna kommentarer får en att tappa lusten. Hade jag vart själv där utan stöd från sambon så hade jag åkt hem.

Känner igen mig så väl i det du skriver om att vara trött hela tiden, trots att man sover sina timmar så är det som om hjärnan aldrig får vila.
Man orkar inte ens göra de enklaste sakerna.
Hoppas att vi hittar lite energi snart.
Ta hand om dig och ha en fin helg

Profile picture for user Charlie70

Drack min alkoholfria bubbel i går. Den satt fint.

En trigger jag har är tydligen just den här utmattningen. Jag har förmodligen varit utmattad i väldigt många år, men har druckit bort mig själv så att jag varken har känt sund trötthet eller något annat. Jag blir helt enkelt sugen på a när kroppen lägger ner.

Vaknar i dag efter ytterligare en god natts sömn - fullständigt utslagen. Ont i huvudet, ont i kroppen, omänskligt trött. Börjar oroa mig för hur vi ska klara av äventyrsbadet i morgon. Orolig för om jag klarar av att arbeta nästa vecka.

Skit detta men i dag ska jag vara nykter.

Jag har nyligen upptäckt det alkoholfria alternativen till bubbel, och de är faktiskt inte så dumma. Själv har jag en flaska Richard Juhlin på kylning till kvällen. Det känns lite lyx

Det är tyvärr nu när vi är utan bedövningen alkohol som vi får känna på hur vi egentligen mår på riktigt, det är nu som vi får ta tag i våra andra problem som svagis skrev till mig vid något tillfälle.
Jag håller tummarna för att du hittar orken till att ta er iväg på badet ❤️

Finns även på det där andra stället som vi ogärna besöker nuförtiden. Ville köpa en flaska till för kvällen. Men den var, hemska tanke, slutsåld på min lokala ICA :-(

Köpte jag min idag, dyr som tusan men vad gör det när man ändå inte bränner slantar på alkoholen varje dag ?

Och i dag känner jag mig piggare... Vad är detta? Ja, ja. Vi är uppe med tuppen här som vanligt jag och flickan. Nu frukost sedan drar vi till äventyret! Det ser jag fram emot, flickan vill visst inte längre. Ett par små motgångar med lurarna och nudlarna gör att hennes liv nu är HEELT förstört och hon kan därför inte åka... SUCK. Livet på en pinne med detta NPF-barn. Får se vad för kreativt nästa drag jag kan skaka fram ur min hjärna. Taxin är beställd och jag VILL VILL VILL komma ur lägenheten. Klarar inte en hel dag till med skrik på Roblox. Vi mår inte bra av det någon av oss.

Har funderat en del på del på a-fri öl och a-fria bubblor. I går var jag lite sugen, tog en a-fri öl och sedan släppte suget något så när. Det är som om halva min hjärna vill ha smaken av en kall öl och den andra halvan vill ha alkoholen. Nu fick hjärnan en kall öl och den delen blev nöjd. Då tystnar den andra delen något. Tror det är ett bra sätt för mig att på sikt få tyst på a-delen av hjärnan när den aldrig får det den vill ha. För det kommer den inte att få.

Tack svagis, Se klart och Kontentan och ni andra för att ni läser mina kråkor!
Kram!

Profile picture for user Ensammenintestark

Hoppas verkligen att ni kommer iväg till äventyrsbadet, men förstår känslan av frustration när barnet går i annan riktning. Även mina barn har fått mig galen i liknande lägen, även utan NPF?

Jag håller med om att alkoholfri öl tillfredställer nåt slags behov och har börjat utforska det digra sortimentet som finns nu. Och i vanliga mataffärer så jag slipper besöka den affär jag absolut inte ska gå in i om jag kan slippa.? Jag gillar belgisk öl och råkade av misstag köpa nån sort med citrussmak(?). Bestämde efter första chocken att även den var god. Så fortsätter proviantera och ersätta helgens drycker med något som har mer smak än vatten som känns trist på helgen.?

Tänk att det betyder så himla mycket för oss. Att komma iväg till favoritbadhuset. Jag fick nästan tårar i ögonen när vi plumsade i för första gången på ett och ett halvt år. Vi har haft det toppen! Det blev bad i två och en halv timme. Taxin fungerade perfekt. Jag känner att vi tar stormsteg ut ur denna lägenhet nu. Tänk att vi kan hitta på grejer tillsammans igen som vi gjorde förr. Underbart! Flickan har dock ätit dåligt i dag (ofta problem med det). Nu sitter vi här igen. Flickan skriker på Roblox. Äter inte. Bakning står på schemat i dag också. Får se om vi kan sätta igång med det nu för att bryta av lite...

Jätteglad för din och er skull <3 Så härligt att komma ut! Och varm pool utomhus låter helt underbart :) Jag har inte testat det på åratal men det låter underbart.
Kram
svagis

Både flickan och jag har nog känt oss ovanligt (för att vara det senaste året) harmoniska i går och i dag. Hon är på oerhört gott humör. Pigg och glad och skrattar åt det mesta. Är övertygad om att det att vi kom iväg till badet i går gjorde precis den susen som jag längtat efter. Avlösare här i kväll och hon sa samma sak. Det var länge sedan hon såg flickan så glad och harmonisk som i kväll. Skönt!

Jag passade på att simma när jag hade avlösaren här. Känner mig starkare och starkare fysiskt. Dippen jag hade förra veckan ligger kvar, men fysiskt känner jag att jag gör framsteg i utmattningen.

Tänker en del på vin men inte säker på om det är egentligt sug eller helt enkelt bara en saknad efter "friheten". Vet inte. Det går i alla fall bra! Fortsatt nykter, stormar mot sju veckor. Ser fram emot träffen på lördag med lite pirr i magen!
Kram!

Simmade i går och styrketränade i dag. Lite lätt bara. Inte chocka kroppen efter 1,5 år av utmattning. Fantastisk känsla att kroppen äntligen vill som jag. Den vill ta i lite och kämpa. Det är inte längre bara som att dra ur en propp ur proppskåpet när jag vill anstränga mig lite fysiskt. Mycket vältajmat att detta händer nu när jag dessutom tränar på att vara helnykter. Ser framför mig hur jag hänger på ett jympapass en fredagskväll i stället för att dra förbi Systembolaget och sedan hem för att "slappa loss". Dessutom är flickan på toppenhumör! Rapport från skolan inkl. skolsköterskan i dag. När hände det sist?

Samtalen på habiliteringen fortsätter. Vi borrar frenetiskt i den där frågan om hur jag kan hantera min lågintensiva oro (för flickan främst). Steg tas framåt och jag tror på terapeutens upplägg. En del att fundera på för egen del.

Inget sug i dag. Ser fram emot i morgon. Det är så himla skönt att vara nykter dag efter dag! Aldrig några dippar som beror på något som jag sett som skamligt (sviter av vindrickande som suttit i ett par dagar). Känns ärligt och rent.

Kram till er alla!

Du är ett föredöme och en inspirationskälla <3
Fysisk aktivitet kan vi inte få för mycket av och det låter underbart att du kommit igång så bra. Jag ska försöka komma igång med styrketräning igen också men väntar på att få min tillsvidaretjänst så att mitt friskvårdsbidrag dubblas innan jag skaffar kort :) Fasen vilken tur en har som har jobb! Det kommer en hel del gratis med det, inte bara förmåner utan även struktur på tillvaron. Det behöver jag.
Kram
svagis

Profile picture for user VaknaVacker

Nu blev jag inspirerad! Bara måste komma igång jag med. Såå härligt. Heja dig??❤

I dag har jag lunchat med en god vän. Berättade för henne vad som hänt, att jag är permanent nykter och att jag ville berätta för henne i eget förebyggande syfte. Det gick också bra. Hon hade stor förståelse för varför jag använt vin som avkoppling. Hon la nästan orden i min mun. Att jag har slutat dricka gjorde hon ingen affär av öht. Precis som det ska vara. Skönt! Nu har jag inte så många fler som jag har direkt anledning att berätta för. Skönt också att ha ett litet "gäng" runt mig som säkert kan bidra om jag hamnar på villospår. Om inte annat kan de ju påminna mig om varför jag har slutat. Det vet ju de 4 nu.
Kram!

Du är stark som berättar och har tillit och förtroende för dina vänner. Själv är jag lite mer försiktig och litar inte på mina vänner 100%. Till och med min syster har vid något tillfälle "utnyttjat" att hon känner till mina alkoholproblem genom att säga något lite slarvigt till någon annan släkting om det. En annan gång fick jag höra från min väninna att hon träffat en annan vän till mig på en fest och att han hade frågat "och hur går det med Annas drickande nuförtiden?" och då kände jag att jag inte litar på någon. Jo mina barn kan jag lita på.
Nu ska jag krypa ner och läsa :)
Kram
svagis

Profile picture for user PimPim

Så starkt gjort av dig att berätta och många gånger tror jag att vi har vänner som har det som vi haft. Många som smuttar på vin i tid och otid och gärna varje helg fredag som lördag. Den dagen jag berättar för dem hoppas jag att de kan inspireras och faktiskt ta samma beslut som en själv.
Bra kämpat!
Kram PimPim?

Blir dock ledsen när jag läser vad du skriver svagis. Vad är det för himla barnrumpor du har kring dig??? Alldeles särskilt din syster. Hon bör ju inte göra något än att sluta upp till 1000 procent bakom dig svagis!!! Har hon egna problem eller? (Kan inte låta bli att undra...)

Samtidigt får jag väl säga att jag är mycket positivt överraskad över de reaktioner jag fått hitintills. Hade nog trott att det fanns en risk att jag skulle känna mig lite nedvärderad av någon åtminstone, men inte.

Kram!

nä jag känner mig lite besviken över hur omgivningen betett sig angående mina alkoholproblem och jag är mycket försiktig nuförtiden jämfört med förut. Min syster är inte helt pålitlig tyvärr - hennes man som hon är 100% lojal med har en tendens att slänga mig under bussen s.a.s.. Han gillar inte/förstår sig inte på mig och därför försöker jag undvika honom så långt det går. Men syrran älskar jag och saknar hela tiden eftersom hon lierat sig med denne man som i mitt tycke är en idiot och en jättebäbis.

Tyvärr så har jag känt mig väldigt ensam idag bl.a. pga ovanstående. Jag har en skuld till Kronofogden och efter att ha betalt in 171 000 kr under 2019 så inser jag att 122 000 kr gick till räntor, och de är inte längre avdragsgilla så mao kunde jag lika gärna spola dem ned i ocker-toaletten direkt. Jag har varit väldigt upprörd pga min ekonomiska situation idag men har boka möte med kommunens skuldrådgivare och hoppas lite på någon strategi från dem. Blä :(

Annars fin dag med solsken :)
Kram
svagis

Trist med systern och trist med skulderna. Bra dock med skuldrådgivaren. Du har ju nämnt att du hamnat i knipa bla pga din dotter. Har dotterns pappa tagit samma ansvar som du för hennes skulder? Funderar bara. Vi kvinnor tenderar ju många gånger ta på oss ett långt mycket större ansvar än vi skulle behöva... Ett viktigt skäl till att vi dricker tror jag.
Kram!

Profile picture for user Vinäger

Vilket mod du besitter som törs berätta för vänner, även om de är noga utvalda. Och du har så rätt, det finns absolut inget att skämmas över.

Kram och tack för en intressant och givande tråd. ?

Jag planerade väl denna gång. Inbokad på ett jympapass kl 18 sedan en vecka tillbaka. Kompis som förväntade sig att jag skulle vara där, så backa ur var inte aktuellt. Hade inte en tanke på vin i går. Vad bra! Planering är A och O i detta. Note to myself.

Det var ju tusan också. Och i kväll kan jag inte rädda mig med ett jympapass. Måste vila min otränade kropp en dag... Kom hem från jobbet utan att ha passerat inom vare sig pub eller Affären. Nu får jag låsa in mig. Det blir TV i kväll. Har varit full arbetsdag i dag. Trött! Ska bubbla en flaska vatten. Har ju hjälpt förr....
I kväll ska jag gå och lägga mig nykter. Inget annat.
Kram!

Ja, fredagssuget drabbar oss ju lätt. Bubbelvatten låter bra. Fredagen är till för att ta det lugnt och se fram emot två dagars ledigt, inte gå in i dimman och vakna med tungt huvud och ångest. ??

För egen del alkoholfri öl. Går bra eftersom jag inte druckit så mkt öl tidigare, mest vin och sprit. Nu får vi se hur kvällen med alkad vän till sambon ter sig. Verkar som sambon fallit till föga och handlat vin till sin kompis. Vill helst inte vara med om fylleslag, även om bara en i sällskapet dricker. Wish me luck

"Fredagen är till för att ta det lugnt och se fram emot två dagars ledigt, inte gå in i dimman och vakna med tungt huvud och ångest." Jag tar det till mig. Sitter här med TV:n, en bit ost och tänker tankar kring i morgon bitti. Målbilden nu är att min morgon är pigg och klar. Mycket te, ta det lugnt, ladda för träffen...

Jag önskar dig stort lycka till med kvällen :D. Den kommer att gå bra!
Kram!

Det har jag här också :) Nyktert fredagsmys med té och macka och så förstås På spåret :) Det känns bra. Har kommit ur den där idén om att köpa en BiB på fredag eftermiddag men så klart att tanken kommer dyka upp igen, det är bara att behålla lugnet och bästa sättet är att inte gå ut när det är som värst - så vi är nyktra :)
Kram
svagis

Visst kan det låta "tråkigt" att dricka té och bubbelvatten istället för a men jag tror det handlar om mognad och livsvisdom. Den där BILDEN av vad som är kul, den bär vi alla med oss från medier och sociala medier, men om man inte mår bra av att leva så då? Vad gör man då? Jo, kanske dissar man det som hyllas som "KUL" och upptäcker att andra saker är ännu mer kul - som t.ex. att gå på fest och bara dricka alkoholfria drinkar hela kvällen, vakna utan bakfylla och komma ihåg vad man sagt och gjort?

Jag håller på att förändras och önskar att jag kunde vara med er i Sthlm idag men jag är hemma och tar det lugnt. Ha det så mysigt nu allihopa!
Kram
svagis

Var helt slut efter forumträffen i går. Hade tankar på att göra något litet projekt när jag kom hem men avstyrde det. Utmattningen har lärt mig att leva mer energieffektivt. Att förstå när min kropp har fått nog för dagen. Hjärnan har fått lära sig att nog är nog. Även om det finns fler timmar kvar på dagen att göra något så räcker det nu. Jag måste få vila också. Sitta och glo. Mycket tillämpbart även i nykterhetsprocessen måste jag säga. Stressen är inte min vän längre.

14-åringen kom hem om till mig en sväng. Jag såg en öppning att berätta om träffen. Han var inte intresserad. Inte av träffen, inte av annat jag gör för nykterheten. Jag anpassar mig. Sa bara att han ska veta att jag är öppen för att prata om det när och om han vill. Så kan det ju vara. 14-åringen skiter förmodligen fullständigt i HUR jag är nykter. Det viktiga är att jag ÄR nykter.

Ny dag i dag. Mör i kroppen och knoppen. Skitväder ute. Har lite inbokat. Planerar ett ryck med virkningen i dag. Blev ett litet uppehåll sedan jag blev sjuk häromveckan.

Det viktigaste: Jag är nykter och jag kommer vara nykter hela dagen i dag!
Kram!

Härligt??
Hm... tror nog sonen lägger märke till att du är nykter. Han tänker nog mer än man märker och är glad.
Skönt du du vilar när du är trötter. Samma här. Kram???

Profile picture for user PimPim

Sju veckor är lång tid! Så starkt jobbat av dig. Mina tonåringar är inte intresserade av min nykterhet heller fast samtidigt är de mer harmoniska runt mig och sakta men säkert närmar de sig mig med mer kramar och sånt ? små steg i taget.

Vila hjärna är det bästa som finns när man är trött. Man måste bara få vara! Ha en fin söndag nu!

Kram PimPim?

Vad fantastiskt med sju veckor. ?Du har klarat det trots utmattning och inte helt enkelt familjeliv. Jag tar rygg på dig och alla andra förebilder här. Hoppas du känner dig riktigt stolt och glad över att ge dig själv detta!?

Då har ju även jag 7 veckor nu :) Ibland räknar jag dagar men det kanske är dags för veckor nu istället!

Vad kul att du gick på träffen :) Bra jobbat! Jag tänkte allt på er igår men bor lite för långt bort. Och visst blir en helt slut efter socialt umgänge - det är bra att du sitter och glor...jag gör det också en del. Men har en slags pysselgubbe inom mig som vill hålla på och laga, fixa och dona med smått och stort så det har jag gjort den senaste tiden. Har inte lyckats (än) med dotterns dammsugare men jag SKA laga den till slut :)

Virkningen är en kär vän att återvända till när det gått ett tag. Det är bara att plocka upp garnet och nålen och fortsätta som förut. Vad virkar du nu? Fortfarande grytlappstema eller?
Jag stickar babykläder, små t-shirtar i bomullsgarn...en mintgrön och nu en ljuslila - fast några bebisar känner jag inte :-D Men hoppas kanske att sonen och hans sambo ska slå till snart...det vore så mysigt.

Sitter också inomhus idag och tittar ut på stormen Ciara som regnar och blåser in mot min balkong. Har tänt några ljus (det vågade jag aldrig så länge jag drack a) och har det riktigt mysigt :)
Kram
svagis

Stort tack alla för grattis! Funderar på det här med att känna sig värd och stolt. Den känslan har jag inte för 7 veckor. Tror inte det är bra alls. Har kommit till ett läge nu där jag känner att NU är jag äntligen som alla andra. Varför kunde jag inte varit det redan för 20 år sedan? Jag är inte värd något, jag gör ju bara det jag ska och som "alla" andra redan gör. Inga fruktbara tankar detta... En tankeloop att försöka lämna snarast det går bara.

Gympat i dag. Softjympa. Lugnt och skönt med fokus på stretch och lite puls. Hade ju tänkt börja på en ny grytlapp med målet att göra lösa jämna maskor, heeela vägen så att den får raka sidor. Inte kommit igång ännu. Blir lite segt här innemellan märker jag men det gör inget. Tror det får bli TV. Började titta på Bang i går. Den verkar bra. Innan var det The Day, rekommenderas!

Klokt tänkt kring ljusen. Jag har alltid eldat på oavsett tillstånd. Inte bra alls. Den fina ljusstaken som 14-åringen svarvat i träslöjden och som jag fick i morsdagspresent har hållt på att gå hädan många gånger. Men den lever än och det är jag glad för. Ciara kommer väl inte till östra sidan eller hur ser prognosen ut?
Kram!

Profile picture for user Stormenlilla

Grattis till dina 7 veckor! Vad fint att du klarat det!

När dom där tankarna kommer så försök att tänk att det inte får att ändra det som varit, men man kan få det fint nu och framåt. Självklart kan det få vara en sorg men man gör det bästa man kan och du verkar vara en väldigt fin person.

Stor kram till dig

Profile picture for user Adde

till tid och så ser jag att du skriver " Funderar på det här med att känna sig värd och stolt." Du ÄR värd och du gjorde ett positivt avtryck igår !
Kram !

Så strongt,
Och 14-åringar, för dem ska en VARA där, och nykter då. Det räcker utmärkt!
Kram och heja dig Charlie!

Profile picture for user Fenix

är kanon! Tack för träffen i lördags, kul att träffas. Nu visar min app 80 dagar och jag är så glad för det, min nykterhet känns oftast självklar. Var ute på lokal i Stockholm både fredag och lördag, och hade faktiskt inget sug alls efter alkohol. Träffen på Liljeholmen var lika trevlig i år som förra året. Roligt att se ett par nya, bland annat dig.

Profile picture for user FinaLisa

Charlie, du är nu på väg in i vecka 8!! Bra jobbat ????

Fick en tanke på din virkning och ser framför mig massa virkade blommor i olika färger som du pimpar din cykel med????
Det skulle väl vara fint!! ?
Kram ?

Stort tack för alla grattis! Adde, Fenix och FinaLisa: Härligt att få ansikten på er med. Jag är glad att jag gick på träffen för att dela lite IRL.
svagis: Nu har jag skaffat konto på Ravelry. Skummat runt lite på morgonen och håller med! Mycket spännande där.
FinaLisa: Jag har också tänkt på de där fina virkade blommorna. Kanske inte för cykeln men annat. Förra året kom min flicka hem med en midsommarkrans på huvudet. Det var virkade blommor ihopsatta med ett gummiband. Den gick hon med dagligen under flera veckor. Jättefin! Hon hade då en fantastisk fritidsfröken som håller i "kreativa verkstaden" på förra fritidset.

I dag vaknade jag tidigt. 04.00. Gör inget. Jag sover enormt många timmar nuförtiden. Natt efter natt. I dag ska jag träffa läkare på beroendemottagningen. Kanske därför jag vaknade tidigt. Känner mig inte nervös utan ser snarare fram emot mötet. Ytterligare ett steg på vägen mot hållbar nykterhet. Så ser jag det.

Samtalen på hab rullar på varje vecka. Osäker på om v kommer någonstans, men det kanske är normalt att känna så? Träningen är jag igång med. Vilken boost alltså att få lov att svettas och ta i lite igen! Men det känns. Jag blir väldigt trött efteråt. Utmattningen ger sig tillkänna förstås. Det är balansgång på slak lina som gäller här. Träna, men inte för mycket. Jobba, men inte för mycket. Vila, men inte för mycket osv.

Kram till er alla!
Charlie

I dag var det läkarbesök på beroendekliniken. Vill bara göra en notering om det här. Vi gick igenom blodproverna och scanningen jag gjorde över nätet. Kände mig av något skäl lite distraherad och inte så pratsjuk under mötet. På något sätt var det som om jag bara ville få det gjort för att ha en ingång till dem om jag akut behöver det framöver. Rätt? Fel? Vet inte.... Det jag verkligen tog med mig därifrån är jätteviktigt. Nämligen att läkaren var HELT övertygad om att det faktum att jag nu har börjat kunna träna har att göra med mitt alkoholstopp. Utan att gå in på detaljer har jag enligt alla tester helt klart ett riskbruk, men inte värsta sorten. Trots detta så har mitt bruk av alkohol under utmattningen påverkat mitt tillfrisknande på ett betydande och mycket negativt sätt enligt läkaren. Det tar jag verkligen med mig. J#vla onödigt ju. Hur mycket pengar kostar inte det? Att gå och vara sjukskriven...

I övrigt känner jag mig relativt lugn ändå. Mycket kring barnen som vanligt, men jag försöker nu anamma samma strategi som jag gör för jobbet. Nämligen att lämna tankarna på jobbet och inte ta med dem hem. Jag behöver kanske inte sitta och fundera på alla frågor och olika lösningar som rör barnen heller, efter t.ex. kl 18 på kvällen. Då kan jag ju ändå inte ringa och greja. Släpp, ta paus, vila. I morgon är en ny dag.

Kram!

Profile picture for user Varafrisk

Är så gott att läsa om din resa den inspirerar mig..Du är modig:) Är så himla glad över att min man och jag åkte upp till träffen...även om jag inte har hållit upp med alkoholen så ska jag göra det...jag går på viktväktarna sedan en tid tillbaka...har inte direkt gått ner i vikt pga alkoholen...men imorgon är det invägning och det känns alltid som en nystart...men med träffen i mina tankar och att jag vill träna ...så hoppas jag att jag klarar morgondagen. När du skriver om barn och hab känner jag att jag lätt skulle kunna gå in i min yrkesroll men det är ju inte därför jag är här...men jag tänker....det handlar inte om att vara en perfekt förälder utan en tillräckligt bra förälder...å tillåt dig vila från jobb och skola...lätt att säga jag vet..

Kram:)

Profile picture for user Andrahalvlek

Jag har varit sjukskriven pga utmattningsdepression två gånger, 2007 och 2018. Resten av livet är en evig balansgång!

”Släpp, ta rast, vila. Imorgon är en ny dag.”

Perfekt mantra för att hantera både sviterna av utmattning och nykterhet ?

Profile picture for user Nykomling

Jättebra jobbat Charlie! Starkt gjort och dina inlägg här hjälper mig.
Klart du är värd att må bra, som med träningen ska man inte kolla på vad den bredvid lyfter utan bara sin egen utveckling. Så tänker jag, visst han kanske tar dubbelt så mycket i kg, men han kan ju ha haft samma vikt i ett halvår medan jag kanske ökat 15% på två månader. Så se till dig själv och du är såklart värd det bästa!

Fattar inte hur jag någonsin ska hinna arbeta heltid igen. Startade dagen med samarbetssamtal på familjerådgivning, sen jobbet. Därefter fullt spett mot utvecklingssamtalet. Därefter apoteket för att hämta medicinen som inte fanns igår. Cykla hem med den till den som behöver. Tillbaka för att handla inför barnveckan som startar i morgon. Nu är jag slut och frusen. Hade tänkt simma i kväll men jag måste ta det lite lugnt. Det går banne mig i ett hela tiden... Hur i hela friden orkar vi med våra liv egentligen?

Positivt: Inte en tanke på alkohol. Inte sugen. Känns just nu som den enklaste grejen i världen. Så lite vila från den grejen åtminstone.

Varafrisk: Det var härligt att få träffa dig och att ha ett ansikte när vi skriver på forumet! Nej, någon perfekt förälder är jag verkligen inte. Vilar dock mycket i vad 14-åringen brukar säga "Du är i alla fall resonabel". Det känns ju som det viktigaste. Fel kan vi alla göra, men att säga förlåt och ändra ståndpunkt när det är befogat är nog bland de viktigaste åtgärderna vi kan ta till när något blir fel. Och så kärlek, kärlek, kärlek till våra barn så klart!
Kram!

men du får se dem som en investering i en tid som ska komma då du slipper gå på möten hela tiden. Jag tycker det låter som en klok investering i alla fall :) Du tar tag i problemen när de uppstår!
Själv har jag inte gjort många knop idag. Legat ovanpå sängen och lyssnat på min ljudbok av och till - stickat lite - lagat lite käk. Inte mycket sug idag heller så jag lägger mig nykter <3
Kram
svagis

Svagis. Jag har länge tänkt att mötena är en investering. Jag löser frågor och sedan kommer de förhoppningsvis aldrig tillbaka. Har dock insett att det inte funkar så i mitt liv med mina barn. Det är liksom en never ending story med dessa möten. Är det inte det ena så är det det andra. Jobbar stenhårt nu på att hitta ett sätt att förhålla mig till detta. Hör ihop med den där lågintensiva oron som jag dricker på.

I natt drömde jag. Drömmer säkert varje natt men inget jag kommer ihåg. Har läst här om att många drömmer om alkohol, kanske mest i början av nykterheten. I natt drömde jag att jag skulle träffa någon jag inte känner så väl. Idén var att ta ett glas vin (så som man brukar säga...). Lite jobbiga tankar innan från min sida om eventuella frågor kring varför jag inte dricker. Men, så förvånad och oerhört lättad jag blev när det visade sig att min nya vän direkt berättade att hon var nykter alkoholist. Jag kände lycka och samhörighet! Det var en fin dröm.

Positivt i dag: Inga möten. Jobba fyra timmar. Barnen kommer i kväll. Jag ska vara nykter.
Positivt i morgon: Jag kompar. Ska vila och gå och träna. Har bokat mig på ett spinningpass som jag ser fram emot.
Kram!

Läser om min dröm igen. Tänker att det kanske är så enkelt att min nya vän är Jag själv? Coolt att drömma i så fall. Att jag känner lycka och samhörighet med mig själv. Bättre kan det väl knappast bli tänker jag....

Lite tråkigt i dag då min 14-åring blivit sjuk. Vi har sedan länge planerat gå på matinéshow i dag. Det har blivit mitt sätt att få egna stunder med 14-åringen. Att boka oss då och då på något kul som bara vi gör. Men det funkade inte i dag alltså. Nu fick jag med min granne i stället. 80 år och nybliven änkling. Blir trevligt det med.

Positivt i dag: Jag är trött i musklerna men har inte ont efter mitt extralånga spinningpass i går. Jag är inte sugen på vin. Det var ett tag sedan nu. Jag kommer vara nykter i dag. Känner stor frihet i det nyktra livet! Ser fram emot mellot tillsammans med barnen i kväll.

Otroligt fin dröm, att du fick möta dig själv som nykter alkoholist och direkt kände lycka och gemenskap ❤️

Jag drömmer väldigt sällan, eller rättare sagt jag kommer inte ihåg drömmarna. Men det har kanske berott på alkoholens påverkan?

Jag drömmer mycket och kommer ofta ihåg åtminstone känslor från drömmarna. Tyvärr är de ofta mindre roliga och uppvaknandet kan bli svettigt. Efteråt pustar jag ut.

Vilken härlig dröm du fick. Ta med dig känslan från den och njut. Det är en sanndröm nu ju.

Kram

Det rullar på här. Inte druckit något och inget sug. Så har det varit dag efter dag en tid nu. Behöver göra en liten notering här så jag inte glömmer bort att det kan bli annorlunda precis när som helst. Träningen är igång. I går och i dag är det vila från den. Bara två möten denna vecka, ett utvecklingssamtal och så mitt samtal på habiliteringen i dag. Därutöver lite telefonerande med skolorna, men inte så intensivt som det kan vara. Får inte förta mig med träningen och jag måste också ha tid att bara sitta och glo. Det ska jag göra i eftermiddag innan flickan kommer hem från skolan. Ljuset som kommer tillbaka nu är ju bara helt fantastiskt. Känns som om livsandarna återvänder. Virkningen har legat på is. Den vill jag komma tillbaka till.
I dag är jag nykter!
Kram alla!

Handarbete är ju, för mig i alla fall, mest förknippat med vinterhalvåret :) Men jag kör på med min stickning :)
Kram
svagis

Du verkar ha fått en lugnare vecka. Återhämtning, det kan du behöva. Härligt att läsa att nykterheten rullar på.

Trevlig helg!

Kram till dig

Gårdagen blev för mycket för mig. Jobb, träning och konsert på kvällen. Inte bra för utmattningen. Helt slut i dag. Känner mig bakfull. Har druckit litervis med vatten. Nu är jag hemma från jobbet. Ska ligga på sofflocket till träningen i kväll tillsammans med en kompis. Helgen måste fokuseras på att göra så lite det bara går. Nu måste jag helt enkelt få glotid. Och ja, jag är sugen på vin. Solen skiner, det är fredag. Konserten i går startade det hela. Har en flaska alkoholfri Rickard Juhlin i kylen som jag faktiskt tänker öppna i eftermiddag. Den får man unna sig i sådana här lägen tänker jag. Tack för era kommentarer Vinäger och svagis!
Kram!

Profile picture for user Wasabi

Vill inte komma med pekpinnar här men såhär skrev du i inlägget innan det senaste: "Inte druckit något och inget sug. Så har det varit dag efter dag en tid nu. Behöver göra en liten notering här så jag inte glömmer bort att det kan bli annorlunda precis när som helst." och det verkar det ju ha gjort nu eftersom du vill "unna dig" vin. Du kommer inte må bättre av vinet, det lugnar en stund (cirka 20 min) sen vill hjärnan ha mer och mer och det kommer bli stressande istället för lugnande. Fundera över hur du kommer må efter ett, två, tre glas. Hur kommer du må imorgon? Är det värt det?

Jag har ingen alkohol hemma. Det jag har är en flaska alkoholfri bubbel från Rickard Juhlin. Har redigerat mitt inlägg nu. Ber om ursäkt för otydligheten och tack för uppmärksamheten Wasabi!
I dag är jag nykter!

Känslan helt-slut-orkar-ingenting-mer brukar jag också dämpa med vin. Nu måste vi hitta andra sätt att hantera den känslan, men inte dämpa den utan snarare förändra känslan.

Jag tror på mindfulness och min låtlista med sångmantra får mig alltid lugnare. De sjunger på indiska och jag förstår ingenting, men det ska ändå ”läka” hjärnan har forskning visat.

Jo, en sak kan jag. ”Sat Nam” betyder ”Jag är sann”.

Önskar dig en trevlig nykter helg!

Det var ju av ren och skär omtänksamhet du gjorde ditt inlägg Wasabi! Du ska inte be om ursäkt alls! Det värmer att känna att du och ni andra genuint bryr er om hur det går för oss här på forumet.

Kommer just från ett lugnt och stillsamt jympapass med fokus på stretch. Klockrent för mig i dag. Tror jag kan säga nu att "Jag är sann" Andrahalvlek :-)
Kram!

Har sovit tolv timmar i natt. Begriper inte hur jag kan sova så mycket men jag var helt slut i går. Mör i dag. Dricker te. Läser runt här. Orkar tyvärr inte kommentera så mycket. Det får bli som bestämt. Att göra ingenting i dag. Och det kan jag för att jag är skild och har barnfri vecka. Vet inte hur jag skulle klarat det om vi fortfarande var gifta. Då kunde jag inte slappna av en sekund.
Känns som om jag är åter till det nya normala - inget sug.
I dag ska jag vara nykter!
Kram!

Kom ihåg att du ff återhämtar dig från utmattning Charlie - allt hänger ihop och sömnen verkar vara vår nyckel till bättre hälsa. Fysisk aktivitet också förstås och du har ju kommit igång med båda sakerna :)

Jag vaknade 9.44 idag vilket är rekord för mig :) Jätteskönt att sova ut! Har en fin och mysig helg med min vän som är på besök.

Kram
svagis

Profile picture for user Fröet

Märkligt jag har också nu i två nätter sovit i typ 12 timmar vilket jag aldrig brukar göra.
Trodde att kroppen nu efter två månader var fysiskt återställd.

Kram

Vad kul att se ditt inlägg :)
Hoppas du har rehabat ditt ben i simbassängen och att din röntgen gick bra. Jag har allt tänkt på dig <3
Kram
svagis

Tack ?
Jag skriver emellanåt i min tråd på Det vidare livet, så det är ju inte så att jag har försvunnit ??

Kram och sov gott ?
Hoppas att vi alla tre får en lika god sömn inatt igen

Tack för att ni och alla andra finns! Är då och då inne i Det vidare livet så vet att du har det tufft runt omkring dig FinaLisa. I går var jag äntligen och köpte mitt nya duntäcke som jag lovat mig själv i 50-årspresent. Det förra var tio år gammalt och hade börjat rugga sedan några månader. Täcket blev tunnare och tunnare och att tvätta det var uteslutet. Investering i ett nytt var helt nödvändigt. Jag köpte det varmaste jag kunde hitta för en rimlig peng. Det gav mig tio timmars sömn i natt. Och du svagis som toppade med att vakna 09.44 en söndag morgon :D Du kanske också är på väg mot bättre sömntider! Det gläder mig. Som du säger Fröet borde kanske kroppen vara fysiskt återställd, men nu kanske den inte vill missa det den behöver och har behövt när den inte fått det eftersom vi har druckit. Den kanske passar på?

I dag är starten på min, svagis och flera andras (när jag skulle kolla upp vilka vi är försvann mitt inlägg så det får bli icke-namngivet) vecka 10! Vi stormar vidare mot den, eller hur?

Kram!

börjar exakt idag för mej ?

svagis har kontroll på vilka vi är som är ”lika gamla” ?

Profile picture for user Torn

Jag är också född 1970, har redan fyllt, och ser min nykterhet som den bästa 50-årspresenten jag fått. Bra med ett nytt täcke! Skulle också behöva köpa ett, då svettfläckarna efter alla ångestnätter tidigare är svåra att tvätta bort helt. Jag har följt din tråd sedan du startade den och har hämtat mycket inspiration här, Tack!

Kom igång sent med att börja skriva och kommentera här på forumet, men har läst väldigt mycket innan och det har i princip varit avgörande att jag i dag kan fira 50 dagar som nykter ?.

Tycker du verkar vara på G riktigt bra med sömn, träning och så klart med nykterheten!
Ha en bra dag!/Torn

Vecka 10, fantastiskt ju, och såklart du ska ha ett nytt täcke.
Själv firar jag 54 med tyngdtäcke men känner mig lite som en patient under det, så det rimmar lite illa med min självbild :)
Torn, vi är på samma dag! Skönt att ha en vecko-bundis. Särskilt som det tycks gå lite upp och ner.
Charlie, heja dig och tack för sånt ständigt närvarande stöd och klokskap, du är viktig! Kram.

Profile picture for user TessMa

Vilken bra present och investering på dig själv?Grattis till 10 veckor!!!

Särskilt kul att jag på något sätt kunnat inspirera dig Torn med min tråd!

Försov mig idag (igen). Börjar på att inte bli så kul längre. Missade ett möte. Har pudlat på jobbet. Himla trist att jag ska vara den som missar hela tiden. Producerar inget särskilt heller på jobbet tycker jag... Är oändligt trött. I går fastnade jag med Kommissarie Morse på SVTPlay. Satt uppe till hela kl. 23.00 men lyckades ändå inte vakna när klockan ringde 07.00 :(. Jag behöver m MINST 9 timmars sömn varje natt. Helst mer. Funderar på om jag ändå behöver vara heltidssjuksriven en period igen. Jag ORKAR liksom inte som en normal människa.

Suget är tyvärr på igen. I Kommissarie Morse dricks det och då tycker jag tydligen det ser gott och trevligt ut. Även whiskey ser gott ut. De dricker inte ens rött vin i Kommissarie Morse, som ju är min grej! SUCK! En vän hörde också av sig och tyckte vi kunde ses. Hon tar med sig vin. Jag skyllde på utmattningen att jag inte dricker just nu. Räcker så med just den här kompisen tror jag. Eller så berättar jag. Har inte bestämt mig. Hon har starkt barnfokus både privat och professionellt, men är också en normaldrickare och jag vet inte hur hon hanterar att jag behöver ta fullt avstånd. Jaja... vi får se hur det blir.

Täcket fungerar toppen! Och det är så fräscht och fluffigt att gå och lägga sig med det :D

Nykter i dag även om tankarna snurrar. Jvla skit alltså....

... med försovningar och liksom starta dagen på minus, eller så upplever jag känslan du beskriver.
Och extra jobbigt när det inte förorsakas av vin-intag.
Vill tipsa om en väldigt bra brittisk krimserie på SVT play, Erkännandet. Där dricks det inte alls! Vi lyfter den här dagen, nyktra. Kram.

Jag var ju som sagt väldigt sugen i går. Tog fram ett nyfikenhetsköp från ICA. En alkoholfri gin för 250 pix. Hade hört att den skulle vara bra. KÖP DEN INTE! Smakar lätt smaksatt (ceder) vatten. Att blanda den med tonic går öht taget inte då försvinner den helt. Helt enkelt inte värd pengarna.

När jag nu plockade lite glas på morgonen kändes det ju så klart jätteskönt att jag klarat ännu en kväll utan alkohol. Min hjärna vinner ännu en gång. Nämligen den vill ha, den får inget. Så småningom om hoppas jag detta sug försvinner helt. Har inga illusioner. Tänker att det kan ta ett år eller så...

Inga möten i dag så jag satte medvetet klockan lite senare. Nu blir det te sedan sista arbetsdagen innan ett minisportlov tillsammans med barnen torsdag fredag.

Kram!

Det där lät ju skitäckligt :) Men ändå bra att du höll dig till a-fritt! Det är jobbigt när det dyker upp - suget :(
Men jag påminner dig om kvinnan på mitt AA-möte som nästan nostalgiskt tänkte tillbaka på tiden efter sitt nykterhetslöfte för numera kände hon inget sug öht - kände sig helt främmande för att dricka alkohol.

Vi hoppas på den tiden Charlie! Idag ska vi vara nyktra :)
Kram
svagis

Den dagen när suget är helt borta och att vi känner oss främmande för alkohol öht. Den dagen ser jag fram emot! Tid tid tid är det vi behöver!
I dag är vi nyktra!
Kram!

Någon här tipsade om denna föreläsning på Youtube: ”Hur påverkar alkohol hjärnan? Finns det nya behandlingsmetoder mot beroende?” Jag har sett den nu och vill tipsa vidare. 55 minuter av delad kunskap kring beroenden. Tack till dig (har tyvärr i stunden glömt vem det var :()här på forumet som var först med tipset!

och för varje dag som går så känner jag mer och mer att alkohol inte är en del av mitt liv. Det är skönt att kunna tänka på allt annat som är kul och gott och inte längre vara fixerad vid alkohol som jag var förut.
Fast idag blev det ändå en ganska rörig dag som avslutades med fika med en god vän som jag inte sett på länge och som jag tycker mycket om. Jag slängde mig iväg lite försenad och vi hann ändå sitta och tjöta i ett par timmar innan han måste ta tåget hem till sina barn. Så nöjd trots allt!
Kram
svagis
PS. Jag hittade idag en Charlie AH utan foto på FB och skickade vänförfrågan - har du fått den?

Samma här. Och så kommer suget då och då. Men för varje gång vi vinner kommer vi längre bort från alkoholen!
Ingen vänföfrågan. Leta efter Charlie AH Forumsdotter med kobild. Säg till när du gjort det så raderar jag detta.

I dag är vi ett gäng som firar 10 veckor! Grattis till oss och alla andra som kämpar! Jag mår bra. Har barnen nu. Det har varit sportlovsvecka och vi har haft det bra. Saknar skidresan som vi kunde göra när vi var gifta. Nu har jag varken bil eller pengar. Men det finns annat man kan göra. Färdtjänsten flickan fick för någon vecka sedan har ju verkligen givit oss en väg ut ur lägenheten. Helt plötsligt kan vi bada, åka på Bounce och göra annat skoj. Vilken livskvalitetshöjning Deluxe! Just nu känns tiden då vi satt hemma hela dagarna och flickan skrek på Roblox som väldigt avlägsen. 14-åringen har tyvärr ett rejält dipp nu. Onormalt trött, dag efter dag. Han har varit hos läkare och tagit en del prov så arbete pågår med att kolla upp vad detta kan handla om. Jag själv tycks inte bli så mycket bättre i utmattningen. Eller så går det så långsamt så jag inte märker förbättringen. Funderar på om jag behöver vara heltidssjukskriven en tid igen. Gör ont i plånboken men en realitet är att jag faktiskt inte kan sköta mitt jobb just nu. Försover mig. Missar möten, även sådana jag kallat till själv. Glömmer det mesta. Kan inte läsa, förstå och dra slutsatser av underlag. Nä, jag är INTE mig själv alls.... SUCK!

Positivt dock att jag inte har något sug för tillfället. Det var några dagar sedan. Känns bra och naturligt att vara nykter så länge inte suget infinner sig. Mitt huvudsakliga argument - att aldrig visa mig berusad för 14-åringen igen håller liksom i sig. Det gäller. Det räcker att jag tänker på det tillfället för att jag ska känna att det är bra nu.

Kram!

Både med barnen, jobbet och utmattningen ? Och sen orkar du ändå titta in hos oss alla och sprida glädje och pepp ❤️

Stort grattis till 10 veckor! Grymt bra jobbat ?

Och det låter klokt med sjukskrivning på heltid, åtminstone några veckor.

Viktigast först - vara nykter!

Profile picture for user Varafrisk

Vad du kämpar?å Grattis igen t 10 veckor?

Skönt att din flicka fick färdtjänst så att ni kan komma ut lite grann. Förstår att det blir tufft m ekonomin om du är heltidssjukskriven men det är kanske värt det så att du kan få må/bli bättre. Tänker att utmattning tar sin tid. Var själv för tolv år sedan sjukskriven...jag brukar säga att jag gick inte helt och hållet i väggen men blev väldigt vidbränd. Känner fortfarande av det när jag hamnar i stress. Risken om man inte lyssnar på sin kropp är ju att man kan få stanna hemma så mycket längre.
Nu låter jag väldigt duktig inte min mening utan bara omtanke. Jag har full förståelse för att det är stressande m ekonomin.
Tänker även att det påverkar dig mycket när ditt barn dippar...hur barnen mår påverkar ju ens egna mående så oerhört starkt.
Hoppas ändå att ni får en fin söndag??

Härligt med 10 veckor. Grattis???

Inte lätt när man vill jobba och inte pallar egentligen och ekonomin inte räcker till. Hm... men hälsan går först?

Ha en finfin söndag o kram??

Trots att du har det tufft själv fixar du att lämna några uppmuntrande ord. Tack!

Och du, stort grattis till tio veckor. Fantastiskt.

Kram

Hur har du det? Äh det vet jag nog - du sitter i favoritfåtöljen, spik nykter :-D Kanske virkar lite...?

Nu ska jag skriva ett par rader i min tråd :)
Kram
svagis

Jo, absolut spiknyktert här. Ingen virkning än. Tusan också. Jag sitter och begrundar den början till ytterligare en grytlapp jag gjorde innan förkylningen för några veckor sedan. Verket ser ut som en banan :(. Inte en kvadrat i sikte här inte. Det kommer, det kommer :D
Kram!

Tiden går och alkoholen känns just nu som en absolut icke-fråga. Jag är säker på att jag det inte kommer att vara så hela vägen men det är så skönt att få en liten känsla för hur livet kan komma att bli framöver. Heltidssjukskriven från och med i dag och månaden ut. En nödvändighet. Stor oro hos läkaren för om FK godkänner. Jag själv har kommit till en punkt där jag bara tänker att det får bära eller brista. Jag måste vara helt ledig. Att ha mig på jobbet just nu är inte så bra, varken för mig eller mina kollegor. Det har börjat pratas om i fall jag har PTSD (post-traumatiskt stresssyndrom). Behöver gräva lite i det men vet just nu inte om jag kan få hjälp med den delen. Vad bra att jag inte dricker tänker jag. Där finns i alla fall inget störande moment på min väg mot hälsan. Ett barn är på väg till skolan. Nu ska jag strax väcka det andra.
Kram!

Vaknar upp efter 11 timmars sömn. Världen glittrar. Minusgraderna har lagt sig på gräsmattan. Solen skiner och hela gräsmattan glittrar. Till och med asfalten är vacker denna morgon. Två saker på schemat i dag och det är ett spinningpass som jag ser fram emot och en middag jag ska bli bjuden på i kväll. En försenad födelsedagspresent från en vän. Trött och glad att jag inte arbetar. Fokus bara på mig själv. Vin finns inte på kartan just nu. Skönt.
Kram!