Första dagen

Profile picture for user Rolf

Skönt att du känner dig fri från suget, hoppas att du kan ta tillfället i akt att njuta av dina nyktra sinnen :) <3

Profile picture for user Charlie70

De värmer. I dag blev det en tretimmarspromenad med grannen. Han promenerade i precis lagom takt. Vi har mycket att prata om. Grannen har en underbar självdistans och humor som min. Solen tittade fram först på slutet av promenaden. Jag känner mig stel nu efteråt. Har inte promenerat öht på minst ett år. Glad att jag hängde i utan att jag behövde ge mig! Utmattningen börjar ge med sig - äntligen!

Och, jag är sugen på vin :-(. Har just städat det sista som jag tänkt mig under helgen. Hade ju varit mycket passande att sätta sig med ett glas vin nu. Men det ska jag inte göra. Jag ska bubbla en flaska vatten och tänka på hur skönt det ska bli att vakna helt ren i morgon bitti, redo för arbetet. Jag ska hålla i detta nu. Tre veckor är tre veckor. De vill jag förvalta!

Profile picture for user Stormenlilla

Grattis! Det har du gjort bra! Långpromenader är guld värda och man är så lugn i kroppen efter. Vet hur det är med utmattning, jävlar vad man blir glad när man börjar komma tillbaka.

Vad bra att du valde bubbelvatten istället för vin. Det gjorde jag på familjemiddagen idag.

Kram

Profile picture for user PimPim

Så skönt med låååånga härliga promenader när vädret tillåter. Man får sån ro i kroppen - harmoni och man brukar somna rätt gott sen på kvällen.
Jag är fortfarande i stadiet där jag känner mig trött och sliten fast det är ju bättre än dagarna precis när man slutade. Har mer energi och svårt att komma ner i varv... det liksom spritter i kroppen på mig. Jag får massor gjort i mitt egna hem och det är guld värt eftersom mycket grott igen det senaste halvåret.

Ha en skön kväll nu!
Kram PimPim ?

Vaknar nykter och hyffsat pigg. Suget i går kväll hanterades med bubbelvatten och läsning här på AF. Sovit gott. I dag blir det jobbet. Känns bra att jag fortfarande arbetar halvtid. Sannolikheten för att det blir stressigt är liten. Passar mig bra just nu. I dag ska jag vara nykter.

När jag tidigare har dragit till puben (efter en eller två flaskor vin hemma) har jag envisats med att cykla med mina fina hörlurar. Jag ville ju ha musik på min cykeltur dit. Hörlurarna köpte jag för inte så länge sedan. Inspirerad av min 14-årings lurar ville jag ha liknande. Mina vinkvällar som gift innebar också att jag satt och lyssnade på musik på hög volym. Med de här lurarna hör nästan bara jag vad som spelas och inte hela kvarteret typ. Jag älskar dem och är rädd om den (ja typ...). Nu har jag börjat lyssna på Alkispodden. Det skulle jag gärna vilja göra i avskildhet och inte via Bluetooth-högtalare så jag kan bespara 14-åringen den informationen. Så, i em tog jag tag i projekt "lurar". Efter senast pubbesöket såg de nämligen ut att kunna användas något mer. Jag har dragit på frågan. Inte velat undersöka dem närmre, eftersom de påminner så starkt om mitt senaste misslyckande. Nu känner jag att Alkispodden är viktigare för mig än att inte bli påmind om misslyckanden (positivt ju!). Luraran är undersökta och jag har försökt sätta ihop delarna igen. Batteriet var slut så nu laddar jag dem i förhoppningen om att kunna lyssna i kväll. Vad gör jag om de inte funkar? Ångest!

Profile picture for user svagis

Om du har lite tur så får du fart på dem...annars får du väl göra som jag och köra med billiga lurar som byts ut regelbundet...fast jag förstår grejen med fina hörlurar! Älskar också att lyssna på musik, poddar, böcker....tja allt i mina lurar :) Idag när jag var hos dottern en sväng så lyssnade hon på en amerikansk podd där de skrattade, skrek och skämtade i ett rasande tempo - jag blev skitstressad och frågade om inte hon blev det - "Nä för den överröstar min hjärna nästan helt och hållet och det är så skönt", svarade hon. Jisses vad vissa människor har mycket stress att tampas med!

Men lurar är superviktigt! Idag har jag varit nykter men fick surfa på suget en stund tills det gick över. Hemma i säkerhet nu i alla fall :-D
KRAM!

Profile picture for user Soffi

Du har passerat tre veckor, toppen! Jag minns de första veckorna som absolut jobbigast, vad härligt att du klarat av dem!

Och, ett par lurar för Alkispodden ingår även i min arsenal. Den är väl värd att lyssna på, hoppas det löser sig.

Kram!

Lurarna funkar! Även om jag ett tag blev lite osäker då vissa avsnitt av Alkispodden har så fruktansvärt dåligt ljud. I podden refereras ofta till termer som används inom AA (jag gissar att det är så i varje fall). Jag har aldrig deltagit i AA och har inte planerat att göra det heller. Har tänkt att detta forum och kommande besök på beroendeklinik (och så samtalen på habiliteringen då då) bör räcka. Nu blir jag osäker. Jag kanske också behöver AA. Eller, varför då? Hur ska jag tänka tycker ni? Min nykterhet är inte förhandlingsbar, men jag upplever så klart att flera av mina nyktra dagar hitintills har varit utmanande. Det kanske är lika bra att köra med hängslen och livrem. Eller, är det inte minst lika bra att hänga här inne? Vet inte hur jag ska tänka... Villrådighet råder hos Charlie just nu.

Men jag ska fortsätta gå till AA ändå. Nu ska jag springa till tåget :) Ha en fin dag!
Kram
svagis

Tänkte på din kommentar om AA eller inte. Det är världens mest framgångsrika rörelse för nykterhet utan motstycke. Så det finns goda poänger att ta sig dit. Jag läser en bok av Annie Grace, "Tänka klart" som jag fick råd här på forumet om att läsa. Den boken beskriver rörelsen i både goda och reflekterande termer, hon menar att det finns anledning att vara lite försiktig med förklaringsmodeller till alkoholism som är baserade på 100 år gamla skrifter. Med det sagt så tror jag att likt religion att oavsett agnostiker eller ej så finns det poänger med trosuppfattningar som vetenskapen i alla lägen inte kan ge substitut för. Mitt råd är: Läs boken, fortsätt besök på beroendeklinik, skriv här, gör det som fungerar för dig. Om du fortfarande inte lyckas med att bli nykter, gå till AA, prova något nytt.

Vi ger oss inte så länge vi hittar nya vägar som till slut fungerar, eller hur? det är min plan, du får gärna låna den :)

Profile picture for user Vinäger

Jag kör med forumet och har haft en husläkarkontakt för drygt ett år sedan då jag fick Naltrexone utskrivet. Har inget emot AA, men tror inte att det passar mig.

En idé är att först prova som du gör nu, så länge det funkar. OM du skulle bli väldigt osäker på dig själv och din planerade nykterhet, går det alltid att ta kontakt då.

Men, ett stort men, jag vill inte påverka dig åt något håll. Många menar ju att AA nästan är en förutsättning för att lyckas, medan andra fixat det på egen hand. Som rubriken lyder: Känn efter själv.

Tack för en intressant tråd och peppande kommentarer hos andra.

Kram

Tack för era kommentarer svagis, Rolf och Vinäger! Jag tror jag kör på min modell för nu då. Skulle jag framöver uppleva att det inte är tillräckligt så finns det ju då ytterligare artilleri att ta till i form av AA (och tabletter som jag tänkte försöka undvika också).

I dag har jag varit med min flicka på skolan. Behöver se hur hon har det, då hon inte är bra på att berätta själv hur hon upplever saker och ting. Jag kommer att skicka ett mail med mina reflektioner till flickans mentor. Men, det får bli i morgon. Blir bra att sova på saken tänker jag. Arbetade min fyra timmar i eftermiddags i stället. Så denna dag har varit full tid för mig. Jag är inte knäckt vilket känns toppen. Bra steg på vägen ur utmattningen!

Vinet då? Jo, jag tänker på vin. Ganska ofta faktiskt. Har inte varit sugen egentligen, men jag kan gå och tänka på vin ungefär så här "Det ska bli gott med "ett" glas på fredag" "I dag är det tisdag, Dagen har gått bra. I morgon VAB eftersom jag ska på ett läkarbesök med flickan. Sovmorgon. Kanske kan ta ett glas vin i kväll?"

Gamla före detta tankar spökar alltså i min hjärna. Märkligt som det snurrar runt på ren rutin.... Jag ska INTE ta ett glas vin och inte heller flera. I dag ska jag vara NYKTER!

KRAM!

ska vi vara nyktra :)
Det låter väldigt klokt som du resonerar om AA. Och precis som Rolf skriver så vill en del få oss att tro att en MÅSTE blanda in AA om det ska funka men se hur det blev för mig då! Jag gick till AA och fick reda på att det inte dög utan att jag "måste gå 90 möten på 90 dagar"! Tänk att jag inte kan släppa det än....blev så irriterad....men nu försöker jag släppa det (igen) :-D

Du skrev om din pappas reaktion när du berättade om ditt nya jobb. Jag kan berätta vad min pappa gjorde när jag berättade för honom att jag fått chansen att bli doktorand (2016) - han GAPSKRATTADE i flera minuter i telefonluren, och det var inget snällt skratt heller. Gubbjävel tänkte jag och lade på. Efter en stund ringde han upp igen och sa (lite spakt)...- Det bröts visst....samtalet...? Mmm....sa jag bara och jag tror han fattade vinken. Han lever fortfarande och nu frågar han hur det går osv. men det sitter så långt inne för honom att berömma mig för något. Det är lite ledsamt, mest för dem själva.
Kram
svagis

Vaknar hyfsat utsövd även om en sovmorgon inte suttit fel. Ska till läkare i dag med flickan. Har efter ca 15 telefonsamtal under en och en halv veckas tid (eftersom ingen vill ta på sig ansvaret) fått igenom sjukresa för henne. Nu slipper framförallt hon, men även jag stressen med kollektivtrafik. Vi ska alltså gå till doktorn precis som vem som helst. Utan att flickan behöver få en massa ångest kring allt runtikring som inte har läkarbesöket att göra.

I dag ska jag vara nykter! Känns just nu bekymmersfritt. Inte sugen. Det nyktra livet leker. :-)

Så skönt att läsa att beslutet att vara nykter ger effekt. 15 samtal är i frustration som till slut efter enträget arbete gav resultat. Det är inte lätt med vardagen. Tror att vår styrka att vara nyktra ger ork att möta världen som den är, komplex med bekymmer, frustration och massor av känslor. Inte hade det blivit enklare med A. Glad för din dotter som har en sån bra mor!

Kram på dig.

Jag gör inget annat än vad vilken mamma eller pappa som helst skulle göra för sitt barn. Men det är klart att det kostar på! Det finns ett "system" men det är aldrig enkelt att navigera i och kräver mer ofta än sällan att man som förälder behöver veta mer än de som vet, så att säga.

I kväll har jag haft besök av en f.d. granne (som är mycket restriktiv med alkoholen). Fick en flaska vin som jag tackade nej till. Hade planerat att berätta för henne hur det var och varför. Gjorde det direkt för att förklara varför jag inte kunde ta emot vinet. Tänkte att hon skulle kunna ta det bra. Men det gick på något sätt ännu bättre! Inget ifrågasättande över huvud taget. Att jag hade uppträtt berusad inför mitt barn två ggr på kort tid togs inte särskilt hårt heller. Hon känner våra barn sedan de var nyfödda och jag trodde nog att det skulle vara svår information för henne att ta emot men reaktionen blev bara att "alla är vi människor". Hon ändrade i stället fokus och berättade om semesterresan de gjorde före jul med ett annat par och drickandet som blev dagligdags då. Hon upplevde det som lite bekymmersamt. Jag tipsade då - hör och häpna - om denna sida.

Bra dag i dag. Känner mig pigg och klar. Lurigt för det gör också att jag blir sugen på vin. ETT glas hade varit gott! Men jag klarar det! Kommer att gå och lägga mig nykter i dag också.

Mår fint i dag också även om jag gärna hade hunnit sova några timmar till. Jobb i dag. Det blir heldag, vilket gör mig lite nervös. Ska jag orka? I kväll går jag på barnveckan. Ser fram emot det. Ska laga spagetti och kättfärssås till middag. En ovanlig rätt i den här familjen då 14-åringen dissat den rätten sen bebisåldern. Men, skam den som ger sig! Ska kolla upp något juste recept under dagen.

I dag ska jag vara nykter. Jag vaknar nykter och jag somnar nykter. Sug hanteras med bubbelvatten och te. Går med stormsteg mot avklarad vecka 4. Känns fint!

Det är så härligt att få följa med på din resa - hur du, precis som jag själv, reser dig, borstar av dammet och börjar gå - fortsätter gå och hanterar livet som det faller sig, utan alkohol som buffert - vi är grymma :)
Ha en fin dag nu - du kan väl hushålla med energi så den räcker en hel dag?
Kram
svagis

De är vår bästa del av oss själva och samtidigt kan vi våndas för alla krav som vi ställer på oss själva att möta deras behov, är vi tillräckliga, gör vi rätt? Blir så glad när du skriver att du ser fram emot det är din vecka. Jag kan sakna ihjäl mig utan dem och samtidigt kan det vara så skönt att få var själv och se till sig själv ibland. Hoppas att de uppskattar din spaghetti bolognese, en sak är säker den är gjord av kärlek oavsett om den uppskattas eller ej. Styrka till dig och glädjen att få vara nykter tillsammans med dina barn.

Kram

Har nog inte varit inne på det här tidigare men precis som för de flesta andra härinne har jag "försökt" många gånger tidigare. Försökt att dricka normalt. Försökt att sluta. Jag har ingen aning om hur många gånger jag har försökt tidigare. Men det är klart, vi som då försöker igen är ju verkliga mästare på att resa oss, borsta av dammet och fortsätta gå. Envisheten har vi ju inga problem med, eller hur? Och ja, vi ÄR grymma!!!

Maten fick klart godkänt här! Kändes ju bra. Flickan undrade hur många gånger man kan äta sådan här mat? Hon menade egentligen att detta var så gott så det får jag gärna igen. 14-åringen sa "Det här var jävligt gott - faktiskt". Jahapp, då är jag nöjd också dådå.

Dagen har gått bra! Jag är inte så trött längre. Var pigg när jag kom hem också. Utmattningen går åt rätt håll! Avsatte en timme för att skriva mail till flickans skola med mina reflektioner från tisdagens besök. Ett sådant mail som tar på krafterna. Jag är mycket kritisk på flera punkter, men måste självklart uttrycka mig korrekt och utan anklagelser. Jag har sovit på saken i två nätter och pratade med min kompis i går. I dag kunde jag äntligen formulera mailet. Skönt att ha det gjort.

I morgon ska mina 50 år firas på jobbet med kaffe och tårta. Blir trevligt! Jag anmälde mig också till Forumträffen den 8 februari. Det var nog när jag funderade över AA eller inte som jag tänkte att den träffen kanske kan vara bra för mig att gå på ändå. Vore trevligt att träffa likasinnade IRL.

Inget sug i dag. Tack för det! Jag kommer att gå och lägga mig nykter i kväll.

Till slut står det där fönstret på glänt och man är stark nog, desperat nog att ta beslutet att bli nykter....och då funkar det!

Vad härligt att du inte är lika utmattad längre. Jag mår också bra.
Kram
svagis

Vaknar med världens huvudvärk. Har haft en molande huvudvärk sedan jag slutade dricka men i dag är den något annat. Flickan vaknar och deklarerar som vanligt att hon INTE vill gå till skolan. Stressmolnet lägger sig över mig på en gång. Fixar och trixar. Nu lyssnar hon på Drama för unga på SRPlay. Bröderna Lejonhjärta är temat för dagen. Den får betyg 100 av 10 av flickan :-). Jag sitter bredvid och matar med gröt och skriver här. Puh, ett steg på vägen mot skolan.

Fredag i dag. Inget särskilt på agendan. Jag ska vara nykter i dag.
Kram till alla som kämpar!

Profile picture for user Var Dag

Som svar på av Charlie70

Hoppas huvudvärken snart släpper ☀️ Bra betygsskala ? då är det verkligen ett program man tycker om. Är med på att möta helgen nykter. Önskar dig en fin helg och hoppas det går bra att komma iväg till skolan - själv ska jag snart väcka sonen. Massa kramar ?

Samma här, huvudvärken har har kommit smygande i några dagar och växt sig starkare, undrar om det är den del av tillnyktrandet? Någon som vet? Hoppas att ni kommer i väg till skolan och får en bra dag med tårta på jobbet.

Styrka till dig och kramar!

Har haft en bra arbetsdag. Inte presterat så värst men det får vara. Arbetskamraterna firade mig. Fick fina blommor och presenter! Fick en flaska också. Lite panik. Tänkte ut att om det är en flaska rött måste jag ge den till någon på jobbet så den inte kommer med hem. I så fall skulle jag bli tvungen att "erkänna" mitt problem för en arbetskamrat vilket jag inte hade tänkt göra... Svettiga sekunder till jag tog upp flaskan och tittade på den. Det visade sig vara Rikard Juhlins alkoholfria bubblor! Fantastiskt! Är de tankeläsare eller? Nej, det är de inte. Jag kollade tidigare i veckan om arbetsgivaren kunde bjuda på alkoholfria bubblor till tårtan (som arbetsgivaren bjuder på när man fyller 50), men se det gick inte för sig. Assistenten hade snappat mitt önskemål, därav att jag fick denna flaska :-)

Sen då? Jo sen blev jag väldigt sugen på "ett" glas rött. Tänkte jag skulle strunta i att cykla in om garnaffären på vägen hem för jag fick så mycket att bära på. Men suget efter rött gjorde att jag bestämde mig för att inte hoppa över garnet. Det är ju virka jag ska göra. INTE dricka vin. Så, nu har jag en sticka stl 4 och garn som passar för en grytlapp. Bra storlek att börja med tyckte damen på affären. Jag frågade efter något tips som jag måste ha. Då sa damen att jag ska tänka på att göra en "luft-någonting" varje gång jag vänder så att grytlappen inte blir trekantig. Efter maten ska jag titta på Youtube-film. Bara att söka på "virka grytlapp" sa damen. Så småningom kommer jag att finna min favoritvirkare på Youtube sa hon också. Men jag tänker att du svagis är ju min favoritvirkare redan!

Rolf, jag har ingen aning om det där med huvudvärken. För egen del har jag tänkt att det finns en slags anspänning i det här med att inte leva som jag är van vid. Det är en omställning och en anspänning att sluta och dricka!

Herrejisses. Sugen, sugen, sugen. Men jag ska INTE dricka vin i dag. INTE, INTE, INTE! Har satt in Sodastreambubblor i kylen. De ska jag smutta på och mitt te som jag just värmt i mikron.

Vi kanske hörs igen i kväll. Lite kämpigt här just nu. Känns bra att ha detta Forum och er andra som kämpar så nära!
Kram!

Precis samma läge här - i eftermiddags började jag drömma om vin vin vin och "bara ett" glas.....som belöning efter en lång arbetsdag....MEN jag vann över suget den här gången också och känner mig nu så jävla stolt <3 Jag klarade det!!

HÄR SKA HANDARBETAS CHARLIE :-D
Stor KRAM!
svagis

Som svar på av Rolf

Jag har också huvudvärk...lite yrsel också...men tar Paracetamol (så inte magen rasar) och räknar med att det ska gå över. Skönt att höra att jag inte är ensam!!
Kram
svagis

Som svar på av svagis

Suget har klingat av här nu. Bubbelvatten och te ÄGER! Tröttheten börjar övermanna mig. Jag har tittat på virkning i kväll, men inte orkat sätta igång själv. Strax natti här. I morgon bitti vaknar jag pigg och klar. Dricker mitt te och tar tag i virkningen när jag är redo. Hör av mig svagis. Skidor struntar jag i men handarbete, det ska göras!
Vi ska vara stolta, heja oss!

Vaknade tidigt i dag. 05.30. Alldeles för tidigt. Men, men. Klar i knoppen, te, macka. Nu har jag satt igång med virkningen. Gjort tre varv på det som ska bli en grytlapp. Bra träning. Svårt att få till fingerfärdigheten för att hålla garnet på rätt sätt och ha rätt sträckning på det. Något varv virkade jag lite för hårt. Då blev det svårare på nästa varv. Flickan är superintresserad av min nya hobby! Vill gärna att jag lär henne när jag kan detta bättre. Kul!

Inget sug. Skönt. Känns bra att jag vann över mig själv i går. Övertygad om att varje sådan vinst mot hjärnspökena stärker självförtroendet på vägen mot nykterhet.

och glöm inte luftmaskan när du vänder :-D om du gör luftmaskan så kommer det bli rakt och fint!

Kanonbra att även du vann över suget! Ja, jag tror också att varje gång en vinner är stärkande för då kan en tänka på det nästa gång suget kommer. Jag tror att fredag kväll är min största utmaning en lång tid framöver men det är bara att samla på nyktra fredagkvällar tänker jag - till slut ska väl hjärnan ha lärt sig!
Vad kul att din dotter blev nyfiken på virkningen - det finns så mycket coola grejer att virka nuförtiden - virkade saker blir också väldigt hållbara så virkade väskor och påsar håller i evigheter.
Kram
svagis

Profile picture for user Vinäger

Så härligt att läsa om din entusiasm kring virkningen, ivrigt påhejad av svagis. Det är ju precis det här som forumet är till för. Ska bli kul att ses på träffen.

Lycka till med grytlappen. ? Ser fram emot en uppdatering. Och så kul att din dotter blev intresserad. Nu har ni ett gemensamt intresse. ?

Kram till dig

Vaknade ju så ohederligt tidigt för att vara lördag morgon. Virkningen har precis den effekt jag förväntade mig faktiskt. Den förflyttar fokus på ett skönt sätt. Jag har virkat på här i omgångar under dagen. Lite krångligt för en nybörjare. Blir snett och vint. Men vad tusan. Någonstans måste man ju börja! Jag fortsätter i morgon.

Lagade fisksoppa i kväll. Inte stående ovationer från barnen men ändå slank det ner två portioner hos 14-åringen.

Inget sug i dag! Tack för det. Jag kommer att lägga mig nykter i kväll och vakna klar och förhoppningsvis pigg i morgon. Då hoppas jag vi kommer i väg till badhuset en sväng. Och så ska jag virka :-)

Tack för uppmuntrande ord svagis och Vinäger!
Kram!

Precis så är det för mig också. Jag kan längta till att få sätta mig i soffan och handarbeta! Slötittar lite på TV samtidigt men det är handarbetet som tar mitt fokus och koncentration :) Så idag ska jag ut på två uppdrag utanför hemmet och längtar redan efter att få komma hem och fortsätta sticka :)
Hoppas ni kommer iväg till sim och bad nu!
KRAM
svagis

I dag är det 28:e dagen som nykter. Med andra ord 4 veckor! Känns fint! Det är helt klart en vana det här med att vara nykter. Övertygad om att den vanan kan komma till mig också under förutsättning att jag sköter mig som planerat dådå. Det här med att dag efter dag känna sig pigg, klar, utan dåligt samvete för någonting den känslan är oslagbar. Så vill jag leva livet. Detta ska jag klara!

Det som skulle bli en virkad grytlapp som sedan bytte namn till "provlapp" ser numera ut som en Karl Johansvamp i formen. Jag vet inte hur det gick till faktiskt. Måste man räkna maskorna för att inte missa något? Blir ju ett himla jobb i så fall. Numera virkar jag betydligt lösare med stor framgång. Jag ser maskorna som jag ska göra fasta maskor i - och kommer dessutom igenom dem med nålen! Snyggt blir det också tycker jag. Jag övar på och börjar få lite kläm på det här med hur man håller nålen och få lagom garnspänning. Enkelt är det definitivt inte. Men, varje gång jag sätter mig händer något magiskt med mitt fokus. Underbart!

Vi kom iväg till badhuset och fick också med oss en kompis från gamla skolan. Jättetrevligt! Som jag nämnt innan här i min tråd får jag spader av att gå hemma hela dagar under under helgen. Något litet ärende behöver jag göra utanför lägenheten en gång om dagen för att må bra. I dag mår vi bra båda två här!

Lasagnen står i ugnen (himla pyssel med lasagne...). Flickorna leker (eller spelar Roblox). Jag har inte varit sugen i dag TACK för det. I dag kommer jag att lägga mig nykter och vakna nykter, pigg och klar i morgon. dsAvlösare kommer i morgon kväll. Då ska jag faktiskt ta mig till Friskis och Svettis och se om jag kan tränga mig in på något pass. Det första på ett år i så fall. Jag är på gång!

Jo, huvudvärk är vi många som har här har jag sett. Min har definitivt klamrat sig fast. Äter någon pilla varje dag för att stävja den. Har någon mer information utöver mina spekulationer ovan lyssnar jag gärna!
Kram!

Det har du gjort himla bra! Det är verkligen ovärdeligt att vakna och må bra och inte behöva oroa sig för saker man sagt och gjort. ?

Det låter som att du har haft en himla härlig helg . Toppen att du ska träna, det ger ytterligare en skjuts i välmåendet!

Ha en fin kväll!

Kram

Det är underbart att följa dina virkningsframsteg - du har alltså REDAN kommit till KarlJohans-stadiet? :-D Allvarligt talat...bry dig inte så mycket om formen på själva objektet den här första gången :) Det som jag läser och tolkar som MYCKET lovande är denna fina beskrivning:
"Jag ser maskorna som jag ska göra fasta maskor i - och kommer dessutom igenom dem med nålen! Snyggt blir det också tycker jag. Jag övar på och börjar få lite kläm på det här med hur man håller nålen och få lagom garnspänning. Enkelt är det definitivt inte. Men, varje gång jag sätter mig händer något magiskt med mitt fokus. Underbart!" Grymt bra jobbat Charlie - både med virkandet och nykterheten :)

Var hos min dotter i förmiddags och berättade om min nya kompis Charlie som har en dotter som tittar på när hon lär sig virka. Då sa min dotter spontant: Men mamma, jag var ju bara 5-6 år när du lärde mig att virka! TACK för att du gjorde det :) Jag glömmer aldrig när jag började virka amigurumis - och hur mycket jag höll på med det, i flera år....ååh nu blev jag sugen på att virka igen! Säg till Charlie att lära sin dotter också för det är så kul!

Så hon engagerar sig också minsann :) Det är så härligt med engagemang - och det är så härligt att fokusera på ett garnnystan och en metallpinne ett tag, eller hur? <3

Jag har tyvärr inte hunnit sticka så länge som jag hade behövt idag för jag gick ju på dejt med en re-cycled dejt från våren 2019. Men han var sig precis lik och det var inte på ett bra sätt. Han är ju nykterist och det är bra, men han är så rörig, pratar massor hela tiden, om sig själv och sina fyra barn(tonåringar), om hur svårt han har att organisera sin vardag....sina svårigheter att få nåt gjort på jobbet osv. Nää....jag pratade med min pappa en stund nyss och han sa bara: Akta dej! Du får bara en massa jobb med en sån karl och hans barn....
Dessutom är jag inte intresserad, attraherad osv., men han visade nästan övertydligt att han är intresserad av mig, vilket också var lite jobbigt. Äsch - jag kom ut på söndagslunch i alla fall - och mineralvattnet beställde jag utan minsta tvekan så nu har jag gjort det 2 ggr på samma helg!!
Ska krypa ner i bingen tidigt nu!
KRAM
svagis

Asså du är ju helt makalös svagis! Skrattar så tårarna rinner här!!!
Sov så gott nu så hörs vi, Kram!

Vad gör du idag då? Jobbar antagligen...precis som jag. Men jag hann hem till mitt viktigaste jobb, som "handarbeterska" ett par timmar framför tv:n :) Hur går det med din svamp? :-D
Kram
svagis

Det blev vab för mig i dag. Inget jag är så förtjust i, tycker det bli långsamt att vara hemma utan en plan. Men! Jag lade ner svampen och började på ny kula. Och tro det eller ej men det blev en grytlapp! Först virkade jag en fyrkant. Den blev inte ojämn :-). Sedan tänkte jag att ska det bli en grytlapp får jag virka på några varv runt om och nu är den klar! Inte en tiopoängare men med tanke på att jag gjorde mitt första försök i lördags är jag mycket nöjd :D.

Nu helt plötsligt blev jag alldeles full av ideer. Vill virka av gamla kläder och allt möjligt. Nej, jag ska lugna mig. Tänker nu att nästa projekt får bli att lära mig lite fler hacks, eller vad det heter i virkning. Så jag kan göra tjusiga mönster och annat. Jag hittade en 15-minutersfilm med grunderna. För att få till grytlappen behövde jag bara titta på halva filmen. Ska kolla vidare och se vad mer man kan göra. Det fantastiska är ju att det blir något oavsett hur man gör och att man kan vara kreativ på så många olika sätt. Det här vill jag fortsätta med och jag är faktiskt glad att jag skippade stickningen i det här skedet. Virkning är toppen och mycket användbart!

Japp. Nog om virkning. I dag styrketränade jag när jag hade avlösaren här hemma. Skönt! Det blir vab i morgon med. Fy-vad-tråkigt (fast jag kan ju sätta i gång med grytlapp nummer två kanske :D). Men, men. Inte sugen på något som jag inte ska dricka. Det är ju skönt. Gläds väldigt över mitt nyktra liv. Nu har jag, som du hade tidigare svagis tankar på att tråden kanske ska flyttas. Känns som om detta ska hålla den här gången efter hundratals tidigare försök. Underbart!

Hur har din dag varit då, svagis?

Jodå bara fint här. Bra dag på jobbet. Inget sug alls faktiskt. Stickat lite. Funderar också på att virka av gamla grejer.....man kan ju klippa smala remsor av gamla gardiner t.ex. och ta en grov virknål...kanske virka en rund matta. Jag virkade två svarta blomkrukor av sådant material som jag hade köpt, och de blev väl ok...inte bra...lite för lösa liksom. Det är mycket trial and error inom handarbete :) Men kul att du också blivit biten! Min mamma lärde mig virka och sticka när jag var typ 7-8 år och idag är mamma 80 och stickar raggsockor varje dag, hon ger bort allihop men älskar att hålla på! Hon har lite artros i händerna men säger att stickningen håller artrosen i schack :)
Ska krypa ner och läsa nu!
Kram
svagis

Glömde säga. Vilken underbar dotter du har! Hoppas hon också kommer igång nu då. Hon behöver väl knappast youtube med sin rutin från unga år! Hälsa till henne från Charlie!

hon har så många kvaliteter min dotter...jag ska hälsa henne så gott från dig, då blir hon glad :)

När det gäller hacks inom virkning så är jag ingen expert. Jag har liksom aldrig gått på djupet utan hållt mig till fasta maskor och stolpar....tja, stolpar kanske kan räknas som ett hack för det som är bra med dem är att de "fyller ut" väldigt bra och det går snabbare att få resultat. När jag beställer garn på nätet så kollar jag ofta på adlibris.se - de har sålt garn ett bra tag och har bra priser - kanske också kan räknas som ett hack :)
Jag är alltså inte någon expert som sagt, men har väldigt stabila grundkunskaper.

Ha en fin dag nu!
Kram
svagis

Skriver lite här ändå. Behöver en paus i virkningen. Flickan sitter bredvid och skriker på Roblox. Vab är inte en favoritsysselsättning för mig. Vi är dock överens om att hon nog kan gå till skolan i morgon. Puh.

Virkningen. I dag är projektet en ny grytlapp och på den ska jag träna stolpar och halvstolpar tänker jag. De första två varven blev ju skrutt helt enkelt. Tror inte jag börjar om. Nu är det bara öva, öva, öva som gäller. I dag var det lite svårare att hålla garnspänningen också. Är det dagsformen tro?

Jag njuter oerhört av mitt nyktra liv. Känns som det nya normala just nu! Den känslan hoppas jag håller i sig lääänge. Huvudvärken är envis. Jag är fortfarande trött fast att jag sover gott och länge. Men det senare är förmodligen utmattningen som spökar och inget annat.
Kram!

Profile picture for user Ledsen själ

Som svar på av Charlie70

Garvade när jag läser att din dotter skriker åt Roblox. Det går hett här hemma med. Det yngsta barnet nästan längtar hem för att just spela det.. haha. Nä det där med vabb är inte min grej heller. Gillar att va på jobb och ha många bollar i luften. Tur att min man älskar att va hemma så han tar det mesta av vabben här. Kram och ha en fin kväll så vaknar vi åter igen fräsha och "pigga"?

Profile picture for user Se klart

Skrattade så jag grät åt din svamp-lapp, vi borde ha ett anonymt instakonto men det går ju inte eftersom det inte är anonymt.
Det slår mig när jag läser era, ni mammors inlägg med barn som har mer än vanliga enkla behov att är det konstigt att vin kommer in som en viktig del i livet när en måste kämpa så mycket? Jag tyckte det var fullt upp med mina 4 barn under småbarn och tonårstid och då fick de inte särskilt mkt läxhjälp eller annat.
Jag bugar. Och fyra veckor, Charlie.
Det är något att känna sig riktigt stolt över.
Ps. Funderar på att börja sticka igen, tack för inspiration både du och Svagis!
Ps 2: jag börjar tro att vi kommer att fixa dethär.

Profile picture for user Espandrill

Skrev nyss till dig att du verkade vara en bra pappa men det är kanske mamma, kom jag på :)

Härligt att jag kan bjuda på lite skratt. Det behöver vi! Och Espandrill, om jag är mamma eller pappa har ju ingen betydelse egentligen. No worries! Men, jag kan ju här och nu då avslöja att jag är mamma :D

Det blir vab i dag också. Trist, men flickan är genomförkyld. Nu börjar jag dessutom få lite panik över leveranser på jobbet. Har en kollega som kan ha vägarna förbi mig till och från jobbet. Ska kolla om min dator kan följa med så jag kan arbeta i morgon. Antar att det blir vab då också som läget ser ut.

Virkningen då? Jo i går virkade jag och rev upp, virkade och rev upp. Mitt problem gäller de första två, tre varven. Tycker det är svårt att få de jämna och och fina. Blir inte de jämna och fina blir det problem senare upptäckte jag. Gav upp till slut och kommer ta nya tag i dag. Kan verka lite eljest att jag skriver så mycket om virkningen här, men faktum är att jag ser den som en superviktig del i min väg mot nykterhet. Får jag kläm på virkningen kommer jag ha ett jätteviktigt alternativ till att sitta och vara sugen på vin. Virkningen verkar nämligen inte lämna det utrymmet för mig. Jag glömmer allt annat när jag sitter med den nämligen. Vore tillfredsställande om jag kan byta destruktiviteten mot något produktivt som jag har kläm på. Därför fortsätter jag!

Livet i övrigt rullar på. Inget sug. Huvudvärken sitter i som vanligt tyvärr. Jag kommer nog att hänga lite här på forumet i dag också när jag behöver paus.

"Kan verka lite eljest att jag skriver så mycket om virkningen här, men faktum är att jag ser den som en superviktig del i min väg mot nykterhet. Får jag kläm på virkningen kommer jag ha ett jätteviktigt alternativ till att sitta och vara sugen på vin. Virkningen verkar nämligen inte lämna det utrymmet för mig. Jag glömmer allt annat när jag sitter med den nämligen."

Jo men visst är det så! Jag fattar precis känslan. Själv har jag tänkt lära mig några grejer som jag tidigare varit för lat för men nu när jag köpt en bok med babykläder så blir det ju ett mindre format på projektet och då SKA jag lära mig flätstickning som ju är väldigt fint. Virkningen är en strategi mot suget helt enkelt!! Och visst är det roligt att välja bland färger och fundera på att göra ränder osv.?

Dessutom har vi ju inspirerat en och annan härinne att ta upp sitt handarbete igen och det är ju inte dumt!?
I eftermiddag sitter jag hemma och jobbar.
KRAM!

Det här med virkningen är en process som liknar den att bli nykter måste jag säga. Jag virkar, det blir snett, jag river upp, börjar om, det blir ojämnt, jag river upp och börjar om. Och för varje gång jag har rivit upp blir det liite bättre. Åtminstone gör jag (nästan) inte om samma misstag igen. Jo det gör jag, men då är det bara att fortsätta ändå. Jag har också tänkt lite strategiskt kring virkningen kopplat till när jag blir sugen på vin. Fredagar är ju en trigger för många av oss. I dag har jag tänkt att på fredagar ska jag alltid kunna komma hem till ett påbörjat virkningsprojekt. Just de två tre första varven är lite skakiga för mig än. Därför är det bra att ha ett lite mer lättsmält projekt att sätta händerna i när vinsuget sätter in tänker jag. I all enkelhet.

I dag har jag övat på stolpar och halvstolpar. Kul eftersom det blir mer virkat per varv!

Långsam dag med vab igen. Försökte delegera ut den eventuella morgondagens vab till exmaken. Funkade inte. Synd eftersom jag har en timmes massage inbokad som går upp i rök och ett besök på samtalsterapin. Dessutom har jag mina leveranser på jobbet som måste rivas av på ett effektivt sätt nu eftersom tre dagar redan gått upp i rök för mig. Dumt. Stress är inte bra nu.

I dag kommer jag att gå och lägga mig nykter. I morgon bitti kommer jag att vakna pigg (nåja) och klar i huvudet.

Kram

Så bra tänkt! Med det påbörjade virkprojektet menar jag. Precis så funkar jag också :) Kan inte ha något liggande som kräver för mycket en fredag kväll...att lära sig nytt, huuva, aldrig på en fredag :) Nä, de nya fredagskvällarna ska vara lugna, mysiga och rätt korta för jag är så trött och behöver sova tidigt har jag märkt...konstigt att jag satt uppe och drack för bara en månad sen istället för att sova gott? Såå dumt.

Att bli nykter har även påverkat min förmåga att säga ifrån och sätta andra gränser märker jag. Men jag är snäll mot mig själv och gör en sak i taget - snuset får jag sluta med en annan gång, längre fram när jag har landat i nykterheten. Jag har också varit nykter idag!
Ha en mysig kväll nu!
Kram
svagis

Är nu inte så värst intresserad av just virka och kan inte något om stolpar och halvstolpar. Men jag tycker om att läsa om intresset, blir imponerad av strävandet och klarheten över att det är något som får oss att må bra, att klara av nya projekt som man tidigare inte har klarat i dimman av A. Gissar att det även är meditativt att virka. Att skapa är ett behov som vi har vilket jag inte förstod för några år sedan. Har tagit tag i ett antal projekt men inte lyckats få ro att bli klar projekten eller bemästra färdigheten. Får inspiration av er och funderar på vad en ska ta tag i.. klurar.

Min huvudvärk har börjat släppt lite, hoppas att det även kan vara så för dig.

Kram.

Det kanske blir en svampskog dina virkningar! Hoppas du snart är tillbaks i jobb och rutiner!
Svagis, jag håller mkt hårt i livlinan snuset ? det för bli i nästa liv.
Godnatt alla kämpar!

Tack för att ni läser och kommenterar. Flickan kom i väg med taxin i dag. Fortfarande lite snuvig men hon har ätit bra i två dagar nu och var själv lite sugen på att träffa lite kompisar tror jag. Tyvärr är det skridskoåkning på schemat i dag. Tror inte hon orkar med det. Hon har kunnat åka, men inte velat de två senaste åren. Jag har kollat med skolan om det finns alternativ. Inget svar än, men de får lösa det.

Jag vaknar med huvudvärk från h-e. Min tur nu att vara förkyld verkar det som. Jaja jag är glad att få komma iväg till jobbet. Nu ska det levereras i dag och i morgon. Fokus!

Ha en bra dag alla nyktra och ännu inte nyktra hjältar!
Kram

Hemma från jobbet och inledning på min barnfria vecka. Och vad händer. Jo, jag tänker på vin. Det var ju tusan också. Inledning på barnfri vecka är alltså en trigger. Sitter med lite privat administration. Har studerat min virkning. Den här gången virkar jag tydligen ett Eiffeltorn. Ska på jympa om en timme, Har stämt träff så inget jag kan backa ifrån. Något vin kommer det INTE att bli. Efter jympan om inte förr, har säkert suget försvunnit.

Profile picture for user Strulan65

bra ställ om hjärnan, det tar ett tag innan det där försvinner. Alla saker som triggar sitter väl, men med lite finurlighet lurar man den och sen blir det lite lättare// kram Strulan?‍♀️❤️??

Så är det säkert. Hjärnan ska lära om. På vägen måste vi lura den lite. Nu har jag virkat ett varv med stolpar. Det gick bra och jag kunde släppa tankarna. Låter kanske helt galet men virkningen hjälper!

Men Rolf den stackarn skrev att han ju inte är intresserad av virkning :-D

Ja det är bra att du lurar hjärnan - det gör jag med, senast idag. Imorrn är det fredag och vi får se vad som händer i våra hjärnor då - vi får hota med virknålar och stickor som vapen!!

Stolpar är grymma! Fyller väldigt bra :)
Imorron ska jag jobba hemifrån igen ifall du är tillgänglig. Vi får peppa varann mot ev. fredagssug!
KRAM
svagis

Profile picture for user Ensammenintestark

Ja, låt oss byta hjulspår i hjärnan. För min del en motorväg när det gäller fredagseftermiddagen. Men nu kör vi inför fredagssuget och alla andra sug??

Du ger mig dagens goda skratt (igen)! Rolf är en intelligent och analytiskt lagd person som kan överföra virkning på andra aktiviteter som kan intressera. Det är jag övertygad om! Jag jobbar i morgon på jobbet. Kommer säkert hänga här em/kväll. Fredag som sagt. Stor risk att suget infinner sig. Måste göra en plan kom jag på nu. Får fundera. Hmmm

Ni e roliga ni. Tur att jag har virknålar och garn hemma som nödlösning om allt annat inte fungerar. :)
Borde kanske rama in dem och skriva "Krossa glaset i händelse av nöd" ;)

Vaknade kl 3 i natt av att jag höll på att frysa ihjäl. Var uppe en stund. Åt lite. Sovit en stund till. Måste in till jobbet i dag för leveransernas skull. Får stänga in mig på rummet för att undvika smitta de andra. Att vara förkyld tror jag kan vara en "strategi" för mig att inte tänka på alkohol. Hoppas det. Vore toppen och självförtroendebyggande (orsaken kan ju kvitta tänker jag, här gäller det att lära om hjärnan) om man kunde få en fredag fri från sug efter alkohol. Behöver köpa mer garn för helgen också inser jag. Skulle vilja ha något i grått tror jag.

Jaaa, det är något man verkligen kan unna sig nu! Min mamma (80 år) brukar beskriva det hur hon gillar att "måla med garnet" och då menar hon i processen att välja bland färgerna men också att välja de där melerade, printade garnerna som finns, där du får flera färger i ett garn. Mamma stickar ju raggsockar och Järbo gör många sådana printade garnsorter (men sockar är svårstickade så vänta lite med det ifall du blir inspirerad :)

Det där "tantlivet" är inte så dumt ändå. Jag tror att vår generation kanske tänkt att sex, drugs and rock'n'roll är så vi ska leva hela livet men redan när en får barn (om det händer) så inser man ju som kvinna att det är svårt att kombinera :-D Om man sen dessutom blir alkoholist så får man ytterligare en omständighet som försvårar livet i tajta skinnbrallor med en drink i handen. Det finns så många ideal som vi måste brottas med...det går att läsa mellan raderna härinne...

En nykter fredag blir det här också. Hoppas du får en dräglig dag ändå Charlie!
Kram
svagis

verkar ju vara din grej Charlie70? Önskar så att jag hade en sådan hobby?
Önskar dig en riktigt bra fredag med virkning och återhämtande från sjukdom. Och givetvis nykter!?

Hur går det? Är du sämre...? Orkade du köpa mer garn?
Ja...som du märker...frågorna hopar sig såhär på kvällskvisten :-D
Krya på dig-Kram
svagis

Här är det väldigt förkylt med ganska hög feber. Himla trist. Var tvungen att ta mig till jobbet i går. Försökte stänga in mig på rummet men jag har så trevliga och sociala kollegor som gärna ville prata ändå. De började med att stå vid dörren, men sedan slutade det ändå med att de kom in. Jaja, de blev varnande och det var ju uppenbart för alla att jag var under isen igår. Vi kanske får en förkylningsepidemi på jobbet nästa vecka :P

Jag tog mig förbi garnaffären på vägen hem. Vill inte bli utan garn i helgen. Damen där är för söt. Hon hejjade på mina framsteg och började visa modeller för fantastiska ponchos och annat som jag skulle kunna göra trots att vi strax innan var helt överens om att jag fortfarande är på grytlappsnivå :D Jag vill Jag vill Jag vill kunna virka vackra saker! Men i går kväll blev det varken det ena eller det andra. Fokus var att ligga under täcket i ett försök att hålla värmen.

Positivt just nu är att utmattningen börjar ge med sig såtillvida att jag har börjat kunna träna. Var på ett jympapass i torsdags. Det första på över ett år, Och då ska ni veta att jag har jympat i trettio år med lite uppehåll här och där iofs. Ett års påtvingad paus har inte varit kul alls. Men nu är min kropp med mig igen! Under andra styrkan så började jag faktiskt nästan gråta av glädje över att min kropp ville samarbeta med mig igen. Jag börjar komma tillbaka!

Dock inte när det gäller mina kognitiva förmågor. Har inte hänt ett skit med minnet eller min organisationsförmåga tex. Drabbar mig och andra på jobbet och mig och mina barn privat. Det mesta går ju att lösa men det är så j*vla jobbigt att gång efter annan inse att jag har missat grejer trots att jag tycker mig ha trippelkollat mig själv. Stressframkallande på hög nivå. Hände även igår då jag välkomnades hem med ett sms om att jag tappat en leverans på jobbet (trodde det var nästa vecka). F*n också...

Positivt med att vara förkyld? Ja, INGET sug öht. Det är skönt. Veckan jympapass ger mig hopp om livet för nu kan jag använda träningen för att avblåsa vinsug framöver.

Sitter här med mitt te. Mysigt med lördagmorgon. Barnfritt = lugnt och skönt (men jag saknar dem av hela mitt hjärta!). Har preparerat mig med Alvedon och Ipren och hoppas jag kan virka lite under dagen. Har hittat ett slags virkningsmönster (vad heter det svagis, det blir alltså ett mönster av det man virkar som stolpar och halvstolpar. Inte mönster på själva objektet) jag skulle vilja lära mig. Men i dag ska jag nog fortsätta träna på det jag håller på med.

KRAM!

Förstår att det måste vara sån glädje när kroppen börjar samarbeta igen! Jag har också varit utmattad men hade mest problem med huvudet. Glädjen när man börjar komma tillbaka är fantastisk! Så fint att du kan gå på träningspass igen, det hjälper så mycket för allt annat.

Förstår att det kognitiva måste vara tungt, man får försöka att tänka att det är något som kommer att bli bättre successivt också, även om det är riktigt jobbigt. ?

Mysigt att du har virkningen mitt i sjukdomen. Krya på dig kramar din väg!

men som du säger - inget sug och det är ju bara att njuta av :) Här är det nyktert fast jag får kämpa med sug just nu. Köpte två a-fria öl idag också...jättesur för att jag har avgett ett nykterhetslöfte till mig själv som jag inte får svika :( Vet att jag skulle bli så besviken om jag faller så det funkar avskräckande även om hjärnan kör en vild övertalningskampanj i huvet. Men, men det går väl över till slut, eller minskar iaf.

Jo det heter mönster....det tror jag....man kan säga att man virkar ett spetsmönster till exempel, men du har sett något med stolpar - det låter fint! Jag minns att jag (på 80-talet) virkade en hel gardinkappa i gammelrosa bomullsgarn till min första lägenhet med mönster av hel och halvstolpar - usch vad ful den måste ha varit :-D Virkade även ett överdrag till toalocket minns jag nu :-D och en matchande matta att ha framför toan! Det var ingen hejd på kreativiteten (och den dåliga smaken) på den tiden...antagligen hade jag en del gammalrosa garn över efter gardinkappan :)

Istället för A så köpte jag en bit helt kött idag. Kom på att jag nog behövde lite kött efter all vegomat jag lagar. Och färdig bearnaissås till det :) Lite 80-talsvibe kanske...?
Krya på dig!
Kram
svagis

Sug är inte kul. Fy vad jobbigt. Hoppas du kan mota den. Glöm inte dina strategier!

Jo, förfärlig dag i dag. Jag är ofta ensam och trivs med det. Men i dag har jag känt mig ensam. Dagen började hyfsat men sedan har jag legat i hög feber flera timmar. Kunde knappt komma ur soffan för att nå mina Alvedon... Hemskt. Bättre nu igen. Har lyssnat på en del avsnitt på Alkispodden i dag. Avsnitt 74 med Nicke Borg var fräscht och bra att lyssna på tycker jag!

Vad svårt att det också kallas mönster... Jag behöver ju liksom lära mig ett nytt språk nu. Virkspråket. Har velat ställa frågor i den där virkgruppen på FB som jag hittade, men vet inte hur jag ska uttrycka mig :D. Jag har virkat färdigt grytlapp 2 nu. Den ser ut som skrutt. Ojämn i formen runt om och sådär. Men det gör inte så mycket. Jag kör på. Efter en del förhandlande med mig själv beslutade jag mig också för att inte riva upp den igen. Även om garnet är ganska tåligt vill jag inte riskera trassel som det kan bli när garnet blir lite ruggigt. Jag vill att det ska vara hyfsat enkelt. Har inte tålamodet nu.

Kött och färdig bea kan inte underskattas. Du behöver äta kött ibland också för att undvika B12 brist. Viktigt! Och så tror jag det är bra med en lite kraftig måltid nu när du är sugen på alkohol. Bra! Jag sitter här med nötter och bubbelvatten. Nötter är mättande och bra.

Kram!

... gör mig på så himla gott humör Charlie!
Det tar tankarna från mitt nästintill odrickbara a-fria vin. Jag ska ta upp mitt stickande, på måndag. ??
Kram och krya!

Du hade helt rätt igen Charlie! Min köttbit med bea var perfekt - precis vad jag behövde efter alla sallader och andra grönsaker :) Suget försvann faktiskt.
Nu kryper jag ned i sängen med min spännande thriller! Sov ordentligt nu! Sitt inte uppe och virka mönster hela natten :)
Kram
svagis

Känner mig stolt och glad över mina 5 veckor!

I går kväll ringde 14-åringen. Hade ett behov av att prata av sig om pappas beteende gentemot honom. Jag skilde mig från det. Tyvärr har exmaken överfört beteendet mot mig till 14-åringen. Inte bra alls. Jag försöker vila i att jag kan backa upp 14-åringen då jag vet exakt vad han pratar om och att det finns en säng hos mig också. Bara att komma om det skulle vara så. Vi kom kort in på om han ringer motsvarande samtal till pappa när han är hos mig. Då nämnde jag att det hade han ju gjort den där lördagen innan jul när jag kom hem kraftigt berusad och dessutom i sällskap av en man som hjälpt mig hem med cykeln och som jag ville bjuda på glögg. 14-åringen var inte beredd att prata om det i går, men jag sa att jag gärna ville prata mer om att jag numera är nykter när det är läge för det. Första gången vi tagit upp detta sedan händelsen. Min plan har sedan dess varit att just ha en plan att kunna presentera för 14-åringen. Jag vill att ha ska veta att jag tar detta på allvar, jag menar allvar när jag säger till honom att detta aldrig mer ska hända honom. I morgon ska jag på ett första möte till beroendeterapeut. Inget jag ser fram emot men jag vet att det är viktigt för mig att knyta till mig kontakter på min väg mot permanent nykterhet. Det blir bra. Det ska bli bra!

Febern verkar ha lugnat sig. Jag kommer att vara nykter i dag också. Just nu snurrar det mycket i min skalle kring mina kraftigt beskurna kognitiva förmågor. Har en stor rädsla för att jag inte ska klara mitt jobb i framtiden. Jag älskar mitt arbete, men det är komplext, höga krav, ofta stressigt. Jag kanske inte fixar det? Har jag supit och stressat bort min skalle tro?

Du är fantastisk Charlie - en riktig människa, en förebild för dina barn. Du skriver: 14-åringen var inte beredd att prata om det i går, men jag sa att jag gärna ville prata mer om att jag numera är nykter när det är läge för det. Den bästa present du kunde ge din 14-åring - nu vet han att han kan räkna med dig igen <3 vilken trygghet du ger honom!

Dina kognitiva förmågor kan nog reparera sig - läste ju nånstans att "hjärnan bygger om sig" efter ingången nykterhet - tror du inte det är så? Du får ge det tid bara - kanske efter 6 månaders nykterhet kan du göra en mer rättvis utvärdering eller vad tror du? Jag är också rädd - men vi måste ta itu med det, dag för dag.
KRAM!
svagis

Du har verkligen bestämt dig?
Vad modigt att vilja prata om händelsen när du var påverkad och ville bjuda en man på glögg med din son. Och att du vill presentera en plan för honom. Du känns så stark i ditt beslut och ett föredöme för oss alla som kämpar med den s.k. Kapitulationen som sitter så långt inne. Det kommer gå bra för dig!??

Dina kognitiva förmågor kommer tillbaka, av egen erfarenhet vet jag att det tar längre tid än man tror, men till slut blir det bättre. Som jag förstått det kan man få utmattningssjukdom av längre tids alkoholkintag. Men du är ju på rätt väg???

Profile picture for user Lennis

O fint att bjuda in till samtal med din son! 14 år då är dom så stora att man absolut kan ta ett sånt fint samtal med dom (har en son som är snart 15 o en 18)
Starkt o modigt av dig o jag tror att sonen kommer uppskatta att du är ärlig med honom! Lycka till både med samtalet hos beroende enheten i morgon o med sonen! Du gör det så bra!! Kram kram ??

Profile picture for user PimPim

Och grattis till dina fem veckor! Desto öppnare du är med din son ju starkare blir er relation i slutändan! Skönt att höra att ni börjat prata om det så så smått!
Ha en underbar kväll nu!

Kram PimPim?

Tack alla vänner för era kommentarer, svagis, Se klart, Ensammenintestark, Lennis och PimPim! I dag har jag tagit ett stort steg för jag har varit på beroendeklinik för ett första möte. Ingen stor sak egentligen. Vi gick igenom det vi skulle och jag har ju som sagt haft möjlighet att fundera en hel del de senaste åren och särskilt mycket sedan december. Jag vet vad jag vill helt enkelt. Samtidigt har ju jag också den där sårbarheten och bräckligheten som ni andra beskriver. Jag tar inget för givet. Inklusive mig själv och mina nyktra planer. Jag är övertygad om att det är bra att ha en upparbetad kontakt på beroendeklinik att höra av sig till om det behöver pratas eller skrivas ut mediciner eller vad det nu kan vara. Nu är det Go på den i alla fall.

I kväll har jag fyllt i webbformulär inför läkarbesök på beroendekliniken. Ska ta blodprov också. Måste fundera ut en strategi för att inte glömma bort det. Ett sätt är ju att skriva det här :D

Morgonen började med att jag - hör och häpna - FÖRSOV mig! Egentligen skönt för den där förkylningen har påverkat sömnen negativt under helgen. Nu tog jag tydligen igen det i morse. Blev stressad för jag hade tänkt åka till jobbet och sedan kliniken och åter jobb. Efter att jag sansat mig lite mailade jag jobbet och sa att jag arbetar eftermiddag i dag. Jag är ju halvtidssjukskriven nu så det funkar ju om inga möten ställer till det. Morgonen blev betydligt lugnare, vilket passar en nykterist tycker jag. Skönt.

Hann även med ett kort samtal med chefen inför mitt läkarbesök på företagshälsovården i morgon. Chefen kunde ju inte precis säga emot mig när jag tog upp att mina kognitiva svårigheter går ut över jobbet... Det var ett kort, effektivt och bra samtal. Blir bra att prata vidare med läkaren i morgon. Förfärligt detta med utmattning. Skulle aldrig önska min värsta fiende den åkomman.

Förkylning för mig är ju jättebra för suget. Inget problem där i alla fall. Jag stormar mot vecka 6!

Kram!

Det där med försovning är nog ett gott tecken - åtminstone skrev du det till mig när det hände 2 ggr på en vecka :)
Nu har jag vaknat av klockan som vanligt den senaste veckan och det känns tryggt att det funkar.

Men vad stark du är som sökt hjälp på beroendekliniken - grymt!! Bra inspiration för oss andra härinne som ännu inte kommit så långt med vårt mod. Jag jobbar på min "nykterist-identitet" och hoppas det ska hjälpa mig när jag ska på fest på fredag. Försöker framkalla minnen av andra situationer i livet där jag till slut lyckats "bli" något annat än det jag en gång var och fortsätta utvecklas istället för att stagnera. Men lätt är det inte.

Skönt att du klarat av flera av de där samtalen på en och samma dag. De kognitiva svårigheterna får du väl förståelse för och tid att läka hoppas jag.
Jag har kommit igång med mina artros-övningar och idag blev jag uppringd av min jättetrevliga sjukgymnast som ska skicka nya övningar till mig och följa utvecklingen och ringer igen om 6 veckor. Det finns ju hjälp och stöd omkring oss bara vi ber om det - det känns underbart <3
Kram
svagis

Tack svagis! Jag skulle inte säga att det är mod utan för mig är det ren överlevnad. Jag har på intet sätt (ännu) supit sönder min kropp. Men jag är övertygad om att jag skulle kunna göra det. Det är ju också så att det inte bara är kroppen som ska överleva utan även relationer. Relationen med mina barn är det viktigaste jag har i livet. Den kan jag bara inte äventyra med alkohol. NEJ, NEJ, NEJ!

Däremot har jag problem med vad jag ska kalla mig. Du har ju bestämt dig för "Nykterist". Jag vet inte vad jag ska säga fortsättningsvis. Förmodligen kommer jag försöka gå under radarn i sammanhang där jag tror en ytlig förklaring krävs. D.v.s. inte delta. Jag är feg. Det är jag faktiskt.

Härligt att höra att ditt finger är under kontroll! Bra sjukgymnast också! En extremt positiv sak som har hänt här i dag är att min flicka fick godkänt färdtjänst. Hon kan inte åka kollektivt längre, absolut inte t-bana. Buss kan gå i bland. T.o.m. vanliga tåg kan vara krävande för henne. Oavsett tar det kollektiva åkandet så himla mycket kraft från henne så det blir liksom inget roligt sen. Men, nu har vi en väg ut ut lägenheten helt plötsligt! Jag fick faktiskt lite julaftonfeeling här och började titta på färdtjänstkartan för att se om vi kan komma till hennes favoritbadhus nu. Och, det kan vi!
Kram!

Att möte din son i vad han har upplevt och att visa på att du förstår att det är någon som han inte ska behöva uppleva. Vi är mänskliga och gör misstag, det gör vi alla, men att ha styrkan att möta det som vi skäms för och att be om förlåtelse det är inte min erfarenhet att alla har den förmågan.

Kärlek till dig och ditt mod!

Inte försovit mig! Nu har jag lagat te och väntar på att mina frallor ska bli varma. Bra att jag kom upp i tid. Det kommer inte hinnas med många arbetstimmar i dag nämligen. 11.00 företagshälsovården, 13.00 samtalsstöd, 15.00 möte på flickans skola, 18.00 stormöte på 14-åringens skola.

Vad säger man? Det är ett himla arbete att bli frisk från utmattning. Två barn genererar också en del möten och alldeles särskilt barn med NPF. Detta är en typ av dag jag normalt skulle avsluta med "ett" glas vin. För att sortera tankar och lugna ner mig och min oro över NPF-barnet. Oro för att jag inte hinner jobba. Kommer dock inte att hända i dag.

Ha det bra till er alla där ute!

Visst är det förunderligt att vi lägger på oss ett ok av dåligt samvete när vi inte utför det vi har uppfattat som rätt arbete? Vem är det som har bestämt vilket arbete är det som räknas? Vad är rätt arbete och vad är inte arbete? Är det det arbetet som ger oss lön? En dag med bara möten, även fast det är på jobbet kan det kännas som att en inte har fått något gjort, är det arbete? En dag att vara hemma för att ta hand om familjen är det arbete? Vad är det vi har lovat till andra? Har vi lovat mer än vad vi själva har tid till? Eller har vi tid och vi bryter inga löften, men det känns ändå som att vi prioriterar fel? Är det andra som dömer oss, för att vi inte är lika produktiva som den 25 åringen utan barn och är karriärsugen? Gissar att vi känner stress för att vi tar tid från någon som vi har fått för oss att vi ska göra istället? Men vem är det som sätter agendan, är det någon annan än oss själva? Vad har vi lovat andra och oss själva?

Om jag får tycka så gör du ett utmärkt arbete idag, du har valt att prioritera dem som du älskar inklusive dig själv och valt bort andra uppgifter som kan vänta tills imorgon. Hoppas att du kan njuta av att du gör det som du har bestämt dig för att göra idag och se att du är en fantastiskt duktig människa som ger dina barn och dig själv bättre förutsättningar att klara er vardag.

Kram på dig.

Du prioriterar helt rätt för en människa i din situation! Själv har jag också förändrat min syn på duktighetskravet som följt mig hela livet...försöker vara "tillräckligt bra" nuförtiden även om det blev ett slags återfall i duktighet 2019 då jag blev tvungen att ge mig ut på jobbmarknaden och fixa nytt jobb efter 10 år på samma arbetsplats.
Hoppas du får en riktigt bra tisdag!
Kram
svagis

Tack svagis och Rolf för era kommentarer! Det känns bra att veta att ni läser det jag skriver <3

I går var en dag som inte liknade någonting. Jag sprang, cyklade och åkte t-bana mellan olika möten hela dagen. Mötena hade ju olika syften och alla var bra. Viktigt. Jag gillar INTE att lägga tid på möte som inte ger mig något. Kom hem vid 20, blöt som en hund och hungrig som en varg. Åt en tallrik musli och störtade i säng. Ok, vad gav gårdagen då? Långt möte med läkaren, jag förblir fortsatt halvtidssjukskriven. Vi konstaterade att jag har ett bakslag p.g.a. oro för flickan och hennes skolgång. Därefter var jag på hab. Samtal med fokus på den lågintensiva oron jag skrivit om här tidigare. Vi börjar närma oss något tror jag. Fick lite litteratur med mig hem som jag ska fördjupa mig i kväll. Mötet på flickans skola föll väl ut. Framåtriktat, lösningsorienterat med korta tillbakablickar med lite surmulna kommentarer från mig som jag fick förståelse för. Vi bestämde oss för en nyordning i våra kontakter. Mycket bra. Mår flickan bra på skolan - mår jag bra. Detta kopplar ju också till min superstora trigger för a. Funkar det inte runt flickan har jag tidigare tagit till a för att lugna tankarna och kunna distansiera mig en stund. Hon är liksom som sammanväxt med mig. Hennes känslor är mina på något sätt.

I dag är det dags för blodprov inför läkarbesöket på beroendekliniken. Jag ska ner till vc och trängas med pensionärerna som gärna vill komma först till öppning. Konstigt att de ska ha så bråttom när labbet har öppet hela dagen. Hade varit bättre att lämna morgontiderna till de som fortfarande yrkesarbetar. Usch, nu blev jag lite gnällig ser jag.

I em ska jag träffa en kompis en sväng. Vi brukar ta ett glas vin när vi ses. Detta är en sådan kompis som jag ska berätta för. Blir den tredje i ordningen. Det kommer att gå bra! I dag ska jag vara nykter.

Verkar ju ha varit en riktigt konstruktiv dag för dig! Jag har visserligen inget barn med NPF, men förstår att hennes mående påverkar dig som om ni vore i symbios. Så blir det med sina barn. Säkert bra att vara fortsatt halvtidssjukskriven för att kunna orka med allt.

Och så bra och modigt att berätta för andra om din beroendesjukdom??. Borde vara självklart att kunna berätta, men det vet vi ju att det inte är. Är övertygad om att det kommer att tas emot väl. ??

Ha en bra nykter dag?

Ett rejält bakslag i dag, förmodligen p.g.a. den intensiva mötesdagen i går. Det är utmattningen som spökar. Somnade 21 i går och sov gott till 7. Räckte inte. Har varit yr och disig i skallen. Inte bra alls. Blir liksom ledsen över det där att det tar så lång tid att bli sig själv igen. Om jag nu någonsin blir det. Vet inte.

På plussidan ligger att jag inte är sugen på vin och att det är en ny natt alldeles strax. Ny chans att vila. Hejohå.

Är också trött idag och ska strax krypa ner och sova. Även om jag inte somnar direkt så sover jag riktigt gott sen och jag har faktiskt börjat drömma igen :) Inga mardrömmar men däremot absurda grejer.
Hoppas din sömn blir lika god som förra natten då - det låter ju toppen kl.21-7....det blir ju 10 timmar!! Jättebra :) Sömnen reparerar våra hjärnor <3
Kram
svagis

Vilken kämpe du är,
Så många saker att styra upp och mycket känslor att hantera. Jag ser dig som en amazon som forcerar dagarna och dessutom utan lugnpillret a.
Önskar dig en lite vilsammare avslutning på veckan.
Kram.

Denna veckan har varit bedrövlig så tillvida att jag fått ett rejält bakslag i utmattningen. Känner mig ännu tröttare än när jag blev sjukskriven första gången i juni förra året. Till det alla möjliga grejer som yrsel disighet i skallen ont i kroppen ointresse för jobbet, mig själv och omvärlden. Jag går liksom runt och låtsas. Så känns det. Sover mycket och bra. Minst 10 timmar per natt. Vaknar och är minst lika trött som när jag somnade. Hujedamej. Ska detta aldrig ge sig. I dag arbetar jag hemma. Orkar inte ens cykla till jobbet vilket annars är något jag brukar se fram emot. Den där cykelturen alltså.

På alkoholfronten allting lugnt. Likaså med virkningen. Inte orkat sedan jag blev förkyld för en vecka sedan. Trist faktiskt allting. Orolig för mig själv men av andra orsaker än a just nu. Full stop.
Charlie

Jag skickar många kramar till dig och hoppas du snart känner livet återvända.
För mig låter det lite som depressionsymtom? Ta hand om dig ordentligt. Bra att a håller sig borta iaf.?

Hoppas du får en lugn och skön helg?

men hoppas det går över snart... yrsel, ont i knät och allmänt visset...men jag orkar handarbeta och spela Pokemon Go så jag lever :)

Hoppas du kan vila dig i form hela helgen och kanske blir nästa vecka bättre. Men vila huvet så mycket du kan! Din utmattning har säkert blivit sämre tack vare de tuffa möten du haft i veckan - så jag hoppas nästa vecka blir lugnare på den fronten också. Var snäll mot dig själv <3
Kram
svagis

Tack Espandrill, svagis och Ensammenintestark. Har småjobbat i dag på hemmaplan. Suttit och snörvlat. Krånglat med första färdtjänstbeställningen. På söndag ska jag och flickan nämligen åka och bada på favoritbadhuset! Det var bannemej vågen här hemma från flickan när hon insåg att hon faktiskt kan göra grejer utan att åka kollektivt (vilket hon inte gör). Så kul vi ska ha!

Och ja, jag är diagnosticerad med depression också. För det mesta tycker jag inte att jag är så himla deprimerad med sådana här dagar som är just nu tänker jag att det är klokt att jag tackade ja till antideppen för ett år sedan...

Fredag i dag. Tankar på rött vin snurrar i skallen. Därför loggade jag in här nu. Vi hjälps åt att distrahera de där envisa tankarna. Mitt nya fredag är ju lördag morgon har jag ju sagt. Eller hur! Nu får jag göra mig en flaska bubbelvatten och ställa i kylen. Har också tänkt att jag får öppna mitt fina alkoholfria bubbel som jag fick från jobbet - om jag vill det i kväll. Något kul måste man ju ha....

Jo förresten. Var och tog mina blodprov i dag inför nästa besök på beroendekliniken. Fick frågan om remissen kom från den aktuella vc jag besökte. Svarade nej, varpå kvinnan ropade ut inför andra kunder och personal - Jaha! detta är från xx kliniken! Tack för den. Min rygg valde dock att sätta mig rak och stolt i stolen. Ingen, absolut ingen, ska få mig att känna mig som mindre värd för att jag tar tag i ett livsviktigt problem!

Två dagar till 6 veckor. Det ska funka!