Har varit ute på isen hela dagen, min dotter med kompis ville åka skridskor så dom hängde med mig på min fisketur, där jag mötte upp min kompis. Det blev mest tjöt med min kompis och fixande med fika osv till tjejerna. Jag hann även pimpla lite abborre mellan varven. Mycket bättre än att pimpla öl!
Gött med ett varmt bad nu.?

Tack för alla grattis! @Varafrisk, Hökensås har jag varit i ett par gånger, senast i somras då jag fångade en ny art, det är fint där. @Pilla, makrillen har inte minskat i våra vatten. Det är tvärtom den art man får mest av numera. Torsk, havskatt och en massa andra arter är det tyvärr riktigt dåligt ställt med här på västkusten. Att du inte hittar makrillpaketet i affären kan jag inte svara på, men makrill kan du äta med gott samvete, och gott är det ju! ? Är nyfiken på dina lopp Pilla ? Förstår att du är lite restriktiv med att skriva om det. Jag har också fått tänka mig för om vad jag skriver i bland. Namn på ovanliga arter tex, Google fångar upp mycket som skrivs här, och folk kan lista ut saker och ting. Men faktum är att sedan ganska lång tid tillbaka så bryr jag mig inte så mycket om jag blir identifierad. Jag blev beroende av alkohol och har lyckats bli fri från skiten. Det är fan strongt gjort, och jag är stolt för det. Om någon annan får nys om detta, fine, det spelar ingen roll.

Obs, så här kände jag absolut inte de första månaderna.? Det är något som har vuxit fram.

Oj, nu började pladdra en massa. ? Men det är det som är så bra med forumet @Mamsen. Man skriver och börjar resonera med sig själv. Jättebra.

Ha en go kväll !

Edit: Tjöt betyder ” trevligt umgänge” på göteborgska. ?

Jag har en app som heter Nomo. Man ställer in startdatum och den visar varje dag antal dagar. Idag visar den 366 dagar så om 34 dagar visar den 400 dagar, en bit in i mars alltså. Räknar efter lite mer noga i början av mars.

Jag tänker att var 100:e dag bannemej är värt att fira efter det första nyktra året. Minns hur jag glatt firade varje jävla vecka i början. Varje dag kändes som en seger i början. Nu känns det stabilt, kan inte komma på någonting som skulle få mig att riskera min nykterhet. Har hört om så många som tar återfall och sen har svårt att ta sig ur skiten igen. Jag vill inte utsätta mig för det. Det är inte värt risken.

Kram ?

Hundradagars firande låter bra! Kanske jag skaffar den där appen då. Eller så får Se klart påminna mig om när det är dags att fira. Jag hjälpte henne rätt ofta att hålla ordning på dagarna i början.?

Kram

Så tänker jag med. Ha fått ett så gott liv..Blivit både snyggare, smartare och rikare, ska man då gå ner sig i skiten i gen. Nej tack. Minns när min tonårsson jämförde återfall med att åka hiss ner, och sen klättra upp längs hissvajern igen..Tyckte det var en bra liknelse. Kram???

Jag skrev precis förut att jag inte har någon aning om var du bor. Men det har jag ju på ett ungefär, kom jag på :) Vad är det för skillnad på Hökensås och Baltak föresten? Makrill, som du säger, är mycket gott. Häromdagen kokade jag fryst, relativt fet, makrillfilé och åt utan sås och krydda. Dagen efter fräste vi till en tonfiskfilé i stekpannan lätt på varje sida så att den blev lite rosa inuti. Tonfisken har ju mycket högre status, men nog är makrillen mycket godare. Den har en väldigt distinkt och angenäm smak och behöver egentligen ingenting till den för att vara god. Den står för sig själv.

Ja, jag har nog skrivit var jag bor några gånger, och faktum är att jag bryr mig mindre och mindre om folk får veta vem jag är. Att ni här på forumet skulle få veta det gör absolut ingenting. Men eftersom policyn är att vara anonym här så håller jag mig till det.

Baltak är en bit av ån Tidan, alltså strömmande vatten, med inplanterad fisk. Resten av Hökensås är en massa småsjöar med inplanterad fisk. Jag är inte så förtjust att fiska i sk put and take vatten. Men gör det i bland, mest för att det är kul att fighta fisken och koppla av.

Jag gillar också makrill! ? Härligt med en till här som gillar att fiska. Det är några till här som gillar det, och ska testa till våren. Eller hur VaknaVacker? ?

Jag sitter på jobbet, och det har varit en bra vecka, med lagom mycket att göra. Men nu blev jag fiskesugen.? Får bli en sväng till helgen.

Ha det bra!

Ska jag fiska får jag stå på land. Vatten ska man bada i, inte åka båt eller klampa runt på is. Tycker jag. Jag har tålamod att sticka timme efter timme efter timme, men jag har aldrig provat om jag har tålamod att fiska.

Jag har bott precis bredvid en sjö i 14 år och har aldrig provat att fiska. Det är nästan ”tjänstefel”. Men det är så mycket fiskprat på det här forumet så jag blir mer och mer sugen på att testa faktiskt. Men då vill jag inte ha gädda och abborre och sådant skräp. Då vill jag ha torsk och lax, och då måste jag nog kliva i en båt.

Så det sket sig innan jag ens gjorde ett försök ? Eller så får jag besöka den stora ån västerut som är känd för sitt laxfiske!

Kram ?

Det kan du fiska från land på massa ställen där längst kusten. Då går man runt och kastar rätt ut i havet bara, och vevar in. En massa steg och fin naturupplevelse får man på köpet. Havsöringen ser ut som lax, och smakar som lax.

Jag ska försöka tagga ner mitt skrivande om fiske här, jag slinker lätt in på ämnet bara, kan inte hjälpa det.?

Kram

Jag tycker det är roligt att lära sig något nytt och inte minst är det fint att ta del av någons passion, det smittar.
Jag älskar abborre mer än de flesta fiskar men piggvar är favoriten framför alla. Men så dyr i Stockholm, kanske äter jag det en gång om året på restaurang- på den tiden man gick på såna.
Tack för inspiration, landkrabban ska beställa fröer nu. Ha en fin helg Torn! ??

Jag gillar fiskprat ? Det är underbart att vara riktigt hängiven ett intresse eller hobby. Havsöring låter gott! Fast det låter som det kräver rejäl utrustning. Sill kan duga möjligen, kräver bara en lina med massa krokar. Fjösiga ben som inte stör heller. Stekt sill är riktigt gott.

Sådant åt jag aldrig i min barndomsstad. Bodde i en förort och hade en bit till havet. Färska räkor var den lyx vi unnade oss ibland, det kan jag verkligen sakna. Min pappa däremot fiskade mycket med sin pappa. När min pappa dog ville han att hans aska skulle sänkas i havet, på precis det ställe där han hade fiskat i sin barndom.

Min pappa påstod också att sjösjuka kunde gå över. Som barn var han väldigt sjösjuk och hans pappa sa ”bara kräks pojk, det går över”. Och det gick över. Som vuxen var han inte ett dugg sjösjuk. Han jobbade på stora fartyg en stor del av sitt yrkesliv.

Jag däremot är så sjösjuk att jag mår dåligt bara jag går på en flytbrygga. En öppen motorbåt som kör hyfsat snabbt fixar jag. Men inte en färja, och inte att sitta och gunga i en båt samtidigt som man pilkar torsk. Synd, torsk är väldigt gott.

Kram ?

Jag tycker jättemycket om att läsa om ditt fiskeintresse Torn! Det smittar! Det känns som om jag också vill börja fiska fast det får ju bli från land då förstås!

Ska nog åka t affären och köpa färsk fisk till middag! Det får det bli?

Ha en fin lördag!

Kram❣️

I går hade jag nog årets hittills bästa dag. Jag, min son och två kompisar till honom var ute på en sjö och pimplade abborre. Magiskt fint väder med helt vindstilla och en sol som värmde så gott som en februarisol faktisk kan göra när det inte blåser.☀️ Ett par hundra abborrar blev det också och jag njöt av grabbarnas skratt och skojande. 15-16 åriga grabbar behöver inte alltid vara trotsigt ” tonåriga”. Kul också när kompisarnas föräldrar ringer senare på kvällen och är såå tacksamma för att jag ”ställer upp” och tar med deras söner ut på fiske. Ställer upp.?

Frugan och min dotter gjorde det de gillar bäst. En heldag i Ullared! Vi må ha lite olika intressen i vår lilla familj, men hela kvällen tillbringade vi tillsammans och alla var glada och nöjda med dagen, och hade mycket att prata och skratta om. Det här var väl ingen speciell dag kanske någon tycker. Vi kunde ju ha varit på någon flashig restaurang utomlands och skålat i champagne. Nä, för mig räcker en sådan här dag gott och väl för att bli en dag att minnas, och tänka tillbaka på med ett leende. ?

Sol i dag igen, passa på och njut!

/Torn

Låter som en helt underbar dag Torn! Jag gick 14000 steg i går med start kl 08.20. Tog kanske två och en halv timme. I går kväll upptäckte jag att jag fått lite färg i ansiktet! Helt fascinerande måste jag säga. Härligt med killarna. Önskar att min son hade intressen mer åt utelivhållet. Om det kniper kan jag få med honom på en kortare skogspromenad. Händer kanske två gånger om året. Å andra sidan är han inte så sälla ute och promenerar på kvällarna (när solen gått ned då). Ensam eller med kompisar.

Kram!

Gårdagen var nog all time high för året för många av oss ? På olika sätt. ”Flera hundra abborrar”? Hur är det ens möjligt? På spö? Slängde ni i allihopa? Abborre är väl inte ens gott?

Vilken gåva att få uppleva den dagen ihop med sonen ❤️ Ni två bygger på en relation som bara blir starkare och starkare. En relation som gör att han alltid kommer att komma till dig när livet krisar. I relationen till barnen handlar det inte bara om kvalitet utan det handlar jättemycket om kvantitet.

Kram ?

Nu blir det fiskprat igen, men det var du som bad om det Andrahalvlek. ? Japp, det är på spö, ett pimpelspö. Det går ruskigt fort att få upp fisk på det sättet. Det är därifrån ”pimpla vin/öl kommer i från. I går fick vi mest småabborrar, och då det är en bra åtgärd för den aktuella sjön att decimera abborrbeståndet så tog vi upp alla. Tusenbröder kanske du har hört talas om. Det finns för mycket abborre i sjön, så de stannar i växten. Fiskarna lägger vi på strategiska platser så blir rovfåglar, rävar och andra djur jätteglada för gratis mat.? Annars så är lite större abborrar svingoda att äta. Såg du inte att det är en av Se klarts favoritfiskar? Det gäller mig också, jättegott!

Det blev isen i dag också, men i dag tillsammans med frugan och en skridskoåkande dotter.? Skitväder på ingång, så det gäller att passa på.

14000 steg Charlie, härligt! Vi fick bara ihop ca 8000 i dag, i lugnt tempo dessutom. Men röda i fejset har vi också blivit, känns bra.

Kram

Fiskar i akvarium anpassar sig efter storleken på akvariumet och träden i skogen måste gallras för att inte bli taniga, så jag fattar grejen. Vilken vinn-vinn det blir! Ni får fiska och fåglarna får mat som de inte kan få tag på själva pga isen. Det finns en fågel som heter kungsfiskare och den lär inte äta fisk på marken, den måste fånga sin fisk. Det är väldigt jobbigt för den nu när även åarna fryser ?

Idag såg jag en rödhake, och de är så fina ? Annars har jag mycket koltrast vid min matning nu. Det är så kul att stå på insidan av köksfönstret, se dem landa på brickan utanför, kolla upp på mig och sen i ren panik kasta sig iväg handlöst. Blåmes och talgoxe är inte lika känsliga, jag tänker att de kanske vänjer sig vid mig med tiden liksom. ”Hon är ofarligt, hon ger oss mat, låt henne glo.”

Nu blev det lite fågelprat också ?

Kram ?

Jag fick precis en påminnelseavgift på 538 kr för att jag inte har betalt in en trängselskatt på 38 kr i tid. Hmm, en koll visar att jag tydligen har betalat in räkningen för denna månaden i stället (36 kr) . Klantigt.? Det märkliga är att det tycks vara stört omöjligt för mig att bli sur och irriterad för att jag måste pytsa in dessa onödiga 500 kr till Skatteverket. Jag bara skrattade till och konstaterade att jag har gjort fel, och det är inget att göra något åt. Det är bara att betala och glömma. Förr hade jag blivit fly förbannad och kontaktat Skatteverket, fast jag egentligen visste att jag inte skulle ha en chans att slippa betala.

Det är så himla gött att slippa jaga upp mig och bli irriterad helt i onödan.? Men jag funderar på varför jag har blivit så här, och kommer det hålla i sig i längden tro? Jag gillar att känna så här, men det kanske är dumt. Förtränger jag ilskan på något sätt måntro, så att jag blir en sur och motvalls gnällspik på äldre dar.?

Ha en bra kväll!

Precis som jag igår med tvättstugan. Jag skrattade inte när någon hade snott min tvättid, men jag tog det rätt chill ändå. Skrev en arg lapp, gick upp till mig och väntade en kvart och sen hade tjuven dragit sin kos. Minimalt med energi la jag på det problemet. Och tvättat fick jag gjort.

Jag funderar på om man som alkis gick runt med ständigt dåligt samvete, så när någon annan gjorde fel så skulle det minsann höras och synas. Som för att rikta strålkastaren åt annat håll. Även om man som i ditt fall faktiskt var den som hade gjort fel.

Kram ?