Jasså Andrahalvlek, du föredrar svenska texter..Du är ju nästan ”proffs” på att förstå engelska nu efter många engelska böcker och filmer..?..Det kan handla om känslor..Jag förstår finska, mitt första språk..Det är väldigt känslosamt, glatt, ljuvligt, ledsamt, ja alla känslor känns mer, när jag hör finska låtar..Men även svenska låt- texter..När jag lyssnar på engelska så känns det fejk..Till och med franska och italienska, som jag inte förstår, känns mer äkta för mig än engelska..Typ, Love, Love, Heart, Missing you..??..Får aldrig några djupare känslor av det..Förresten så hade sångerskan Clara köpt klänningen för 60:- kr på second hand. Det är coolt?..Och att hon firade segern med Pommac..??????❤️

Hon känns som det närmaste man kommer den där lärarinnan för några år sedan, som tog hela landet med storm. Ingen visste vem lärarinnan var, men hon vann folkets röster och hjärtan. Minns inte hennes namn nu, men jag sa till dottern att det vore coolt med lite lärarinne-vibe på årets mello. Något som inte är uttänkt innan. Och skåla i Pommac är ju supercoolt!

Ja, det kan vara något med känslan. Att engelskan inte väcker känslor i mig, mycket för att jag inte förstår bildliknelser på engelska på samma sätt. Orden blir plattityder. Om jag anstränger mig förstår jag ju vad de sjunger, men jag ”lyssnar” inte på engelska på det sättet. Orden blir som en del av musiken, som en ljudmatta.

Jag trodde alla lyssnade på engelska texter så. Det var en slump att jag började prata med äldsta dottern om det när hon sa att den och den engelska låten hade en fin och tänkvärd text. Jag kunde inte ens ha en åsikt i frågan. Och generellt föredrar jag svensk musik faktiskt. Aldrig tänkt på det innan nu nämnde det nu Miss lyckad.

Kram ?

PS. Marie Lindberg hette lärarinnan och hon deltog 2007. Med en låt på engelska ”Trying to recall”.

https://youtu.be/AsscEelCX1k

Jag har inte haft överdrivet mycket att syssla med i dag så jag blev lite nyfiken och googlade lite om Clara. Hon har ju tydligen haft stora problem med alkohol och droger tidigare och är helt drogfri nu. Det förklarar Pommacen.

Jag ska nog banne mig ta och kolla på finalen och rösta på henne!
Hmm ? nu har ni fått mig att bli intresserad av mello också!?

Kram

Läste det om Clara också. En förebild för många unga..Men vad kul, att du ska se på Mello?..Både mitt ex och nuvarande är Mello- hatare..Jag ser på det ibland, beror på upplägget..Jag har blivit sugen på att odla..Läste att även du tänker odla grönsaker..Jag vill ha bärbuskar, det är underbart, att gå upp på morgonen, plocka bär och stoppa i sig???..Funderar även på sugarsnaps..Små ärtskidor..Får se..Kram..???

Det visste jag inte, men nu vet jag så jag ska rösta massor på Clara på lördag! Riktigt bra gjort av henne att öppet prata om sin bakgrund också. Vilken revansch ?

Det nyktra livet vidgar onekligen vyerna ?

Kram ?

Sorry, nu hoppar jag in och kapar tråden liten, men blev så glad att det fanns fler härinne som omfamnade Claras låt.
(Hon har inte bara levt i en destruktiv relation med alkoholen, utan även med en idiot till man.)
Hennes låt känns verkligen som en bra ledstjärna, inte minst för min egen framtid.

Jag läste det Blenda, hennes familj fick handgripligen hämta hem henne till Gotland så hon skulle komma ifrån svinet. Hoppas du har det bra nu Blenda.❤️ Kram

Jag kan ju nästan ingenting om Mello och har aldrig varit särskilt intresserad. Vi får använda Andrahalvleks tråd till Mellotråd, hon är fullblodsproffs på det.😂

Fullt ös på jobbet idag, och det märktes att kollegorna var glada för att jag var tillbaka. Känns gött på ett sätt att man är saknad.
Ett riktigt snöoväder ska tydligen dra in i natt här. Jag som just hade börjat få vårkänslor! Nåja, det är ju bara i början på Mars ännu. våren kommer tids nog. 🌼🐟

Kram

Vilken tur du har! :) Jag vet inte ens vem Clara är.

Skönt att vara uppskattad på jobbet! Det är ju ett tecken på att man gör något betydelsefullt. Varmare tider känns som de dröjer, men jag tycker det är skönare att promenera när det är kallt och gärna lite snö också. Jag inbillar mig att man tänker klarare då.

Nu har jag läst ikapp mellotråden 🤩 (och tackar i efterhand för grattisar den 6:e)
Mitt mellointresse är endast högt pga mina barnbarn är besatta av detta. Så varje vecka uppdaterar de mig på vem som gått hit eller dit- andra chansen och alla bakgrundsstorisar om de deltagande. På så vis är mellon ändå en liten lägereld som jag gärna intresserar mig för för deras skull. Hejar på Tusse och Clara!
Den andra lägerelden är Bäst i Test som vi kollar på ihop. Älskar det. Skrattar så jag gråter. Nykter! Kram och skönt att ni alla är friska 🤞😍

Slår mello med hästlängder. Skrattar också så jag kiknar. Och jag är ändå mellofantast 😍 Och jag håller också på Tusse och Clara ❤️ Tusse vinner! Det kan jag nästan sätta en peng på, fast jag spelar aldrig.

Kram 🐘

Vad kul Torn att vi fick en Mello-tråd hos dig..😂..Trots att du inte var så intresserad först..Jag har inte sett alla artister, men tror nog också på Tusse och Clara..Det som var väldigt bra var att Mustach, där frontfiguren åkt dit för kvinnokränkande, handlingar(och ändå fick vara med..😠) åkte ut..Sådana personer ska tillbaka under stenen, dom kröp ut ifrån. Vi får se på Lördag hur det går..Trädgårdsintresse har jag aldrig haft..Det ska vara lättskött och mysigt, bara, med minsta möjliga insats..Men numera så har funderingar kring att sätta frön och buskar poppat upp..Vi hade så mycket mördarsniglar i vår förra trädgård, och det vill jag helst slippa..🥺..Tar inte emot växter eller annat till trädgården som kan ha snigelägg med sig..Ju lummigare desto mer trivs dom..Vi fick med dom från västkusten tror jag..Men att få färska grönsaker och bär är jag också sugen på..Barnens pappa odlade vindruvor, fristående på altan..Tänk om man kunde lyckas med persikor..😍. Såg det i växthus här i trakterna förra året..🌱🍑🌱

Det får väl vara en mellotråd.😍 Förövrigt håller jag med er Se klart och Andrahalvlek. Bäst i test är svinkul! Jag spelar någon gång i bland, så jag ska satsa någon hundring på Tusse ser jag. Har nog inte hört låten ännu 😂 men jag litar på er. Tack för infon.🤗

Jag gillar faktiskt att pula i trädgården. Mest kul tycker jag det är med ätbara saker, men det sista året har jag även börjat uppskatta häftiga och vackra blommor. Det är garanterat nykterheten och Se klarts skrivande här som har gjort detta. Men mördarsniglar är jobbigt. Där blir det bra med ett växthus som de absolut inte ska få tillträde till.😅

Kram

Du lär inte bli rik på den satsningen, oddsen måste vara väldigt låga på Tusse. Det är väl väl låga odds man säger när sannolikheten är stor att vb vinner? Och höga odds om chansen är liten? Ni fattar att jag inte kan någonting om spel 😂 Innan vi har avhandlat mello klart så är du värsta mellofantasten också Torn 😉

Jag planerar massor av växter i min drömträdgård. Jag vill ha sådant som blommar vid olika tillfällen, och helst ska det lukta också så att insekterna trivs. Syrén, jasmin, magnolia, gullregn, dahlior. Kräver typ inget jobb, förutom dahliorna då. I pallkragar vill jag odla kryddor, grönkål, plocksallat, vitlök, jordgubbar, rödbetor, rädisor.

Nu har jag ju ingen trädgård, men sen jag flyttade till stan har jag upptäckt att jag kan njuta av andras trädgårdar också. Jag går mina rundor i villakvarteren häromkring och spanar på folks växter och odlingar och andra roligheter de har hittat på i sin trädgård. Sen drömmer jag vidare om min egen trädgård så småningom 😍

Kram 🐘

Måste haka på lite grann när det skrivs om Mello. När jag växte upp och under ganska lång tid tyckte jag verkligen om att titta på Melodifestivalen som man sa då...inte sa man Mello?!?! Och då var det ju orkester på plats...Hur som helst....om Mello är det många som tycker...ingen verkar se den men många har åsikter. Jag tittar..somliga låtar faller mig i smaken somliga inte...men det där som händer mellan låtarna ibland tycker jag att det är bra tramsigt...men men...jag kollar iaf.

Två gånger har deltävlingarna varit i min stad och jag har varit där båda gångerna. Första gången som var det verkligen planerat men andra gången hade min brorsdotter fribiljetter. Hon pluggade journalistprogrammet på en folkhögskola och fick göra praktik genom att hänga med på Melodifestivalturnén. Hon är verkligen Mellonörd så det var verkligen kul för henne! Vi hade inte tänkt gå men när hon berättade att hon hade fribiljetter så blev maken väldigt intresserad..

Inför lördagens final så tänker jag väl inte på någon särskild men Clara som man har skrivit tidigare om här i din tråd Torn gillade jag verkligen. Fast att andra länder ska rösta nu förstår jag inte riktigt varför?!?!

Kram:)

Du har fattat rätt när det gäller oddsen Andrahalvlek.👍 Tusse har 1.48 i odds just nu, och Clara har 42. Jag lyssnade på Tusses låt, och ja, den vinner nog. Hmm, men jag vill ju att Clara ska vinna, och dessutom dricker Tusse alkohol.😂
Nä, jag satsar nog en slant på Clara också.

Härligt med dina drömmar Ah!😍 För mig har det alltid varit viktigt att ha något att se fram emot, något att drömma om. Tänk hur det var i början av nykterheten, när man i stället våndades för hur tråkig semestern skulle bli utan alkohol. Och så fel man hade.

På slutet när jag drack insåg jag att inga av mina framtidsdrömmar skulle gå i uppfyllelse om jag inte slutade dricka. Min framtid såg ut som värsta mardrömmen. Så åter igen. Jag är så himla tacksam!😍

Visst, man ska leva i nuet och vara nöjd med det man har, och det gör jag också, men det hindrar inte att jag ser fram emot en härlig framtid. Och svävar i väg i drömmar om jättefisken.😂

Kram

Ops, vi skrev samtidigt Varafrisk.😅
Schlagerfestivalen har jag för mig det kallades förr, och sedan melodifestivalen. Jaja, jag har allt sett åtskilliga bidrag genom åren, men inget jag brinner för som sagt. Men vem vet, nu när jag är nykter kanske det blir ändring på det!

Kram

Har förstått att du är intresserad av fiske. Det har jag oxå varit. Andra dejten med frun innebar att bjöd in henne på en fisketur. Det är 35 år sedan nu. Jag saknar fisket. Kanske jag ska börja om med det igen. Det ger både spänning och lugn på samma gång.

Gör det Mrx, det är aldrig försent att ta upp det intresset igen! Det är som du skriver just det som är så härligt med fisket. Både spänning och lugn på samma gång. Plus glädje när man får upp något extra stort eller ovanligt. Sedan har man ju fri tillgång till riktigt färsk fisk att äta om man vill.