@Pianisten Grattis till 2 nyktra månader! 🥳🥳🥳 Jag blir innerligt glad för din skull ❤️ Och din familj! Häftigt att du gör det här ihop med din fru. Att ni tillsammans får uppleva genuin glädje över vardagliga ting, något som alkoholen annars hindrar oss från att känna.

Gottnyttårkram 🐘

@Pianisten Grattis till två månader!🥳 det bådar onekligen gott! Verkligen fint att ni gör det ihop du och din fru. Jag gör också detta ihop med min man, man blir ett team, precis som jag vill att det ska vara i ett äktenskap och förebilder för sina barn. Fortsätt så!❤️

@pianisten grattis! Två månader utan kontrollerat drickande är bra jobbat. Du och din fru inspirerar mig. Jag har berättat om ert beslut för min fru (sedan år1985). Min fru har inga problem alls med alkoholen. Det är bara jag som tidigare drack lite för mycket ibland. Vi kan avstå alkohol båda två utan problem. Vi har haft en bra julhelg utan alkohol. Vi kommer att ha en nykter nyårshelgen tillsammans med barn och barnbarn. Vi tänker fortsätta det nya året med att avstå alkohol under obestämd framtid. Dels spar vi pengar och vårt slit på gymmet ger nog större utdelning utan alkohol. En dag i taget 😎
/Mrx

God fortsättning!
Hade en väldigt trevlig nyårsfest hemma tillsammans med mina tre bröders familjer och jag är väldigt glad särskilt för en av dem just nu. Har någon gång tidigare nämnt att en av dem också har problem med alkohol och för inte så länge sedan förstod jag att det började bli riktigt illa. Jag bestämde mig för att åka hem till honom oannonserat och prata bara jag och han och det blev ett väldigt bra samtal. Han var helt öppen för mig om sina problem och han har precis köpt ett nytt hus och träffat en ny partner så han var väldigt motiverad för en nystart nu, han insåg själv att att allt kommer gå åt helvete annars.
Inför nyårsfesten var vi oroliga hur det skulle gå men när han meddelade att han skulle köra på nyårsafton blev jag väldigt glad. Han är en så oangenäm person onykter och i motsatsen så fin. Jag hoppas så innerligt att det kan vända för honom och jag tänker att jag kan ha en bra möjlighet att stötta med den erfarenhet av vad jag själv gått igenom. Med den erfarenheten vet jag ju dock att det inte spelar någon roll vad nån annan gör eller säger om man inte själv vill. Jag får inte kännas som en kontrollant och vet inte riktigt nu hur jag skall bete mig fortsättningsvis.

Ett litet sidospår jag håller på att testa nu är att dra ned på kaffe. Har på senare tid märkt att även detta blivit ett beroende jag inte mår bra av och jag känner att jag inte vill inte vara beroende av någonting längre! Jag läste på en del och började sakta i december att fasa ut och den första tiden var verkligen stentuff. Blev inte av med den mest besvärliga huvudvärken innan efter ca 2-3 veckor! Då förstår man verkligen att det faktiskt är ett beroende...
Efter ca en månads uppehåll blev nyårsaftonskväll det första tillfället jag provade att ta en kopp och det blev minst sagt inte lyckat... Från att sitta och gäspa vid 22 tiden till att knappt kunna sova hela natten.
Hela söndagen blev uppochner och jag hade sån sömnbrist att jag kände mig bakfull! Vidare in i denna veckan har jag varit galet trött och även huvudvärk från och till.
Så det här med kaffet är väl lite stökigt nu... men jag har ju iaf lärt mig att när jag vill prova en kopp nästa gång så gör inte det kl 22 på kvällen!

@Pianisten Hej! Härligt med nykter nyår! Man märker väldig tydligt vilka som skulle må bra av att skippa alkoholen. Jag har pratat med några st, sedan jag själv slutade dricka för 3 år sedan. Men man kan som sagt bara bara delge dem ens egna positiva erfarenheter av alkoholfrihet, och hoppas på att personen i fråga får inspiration.

Intressant att du märker av kaffets egenskaper så mycket. 🧐 Det är nog mer beroendeframkallande än vad man tror. Själv dricker jag väldigt lite kaffe, men har tänkt på hur desperat tex min fru behöver få i sig kaffe varje morgon. 😳 Jag har även reagerat på flera andra att dom ”behöver” ha kaffe väldigt ofta under dagarna. 🤔

Ha det bra!

@Pianisten Härligt med din bror, hoppas han är mottaglig för din hjälp med stöd av din egen erfarenhet.

Häftigt med kaffet! Och att inte vilja vara beroende av något! Jag har börjat svaja mig in på den vägen jag med! Tänkt på det de senaste dagarna bara att lägga ner både kaffet och nikotinet. Jag har börjat trappa ner all fall. Så himla kul att läsa att det finns någon mer som vill bli av med alla beroenden❣️

Kram

Ja det där med kaffet är en spännande område när man börjar läsa om det. Jag tänker inte att jag skall bli helt koffeinfri längre fram, det har ju faktiskt visat sig att det har vissa positiva egenskaper för hälsan och även t.o.m. korrelation med längre livslängd. Men som med i princip allting annat handlar det om dosen. Koffein är faktiskt klassat som en drog och det är slående när man pratar om det hur det påminner om vilken drog som helst. När man använt det länge och med hög dos så tappar det funktionen, istället blir du beroende av det för att fungera normalt, komma igång på morgonen eller som i mitt fall, för att inte få huvudvärk som är ett abstinensbesvär. Just resonemanget att "mitt mål är att kunna dricka kaffe mer normalt i framtiden" är också skrämmande likt hur man resonerat kring alkoholen.
Men, kaffet har ju tack o lov inte i närheten de negativa effekter som ex. alkoholen har så man behöver ju inte vara jätterädd, det korrelerar inte med dålig hälsa utan mer allmäntillståndet. Trötthet, bli skakig, uppstressad och rastlös. Det kan faktiskt ha en väldigt negativ påverkan för personer med ångest.
Det positiva är -om man kan hålla sig till en låg dos vill säga -att man kan använda det vid tillfällen där du faktiskt behöver lite energin utöver det vanliga, då det kan ge en tydlig effekt. En tenta, en sen bilkörning, i idrottsprestationer.
Det jobbiga jag märkt hittills är den sociala biten. Att samlas kring kaffepausen på jobbet är inte alls samma känsla med ett glas vatten och tyvärr är det flesta alternativen sämre som i vår maskin där det finns varm choklad eller blåbärssoppa. Man kan dricka te, men det innehåller också koffein, mer än jag visste! Ett vanligt te som Early Grey är ungefär som en halv kopp kaffe.

@pinanisten jag är stor konsument av kaffe. Jag petar nog i mig runt 15 koppar/muggar varje dag. Jag dricker aldrig kaffe under kvällen. Det är under min aktiva tid på dagen alla dessa koppar kaffe inmundigas. Jag har aldrig tänkt på hälsorisker av att dricka mycket kaffe. Det kanske är dax att tänka över sin kaffe konsumtion. Vilka koppar är goda och vilka dricks av gamla vana? Vissa situationer innebär automatiskt en ny kopp. Hum, det här är något nytt att tänka över. En dag i taget 😎

Hej å hopp på trettondagen!
@Mrx 15 koppar var klart nån av den högsta konsumtion jag hört men känner du själv inga problem så är det säkert inget du behöver göra ett problem av 🙂 Det verkar trots allt inte ha nån större inverkan på hälsan, sen är ju frågan om det gjorts nån studier på en sån mängd.

Mycket lugn fredagskväll här. Frugan och jag har utökat det nyttiga spåret med kosten. Saken är att hon skall opereras om en månad (inget alvarligt) och har blivit rekommenderad att tappa ett par kilo inför narkosen. Så i och med det så bestämde vi ihop att köra Januari med helt "clean eating".
Bortsett från att det är lite tungt att sitta här bredvid barnen med godis och chips så mår man ju bara än mer väl av det här men man börjar väl se ut som nån slags hälsofanatiker. Ingen alkohol, inget kaffe, tränar och ingen onyttig mat. Vad härnäst liksom 😄
Får väl bara försöka passa sig nu att inte ha allt för många saker i luften och få nått övermod. Kan lätt sluta i pannkaka med alltihop men just ikväll känns allt bara väldigt fint.

Nuet.

Har börjat kolla på ett tv-program där ett gäng kändisar äventyrar i Nepals naturområden. De pratar mycket om hur svårt det är att ta in att de är där och verkligen KÄNNA allt det otroliga de upplever omkring sig, vara där i NUET.
Är det någon här som verkligen känner att de lärt sig leva i nuet? Det pratas ju väldigt mycket om det nuförtiden men kan verkligen människan det och vad är att leva i nuet? Det är ju väldigt, väldigt få stunder om dagen man faktiskt inte är "på väg" till någonting alls. Kan man leva i nuet samtidigt som man är påväg?
I min värld är nuet det som sker utanför vårt huvud, när man kan göra saker där man inte behöver tänka, bara lyssna på sina sinnen?
Att titta på en solnedgång, utan Instagram-bild(!) kan vara ett exempel jag kan se framför mig men hur ofta gör man det, särskilt den här tiden i vårt land? 🌨🌨🌨

Jag tror det är ett samhällsproblem idag med alla våra distraktioner, stora drömmar och egenkrav. "Jag ska bara... sen kommer jag vara lycklig"
Har ska man kunna vara i nuet en helt vanlig grå vardag. På jobbet, i mataffären, hemma kring barn och familj?

När är du i nuet??

@Pianisten Ja det där är klurigt, jag försöker själv förstå mig på det där. Är det att man ska landa i det man gör just för stunden och försöka känna sig lugn och harmonisk i det? Inte stressa till nästa grej?

@Pianisten Jag tänker att nuet är att göra en sak i taget. Tex ta ett möte i taget eller en arbetsuppgift i taget. Att vara närvarande i nuet när man interagerar med andra gör skillnad som natt och dag.

Tänk chefen som sitter ner, andas lugnt, lugnt kroppsspråk, tittar dig i ögonen, lyssnar på vad du säger och ställer motfrågor. Eller chefen som kollar mail och sms med vänsterhanden under tiden. Får ett samtal som hen ”måste ta”, som tittar över huvudet på dig för att ha koll på vilka som kommer där 🤔 Vilken chef tror du medarbetarna känner mest tillit till?

När man lever i nuet ältar man inte det som varit och planerar inte framåt (middagsmat, förskolehämtning etc). Inte just då. Planeringstid har man avsatt dagligen - och då jobbar man stenhårt med sin kalender. Skriver listor.

Jag är väldigt här och nu. Minutiös planering, kommer aldrig i sista minuten, stenkoll på allt som ska göras. Då kan jag njuta nu, nu, nu för jag vet att inget slår mig i huvudet och jag missar inte tåget.

Kram 🐘

Tänker att stress är en stor faktor som hindrar oss att vara i nuet och planering kan vara en stor hjälp till det. Många lever dock ett jäktigt liv idag utan att kunna göra mycket åt det i stunden. Exempelvis i barnåren som heltidsjobbande föräldrar, dagis, skola, fritidsaktiviteter så vet jag av egen erfarenhet att en sån sak som planeringstid kan vara svår att ta sig tid till. De stunder som kommer mellan alla måsten förmår man inte mer än att sjunka ner i soffan. Det blir en lång och lite tuff inkörningsperiod för att starta den goda spiralen men det blir ju det i långa loppet, för varje planering du lyckas klämma in så frigör du tid för dig själv framöver.
Jag har börjat försöka jobba enligt en sak i taget principen. Mitt arbete är väldigt utmanande på den punkten. Jag har många ingångskanaler för nya uppdrag. Mail, telefon och besök. Det är en fråga om att prioritera varje dag och i varje stund avgöra om man måste avbryta det man gör för att lösa en ny uppgift som är mer akut, det är minst sagt daglig stressprövning. Vissa dagar klarar jag att plocka fram den insikten att jag kan ju bara göra en sak i taget och ju mer helhjärtat och fokuserat jag gör det desto stressfriare blir det. Andra dagar finns den inte med mig, som att jag redan hunnit komma in i stresspiralen och då är det svårt att ta sig ut.

Jag tycker det är väldigt svårt att landa i det man gör här och nu när man gör väldigt tråkiga saker, då är det väldigt lätt att alltid se ett steg framför sig när man får bli klar, den är lite knepig.
Kanske har du lärt dig denna förmågan @Andrahalvlek för att det varit nödvändigt med din dotters behov?

@Pianisten Så kan det absolut vara. Hon är väldigt närvarande i nuet - och planerar samtidigt rätt långt framåt. Men det är alltid hennes dagsform som avgör i slutändan. Jag har lärt mig att ha noll förväntningar. Allt blir som det blir, oavsett vilka förväntningar jag skulle haft innan.

Meditation/mindfulness är bra om man vill träna sig att vara i nuet. Det hjälper i stunden förstås, men även all annan tid. Faktiskt.

Kram 🐘

Jag tycker att det gå extra bra att vara i nuet om man är tillsammans med någon annan levande varelse- och liksom är tyst. När man fikar med ett litet barn och det blir tyst för en sekund. Att vara med sin patent- kanske inte umgås men ibland betrakta den personen lite på håll eller nära. Att vara med katter- riktigt bra nu-grej. Jag blir väldigt medveten korta stunder om att vara levande ihop med någon annan levande och det är just det som förenar oss där och då.
Såklart om jag tittar på stjärnhimlen en klar kväll, men kanske framförallt när jag stannar upp i något sorts samspel med andra.
Det blir ofta en stark känsla av närvaro och ofta kärlek i den stunden!
Mina 5 cent 😊

@Se klart att vara här och nu med andra är ett bra exempel. Det finns sorgliga stunder apropå det jag tänker på ibland, t.ex när man kommit hem från jobbet och bara skulle kunna vara tillsammans sitter alla och stirrar ner i varsin telefon, i varsin värld. Det är sorgligt, telefonen själ verkligen så mycket av våra verklighet.
Jag och min fru brukar promenera och det är ofta väldigt givande stunder där vi verkligen kan prata på ett avslappnat sätt och jag känner mig här och nu. Vi kan också göra helt motsatsen när vi är ute på tumanhand, kanske en middag eller så. Då kan vi sitta helt tysta i varandras sällskap, bara vara, titta på folk och vi båda njuter av det. Med människor man tycker om behöver man ibland inte säga så mycket det räcker att vara i varandras sällskap.
Jag har också bara det senaste insett att ta vara på de små stunder man har med barnen. Förut har jag känt en börda av vareviga kvälls nattande men nu ser jag det som en stund att bara vara tillsammans. Min lille son, 8 år vill gärna att man kryper ner en stund jämte honom under täcket och värmer upp sängen, det är ett underbart tillfälle.

På lördag är det 3 månaders nykterhet 💪 Jag tänker faktiskt inte så mycket på själva drickandet längre men jag har då och då funderat lite på hur framtiden skall bli. Vi pratade om det jag och frun häromveckan. Hon saknar det inte alls. Jag erkänner att jag ibland kan sakna den där första ölen, på fredagskvällen, den är god men sen är man ju ändå inte nöjd. Oavsett, om jag skulle välja att dricka på nått sätt igen så skulle det inte vara aktuellt att återinföra någon fredagsöl.
Om jag ser nån form av fortsatt drickande i framtiden så skall det aldrig ske på nån sorts rutin. Aldrig någon form av berusning inför mina barn eller drickande i tv-soffan.
Tillfällen jag eventuellt skulle kunna se framför mig är när man går ut en kväll med vänner. Eller kunna ta ett glas vin till en middag. Det känns avslappnat och okomplicerat. Jag tror det viktigaste är att alkoholen förknippas med så få situationer som möjligt. Människan är ett extremt vanedjur som utan att själv välja kommer vilja göra samma sak, på samma plats, på samma tid som man brukar göra.
Jag är långt ifrån färdig med mina funderingar och just nu väger nykterheten betydligt mer, det finns liksom ingen riktigt bra anledning att dricka som håller hela vägen. Bara en oändlig mängd anledningar att inte dricka. Hälsa, psykiskt välmående, inga bakfyllor, energi, aldrig problem att ta sig hem, bättre förälder/förebild, ekonomi, osv.

@Pianisten Härligt att du har hittat stunder av glädje i vardagliga ting. Det kan du tacka nykterheten för 🙏🏻 Alkoholen tar ifrån oss förmågan att känna glädje i vardagen. Hela livet blir en transportsträcka till nästa fylla.

Kram 🐘