Vissa saker gör jag alltid i sista minuten. Som att betala räkningar. Jag kunde gjort det igår, jag hade lagt fram högen. Men nej, först ikväll efter kören blev det gjort. Varför? Samma sak med vissa andra saker, som att lämna in deklarationen (som blivit enklare sen man gör det i mobilen), boka besiktning, boka tid för service av bilen, boka tandläkartid, boka tid för däckbyte - alltid i sista minuten.

Är alla såna eller är det något fel på mig? Det kunde förvisso ha varit värre, jag kunde gjort saker för sent. Ibland tänker jag att det kanske beror på mitt yrke, som journalist behöver man ju alltid förhålla sig till en deadline. Eller inte numer förresten, på webben kan man publicera sig dygnet runt och när som helst.

Förr hade vi en tydlig deadline kring midnatt och man jobbade väldigt tydligt mot klockan. Det gör vi förvisso fortfarande, eftersom vi försöker sluta jobba när arbetstiden är slut. Går sådär, men idag blev jag klar fem minuter innan arbetstiden var slut, kl 16.55, tjoho! Har inte hänt tidigare under dessa sex veckor. Klockan brukar alltid passera 17.15 och oftast även 17.30 innan jag kan stänga av min dator.

För övrigt har jag helt släppt det gamla jobbet. Totalt. Jag har stängt den dörren rejält. Fullt fokus på det nya - och en massa saker att lära mig. Nu är snart sjätte veckan slut och jag börjar ha riktigt bra koll faktiskt. Så mallig och glad känner jag mig över det. Gamla tanter kan också 😉

Jag har tidigare i mitt liv sagt att det tar ungefär två månader att komma in i jobbet på en ny arbetsplats, och det verkar stämma väl även den här gången trots att det är evigheter sedan jag bytte jobb senast. Och trots att jag har blivit äldre, och då krävs fler repetitioner. Allt kan man lära sig, men man behöver nöta, nöta, nöta mer när man blir äldre. Har jag märkt.

Ser det hos kollegor också. De som är omkring 20-strecket tar in allt direkt, det krävs knappt upplärning. Kollegor omkring 60 har en motig uppförsbacke när de ska lära sig nya saker, och en del orkar bara inte lära sig mer saker. Jag har förståelse för det, men ingår det i jobbet så har man en förbannad skyldighet att faktiskt lära sig.

Jag gillar generellt att lära mig nya saker, men jag vill helst välja tillfällen själv - inte bara få en överraskning kastad i knät. Jag får energi av att lära mig nya saker, det stimulerar verkligen mitt sinne. Bäst av allt är ändå att mitt nya jobb är så förbannat roligt 😍

Kram 🐘

@Andrahalvlek Min man är också sist med stt betsla tex räkningar. Jag har alltid marginaler. På det mesta faktiskt, och ibland är drt lite dumt eftersom jag då hinner bli ganska frustrerad över att " inget händer" om man väntar på att nåt ska ske ftån nån annans håll. Fast deadlinen inte är passerad. Och mitt sätt stressar säkert andra som inte har det sättet.
Grattis till att jobbet börjar sätta sig!!😍🌷🌼

Jag såg en jättebra föreställning ikväll av en kvinna som har överlevt alldeles för många år av sitt liv - nu vill hon leva istället ❤️

Så hon skrev en bok om sina erfarenheter och gjorde en föreställning på samma tema. Helt utan tidigare erfarenheter av någotdera. Det var hennes dröm - att stå på scen.

I sitt bagage har hon bland annat dålig självkänsla, ätstörningar och HSP (high sensitive personality). Hon har hittat många verktyg, men går ändå på nitar ibland. Hennes budskap: Fullärd blir man aldrig, men man får aldrig sluta kämpa.

Jag köpte en solgul tröja med budskapet ”Mind the gap - there is magic in between”. Den ska påminna mig om mellanrummen. Eller som jag brukar säga: ”Dansa, pausa, dansa, pausa”.

Chill helgkram 🐘

PS. Emma som gör föreställningen är en tjej från småstaden där jag bor, som varit ute i världen och sen hittat hem igen, fyra barn. En helt vanlig tjej. Jobbar inte alls med showbiz egentligen. Otroligt modig, trots sin tuffa bakgrund. Vilken jävla resa hon har gjort! Sjöng och dansade också, helt okej. Inte wow, men det stämde väl med hennes budskap: ”Älska mig för den jag är”. Hon sjöng just den låten till Josefin, som var hennes barndomsidol ❤️

@Andrahalvlek Wow, vilken kvinna! Och vilka bra budsksp! Nej fullärd blir man aldrig, och nitar kommer man gå på. Kan man läsa hennes bok på något sätt? Är den utgiven?
🌼🌷💞

@Sattva Jag har inte läst boken, bara sett föreställningen som är baserad på boken. Och den var fantastisk. Det var en föreställning som var mindblowing i stunden OCH som kommer att fortsätta leva med mig länge. Orden får liksom landa i mig och fortplantas in i mig, ta nya skepnader och tolkningar. Så funkar det med igenkänning, det ger både bekräftelse och inspiration.

Kram 🐘

Imorgon har jag uppnått 91 dagar med minst 12.000 steg/dag och 0 choklad, tjoho! 🥳🥳🥳

Nu är jag redo för nästa steg. Nu ska jag kombinera ihop ett antal bra övningar med kettlebell och träna på onsdagar och lördagar.

Jag ska sätta ihop en peppig låtlista just för detta ändamål. Tips på låtar?

Kram 🐘

Du är imponerande! Jag är urusel på att komma ihåg låtnamn men jag skulle välja både såna som gör mig lite arg… eller där man slår sig fram, tar i, och såna som gör en lite lycklig. Orkar inte försöka skriva titlar på engelska - autocorrect förstör helt.
Ha en fin söndag med en extra timme.

Musikstilen kallas Palm Wine Music (eller Maringa). Palmvin är det mest lömska jag någonsin druckit !! Det fanns/finns ju en öl från Danmark som sa att "Den är lömsk" men det är bara förnamnet på palmvinet !! Den smakade som god saft så det fanns inga varningssignaler men när jag skulle resa mig upp så hade allt vin samlats i benen och jag hade klara svårigheter med att stå upp :-)) Huvudet var konstigt nog helt (??) klart :-)) En väldigt märklig känsla !!

Tack för tips om låtar! Jag letar på för fullt - fler tips mottages tacksamt!

Den första låten som flyttade in på min nya låtlista var ”Utan dig” med Miss Li. Först trodde jag att hon sjöng om ett ex, förstås. Sen tänkte jag att hon kanske sjunger om alkohol? Hon har kanske blivit nykter? Meningen ”slutat ta varannan vatten” kan man tolka som att hon har slutat dricka måttligt och nollat helt.

Och Miss Lis låt ”Instruktionsboken” kan man tolka som ambivalensen innan beslutet att nolla. Jag vet efter hennes medverkan i ”Så mycket bättre” att hon hat haft en ångestproblematik med återkommande skov av depression, att hon praktiserar vita månader etc. Hon har kanske kommit till vägs ände och liksom jag insett att alkoholen SKAPAR den psykiska ohälsan. Och att livet utan alkoholen är SÅ mycket mer balanserat. Om det är så, så är hon en ännu större idol i min värld 😍

Båda låtarna ska göra mig sällskap när jag tränar kettlebell.

Kram 🐘

Idag efter min morgonpromenad har jag diskat, sopsorterat, dammsugit, städat badrum, rensat avloppet i handfatet, vikt ren tvätt och lagt in i garderoben, och sorterat ut gamla utväxta/utslitna kläder ur träningsgarderoben. Det tog totalt drygt en timme (liten lägenhet). Och ändå har jag dragit på det alldeles för länge.

När jag har mycket att göra, som med jobbet de senaste veckorna, så skiter jag i sådant. Det är inte viktigt i min värld. Jag bor ensam, ingen kommer hem hit och ser skiten, och jag stökar inte ner jättemycket. Men det är otrivsamt att dela lägenhet med dammråttor, och stoppet i handfatet har retat mig till förbannelse i flera veckor.

Det handlar inte om varken tid eller ork, eller jo, det handlar om bristande mental ork. Mental ork att faktiskt börja göra vissa saker och sen slutföra. (Idag skrev jag en lapp faktiskt, och betade av varje punkt i rask takt.) Att jag skulle orka kvällstid efter jobbet är uteslutet. Och jag prioriterar mina promenader och alla andra åtaganden som jag har för tjejjouren, till min dotter och mamma. Det går före. Att umgås med vänner och hitta på roliga saker går också före. Att skriva här går före 😍

Fast idag efter min linedance köper jag hämtmat, någon måtta på duktigheten får det vara för en helg 😉

Kram 🐘

Fint fixat @andrahalvlek. Jag är en städare och fixare- det är viktigt för mig att ha det fint omkring mig- ett intresse? Men jag har inga som helst tankar kring hur andra gör. Värderar inte. Vi är olika- så bra, viktigast att prion är - prio. Hinna med rätt saker.
För mig kan pysslet hemma också vara avkoppling. Njut, egentid, bok i lurarna.
Skickar med en bra låt!
”Rain on me” - får ALLTID igång mig (Rhianna mfl) Kram! 💕

Har nu sett det första avsnittet av ”Behandlingen” som finns att se på Kanal5play nu.

Några reflektioner:
1) Så sorgligt att se deras dåliga mående.
2) Så otroligt slitna de är, Kleerup kan inte ens prata 😢
3) Informativt att se hur en behandling kan gå till. Och hur viktigt det är att gå in i en behandling med öppet sinne.
4) Så otroligt modiga de är som outar sig så här!
5) Nackdelen är att de är så slitna att många som tittar nog tänker ”så illa är det inte för mig”.
6) Programmet väckte hittills noll igenkänning hos mig.
7) De kommer inte att nå något resultat på ynka tre veckor så jag kan lika gärna sluta titta. Mår bara dåligt av att se andras misär på det viset. Det blir lite freakshow tyvärr 😢

Kram 🐘

@Andrahalvlek Har inte sett programmet o gör nog inte det heller...
Men, vad duktig du är med över 90 dagar utan choklad!!! Och stegen också såklart, men chokladen hade jsg verkligen fått kämpa med! Mitt nästa år ska ju vara smågodisfritt. Inklusive choklad. Men jsg kommer fortsätta göra mina rawfoodchokladbollar😇