7.000 steg bredvid havet och i bokskog blev det. Lovely ❤️ Solen kom fram precis när jag skulle njuta av kaffe och laxmackor. Man kan bli euforisk för mindre.

Min bästa kompis, som jag såg Gardell ihop med igår, är en hårsmån från utmattning. Så nu blir det coachning IRL också. Alla mina husmorsknep ska hon få ta del av - i lagom dos. Redan idag återkopplade hon med tre saker som hon faktiskt har gjort idag, för att förbättra sitt mående. Alla tre saker handlade om att avboka ”måsten” i någon form. Applåder fick hon av mig förstås ❤️

Jag skrev till henne att hon kan tänka på sitt mående som ett bankkonto. Man kan inte bara ha utgifter, man måste ha intäkter också. Regelbundet. Man måste göra saker som man själv mår bra av ❤️ Om inte varje dag så varje vecka åtminstone.

Det vore konstigt om jag inte blev lite klokare efter två perioder av utmattning (2007, 2018). Men alkoholen var i mitt fall pusselbiten som gjorde en enorm skillnad. Min kompis har inte alkoholproblem, hon behöver jobba med andra bitar mer.

Idag har jag fyllt på mitt må-bra-konto. Först långpromenad i ett vackert naturreservat, sen en timmes höneblund och slutligen en timme linedance 😍 Nu är mina batterier laddade inför nästa jobbvecka!

Kram 🐘

Vad är det med mig och måndagar? Orkar inte ens trötta er mer detaljer. Är bara glad att dagen är slut - nu hoppas jag på en mycket bättre tisdag. Avslutar dock kvällen med svid i halsen/näsan och det känns oroväckande. Min start på det nya kontoret gick inte så bra som jag hade hoppats, redan imorgon är det kanske bäst att jag stannar på hemmakontoret. Jag är helt enkelt livrädd att råka smitta andra.

Symtomet svid i halsen/näsan är så luddigt. Det kan utvecklas till en rejäl förkylning på några timmar, eller dra sig tillbaka lugnt och stilla igen. Lite svid i halsen kan jag nästan känna var och varannan dag under vinterhalvåret, men det blir oftast inte mer än så. Att dra på stora trumman varje gång känns ju otroligt bökigt 😫

Eller så är jag bara placebosjuk, eller inbillningssjuk kallas det kanske? På dotterns boende var tre sjuka i helgen och jag sov hos henne i fredags. (Träffade bara henne.) Ikväll bröt hon ihop och grät över en sak, inte alls likt henne. Imorgon kan det vara hon som är sjuk och sen är jag kanske näst på tur. Och jag har kanske smittat min kollega 😢

Jag är inte ett dugg rädd för covid för egen del, men dottern bör INTE få skiten med tanke på hennes grundsjukdom. Och jag tror förstås inte att alla förkylningar är covid, men lite nojig är jag allt. Generellt äventyrar vi dessutom verksamheten om halva styrkan blir smittad, av förkylning eller covid.

Jag har avbokat mitt besök hos psykologen nu på onsdag och Marianne Mörks föreställning på onsdag kväll struntar jag i att gå på också. Vill helt enkelt inte utsätta mig för så mycket folk just nu. Tyvärr tror jag att höstlovet 21 kommer att vara lika avgörande som sportlovet 20 vad det gäller smittspridning. Vårt sjukhus gick upp i stabsläge idag pga många svåra covid-fall.

Men mina 12.000 steg har jag fått ihop idag också, heja mig!

Kram 🐘

Inget svid i hals och näsa idag, heja mitt immunförsvar. Nu griper jag an mig den här dagen med ett enda fokus: Skapa kontroll över vad jag håller på med. Om utsidan är rörig så måste insidan vara desto mer målinriktad. Jag ska också reclaima min nya arbetsplats fullt ut, och där tror jag på konceptet några dagar i rad och sen hem och vila hjärnan någon-några dagar. Så mina avbokningar för imorgon står fast.

Kram 🐘

Grattis forumvän och vapendragare i nykterhetslivet! Svid i halsen/näsan var det jag hade när jag bestämde mig för att stanna hemma från ett fysiskt stormöte. Hade varit kul (not) att vara den superspridaren… Så bra att du tänker till och bokar av. Kan bli vår nya devis rentav.
Önskar dig en avkopplande kväll! Kram 🥰

Tack alla ❤️ I morse var svidet puts väck. Men ikväll är det tillbaks. Så ons-fre jobbar jag hemifrån för säkerhets skull, och hoppas att ett lite lugnare tempo är precis vad mitt immunförsvar behöver just nu. (Jag får sova ytterligare 30 min på morgonen och kan ta långlunch med höneblund.) Blir jag riktigt kass får jag förstås sjukskriva mig. Dit hoppas jag slippa komma.

Idag kändes det om inte dubbelt så bra, så åtminstone halvt dubbelt så bra. Hyfsad utvecklingsprocent ändå!

Kram 🐘

PS. Jag vet att ”halvt dubbel” är ett konstigt begrepp, men praktiskt. Vår dotter har en medicin hon tar 3 gg/dag. Blir hon lite krasslig får hon ”halv dubbel dos”. Jättelogiskt. Tycker jag.

Jag fick myror i huvudet av halv dubbel 🤪 En halv dubbel är väl en hel va? Dubblera 100 och du får 200. Halvera 200 och du får 100… Eller menar du att 100 halverat är 50, och sen dubblerar du 50 och får 100… Nä jag fattar inte… Men så länge du förstår vad du menar, och dotterns medicinering blir rätt så är det ju ingen fara med det 😊 Skönt att du fick en något bättre dag iaf. Även i min ände var tisdagen bättre än måndagen. Det är nåt med måndagar… Kram

@Mirabelle G-S Haha 🤣 Du är inte den första som reagerar så. Kanske tänker jag helt fel? Dottern får 10+10+10 mg. Är hon sjuk med feber får hon dubbel dos, dvs totalt 20+20+20 mg. Är hon bara lite krasslig får hon totalt 15+15+15, dvs halv dubbel dos. Är hon riktigt sjuk får hon trippel dos, dvs totalt 30+30+30. Så sjuk är hon dock väldigt sällan.

Kram 🐘

Vet ni, idag har jag dubbel anledning att fira! 🥳🥳🥳 Min app Nomo visar att jag har varit nykter i 640 dagar, hyfsat jämn och bra. Dessutom la jag in min promenadstreak som en ny ”klocka” i appen också - och det visade sig att jag just idag har uppnått 100 dagar! Jag började den 2/8. Det trodde jag aldrig om mig själv, att jag skulle traska 12.000 steg så många dagar i rad.

Och precis som med nykterheten tänker jag att min promenadstreak får fortsätta ”tills vidare”. Jag inser att mörker och busväder kan sätta stopp, liksom eventuell sjukdom, men jag kämpar på en dag i taget. Och om jag missar en dag får jag börja om på 1 igen helt enkelt, svårare är det inte, men det ska bli kul att se hur länge streaken kan fortgå. Svidet i hals/näsa håller sig på mattan hyfsat, men man vet ju aldrig hur sådant svid utvecklas.

Fördelen med att göra en streak, det vill säga utföra en vissa sak varje dag, är att man verkligen etablerar vanan. För mig känns det helt naturligt att planera in mina promenader - oavsett vad som står i kalendern i övrigt. På vardagar delar jag upp det på morgon, lunch, kväll och på helgerna brukar det bli en längre promenad mitt på dagen och sedan en kortare på morgonen eller kvällen.

Jag vet numer vilka rundor jag ska välja utifrån hur många steg jag behöver få ihop framåt kvällen. Ikväll återstår bara 1.500 steg att få ihop, eftersom det blev en längre lunchrunda, och det är raskt gjort. För mig motsvarar 1000 steg ungefär 1 km och 10 minuter. Det beror ju på hur långa steg man har och hur snabbt man går.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Bra där, Grattis! Det är ju som med nykterheten, det gäller att bli van vid att vara nykter. Det är ju dock väldigt många fler vanor som måste sätta sig, vilket i sin tur tar längre tid. De första tre månaderna fick jag nöta på med en massa vardagliga saker. Tex att inte dricka öl när jag skottade snö.😅 Vid 6 månader hade man vant sig vid lite fler grejer, tex en nykter Påsk. Vid 1 år började man bli riktigt van vid att vara nykter vid de flesta situationer som förr innebar alkohol. Och nu under det andra året sitter alla vanorna som en smäck, och allt känns lugnt. Personligen tyckte jag allt var lugnt redan efter ett halvår, men det kunde tydligen bli ännu lugnare. 😍

Kram

@Torn Tack ❤️ Ja, det handlar till 70-80 procent om vanor. Hitta och bibehålla nyktra vanor eller dagliga promenader, eller båda. Min andra midsommar kändes plättlätt, och att det snart är jul bekymrar mig inte ett dugg.

Kram 🐘

@Se klart Tack ❤️ Jag har liksom halvautomatiserat planeringen och utförandet av promenaderna, på samma sätt som jag tidigare i livet har planerat/utfört veckohandling, barnens aktiviteter och fixat gympapåsar. Det var inget betungande back the days, och lika lite känns det här betungande nu.

Tricket är nog att göra det varje dag, inte börja förhandla med sig själv utan bara göra det. Att jag nu uppnått 100 dagar i min promenadstreak sporrar mig att sikta mot 200 dagar!

Kram 🐘