Min äldsta dotter kom hem hit redan vid elva så vi åkte och köpte present till farmor (kex, oliver och ostar), letade upp tre hittaut-kontroller och sen hade vi lite hemma-spa här hemma innan vi åkte till kalaset. Hon hade med sig lite presenter på det temat, bland annat ett ljuvligt doftljus med lavendeldoft och färg till mina ögonbryn. Även de har blivit grå ?

På kalaset kom ex-svärmor direkt med en flaska vitt alkoholfritt vin till mig ❤️ Och hon sa när vi hade en stund för oss själva att hon tycker att det är jättebra att jag har slutat dricka alkohol helt. Hon är ju väl införstådd med min historik, min psykiska ohälsa och sömnstörningar. Själv hade hon tänkt till sa hon, och hon hade precis haft två helvita veckor. ”Det blir så lätt när man går här hemma att man dricker lite vin både då och nu”.

Enda nackdelen är att man blir så gräsligt kvällstrött som nykter. Kl 21 var jag helt förbi av trötthet och orkade inte stanna en minut till. Å andra sidan blir det inte så sent då, och imorgon har jag ju en födelsedagsfrukost inplanerad. Jag har beställt pannkakor och nutella ?

Check på 75-årskalas som nykter, och imorgon blir det check på 51-årskalas ?

Kram ?

Bra jobbat!???
Hm... trött? Jag var tröttare när jag drack. Just det där att jag försökte verka pigg när jag var helt slut. Inte kunde man säga man drack för mycket och var helt sluut? Men i början var jag helt utpumpad, nu är det bättre?
Ha en bra kalasdag o kram?

Njuter just nu av den extra timmen i sängen som vintertiden har gett mig. Kan ligga kvar här ett tag innan lägenheten fylls med prat och skratt. Har fått order av yngsta dottern att ligga kvar i sängen ? Sen gäller det att krama ur varenda minut av umgänget, för snart drar äldsta dottern till Göteborg igen. Vi ses till jul härnäst.

Det verkar dock som om äldsta dottern och hennes kille byter bostadsort nästa sommar. Hon slutar då skolan och ska söka praktiktjänst som psykolog. Hennes kille har precis mönstrat och sökt sig till en specifik ort, och efter GMU lär han få fast tjänst där. Hennes chanser är också goda för fast tjänst där efter praktikåret.

Bäst av allt, av rent egoistiska skäl, är att det bara tar 2 tim och 25 min att köra dit jämfört med 3 tim och 40 min till Göteborg. ”Det kan man köra tur och retur samma dag om man vill” utbrast dottern glädjestrålande när hon berättade om framtidsplanerna.

Det känns sorgligt att de båda inte kommer tillbaka till länet som det ser ut nu. Samtidigt är det ju helt normalt, jag flyttade själv 30 mil när jag var i 20-årsåldern. De måste skapa sitt eget liv.

Men jag vill ju kunna hjälpa till när det är dags för barnbarn. Ser mina kollegor och kompisar verkligen njuta av tiden med barnbarnen ❤️ På något sätt ska det funka. Dottern har rätt, den sträckan kan man köra tur och retur samma dag om man vill. Och det vill man ju om det behövs, även om det inte är optimalt.

När jag och barnens pappa träffades på skola i norra Värmland slutade han skolan vid årsskiftet medan jag gick kvar på skolan ett halvår. Varannan helg pendlade han till mig på skolan, 70 mil enkel resa. ”Snacka om att vara kär” brukar jag säga till honom. På ett sätt är det häftigt att ha fått uppleva så stark kärlek. Hoppas bara få uppleva det igen ❤️

Efter att vi hade separerat tog det några år innan jag träffade min alkoholiserade ex-sambo. (Vi var ju ihop i 1,5 år och det var först det sista halvåret som jag förstod vidden av hans missbruk.) Jag minns att jag i början tänkte ”Hmm, det känns så konstigt i magen. Som oro men ändå inte. Aha, jag är kär!” Jag hade glömt hur det kändes att var kär. Och det var en gåva att få uppleva det igen då. Nu hoppas jag på tredje gången gillt i en inte alltför avlägsen framtid ?

Kram ?

Till slut blev det en present som stämmer helt med mina egna värderingar. Jag har väldigt svårt för att ge bort alkohol i present, även om det var presentförslaget som jag fick av barnens pappa. Han tycker att alkohol är bästa presenten i alla lägen. ”Det går ju alltid åt”.

Extra skönt kändes det att inte ha gett bort alkohol i present när hon på tu man hand berättade för mig att mitt alkoholstopp hade fått henne att fundera, så nu hade hon varit helt vit i två veckor innan kalaset igår. ”Det blir så lätt när man går hemma att man dricker vin i tid och otid av ren tristess.”

Jag köpte en korg på loppisbutiken Lindra, som jag sedan fyllde med oliver, ostar och kex som jag köpte i en lokal delikatessbutik, och i en lokal mejeributik där de tillagar egen halloumi och färskost av mjölk från en närliggande bondgård. På det viset förenade jag två av mina grundvärderingar - återbruk och handla lokalt.

Man ska ge bort presenter som man vill ha själv, det är en bra grundregel. Och till helgen ska jag göra ungefär samma inköp till mig själv. Lindrabutiken har precis flyttat in i nya lokaler, och av det jag såg kändes det som en guldgruva. Och ostar, oliver och kex är perfekt lördagsmys, både på tu man hand och självsam.

Kram ?

På födelsedagen???
Hoppas du får en fin dag med döttrarna.
Jag ser också fram emot att få barnbarn och att kunna finnas till hands.
För min del är det nog sonen som lär flytta. Dottern kan inte tänka sig att bo någon annanstans?
Kram⚘

Båda döttrarna har precis åkt, yngsta med sin pappa till huset och äldsta med sin kille till Göteborg. Själv är jag proppmätt av äggröra, bacon, plättar, nutella, jordgubbar, blåbär och kesella. Proppmätt och nöjd ? Nu ska jag chilla några timmar innan jag ska till min mamma och ställa om klockor och betala räkningar.

Ikväll ska jag bemanna tjejjourens chatt kl 19-21. Vi har dragit ner från tre timmar till två timmar, på mitt initiativ faktiskt. Den tredje timmen var dubbelt så jobbig som de två andra ihop. Kände jag. Men vi röstade demokratiskt i styrelsen, så fler än jag tyckte så.

Ska man bemanna chatten en gång per månad så måste det kännas hanterbart. Är det högt tryck blir man väldigt trött av att koncentrera sig i tre timmar utan paus. Man skriver med tre stödsökande samtidigt, och fyller på med nya när ett samtal är slut, så man måste hålla tungan rätt i mun för att hålla isär samtalsämnena. Är det lågt tryck blir man uttråkad som fan att sitta tre timmar och glo. Man kan ju inte göra något annat, bara vänta på samtal.

Jag hoppas verkligen att jag min födelsedag till ära får flera chattsamtal som slutar med en kommentar av typen ”Tack för att jag fick skriva med dig, det har verkligen hjälpt mig och nu känns det mycket bättre.” Det vore i så fall den näst finaste presenten idag. Den allra finaste var att få hänga med båda döttrarna i helgen ❤️

Kram ?

På födelsedagen, grattis till dina fina döttrar och en omtänksam svärmor. Grattis till de som chattar med dig ikväll och har förmånen att få ta del av dina insikter men också din kraft- den smittar vet jag av egen erfarenhet.

Grattis också till det nyktra livet så klart. Och så skönt att ha det beslutet bakom dig när barnbarn kommer. Känns som en mycket bra sak att aldrig förhandla med ett glas (eller tre) när en har ansvar för de viktigaste människorna.
I somras var jag med om att ett av mina barnbarn ramlade och slog sig, under mitt ”beskydd”. Inte på något sätt en händelse som gick att förutspå men känslan att vara helt och hållet nykter var bra. Jag har inte druckit några mängder med små barn men numera aktar jag mig för ”men JAG skulle ALDRIG”. Är det något jag lärt mig så är det att pålitligheten hos alkisar är på minus och nedåtgående.

Hoppas du får en skön kväll.
Och sist men inte minst, grattis till oss som har dig som vän och inspiratör. Betyder så mycket!
Kram ?

Stort grattis på födelsedagen! ???????????????????????????????????????????????????Tror jag fick till 51 ballonger.?
Har målat källartak hela dagen och höll på att missa att du fyller år i dag. ? Ser att du har haft en bra dag med härlig uppvaktning!

Kram

Jag ska inte kontrollräkna Torn ?

Mellan besök hos mamma och chatten hann jag med att cykla en mil och stanna och köpa med mig thaimat hem. Fått mycket gjort idag alltså.

Innan besöket hos mamma fick jag dessutom köra tur och retur till jobbet för att hämta datorn ? Trodde inte att jag behövde den i helgen, men jag hade glömt chatten. Min privata dator är död.

Tre chattsamtal hann jag med ikväll. Mest gripande var ett chattsamtal med en gravid ung kvinna vars mamma är döende i cancer. Hon var helt inriktad på att det var viktigt att bebisen skulle komma innan mamman dog. (Hon var i vecka 35.) Att det var synd att inte mamman kunde vara med på förlossningen, som de hade planerat. Och sen var hon orolig för att mamman har ont. Mamman har hemsjukvård hemma och sover mest.

Jag bekräftade henne i sorgen, och försökte få henne att förstå hur viktigt det är att hon är nära sin mamma nu. Så mycket som möjligt. Ligga bredvid henne, låta mamman känna bebisen i magen. Prata med henne, sjunga, visa gamla bilder och prata minnen. Gråta ihop, sörja ihop. Att mamman behöver hennes närvaro nu. Att ens barn alltid står ens hjärta närmast, oavsett hur stora och vuxna de blir.

Jag tror att jag fick henne att tänka lite annorlunda. Det sista hon skrev till mig var ”Nu ska jag gå in till mamma.” ❤️

Kram ?

Manfall på jobbet idag, så jag fick göra sådant jag inte ska göra. Igen. Suck. Kom hem en timme senare än normalt, och precis när jag stannade på parkeringen ringde min mamma och stimmade om en busstidtabell som hon måste ha hjälp med. Hon ska resa buss till sjukhuset den 9/11. Det är två veckor tills dess. Det är inte utan att man blir lite lätt provocerad när man inte ens hunnit det man hade tänkt att göra idag. Hon ringde dessutom tre gånger inom en halvtimme, helt döv för att jag var kort i tonen och trött som fan.

Ja ja, imorgon blir en bättre dag. Vid köksbordet, så jag kan cykla i dagsljus på lunchrasten. Cykla kl 18 i mörker och regn kände jag inte för ikväll, även om jag nog hade behövt det.

Kram ?

Tyst och lugnt vid köksbordet än så länge. Så befriande att slippa alla röster och intryck på jobbet. Endast rösterna på P3 som surrar lite i bakgrunden. Kommer jag någonsin kunna jobba på heltid på plats igen? Tveksamt.

En fråga till dig Sommarbarnet. Var du ”sommarbarn” som liten? Minns att jag hade flera kompisar som var just det. Varje sommar drog de till sin ”extrafamilj” på landet någonstans. Jag var alltid lika avundsjuk. Undrar om det ens finns ”sommarbarn” nu för tiden? Kollo finns, det vet jag.

Kram ?