Andra halvlek har inletts

Profile picture for user Andrahalvlek

Dagens björnbärsrunda blev cirka 10.000 steg och tog 2,5 timme. Hur mycket jag än plockar finns det tre gånger mer kvar som väntar på att mogna. Fick ihop en hel chipsskål idag också.

Hittade en massa lingon också och plockade lite, men det fick jag ge upp efter ett tag för annars hade jag aldrig kommit hem. Inte en kantarell i sikte någonstans, jag saknar verkligen svampblick helt.

2,5 timme höneblund blev det i eftermiddag också. Så skönt 😍 SUP får det bli imorgon. Tror inte att det ska blåsa så mycket.

Indisk hämtmat toppade den här lediga lördagen 😋

Kram 🐘

Profile picture for user Torn

@Andrahalvlek Härligt!😍 Finns det svamp, björnbär och lingon på samma plats hos dig? För mig blev det enbart svamp i dag. Kantareller och rätt mycket Karljohanssvamp. Men på de markerna som mina svampställen är finns inte en enda björnbärsbuske.😅 Du kanske letar svamp i fel terräng, och egentligen har bra ”svampblick”.😂

Kram

I 20 dagar har jag hållit i min streak vad det gäller minst 12.000 steg per dag och noll choklad. Hurra vad jag är bra! Det känns mer och mer naturligt, inte jobbigt alls faktiskt. Chokladstoppet har jag hållit i ännu längre, säkert dubbla tiden, men jag minns inte specifikt startdatum för det.

Kram 🐘

@Torn Nä, det är nog just det att svampar och björnbär inte trivs på samma ställen. Där jag hittade kantareller häromdagen, med min kompis hjälpsamma blick, var det mer granskog med inslag av lövskog. Där jag gick idag, direkt ut från min lght och en vid cirkel en bit bort, är det mest lövskog med inslag av tall. Men lingon fanns det en hel del. Även blåbär, fast de har börjat torka nu. Tröttnade dock på att plocka lingon rätt snabbt. Björnbär blir mer volym och det är godare.

Enda baksidan är att höger hand och arm är helt prickig av småsår, taggarna är verkligen vidriga. En del sår på fötter och smalben har jag också, man vill ju gärna ta sig så långt in i busken som det bara går. Någon som gått före har dock trampat upp rätt rejält innan, men ändå kan man inte undvika att bli ”taggad”. Men så får det vara, ett björnbärs-år får man stå ut med lite björnbär-sår 😉

Kram 🐘

Profile picture for user Sattva

@Andrahalvlek Härligt med björnbär!
Wow att vara utan choklad så länge! Äter du nåt annat eller är du helt utan "godis"?
12000 steg, hur mycket är det? Har aldrig haft stegräknare så har ingen aning! Duktigt iaf, bara detta att ta sig ut i ur o skur är ju mest hundägare som får till.
Verkar bli en solig dag idag också!🌟😊

Profile picture for user Se klart

God morgon,
Också ”taggad” av att plockat av sista krusbären- men åh vad jag skulle vilja ha björnbär.
Vad gäller svampen så är det i höst väldigt ont om kantareller- jämfört andra år. Här var det torrt för länge, innan regnet äntligen kom. Var på mina säkra ställen igår men fanns inte ett spår. Plockade lite blodriska och C-J.
Ska köra på något sorts streak förutom att springa från den 1/9. Noll glass tror jag.
Ha en fin dag, kram!

@Sattva I grunden motsvarar det 3 x 30 min promenad plus steg lite hit och dit. I fredags gick jag 12.359 steg och enligt mitt armband wifit motsvarar det totalt 9,18 km. Gårdagens 15.123 steg motsvarar 10,63 km. Och 12.000 steg är mitt minimum per dag.

Får se hur länge jag lyckas hålla streaken. I torsdags, då jag tog en spontan sovdag och kände mig lite låg, var jag ytterst nära att bryta. Men sen klädde jag på mig och traskade iväg framåt kvällen. Man ångrar aldrig en promenad. Och nej, jag äter inget annat godis. Efter middagen äter jag inget och sen blir det kvarg och rågkuddar innan jag ska sova. Igår toppat med björnbär 😋

Kram 🐘

@Se klart Noll glass låter tufft för dig. Det har ju varit din tröst. Men det är väl kanske just det vi behöver komma åt - att skippa trösten i form av socker. Chokladen var ju min tröst. Jag var ingen typisk chokladätare eller godisätare innan alkoholstoppet, det var väldigt tydligt ett substitut för mig. Som var helt okej, till och med önskvärt som en ”brygga”.

Men nu har det gått 1,5 år och jag behöver fokusera på att leva ett hållbart liv utan behov av att trösta mig. Regelbundna måltider/mellanmål och daglig rörelse är två viktiga pusselbitar för mig - och jag måste främja det levernet. Att genomföra en streak är ju verkligen att etablera en vana tänker jag.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Oh, man kommer långt på 12000 steg! Typ en mil om dagen går du alltså, det är ju superbra!
Jag tror absolut på streaks för att få en vana. Och så stärker det mentalt också. Att ha disciplin, göra fast man inte känner för det. Gäller bara att ha fingertoppskänsla där så man inte gör våld på sig själv, pressar sig över sina gränser.
Funderar också på hållbarhet. Gud vad viktigt det är, betyder allt i det långa loppet!

Stämmer @andrahalvlek och även om jag dragit ner jämfört med tidigare så är det just något tröstigt över det hela som jag vill komma ifrån. Ibland men inte alltid.
Åt/köpte aldrig godis eller sött innan a-stopp. Satte en ”ära” i att inte vara söt-sugen. Men jag drack väl min beskärda del istället och val mellan dessert/ost var ju lätt- osten innebar ju fortsatt vindrickande..: kram

Totalt två timmar på SUP, ett ofrivilligt bad (19 grader är okej), åt medhavd lunch på en brygga, en timmes höneblund, totalt 14.055 steg, diskat, handlat, lagat mat. Heja mig! En riktigt bra söndag 😍

Kram 🐘

Profile picture for user miss lyckad

En fantastisk Söndag låter det som❤️..Solen var härlig här i Skaraborg också..🌻..Jag lyssnade på finsk musik och lade sten till min terass, från morgon till kväll i princip..😅..Idag sista lediga dagen innan lite mjukstart på jobbet. Ha en fin Måndag..💕🍃

Aldrig får man vara riktigt nöjd. Just nu har jag för lite att göra på jobbet 😫 Det är ingen mening att dra igång något större projekt så jag förvaltar och sammanställer det jag har, informerar och förbereder för överlämning. Till vem? Ingen vet.

Vissa saker kan jag inte göra förrän vissa andra har tagit vissa beslut, och vissa har fortfarande semester. (Vissa = ansvariga chefer.)

Så jag lullar mest runt och tjötar med folk. Kul, men inte SÅ kul. Verkligen inte speciellt inspirerande, känns som ett mingel mer 😂 På den nivån är det. Några slutar, någon börjar, någon har varit långledig och känner knappt igen sig. ”Här har vi…” Känner mig som en värdinna.

Känns som jag står och stampar i farstun. Noll intellektuell stimulans och utmaning. Noll. Noll resultat. Andas. Acceptera. Okej, okej, okej.

För mycket och för lite skämmer allt. Det är ett av mina livsmotton.

Kram 🐘

@Andrahalvlek skrev:"Så jag lullar mest runt och tjötar med folk" Det låter ju helt underbart!😍 Njut av det är lugnt nu, det blir säkert fullt upp senare, med massor av utmaningar, stress mm.

Kram

@Torn Det är tur att jag är bra på att tjöta med allt och alla. Att jag inte är som min äldsta dotter som var lite orolig för sin jobbstart. Hon sa: ”Jag gillar ju inte att kallprata.” Det gillar jag, men jag vill känna att jag gör lite nytta också. Å andra sidan är det där kallpratandet också viktigt, alltid reder man ut något missförstånd, får någon mer att känna sig sedd/lyssnad på.

Kram 🐘

Profile picture for user Sisyfos

Var sak har sin tid AH, tänker att det är nyttigt att uppleva både ”för lite” och ”flr mycket”, vet man inte när man har tråkigt så vet man heller inte när det är roligt. Nu har du ”tråkigt”, ja och hur påverkas du av det? Det är spännande att upptäcka. Säkert ovant också, men ack vilka möjligheter till reflektion. Nu kan du se nyanser. Du kan se andra. Du behöver inte leverera men du har erfarenheterna att se, vilken nytta du kan göra.

@Sisyfos Jo, det är nyttigt att ha lite tråkigt ibland. Dels för att ta sig tid att faktiskt tjöta, det behövs post-corona, och sen brukar det leda till att jag efter en tid börjar rota riktigt djupt i högarna. Där finns saker som behöver sammanställas inför överlämningen så jag slipper hasta med det efter att jag har bytt jobb. Även om det inte är speciellt roliga saker, då hade de varit gjorda för länge sedan.

Kram 🐘

@Se klart har tipsat om det förut, men nu gör jag det också: P1 Dokumentär ”Glöm inte Olle Ljungström”. En konstnärssjäl som gick vilse i alkoholdimmorna. ”Jag hade ingen annan lösning”. Olle skulle ha fyllt 60 år i år men dog för fem år sedan. Bra musik också!

Kram 🐘

Boooring. Andas. Acceptera. Okej, okej, okej. När jag har för lite att göra får jag inget gjort alls. ”Det kan jag göra imorgon.” En del har inga problem alls med att göra typ ingenting, jag lider verkligen av det.

På ett företag i min bransch hade man ett stort bantningspaket för några år sedan. När man började gå igenom LAS-listorna hittade man folk som inte levererat typ någonting på flera år. De satt i en undanskymd korridor och fick dagarna att gå ändå. Obegripligt.

Just nu har jag arbetsuppgifter för två-tre effektiva jobbdagar per vecka, men jag väljer att portionera ut det på hela veckan. Tålamod. Mån 20/9 börjar jag på mitt nya jobb, tjoho!

Kram 🐘

@Tofu På torsdag ska jag möblera om lokalen! Eller åtminstone min hörna av lokalen. Imorgon blir det videomöte hela förmiddagen, men en spontanledig eftermiddag på SUP:en var ingen dum idé 🤔 Besök hos frissan blir det imorgon också. Veckorna går väl till slut, men tid är verkligen relativt. I väntan på något kul går tiden väldigt långsamt, och det är svårt att hitta energi att göra annan nytta.

Kram 🐘

@Vjlo Tack! Jag blir kvar på samma arbetsplats men med helt andra arbetsuppgifter. Slipper hantera krångliga kollegor, mer hands on och tillbaka in i verksamheten. Tillbaka till rötterna på ett sätt - till de arbetsuppgifterna som jag gjorde på 90-talet, men nu som ansvarig och med mandat att påverka. Hoppas jag! Annars får jag se till att fixa så jag får mandat.

Min största utmaning blir att stänga dörren till mina gamla arbetsuppgifter. Ingen ny finns på plats den 20/9. Ingen lär göra exakt det som jag gör, men det är nog lika bra för då är det omöjligt att ens försöka jämföra.

Kram 🐘

Trött och låg och uttråkad. Att inte få sova pga myrkrypningar är verkligen utmattande. Men jag traskar på mina 12.000 steg och äter ingen choklad, och det är ju bra. Nyfärgat hår idag suddade ut alla spår av grå utväxt, vilket också är bra. Yngsta dottern, som varit krasslig några dagar, verkar vara frisk nu ikväll och ska till jobbet imorgon och det är också bra. Bra-bra-bra. Okej, okej, okej.

Imorgon ska jag åka till jobbet och möblera om i min hörna nu när de har byggt klart och sen ska jag ösa järnet på jobbet torsdag och fredag och förhoppningsvis känna hur jobbflowet fyller mig, för det var några dagar sedan jag kände det senast.

Om inte allt magnesium jag proppar i mig ger resultat snart får jag nog besöka vårdcentralen och be att få bli utredd. Så här kan jag inte ha det, det sätter sig på skallen till slut.

Kram 🐘

@Tofu Nja, det är svårt att förklara men ordet myrkrypningar har ju kommit av en anledning. Det värker inte utan det kryper liksom mer av obehag, det är helt omöjligt att ligga still. Jag bara måste röra benen eller gnida med fötterna mot benen för att lindra obehaget. Som när folk sitter och studsar med benen upp och ner när de sitter ner. En del med myrkrypningar går upp och går på nätterna, runt i lägenheten. All rörelse lindrar obehaget.

Jag ligger kvar men karvar runt, runt, runt i sängen. Spänner benmusklerna, försöker slappna av. Spänner, släpper osv. Värst är att det till slut sätter sig på skallen. Jag drar mig för att ens lägga mig och det är svinsvårt där och då att gilla läget. En natt eller två kan jag acceptera och okeja mentalt, men natt efter natt efter natt är vidrigt. Det kommer inte direkt när jag lägger mig heller, det tar typ 30-45 min. Så jag tror länge att jag har klarat mig, och sen precis när jag ska somna kommer krypet. Något med nerverna i benen måste det ju vara. Jag känner det inte dagtid när jag tar höneblund, vilket då ofta blir en räddning. Samtidigt som det sabbar nattsömnen ännu mer.

Myrkrypningar var nog något jag drack på också. Som jag minns det lindrades obehaget då också, när hjärnan blev lite nedsövd.

Kram 🐘

Det tog mig hela förmiddagen och lite till att boa in mig i min nya hörna. Jag kånkade och bar, knuffade och skuffade. Strax efter lunchpromenaden hade jag redan hunnit uppnå dagens stegmål.

Och det blev så bra 😍 Precis som jag ville ha det. Och jag sitter mycket mer skyddad från andras prat än jag någonsin gjort tidigare, förutom den korta period i yrkeslivet som jag hade ett eget litet kontor.

Jag har en enda arbetsplats bredvid mig och det är den platsen som jag vill freda till min närmaste kollega när jag börjar mitt nya jobb. Ska bara bli av med högste chefen först 😉 Hon är dock sällan på plats eftersom hon jobbar över ett stort geografiskt område, och när hon är på plats är hon mest på möten ändå. Så hon kan sitta någon helt annanstans. Tycker jag. Det är min plan att bli av med henne på ett smart sätt, som hon tror gagnar henne själv.

I eftermiddag kände jag flowet och fick en hel del gjort. Jag verkar tillhöra dem som trivs bäst PÅ jobbet helt enkelt. Det känns som vi är en minoritet dock. Jobba hemifrån september ut är direktiven som gäller just nu. Vissa kollegor lär vi få dra till jobbet bokstavligt talat. Men vet ni!? Det blir inte mitt bekymmer 😉

Kram 🐘

Profile picture for user TappadIgen

@Andrahalvlek Så härligt att få i ordning på din nya arbetsplats. Bara det kan ju ge en liten nytändning att man får ordnat sig en liten plats där man trivs. Jag jobbar ju normalt i ett kontorskomplex i din stad och jag lyckas alltid få det till att bli relativt rörigt, men sen är jag förutom programmerandet även hårdvaruansvarig och teknisk support så det är som det är.

Vi har också sagt september ut men följer FHM och det ryktades väl om att de skulle förlänga året ut? Jag ser ingen anledning till varför de inte skulle i alla fall så det ser ut att bli året ut för oss. Jag saknar ju mina promenader i parken.

@TappadIgen Då kan alla som vill hålla sig hemma året ut, och sen kan vi som är ett fåtal på plats röra oss som på ett stort dansgolv 😉 Jag är ytterst försiktig i andra sammanhang så jag känner mig hyfsat coronasäker. Fullvaccinerad dessutom. Men jag fortsätter nog köra bil i höst också.

Får du inte nära till parken när ni flyttar? Jag går alltid min lunchrunda ner till havet och går längs med kajen en bit och sedan upp till stan igen. Magisk utsikt 😍

Jag har jobbat i din hemstad sen 1992 så för mig är båda städerna ”mina” städer. Lika vackra men på så olika sätt.

Kram 🐘

PS. Vår IT-kille hade redan riggat elstolpen när jag kom idag och ville vrida skrivborden åt helt motsatt håll, så han fick rigga om stolpen. Han tittade på hur jag hade ändrat och sa: ”Jag förstår dig”. Trist för honom att jag jobbade hemifrån tis-ons 😂

Härligt att få ordning på torpet/kontoret, jag var på mitt jobb en dag denna vecka och det var alldeles underbart! Människor, fika lite, prata lite.
Sista september gäller även här, men jag oroar mig för att det ska bli förlängt. Jag längtar till min vanliga vardag- är liksom klar med det här experimentet. Men även hos oss finns de som inte vill komma in alls. Hallå, vi är en kreativ bransch- idedriven- viktigt att ses och babbla och teama! Du ska se att du får fart nu. 😊 kram 🥰

@Andrahalvlek Gött med ny hörna!😍 Har du fått nya möbler också? På mitt jobb är det många som drar hem typ 3-4 timmar tidigare varje dag för att jobba hemma. ( jag kan inte jobba hemma alls) Dock undrar jag om det blir så effektivt ”hemmajobb” då egentligen. Antalet Mail och telefonsamtal från dem avtar alltid markant när dom har lämnat kontoret. 🤔
Nåväl, jag trivs bra med att vara på jobbet 100 procent. Jag gillar att vara på plats där det händer spännande saker. I verkligheten liksom.😂

Kram

@Torn Mitt skrivbord är samma som innan, höj- och sänkbart. Övriga möbler också. Min ”vippstol” har jag verkligen saknat, jag sitter rak i ryggen utan ryggstöd som i en sadel typ. Precis framför mig har jag dock fått en ny fin soffhörna - för spontana bollplanksmöten. Sådana hoppas jag få ha många framöver. Det är dock ingen annan som använder soffhörnan, alla går in i tysta rum när de har möten. Vilket är jättebra! Då slipper jag störas.

Jag har också bakom mig fått en nytt rum uppbyggt, ungefär som en kub i kontorslandskapet. Där ska en helt ny hyresgäst husera. Och jag fick därmed en hel vägg bakom mig samtidigt som jag har flyttat fem meter från en angränsande avdelning, där de brukar prata och skratta oavbrutet. Kul för dem, mindre kul för mig om man säger så.

Jag är absolut inte lika effektiv hemma. Jag sköter det jag måste göra, det absolut viktigaste, men jag får inget flow alls och känner mig sällan riktigt nöjd med en jobbdag. Minns första veckan efter semestern då jag dag efter dag kom in i flowet rejält och hann med att göra massor. Och det var kul till och med! Plus att jag verkligen gillar att vara privat hemma, mitt hem är min fristad.

Det enda som är skönt att slippa när man jobbar hemma är resorna, men det vänjer man sig nog snabbt vid igen. Bilresan (30 min enkel resa) är ett bra tillfälle att koppla på och koppla av jobbet, lyssna på ljudböcker eller poddar. Jag slipper ju numer skjutsa yngsta dottern hit och dit, så jag har ändå oceaner av tid över jämfört med tidigare.

Kram 🐘

Profile picture for user Mamsen

Härligt med en ny fin arbetsplats! Fick nyss reda på att jag blivit av med min plats på jobbet (är vikarie). Nån chef behövde tydligen mitt rum... så jag tänker inte springa tillbaka till kontoret direkt... trivs rätt bra här hemma med mina egna rutiner 😂

@Mamsen Usch vad dåligt skött. Vi har passat på att möblera om rejält så det finns nog några som känner sig lika vilsna som du just nu. ”Var ska jag sitta nu?” Just nu känns det mesta möblemanget på jobbet som ett provisorium, lite inkastat liksom. Folk måste komma tillbaka och bo in sig för att öka trivseln lite. Ansvara för sin egen ”hörna”. Men det är inte mitt bekymmer - nu har jag föregått med gott exempel i alla fall.

Kram 🐘

@Andrahalvlek skrev:"Får du inte nära till parken när ni flyttar?"

Jo, det blir det ju, såklart. Jag kommer ju bo precis ovanpå där musikaffären låg men som blivit en annan affär, så det är ju inte många meter nedför en back så är jag ju i parken där, men det är ju inte alls samma sak som parken där jag jobbar. Däremot kommer det ju bli möjlighet till alla möjliga andra sorters promenader och jag kan variera mig i alla oändlighet.

@Andrahalvlek skrev:" Jag går alltid min lunchrunda ner till havet och går längs med kajen en bit och sedan upp till stan igen. Magisk utsikt 😍" Bara en möjlig variant! :)

@TappadIgen Nä, det förstår jag om du menar parken i min hemstad. Den slår det mesta. Det är till och med så att Slottsskogen i Gbg ligger i lä faktiskt.

Du får göra helgbesök hit istället. Jag promenerar i parken och närliggande skog på något sätt varje dag. Har en massa olika långa rundor att välja på. Jag bor ju bara på andra sidan äldreboendet på höjden så jag kommer liksom bakifrån till skogen/parken.

Kram 🐘

Det ser ut att bli skitväder hela helgen, så det blir att ta regnkläder på sig på promenaderna. Funderar på att leta upp de centrala hittaut-kontrollerna. Hittaut har blivit lite bortglömt den här sommaren, men nu är det kanske dags igen när vattentemperaturen inte är så njutbar längre så SUP-äventyr lockar föga.

När jag hade hund traskade jag flera gånger dagligen i ur och skur och kolmörker om så krävdes. Kunde jag göra det för honom så kan jag göra det även för egen del. Man ångrar aldrig en promenad. Jag ska sova hos yngsta dottern imorgon kväll, men i övrigt blir det en lugn helg.

Nästa helg drar vi allihop till småländska skogarna igen, för då fyller äldsta dottern år. Jag bad henne hitta lite lämpliga utflyktsmål. ”Men mamma, det här är inte gbg - allt som finns har vi redan sett” 😂 Okej, vi får köra några mil till närmaste större stad då.

Chill helgkram 🐘

Profile picture for user Sländan

@Andrahalvlek skrev:"När jag hade hund traskade jag flera gånger dagligen i ur och skur "
Jag har 2 olika hund raser att promenera med. Men båda avskyr regn, så i det här landet blir det många korta hundpromenader och många långa promenader för mig själv. Men det kan vara ganska skönt ibland oxå, att bara få gå i sin egna tankar.
Kram 💕sländan

Börjar dagen med att få röstkort till kyrkovalet ihop med min morgontidning. Självklart ska jag rösta 19/9. Min demokratiska rättighet slarvar jag inte bort, men jag är dålig påläst så jag måste förbereda mig. Fick tips om sajten kandidatvisning.svenskakyrkan.se så nu ska jag läsa på lite. Det finns opolitiska alternativ och det lockar mig, för jag förstår inte riktigt kopplingen mellan partipolitik och svenska kyrkan.

Jag är inte troende, men jag gillar det kulturarv som svenska kyrkan vårdar i form av historia, traditioner och rent fysiska byggnader. Jag gillar att besöka kyrkor eftersom jag är hooked på arkitektur, och jag vill att vi som land värnar vår historia och där spelar kyrkan en stor roll.

I modern tid är kyrkan empatins fanbärare, i bästa fall, och jag vill att kyrkan leds av människor som delar mina värderingar på hur man beter sig mot andra. I dessa tider har det tänket blivit allt viktigare att framhålla tycker jag.

Det finns många sätt att uttrycka det på inom olika religioner men inom kristendomen säger man: ”Allt vad ni vill att människorna skall göra för er, det skall ni också göra för dem.” Tänk om det tänket slog igenom på bred front, så mycket elände vi skulle slippa då. Jag är så innerligt trött på näthat och folk som inte kan bete sig schysst.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Fina tankar om kyrkan! Jag är inte troende i traditionell mening, men absolut inte ateist. Jag tror däremot på något större, som finns i oss alla. Det där som lyfter oss ovanför oss själva ibland. Den tydliga rösten inifrån, som Björn Lindeblad pratade om i dokumentären av Anne Lundberg (?). Just det ja, vi fick ju också röstkort. Tack för påminnelsen att de kan användas för något, att de är på riktigt!
Kram😍

@Andrahalvlek skrev:"Det finns många sätt att uttrycka det på inom olika religioner men inom kristendomen säger man: ”Allt vad ni vill att människorna skall göra för er, det skall ni också göra för dem.” Tänk om det tänket slog igenom på bred front, så mycket elände vi skulle slippa då. Jag är så innerligt trött på näthat och folk som inte kan bete sig schysst."

Här är vi rörande överens. Det känns som att det inte skulle vara så svårt egentligen, men ändå så lyckas vi inte med det. Hur har man ens tid att slösa på hat överhuvudtaget? Vår tid är begränsad och inte ens ut ett egoistiskt perspektiv, alltså om man bortser från hur ens hat påverkar andra, ser jag någon nytta med det.

När jag kommit på plats i min nya lägenhet kanske vi skulle kunna få till en lunchpromenad någon gång om du skulle vara intresserad av det? Det verkar som att även när vi återgår till att jobba på kontoret så kommer det vara åtminstone hälften av dagarna att jobba hemifrån, även om det inte finns något konkret beslut ännu i väntan på FHM. De dagar jag jobbar hemifrån när jag bor på det nya stället är väl våra kontor ett stenkast från varandra, tänker jag. På måndag ska jag dock till det faktiska kontoret och arbeta och hoppas få till en lunchpromenad i parken där :)

@TappadIgen En gemensam promenad låter som en toppenidé! Det har verkligen hänt grejer i närheten av ditt fysiska kontor. Gick förbi där idag och kollade in både det nya äldreboendet och de nya husen med bostadsrätter, dit man flyttat in nu. Men det finns ju fortfarande yta kvar som de behöver ta itu med.

Kram 🐘

Nio hittaut-kontroller hittade jag idag. En del i skogen och några i stadsmiljö. Jag har verkligen försummat hittaut i år, så jag får lägga på ett kol om jag ska slå förra årets personliga rekord i hittade antal kontroller. Minns inte rekordet dock, men det var omkring 100 tror jag. Dit har jag en bit kvar i år om man säger så, men det är ju några månader kvar innan säsongen stänger.

Kram 🐘

Tänkte på det där med att bra återhämtning ska inkludera hela kroppen och knoppen. En sådan sak är körsången 😍 Vi drar igång igen IRL den 30/9 och det ska bli SÅ roligt att träffas och sjunga ihop igen.

Har ni någon Joyvoice-kör i er närhet så är det verkligen en aktivitet som jag kan rekommendera. Det räcker att man sjunger hellre än bra - tillsammans med andra blir det magiskt 🙏🏻 Det är SÅ häftigt att vara en liten del av något så vackert. Det kostar en hel del, men det är värt varenda krona! Tänk så mkt pengar jag lagt på alkohol historiskt 😫

Man får en app med låtarna nedladdade, med texten och olika stämmor som man kan härma. Själv är jag alt 1, det vanligaste. Man kan träna hemma med hjälp av appen och i år har jag verkligen tagit tag i sångträningen. Två av höstens 7-8 låtar är redan släppta: ”Himlen är oskyldigt blå” och ”Not a sinner nor a saint”. Låtarna släpptes i onsdags och sedan dess har jag sjungit låtarna tre gånger vardera per dag. Så härlig daglig återhämtning 😍

Den första låten har jag ju sjungit mycket tidigare spontant, och jag har alltid legat lite för högt för att egentligen orka. Nu när jag lägger ner stämman lite går det mycket bättre. Men det krävs träning för att ”programmera om” låtar som man redan har försökt sjunga historiskt. Ligger man för högt spricker rösten och det gör ont i stämbanden. Det ska kännas bra hela tiden och man måste hinna artikulera väl och andas också. Träning, träning, träning.

Jag har sjungit med kören sen hösten 2018 men aldrig tagit tränandet speciellt seriöst. Jag har gått till körtillfällena och knappt vetat vilken låt vi ska sjunga. All träning har skett under den 1,5 timmen som kören har sjungit ihop. Nu när jag tränar mer seriöst kan jag dra nytta av återhämtningen som sången ger mig varje dag! Återstår att se om min tjuriga granne ovanpå kommer att klaga på mig eller inte 😉

Kram 🐘

@Andrahalvlek En kollega var med i en sån kör före pandemin. Det var högprioriterat för henne, och kören var smockfull! Sjunga tror jag alla mår bra av😃
Kul med de där hittaut kontrollerna. Är det lite likt geocatchning eller vad det heter, som många höll på med för några år sedan? Det där pokemon go är ju också på samma tema. Bra att det uppfinns saker som gynnar fysisk aktivitet utomhus!
Håller med Se klart, du är verkligen bra på att tipsa om olika saker att göra, allt från stickning till bakning till utomhusgrejer😊😍

@Sattva Kolla på hittaut.nu så får du veta mer. Finns på fler och fler ställen i landet. En lokal orienteringsklubb fixar en karta och placerar ut kontroller i form av stolpar med nummer och en bokstav som man ska knappa in en app. Nu åker jag direkt från dottern till en liten ö där det finns sex kontroller och tydligen ska de tas bort den 31/8 så det är sista chansen på just de kontrollerna.

Kram 🐘

Kvällen/natten/morgonen hos yngsta dottern avlöpte väl. Hon pratade och pratade och pratade så jag fick sår i öronen. Precis som vanligt 😍

Vi började lördagkvällen med en gemensam promenad/cykelrunda. Jag promenerade och hon cyklade. Hon har en trehjuling, och det är perfekt motion för henne. Det finns många fina villagator i byn att cykla på i lugn och ro. Vi avslutade med gemensam frukost vid tiotiden i dag: Äggröra och bacon. Hennes förslag, mamma lagade.

Det som oroar mig mest just nu med dessa övernattningar är att mina ben ska hålla mig plågsamt vaken, men det lugnade ner sig hyfsat snabbt igår. Trots att det var lite för varmt osv. Det där med god nattsömn är vetenskap på hög nivå tydligen. Att jag håller mig själv vaken får vara okej, men jag vill ju inte hålla henne vaken.

Som bebis var hon hopplös med sömnen, men sen väldigt många år tillbaka somnar hon snabbt och sover gott hela natten nästan alltid. En gåva 🙏🏻 Livet blir så mycket lättare om man får sova bra. Hon somnar redan kl 20.30 på vardagar då hon ska upp kl 7.

Direkt efter besöket hos dottern åkte jag till en närliggande ö. Den 31/8 plockas hittaut-kontrollerna bort från den ön så det här var sista chansen för mig.

Jag har besökt ön flera gånger tidigare, men då har jag bara gått 50 m till restaurangen. Supit skallen i bitar och stapplat tillbaka till båten några timmar senare. Trista minnen, personalfester och dyl. Alltid för mycket fylla.

På ön finns flera fina sommarhus och små söta campingstugor. Nästa sommar ska jag boka in mig en vecka i en stuga! Varför åka så långt på semestern? När jag bor så vackert 😍 Ön finns i min kommun, cirka 4 km cykelvägen från min bostad.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Det låter som en mycket bra helg!😍 Din lust, livsglädje och motivation tycks ha nått toppnivåer på sistone. Är det något som du har tänkt på själv möjligtvis? Kram

@Torn Ja, kanske. Det känns som jag har kortare väg från tanke till handling och att jag verkligen njuter nu, nu, nu. Livet är för kort för att göra som andra vill att man ska göra. Men jag tycker att jag känt så ett bra tag, med endast korta svackor. Så korta och grunda att det knappt känns som svackor.

Det krävs inte så mycket för att jag ska må bra längre, och det är jag evigt tacksam för. Jag har mått så dåligt historiskt att det räcker och blir över.

Kram 🐘

@miss lyckad Myrkrypningarna blir värre när jag rör mig ”för lite” och ”för mycket”. Den eviga balansen. Somnade hyfsat men vaknade vid 01-tiden med krypet från helvetet. Jag måste nog beställa tid på vårdcentralen. Visst finns det väl medicin? Det verkar ju vara något med nerverna.

Kram 🐘

Läste lite om Restless legs. Nikotin och alkohol har ett samband i denna sjukdomen visar forskning. Det finns medicin, men man ska helst inte ta det vid lindriga besvär. ( biverkningar?). Massage och rörelse bör vara bra. Kram. 🤗🤗

Bestämt mig för att ta spontanledigt imorgon tisdag, på fredag och måndag. Imorgon ska jag följa med yngsta dottern på studiebesök hos Särvux, lör-sön reser vi till äldsta dottern som fyller år. Vila innan och efter resandet behöver jag. (Ålderstecken?)

Imorgon ”slipper” jag dessutom ett gruppmöte med våra andra chefer, och det känns bara bra. Då kan de i lugn och ro prata om hur/vad de ska göra när jag slutar på min tjänst. Jag vill inte vara inblandad i den diskussionen - jag vill bara se framåt.

Varje dag känns det som jag ”packar ihop” mentalt, vilket kanske kan förklara min energilöshet på jobbet. Har sett fenomenet hos andra tidigare, man är liksom på väg bort mentalt. Jag blir ju förvisso kvar, men som jag ska njuta av att inte vara inblandad i personalfrågor längre. NJUTA.

Kram 🐘

@Tofu Jag har inte haft växtvärk sen barndomen men jag minns det som rätt smärtsamt. Krypet är mer obehagligt och sitter mer i skinnet än i musklerna liksom. Det är inte benhinnorna som värker på dig? Det påminner mer om växtvärk. Sitter framtill på nederbenen. Hårda golv? Dåliga skor? Om du stretchat låter det mer som vaderna å andra sidan. Överansträngd?

Myrkrypningar är som att man inte kan ligga still med benen. Man bara måste spänna och slappa, röra på ben och fötter. Vid närmare eftertanke tror jag att min pappa hade detsamma. Minns att han nästan alltid ”snurrade” med fötterna när han låg ner eller satt med benen högt. Höll fötter och ben konstant lite i rörelse, nästan lite nervöst. Minns aldrig att han klagade över det, men det kan ju delvis ha förklarat hans urusla sömn. Han la sig alltid sist och var uppe först. Fick 3-4 tim per natt kanske. Konstigt med minnesbilder som bara kommer plötsligt.

Sov skit i natt också. Varje kväll bävar jag inför att lägga mig. Ska det börja krypa i benen igen? Det kommer ju inte direkt heller utan först efter en halvtimme-timme, precis när det är lagom att släcka. Vidrigt.

Kram 🐘

@Andrahalvlek skrev:Varje kväll bävar jag inför att lägga mig. Ska det börja krypa i benen igen? Det är ju det som är det värsta, tänker man på det, så känner man av det mycket lättare. Det är likadant med tex sjösjuka. Det gäller att tänka på annat, men det är ju lättare sagt än gjort.😅

Men det skadar väl inte att besöka en vårdcentral, det gäller bara att få tummen ur, vilket också är lättare sagt än gjort. Kram

@Andrahalvlek Så skönt med lite extra ledighet!! Jag kan också få "spring i benen", som jag kallqr det, kommer mest när jag är trött. Och magnesium har du ju provat. Håller med Torn, lika bra få bedömning av läkare. Finns ju många onlineläkare, så slipper du boka tid till vårdcentral.
Ha en riktigt skön ledig dag!💫🌟😍

Idag har jag hållit på i 30 dagar med min streak ”minst 12.000 steg och 0 choklad”. Hurra vad jag är bra! Det känns bra och naturligt - jag fortsätter.

Chokladsug känner jag aldrig längre. Då kan jag oftare känna sug efter kombon mjöl/socker, dvs bakverk. Unnar mig lite ibland, men tillåter mig INTE att frossa. Två-tre kakor på kalas och på jobbfika endast. Köper aldrig hem. Köper aldrig hem onyttigheter öht, jag får frossa på nötter om suget anfaller.

Och att få ihop minst 12.000 steg/dag känns lätt när grunden är promenad morgon, lunch, kväll. Kvällsrundan efter jobbet behöver sällan bli lång.

Jag anstränger mig för att inte överprestera och samla på mig mer steg, för att skona mina ben. Myrkrypet blir värre när jag ansträngt mig mycket eller inte ansträngt mig alls. Till och med mina ben eftersträvar balans 😂

Idag har jag och yngsta dottern besökt särvux där hon ska börja plugga 1,5 dag/vecka från och med nästa vecka. Efter besöket blev det full rulle på logistiken och infofabriken. Nu måste jag ansöka om färdtjänst också, för den vanliga taxin som kör henne till daglig verksamhet kan inte köra henne till särvux istället. Orka.

Sen krävs det väl handläggningstid hos regionen också, men jag får köra henne hit och dit så länge. Det har jag ju sluppit några månader nu, men det funkar fint några veckor. Fortfarande kan jag ju distansjobba.

Hon är taggad på att börja plugga svenska, matte och samhällskunskap igen. Det är huvudsaken, allt praktiskt löser sig. Två andra på hennes boende ska gå i samma grupp, så det blir perfekt.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Fasen, du är ju grym som håller i med stegen och chokladen! 😍 Trivs din äldre dotter bra i sitt nya hem, och på jobbet förresten? Det måste vara en rätt stor kontrast att bo i en liten byhåla i mörkaste Småland jämfört med Gbg.😅

Kram

@Torn Jo, hon verkar trivas. Ska bli spännande att få bli lite uppdaterad i helgen 😍 Nu har hennes kille börjat få ha permissioner på helgerna också, så då lättar livet lite. De blev ihop när hon gick i åttan och hon fyller 24 år. Utan honom är hon lite enbent 😉

Hon tyckte att det var jobbigt på jobbet i början - cirka 20 pers i personalen, en massa nya rutiner och relationer. Hon gillar ju inte att ”kallprata” heller 😂 Men hon verkar trivas bättre för varje vecka. Jag sa åt henne att inte tänka varken bu eller bä om arbetsplatsen förrän efter två månader. Så lång tid tar det att vänja sig när allt är nytt.

Det är en liten håla, det finns inte ens 10.000 invånare i kommunen 😱 Hon jobbar dock i en grannkommun. Man ska inte bo och jobba i samma kommun i vissa yrken. Hon säger själv att hon är en småstadstjej. Gbg var kämpigt på slutet, allra helst när Corona satte stopp för allt kul med att bo i en storstad.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Härligt! Jag skulle kunna tänka mig att bo i en byhåla, fast det måste vara nära havet i så fall. Frugan vill dock absolut inte flytta i från Göteborg, och hon är uppväxt i en byhåla.😂

Vet du om din dotter är positivt inställd till att försöka skaffa barn i framtiden?

Kram

@Torn Japp, det är hon. De har pratat om det, men hon vill jobba några år först. Klokt. Innan hon fyller 30 år blir det nog. Just nu är de oense om de ska ha ett eller två barn 😂 Sen finns det inga garantier förstås, men chanserna är ju större innan 30 år. Man ser glöden i hennes ögon när hon umgås med sin kusins barn ❤️

Kram 🐘

Ikväll slutfixar jag något riktigt knäppt. Kan knappt hia mig för att inte berätta. Men jag ska sova på saken en natt till, än finns chansen att backa. Även om det inte känns som att jag ska göra det.

Och jag ska inte byta jobb igen i sista minuten. Har ingen dejt på gång heller. Och det är positivt knäppt så ni behöver inte oroa er 😍

Kram 🐘

Japp, jag håller er på halster lite. Måste sova på saken en natt till. Men det är i mycket mindre skala än att köpa hus. Pytteliten skala i jämförelse, men ändå stort för mig.

Jag vågar inte kolla på Hemnet ens, jag är för impulsiv för mitt eget bästa. När jag väl börjar titta på allvar går det snabbt 😂 Och sen kan jag inget om hus heller, det lär bli tufft på många sätt.

Kram 🐘

PS. Jag var tvungen att berätta för en kollega/kompis idag. Höll på att spricka. Det är jag i ett nötskal, kan aldrig hålla tyst. Blablabla hela tiden. Tröttsam är jag. Hon blev pepp å mina vägnar 😍

@Andrahalvlek skrev:"Japp, jag håller er på halster lite. "
Men så nyfiken man blir, det låter spännande iallafall 🤗👍🏻
Hus i mindre format kanske, jag gissar på en kolonistuga, du gillar ju blommor 🤔
Kram 💕sländan

Jag älskar september ❤️ Förhösten är verkligen ljuvlig. Fortfarande behagligt varmt dagtid, hög, klar luft, krispig kyla och lite fuktigt på morgnarna, bladen börjar så smått att förändra färg. Varje minut utomhus är ren njutning för mig just nu.

Samtidigt är det nystart på ett eller annat sätt. (Jag lever fortfarande mer efter läsår än år.) Jag är utvilad efter semestern och taggad på att komma igång och jobba igen. Denna höst är det extra kul eftersom jag ska byta jobb! 🥳🥳🥳 Idag attesterade jag lönerna för sista gången, tjoho!

Min positiva känsla för september förstärktes av att vår äldsta dotter föddes 6/9. När vi åkte in till förlossningen för snart 24 år sedan var det högsommar och när vi kom hem från BB några dagar senare var det underbar förhöst. Sista tiden som gravid var vidrig, jag gick 18 dagar över tiden, men tiden efteråt var jag helt euforisk. Jag svävade fram som på moln.

Aldrig tidigare eller senare har en förälskelse drabbat mig så hårt och intensivt - och kärleken är fortfarande otroligt stark. Hon är en lika naturlig del av mig som en kroppsdel, det är som ett tredje ben från mig knallar runt i Smålandsskogarna. Bandet är så starkt, men det betyder inte att vi behöver höras eller ses jätteofta. När vi väl hörs och ses så blir det hundra procent direkt.

I examenspresent fick hon ju av mig ett halsband av Efva Attling som heter ”Love knot”. Det smycket symboliserar just den starka kärleken som finns mellan oss för alltid. Och det glädjer mig oerhört att hon verkar ha på sig det halsbandet varje dag 😍

Det ska bli så mysigt att åka och besöka henne i helgen. Jag, lillasyster och hennes pappa är liksom självklara för henne på hennes födelsedag. De senaste fem åren har vi rest till Gbg, nu reser vi till Småland istället. Vad vi gör kvittar, bara vi är tillsammans. Vi reser dit på lördag och hem efter frukost på måndag. Det får bli födelsedagsfrukost innan hon hastar iväg till jobbet. Hennes kille skulle tydligen få kvällspermission på måndag så de kan äta middag ihop på kvällen.

Han kommer hem i helgen också, så vi får dras med honom också 😉 Nä, det går bättre och bättre faktiskt. De har varit ihop i 9 år så han är en rätt naturlig del av vår familj. Nu när han har fyllt 25 år så har han mognat till sig hyfsat tycker jag. I början var jag helt chockad - vilken planet kom han ifrån? Ibland betedde han sig som en treåring, och killgissa är hans bästa gren typ.

Men dottern har uppfostrat honom rätt så väl, henne kör han inte med. Hon är kolugn när han brusar upp, men sen sätter hon ner foten när han lugnat ner sig. Jag är inte orolig för hennes del, även om det är beklagligt att varje generation verkar behöva ta jämställdhetskampen. Det har inte hänt mycket på 30 år om man säger så, inte på individnivå i alla fall.

Däremot kommer de sannolikt att dela föräldraledigheten 50/50 liksom vab-dagarna, och det kommer att göra stor skillnad. Att leva nära barnen under föräldraledigheten är så oerhört viktigt för både relationen till barnet och partnern tror jag. Det ska funka lika bra med pappa som med mamma i alla lägen - och då krävs en tajt och tillitsfull relation. Och det lägger man grunden till under småbarnsåren. Tror jag.

Men jag säger inget av detta till dottern. Jag hummar och lyssnar, peppar när tillfälle ges. Det är hennes generation som ska ta täten nu, jag kan backa tillbaka och heja på. Rätt skönt faktiskt. På mitt jobb var jag länge ”ung och lovande”. Nu har jag istället fått epitetet ”hon som vet allt” 😂 Det kan jag leva med resten av mitt yrkesliv, svara på frågor 😉

Kram 🐘

Profile picture for user Sisyfos

Du har en mysig tråd du AndraHalvlek! Är man lite deppig kan man alltid gå in här och läsa varför livet är bra.
Fin beskrivning av fördelarna med höstluften och jag håller med. Jag älskade också shopping på hösten när de mjuka murriga höstfärgerna dök upp istället för pastellfärgerna som jag aldrig gillat. Tror inte kontrasten är lika stor längre bland kläder. Finns större urval nu på gott och ont.
Hoppas du sov gott på ditt val. Spännande!

Boktips: Maria Borelius senaste bok ”Bliss - de nya antiinflammatoriska nycklarna till ett längre, godare liv”. Mycket tankvärd.

Forskning visar till exempel att enbart impulskontroll triggar en inre stress, vilket i sin tur leder till inflammation. Hur hittar man då motivationen till livsstilsförändring?

Alla har vi en klok människa och en apa inom oss. Apan beter sig ofta som en tjurig treåring - och snabba kolhydrater tycker hen är allra godast.

Hur får vi med oss vår inre apa på tåget? En apa trivs i den egna djungeln. En lycklig apa behöver inte styras. Mycket tankvärt som sagt. Jag ska börja med att ge min inre apa ett namn 😉

Kram 🐘

@Andrahalvlek skrev:"Hur får vi med oss vår inre apa på tåget? "
Vart hittar du allt AH 🤔🤗 det låter som en spännande läsning. Boken såg jag fanns på Storytel Så den har jag lagt till.
Tack för tips 👍🏻🤗
Kram 💕 sländan

Nu ska ni få veta! Jag har blivit sambo! Med tre marsvinstjejer 😍 Jag har byggt ett litet hus till dem med varsitt separat fack. De pep in i varsitt fack direkt när jag släppte ner dem i buren. Där har de stannat i över en timme nu.

Det är förstås mycket att vänja sig vid, lukter och ljud. Min röst. De är kullsyskon och födda 22/5 så de är inte så gamla heller. Men marsvin kan bli väldigt tama och sociala har jag läst mig till. Piper högljutt och exalterat när man närmar sig.

Det blev så tyst här hemma. Jag var rädd att bli som min mamma, som pratar med sina saker 😂 (Sin rullator tex.) Nu kan jag prata med tjejerna istället, och gosa med dem. Marsvin lär gilla att bli klappade och mysa också. När de har vant sig och behagat komma ut ur sina ”grottor”.

Det är inte så mycket pass heller, och de har ju sällskap av varandra. Jag tänkte köpa två först, men jag ville absolut inte splittra dem. Fick tre marsvin till priset av två. Öser man på med mat klarar de sig några dagar utan problem. Jag åker ju aldrig bort längre än två-tre nätter, och skulle det ske får jag tvinga barnens pappa att mata dem. Eller min mamma. Eller en kompis. Det löser sig.

Det var en lokal zoo-butik som la ut en bild på marsvinstjejerna i mitten av juli. Sen dess har jag funderat, efter ett tag köpte jag buren. Kontaktade zoo-butiken och fick veta att de fanns kvar.

Och igår preppade jag buren och byggde huset. Jag BYGGDE! Sågade och spikade och fixade med lite draperi till dem. Egen idé - och det blev SÅ bra! Marsvin behöver söka skydd. Och de ska tydligen ha varsitt krypin.

Jag tänkte att de ska heta Pigg, Sund och Glad 😃 Vem som är vem får tiden utvisa. Men jag kommer nog mest att kalla dem ”tjejerna” tror jag.

Så nu kan ni kalla mig Crazy-guinea-pig-lady 😉

Kram 🐘

Grattis @Andrahalvlek! 🤗💕 det är så mysigt med djur. Jag skulle nog kunna ha hur många djur som helst, men min man stoppar mig som tur är 😅 han tycker att det räcker med hundar. Jag försökte övertala honom att hyra höns över sommaren på landet. Det var inget bra förslag tydligen, han kanske behöver vänja sig vid tanken några år först 😂
Marsvin har jag aldrig haft men jag har givetvis varit inne på de med. De kan bli väldigt tama har jag hört.
Kram till dig och dina små vänner
💕sländan

Wow så underbart, och wow att kunna hålla dig från att berätta. Låter så gulligt och tänker att det även kan vara fint för dina döttrar. 🥳 Och vilket projekt- arkitekt-poäng till cv:t 😍 Grattiskram! 🌱

Yngsta dottern blev så glad att hon nästan ville komma hit direkt! Mammas tjej ❤️ Fördelen med att inte vara sambo med en man är att jag bestämmer själv 😉 Under alla 24 år som jag var sambo med barnens pappa så ville jag ha hund, men han sa nej. Ett år efter separationen hade jag hund. Men det var mer logistik än jag hade förstått innan, även om jag verkligen njöt av varenda dag vi fick ihop i fyra år. Älskade pudelpojken ❤️

Men nu är jag lite klokare så en ny hund får vänta några år, tills jag vet var jag ska bo framöver. Lägenheten är bara ”tillfällig”, även om jag har bott här i snart 8 år 😂 Jag vill helst också få tag på en pigg pensionär som jag kan ha ”delad vårdnad” med hunden om. Så att hunden får en dagmatte/husse. Nästa gång vill jag ha en valp också - och det kräver sin insats. Marsvin är plättlätt i jämförelse.

De har legat i sina ”grottor” hela kvällen, men jag har tagit upp dem en och en och klappat på dem och pratat med dem. De har fått färska grönsaker och jag hoppas att de äter lite under natten. Mycket hö och marsvinspellets har de fått också. Stackarna, det måste kännas urläskigt att bli stoppad i en väska och sen bli inplacerad i en helt okänd miljö. Men de har ju varandra i alla fall ❤️

Kram 🐘

Profile picture for user Magnus

@Andrahalvlek Vi behöver se över redigeringsfunktionen eftersom vi som sköter Alkoholhjälpen har ett ansvar för det som står här. Med det nuvarande systemet har det blivit ett problem när användare tar bort sina inlägg i efterhand och vi inte vet vad som skrivits. Det är viktigt att vi kan hantera detta för att vi ska kunna behålla den anonymitet som finns här. I andra sociala medier så både spåras och identifieras användarna istället i större utsträckning, vilket vi inte vill göra.

Vi hoppas att vi kan hitta en bättre lösning inom kort, men just nu så får ni skriva till oss under frågor eller genom att trycka "Anmäl" och skriva en kommentar, så fixar vi ändring eller borttagning.

Vänliga hälsingar
/magnus

@Andrahalvlek Grattis till tillökningen!! Det är så mysigt med djur! Skulle jag välja yrke igen (oxhvhade betyg så det räckte) hade jag velat bli veterinär. Marsvin, är det de större? Vad heter de andra, hamster? Åh så mysigt!❤

@Andrahalvlek Vad mysigt med Marsvinen! 😍 Dom behöver inget hjul att springa i på natten va? Min dotters hamster lever fortfarande, och den slutar aldrig med att föra oväsen på natten. 😂

Kram

@Torn Hamster är aptråkigt. De sover hela dagarna och springer i hjulet hela nätterna. Funkar inte att kela med alls, de har noll intresse av det. Luktar illa också, eller deras avföring och urin snarare. Kanin har jag haft, älskade Kiwi ❤️ Marsvinen är precis lagom stora, att kela med också. De gillar att bli kelade med, när de väl har vant sig vid mig. De lär pipa högljutt, nästan sjunga, så det blir väl den största utmaningen.

De ska vara väldigt sociala och kan bli riktigt tama om man umgås mycket med dem. Jag har dem i vardagsrummet precis bredvid min tv-fåtölj så det finns mycket tillfälle att interagera med dem. Funderar på hur jag ska kunna bygga en ”rasthage” med brädor i en del av vardagsrummet också 🤔 Som en stor träram liksom, sen gäller det bara att kliva över och inte snubbla 😂 Jag har till och med fått inhandla en såg för det här projektet 😱 Att jag fick till deras hus med varsitt eget ”rum” är jag otroligt stolt över!

Alla jag känner som har haft marsvin är helt lyriska. Mycket personlighet i en liten kropp tydligen. För mig känns det bra att de har sällskap av varandra också. Att syskonskaran är intakt. Marsvin behöver en liten flock, precis som vi människor ❤️

Kram 🐘

Härligt med dina marsvin AH. Nästan alla djur har ju sina personligheter..Det är kul att se. Våra skogskattsblandisar som exet har kvar, hade precis samma gråa färg..Men ack så olika. Den lilla gråa mammakatten uppfostrade sina 3 söner med en rejäl lavett ibland om pojkarna bråkade. 😺😺😾😺

@miss lyckad Det ska bli otroligt spännande att lära känna dem. Just nu är de aptråkiga, vägrar helt att komma ut ur sina ”grottor”. De är skräckslagna stackarna. Jag pratar med dem och sticker in en hand och kliar på dem lite ibland, och igår tog jag ut dem och hade dem i famnen en stund så att de fick känna min lukt. De tittar på mig storögt.

Det finns massor av youtube-klipp som marsvinsfantaster har lagt upp, så jag tror det blir jättebra så småningom när de har vant sig vid miljön och mig. Ett tips jag fick var att ha en ”hälsningsfras”, som ett lockrop typ. Så det har blivit ”komsikomsi”. Vad fånig man blir med djur 😍 Bebisrösten kommer fram direkt. Det finns en evolutionär orsak till det tror jag, det lite högre tonläget gillas av barn och djur.

Kram 🐘

Nästan ett dygn tog det innan marsvinstjejerna vågade sig ut ur sina ”grottor”. Nu hör jag att en av dem dricker vatten och en kort stund sprang de och jagade varandra och pep. Jag sitter i ett annat rum och jag går inte in där just nu, då sticker de säkert och gömmer sig igen.

De färska grönsakerna de fick igår kväll åt de inte. Nu fick de en ny måltid med färska grönsaker serverad och jag la några gurkskivor precis utanför respektive grotta. De gillar tydligen gurka och kanske kan lukten locka ut dem tänkte jag. Imorgon åker jag ju till Eksjö så då får de busa och härja bäst de vill på egen hand tills jag kommer hem vid lunchtid på måndag. Maten lär ju räcka i alla fall 😂

Kram 🐘

Du är faktiskt för söt @andrahalvlek, tack för att vi får hänga med i ditt liv, som känns så himla späckat med aktiviteter utan att det verkar stressigt. Du är grym! Kram 🌱

Nu är det officiellt höst. Jag har haft tre kliutslag de senaste två dagarna. Trögboll som jag är började jag med allergitabletter först idag, hoppas det hjälper. De här utslagen som kommer just vid årstidsväxlingar är ett så märkligt fenomen. Det är så knäppt att jag aldrig ens skulle våga söka hjälp för det. ”Öh, när det växlar från vår till sommar eller sommar till höst så får jag liksom rätt så stora utslag som kliar fruktansvärt mycket. Jag bara MÅSTE klia sönder dem, så jag får stora sår och skorpor”.

Nä, jag tar allergitabletter istället. Något kajko med immunförsvaret måste det ju vara. Första utslagen fick jag den hösten då yngsta dottern var nyfödd, så på något sätt är det nog stresstriggat också. Och att åka utomlands under vinterhalvåret funkar inte. Min kropp går bananas när temperaturen skiftar så mycket så snabbt. En maj åkte vi till Cypern, från 14 grader till 27 på ett dygn, och jag fick ett tiotal utslag på varje ben som höll mig vaken hela nätterna. Vidrigt. Men jag trivs bäst i Sverige ändå - jag och min kropp är synkade på den punkten.

Älskade marsvinstjejerna har börjat äta 😍 Hela kvällen igår puttade jag till dem allehanda grönsaker nära grottöppningar. Sakta men säkert tog de sig en pytteliten bit utanför sina grottor för att hämta hem ett byte. Det tuggades friskt på vitkål, gurka, morot, paprika och persilja. Under natten tömdes fatet. Nu på morgonen har de fått en ny laddning, som nästan försvann helt medan jag gick på min morgonpromenad.

När jag kom hem från rundan fick de en bunt maskrosblad, och innan jag kör ska de få ett stort rågat fat med grönsaker, massor med hö och pellets. Så de klarar sig fint till måndag. En av dem är lite mer spensligt byggd än de andra, så hon behöver mycket mat. De ska se ut som välgödda falukorvar som knallar omkring, modell kort och tjock falukorv. Otroligt söta är de 😍

Jag tog ut dem en och en igår också och pratade med dem och kelade lite. Deras 👀 tittar verkligen storögt på mig. Lilla nosen sniffar ivrigt, det rister lite i kroppen på dem av rädsla. Fick dem lugna med småprat och smekningar på nos/panna och lite ryggmassage. Det blir nog jättebra det här. Måste lära mig klippa deras klor också, men de har pyttesmå fötter. Kiwis och Lakrits klor var betydligt lättare att klippa.

Chill helgkram 🐘

Poddtips: Cairy-podden ”Missbrukets gåta” avsnitt #2 ”Erkännandet - Micke Gunnarssons oskalade sanning om sitt alkoholmissbruk”.

Jag har följt Micke på Instagram i många år. ”Mickes figurer” är legendariska 🙏🏻 Otroligt stark berättelse! Att det fanns ett missbruk i grunden för Mickes livsvisdom hade jag ingen aning om. Men jag är inte förvånad.

Chill helgkram 🐘

PS. Att vara uppe tidigt på lördagsmorgnar är helt magiskt. Man är nästan helt själv ute 🙏🏻

Profile picture for user Charlie70

@Andrahalvlek så fint med marsvinen och ditt bygge! Jag är säker på att ni kommer få det jättefint tillsammans. Har aldrig haft egna marsvin men brukade passa grannens förr i tiden. Mysiga och väldigt sällskapliga. Tänk bara på att djurskyddslagen stipulerar daglig tillsyn även om det finns mat och vatten i överflöd. Skulle sjukdom inträffa får inte djuret åsamkats onödigt lidande genom brist på tillsyn.

Hoppas ni får ett fint firande av äldsta dottern i helgen! Har sagt det förr men jag säger det igen, jag beundrar er familjesammanhållning trots att ni är skilda. Önskar vi kunde ha detsamma men undrar om det någonsin kommer att bli så.

Kram!

En mysig lördag med korvgrillning och middag på restaurang. Galet ont i benen ni, totalt 18.000 steg. Måtte jag ändå somna som en stock, med yngsta dottern i bäddsoffan bredvid mig och hennes pappa på en luftmadrass i samma rum.

Nåväl, allt blir som det blir och går som det går. Imorgon blir det ännu mer steg, fast i ett shoppingcentrum i en större stad. Dottern önskar dig en del saker som vi lovat att betala, vilket blir hennes present. Himla praktiskt.

Kram 🐘