Då kan du bocka av Strömstare på artlistan!? Strongt med cyklingen också! 2,3 mil har jag inte cyklat på många herrans år.

Kram

En rödhake som satt på grusvägen och inte ville flytta på sig höll jag på att cykla på en idag. Det är dock inte första gången jag har sett en rödhake, men det har inte hänt jättemånga gånger i mitt liv. Både strömstare och rödhake är riktigt vackra ?

Det var en väldigt backig runda, så jag fick promenera och flåsa en hel del uppför. Ofrivillig intervallträning ?

Kram ?

Jag har inte pratat med en enda person sen jag lämnade dottern hos sin pappa i fredags. Snart ringer äldsta dottern, men annars zero ord över mina läppar.

Jag har sovit, läst böcker, stickat, spelat farm heroes, motionerat och samtidigt upptäckt delvis nya områden. Jag har ätit frukost i sängen och indisk hämtmat framför tv:n. Har följt USA-valet en hel del.

Jag känner mig inte rastlös. Inte uttråkad. Inte bortvald. Inte ett dugg sugen på alkohol.

Jag känner mig nöjd med min helg i självsamhet. Jag har gjort precis som jag vill utan att ta hänsyn till någon annan. Jag har lagt beslag på mitt livs fjärrkontroll ? I alla fall en helg - och jag njuter av det. Helgen pågår ända tills klockradion börjar babbla imorgon bitti kl 6.

Jag funderar på att styrketräna på lunchrasten imorgon. Känns som en bra sak att fira sin 9-månadersdag med!

Kram ?

Igår var det 40 nyktra veckor och idag 9 nyktra månader. Som en hel graviditet. Jag minns hur lång tid det kändes som när man var gravid. En evighet. Och hur mycket man förändrades under resans gång.

Förändrats har jag gjort även under den här ”graviditeten”. Från onykter till nykter, inte bara rent praktiskt utan också mentalt. Jag värderar mycket helt annorlunda. Det finns som jag känner det ingen risk att jag äventyrar det här mot att ”känna ruset” ibland eller vara ”normal” på bjudningar.

Tänker på en sak som Annie Grace skriver i sin bok ”Tänka klart”: ”Alkoholen tar ifrån oss förmågan att känna glädje i det vardagliga.” Precis så är det! Jag skulle aldrig äventyra det lugn, harmoni och nöjdhet jag känner i vardagen för att kunna ”dricka lite”. Lika lite som jag skulle röka hasch, som man också blir rusig av. (Hasch som jag för övrigt var benhård motståndare till under ungdomen, där gick min gräns liksom.)

Jag känner mer och mer att jag kommer att stå på barrikaderna så småningom, i kampen mot alkoholen som fördärvar så oerhört mycket i vårt samhälle, på individnivå och för samhället i stort. Tänk bara på alla dessa barn som far så illa ? Jag kunde inte göra något åt min egen barndom, men jag kan kanske indirekt hjälpa andra barn att få det bättre.

Aldrig ta första glaset.

Kram ?

?‍♀️ ?‍♀️?‍♀️?‍♀️?‍♀️?‍♀️?‍♀️?‍♀️?‍♀️????????? ????????? Cyklar, fåglar och glass får du av mig!

Kram ?

9 månader är lång tid! Jag misstänker att det numer känns självklart att inte dricka. Men hur känner du angående framtiden? En månad i taget, förstår jag. Har du haft några perioder då det varit svårare att hålla dig nykter?

Du tar ju upp alla fördelar med att vara nykter och nu känns det ju som du är långt ifrån att dricka något. Men när man väljer att göra det ändå är det ju kanske oftast inte ett rationellt beslut.

Minns när du började skriva här med ambitionen att dra ner... och då var det rätt mycket du fick dricka. Sen när du insåg att det inte funkade så slutade du helt.
En häftig resa tycker jag!
Sen tycker jag att du är bra som reflekterar över ”såna här känslor brukade jag dricka på”. Tror att det kommer att hjälpa till för hålla dig nykter i framtiden.

Jag tänker att jag ska vara nykter ”inom överskådlig framtid”. Tar i princip ett nytt beslut varje månad. Väger fördelar mot nackdelar - både med att dricka och att vara nykter.

För varje månad som går kommer jag allt längre från tanken att dricka överhuvudtaget. Jag vet att risken är enorm om jag får för mig att prova att ”dricka lite”. Jag vet det inte av egen erfarenhet, har inte tagit några återfall än, men jag vet det av så många andras erfarenhet. Det är inte värt risken.

Vad det gäller vanor så har jag efter 40 veckor kommit från de flesta vanor som är förknippade med alkohol. Vissa saker bör jag träna mer på, tex utekvällar, konferenser, resor, hotellvistelser. Det har jag inte tränat på speciellt mycket.

Vågskålen för att vara fortsatt nykter väger tungt, och den lär bara väga tyngre och tyngre med tiden. Jag är i allra högsta grad nykter frivilligt. Det är ett medvetet beslut som jag har tagit eftersom alternativet är så mycket sämre. Jag är värd ett bra liv ❤️

Kram ?

Ja, det är nog viktigt att identifiera känslan och de triggers man har - och hitta andra sätt att hantera de jobbiga känslorna. En i taget.

Mycket i nykterhetsarbetet handlar om att faktiskt göra och uppleva att det funkar bra även nykter. Sen är det viktigt att ta sig tid att både planera och reflektera också. Nykterhetsarbetet sköter sig verkligen inte helt själv.

Kram ?

Jag älskar det här med att man ständigt snappar upp nya små fördelar under sin nyktra resa, du skriver om många igenkännande. Som det där med att man nuförtiden går runt och bedömer människorna i sin omgivnings alkoholvanor, kollegor, vänner, etc. "den har nog problem och den måste ju ha problem. Både bra och dåligt. Ibland tänker jag att man gör det som en form av tröst för att det får en själv att inte känna sig så annorlunda. Ibland tänker jag också, vem är jag att döma? Många människor verkar klara av att dricka långt över vad som är "riskfritt" utan att någonsin uppleva ett problem med det. Vad som är "problem" eller ej är ju i betraktarens ögon, att dricka per definition är inte ett problem i sig utan vad det kan leda till hos olika människor. Sen finns det väl ingen som skulle sitta vid fikabordet på jobbet och säga- jag upplever problem med mitt drickande. Gjorde vi det?? Så, våra misstankar är nog många gånger befogade tyvärr...

Det du nämner om att alkohol och andra droger tar bort det fina i så mycket annat är också så viktigt! Det är SÅ viktigt att förmedla till dem som försöker sluta eftersom det tar ett bra tag för detta att börja återställa sig. Den största anledningen till att människor inte klarar av att vara nyktra är ju för att allt annat till en början känns så meningslöst. När hjärnan är intrimmad med alkoholens rus som referenspunkt kan inget annat mäta sig i jämförelse men efter veckor och månader så kommer glädjen i det mindre tillbaka och den känslan är så underbar.

Kan inte låta bli att sätta på mig tipsar-byxorna när du skriver om din nya träningsmotivation. Förlåt på förhand eftersom du inte bett om dem! men.. om jag får ge dig några råd från en som drömt om att skapa en sund relation till träning i hela mitt liv men förr bara haft lägena AV eller PÅ-in i väggen?

Börja minimalt! - Skapa rutin, tid och dagar. - Sätt en långsiktigt mål (om minst 1 år) - Känn glädjen i det!

Jag känner verkligen med din glädje och nya motivation och att man är på G igen, för det finns ju verkligen så mycket glädje att hämta i rörelse. Man vill trycka in ett pass här och en extra promenad där.
Men som sagt, mina allra största råd, skapa rutin och glädje, börja minimalt och tänk LÅNGsiktigt! Gillar din idé med guld-stjärnorna, men kanske istället för att jaga dem börja med att sätta upp ett max-mål / vecka sen vara nöjd?

Kram!

Eftersom jag inte får till träningen med någon reda över tid så är jag absolut i behov av tips!

Jag tror som du att jag behöver lägga ribban väldigt lågt. Jag har en tendens att träna järnet när motivationen kommer - och sen kan jag inte gå på en vecka pga träningsvärk ?

30 min dagligen bör jag fixa! Idag blev det lunchpromenad istället för gym dock för jag hade glömt handduk. Kan inte sitta svettig på jobbet efter lunch.

Det där med glädjen i det lilla som kommer först efter en tids nykterhet är så klurigt att förklara. Går det ens att förklara? Det är ju en aha-upplevelse som man själv måste uppleva för att verkligen förstå.

Det är nog därför man rekommenderar just 3 nyktra månader, för då hinner man uppleva vilken skillnad det är. Att känna glädje och nöjdhet i det vardagliga är verkligen en gåva ❤️

Kram ?

Till Nio månader!! Hur firar du förlossningen? ?
Du är en kämpe och inspiratör här på forumet ??
En sådan energi du har och jag undrar hur du hinner med att jobba och samtidigt skriva här så mycket!? Puh, blir helt slut bara jag tänker på det...?
Ha en fin kväll ?
Kram
???

Jag har en kollega/vän som fullständigt dränerar mig på energi. Om jag är positiv så är hon negativ. Hon ältar och gnäller och beklagar sig, med all rätt oftast, så jag blir helt matt och tom på ord. Vet inte hur många gånger jag sagt åt henne: ”Kan du påverka? Om inte släpp det.” Det har gått så långt att jag försöker undvika henne. Jag har liksom nog med att hålla uppe mitt eget positiva tänk i mörkret vissa dagar. Jag orkar inte bära henne också.

Hur gör ni? Ge mig alla era tips tack!

Kram ?

Kan du påverka? Om inte, så släpp det!
Det gäller ju även energitjuvarna. Vissa måste man förstås ha omkring sig (min mamma är ett exempel...), men man får träna på att släppa mentalt, inte släppa in. Lite falsk blir relationen när man håller den på mentalt avstånd, men ibland måste man.
Eller säg till henne precis som du skriver. "Jag orkar inte bära dig också". Men på ett vänligt och ärligt sätt, för det är naturligtvis ganska synd om henne.