Andra halvlek har inletts

Profile picture for user Andrahalvlek

Jag har sovit helt okej. Ibland ska man ha tur som en tok. Idag blir det att få ihop mina 12.000 steg i ett shoppingcentrum. Inte mitt favvoställe, men vad gör man inte för sina barn 😍

Kram 🐘

Profile picture for user Se klart

God morgon @ah, skönt att du fått sova ok. Jag känner behov av att ta rygg på dina steg- iaf 10’, det låter så lätt när du gör det så ska anamma ditt förhållningssätt. För mig är det enklare med min runstreak - går så snabbt. Steg tar ju lite längre tid. Idag ska jag iaf ut i skogen, då blir det steg.
Så vi kör modern kyrka idag- köpcenter och granskog 💪🏻 kram 🌱

Profile picture for user TappadIgen

@Andrahalvlek Gå till en skoaffär och prova skor så sliter du ju inte på dina egna skor med stegen. Dock kan de nog börja fundera på vad du är för en när du börjar komma upp i dussinet varv inne i affären.

Shoppingrundan resulterade bara i 4.500 steg 😫 Några steg hit och dit och stå stilla mycket känns i benen men ger inte resultat på stegräknaren. Men dottern var nöjd och det var huvudsaken.

Så mellan shoppingresa inklusive lunch och tillagande av födelsedagsmiddag var det bara att ut och knata i jakt på ytterligare 7.500 steg. Nu efteråt känns det bra.

Kram 🐘

Att sätta sig och köra bil i 2,5 timme direkt efter frukost går minst sagt ut över streaken. Vid 12-tiden fattades 10.000 steg. Direkt efter att jag hade lämnat yngsta dottern åkte jag till ett friluftsområde och promenerade en runda. När jag sen skulle handla på vägen hem så gick jag ytterligare en rask promenad runt några byggnader i köpområdet. Och inne på Maxi travar man ju på några steg antingen man vill eller inte, så nu återstår bara 5.200 steg att få ihop under eftermiddag/kväll. Känns hanterbart.

Jag vill helst fördela stegen hyfsat jämnt över dagen, så att ben och fötter får vila lite emellan. Att traska 12.000 steg på ett bräde är onödigt jobbigt, men 7000-8000 steg vid ett tillfälle är inte ovanligt även om det inte sker dagligen. Att fördela promenaderna på morgon, lunch, kväll funkar bäst helt enkelt. Men huvudsaken är ändå att jag håller streaken - och det ska jag göra!

Annars är det skönt att vara hemma igen, det är det alltid. Marsvinstjejerna hade nästan rensat fatet med grönsaker och tuggat sig igenom halva höhögen och halva skålen med pellets. Zoo-tanten hade kanske rätt när hon sa att de äter som hästar 😂

Min tanke är att de ska få färska grönsaker på morgonen, direkt efter jobbet och innan jag lägger mig. Lite olika sorter vid varje tillfälle på dagen. Så nu har jag fyllt på förrådet med vitkål, gurka, grönkål, morot, gurka och röd paprika. Vi ska se om jag bedömde mängden rätt så lagom mycket för en vecka. Ett marsvin ska äta 80 procent av sin egen vikt dagligen, men jag är osäker på vad de väger. Borde kanske väga dem?

En bunt maskrosblad dagligen vill de gärna ha också, och det är ju lätt att plocka när jag är ute och traskar. Lär nog hitta de lämpligaste ställena efterhand och helst då inte typiska kissestråt för hundar, utan det är nog bättre att plocka lite längre in på en gräsyta. Hundkiss smakar nog inte gott.

Kram 🐘

Profile picture for user Sattva

@Andrahalvlek De äter nyttigt de små liven❤
Hur länge ska du hålla din streak på stegen? Blev nästan lite stressad av hur du försöker få in det i en dsg som kanske är full ändå? Fast jag förstår dig, det ska mycket till för att jag skulle hoppa över min yoga.
Verkar som du haft en bra helg!😍

En anledning till att gå med på Cairy är att man kan få lära sig att andas medvetet (breathwork). Mån, tis, tor vecka 36-37 får man en guidad instruktion via zoom. För mig har medveten andning verkligen varit en viktig nyckel under mina perioder av utmattningsdepression. Andningen är grunden i mindfulness och alla andra typer av meditation, liksom yoga. Förebyggande och regelbundet tränande är viktigt för att man verkligen ska ha tillgång till det när man som bäst behöver det.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Vill bara bekräfta och förstärka det du skriver om andningen. Det är så viktigt! Har direktpåverkan på nervsystemet. Man kan både pigga upp sig och lugna ner sig med andningen.
Finns många relativt nyskrivna böcker i ämnet, jag har främst dem riktade mot yoga, men det är vetenskapsbaserat, inget "flum".

Profile picture for user Torn

Tjena! Jag kom att tänka på dig när Adde skrev om att många som blir nyktra ” går” på andra mediciner. Du har varit riktigt smart som håller på att trappa ur yttepytte långsamt!😍 Det är snart dax att ta det sista pillret har jag för mig? Jag har sett så många här som har haft för bråttom och bara Bom! Antingen försvinner från forumet ( troligtvis börjat dricka igen) eller blivit helt under isen, och har fått återgå till att ta medicinen. Fy fan, det verkar vara värre än heroin!

Du ska vara glad för att du snart slipper ta dem.

Kram 🤗

@Torn Ja, det var nog smart gjort att trappa ut yttepyttesakta så att hjärnan hinner anpassa sig. Just den här veckan har jag klivit ner ett snäpp, från fyra tabletter per vecka till tre tabletter per vecka, och där ska jag ligga kvar i fyra veckor. Vecka 48 är jag helt nollad, så det är ett tag kvar. Bäst av allt, jag har inte tillstymmelse till känningar av dåligt mående eller ångest. Så tacksam 🙏🏻

Kram 🐘

Bestämt mig för att jobba hemifrån tis-ons september ut. Därefter är det heltid på jobbet som gäller igen. Lite långsam tillvänjning, och flexibilitet att serva min dotter med den skjuts som hon behöver.

Hon har idag börjat på särvux 1,5 dag/vecka. Hela tisdagen och onsdag förmiddag. Hon ska läsa svenska, so-ämnen och matte. Hon gillar att lära sig saker och hon behöver intellektuell stimulans utifrån sin nivå. Det blir även ännu ett sammanhang där hon är inkluderad, och det berikar hennes liv.

Kruxet är att resor till och från daglig verksamhet ansvarar kommunen för. Resor till särvux ansvarar däremot regionen för, dvs färdtjänst. Så en helt annan bil ska köra henne till ett annat ställe två dagar per vecka. Det skiljer typ 2 km mellan daglig verksamhet och särvux.

Och detta kände jag inte till innan vårt studiebesök på särvux förra veckan. Efter det fick jag skyndsamt ansöka om färdtjänst och i väntan på beslut och verkställande får jag skjutsa henne till och från särvux.

Men det gör inte så mycket, då får jag en chans att läsa av hennes attityd till särvux. Idag var första dagen och hon verkade nöjd. Hon och två andra från hennes boende ska gå på särvux och hon känner personalen sen tidigare. Hon har gått där en eftermiddag i veckan under ett år tidigare, men sen kom Corona och då blev det stopp.

Hon verkar mer motiverad nu att börja ”skolan” igen. Direkt efter studenten var hon inte alls motiverad - ”jag har slutat skolan, jag ska jobba”. Men nu har det gått tre år sen hon tog studenten.

Idag har jag haft ett möte med de chefer som ska ansvara för att mina arbetsuppgifter fördelas och genomförs. En lång lista, men vi hade god samsyn. För mig är det viktigt att väldigt tydligt ”lämna över” till någon.

Jag fortsätter annars med en massa ”sista gången”. Det märks att många av medarbetarna tänker lite likadant. De passar på att fråga mig om olika saker och lämna in ledighetsansökningar innan jag slutar. Det jag hinner lösa det löser jag förstås, resten lämnar jag över.

Kram 🐘

I eftermiddag/kväll ska jag på jobb-kickoff. Första gången på evigheter som jag får träffa alla mina kollegor - men med avstånd givetvis och absolut inget kramkalas. De allra flesta hos oss är ju fullvaccinerade vid det här laget. Det är ju olagligt för arbetsgivare att ha koll på vilka som har vaccinerats och inte, men de allra flesta har ju meddelat när de har gjort det så hyfsad koll har vi ju.

Hos oss finns inga antivaxare, och inga som är så sjuka att de inte bör vaccinera sig. De som har någon åkomma av något slag har tvärtom varit extra noga med att just vaccinera sig. Även om regeringen nu släpper på restriktionerna, vilket jag tycker är lite våghalsigt, så hoppas jag att de flesta arrangörer av olika evenemang inför krav på covid-pass. Jag skulle i alla fall kunna mig säkrare om jag visste att alla andra i publiken var vaccinerade. Men jag förstår samtidigt dilemmat, att det ska vara upp till var och en att vaccinera sig eller inte. Men då kanske man får avstå från stora publikevenemang tänker jag.

Själv vill jag boka biljetter till Gardell show ”Queen of everything” i november. Avvaktar besked från en kompis som skulle dubbelkolla sitt schema först. Jag är verkligen svältfödd på just scenkonst - och jag kommer att boka in mig på allt som passerar min hörna av världen. Vår lokala teaterförening ligger i startgroparna också, och jag tror att de bland annat skulle livestreama opera från NY och Uzz Nüjen skulle komma dit också. Båda de sakerna vill jag se i höst.

Kram 🐘

Profile picture for user Charlie70

Ååhh jag håller med dig AH, längtar också efter konsten. Både den på scenen och den på väggarna. Otränad som jag är får jag nog förbereda mig på att en konsert kan bli en trigger. För det mesta har jag nog druckit öl eller vin i ett sånt sammanhang. Men det är bara att fortsätta tugga i sig elefanten i små och stora tuggor. Ser fram emot framtiden!

Kram!

19 nyktra månader idag, tjoho! Min nykterhet sammanfaller nästan exakt med pandemin. Jag blev nykter i februari och pandemin vällde över oss i mars. Det blir något att berätta för barnbarnsbarnen. ”Jag blev nykter samtidigt som den stora pandemin på 20-talet”.

En barndomsvän till mig, som jag festat galet mycket med i tonåren, skrev häromdagen på facebook: ”Det här är anledningen till att jag inte dricker längre” och till det delade hon ett TV4-klipp som handlade om en rapport om drickandet under pandemin. Känns nästan creepy att båda vi två forna partyprinsessor har valt att bli nyktra ungefär samtidigt, trots att vi numer inte alls har någon kontakt. Vi har efter alla dessa år av tystnad rätt så nyligen börjat följa varandra på facebook, men vi interagerar inte alls.

Hon har blivit en yogafantast och driver som jag förstått det en egen yogaklubb i gbg. Funderar på om jag inte ska ta kontakt ändå. Nu har vi ju nykterheten gemensam, hur mycket mer finns kvar att bygga på? En vänskap som var enormt stark när man gick i högstadiet, men sen dess har man tappat kontakten helt. Fast jag flyttade ju 30 mil när jag var 20 år och jag har ingen kontakt med någon av mina barndomsvänner, förutom att jag följer en del på facebook.

Kram 🐘

@Charlie70 Jag minns att jag gick just på livestreamad opera hösten 2019 med en kompis. Det var under min ”reglerade” drickaperiod. Jag skrev här på forumet om hur stolt och glad jag var över att jag, trots att det hade varit en utekväll, faktiskt hade hållit mig till godkänd mängd dricka. Jösses. Hur tänkte jag? Vem var hon egentligen? Det känns som det var evigheter sedan. Nu är jag inte ett dugg rolig, bara jag slipper dricka cola och vatten. Lite festligare alkoholfria alternativ vill jag unna mig en utekväll.

Kram 🐘

Grattis bästa @andrahalvlek! Ja visst är det intressant 🤨 att tänka tillbaka på de märkliga system av tankar man brukade underhålla i hjärnan… jag minns när jag köpte halva flaskor vin mot ”slutet” och packade i min ryggsäck. Jag tänkte att personalen nog tänkte att jag var en äkta måttlighets-drickare= hahahah…
Nuförtiden går jag inte på systemet. Min man handlar om han tycker behov finns, jag har ju inga. Igår bjöd vi några kompisar på middag, två flaskor gick åt.
Njut av dagen, kompis. Kram 😍

@Andrahalvlek skrev:"Nu är jag inte ett dugg rolig, bara jag slipper dricka cola och vatten"

Jag tycker du är jätterolig! 😂 Och väldigt snäll, som har hjälp en stor mängd alkisar att komma till rätta med sitt drickande. Stort grattis till 19 månader!🤩😍

Kram

Tack @Se klart ❤️ Jag besöker inte heller systemet utan jag botaniserar i det alkoholfria utbudet i livsmedelsaffärer istället. Vid ett av mina sällsynta besök på krogen för ett tag sedan så tyckte jag att deras utbud var uselt, så jag messade dem länken till nonallco.se så att de kan bättra sig på den punkten. Att bara ha Carlsberg som alkoholfri öl i utbudet är ärligt talat riktigt uselt.

Kram 🐘

Profile picture for user majsan_nu

@Andrahalvlek Hej o jättegrattis! Du är fantastisk på att kommentera o peppa oss både nya o gamla! Det är väldigt uppskattat o värdefullt ska du veta 👍🙂👍

Jag tänkte på det här med din nyktra barndomskompis. Jag tycker helt klart att du ska ta upp bekantskapen med henne! 😍 Varför inte, du har ju inget att förlora på att prova. Jag hade gärna haft nyktra vänner, men tyvärr känner jag inte till någon från förr som inte fortfarande är lurad av alkoholdjävulen.

Kram

Jag har återupptagit lyssnandet på sommarpratare. Lyssnat på Jonas Karlsson, Peter Jöback och Olga Persson. Den sistnämnda är ordförande (chef?) för Unizon, en paraplyorganisation till en massa kvinno- och tjejjourer. Otroligt bra prat!

Kram 🐘

Profile picture for user Ture

Hej!

Har delvis läst din resa under mina nyktra 16 månader och
framförallt noterat alla dina kommentarer hos såväl gamla som nya
forumvänner, detta är ju så bra - BRA JOBBAT!! :)

Profile picture for user TappadIgen

@Andrahalvlek Jag var faktiskt vaken efter midnatt, fast jag inte ska vara det, och hade tänkt att gratulera, men det blev inte så. Härligt med 19 månader! Fantastiskt jobbat och jag kan bara stämma in i hyllningskören angående ditt arbete här på forumet!

Igår fick dottern sitt beslut om färdtjänst med posten. Det tog 8 dagar från att jag postade ansökan till att hon fick beslutet med posten. Känns väldigt ovant att vissa saker kan gå snabbt. Jag var inställd på att köra henne i några veckor, men det räckte med en vecka. Skönt.

Hon är väldigt stolt över sitt färdtjänstkort. Sötnöt ❤️ Det gäller i fyra år och över hela länet, så det borde ju funka att boka färdtjänst vart hon än ska liksom. Vi får se hur det utvecklar sig. Läkarbesök och sådant vill ju vi föräldrar fortfarande följa med på, och då kan vi lika gärna köra.

Ända sedan hon föddes svårt sjuk är jag innerligt tacksam över att vi bor i ett land som faktiskt tar hand om de allra sjukaste och mest behövande. Vi har i alla fall haft tur med det mesta, vi har aldrig känt att vi inte får den hjälp hon/vi behöver. Men samtidigt har ju inget löst sig automatiskt - allt har krävt en insats från min sida.

Och jag är verbal, strukturerad och lösningsorienterad så jag tar mig fram i byråkratins djungel hyfsat lätt. Många föräldrar har inte den förmågan, de vet inte ens vilka rättigheter deras barn har. Det är sorgligt, att samma sak inte gäller för alla oavsett hur försigkommen man är. Men det går väl igen i allt typ, inte bara när det gäller stödinsatser.

Å andra sidan kan jag inte bära andras problem med att få stödinsatser. Jag kan bara berätta hur jag gått tillväga i olika sammanhang - och sen är det upp till var och en att härma om de vill. Precis som med nykterheten - det är fritt fram att härma mig! Kan jag, så kan du.

Kram 🐘

Profile picture for user miss lyckad

Grattis till tid..💕🍃💕..Såg på Willys att dom hade ganska stort sortiment av a-fritt öl..Jag dricker ju inte det heller..Men skulle ha när jag kokade kräftor..Jag drack ju bara öl och andra drycker för att bli berusad..Smakade f-n många gånger, men min hjärna som är beroende, krävde alkohol..Hoppas du har det fint, och att du har sol..Idag sitter jag i shorts. 🤗💕

Tack @miss lyckad ❤️

Jag drack aldrig öl för att bli onykter, så för mig är alkoholfri öl inte triggande alls. Jag tycker att det är gott. Vatten dricker jag till vardags och läsk/cider är för sött tycker jag.

Kram 🐘

Profile picture for user Lillek

Stort grattis till nitton månader, fantastiskt! Och tack för din generösa närvaro här på forumet❤️! Har läst stora delar av din första tråd och tagit del av alla tips. Trevlig helg!

Shit, min hjärna alltså. Nu har den på allvar börjat planera för det nya jobbet. I natt vid fyra-fem var den igång och listade arbetsuppgifter som jag måste ha koll på, lära mig och träna på. Många arbetsuppgifter blir det! Små saker blandat med stora saker, men jag måste veta hur man gör och veta när det ska göras. Överallt hitta genvägar och möjligheter att jobba effektivare, för att lägga mesta arbetstiden på att vara kreativ.

Det känns verkligen som jag står och stampar i startblocken nu. Senaste veckan har varit gäsp på jobbet, och likadant blir det nästa vecka. Jag slutför en sak, lämnar över en annan, informerar och informerar, tar avsked i alla möjliga sammanhang. Försöker att tänka att tempot är väldigt lågt just nu och att det är bra, att jag behöver ladda batterierna inför det nya jobbet. Samtidigt gör lågt tempo mig uttråkad och energilös. Inte bra.

Sen försöker jag samtidigt att inte ha för höga förväntningar, det lär bli slitigt och jobbigt i början, innan det mesta sitter mer i ryggmärgen än i skallen. Jag kommer inte heller att uträtta stordåd direkt, det är bara ett jobb bland många på min arbetsplats. Där jag är väldigt beroende av andras leverans. Men det är väl min stora styrka egentligen - tänka om snabbt. Good enough, imorgon är en ny dag. Gör det du kan på bästa möjliga sätt och släpp sen taget.

Det ska bli så otroligt skönt att slippa allt personaltjafs. Alla martyrer och förståsigpåare, överpresterare och underpresterare. Det ska bli så skönt att säga: ”Det är inte mitt ansvar längre”. Min blivande närmaste kollega sa till mig häromdagen på kickoffen: ”Du ska framför allt lära mig att säga nej, för det är jag kass på.” Japp, det har jag lärt mig. Att säga nej i den konkreta situationen till den som berörs, men framför allt att säga nej i mitt inre. Släppa det ifrån mig känslomässigt helt enkelt.

Det blir nog bra, jag försöker att inte ha så mycket förväntningar. Bara göra. Funkar sådär. Min plan är att bara flyta med några veckor/månader och sedan smyga in förändringar efterhand. Göra på mitt sätt. Jag är värdelös på att göra på andras sätt, jag måste alltid göra på mitt sätt. Målet blir detsamma, men vägen dit blir annorlunda. Det måste kännas rätt och meningsfullt för mig. På den punkten är jag verkligen egocentriker.

Idag blir det en sista utflykt med min SUP. Det är kanske för kallt både på land och i vattnet, men det får bli som det blir. Lunchmackor är nedpackade och ut på vattnet ska jag. Inga förväntningar i övrigt - bara göra.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Spännande med ett nytt jobb! Du har skaffat nytt jobb, TappadIgen ska flytta, Se klart har flyttat och Charlie har slutat snusa. Jag har inte gjort ett smack utan ” bara” blivit nykter. Jag blir lite avundsjuk, men det är okey, okey, okey. Jag mår ju trots allt bra ändå.😅

Ha en bra dag, och Suppa försiktigt!😍

Kram

@Torn Man ska inte laga det som inte är trasigt. Allt blir som det blir och går som det går. Huvudsaken är att man tar de chanser till förändring som ges - om det känns rätt. Bara då. Om det känns rätt. Man ska alltid lita på sin magkänsla. Jag tror att vårt undermedvetna har en direktkoppling till vår magkänsla.

Kram 🐘

Profile picture for user Mirabelle G-S

Välkommen in i nytt-jobb-kaoset 😊 En dryg månad in börjar jag komma ut på andra sidan… Eller… Ja… I alla fall kan jag skönja andra sidan där nånstans på horisonten… Inte vara inställd på stordåd första tiden är en bra plan. Håll i din förmåga att säga nej. Jag fixar rungande nej utåt helt galant. Det är som du skrev ”att säga nej i mitt inre. Släppa det ifrån mig känslomässigt helt enkelt” som jag inte lyckas lära mig. Har du något trick för det? Kram

@Mirabelle G-S Det är allra svårast faktiskt. Man tror att det räcker med att säga ”nej” utåt, men det är nejet inombords som gör störst skillnad för ens mående.

Övning ger färdighet. Fokusera på det man faktiskt har gjort och verkligen nöja sig med good enough är SÅ viktigt. Och att tydligt delegera och deklarera ”Det där är ditt ansvar”. Träna, träna, träna.

Ett trick förresten är att be om hjälp! ”Jag vill att du…”, ”Kan du hjälpa mig med det här…” Funkar svinbra! Allra helst om man är en sådan person som brukar hjälpa andra. Folk vill betala tillbaka!

Kram 🐘

Profile picture for user Sisyfos

@Andrahalvlek skrev:"Man tror att det räcker med att säga ”nej” utåt, men det är nejet inombords som gör störst skillnad för ens mående."
Här sätter du som så många gånger förr huvudet på spiken. Den där gnagande känslan som kommer när man faktiskt sagt nej, även om det var fullkomligt korrekt och bra, måste landa inombords också. Good enough och lite att släppa ansvaret för andra handlar det om för mig. Det är inte lätt att bortse från andras behov och känslor… eller mina gissningar ibland om andras behov. Be om hjälp är också nåt att träna på. Det lyfter andra också så det är ju win win.

@Sisyfos Ja, det är verkligen vinn-vinn att be om hjälp. Det är bra för egot dessutom. Jag kan inte allt själv, jag är inte oumbärlig, andras sätt att göra saker på kan vara lika bra. För det är viktigt - ber man om hjälp så måste vb få göra på sitt sätt.

Kram 🐘

Igår blev det utflykt med min SUP. Ljuvligt 😍 Det var 21 grader på land och 21 grader i sjön. Jag valde medvetet bort havet. Det är nog inte mer än max 15 grader i havet nu. Endast en enda gång ramlade jag i ofrivilligt och det var när styrfenan gick i en sten på botten. Vid ett sådant plötsligt ryck så åker man obönhörligen i plurret. Det är omöjligt att hålla sig upprätt då.

Det var bara 40 cm vattennivå ungefär men jag föll raklång snett baklänges så jag blötte till och med håret. Jag hinner se att jag passerar en sten på botten och jag hinner se att jag nog kommer skrapa i den, men sen hinner jag inte mer förrän det är platt fall. Inte så farligt egentligen, men jag kan känna lite skräck inför att råka slå skallen i en sten och bli liggande kvar på botten livlös. Hemska tanke.

Jag vill gärna hålla mig hyfsat nära strandkanten ifall jag ramlar i. Jag kan inte komma upp på brädan om jag inte bottnar eftersom flytvästen är i vägen. Samtidigt är det onödigt att paddla så nära stranden att det bara är 40 cm djupt. Men stenar kan plötsligt dyka upp även på djupare vatten, så riktigt säker är man inte. Hjälm kanske? Vore ju en syn att paddla med flytväst och hjälm 😂

Det här var sista gången för säsongen. Nu ska brädan tömmas på luft och takräcket tas ner. En annan dag, idag orkar jag inte. Den lilla energi jag har kvar tänker jag använda till matlagning. Kall potatissallad med rödlök, salladslök, ärtor, dill, vinägrett (gjord på olivolja, rödvinsvinäger och pesto) och varmrökt lax står på menyn. Väldigt antiinflammatoriskt - och gott 😋

I natt har jag sovit hos yngsta dottern och vi har även bakat två kladdkakor. Vi ska ju bjuda hennes gamla korttidskompisar och personal på fika, men tidigare i veckan blev typ alla sjuka. De skulle höra av sig när alla var friska igen, och nu är fikan redo att tas ut ur frysen närhelst det sker. För mig är det viktigt att vi får bjuda på en tack-fika, även om det är 1,5 år sedan hon var där senast. När corona kom så valde vi föräldrar att begränsa hennes kontaktytor till ett minimum.

Två långa promenader har det blivit också, så mina 12.000 steg har jag redan uppnått. Efter att jag åkte från dottern åkte jag till havet där det finns en underbar vandringsled med utsikt högt över havet. Att sitta där på en klippa och äta medhavd äggmacka gjorde min själ alldeles mjuk och go. Naturen är verkligen läkande för mig, och jag är lite orolig för hur det ska bli till hösten när mörker, regn och kyla gör entré. Då måste jag hitta andra sätt att belöna min själ med. Körsång är en grej, men jag behöver mer.

Kram 🐘

Kommit på en grej! Jag ska återuppta en gammal hobby: Linedance 😍 SÅ roligt! Ingen partner krävs 😉 Ofta dansar man till rock- och poplåtar, även om rötterna finns i countryn.

Dansen Jerusalema som blev så populär i våras (?) var linedance. Sist jag dansade för några år sedan så dansade vi bland annat till Shakiras låt ”Waka waka” och det spritter i benen när jag ser dem dansa: https://youtube.com/playlist?list=RDpPcF_ZH7E90&playnext=1

Jag har redan anmält mig, kl 16-18 på söndagar. Har missat de två första söndagarna, men så får det vara.

Jag slutade med dansen tidigare eftersom det alltid kolliderade med överlämning och gemensamma middagar med dottern och hennes pappa. Det bekymret har jag inte längre! Jag får planera in att laga mat på lördagar istället, eller måndagar. På söndagar ska jag hädanefter dansa!

Att dansa är också en aktivitet som verkligen inkluderar hela kroppen - och hjärnan. Bra återhämtning. Rörelseglädje.

Kram 🐘

@Andrahalvlek skrev:"Endast en enda gång ramlade jag i ofrivilligt och det var när styrfenan gick i en sten på botten."

Det kallas även för att ” gå på grund”😅 Det låter faktisk farligt! Skit i vad andra tycker om ditt utseende. Hjälm på, nästa gång om du paddlar på ”okända” vatten. Linedance har jag ingen aning om vad det är för något, men det låter coolt. Är man uppe i luften på ett rep då eller? Måste vara svin svårt.😅

Kram

Profile picture for user Sländan

@Andrahalvlek Det ser jätteroligt ut 🤗
Tyvärr skulle jag ALDRIG komma ihåg alla små steg 🙈 möjligtvis om jag nötte in 3 steg i taget 😂 de andra runt omkring mig skulle nog bli väldigt trött på mig.
Kram 💕sländan

@Sländan Man kan hålla sig långt bak till en början. Värst är om man dansar mot alla fyra väggar, då hamnar man plötsligt längst fram.

Jag försökte faktiskt träna ikväll på det här klippet: https://youtu.be/ZSAL0yxWGQ8 Det var kinkigt, fick spela om klippet fem gånger innan jag hängde med hyfsat. Sen ska ju stegen sitta också, så att man kan ta ut svängarna och se lite cool ut också helst 😉

Man är så fullt upptagen med att kolla på instruktören att man struntar fullständigt i hur de andra ser ut. När man tränar in dansen nöter man gemensamt några steg i taget och först mot slutet av passet sätter man ihop hela dansen. Nästa gång får man en ny dans och repeterar den förra lite. Sista gången på terminen kan man dansa alla i svit. Urkul!

Det är lågintensiv träning, och det blir nog en hel del steg totalt på två timmar. Jag ska börja med kl 17-18, för nybörjare, och sen har de en nivå 1 kl 15.15-16.45 som jag nog hänger på sen också. Inte första gången dock.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Kul med linedance! Har testat nån gång, att röra sig till musik blir man glad av! Om du höll på med aerobics back in the good old times så vet ju din hjärna hur man gör för att nöta in sekvens efter sekvens😃

@Sattva Jo, en hel del step-up, aerobics och klassisk gympa har det ju blivit genom åren. Var till och med gympaledare i ett tiotal år. Så jag vet att det känns omöjligt först men att det bara är att nöta en bit i taget.

Kram 🐘

Usch och blä, vilken skitdag. Sov ytterst få timmar i natt pga myrkrypningar och en stor del av arbetsdagen har jag ägnat åt en skittråkig arbetsuppgift. Organisera och samla ihop körjournaler från hela företaget, totalt tolv bilar utspridda geografiskt. Ungefär lika många personer inblandade.

Ytterst få gör som jag säger och skickar in den förbannade körjournalen i tid. Jag får tjata och tjata och tjata och tjata. Det hade gått snabbare att åka runt i länet och handgripligen hämta journalerna ur bilarna. Och sen fanns de journaler jag redan fått in spridda på mail, på papper och i slack, huller om buller. Ingen ordning alls, vilket dock är mitt fel. ”Kan jag göra senare”. Alla filer ska döpas och mappas, alla siffror noteras. Boring. Men man måste ändå behålla koncentrationen hela tiden.

Det här är en arbetsuppgift som jag skjutit framför mig typ hela 2021, men nu var det dags. Även tråkiga arbetsuppgifter ska lämnas över till någon annan! Och jag vill förstås avsluta så komplett som möjligt. Tydligen måste detta göras ifall skattemyndigheten vill göra en kontroll huxflux. Kom bara halvvägs idag, men jag blev helt slut i skallen. Så tyvärr får jag dras med den här tråkiga arbetsuppgiften delar av resten av veckan.

Blä, blä, blä, usch och fy. Gilla läget. Andas, andas, andas. Good enough. Man kan bara gör sitt bästa, och det är alltid tillräckligt. Flosklerna radar upp sig på löpande band 😂

Även jag kan ha skitdagar! Och det är helt okej. Imorgon är det en ny dag 🙏🏻

Kram 🐘

Åh det låter som en väldigt bra idé med massage- ska ta mig för att boka en sådan här där jag befinner mig. Jag har också sånt där rent skitjobb, häfta kvitton på papper som ska skickas in till nån arkivarie och sedan ska samma kvitton redovisas digitalt och signeras enligt- varje gång- olika regler. Med tiden har man ju kommit att göra sig av med alla admin-resurser vilket betyder att detta lägga på ”alla” dvs för mig att fördela eller göra själv…
Snart är du ikapp, bara att kötta igenom. Det fixar du! Kram 🌱

Aj, aj, aj. Min massör är inte mjuk i nyporna direkt 😫 Känns som nacke, axlar och skuldror är ett enda stort blåmärke. Finmassage kan jag få på spa - det är de hårda nyporna som bryter loss alla små knutar.

Jag har inte varit där sen i november i fjol pga hemifrånarbete under Corona. Fy på mig, gott åt mig att jag har ont. Går jag dit en gång per månad finns det inte alls lika många knutar att massera bort.

Samtidigt som han masserar löser vi världsproblemen 😂 Vi babblar oavbrutet, men hade jag varit tyst så hade han också varit tyst förstås. Lyhörd på alla sätt. För mig är det som att gå till frisören, jag löser världsproblemen med henne också.

Idag har mina älskade marsvinsflickor fått en rasthage. Jag har spikat ihop en ram av fyra brädor. Kalla mig snickarn 😉 Denna gång tog jag dock hjälp med sågandet, av förklarliga skäl.

Ni skulle skrattat ihjäl er om ni hade hört mig och bygghandelsgubben försöka räkna ut bästa kombon för att få ihop en kvadrat av en jättelång bräda. Jag räknade (försökte räkna) och han sågade, jag höll på att aldrig räkna klart. Bygghandelsgubbens bidrag var ärligt talat minimalt, eller så fick han inte en syl i vädret 😂

Till slut blev en 5,40-bräda 2 st 1,10 och 2 st 1,60. Tror jag 🤔 Han har nog aldrig tidigare haft en konstigare kund. Ingen ritning, bara en tanke i skallen.

Det blev helt perfekt! De har knatat runt, runt och ”kvittrat”. Ätit gräs, gurka och morötter, gömt sig under bordet och i en bastkorg. Ska fixa en tunnel och en liten bro att balansera på också.

Men jösses vad de bajsar! Det var dock lätt att sopa upp efteråt. Det som var svårt var att tag på dem på den större ytan 😱

Kram 🐘

Tjena Snickarn! Det är matematiknörden här. Och ärligt, nån kvadrat blev det inte du byggde. Men jag tror det blev både snyggare och bättre med en rektangel 😂.
Alltså jag är egentligen ingen petimeter, men jag har lite lätt att fastna i matematiska utmaningar. Kan inte läsa siffror på det här sättet utan att räkna och analysera. Fullkomligt onödigt!
Du skrev en sak hos Lim som jag har grunnat lite på. Att du när det inte är bra, nästan kokar över av empati. Oj vad jag kan känna igen mig i det. Och vad viktigt det är att se det och faktiskt stänga av det till viss del. Det där blir etter värre om man dricker också tycker jag. Då är det svårare att stänga av och stänga ut då.
Du är bra klok du AndraHalvlek! Skulle aldrig orka läsa nån livsvoachningsbok, men dina (och andras) små guldkorn här plockar jag åt mig. Eller orka och orka… jag är för skeptisk, analytisk och kritisk tror jag. Jag vill alltid ha nyanserna.

@Sisyfos Just det! Det var ju en kvadrat jag INTE ville ha, jag ville ju ha en rektangel 😂 Först landade jag och gubben på 130x140, men det var för lite skillnad tyckte jag så det blev till slut 130x160. Tror jag 🤔

Jösses vilken cirkus där i brädgården när vi stod och valde mellan olika brädor och räknade ut bästa kombon. Jag har faktiskt skickat bilder till bygghandeln på Messenger så att de ska få slutresultatet. I normala fall är det bara yrkesbyggare och hemmafixare som kommer dit och vant rör sig bland prylarna, och sen dyker jag upp med min udda beställning.

Kram 🐘

@Sisyfos Jag har också svårt att följa andras ”recept”. Jag måste alltid göra på mitt sätt. Jag är dock väldigt intresserad av ”självhjälpsböcker”och sen skapar jag min egen mix. Det handlar mycket om att prova, tänka om, prova igen. Tills pusselbitarna ramlar på plats en och en. Lite i taget. Aldrig stå still.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Jag kör med Ryobi 18 v. den verkar har riktigt bra kvalitet, men är samtidigt inte lika dyr som tex Dewalt. Sedan passar batteriet till en massa andra verktyg. Så jag har tex en tigersåg i samma serie. Det är mycket smidigare att skruva ihop brädorna, och så sitter de bättre. Med skruvdragaren kan du ju även borra hål mm. Vilket man ofta behöver göra.

Ryobi säljs tex på Jula.

Kram

@Torn Stort tack för tipset! Jag har stått just på Jula och kollat på skruvdragare. En djungel av prylar, den ena dyrare än den andra. För några skruvars skull? Då blev det spik istället, för hammare har jag redan. Köpt en liten handsåg också.

Kram 🐘

@Torn Jag har redan börjat tänka på nästa byggprojekt. Marsvinen gillar tunnlar, och att klättra upp och balansera lite, gärna i hasorna på varandra.

Jag tänker ett sådant där tjockt brunt plaströr, typ 50-60 cm långt. Sen en bräda ovanpå, och två korta snedställda brädor upp på vardera sidan av röret. (Så de kan gå in i röret eller knata ovanpå.)

Skruvar jag ihop allt blir det en stabil, flyttbar helhet. Skruvarna måste sitta från sidan in i ”taket” på röret så inte marsvinen skadas.

Hmm, måste nog köpa skruvdragare, plaströr och en bräda idag! Vinklingen på de kortare snedställda brädorna blir kinkigast att få till 🤔 Men det är kanske inte så himla noga? Det är ju ingen designpryl. Den ska bara funka för ändamålet.

Kram 🐘

@Torn Jag har redan börjat tänka på nästa byggprojekt. Marsvinen gillar tunnlar, och att klättra upp och balansera lite, gärna i hasorna på varandra.

Jag tänker ett sådant där tjockt brunt plaströr, typ 50-60 cm långt. Sen en bräda ovanpå, och två korta snedställda brädor upp på vardera sidan av röret. (Så de kan gå in i röret eller knata ovanpå.)

Skruvar jag ihop allt blir det en stabil, flyttbar helhet. Skruvarna måste sitta från sidan in i ”taket” på röret så inte marsvinen skadas.

Hmm, måste nog köpa skruvdragare, plaströr och en bräda idag! Vinklingen på de kortare snedställda brädorna blir kinkigast att få till 🤔 Men det är kanske inte så himla noga? Det är ju ingen designpryl. Den ska bara funka för ändamålet.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Det låter som en strålande idé! Japp, då behöver du en skruvdragare, och ett borr så du kan borra hål i plaströret där skruvarna ska in. Tänk även på att köpa rätt längd på skruvarna, så de inte går igenom brädorna. Det går inte att skruva in i röret, då spricker det. Utan dra skruvarna genom förborrade hål i röret, upp i brädan. Två skruvar i varje ände av röret räcker. Eller, du kommer säkert på ett smart sätt.😍 Men där är en skruvdragare nästan ett måste, om inte annat för att borra hål i röret.

Kram

@Andrahalvlek vilket roligt projekt! Jag står i begrepp att skaffa en ny skruvdragare efter den gamla som lagt av. Denna gång kommer jag att leta efter en som inte är för tung och samtidigt ligger bra i handen, så att den blir lättare att hantera – min gamla apparat var tung och designad för stora händer (verktyg är ju ofta formgivna för manshänder och därmed svårare att hantera för kvinnor 🙂). Så ett litet tips från mig är att prova hur de känns i butiken!

@Lillek Det blev inte så dyr skruvdragare som @Torn tipsade om ovan, utan en Meec 12 v för 299 kr för medlemmar just nu på Jula. Liten och smidig. Så nu är jag medlem där också - kalla mig snickare! En måttstock (tumstock?) fick jag med mig hem också, en 1,20-bräda (som jag sågade i fyra bitar!) och två bitar avloppsrör med böjar, varav en rörbit hade två ingångshål. Av det byggde jag en tunnel/platå med tre tunnelhål och två uppgångar till platån uppe på röret. Funkade utmärkt att skruva utan att förborra. Himmel, att jag har en skruvdragare 😱

(Ni fattar inte hur stort det här är! I min 24-åriga relation med barnens pappa fick jag aldrig hjälpa till med något praktiskt som inkluderade verktyg eller pensel. Han kunde bäst - jag kunde nöja mig med att städa efter honom, tyckte han. Så det gjorde jag. Jag har aldrig ens tapetserat. Aldrig. Min pappa var dessutom målare till yrket, så i mitt barndomshem fick jag inte heller hjälpa till. Jag är förstås därför urusel på allt sånt, känns bokstavligen som jag har tummen mitt i näven. Att jag därför ens umgås med husköparplaner är obegripligt.)

Tillbaka till marsvinen, det är roligare. Marsvinstjejerna fick tokfnatt och sprang runt, runt i rastgården, in och ut genom tunneln, varv på varv konstant tjattrande. Då och då tuggade de på ett grässtrå eller maskrosblad. Snart får jag kanske se popcorndans också?! Marsvin har en studsande gångstil när de är på väldigt gott humör, studsar liksom fram som popcorn gör i en gryta. Har jag lärt mig på youtube. Allt finns på youtube. Men ikväll har jag tittat mer på marsvinstjejerna än på tv:n 😍 Och pratat med äldsta dottern i telefon i två timmar ❤️

Kram 🐘

@Andrahalvlek Det blev ju jättebra! ( såg bilderna) Gött att det gick att få fäste med skruvarna i röret utan att skruvspetsen gick igenom röret. Jag trodde inte inte det var riktigt så… grova rör du hade tänkt använda.😅 Nu när du har fått kläm på skruvdragaren så finns det ingen gräns för hur många och stora projekt du kan sätta igång med.😍

Kram

@Torn Snyggt blev det inte, men funktionellt. Och marsvinstjejerna älskade tunneln 😍 De kryper under spångarna också (heter det så?) Får se om de vågar sig upp på platån också. Jag tänkte mig hela tiden sådana där orangebruna avloppsrör, men gråa var betydligt snyggare 😉 Från början tänkte jag ett rakt rör, men jag hittade bara med böjar så det fick bli så.

Kram 🐘

@Andrahalvlek, det låter utmärkt, allt! Och så underbart att marsvinen fattade galoppen direkt! Jag kan nästan se dem framför mig, förstår att de drar uppmärksamheten till sig. Kul att det blev så bra🤗

Om jag inte förvånats tillräckligt av att läsa dagens nyheter så kan jag gå in här och läsa hos dig. Alltid nya saker! Snickare my god. Så kul. Nästa år bygger du väl en egen sup.
Imorrn har jag ledig tid innan hemresa och tänkte som en hommage till dig (och mih) testa att sup-a. Håll en tumme. Kram 🤗

Boys and girls! Jag har sovit! Det gör jag förstås litegrann varje natt, men de senaste TVÅ nätterna har jag sluppit myrkrypningar helt och sovit gott. Knappt jag vågar skriva det 😱 Håll tummarna! Fyra tabletter av ”rätt” magnesiumsort tar jag just nu.

Så ovan att sova gott att jag vaknade kl 5 och hade skallen full med planer. Har redan fått iväg fyra förfrågningar om dejter av olika slag med olika kompisar. Så länge sen sist 😍

Biljetter till Peter & Bruno den 28/1 har jag hunnit boka också. Ska gå dit ihop med två körkompisar. Helt nya kompisar som jag lärt känna via kören. Eller rättare sagt, vi har potential att bli kompisar 😍

Kram 🐘

@Se klart Just det, det var det jag tänkte säga. Passa på att bada nu!😍 Här hemma började det bli rätt kyligt i vattnet.

@Andrahalvlek, gött med sömnen! 😍

Kram

Punkt. Nu har jag uppdaterat den långa listan med alla mina nu alldeles strax gamla arbetsuppgifter. Alla arbetsuppgifter har fördelats under olika rubriker, ”Till xx…” osv. Ingenting ligger och skvalpar, nu finns allt på pränt. Min efterträdare är inte utsedd än, men när vb börjar jobba finns det en to-do-lista att börja med 😉 Jag skiter i hur det blir, nu har jag lämnat över. Punkt.

Och jag är supertaggad inför att börja på mitt nya jobb på måndag 😍 Tillbaka till rötterna. Massor har förstås hänt sedan 1990-2000-talet, då jag gjorde ungefär samma arbetsuppgifter tidigare. Men jag har hyfsad koll på nuläget eftersom jag har hoppat in och vikarierat det senaste halvåret. Nu ska jag skaffa mig stenkoll - och sen ska jag förändra i den takt som behövs. Man ska inte laga något som inte är trasigt.

Kram 🐘

Ikväll var det nästan strössel-läge. Ni vet känslan när man bara vill ha något sött NU och sen går man metodiskt igenom kyl, frys och skafferi i jakt på något gott. Till och med strössel skulle duga! (Jag har aldrig sjunkit så lågt men jag har en kompis som gjort 😉 ) Min poäng är att förklara KÄNSLAN. VILL HA. NU.

Fast jag har ju inga godsaker hemma, för att jag känner mig själv så väl. Så det blev några mini-knäck av surdeg med fikon-äpplemarmelad som förgyllde min fredagkväll istället. Helt okej.

Varför detta sötsug? Jag har jobbat ett bra tag med att avsluta mitt nu gamla jobb, idag var det finalen och jag kom i mål med rak rygg = värt att fira. Jag åt dessutom gyrosrulle till middag, dvs vitt mjöl = väcker sötsug. Lärdom? 1) Aldrig ha godsaker hemma. 2) Alltid ha vettiga alternativ hemma att mata sötsaksmonstret med. Bästa av allt - jag har redan lärt mig den läxan, så därför hade jag inget gott hemma. Jag är otroligt tacksam för att jag inte längre får ett sådant överjävligt sug på alkohol 🙏🏻

Det blir tidigt i säng!ä, vilket det förvisso ofta blir på fredagar i mitt nya nyktra liv. Men imorgon ringer klockan 7 eftersom jag har en heldagsutbildning med tjejjouren på zoom och jag måste hinna med min morgonpromenad innan det.

Nu när jag släpper rekryteringen på jobbet så ska jag gå all in på att rekrytera fler volontärer till tjejjouren istället. Två nya jourare är jag på gång att introducera just nu. Grundutbildning imorgon (som inte jag håller i utan det är vår moderorganisation som håller i utbildningen men jag tänker delta) och sen ska jag coacha dem vid varsitt chattillfälle under oktober. Det är bra första gången att ha någon vid sin sida och fråga fortlöpande, även om jag enbart tänker finnas till hands via video i messenger. Det kan nog bli bra.

Chill helgkram 🐘

Intressant med myrkrypningaena. Har du mätt ditt magnesiumvärde nån gång? 4 tabletter låter ju rätt mycket, men om det funkar är det ju bra. Är det olika på olika sorter alltså. Inte lätt att navigera i tillskottsdjungeln. Jag har lite oroskänslan i benen ofta. Ska testa magnesium igen tror jag, men just det hade jag inte brist på.
Sötsug har jag så extremt sällan, tror kanske det är lite därför jag inte upplever att jag har sug av alkohol heller. Men det senaste året har jag ibland varit väldigt godissugen. Inte hamnat i strösselträsket men åt minimaschmellows (troligtvis likvärdigt) nån gång. Alltså jag tycker ju att det är alldeles för sött. Nu har sötsuget försvunnit och jag ogillar sött igen. Och det är ofta så att jag faktiskt ogillar sötsaker. Och jag använder godis på samma sätt som alkohol - för att piggna till. Eller alkohol använde jag väl för att slappna av också. Men det har varit lite medicinering över mitt godisätande också. Det är det jag menar.
Jäklar vad duktig du är AndraHalvlek! Nåt så viktigt som Tjejjouren. Tänker att det finns så många som behöver stöd och hjälp. Ha en fin helg!

Tack @Sisyfos ❤️ Trött i skallen nu, men ändå vid gott mod. Varje gång jag går jourutbildning påminns jag om varför jag gör det här. Jag ÄR en engagerad människa, jag behöver engagera mig för att må bra. Det är bara den eviga balansen mellan att ge och få som är viktigt att hålla koll på.

Jag vet inte om man kan testa om man har magnesiumbrist. Nästan alla har det mer eller mindre. Magnesium finns i spannmål och eftersom mycket mat är processad idag har många brist. Värre brist får man om man svettas mycket, som under klimakteriet tex. Sen är man säkert olika känslig för brist också.

Jag har testat otaliga sorter med magnesium. De som funkar för mig är Magnesium Meda 120 mg. Jag köper dem billigast på apotea.se.

Jag borde göra en sådan där totalkontroll i hårstrån som Sattva (?) gjort. Jag borde veta vad jag faktiskt har brist på. Ska bara komma till skott. Någon gång.

Kram 🐘

Det är knappt ingen skillnad på min läggtid på vardagar och helg längre. Idag kl 21.30 började jag förbereda mig för sängen. Samma tid som annars. Sen brukar jag förvisso inte släcka ner paddan förrän kl 23, men jag känner mig lika färdig för sängen nu som jag gör vilken annan dag i veckan.

Har ju inte tagit någon höneblund idag heller, det brukar jag annars göra på helgen. Men mina 12.000 steg har jag fått ihop tack vare promenad innan utbildningen började kl 9.30, på lunchuppehållet och efter utbildningen. Heja mig! Riktigt trött i skallen är jag, det blir jag av att lära mig nya saker. Även om det mest var repetition för mig idag.

Utbildningen är delvis otroligt dyster. När man får ta del av info om porrindustrins framfart känns det som att få ett knytnävsslag i magen. Hur sjutton ska vi på något sätt kunna motverka den kvinnosyn som porren förmedlar? Strypsex, analsex, gagging (osäker på stavningen), örfilar och ord som slampa och hora är vardagsmat i så kallad gratisporr som en 12-årig pojke kan få ta del av inom några sekunder via sin mobil. De hjärntvättas från unga år. Och flickorna hjärntvättas också - hur ska de kunna säga nej och stå upp för sina gränser?

Men samtidigt blir jag stärkt i det faktum att det vi gör är så viktigt. Varje tjej vi faktiskt kan hjälpa är så värd jobbet vi lägger ner. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Alla kan gräva där de står. Och ett viktigt budskap vill jag förmedla till alla: TA PORRSNACKET MED ERA BARN! Hur pinsamt och jobbigt det än är.

Säg till era barn att det de ser på porren är inte okej 🤬 Säg till era barn att om de konsumerar mycket porr så kan de i värsta fall bli porrimpotenta. Det innebär att deras förväntan på sex blir så snedvriden att de inte längre tänder på helt vanligt Svenssonsex. Fatta vilken misär! Porr är ju också ett missbruk faktiskt, det är tydligen svårt att låta bli att glo på när man väl har blivit fast. (Den som vill ha mer fakta inför porrsnacket kan söka på Gail Dines på youtube.)

Hoppas att jag får sova gott i natt. Imorgon blir det kyrkoval, träna linedance i tre timmar och chatta i två timmar. Däremellan ska jag vila, vila, vila.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Verkligen en viktig insats du gör för tjejerna!💪🙏
Ja jsg får ta och prata med mina ungdomar om porr. Tror inte de kollar, men vad vet jag?? Jag har en syster som också är väldigt engagerad, och hon pratwrbom att lägga filter i deras skärmar. Det är nog lite sent i såfall, de är för gamla för det.
Låter som du har en full dag framför dig! Är det första gångennpå linedancen?
Själv ska jag strax iväg på yoga. Resten av dagen hundpromenader och förbereda yogajobb.
🌼🌟💫🌷⚘🎈

@Sattva Ja, det blir första gången med linedance. Men jag har dansat förut, för några år sedan. Så det är en gammal hobby som jag nu återupptar.

Jag kan verkligen rekommendera dig att söka på Gail Dines på youtube. Kolla ihop med dina ungdomar. Den film på 30 min som vi fick se igår heter ”Pornland” och den är vidrigt bra. En rejäl ögonöppnare för oss som tror att porr är som det var för 30-40 år sedan. Det som var mjukporr då har flyttat in i populärkulturen, och det som var hårdporr då är mainstream nu. Det som visas nu är regelrätta övergrepp, och jag överdriver inte. Man kräks nästan när man ser det.

Just filmen ”Pornland” tror jag inte finns på youtube pga upphovsrättigheter som man måste köpa sig till. En uppföljare är på gång, en ”Pornland 2”. Det behövs eftersom den är några år gammal, men den är ändå helt vidrig. Hur tvåan blir vill jag inte ens sia om. Gail Dines är en hjälte som orkar ta den här striden. Porrkriget.

Kram 🐘

Profile picture for user Adde

Halkade in här och såg att ni snackar porr. Följ gärna polisen Simon Häggström och organisationen Talita. Ibland ser man kommentarer på Simons sida som är så otroligt korkade så det är svårt att greppa dem. Hur delar dessa män sin uppfattning till sina barn ????

@Adde Det gör jag redan! Simon Häggström och Talita gör ett jättebra jobb. Hoppas fler blir inspirerade att följa dem. Inom porrindustrin är pedofilporr tydligen ett stort segment. Urk 🤮

Kram 🐘

Profile picture for user Charlie70

@Andrahalvlek önskar jag hade en bråkdel av din energi ;-) Du är verkligen beundransvärd i allt du tar dig för. Var du likadan under tiden du drack eller gick överskottsenergin till att dricka då? Genuin undring från min sida.

Kram!