Tjena, hoppas du har haft en bra dag! 🤗 Jag tänkte jag skulle tipsa min fru om hittaut.( Det finns här i Göteborg)Hon gillar att promenera, men har tröttnat på omgivningen här närmast där vi bor efter många rundor. Då kan jag hänga med i bland också.😀.

10 st portioner i dag, jag är svinnöjd! 😍

Kram

@Torn Dottern har hittat en del kontroller på Änggårdsbergen vet jag, men det borde finnas på många fler ställen. Det hänger ju på att det finns en lokal orienteringsklubb som ansvarar för det, och det borde ju finnas flera sådana i Göteborg med omnejd. Det krävs ju en del jobb med att placera ut kontroller och göra kartor, men de bör ju få ersättning för det.

Konstigt att det fortfarande är gratis, men det är kanske staten som pyntar. Stor skillnad har det nog gjort för folkhälsan, väldigt många rör på sig ännu mer. Jag möter personer i alla åldrar som letar efter hittaut-kontroller. Och det är klart att du ska hänga med! Det kan ju bli ett gemensamt intresse för er två 😍 På dotterns nya hemort från och med i höst finns hittaut-kontroller, så vi ska utforska den kommunen med karta också.

Jag har haft en toppenhelg hittills, innehållande mycket umgänge med döttrarna. Imorgon umgås jag bara med mig själv, jag behöver det känner jag. För mycket och för lite skämmer allt. Det är också ett av mina balans-motton.

Åtta prillor idag. Funderar på om jag ska sänka dagsmålet från 10 till 8 från och med imorgon? Lite utmaning ska det ju vara. Och kanske ska jag införa en rejäl snuspaus någonstans mitt på dagen 🤔 Tänkte i så fall köpa fluortuggummi att sysselsätta käften med under den pausen.

På tal om sänkning så minskar jag ju min SSRI-medicin sakta månad för månad. Jag tar en tablett på 75 mg några dagar per vecka och 37,5 mg de andra dagarna. Nu i april tar jag den lägre dosen 4 av 7 dagar, så april blir brytpunkten. I augusti tar jag den lägre dosen varje dag, och från september är det dags att inte ta medicin alls vissa dagar, stegvis neråt till noll under ytterligare ett halvår. Från början, för ett år sedan, tog jag 75+37,5 mg venlafaxin varje dag.

Kram 🐘

Tagit en promenad på cirka 8.000 steg och nu ligger jag i sängen och samlar energi för att göra lite nytta här hemma. Jag mår ju så mycket bättre efteråt, jag vet ju det. Äldsta kommer hit och ska plugga på distans på onsdag så då måste det vara hyfsat städat. (Bredbandet hos hennes pappa är svajigt.)

Vi beställde en massa prylar från Ikea igår. En tv-möbel och en massa annat smått och gott. Kunde hämtas idag, packat och klart vid en utcheckning, och ihopplockningen kostade bara 39 kr. Supersmidigt! De har folk i tjänst på röda dagar dessutom. Men det är klart att Ikea gör allt de kan för att hålla uppe försäljningen i coronatider. Kan verkligen rekommenderas i alla fall. Allra skönast var att jag slapp följa med 😉 Jag får betala fakturan istället, så fördelar vi uppgifterna.

Jag har bestämt mig för att ligga kvar på 10 prillor/dag under kommande två innehållsrika veckor. Men jag tänker försöka få till ett lite längre uppehåll under dagen åtminstone.

Jag känner mig så pass återhämtad att jag ska jobba imorgon. Jag tänker åka till jobbet på heltid kommande vecka. Jag får kanske lättare att fokusera på jobbet om jag lämnar hemmet, som hela tiden påminner mig om stundande flytthelg och efterföljande tid. Det är så pass lite folk på plats att jag utan problem kan husera i min hörna av kontorslandskapet. Jag kör egen bil dit också.

Kram 🐘

Det låter bra! Du behövde nog de där extra dagarna för att komma i form igen.🤗 Barnen har ju påsklov i veckan och jag har hyrt en ”badtunna på släpvagn” som vi ska dra ner till sommarstugan vid havet i morgon. Då blir det bad i havet🥶, och direkt ner i den vedeldade tunnan.🥵 Lite fiske, sällskapsspel, godis mm blir det också är det tänkt. Barnen börjar ju bli såpass stora nu, så det är inte helt självklart att få med dem och umgås med ”morsan och farsan” långt ifrån kompisar och datorer, men dom verkar taggade!😀

Psst. 10 prillor/ dag fortsätter jag också med...

Ha det gött! Kram

@Torn Påsklov vid sommarstugan låter underbart 😍 Och badtunna, wow! Det var på Onsala någonstans va? Tror vi hade en gemensam nämnare där. Min släkt kommer från Vallda och vi hade husvagn på säsong i många år vid Rörvik. Jag var i samma ålder då som dina barn är nu. Att ha en kompis med sig brukade funka bäst. Jag lärde mig också uppskatta lugnet och närheten till naturen som omväxling till det hektiska festandet. Jag förstod det inte då, men jag behövde det verkligen. Minns fortfarande känslan av att ligga och slumra i skuggan utomhus under ett täcke och höra naturens ljud omkring mig.

Kram 🐘

@Torn Lyllos er att ha sommarstuga där 😍 Funderar på att ta en tur dit med mamma i sommar. Nostalgiresa. Medan hon fortfarande har god behållning av det. Boka in oss en-två nätter på trevliga ställen. Hon vill nog återse Länsmansgården också, där hon bodde i 47 år. Det har hänt en del där har jag förstått.

Kram 🐘

Idag visade vågen -9,6 kg och på söndag är det 3 månader sedan jag började med mina promenader och började äta antiinflammatoriskt. Idag kunde jag knäppa en jacka som jag inte har kunnat knäppa varken i vinter eller förra vintern. Att komma i mina gamla kläder är verkligen en belöning 😍

Jag tänker med promenader och kost som jag tänker med alkoholen. Det här känns bra, jag kör på en månad till. Den stora skillnaden är att jag vågar sällanäta godis och kakor utan att vara orolig för att bli helt ha-galen. I lördags åt jag cheesecake som dottern bakat och i söndags åt jag fikabrödet som ex-svärmor bjöd på. Skillnaden där är väl att jag tänker på det som en ”måltid”, som dock inte mättar så mycket. Jag äter inte lunch då också liksom.

Egentligen borde jag kanske växla upp träningen lite, men jag tänker att så länge kroppen släpper ifrån sig fett så behöver jag inte växla upp. Så länge kroppen släpper ifrån sig fett så rör jag mig tillräckligt och äter lagom.

Upplever aldrig att jag är hungrig, jag äter bara lite annorlunda. Protein och mycket grönsaker, gärna helvegetariskt någon-några dagar per vecka. Igår köpte jag hem falafel-sallad, supergott. Friterat förvisso, men ändå vegetariskt.

Idag åkte jag till jobbet och stannade där hela dagen. Hoppades hitta mer jobb-flow där. Och det funkade bra, plus att det var kul att tjöta lite med folk 😍

Hade feedback-lunch med min chef också. Fick faktiskt enorm förståelse för den omställning som pågår för mig privat. Hon bad mig komma på saker som hon kan avlasta mig med. Bara att hon erbjuder sig känns bra.

Idag kunde jag nog se träden ett och ett i skogen, utan att bli fartblind. Jag gjorde det absolut viktigaste och ytterst få saker vid sidan om det. Jag jobbar ju bara heldag imorgon och halvdag på torsdag. Sen är jag flyttledig och jobbar först på tisdag igen.

Jag bad några medarbetare att få återkomma nästa vecka, men att de gärna får försnacka utan mig och sen gav jag dem ramarna. Jag älskar att få i princip färdiga lösningar på mitt bord som jag sen bara kan okeja, möjligen justera pyttelite.

Jag fick till och med en ursäkt av min chef. Hon ursäktade sig för att hon tappade humöret på ett möte vi hade på förmiddagen, med flera andra mötesdeltagare. Även chefer är människor, så givetvis godtog jag den ursäkten.

En bra jobbdag alltså 😍

Kram 🐘

@Tofu Jävligt gott ska jag googla upp! Mycket kryddor stämmer perfekt med antiinflammatorisk kost 😍

Bra att du väljer backigaste vägen, så flåset får jobba lite. Backarna på mina vanliga rundor är nästan plättlätta nu, så jag behöver lite trappor eller nåt 🤔 Kom på att jag har en sådan väg bakom huset faktiskt, den får det bli imorgon!

Kram 🐘

Jamen här är +1 på avocadotipset!
Grym är du andrahalvlek, wow du bara gör och kör. Själv ligger jag strandad efter en dag fylld av tankar och borra mig ner i varv efter de senaste veckorna, det känns bra. Vilat som en tok idag, läst och plockat. Blev inte ens någon matlagning utan hämtmat/sushi.
Nu blir det tidigt i säng. Bra jobbat av chefen också 😊 kram 🌱

@Tofu 4 kg avokado? Hinner man äta upp det? Jag brukar köpa fryst i påse, men det går åt en del för jag älskar guacamole 😍 Vitlök och citron är bra också! Varje kväll dricker jag smoothie på spenat, hallon, blåbär, havremjölk och kanel/kardemumma. Bra mat för tarmarna!

@Se klart Hoppas det blev en fin dag i all sin sorglighet ❤️ Som en strandad val lär jag ligga på måndag efter flytten. Jag har tagit semester fredag och måndag - först för att vila innan helgen och sen vila efter helgen 😂 Dottern kör jag till daglig verksamhet som vanligt och sen åker jag hem och sover. Vila, vila, vila och vila lite till, tids nog kommer energin tillbaka.

Igår på annandag påsk var jag så utvilad efter två sjukdagar och påskledighet på det att jag inte ens behövde en höneblund. Det är framsteg det!

Kram 🐘

En sak slog mig ikväll. Imorgon kommer min äldsta dotter hit eftersom hon ska ha videomöten och hennes pappas nätverk är uselt. Själv är jag på jobbet en bit in på eftermiddagen. Vi har bestämt att jag ska köpa med mat hem efter jobbet och jag har berättat vad som finns hemma till lunch som hon kan äta. Men jag behöver inte tänka på att städa bort några synliga bevis för mitt drickande. Jag dricker inte längre, det finns inga lik att städa bort alls. Inga glas att diska. Inga vinfläckar att leta efter och torka bort. Lovely ❤️

Kram 🐘

Du låter så sund i ditt tänkande AndraHalvlek. Just att komma ihåg de där små guldkornen är så viktigt. Och att se utmaningarna en i taget inte hela motståndet på en gång.

Har du mindre ont nu med din antiinflammatoriska kost? Jag tänker att jag måste göra något mer. Fast jag äter redan relativt sunt och lite socker och promenerar, men tänker nog att antiinflammatoriskt kanske vore värt att testa en period.
Ha en fin dag!

@Sisyfos Ja, jag har faktiskt mycket mindre värk i kroppen generellt. Har knappt ens träningsvärk längre, men det kan ju bero på att kroppen har vant sig vid mina promenader förstås.

Framför allt känner jag mig piggare när jag väl är pigg. Dippar som förra veckan lär alltid komma, men den här veckan efter vilan är jag nästan studsa-fram-pigg. Det är ovant men otroligt härligt 😍

Jag märker att ”omsättningen” i kroppen fungerar mer effektivt, och då stannar ju maten kvar i kroppen kortare tid och då försvinner gifterna snabbare ur kroppen också.

Kram 🐘

Ikväll har äldsta dottern varit hemma hos mig. Mysigt 😍 Vi åt ihop, fixade fram lite flyttlådor och kollade på tv. Och pratade, pratade, pratade. Jag saknar verkligen våra tv-kvällar ihop då vi brukar prata så mycket att vi knappt hänger med på vad som händer på tv:n.

Dottern berättade att hon under dagen har jagat bort skator från min fågelmatning så att småfåglarna vågade sig fram. Förutom att det var kajor hon menade. ”Skator, kråkor, kajor? Same-same.” Då blev jag faktiskt lite bekymrad över hennes bildning 😉

Kram 🐘

Min hjärna lever verkligen sitt eget liv. I natt vid fyra-fem satte den igång och rabbla does and donts inför flytten på lördag. Lista en inköpslista, samtal som måste ringas idag etc. Tröttsamt. Jag behöver ju sova på nätterna 😫

Jag jobbar bara till lunch idag. I eftermiddag ska jag träffa personalen på boendet för första gången. Spännande! Imorgon är jag ledig och då tänker jag i huvudsak vila, vila, vila. Har även lovat att laga middag till familjen. Äldsta dottern har beställt ”snäll magmat” eftersom hon har stora problem just nu med sitt bråck på magmunnen 😢

Kram 🐘

Ja nu är det nära. ❤️ Vad fort tiden går ändå, jag minns det som i går när du glatt berättade om att din dotter kanske kunde få den här lägenheten.😍Om tankarna börja spinna brukar jag tänka att det här är fan inte en eldstrid där kulorna viner runt skallen. Ingen kommer dö, allt är lugnt och det fixar sig. Då blir jag lugn. Ha det bra nu min vän och tänk positivt, det här är ju egentligen jättehärligt! Vilket flyt och med hjälp av din skarpa och icke alkoholförgiftade hjärna får din dotter ett drömboende!

Kram 🤗

@Torn skrev:"Om tankarna börja spinna brukar jag tänka att det här är fan inte en eldstrid där kulorna viner runt skallen. Ingen kommer dö, allt är lugnt och det fixar sig."

Så försöker jag tänka också. Jag brukar säga: ”Vi jobbar fan inte på akuten, det handlar inte om liv och död.” Det tänket lugnar både mig själv och mina kollegor oftast.

Ja, det är framför allt jättehärligt 😍 Att yngsta dottern är flygfärdig utifrån sina förutsättningar känns stort. Det är ju det här föräldraskapet handlar om - att lotsa sina barn ut i vuxenlivet.

Kram 🐘

@Torn @Andrahalvlek Ni får mig att tänka på gårdagens "Take a moment". Min meditationsapp påminner mig en gång om dagen om något i ett klipp som är nånstans mellan 40 och 80 sekunder långt. Igår var en del av budskapet "Do you need a reason to be happy. How about this one: You are not dead".

Det kan ju låta lite bryskt men det hjälper väl att bryta det relativiserande som våra katastroftankar ofta sysslar med.