@Pianisten skrev:"Ibland känner jag när det blir för mycket att större bekymmer och betydligt mindre bagateller grötar ihop sig till en enda övermäktighet. "

Här har du helt rätt. Jag har redan nu börjat processa vad jag verkligen måste prioritera på jobbet nästa vecka och vad jag måste avboka. Alla andra, min chef allra mest, säger i tid och otid ”jag har inte hunnit”. Jag vill hellre avboka innan saker ska ske när jag ser att planeringen inte håller.

Och just nu kräver min dotters flytt mer av mig mentalt än jag kunde förutse. Jag blir splittrad och okoncentrerad, hittar inte in i flowet, skjuter upp saker så det känns som det hopar sig. Och den här flytten går inte i repris, det är viktigt att den blir så bra den kan bli, med en mentalt närvarande mamma.

Allra viktigast nu var att ta en tydlig timeout från jobbet. Stänga av dator och telefon. De får klara sig utan mig, och det gör dom. Min chef kan gott oroa sig lite också. Jag skickade sms till henne om att jag sjukskriver mig. Fick svaret: ”Ok. Fattar.” Kändes lite andefattigt. Och då var jag ändå ärlig med orsaken.

Kram 🐘

Idag blev det höneblund både på förmiddagen och eftermiddagen, och däremellan var det officiell invigning på boendet. Dottern fick klippa band in till sin lägenhet 😍

Imorgon kommer storasyster hem och stannar till måndag efter flytten. Om jag är planerad och organiserad så är hon som jag fast 2.0 😂 Hon är dessutom supertaggad på att ta tag i saker och styra upp både det ena och det andra. Hon vill känna sig delaktig.

Och yngsta dottern ska till sin pappa på fredag och sen ses vi inte förrän det är dags att flytta. (Jo, vi ska fira påsk ihop allihop förstås.) Jag ska njuta av varenda minut av lugnet före stormen. Verkligen njuta 😍

Idag efter besöket på boendet kände jag motstånd för att ta min promenad. Orka!? Sen sov jag en timme, pratade förnuft med mig själv en kvart och sen gick jag en promenad på cirka 7.000 steg, vilket var det som krävdes för att uppnå stegmålet. Man ångrar aldrig en promenad!

Kram 🐘

@Andrahalvlek men alltså du är beundransvärt ihärdig. Det måste jag säga. Ta det lugnt nu. Vila. Gå inte tillbaka för tidigt. Dotterns flytt tar på dina krafter på alla möjliga sätt nu. Går du tillbaka till jobbet, halvera normala arbetsmängden under en period. Du behöver inte prestera som du brukar. Glöm. Delegera. Gör mindre bra. Verksamheten kommer alldeles säkert överleva.

Kram!

Jag förstår verkligen om ditt jobb känns omotiverat nu. Att vara käck och trevlig och ta hand om vikarier nu när den här stora livshändelsen med din dotter är viktigast av allt. Det måste ju vara svinsvårt att fokusera på jobbet då. Jag hade nog tagit ut ett par semesterveckor om jag vore dig.

Kram 🤗

Du är verkligen högpresterande och har många krav på dig själv. Det gör väl säkert också att det är svårt att vila och det är kanske så att en 100%ig vila inte vore det bästa heller utan du behöver hålla igång en del, men det gäller väl att prioritera åtminstone och jobbet, som de andra säger, är förmodligen en sådan sak som du borde släppa helt ett litet tag i alla fall.

Hittade en ölrecension i tidningen och för första gången, tror jag, fanns två alkoholfria ölsorter med bland de recenserade ölen. Nils Oscars påsköl ska jag leta upp. Mariestads påskbrygd köpte jag igår redan och den var riktigt god.

Via den ölrecensionen hittade jag en artikel om Petur Olafsson, en av grundarna till Beer Week i Göteborg. Under 2020 slutade han att dricka alkohol av hälsoskäl och han gick han ner 60 kg på åtta månader. I fjol sommar startade han sajten nonallco där han recenserar alkoholsvag öl, det vill säga upp till 0,5 procent. Där hittade jag ölen Lucky Saint som jag verkligen måste leta upp! Jag gillar lageröl, och den ska enligt ölkännaren Petur vara riktigt god. ”Slår de flesta stor stark med råge”.

Sen hittade jag vidare till sajten unbooze där man köpa just Lucky Saint och en hel massa andra alkoholsvaga öl, cider, vin, sprit. De skriver så här: ”Allt fler göra aktiva val och avstår från alkohol, det behöver inte finnas en anledning och du ska inte behöva svara på frågan “Varför?” Vi har en alkoholkultur och norm i Sverige som vi behöver hjälpas åt att förändra. Det ska vara ok att aktivt välja bort alkohol, likväl för de som vill dricka alkohol.”

Eftersom jag tror på konsumentmakt tänker jag bli kund där. Börjar med att beställa några Lucky Saint och några alkoholfria viner.

@Mic Ja, jag har gått ner i varv rejält. Tog en tvåtimmars höneblund på förmiddagen och ska nog ta en lite kortare höneblund i eftermiddag. Sov bra i natt också. Så länge jag sover finns det hopp om livet. Ska strax hämta dottern och sen handla lite och då ska jag leta upp Nils Oscars påsköl också. Den ska passa extra bra till sillen tydligen 😉 Skål!

Glad Påskkram 🐘

PS. Det är otroligt skönt att slippa tänka på systembolagets öppettider. Köerna i dag och på lördag lär ringla megalånga. Alkoholfri öl kan jag köpa var som helst när som helst nästan. Men jag kan lika gärna dricka vatten också, eller rödgrapefruktdrink, eller smaksatt fintonic som jag verkligen har börjat gilla. Till och med påskmust kan jag tänka mig. Iskall.

De låter skönt med dina höneblundar!😍 Jag ska själv ta en tupplur nu efter jobbet.

p.s 8 prillor hittills i dag, men jag kommer ta ett par till i kväll. Jag har ju 48 st tillgodo nu. 😂. Kram

Inleder påskhelgen med promenad. Förstås. Sen blir det häng med döttrarna (rensa yngsta dotterns kläder står på schemat). Sen promenad igen, kort besök hos min mamma, gemensam familjemiddag, och promenad igen. Promenaderna är ramverket, sen fylls resten av dagen med umgänge. Känns som en riktigt bra plan för långfredagen.

Glad påskkram 🐘

Mysig långfredag med döttrarna 😍 Massor med kläder fick vi utrensat. Sen gick jag och äldsta dottern en lång promenad förbi en damm där jag vet att det finns grodor sen gammalt. Såg ett 20-tal grodor som stack upp sina huvud ur vattnet, men vi såg inga som parade sig eller kväkte.

Jag blev helt i gasen. Jag hade kunnat sätta mig där på marken och studera grodorna i dammen i en halv evighet, bara sett dem trassla sig runt där i gräset på dammbotten. Äldsta dottern var inte lika begeistrad. ”Ska vi stå här länge?” Minns i fjol när jag förfärad insåg att hon inte visste hur en sädesärla ser ut. Hur har man kunnat undgå det? Så jag beskrev hur en sädesärla ser ut och fick några dagar senare en bild från henne ”du menar en sådan här va?” Så även om vi delar intresset för att traska i naturen så är hon inte riktigt med på hela resan, men det kan komma senare. Jag brydde mig inte ett dugg om natur, fåglar och andra djur i hennes ålder heller.

När hon var yngre förstod hon inte vitsen med krukväxter heller. Nu är hon den som är ivrigast på att plantera i pallkragar och hon tar sticklingar och planterar krukväxter på löpande band.

Kram 🐘

Summerar påskafton: 6 hitta ut-kontroller, strålande vackert väder, mycket god mat och prat med döttrarna och deras pappa, kort besök hos ex-svärisarna, 13.365 steg och 10 prillor. Ingen höneblund, så nu är jag rejält trött.

Kram 🐘

Härligt att du har det bra, tänkt på er alla här i helgen, andra nyktra påsken, känns stort. Jag tog din höneblund idag om du undrar var den tog vägen 😊
Läste att du skrev i en annan tråd om att hittaut-ställen finns i varje kommun, måste genast kolla. Godnatt, och påskkram till dig! 🤗 🌱

@Se klart Skönt att du tog väl hand om min höneblund igår 😍 Idag måste ordningen återställas. En bra ledig dag innehåller alltid en höneblund. Det är ett av mina balans-motton.

Äldsta dottern har noll förståelse för det. ”Ska du sova nu?” kan hon säga nästan lite föraktfullt. Hon har nog dock fått nog av det beteendet med råge eftersom hennes pappa kan tillbringa halva tiden en ledig dag åt att ligga på soffan och tupplura. (Vilket mest beror på att han lägger sig jättesent eftersom han fastnar i ett datorspel eller tv-program). Så jag kan till viss del förstå hennes frustration, ”inte du också” typ.

Yngsta dottern är mycket mer tillåtande. När jag säger ”jag vilar en stund” och stänger min sovrumsdörr så svarar hon glatt ”gör du det”. Sen ska det mycket till för att hon ska störa mig. Hon kommer endast in i sovrummet om hon hör att jag är vaken. Ibland öppnar hon dörren jätteförsiktigt för att se om jag fortfarande sover. Då kan jag sova räv och då stänger hon dörren igen.

Mina höneblundar är en rest av min utmattning år 2007. De var absolut nödvändiga för återhämtningen. Att stänga dörren till sovrummet var också absolut nödvändigt för att helt slippa barnens tusen frågor en stund. Då fick de störa sin pappa istället. Det tycks vara en naturlag att om både pappa och mamma är hemma så är det mamma som ska ha alla tusen frågor i första hand. Har man dessutom ett barn med funktionshinder så måste man vara glasklar. Stängd sovrumsdörr = mamma vill vara ifred. När mamma kommer ut ur sovrummet är hon beredd på tusen frågor igen. Så jag vårdar mina höneblundar ömt. En dag utan är okej, men inte två.

Nu klockan 8 påskdagens morgon är det bara fiskmåsarna som har vaknat utomhus. Solen skiner frejdigt. En lång promenad står strax på programmet den här påskdagen. Därefter är dagen helt oplanerad, men jag låter äldsta dottern bestämma. På något sätt är jag inblandad, det vet jag. Om inte annat ska vi äta ihop och fika med ex-svärisarna utomhus tror jag också står på programmet.

Jag är så van vid att bestämma och styra upp, på jobbet och hemma. Sen får jag en dotter som är som jag fast 2.0. Eftersom hennes pappa knappt kan stava till planera så förstår ni att hon har fått en del träning sen jag flyttade ut ur huset 2013. Hon älskar det dessutom, att styra upp. Hon hade nog precis börjat på gymnasiet då hon började styra upp våra födelsedagskalas. Jag kunde kliva ur förarsätet, sätta mig i baksätet och enbart göra det som tilldelades mig. Jätteskönt. Jag älskar när människor tar initiativ och genomdriver sina idéer. Jag ger jättegärna plats på den gemensamma scenen. Det känns som jag har gjort mitt i mina dar, jag kan ta tjänst som sufflös istället.

Äldsta styrde upp sin lillasysters studentkalas för snart två år sedan med bravur, och sen toppade hon alltihop med ett 50-årskalas för mig, som var ett överraskningskalas dessutom. Hon tog kontakt med alla mina vänner och fixade och donade. Mina kollegor pratar fortfarande om det: ”Alltså din äldsta dotter, hon är fantastisk”.

Så jag chillar lite och inväntar order om inställelse 😎

Kram 🐘

@Se klart hittaut.nu ger dig alla svar du behöver 😍 Det finns inte överallt, men på 86 orter åtminstone. Om det finns på en ort förutsätter det att det finns en lokal orienteringsklubb eftersom det är den som gör själva jobbet med kontroller och karta.

Det är ett otroligt bra sätt att utforska sin hembygd, hitta nya smultronställen. Och det är roligt att tolka kartan! Jag har alltid gillat orientering, sen skolans gympatimmar, och det är ett intresse jag delar med äldsta dottern. Hon kan dock inte leta efter hittaut-kontroller med sin pojkvän, de blir dödens osams om hur kartan ska tolkas. Jag och äldsta har dock alltid samsyn, det skiljer ytterst få meter i våra tolkningar. Då går vi varsitt håll och möts vid kontrollen typ.

Kram 🐘

Hittaut verkar som en bra grej🙂
Vet hur det är när ens vuxna barn flyttar till gruppboende. Mycket bestyr och jag måste säga att det är omtumlande känslomässigt då man ju måste släppa taget i vissa avseenden.
Hoppas du hämtar krafter nu på alla vis. Kram🌷🌼🌷