Sista gemensamma helgen i min lägenhet på ett bra tag sannolikt. Kanske sista gemensamma hela helgen någonsin. Jag börjar mer och mer förstå att det nog är jag som får flytta hem till dottern under ”inskolningen”. Det är nog lika bra, det är ju hon som ska vänja sig vid sitt nya hem. Jag får gilla läget. Jag jobbar ju hemifrån i alla fall, och varannan vecka är det hennes pappa som får gilla läget.

På väggkalendern har dottern skrivit över hela ytan för datumet 10/4: ”Jag flyttar”. Och som vanligt när det gäller henne så blir hela familjen och några till involverade till hundra procent och lite till. Storasyster kommer hem till påsk och sen stannar hon en vecka fram till flytthelgen. Hon kommer att rensa kläder och prylar, packa och på olika sätt involvera sin lillasyster.

Storasyster frågade lillasyster hur hon tänkte sig den första flytthelgen. Vill hon sova i sin nya lägenhet? Ja, det vill hon och mamma ska också sova där, och pappa och storasyster ska komma tillbaka på söndagen och fortsätta fixa. Det blir nog bra. Vi fortsätter trampa lite i startblocken, tar alla chanser att vila och ladda batterierna. Snart kör vi.

Kram 🐘

Vad fint att du mår så bra idag AH..💕Du kan både hjälpa dig själv och andra med denna jobbiga men absolut lärorika period av livet. När jag jobbade på korttidshem för barn med särskilda behov, så fick vi dit några föräldrar som berättade om barnets födelse och dom första åren..Vi i personalgruppen fick ställa frågor, och fick oftast starka berättelser om hur det var att få ett annorlunda barn. Detta är många år sen, slutet av 90-talet..Det blir nog superbra när din dotter får eget, och ni kan klippa navelsträngen ännu mer..Kram..💕

Det känns skönt att det snart är helg igen, långhelg. Fyra ynka arbetsdagar ska jag fixa. Jag känner mig väldigt sliten. Se klart skrev om motstånd, ett generellt motstånd som gör att man inte riktigt har lust att göra vissa saker, men man måste göra dem ändå. Så känner jag för jobbet just nu.

Jag känner inte så för nykterhetsarbetet ett dugg (som jag inte upplever kräver någonting av mig längre) och inte heller vad det gäller kost och motion. Jo, lite motstånd känner jag även där. Men jag har lagt ribban lågt, får ihop mina dagliga steg och lagar mycket mat när jag väl lagar så jag får många matlådor, och fuskar lite genom att köpa färdiga sallader. Jag känner lite motstånd här på hemmaplan också, ännu en gigantisk disk väntar till exempel på att bli diskad idag 😫

Så jag är nog sliten på många områden, och då känns livet lite som en uppförsbacke. Den lilla energi jag har just nu ägnar jag åt att praktiskt och mentalt processa dotterns flytt. Igår var vi och handlade en massa bra-att-ha-saker 🤩 På måndag ska vi åka till boendet och spela in en reklamfilm. De som har byggt huset vill bygga fler LSS-boenden så nu vill de spela in en reklamfilm.

Min dotter ska agera skådespelare ihop med sin granne på boendet. De känner varandra väl sen skoltiden. Hon förstår inte riktigt vad som ska hända, men hon är ändå i eld och lågor. Teaterapa som hon är. Och jag vet inte alls hur det ska gå, men min inställning är att ta henne dit och sen backa och låta personalen på boendet ta över. Det brukar funka bäst om de får en direktkontakt utan att jag ska funka som ett filter emellan. Kraschar det fullständigt så finns jag ju beredd förstås, men dottern lär förstå vad hon ska göra utan större problem. Allt blir som det blir, och det blir bra nog.

På onsdag är det officiell invigning av boendet, och då ska vi förstås dit också. Dottern har redan valt en klänning. På torsdag är det gemensam lunch med jobbet utomhus, och det ska bli trevligt. Sen är det påskledigt. Jag ska bara orka fyra dagar till, sen får jag vila och ladda batterierna lite mer än några tiotal procent i taget.

Idag blir det först långpromenad, sen disk, matlagning, tvätt, besök hos min mamma. Lika bra att sätta igång direkt, man har ju ”förlorat” en timme i natt.

Kram 🐘

Till admin: Det här med att man inte kommer in på forumet och får felmeddelandet ”Webbplatsen stötte på oväntat problem, försök igen senare” måste ni komma till bukt med. Jag är aktiv på forumet - och hälften av gångerna jag går in får jag problem med just detta. Jag tror inte att jag lyckas pricka de tio kritiska minutrarna var tredje timme hälften av gångerna. Nu skrev jag precis ett långt inlägg som jag trodde var förlorat eftersom jag fick kontaktproblem just när jag skulle spara. Man ska inte behöva kopiera sitt inlägg för säkerhets skull. Mycket irriterande. Kan vi hjälpa er att hitta felet på något sätt? Berätta varje klockslag vi får problem så att ni kan söka just på det klockslaget?

Eller hur, det är ofta problem med servern 🤨. Nu fick du till 5 dubbelposter också, det är nog rekord. 😂 För mig som inte skriver så snabbt blir det i stället att jag skiter i att skriva.

Häftigt med reklamfilmen! Kan du inte försöka vara med på ett hörn i filmen så kan vi få se hur du ser ut när filmen börjar rulla på tv-reklamen ?😍

Kram

@Torn Fem dubbelposter 😂 Och jag såg det inte ens innan jag gick ut på min långrunda som var totalt 11.643 steg. Pust. Ett tips, innan de kommit till bukt med problemet, är att kopiera texten innan du sparar. Då kan du klistra in den igen om det strular. Men man ska verkligen inte behöva göra så.

Jag tror inte reklamfilmen kommer att visas på tv direkt, och eftersom den handlar om ungdomar som flyttar till eget boende så tror jag att mammor är totalt bannlysta. Jag får låsa in mig på toan eller nåt, eller sätta mig på golvet i ett hörn i hennes lägenhet. Det finns ju inga möbler än.

Kram 🐘

Det passar ju fint att det är dags för lite extra ledighet just nu då! Jag hade ju en semesterdag kvar som jag var tvungen att ta ut innan sista Mars, och nu blev det just på onsdag som är den sista Mars och sen en halvdag på det dagen efter. Jag hade gärna gett dig den dagen om jag kunnat! Är ju skönt ändå att saker och ting fungerar och att du ändå får gjort det du ska även när du är sliten. Men ibland får man kanske sänka kraven lite på sig själv och det är ju mycket enklare att göra när man är mer stabil.

Jag skulle gärna kommit och diskat åt dig AH..🌺 Tycker det går bra, att även diska hos andra..Min mamma och vi ungar hade aldrig diskmaskin..8 barn!! Så nog har jag diskat alltid..Hade gärna avlastat dig lite, du verkar så snäll och omtänksam själv..Glöm inte höneblundarna nu när det är fullt upp..Kan vara så att mammor också blir lite stissiga när barnen flyttar hemifrån, och ska klara sig själv..Kram..🍃🌺

Tack @miss lyckad ❤️ Ännu mer omtanke som gör mig tårögd 🙏🏻 Jag vet inte vad det är med disken, men det är min hangup som liksom blir droppen, då jag tänker ”orkar inte”. Äta är nödvändigt. Mycket annat är nödvändigt. Diska är inte nödvändigt, då skjuter jag upp det. Trots att jag mår dåligt av röran. Märkligt fenomen.

Men nu är det diskat! Med en ljudbok som sällskap. Jag har också långpromenerat 1,5 timme, tvättat, lagat mat, hjälpt min mamma med räkningarna och pratat i telefon med äldsta dottern en timme. En kanonsöndag! Nu hoppas jag på god nattsömn, trots sommartid. Jag är lite känslig för tidsomställningen två gånger per år. Inte speciellt trött än, trots aktiv dag och ingen höneblund.

Kram 🐘

@Tofu Nu har jag inte haft så många middagar för vänner i coronatider, bara några enstaka kompisar och släkten typ. Då har jag bjudit på det jag brukar ha hemma - alkoholfri öl, cola, kolsyrat vatten. Jag har inte fått några kommentarer på det alls mer än ”jag dricker detsamma som du”.

Om jag skulle ha bjudit ett lite större gäng, på en middag/fest där man normalt hade druckit, så hade jag nog meddelat innan: ”Vill ni dricka alkohol så får ni ta med det själva, jag bjuder bara på alkoholfritt”. Sen hade det varit upp till dem. En sak är säker, jag tänker inte köpa alkohol till någon annan eftersom jag själv har lärt mig att det är så otroligt skadligt på många sätt. Sen får var och en göra som de själv vill förstås.

Så jag vill absolut inte ge bort alkohol i present heller längre. Har läst så mycket om vilket gift det är. Hade det blivit lanserat idag hade det inte tillåtits. Vi snackar som sjutton om biverkningar på vaccin, men någon biverkningslista för alkohol har jag aldrig sett.

Som vanligt handlar det om pengar, alkoholindustrin tjänar multum på folks missbruk. Jag vill gärna vara en del i den alkoholfria trenden. Många ungdomar väljer alkoholfritt av olika anledningar och utbudet av alkoholfria drycker har ökat enormt. Jag tror på konsumentmakt.

Kram 🐘

@Andrahalvlek skrev:"Till admin: Det här med att man inte kommer in på forumet och får felmeddelande"
Vi har undersökt det här under de senaste dagarna och hittat felet som vi nu håller på att åtgärda. Det handlade om att siten var tredje timme läste igenom sig själv (indexerade) för att det ska gå att söka bland inlägg genom sökfönstret. Eftersom forumet är så omfattande, så fixar den inte riktigt den uppgiften. Beklagar att det har varit struligt!