Idag hade jag lust att cykla och bada 😎 Premiärtur på hojjen så imorgon har jag nog rejält ont i rumpan. Ska leta fram mina cykelbyxor, man kan inte få nog med vaddering där bak liksom. Valde inte den närmaste bryggan heller, totalt blev det 30 km t.o.r.

Väl framme på badbryggan tog jag badtermometern i handen och dök i. Chocken! Det var 14 grader 🥶 Fick ta mig runt bryggan dessutom för att komma upp via stegen, hann bli rejält nedfrusen. Men det var tur att jag inte kände på vattnet innan för då hade jag nog inte badat - och det var skönt efteråt! Man ska inte fundera så mycket utan bara göra ibland.

Under cykelturen spanade jag på hus och natur och njöt av doften från nyslaget hö som ligger och torkar och som snart ska tas upp. Nya cykelhjälmen var svinbra, med liten ”keps” som skydd för solen och inställning i nacken så den satt som gjuten på skallen. Enda kruxet är styret, jag kan liksom inte variera mig nog mycket utan blir stel i nacke, armar, händer hur jag är bär mig åt. Funderar på om jag behöver ett nytt styre, och nya handbromsar både fram och bak behöver jag också eftersom de är nästan utslitna.

Det här får bli min sommarutmaning: Cykla och bada minst tre gånger per vecka. Och jag behöver inte cykla tre mil varje gång. Närmaste bryggan vid havet ligger 3 km bort, och en badsjö har jag 1 km bort. Några bra badbryggor ligger 5-10 km bort. Så det finns cykelrundor som passar alla tidpunkter.

Att cykla och bada efter jobbet och ta med sig maten och äta utomhus känns som vardagslyx 😍 Några jobbveckor till ska jag bita ihop innan jag går på semester den 5/7. Nu har jag lust att ta en höneblund 😴 Sen blir det tvätt, disk och städa bort påsken i ett huj.

Kram 🐘

Jag har en brist i min goda självkänsla och den rör allt praktiskt och tekniskt, tex fjärrkontroller och wifi 😫 När jag ställs inför sådant som strular drabbas jag av handfallenhet-panik. Jag vrålar liksom inombords: ”Jag kan inte det här”. Sen drar jag liksom ner rullgardinen, kan knappt förmå mig att ens prova.

Och då är jag en sådan person som löser problem på löpande band på jobbet, tänker om och tänker nytt hela tiden. Varför kan jag inte vara sådan även vid praktiska saker på hemmaplan?

Sannolikt beror det på att jag har övat för lite, jag levde ju i en traditionell relation vad det gäller hushållssysslor i 24 år. Min pappa var dessutom hantverkare, så i min barndom och ungdom fick jag inte öva alls.

Jag har aldrig tapetserat eller målat. Kan till nöds få upp en tavla, spika i en spik typ. Min bil sköter däckfirma och verkstad, jag tvättar den ibland i en automattvätt. Att jag skulle klara mig som ensam husägare är ett skämt, men jag tänker att man får köpa in de tjänster man behöver.

Idag skulle jag pumpa min cykel. Jag har en rejäl pump som man står på och pumpar och man ser i ett fönster hur högt däcktrycket är. Två hål och en spak som ska dras åt olika håll. Jag fixade detta i fjol, med hjälp av telefonsupport av äldsta dottern. Nu var det dags igen.

Jag började med att råka tömma ut all luft ur bakdäcket, tjoho. Not. Sen fick jag inte in någon luft. Alls. Jag gjorde det här i fjol! Hur gjorde jag? Hur kan jag ha glömt hur jag gjorde? Svetten rann under cykelhjälmen och jag var två minuter från att kasta in både cykel och cykelpump i förrådet.

Då djupandades jag några gånger. Stärkte mig med tanken om att jag klarade av det i fjol. Och att om jag fortsätter göra som jag gör nu så får jag samma resultat. Ingenting. Så jag måste göra på ett annat sätt.

Jag fick luft i däcken till slut. Jag pumpade dem stenhårt så jag rullade fram jättesnabbt i triumf nästan. Allt man övar på blir man bättre på. Och det gäller även nykterhet. Nästa år är cykeldäcken en baggis att pumpa! Lika plättlätt som nykterheten känns andra sommaren 😍

Kram 🐘

@Andrahalvlek Det handlar säkerligen till en del om träning men kanske också till en viss del vad du förväntar dig av dig själv. Jag tänker på det där Pippi-citatet "Det har jag aldrig provat förut så det klarar jag helt säkert", men det känns som att du har fått in rätt tänk nu också inför framtiden.

Min sambo ville gärna prova på tekniska saker men hennes pappa och tidigare make lät henne inte prova med risken att det kunde gå fel och bli dyrt. Så jag fick en idé när spaken till vår Nintendo Switch hade pajat och jag beställde en ny på nätet, då en kontroll inte är särskilt billig. Jag tittade igenom videon på youtube hur man går tillväga medan jag väntade på paketet och tänkte att det här är ju ganska avancerat men jag vet ju hur noggrann och pillig hon är när hon arbetar med hantverk så när paketet kom fram så tog jag fram kontrollen och satte igång videon och bad henne fixa det. Hon förstod först inte alls. Det här är ju en sån grej som är mitt jobb och inte hennes, tyckte hon för hon kan inte sånt och jag tycker ju att sådant kan vara barnsligt kul. Jag visste att hon skulle klara det om hon bara satte sig in i det, men det var en liten chansning för självkänslan skulle kunna ha satt stopp, men det gjorde den inte. Hon fick till det och kontrollen fungerade perfekt. Nu är hon inte lika rädd för att prova liknande saker igen, även om jag fortfarande sköter det mesta av det tekniska här hemma.

Lite självförtroende kan göra mycket.

@TappadIgen Verkligen! Jag önskar att jag hade stått på mig och tapetserat och snickrat och målat, men både min pappa och barnens pappa tog den bollen direkt. Vägrade lämna den ifrån sig, och jag var väl lite bekväm och hade ju annat att göra. När jag flyttade till egen lägenhet efter separationen var det första gången jag verkligen fick lära mig hur router, tv-box och fjärrkontroller hängde ihop. Jag var tvungen.

Samma sak med datorer och mobiler, jag använder dem gärna men är helt lost om det strular. Blev så full i skratt häromdagen när den nya vikarien skulle börja jobba på distans. Det blir hennes sjätte sommar hos oss och hon är 65+ så hon har egentligen gått i pension. Hon ska jobba med riktigt avancerad programvara från morgon till kväll, och hon gör det riktigt bra. Men hon kunde inte ansluta datorn hon fått hemskickad till sitt privata Wi-Fi. ”Det får sonen hjälpa mig med sen”.

Så det handlar både om självförtroende och övning. Minsta lilla motstånd så får jag handfallen-panik. Youtube är svinbra! Jag youtubade mig till hur min klockradio funkar när jag hade glömt bort det och skulle ställa om klockan. (Den hade legat oanvänd några år.) Det är läskigt också, all denna sällankunskap som bara faller bort för att den inte upprepas så ofta.

Riktigt bra att du lät din sambo laga kontrollen, nästan gång blir hennes tröskel ännu lägre. Det är också viktigt att man låter resultatet bli lite som det blir. Jag målade ett bord vitt en gång i min ungdom, men eftersom min pappa var målare höll han på att få hjärtsnörp så han gjorde om det jobbet. Trist. Inte bra alls för mitt självförtroende.

Om jag blir husägare någon gång har jag en massa utmaningar att ta mig an!

Kram 🐘

Den senaste 1,5 månaden har jag pga jobbstress och all stress omkring dotterns inskolning ballat ur fullständigt vad det gäller kost och motion. Katastrof. Resultatet? Plus 4,5 kg och värk i hela kroppen. (Fast just idag har jag kanske lite träningsvärk efter cyklingen.) Jag har generellt värk i kroppen som känns som träningsvärk, men oftast har jag inte tränat alls. Jag tror att det är symtom på generell inflammation i kroppen. Jag slapp värken när jag åt antiinflammatorisk kost.

Back to basics. Började dagen med min vanliga morgonpromenad. Ljuvligt 😍 Enorm skillnad jämfört med i januari om man säger så. Extra påtagligt när man går exakt samma runda. Jag ska också skärpa till mig med kosten och återgå till antiinflammatorisk kost. De senaste dagarna har jag märkt att värmevallningarna har kommit tillbaka också, mycket obehagligt 😫 Jag har en chokladkaka kvar i kylen, sen får det vara bra med sådant för ett tag.

Jag accepterar att jag ramlar ur rutinerna för kost och motion ibland. Jag funkar så. Blir det för mycket stress på olika håll så släpper jag det som egentligen tillför mig energi. Mycket märkligt, men jag funkar så. Har jag många måsten upplever jag allt som måsten - och då måste jag rensa bort måsten. Och då går jobbet och barnen före allt annat, inklusive mig själv och mina egna behov.

Viktigast av allt, min svacka innehöll ingen alkohol - inte ens tankar på alkohol. Det är en seger!

Kram 🐘

@Andrahalvlek Seger till svacka utan alkoholtankar!!! Tänker också att tids nog med bra vanor i övrigt så kommer du nog se det som en buffert mot stress att ta hand om kroppen även i stressade perioder!!!💪💪💪😍🙏💥

Förstår dig helt och fullt att falla ur vissa rutiner när stressen blir för omfattande. Det tycker jag låter helt friskt. Men skönt att vara på banan med promenad till att börja med. Jag åt en skål glass igår som hade räckt för tre. Helt okej. Idag är det måndag- då blir det en vanlig vardag och jordgubbar till kvällen. Fint med tiden nu, sparris, kronärtskockor, färskpotatis. Behövs inte mycket för att bli väldigt gott.
Önskar dig en bra måndag, och som du säger är det väl bra att inte varva UPP när man ska förbereda sig för ledighet. Det tar jag med mig idag! Kram 🍀

@Andrahalvlek Jag har också slarvat en hel del det sista vad gäller mat och motion. Det går uppenbarligen även när man inte är stressad.😅 Men det är inte i närheten lika viktigt som att inte dricka alkohol. För min del tror jag att mycket beror på att alkohol lockar mig inte för fem öre. Godis däremot, tycker jag forfarande är gott. Och att springa kan forfarande kännas jobbigt.😂 Och så får det vara tillsvidare, det gör inte så mycket, för jag mår bra. Men om du får ont och mår dåligt av att inte motionera och äta rätt så förstår jag mycket väl att du vill ta tag i det. 🤗

Att dricka alkohol känns för mig lika galet som som att medvetet lägga handen på ett glödhett grillgaller. Det är liksom totalt naturligt uteslutet, jag vet redan att det gör väldigt ont. Det har jag lärt mig.

Kram

Jag började med morgonrunda och fortsatte med lunchrunda. Sen tog dårhuset vid (sex vikarier började idag) och jag blev så trött och matt att jag avslutade dagen med kebab i bröd och ingen kvällsrunda. Not so antiinflammatoriskt 😂

Jaja, sikta högt och komma halvvägs är bra nog. 9293 steg får duga. Jag ska vara snäll mot mig själv så här tre veckor innan det blir seeeemeeester 😍

Kram 🐘

Kom också halvvägs med målen idag men att klaga på det skulle tillintetgöra det halva man åstadkommit så jag tänker som du. Vi kämpar på med att inte kämpa på så jäkla bra helt enkelt! Kram 🤗

@Se klart skrev:"Vi kämpar på med att inte kämpa på så jäkla bra helt enkelt! "

Spot on! Precis så ska vi tänka. Snälla tankar ska vi tänka om oss själva. Behandla oss själva som vi skulle behandla bästa vännen ❤️

Kram 🐘

Gött att du klarade det!!😅👍🏽.För 30 år sedan skulle jag pumpa bildäcken på en mack..Luften försvann ur däcket..Hur jag än gjorde så var däcket lika platt..Jag blev livrädd..Jag fick gå in på macken och få hjälp..Det dröjde 20 år innan jag vågade mig på det igen..När jag förstod att man var tvungen att fylla på luften från en kompressor så gick det jättebra..Den dagen jag lyckades så växte jag 10 centimeter!!😁😁

@Torn skrev:"Att dricka alkohol känns för mig lika galet som som att medvetet lägga handen på ett glödhett grillgaller. Det är liksom totalt naturligt uteslutet, jag vet redan att det gör väldigt ont. "

Mycket bra liknelse. Det är meningslöst att ens fundera över att testa - man vet ju att det gör ont!

Kram 🐘

@Sattva Jag hoppas att jag med tiden nöter in ryggmärgsreflexen stress = ut och traska. Får jag till motionen minskar sötsuget naturligt. Men två rundor idag känner jag mig nöjd med. Lite träningsvärk efter cyklingen igår också.

Kram 🐘

Om man börjar granska de områden man inte lyckats lika bra på som man önskat så kommer alla att kunna skriva en liten lista med förbättringspotentialer och visst, det finns väl ett värde i att känna till vad man kan göra bättre framåt men den listan du kan knåpa ihop bleknar ju bredvid listan på allt det du har klarat av på senaste tiden. Alla projekt på jobbet med nya utmaningar och teknikstrul. Alla projekt på hemmaplan med flytt av yngsta dottern och examensfirande o.s.v. och att framförallt, att ta en kebab efter en stressig dag är såååå ok, speciellt när du jämför den med att tanken aldrig kom till alkohol ens. Du är i en sån oerhört mycket bättre position idag än vad du kunde ha varit om det inte varit för allt det jobb du har lagt ner.

Tack @TappadIgen för pepp ❤️ Du har så rätt och ibland är det skönt att bli påmind. Och det blir jag av er kära forumvänner. Ni ger mig en klapp på axeln så jag påminns om att ge mig själv en klapp på axeln. Bra jobbat! Att jag klarat den här våren utan att ens tänka att alkohol skulle kunna hjälpa ger mig VG på kursen Nykter 1.5.

Kram 🐘

@Andrahalvlek skrev:"Jag accepterar att jag ramlar ur rutinerna för kost och motion ibland. Jag funkar så. Blir det för mycket stress på olika håll så släpper jag det som egentligen tillför mig energi. Mycket märkligt, men jag funkar så. Har jag många måsten upplever jag allt som måsten - och då måste jag rensa bort måsten. Och då går jobbet och barnen före allt annat, inklusive mig själv och mina egna behov."

Oj, hög igenkänning på den här. Lite tunnelseende, beta av ett måste i taget. Sig själv sist. När man kommit ut på andra sidan kan man pusta ut. Det gäller att komma ut bara och att pusta ut och då kanske det får vara så att man tar tillbaka sina goda vanor en i taget. Lyssnade om det senaste avsnittet på Nörvaropodden på promenaden igår. Har lyssnat tidigare och det är ett intressant avsnitt, men när man är stressad då kan jag ha haft hela avsnitttet i öronen och knappt hört ett ord. Behöver nog lyssna en tredje gång… Sakta men säkert åter till de goda rutinerna. Ska ge mig på antiinflammatorisk kost när jag får lugn och ro.
Skönt att du börjar komma in i dina goda rutiner igen.

Tack för påminnelsen @Sisyfos ❤️ Bengt och hans poddgäst får göra mig sällskap på lunchrundan. Morgonstunden är redan avklarad. Nu jobba, jobba, jobba! Det finns en tydlig deadline. Nästa måndag är alla sommarvikarier på plats och eftersom jag är ledig fre, mån så är torsdag min tydliga deadline. Det fixar jag! Med er hjälp 😍

Kram 🐘