@Andrahalvlek Just nu ”kör” jag på följande vis: Lägger mig kl 23.00 och går upp kl 05.00. Då är jag lite gött trött när jag kommer hem från jobbet och tar 1 timmes go tupplur direkt. 😍 Då får jag mina sju timmar och behöver samtidigt inte gå och lägga mig redan kl 22.00. Men de veckorna jag inte behöver gå upp tidigt så sover jag mestadels de 7 timmarna på raken. De veckorna behövs aldrig någon väckarklocka.

Kram

@Torn Jag går och lägger mig 21.30 och släcker kl 23. Somnar kring midnatt, går upp kl 6. Så jag skulle behöva släcka kl 22 och somna innan kl 23. Men jag blir inte trött nog för att släcka innan kl 23.

Höneblund på lunchrasten är bäst när man jobbar hemifrån. Helst inte längre än 30 min, då påverkas inte nattsömnen.

Men trötthetssvackan kl 16-19 får jag kanske leva med. Det bästa brukar vara att aktivera mig, inte vila just då. Om jag vilar just då kan jag inte låta bli att ta en höneblund, och då har jag svårt att komma upp igen.

Men min sömn är numer mycket bättre än tidigare förstås. Perfekt lär den nog aldrig bli.

Kram 🐘

En del tekniskt strul har jag haft idag. Hur kan saker bara hända helt plötsligt utan att jag har ändrat någonting? Jag blir så trött. Jag är duktig på att använda vissa programvaror, men allt runt omkring stressar mig massor. Det är med datorer som med bilar - jag gillar att använda dem och rattar dem helt okej, men hur de funkar under huven skiter jag fullständigt i. Och jag kan noll om det.

Att bli uppringd av en supportkille som sitter 30 mil bort är smidigt men också jobbigt. Hade det funnits diskettstationer kvar i datorerna hade han garanterat trott att en kvarglömd diskett var felet typ. Och ja, jag har startat om datorn. Två gånger för säkerhets skull.

Nåväl det löste sig till slut, fjärrstyrning är smidigt. Teknikstrul slukat en hel del energi dock. Jag vill ju dessutom alltid veta varför det har blivit som det har blivit. Varför har inställningar för ljud och kamera plötsligt kajkat ur? När jag har haft videomöten med samma dator nästan dagligen i över ett år och det har funkat varje dag, men inte idag. Som om någon har smugit sig in här hemma i natt och meckat med min dators inställningar. Suck. Ni hör att det slukar mycket energi!? Några svar på mina varför fick jag inte heller.

Nåväl, jag har gjort ett bra jobb idag också. Heja mig! Känns som min planering håller, så att jag slipper rusa med andan i halsen in i ledigheten på fredag. Jag vill känna mig hyfsat klar, och med vissa saker överlämnade till andra. Imorgon introducerar jag en ny vikarie på video, och då är det bra om min mick och kamera funkar 😉

Kram 🐘

@Tofu Sån är jag med 😂 Höjer ljudet på bilstereon! Hinner inte städa eller tvätta bilen heller, det ser ut som jag kör runt med en sopcontainer. Tänker varje gång jag sätter mig i bilen:”Jag borde verkligen städa och tvätta bilen”. Glömmer det varje gång jag kliver ur bilen. I helgen ska barnens pappa åka med mig tur och retur Gbg, så jag får väl plocka undan allt godispapper åtminstone 😉 På golvet bakom förarstolen samlas det lätt en del.

Kram 🐘

Hmm 🤔 Undra om det är vanligare bland kvinnor att totalt strunta i hur bilen ser ut?Det är nämligen samma sak med min fru, Inne i vårt hus så ser hon minsta fläck på tex badrumsdörren, och undrar argt vem som har orsakat den, medans bildörren kan vara helt lerig utan att hon reagerar alls. 😅

Jag håller med om att bilar bara ska fungera. I går fick jag lämna in min bil på verkstad igen pga en oförklarlig punktering. Händer det något med bilen nästa vecka så börjar jag nog bli smått irriterad.😏

I eftermiddag ska jag putsa alla fönster på huset, sådant är kul, eller hur @Andrahalvlek. 😂

Kram

@Torn Nope. Det är inte kul att tvätta varken fönster eller bilar 😫 Om jag får generalisera lite är de flesta män jag känner supernoga med att städa/tvätta bilen. Och många kvinnor jag känner har samma tillåtande attityd till bilens förfall som jag. Så det kan ligga något i det.

Kram 🐘

PS. Inte ens min kärcher lockar mig att putsa fönsterna. Det finns många andra ”måsten” före i kön.

Nu tog jag helg. Så jävla nöjd med mitt hjälpa-till-arbete senaste veckan. Gav verkligen mersmak inför hösten. Några fler pusselbitar identifierade - och jag har redan fått rutin på vissa saker. Heja mig! Bäst av allt - det är så roligt 🤩

Så jävla nöjd är jag också med att det äntligen är dags att fira äldsta dotterns examen! 🥳🥳🥳🥳 Gothenburg - here we come!

Kram 🐘

Vilken helg du har framför dig, och vilka veckor du kan lägga bakom dig. Eller ta med dig, snarare. Det är väldigt fint att fira barnens examen. Stort. Jag har varit så stolt de tillfällena. Velat, som du, tänka ut något riktigt fint att behålla länge men ändå glädjas över. En väska blev en present. (Av sorten man inte unnar sig själv efter fem år som student.) Om ett år är det dags för nästa. Mina barn har verkligen valt olika vägar, från nöjesbransch till akademisk/forskning till människobransch. Alla har nog hittat sitt spår, det är viktigt, inte för att man måste välja så tidigt. Men ett spår, det tror jag är viktigt.
Hoppas du njuter riktigt mycket av allt fint du åstadkommer. Kram 🤗

Ledig fredag och jag vaknar av mig själv kl 06.37. Blixtepigg. Passar på att få iväg två jobbmail som egentligen skulle hunnits med igår. Nu är jag ledig i fyra dagar, tjoho! Och det gör inget om jag har vaknat i ottan, då är sannolikheten större att jag somnar gott på vårt B&B i natt. Äldsta dottern ska ju på galej ikväll och det är först imorgon som vårt firande börjar. Vi börjar med frukost med presentöppning 🤩

Ja @Sattva, hon har pluggat till psykolog i fem år. Till hösten börjar hon sitt praktikår på BUP. Jag är så stolt över henne så att jag nästan spricker. Hon är så klok och kommer att göra stor skillnad för många barn. Hon har tidigare jobbat med funkisbarn, så nu växlar hon spår lite. Tror att det är klokt med tanke på hennes egna erfarenheter av att ha en syster med funktionshinder.

Hur gärna man än vill distansera sig och inte använda sina egna erfarenheter så är det nog väldigt lätt hänt. Det kan vara en tillgång i arbetet men också en belastning att ha personliga erfarenheter. Det som oroar mig allra mest är hur hon ska klara av att distansera sig. Hon kommer inte att kunna hjälpa alla. Men handledning ingår ju i jobbet och jag vet att man har pratat om just det massor på utbildningen.

Det är som min bästa kompis barnmorskan brukar säga: ”Sina egna förlossningar måste man vara SÅ klar med om man ska jobba som barnmorska”.

Kram 🐘

@Andrahalvlek skrev:" Heja mig! Bäst av allt - det är så roligt 🤩"
Ja, heja dig AndraHalvlek! Vilken skön känsla du nu går omkring med.
Skönt att fira examen, kan tänka mig att det nästan är roligare än att fira sin egen när man firar barnens. För barnen kan man vara så stolt och mallig så man nästan spricker. Jag hoppas att det blir så det känns!
@Andrahalvlek skrev:"Det som oroar mig allra mest är hur hon ska klara av att distansera sig. "
Förstår den här oron AndraHalvlek, men jag tänker att hon också har en mycket fin förebild i dig och ditt sätt att hantera livet. Tänker att små små saker som vi säger till dem går in. Så du kan kanske nästla in de där tankarna om distansering och också ditt sätt att ha ett gott humör och vara nöjd, eller det känns så i alla fall. Kanske behöver hon köra i diket, kanske har hon redan verktyg på grund av sin uppväxt. Det går nog bra!

@Andrahalvlek såå fantastiskt att få fira dotterns bragd!!! nykter dessutom. Hur hade det varit om du fortfarande drack tro? Vilken roll hade alkoholen spelat i firandet?

Ha en underbar helg nu!
Kram!

@Charlie70 Osäker. Besöket på italienska restaurangen hade nog varit enda naturliga tillfället att dricka, men det är svårt att bli onykter på en krog. Dyrt om inte annat. Dottern dricker ju inte själv heller, och jag vet att hon haft ögonen på mig senaste åren. Hon har ju uttryckligen bett mig att vara nykter till jul etc.

Men, och det är ett väldigt viktigt men, nu kan jag njuta fullt ut. Utan att vara störd över att jag för hennes skulle måste ta det lugnt med drickat, måste köra bil tidigt och sent, muttra över att vinet är så dyrt etc. Det är väldigt skönt att slippa 😍

Kram 🐘

Vaknar man kl 6.37 blixtepigg kan man somna om kl 8-9.30 och äta dubbla frukostar. Inget ont som inte har något gott med sig 😉 Nu ska jag strax slå in paketen, packa väskan, hämta yngsta dottern på hennes jobb, åka hem till henne och packa hennes väska, och sen åka vidare till barnens pappa och hämta upp honom. (Men han packar sin egen väska 😂 Det är inte självklart, ex-svärmor packar sin gubbes väska fortfarande och han är 84 år.)

En sak kom jag på. Jag har ju minskat min SSRI-medicin Venlafaxin stegvis från först 75+37,5 till 75 och sen vidare till 37,5 mg dagligen. Yttepyttesakta, en minskad dos per vecka och månad typ. Nu i juni ligger jag på 37,5 mg dagligen varje dag. Hurra! Och jag mår bra, känner mig stabil mentalt. Nu ligger jag kvar på den här dosen över sommaren och sen påbörjar jag nästa nedtrappning i september, med målsättningen att vara nollad lagom till mars 2022.

Kram 🐘

Så skönt att jag har bokat rum på B&B tre nätter till mig och yngsta dottern. Få krypa ner i en skön säng och bara chilla lite några timmar här och där. Det lär behövas för det blir nog en intensiv helg på många sätt. Att trängas i deras ”båthytt” vore helt omöjligt. Höra äldsta dotterns kille och hennes pappa tugga om olika whiskysorter hit och dit. Deras lägenhet är dessutom vidrigt varm, de har sol mot alla sina fönster från förmiddag till kväll. Bastuvarmt. Inget för en klimakterietant 😫

Nu hoppas jag sova riktigt gott i natt, utan jobbtankar. Har haft väldigt mycket jobbtankar i skallen på senaste tiden. Mer än som är sunt för mig. Då är det skönt att åka iväg och fylla skallen med helt andra intryck. Känner mig lagom mör i skallen nu efter bilresan, det tar ju ändå fyra timmar att köra hit.

Jag har de senaste 30 åren kört just den sträckan fler gånger än jag kan gissa, så en viss autopilot träder in förstås. När jag var 21 år bodde jag i Gbg och pendlade till dåvarande pojkvännen (som senare blev barnens pappa) varannan helg. Sen blev det många resor till mina föräldrar förstås, och de senaste fem åren har vi ju besökt dottern några gånger per år. Sen fem år tillbaka har min mamma flyttat till min hemort, och nu flyttar dottern till Smålandsskogarna. Nu har jag ingen anledning alls att åka just till Gbg mer. Känns lite konstigt faktiskt.

Jag funderar på att göra en nostalgiresa med min mamma i sommar. Åka runt till alla ställen som har betytt mycket för henne, låta henne uppleva miljöerna igen. Se hur platserna har förändrats och tanka av henne lite minnen. Ska fundera lite till på det. Kruxet är väl boende tror jag, det verkar väldigt uppbokat överallt nu när folk inte har vågat planera utlandsresor utan istället har valt att planera Sverigesemester. Vi som är lite mer spontana drar det kortaste strået då. Det här stället har höjt sitt pris rejält, för att de kan få betalt. Tillgång och efterfrågan.

Kram 🐘

Sovit otroligt bra i natt faktiskt, bara vaknat några få gånger och gjort endast ett toabesök. Både jag och yngsta dottern vaknar blixtepigga kl 8 och är redo att hugga oss an dagen 😍

Det är en av de bästa sakerna med att vara nykter - när man sover så laddar man verkligen sina batterier!

Nu blir det snart frukost och presentöppning och sen bär det av mot Marstrand. Jag ska tjata mig till att vi ska köra över till Hisingssidan över den nya bron. Jag blev förvånad över att den ligger så himla nära den gamla Göta Älvbron. På tiden att den trotjänaren får packa ihop nu, den byggdes redan 1948 tror jag. Allt håller inte för evigt.

Ha det bäst i solen idag!

Chill helgkram 🐘

Vad mysigt att ni är i GBG..❤️..Även min gamla barndomsstad..Jag kommer också att vistas i Örgryte framåt hösten, för att hälsa på dottern. Det är härligt att besöka sina barndomstrakter..Hisingen, Bergsjön och Mölndal har jag bott i..Läste om att du funderade på att ta med din mamma på utflykt till gamla hemtrakter..Det gjorde jag med min mamma..Vi åkte till Värmland där vi hade torp när jag växte upp..Mamma älskade Värmland med skog, sjöar och fiske..Det var härliga somrar vi hade där..Mammas sambo byggde en strandbastu..Sen röktes det fisk, plockades bär och badades hela sommarlovet 🍃🥰..När vi besökte trakterna, med mamma, 20 år senare, hälsade vi på en dam ( granne i Värmland) som vi hade mycket kontakt med på den tiden..Hon hade blivit dement (91 år!) och det var mamma med..Det var ett märkligt samtal dom emellan..Mamma pratade finska och denna granntanten svenska..( mamma hade glömt bort svenskan) 😅..Dom pratade på, en bra stund..Jag försökte flika emellan med några meningar, för att översätta, men det gick bra ändå..Vi stannade även och åt stekt strömming med mos på en vägkrog..En av mammas favoriträtter..💕..Hoppas du har det underbart i helgen AH med dina fina döttrar, och resten av gänget..❤️🍰🇸🇪

@Andrahalvlek skrev:"Nu i juni ligger jag på 37,5 mg dagligen varje dag. Hurra! "
Underbart 👍🏻 Så skönt att det gått så smärtfritt. Men det gäller väl som du skriver att ta det över lång tid. När jag är stabilare framöver ska jag oxå försöka trappa ned yttepytte sakta.
💕 sländan

Har haft en helt underbar heldag på Marstrandsön. Strålande vackert väder och hela 18 grader i havet! Jag simmade till och med några simtag och låg i några minuter. Jag och äldsta dottern badade frivilligt, den yngsta ofrivilligt. Hon skulle bara känna på vattnet, råkade halka och bada med kläderna på.

Storasyster ryckte upp henne snabbt och jag fiskade fram hennes mobil ur shortsfickan på en millisekund. Den hade mirakulöst klarat sig och var inte ett dugg våt, jeansshortsen hade inte hunnit läcka in vatten. Skönt det, för resan hade kunnat ta ände med förskräckelse annars. Det var illa nog med våta kläder och sen blev hon rädd och skämdes lite också eftersom det fanns mycket folk i närheten. Sötnöt ❤️

När man ska iväg på sådant här så ska det helst vara så happyhappy hela tiden. Men äldsta dottern och hennes sambo har småtjafsat typ hela tiden. Små pikar, tjuvnyp. ”Men du då - och du då”. I bilen hem sa jag: ”Det märks att ni behöver en större lägenhet och varsitt jobb att gå till varje dag”. För så är det ju, att vara hemma på dagtid båda två sliter på en relation.

Samtidigt är det bra att dottern biter tillbaka och inte bara tar all tar skit som han häver ur sig hela tiden. I botten finns ju en irritation och bitterhet i hans fall. Hon har pluggat stenhårt i fem år och har nu tagit examen. Han har försökt att plugga i flera år, misslyckats med tenta efter tenta, hoppat av ingenjörsstudierna och kör sen två år tillbaka truck på nätterna som timlönare. Det är vad han har åstadkommit de senaste fem åren. Jämförelsen är smärtsam, jag förstår det.

Ikväll ska pojkvännen grilla ihop med sina chalmerskompisar, och det känns riktigt skönt. Vi fyra har väldigt mycket trevligare utan honom, faktiskt. Det är sorgligt men sant. Ska jag vara ärlig förstår jag inte hur hon har stått ut med honom i nio år. Men de har roligt ihop. Också. Och hans största fördel är att han älskar henne så mycket - och visar det tydligt.

Men jag har lite problem med småtjafset, det är så himla onödigt. Mina föräldrar småtjafsade nonstop under hela min uppväxt och jag får nästan andnöd bara av att höra det. Det var nog därför jag mötte småtjafset från barnens pappa med tystnad. Jag ville inte delta i det spelet alls. Jag tystnade och tystnade och tystnade tills jag helt tappade bort mig själv.

Jag fick i försenad mors dags-present ett jättefint halsband 😍 Ett silverhalsband med två små ”rundlar” där det står begynnelsebokstaven i döttrarnas namn. Nu bär jag alltid med mig dem - inte bara i hjärtat utan även som ett smycke om halsen. Jag blev otroligt glad för presenten. Dottern blev också jätteglad för sina presenter, även om hon aldrig ens hört talas om Efva Attling 😉

Kram 🐘