Äntligen på rätt väg!!
Jag har haft alkoholproblem något år. Mitt största problem tror jag är att även partnern är törstig. Vi har försökt att vara nyktra några veckor och leva hälsosamt. Oftast har det lyckats. Nu den senaste tiden har det spårat ur med alkoholen. Vi har skött jobbet båda 2 men druckit så gott som var och varannan kväll. Det är ofta jag varit rädd att polisen ska stoppa mig på morgonen på väg till jobbet. Jag har varit rädd att jobbarkompisar ska känna lukten av fylla. Det har även synts i ansiktet, svullnad, trötthet, bakfylle-ögon. . Jag tycker jag har fått lite krämpor som förmodligen varit alkoholrelaterade. Kramper och domningar, högt bltr. yrsel. Jag har barn äldre och yngre. Ett av barnen har jag diskuterat mycket med om alkohol, alkoholism osv. Hon har frågat mig när jag ska söka hjälp? Jag har svarat lite vagt och försökt att komma undan med olika svar. Min bakgrund är som många andras alkoholism i släkten. En pappa som var väldigt charmig och glad, men beroende av alkohol. Jag minns tillbaka på barndomen som ändå var fin och trygg mestadels p g a en stark och trygg mamma. En mamma som ställde upp på oss ungar till 100%. En mamma som aldrig drack när vi var barn. Mamma gav oss självkänsla genom att ge beröm och styrka. Hon gav mig kraft för att ge mig ut i livet med nyfikna ögon. Ändå trillade jag dit. Jag har varit medveten om faran och även sagt till mina syskon att jag kan bli alkoholist, jag vill inte men ibland blir det inte som man vill. Flera av mina syskon har problem med A. 2 har slutat helt, en med hjälp av bl a AA. Min nya chef som har jobbat med missbruk har pratat med mig, efter att ha fått ett mail av min dotter. Dottern skrev att jag behöver hjälp med mitt alkoholproblem. När chefen sa detta kändes det som om någon dragit ner byxorna på mig... Chefen var förstående inte alls fördömande. Det märktes att hon var van att hantera detta. Efter samtalet drack jag 2 planerade pubkvällar. Sedan dess har jag varit nykter snart 4 veckor!! Det känns fantastiskt, men jag vet att faran lurar bakom hörnet. Känslorna går lite upp och ner. Ibland har jag känt mig euforisk, andra gånger har jag tänkt på separation och andra jobbiga saker. Vet ej hur det blir med mig och sambon som nu försöker hålla sig nykter, efter påtryckningar från barnen. Vi är så olika när det gäller A. Jag har för första gången i mitt liv tänkt att leva helt nykter!! Jag har aldrig förr tagit orden i min mun. Nu efter mycket tänkande, läsande om A, hört berättelser om A och hur barn påverkas av förälders missbruk, känns det som det enda rätta för mig.Jag tänker även på andra som har lyckats sluta med A som varit långt ner i träsket. Dessa starka människor, då vill jag också vara stark!! Kram på er:)
- Logga in eller registrera dig för att kunna kommentera
Grattis Lyckad!
Vilken seger för dig och dina barn! Hurrrraaaaa!!! Och jag är glad att du fortfarande är aktiv på forumet och delar med dig av dina erfarenheter.
Kram!
miss lyckad ???????
GRATTIS!!?????till Dig?? så fantastiskt att du firar två födelsedagar ???.
Först din fysiska och sen den
5-åriga?? och som en stor vacker rosett på detta ditt 1000:e inlägg!! ??
Ha en härlig söndag ☀️
?????
Grattis!
Grattis på födelsedagen och 5- årsdagen!? Som de andra skriver, härligt att du kikar in och skriver här fortfarande. Du var en av dem som fick mig att till slut lägga ner drickandet.? Jag tror det gör väldigt stor nytta när ”veteraner” skriver här. Många som då ser att det faktiskt är möjligt att vara fri från alkoholen en lång tid. Och att man faktiskt kan må jättebra utan alkohol. Det hade man ju svårt att tro i början.
Kram
Ett stort grattis miss lyckad
till dina 5 nyktra år!
Det är tryggt att du fortsätter ett halvår framför mig på nykterhetens stig. Du och de andra som går före mig på stigen ser till att den hålls upptrampad och inte slyar igen. Då blir det lättare för mig att komma traskande efter er lugnt blossande på min pipa.
Positivt också att särskrivningen i ditt nick både är hållbar och rättvisande.
En stor, varm och Corona-säker bamse-cyber-kram till dig miss lyckad!
/Pi31415
Tack..❤️
Jag blir rörd och glad över era gratulationer..Det lustiga är att du AndraHalvlek är så smart och medveten, så det känns beundransvärt att du tar rygg på mig..⭐️..Charlie70 och Fina Lisa, jag följer er och är mycket glad när ni mår bra..?..Torn du som jag trodde var en tjej..?..Finns ju tjejer som fiskar också, men var impad av ”tjejens” brinnande fiskeintresset..?..Du skriver så intressanta saker, som jag oftast håller med om.?. .Pi, med pipa och allt..Du är och har alltid funnits här med kloka och peppande synpunkter..?..Framförallt när jag skulle separera..Raka och tydliga råd som jag tog till mig. ?..Tack för att ni finns..?❤️????❤️
Smsade min chef..?
Inför min 5-årsdag smsade jag min dåvarande, men har faktiskt fått samma chef igen, så även nuvarande..Jag skrev om att jag firade 5 år i frihet..Jag skrev också att det var mycket tack vare henne och hennes bemötande mot mig, den där gången när hon hade samtal med mig om mitt missbruk..?..Hon blev glad och tackade och tyckte det var fint att jag lyckats, och speciellt för mig och familjen..Hon är en superbra chef..Både ❤️.., och hjärna..Kram..?✨?
Men ett jätte grattis till
Men ett jätte grattis till dig, vilket föredöme du är, jag blir glad och peppad. Kram Jullan
Tack Jullan❤️
Det är en win-Win situation att fortfarande läsa och skriva på forumet..???..Underbart att läsa när det funkar med frihet från alkohol för många, samtidigt som jag lär mig mer om alkoholens otroligt starka grepp, om oss beroende..Kram..???
Jag vill passa på..?
Att tacka er som jobbar med Forumet..❤️..Även den/de smarta personer som kommit på detta hjälpmedel som Alko- hjälpen är!! Tack från djupet av mitt hjärta..Så lätt att använda till självhjälp..Men även era stöttande inlägg då och då..Mycket bra jobbat av er ALLA..⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️..Kram..❤️
Tog
mig friheten att "anmäla" ditt fina inlägg så de ansvariga ser det och kan suga i sig av berömmet ! Och som jag självklart håller med om !
Perfekt Adde..??
En stor kram till dig med! ?
TACK!
Nu tar jag mig friheten att tala för oss alla i admi då vi håller fysik distans kan jag inte springa in till mina kollegor med den glädje jag känner av att läsa detta. Stannade upp en stund och reflekterade över de liv som ligger bakom orden här. Vilka utmaningar och prövningar ni delar. Och förundras över den styrka som ofta lyser mellan raderna,
Med respekt för ditt tack miss lyckad säger vi: Varsågod.
Att få vara del av det som Magnus/amdi en gång startade är en ynnest och det är er generositet som gjort och gör detta möjligt. Oavsett smarthet är Alkoholhjälpen sprungen ur en önskan om att var hjälpsam så att få så tydlig återkoppling på att det fungerar värmer och inspirerar.
Vi gör det tillsammans!
Hopp
Li-Lo
Alkoholhjälpen & Anhörigstödet
Grattis
Här är en till som tar rygg på dig. Du bär vår dröm om ”framtiden”, som vi hoppas att den ska gestalta sig! Tack för att du finns här, peppar oss och delar med dig, tillsammans är verkligen ett minimalistiskt ord för något mycket stort och märkvärdigt.
Fira och var stolt! Kram ?
Tackar❤️, och bugar..❤️
Se Klart och Li-Lo med vänner..Klart att jag känner en stolthet att det gått bra..Kommer ihåg mina första gånger jag läste på alkohjälpen, och blev glad att det fanns liknande historier som min..Och att flera klarade sig bra utan att dricka. Jag tog rygg på dom som verkade stabila, när jag väl började skriva..Tiden har gått fort..Det har hänt massor..Mestadels positiva och härliga saker..Sköt om er nu i höstmörkret..Varma Kramar. Miss Lyckad..?
Så bra du är
En av mina absoluta förebilder. ?
Tack för att du fortsätter att finnas här.
Grattis till fem nyktra år, tusen inlägg, nytt jobb, en fin kärlek, födelsedag...
Har jag sagt att du inspirerar... ?
Kramar i massor
Tack Vinäger..❤️
Vi inspirerar, och ibland irriterar, varandra på Forumet..Precis som i det verkliga livet.Det är ju enklare att följa råd som man gillar och kan acceptera..Sen är ju vissa dagar hemska och andra lättare i livet, beroende på olika omständigheter..Du är en fin medmänniska för många av oss..Kram..❤️
Snart slut på 2020..??
Bara ett par veckor kvar så är det nytt år..?..I år känns det väldigt annorlunda pga Pandemin..Jag jobbar en del i Jul, tycker det går fint?..Var ute i skogen och letade efter en gran, men gav upp och köpte en på byggmax för 99:-..Hade jag vetat att det var så billigt och så fina granar, så hade jag struntat i skogen..Men fick rejält med motion..?..Nyårsafton är tänkt att jag ska fira med min ”kille”..Vi ska äta gott, och han frågade om det var okey att han drack lite alkohol..Jag sa Ja..Det är ingen som druckit i mitt hus när jag varit hemma..Min kille har druckit 2 gånger hemma hos sig när jag varit med..Det har känts helt okey..Funderar på vad jag själv ska dricka..?..Framförallt vid 12-slaget..Det är ju festligt med cider..Men vill inte att det ska påminna om alkohol..Kommer nog på något gott..När min kille drack sist så blev han lite mer pratig och mysig..Men avslutade ju kvällen med mjölk!!..På min aktiva tid, på slutet, så kunde det stå ett glas med vin i sovrummet..Kom inte ihåg varför jag ställt det där, när jag vaknade bakfull, men vet att mjölk inte var min nattfösare på den tiden..?..
Att planera nu och då..?
Förr när jag drack så var det ett väldigt planerande för storhelger..Ibland dracks nyårschampagnen upp tidigare, och jag fick köpa nytt..Kom det hem folk till mig, så bjöds det alltid friskt på vad som fanns..Ofta blev ändå slutet av helgen torrare, så det blev folköl från affären istället..Jag gick förbi bolaget för ett tag sedan, fick nästan en klump i halsen, när jag tänkte på hur mycket pengar jag slängt bort på alkohol..Min granne som varit nykter i många år, säger att han supit upp 3 villor..?..Vet inte hur mycket jag själv druckit för, men säkert några hundra tusen..Sista tiden innan jag slutade så drack jag 3-4 kvällar i veckan..Dom. andra kvällarna jobbade jag..Åkte även några ”shoppingresor” till Tyskland och Danmark..Då flög tusenlapparna till öl och vin..Jäkligt sjukt om ni frågar mig..?..Nu om jag planerar något så känns allt lättare..Ingen skam och skuld..Ingen bakfylla..Pengarna räcker betydligt bättre..?..Skönt att fortfarande veta att livet är gott..Bara vaccinet mot covid kommer snart, så vi kan börja umgås med nära och kära igen..Slippa alla handskar, munskydd och visir som vi har på jobbet hela dagarna..Tur att vi har en av världens bästa sjukvård trots allt..???
Tack
för att du påminner mig om hur jobbigt det var med allt planerande ! Och allt funderande på HUR jag skulle dricka för att spriten skulle räcka den lååååånga helgen ! Tror inte jag klarade att ransonera nån gång utan den sista dagen på helgen var bara en lång väntan på vardagen då bolaget öppnade igen. Mitt mående då var absolut inte på topp om jag säger så....
Ta hand om dig !
Stor igenkänningsfaktor
Ja fy sjutton vad man höll på. Jag minns att jag många gånger tömde dyra vinflaskor som frugan sparade på. Fick ju sedan ersätta dem med nya så hon inte upptäckte det. Det blev extremt dyrt också.? Ett par gånger hade flaskorna utgått ur sortimentet, och jag fick köpa någon snarlik. Detta upptäckte ju frugan och jag fick komma med patetiska bortförklaringar. Det var väl en av anledningarna till att hon insåg hur jag smusslade och gömde. Så här i efterhand var det ju enbart bra, en början på slutet av mitt drickande.
Folköl som nödlösning blev det många söndagar, det funkade hjälpligt, men oj vad mycket kissande det blev.?
Kram. ?
Våra kroppar..?
Funderade på hur våra kroppar behandlas av oss..Ta tex 3 olika personer, som äter och lever på dessa sätt..Person A som oftast äter okey, dricker en hel del alkohol på helgen, men äter både frukt och grönt, är ofta bakis på söndagar..Person B dricker A även på vardagar, och hela helgen.Maten är ingen prioritet och lagad mat, bara några gånger på en vecka..Person C..Dricker aldrig alkohol, äter hyfsat med både frukt och grönt, oftast lagad mat, men ibland både sötsaker och god sås och bakverk..Om vi hade scannat dessa kroppar så förstår man ju att all denna Alkohol som vi häller i oss förstör..Inte bara lever och hjärna, utan varenda cell som hade behövt lite vitaminer och annat bra, blir defekta, eller dör..Sen hur personerna mår psykiskt kan man ju räkna ut..?..Motionen brukar bli nerlagd ju mer man dricker också..?..Kom att tänka på detta i morse när jag funderade på om jag skulle ta Alvedon mot min huvudvärk..När jag drack, så förstörde jag min kropp med alkohol, så Alvedon några gånger i veckan var ett måste, innan jobb, mot baksmällan..?..Jag vill helst bli över 80..?.Därför försöker jag ta hand om mig..Men unnar mig, både godis, och annat gott, när jag känner för det..????????
Våra
kroppar är så otroligt motståndskraftiga och kunniga i att laga sånt som går sönder !! Jag trodde länge att min enda defekt av krökandet var ett bråck på övre magmunnen men har numera sett det hos så många som bevisligen inte dricker mer än nåt glas i månaden.
Visst, jag kan ju ha nån alkoholberoende cancer nånstans i kroppen men än så länge märker jag inte av nåt. Och det är jag ju glad för ! Jag har numera diabetes 2 och de påstår att det kan, eventuellt, kanske, möjligen utlösas av alkohol men jag har det ju i släkten så det ligger nog till så att jag ärvt det. Mest troligt iaf. Artrosen härjar också i min kropp men hur jag än letat så har jag inte kunnat binda den till min höga alkoholkonsumtionen ?
Jag är stolt över min kropp som stått ut med mitt miserabla liv men ändå fortsätter att tjäna mig <3
Förvisso
Som svar på Våra av Adde
Jo, våra kroppar tål allt en hel del av det vi gör mot dem. Dock finns det även en gräns.
Problemet med levern är att den inte klagar särskilt mycket innan det har gått ganska långt. Sedan är alla olika också. Det är inte helt ovanligt att de första symptom man har att något är fel är att man spyr blod. Ofta i sådana mängder att man behöver en blod-transfusion. Ibland i sådana mängder att man förblöder. En del kan få något tidigare symptom som att har ont i övre delen av magen på högersida. Men det är långt ifrån alla som får det. Jag har ingen officiell statistik på det, men om det går så långt att man utvecklar tydliga symptom, som gulsot, esofagusvaricer(som gör att man spyr blod), ascites(en vattenansamling i bukhålan som ger en buktande mage), eller encefalopati(som yttrar sig att man är förvirrad, kanske sluddrar/skakar och i värsta fall hamnar i koma) så är det nog så dags att sluta dricka. Då är dessa ändå ibland det första någon märker av.
Min pappa
Han spydde blod vid minst två tillfällen som jag minns. Blödande magsår sa han att det var. Att det berodde på levern visste jag inte. Vätskeansamling i buken hade han också. De tappade honom på sju liter vätska när han kom till sjukhuset sista gången. Och han sluddrade och tuppade av på slutet. Mitt på dan utan att ha druckit knappt. Fy fan.
Kram ?
Det är hemskt
Som svar på Min pappa av Andrahalvlek
Just det där med att spy blod är inget bra tecken. Har man väl kommit till det stadiet och man inte slutar dricka, då är det ju bara en tidsfråga. Även med alkoholstopp blir det tufft. Måste vara väldigt tufft att uppleva med en nära anhörig.
Jag har inte för avsikt att låta så pessimistisk, men det finns ju faktiskt en gräns på hur mycket gift våra kroppar låter oss hälla i oss innan de slår tillbaka. De flesta får som slags ingen förvarning heller.
Nu kommer helgerna..???
Säkert värsta helgerna för många barn..?..Det pyntas, och fejas, och bakas, och lagas..Sen när lugnet och fridfullheten ska infinna sig..?✨?Då börjar det glöggas och snapsas..?..Jag är så glad att jag/vi sluppit ifrån skiten..I år blir det en jul med jobb, men även lite julmiddag med ex-svärmor..Vi har fått en fin kontakt igen..Jag försöker medla mellan hennes nya ”svärdotter” och vår övriga familj..Har varit en hel del turbulens minst sagt mellan dessa..Nya ”svärdottern” har stora missbruksproblem, och har då betett sig illa..Jag hoppas att hon tillfrisknar (även x-et)..För allas skull..Huvudsaken nu är att ha någorlunda bra relationer..Var och en får skämmas för sig själv, som en klok man sa..???
En Julhälsning och önskan om en vit jul..❤️?❤️
Ja ska jag vara ärlig så är jag glad om snön håller sig borta..Är mycket färre trafikolyckor då, även att det inte blir så mycket elförbrukning...Bra både för miljö och plånbok..Med VIT jul menar jag såklart att så många som möjligt är nyktra på julafton.?..För sin egen skull, men som i förlängningen även såklart hela familjen blir glad av..?..Om det känns svårt, så handla ingen alkohol, ha inget hemma, så går det lättare..Gör planer för jul och nyår, där alkoholen inte ska vara med..Än så länge känner jag ingen som hållt sig nykter en dag, en vecka ett år..Osv. Som ångrar sin nykterhet..Däremot så fylls hela Forumet och säkert över hela Sverige och Världen personer, som säger att, jag skulle slutat tidigare..En Varm och go Vinterkram från Miss Lyckad..?❤️✨?❤️✨?❤️✨?❤️✨?❤️✨?❤️✨?❤️✨?
Godjulkram från mig!
Kram ?
Julen..?✨✨✨
Jobbade fram till kvällen..På jobbet blev det lite julfirande, med god mat och skålande i julmust..???..När jag skålade med er på Forumet, så lovade jag högtidligt till mig själv att aldrig mer dricka alkohol!! Hur svårt kan det vara tänkte jag..?..Jag har aldrig lovat någon annan att sluta dricka, men jag har lovat att försöka..Detta löftet ska jag göra allt för hålla, så länge jag lever.???.Detta är min och er hemlighet..God fortsättning..✨❤️✨❤️✨
God fortsättning på helgen ?
Miss lyckad, hoppas du får lite ledigt i helgen också.?
Jag har skålat i äppelmust blandat med ramlösa igår.
Det var gott ? hade även en glögg som Charlie tipsade om.
Det finns mycket att dricka utan alkohol som är gott. Det får man veta nu när man är 60+?...men bättre sent än aldrig ?
Kram
???
Desamma Fina Lisa..✨?✨
Ja bättre sent än aldrig är rätt..Det finns många ordspråk här på Forumet..En del nytt också..??..Tex Man ångrar aldrig en nykter kväll..Kram..✨?✨
Julhelgen..?✨?
Blev ju mycket jobbande för mig i helgen.??.Men det visste jag ju om, och är van, så tycker det gick fint..Barnens pappa fick inte till det i jul Pga alkoholen, så han var inte med på julmat hos sin mamma, men det var jag..Barnen som var med var såklart besvikna...En av döttrarna ska försöka kontakta hans arbetsgivare, för att han ska få hjälp mot sitt missbruk..Det är ett steg hon har tagit tidigare för mig, och det gick ju väldigt bra..✨?..Det svåra är att han tagit in en kvinna i sitt liv, som är väldigt nere i alkoholism..Hon har inget jobb, eller körkort kvar..Det har också inneburit att barnen inte hälsat på sin pappa hos honom, utan att dom har träffats hos mig..Just pga att hans hus också blivit nergånget med både rökning, supning, och smuts..Själv tycker jag att det fungerar hyfsat med kontakten mellan mig och honom..Men jag ser fram emot att sonen också blir vuxen, då kontakten minimeras..Det svåra är balansgången, med att inte kunna räkna med pappan jämt..Lovar han något, så är det inte säkert att han kommer ihåg det, eller är full, så då kan han inte hålla det ändå..Jobbigt att alltid ha reservplaner..Jag vill inte framstå som helgon, men när jag drack, så gjorde jag allt för att stå för mitt ord..Jag visste att löften som bröts gör barnen ostabila och otrygga..Även som vuxna..När jag växte upp hade jag en mamma som aldrig drack, och täckte upp för en frånvarande pappa..Det kan jag fortfarande sakna, att ha en pappa-relation..Blir så glad när jag ser och hör om det..I dag har ju många barn goda relationer med sina fäder..Mycket tack vara pappa-ledigheten..Den som är öronmärkt..Jag har ju ett barn som är född på 80-talet. Då var det 10 dagar som gällde för pappan..Det gick att dela på föräldraledigt då med, men knappt ingen som gjorde det valet..Ibland måste jämställdheten föras fram genom lagar och avtal..Vi har kommit långt i Sverige när det gäller den biten..Tyvärr har vi kvinnor tagit till oss männens dåliga vanor också..T ex rökning, snus, alkoholmissbruk och för mycket jobbande..Jag skulle helst se att både kvinnor och män började leva mer hälsosamt..Då hade vi kunnat minska både på mediciner, vård och dåligt mående..Kram..??
Så sorgligt ?
Så oerhört sorgligt att dina barn ska behöver genomlida det här med sin pappa också. Hoppas det slutar lika bra som det har gjort för dig ❤️
Jag och mina barns pappa var verkligen inte jämställda, förutom på ett plan och det gällde barnen. Det gick och går precis lika bra med pappa som med mamma. Han gör inte som jag, han gör på sitt sätt, men känslan är lika stark och innerlig. Det är så häftigt att se hur yngsta dottern med utvecklingsstörning helt anpassar sig efter de olika ”reglerna” i våra olika hem.
Jag minns hur svårt det var för mig att vänja mig vid att bara ha barnen varannan vecka. Men när jag såg glädjen och kärleken mellan barnen och deras pappa lysa upp ett helt rum, när de återsågs efter en vecka, så blev jag också helt varm inombords. Då körde jag hem till den tomma lägenheten med ett leende på läpparna trots alls.
Våra barn var rätt stora när vi separerade. Äldsta gick första året på gymnasiet och yngsta gick i åttan. På många sätt var det först då vi blev helt jämställda, då blev det 50/50. Även om jag vet att äldsta klev in som en ”extramamma”, vilket hon förstås inte borde ha gjort. Det var nyttigt att hon flyttade 30 mil bort för studier.
Kan du prata med dina barn öppet om pappans missbruk? Det verkar ju onekligen som att förhållandet med den nya kvinnan har gjort att han levlat upp sitt missbruk ett snäpp. Nästa steg är kanske att han förlorar jobbet.
Kram ?
Pappans missbruk..
Det har varit många turer kring det..Med min son försöker jag prata om medberoende och missbruk..Det bästa är att han redan är smartare än mig..?..Han säger bara att det är som det är..Han blev besviken när han bodde hos pappan flera gånger, och jag åkte och hämtade honom..Sedan har han inte velat åka dit..Däremot så har dom gemensamma intressen..Bla. Datorer och mopeder. Så ibland ringer han till pappan, som hjälper sonen med saker..Pappan är också bättre på att lära ut bilkörning..?..Jag sitter och håller i dörrhandtaget i tid och otid..?..Tyvärr blir det inte så ofta pappan övningskör med sonen..Döttrarna har lite olika relation till honom..Han har träffat sitt barnbarn 2 ggr..Han får inte ta med sig sin nya, hem till någon av döttrarna så då struntar han också i att åka till dom..Hos ex-svärmor är hans tjej också portad..Jag har inget agg mot hans tjej, bara hon är nykter..Tyvärr så är det sällan det händer..Mina döttrar har nog inte gett upp sin pappa..Men så länge han inte visar någon bättring så är kontakten sporadisk..Jag har förstått att det är jag som stått för relationerna i familjen, även hans..?..När jag försvann, så blev han ganska ensam..Än mer ensam när han valde en hårt missbrukande partner..Det som troligen kan hända för hans del är att Företagshälsan på företaget han jobbar på tar itu med det..Om dom får reda på hur han har det..Han höll sig nykter en månad innan dom skulle göra hälsokontroll..En bra taktik..?..Exet är en otroligt duktig reparatör, som är trevlig, och har sett bra ut..Tyvärr så changserar man snabbt av dålig kosthållning och mycket alkohol..Vi får se om 2021 har något bra med sig för hans och i förlängningen hans barns del..???Själv är jag förväntansfull för vaccinet mot covid och att få åka till Norge ??igen och träffa även vårt nya barnbarn, som jag aldrig sett än?..Sen önskar jag att jag och min kärleksman får ett fortsatt fint år ihop trots avståndet..?????
? miss lyckad
Önskar dig ett Gott Nytt och bättre
år 2021! ???
Tack för att du finns här i både med - och motgång ???
Lev väl med din kärlek?
Kram ???
Ett Nytt år, ett oskrivet blad..???
Brukar jag tänka på Nyårsafton..Denna nyår var jag inte singel längre, det kändes fint..Min kille kom hem till mig på kvällen, jag satt och skypade med dottern och hennes familj..Jag gestikulerade att jag inte ville avbryta mitt samtal, han nickade okey..I ögonvrån såg jag att han satte sig i en fåtölj, och tyckte att han hade en ölburk på bordet..Det är väl helt okey en nyårsafton tänkte jag..Har gått igenom olika scenarier i huvudet, ifall jag skulle bli sugen, eller något annat..Då tänkte jag att jag tar bilen och åker en sväng..Efter jag avslutat mitt samtal började vi laga mat..Min kille sa att ”jag struntade i att köpa alkohol, vill inte vara bakfull imorgon, utan mysa med dig istället”..?..Okey, vad bra sa jag..Efter en stund gick jag ut i stora rummet och tittade på vad jag trott var en ölburk..Det var ett kopparfärgat blockljus!!?..Vad skrattar du åt? Sa min kille..Att jag är så jäkla dum...?..Vi hade en smarrig tre-rätters meny..Och tittade på film..Skålade i fin mousserande äppelmust..Jag ser fram emot 2021..Jag har ett gott liv, och är frisk..???????Tack Fina Lisa..Detta är ett med och motgångs hjälpforum vi har..Vi gör alla vårt bästa..Och på vårt eget vis..???
Härligt!
Vilket kap till kille du har hittat!? Det låter som en riktigt lyckad kväll. Du får väl dock skaffa fyrkantiga blockljus i stället.?
Kram
Kul att höra!
Så fint att ni hade en nykter och mysig nyårskväll och härligt med ny kärlek. Livet är fantastiskt. Min
Nyår var också fin med barn med flickvän o sambo. De drack lite bubbel men jag höll mig till alkoholfritt och sambon gick över till sådana öl också. Kram och en god fortsättning på det nya året.
Kap å Kap..
Vad tror du jag e då, Torn? ?..Skämt å sido..Klart att jag är glad för att min kille är en fin person..Samtidigt så är jag bestämd med att alkoholen aldrig får förstöra mitt liv igen..Om någon annan vill dricka och jag tycker det blir jobbigt, att se på, eller blir obalanserad..Då har jag bestämt mig för att bättre fly än illa fäkta..?..Fint för dig Mattan att även din sambo övergick till a-fritt..Man ångrar aldrig en nykter kväll..??
Vad jag velat veta när jag satt fast i Alkoträsket..
-Att även jag kan sluta dricka. - Att man kan sluta i nedförsbacken, man behöver inte vänta på någon slags botten.. -Hur mycket pengar man kan spara.. -Hur det känns att vara stolt för sig själv på riktigt.. -Hur stolta och glada mina barn blev när dom fick en nykter mamma. -Vilken självkänsla jag fick, som gjort mig äventyrslysten.. -Hur snygg jag kunde bli i mogen ålder..?.. -Krämpor som försvann som var alkoholrelaterade.. -Det finns hjälp att få om man inte klarar det själv.. -Att jag verkligen vill vara nykter, inte att jag måste..?. -Ta chansen alla ni som tror eller vet att ni dricker för mycket..Det finns ett liv utan baksmälla och självförakt..Varm kram..❤️
Så bra skrivet?
Håller med fullt ut. Jag var inte helt i botten men det gick att sluta. Kanske därför just jag kunde sluta rentav... ?Kram?
Glömde det viktigaste..
Att sluta dricka helt, lät för mig som en enorm uppoffring, och ett trist och tråkigt liv..Men när dagarna blev till veckor och till någon månad, så upptäckte jag att..Det där som jag försökt under flera år..Minska, dricka svagare, varannan vatten, endast lördagar Mm Mm Mm Det var det som var jättesvårt..När jag upptäckte det enkla med total stopp så blev livet lättare och till slut lätt..?❤️?
Håller med!
Det är tusen gånger lättare att sluta dricka helt än att försöka dricka kontrollerat.
Kram ?
Godmorgon ???
Så mycket klokhet som man hittar här ? Tack ??
Att vara i händerna på alkoholen
Ja den där uppstyrda grejen att dricka färre glas som bara gav en besvikelse över mig själv och ett inre anklagande. Så mycket skönare livet känns när inte tankarna behöver röra sig vid de där jobbiga områdena. Ikväll mår jag bra och önskar dig detsamma.kram
Besvikelse över sitt liv..
Som du skriver Mattan, så kändes mitt liv i bakrus..Jag var duktig och omtyckt på jobbet, gillade både arbetet och kollegorna..Fritiden handlade mer och mer om alkohol..Livet hade tappat sin mening utan A..Visst skrattade jag och kände mig glad..Men den skönaste känslan var när ruset kom upp i hjärnan och sinnena.Då spelade ingenting någon roll...Bakruset nästa dag var alltid en skam och skuld känsla..Vad hade jag gjort, sagt, och vad mer hade hänt? Den sista tiden var blackouterna vanligt förekommande..En titt i spegeln, och jag har sett lik i bättre form..Magen och ansiktet började bli fyllesvullna..Jag såg nästan gravid ut..Hade ofta dåligt samvete för mina barn, vuxna och mindre..Dom älskar mig, men detta var inte mitt bästa jag, snarare det sämsta....?.....Efter att min dotter kontaktat min chef, som hade samtal med mig, började jag min nyktra resa..?..Dag för dag förvandlades och förbättrades mitt liv..Jag trodde att jag hade ett hyfsat liv då, fast jag innerst inne förstod..Satan, vad glad jag är för att jag blev nykter..??..Aldrig mer att jag återvänder till träsket......De ska va gött å leva..Kram..?
Vaccin..???
Vill bara tala om att det har börjat vaccineras idag på äldreboenden i vår kommun mot covid...Hurraaa!!???❤️?❤️?❤️?❤️?❤️???
Hurra!
Här också! Fem av sju äldreboenden i min kommun är klara, och efter det ska 2.500 kommunanställda erbjudas vaccinering. Äntligen! Från 7/1 råder munskyddstvång på lokaltrafiken också, men jag sitter ju hemma vid köksbordet och ska jag någonstans så kör jag. Högstadieskolorna ska ha distansundervisning också. Håll i, håll ut, snart är det över. Sen kommer det väl ett annat virus ?
Kram ?
Nu ska vi se det positivt Andra Halvlek..?..
Jag tror detta blir jättebra..Äntligen ska jag få träffa barn och barnbarn..Åka på second hand-runda, åka till simhall, resturang, bio..Museum, ja allt som jag och alla andra inte kunnat gjort på jättelänge..Tror det dröjer vääldigt länge innan nästa pandemi..Eller jag hoppas det iaf..Kram..???
Ola Rapace
Den boken har jag inte läst. Skriver han om sitt liv? Såg honom på ”Stjärnorna på slottet” i lördags. Verkade mer sympatisk än man kan tro.
Kram ?
Precis..
Jag har bara börjat på boken, än så länge..Men det handlar om hans uppväxt, och karriär..Även hans relationer och missbruk..Jag och familjen har alltid gillat Ola Rapace. Han var ju med i en jättebra serie som heter Tusenbröder..Handlar om 3 vanliga killar, med familjer, som blir rånare..Han är ju med i flera Wallanderfilmer också..Jag gillar att läsa självbiografier..Köper sällan böcker, utan lånar på biblioteket.Det händer aldrig att jag läser om böcker, minns ju det mesta så det blir bara tråkigt..Att läsa om missbruk och beroende har alltid varit intressant..Framförallt hur man gör för att komma loss från det..Utan att byta beroende som många gör..?Nu dax för kaffe, sen hundrunda??..Och senare bära ved och elda.?..Kram..
Heja vaccinet
Längtar också att leva lite mer snart. Träffa barn o syskon och ja tänk att ta en simtur. Vi ser fram emot detta välsignade år.Eldar också till frukost idag och snart promenad och pepp med vän som förlorade mot vinet igår. Obs inte jag Kram ?
Vaccinet
Ja det är skönt att det dragit igång med vaccineringen. För egen del måste jag säga att jag har inte lidit alltför mycket av pandemin. Fiske, trädgårdsfixande och renovering har funkat bra. Inte så mycket fester mm har bara varit bra, särskilt i våras då jag var färsk i nykterheten. Sedan så bor ju barnen hemma. Men min fru har däremot haft ett helvete. Hennes största intresse är shoppingcentra, fika och träffa folk. ?
Mysigt med brasa! Här snöar det för första gången denna säsong. Förresten, hugger du veden själv, eller är det köpeved?
Kram
Att Elda..?
Eldar med ved för att värma upp huset..Har även en luftvärmepump, men mycket effektivare med eldandet..Ved har jag köpt färdigklyven denna gång..Men behöver ändå klyva en del för att tända med..Tidigare sågade jag och grannen ner stockar, och klöv tillsammans..Men tyckte att det var för jobbigt denna gång..Man ska ha lagom mycket att göra..Inte en massa projekt..?..Nu vintertid så blir det eldande varje dag..Har lärt mig en hel del på dessa 3 år jag bott här i huset, om vedeldning..?..Första året kokade pannan över..?..Det blev vattenskada av ett rör som sprack..Men det löste sig det med..Tur det finns duktiga hantverkare och försäkringsbolag..??
Aha
Du eldar för att värma upp huset och varmvattnet, då hade det blivit en hel del att hugga.? Jag gör bara åt ca 3 kbm ved om året i öppna spisen. Det klarar jag att hugga upp från ett par träd på tomten varje senvinter. Sist gjorde jag det nykter dessutom.?
Det är ju miljövänligt och billigt med veduppvärmning, vi har bergvärme, men jag funderar på att ta alla pengar jag sparar på att inte dricka och investera i solpaneler att sätta på hustaket. Just nu investerar jag i hållbar energi på börsen, och det har gått jättebra. Alltså går de pengar jag förr la på alkohol till att lindra den globala uppvärmningen. Det känns bra!
Kram. ?
Solpaneler är bra..???
Vi hade det på förra huset..Låter smart att investera i miljö vänliga bolag ?..Jag har skaffat en varmvattenberedare så behöver inte elda för det..Skönt sommartid framförallt..Jag gillar det enkla?, inte en massa finesser som bara krånglar. Det är som med det mesta..Går det lätt, så är det rätt. ?
Miljöhjälte
Vilken miljöhjälte du är Torn ? Jag tror på konsumentmakt, det är typ enda sättet att lösa klimatkrisen. Politikerna verkar ju inte klara av det i alla fall. Därför är jag alltid på hugget vad det gäller alla möjliga innovationer med miljötänk. Men jag bor ju i lägenhet så några solpaneler kan jag inte köpa direkt. Har funderat på elbil, men är lite skeptisk till tillverkning och slutförvaring av batterierna plus att vårt elnät inte kommer att räcka till. Och jag som bor i lägenhet kan ju inte ha en egen laddstolpe liksom.
Men jag tänker i liten skala också. Som i att hyra en julgran, som för övrigt överlevt julen och ska åka på sommarförvaring snart igen. Eller ersätta plastfolie med bivaxade tygdukar, handla möbler i andra hand, åka kollektivt fast jag har bil (dock inte nu i coronatider). Nu senast har jag köpt flytande tvättmedel i en 5 liters bag-in-box. Räcker till 66 tvättar. Fatta hur mycket avfall jag ”sparar”!
Klokt av dig att investera pengar i klimatsmarta bolag! Miljöhjälte som sagt ?
Kram ?
Miljöhjälte?
Ha-ha, tack Andrahalvlek! Det märkliga är att det är först på senare tid som jag har börjat bry mig på riktigt. Vet inte varför egentligen, men det känns bra på något sätt. Jag vill att mina barn och kommande generationer ska kunna få ett bra liv här på jorden. Men du och miss lyckad är ju inne på samma spår. Det kanske är en bieffekt av nykterhet.?
Kram
miss lyckad?
Pilla här...Kanske det blir lite hoppigt i din tråd nu men se det som en parentes?
Jag undrar om jag kan fråga dig en fråga kring att avstå alkohol?⚘
Det är så roligt att läsa din tråd nu .Jag eldar precis som du,förresten?
Kram Pilla
Hej Pilla..???
Absolut, fråga på bara..Hoppas jag kan svara bara..Tycker inte jag har så mycket att skriva alltid, men det är kul att hänga på Forumet ändå..Kram..??
På tal om eldning..?
Var hos min kille i helgen..Jag kom hem till honom innan han var hemma..Tänkte att jag skulle elda i hans kakelugn..Jag ville visa honom mer av min praktiska sida..???.Fick eld på veden...Kände mig riktigt nöjd..Rätt vad det var började det ryka av bara H-e..?.Brandlarmet satte igång...Jag öppnade fönstrena, det började tjuta mer och mer i alla rum, en tv-kamera började blinka och vrida sig i taket..?..Försökte stänga av, för det tjöt öronbedövande.Försökte nå en brandvarnare i taket med ett skaft, ståendes på en stol...Då ringde min kille, Securitas hade ringt honom..Fick larmet avstängt..Huset var kallt och rökigt, istället för varmt och välkomnande..?.Jag hade missat att öppna spjället...Min dotter som fick höra om händelsen, skulle gett mycket för att se filmen sa hon..???..
Kan hända
Det kan hända den bästa.? Jag brukar komma ihåg spjället numera, men när min son ska tända en brasa så är det mer regel än undantag att han glömmer att öppna spjället.
Förstår att det blev”lite” jobbigt med alla larm mm dock.?
Kram
Jösses
Så fel det kan bli ibland när man bara vill göra rätt liksom. Vilket pådrag ? Jag hade också velat se filmen!
Kram ?
Miss lyckad?
Tack för ditt svar i min tråd.?Det är så fint att vara bland likasinnade som gör resan själva.Jag fick svar utan att behöva fråga dig vad jag undrade.Då är jag inte ensam med sådana tankar.Svaren som erfarenheten ger betyder så mycket för mig.Jag märker skillnad på pålästa svar.Så härligt då känner jag mig tillfreds och fortsätter.
Ha vilosam Lördag?
Kram Pilla
Hej Pilla..??
Visste inte att det var den frågan om att få sug av vissa trådar du ville ha svar på..Bra att du fick det i alla fall..???..Tror att det kan handla om personer på Forumet som beskriver alkohol på ett tilldragande och glamoröst sätt..Även känslor som känns sköna när man druckit LITE..Men det är ju precis det de flesta av oss inte kan..När vi har förstått det, och aldrig glömmer det, så blir livet lättare. Vi ska ju bara läsa trådar på Forumet som stärker oss..?✨??..Inte sånt som sänker oss..Varm kram..???
Idag känns livet skönt??
Jag har varit ledig i flera dagar..Mest myskläder, eller utejobbarkläder på mig..Burit en massa ved från lidret till pannrummet..???..Känns friskt och skönt..Bastade och badade igår..?..Känns som om jag kan slå ihjäl tiden på ett vettigt sätt. Tycker det är jätteskönt att vara hemma och ledig..?..Har tagit en del semester i februari också..Hoppas få åka till Norge ??..Det beror på hur Corona-läget ser ut framöver..Just nu är det bara att stå ut..Längtar efter att gå på second hand, och simhall, (inte så noga med simmandet, mer bastu och bubbelbad?) Även åka på biltur och utflykter med killen utan att det är restriktioner överallt..På utställningar, sevärdheter Mm..Det kommer..???...Hoppas så många som möjligt vaccinerar sig, så vi kan bli tryggare igen..Jag har väldigt svårt att förstå den som inte vill vaccineras..Det finns väl ingen som frågar om biverkningarna på tatueringar? Hur mycket vet man vad som finns i den färgen? Alkohol, används i kopiösa mängder .Av det får man synrubbningar, sluddrigt tal, högt blodtryck, hjärtklappning, minnesluckor, leverskador, ja den är ju dödlig i långa loppet.Men hur många frågar av bolagskassörskan om vad det är för biverkningar av alkohol? Vi i Norden har ju med vaccinationernas hjälp lyckats utrota många sjukdomar som övriga världen brottas med..Vi har en av Världens bästa sjukvård, vår barndödlighet är låg..Tack vare mediciner, kunskap och vaccinationer..Jag skulle aldrig vilja bli omvårdad av en ovaccinerad personal om jag behövde hjälp. Många som finns i riskgrupperna är beroende av att vi andra också vaccinerar oss..Varm Kram..???
Håller med
En del trådar innehas tex av personer som egentligen vill vara helvita men det fungerar helt enkelt inte för dem. Då skriver ju de kanske om hur nöjda de är med att kunna dricka i bland. Det kan säkert uppfattas lockande hos en del som önskar att de kunde dricka lite grann. Å andra sidan kan det säkert kännas tufft för en del att läsa om personer som klarar att vara helvita och mår jättebra av det.
Det är helt naturligt att det blir så här. Jag som tror stenhårt på att har man väl en gång blivit beroende så är det hopplöst att kunna dricka kontrollerat och må jättebra av det har inget att hämta i vissa trådar, och därför läser jag dem inte.
Helvitt eller inte, det fungerar olika för olika personer, var och en är salig i sin tro. Men din tråd läser jag alltid miss lyckad.?
Edit: Och där läste jag ditt inlägg som du skrev när jag skrev mitt.?
Härligt! Kram
Forum mötet..?..
Jag var med på det idag..Ville inte synas eller höras än i varje fall..?..Det kändes jätteintressant att vara med..Verkligen något som tog Forumet till en annan nivå..Nu blev det på riktigt..Intressanta frågor och synpunkter..Rekommenderar verkligen detta till alla..Dessa möten behöver man inte resa till, utan kan vara med överallt ifrån..Spännande och kul..Vinterkram..✨❄️✨
Energi och Corona..
Jag tycker att livet är väldigt annorlunda idag, om man jämför med för ett år sedan..?..Tidigare fick vi energi av varandra på jobbet, på fritiden, eller av helt okända människor när man gjorde ärenden..Vet inte om det bara är jag, men min positiva energi dippar snabbt..Jag har nog inga reserver..?..Kan nog handla om att jag inte träffar så mycket folk längre..Den positiva energin uppstår ju mellan människor(djur)..Har man avstånd hela tiden+skyddsutrustning försvinner det spontana, och även humorn som jag älskar..Nu till helgen ska sonen åka skidor(så han får go energi?), och jag ska grilla korv ute med kompisar..Det ska bli mysigt..Jag och många med mig behöver mer skratt och energi..Gärna Nu..?????
Håller med!
Träffade vänner i helgen och vi skrattade- åt allt! Uppdämt behov av roligt som behövde komma fram.
Allra mest saknar jag att få krama min mamma! ??
Ja se Klart..
Förstår att du vill krama din mamma.❤️.Min dotter i Norge tog på sig mask och handskar och kramade mig i somras när jag åkte hem..?❤️?
Sömn=Energi..???
Har förstått att många lider av sömnproblem..Det är ju jättejobbigt för både kropp och psyke..Jag minns åren med småbarn..Vaknade och somnade, och vaknade..Turligt nog, så slutade alla mina barn natt-amma ganska tidigt..Men inte den yngsta, och han var enda sonen..Jag var jättetrött, och han var jättenöjd..Han vägrade att ta flaskan..Till slut gick det..Då fick jag äntligen sova ut.?.Åren gick, och sen började jag själv ta ”flaskan”..För mig blev det tvärtom nu..Jag var aldrig utsövd..Stora mörka ringar under ögonen, trots att jag ibland låg till både 11- och 12 när jag var ledig.Bakfull och ångerfull..?...Alkoholen förstörde mitt sömncentrum..Det var i olag ett tag efter att jag slutat förgifta mig..Men sen så märkte jag att jag blev piggare och mer utvilad..?Visst det händer att jag vaknar någon gång på natten, om jag har mycket att tänka på, oro för något..Men dom allra flesta mornar har jag sovit gott??..Det är mycket därför det syns så tydligt, vem som dricker och inte..Huden blir grå, organen får ta hand om gifter istället för näringsämnen, sömncentrat, och andra viktiga funktioner i hjärnan påverkas,..Tur att våra kroppar har möjlighet att återhämta sig..Vilken tur att jag lyckades sluta dricka innan jag fick bestående skador..Tack Forum❤️ Och en Omfamning till mig själv också..?⛄️Vinterkram⛄️?
Godmorgon miss lyckad?
Härligt att läsa ikapp sig i din tråd???
Du står som en varm och välkomnande fyrbåk✴️ i vinterkylan❄️☃️.
Bra att ha dig och navigera efter??
Kram ???
Miss lyckad
Å jag behöver verkligen läsa dina kloka inlägg. Jag vaknade nu och låg kvar i sängen och funderade: är det nu det vänder? Börjar jag få tillbaka min förlorade energi? Efter 5 helvita månader sover jag gott. Men har noll energi och lust att göra nåt. I går hade vi våra bästa vänner här på god mat och mycket alkohol ( inte för mig). Det är helt lugnt för mig att de fortfarande dricker och de vet och hejar på mig i mitt val. Idag vaknar jag nykter, ångestfri och känner kanske doften av spirande glädje.
Hej!
Fina Lisa vad kul att du ser mig som ljuset till en fyr?..En av de finaste komplimanger man kan få..❤️??..Och EmelinaKarina det tar lite tid att bli av med alla bekymmer som alkoholen har ställt till med..Mycket bra jobbat av dig med 5 månader..?????..Våra kroppar har ju filtrerat ett gift länge..Klart att det tar tid att bli återställd..Såg en man när jag var ung..Han hade varit nykter i 15 år..Men han sluddrade och såg allmänt härjad ut fast han var nykter..Så tyvärr blir vissa skador bestående..Usch..Ha en mysig vinterkväll båda 2. Kramar..???
Miss lyckad?
Vill skriva här att jag håller med Fina Lisa.
Jag är också en som "följer"dina inlägg och flera också här på forumet❤Fick ett råd när jag var vilsen att "ta rygg på nån som ligger före"och är tacksam att jag kan fråga här ibland i din tråd om jag behöver?ville bara säga det.
Kram Pilla
What they said!
Jag följer i dina spår, glad för dina inlägg som inspirerar att fortsätta framåt! Tack ??????
Fint att höra..????
Pilla och Se Klart..?..Jag hade vissa jag tog rygg på också i början..Kändes fint att få råd och pepp av andra som visste hur det kan vara..❤️Många av dom är knappt inne på Forumet längre..Dom flesta har klarat av ett nyktert fortsatt liv..??..Jag tycker om att läsa och skriva på Forumet fortfarande..Enkelt eftersom jag alltid skriver på mobilen..Idag är jag hos särbon..Han fixar med maten, då städar jag lite åt honom. Tycker det är kul att städa, mestadels..?..Funderar på om vi 2 ska flytta ihop i framtiden..Har mycket i hans hem som jag ser som ”utvecklingsområden”??..Vi får se..Jag är en person som gillar tvåsamhet, och samarbete..Är inte typen som vill bo själv resten av livet.Vi eldar i hans kakelugn, och ikväll blir det finmiddag..?❤️❤️?
Så mysigt??
Så lugnt och fint det låter om er relation ? härligt att det gått så bra för dig miss lyckad ?
Det är så jättebra att du är kvar härinne och stöttar och peppar oss som svajar till ibland ?
Tack för att du finns ?
Kram ?♥️?
Fått vaccin..?❤️?
Börjar kännas som att det finns ett ljus i tunneln..Saknar allt som är vanligt..Mina barn med familjer, vänner, resor, att träffa min killes närstående..Och han mina. Sånt brukar ju gå snabbare än att vänta ett år, som vi nu har träffats..Måtte detta Pandemi-Helvette ta slut någon gång. Jag önskar alla en fortsatt fin februari..Och att Sommaren-21 ska bli skön och fin..⛱????
Miss lyckad?
Ja sommaren 2021....?
Känner att vi är på god väg med vårkänslor i luften.
Jag försöker ta hand om mig på bästa sätt så jag kan vara redo och stark att möta mina nära o kära när det blir dags.Saknaden.....
Hoppas det blir så snart snart,Misslyckad.
Jag känner mig mer positiv pch hpppfull nu när jag är vaccinerad måste jag säga.
Ville skriva några rader hos dig som en hälsning med första tussilagon i .(fantasin)
?Pilla
Tack Pillan..??
Ja det har varit några riktigt härliga dagar det senaste. Sol och vårkänslor..???Jag var på ett folktomt second hand idag..Det är då jag får energi..?Känner mig upprymd när jag hittar något fint fynd..Ibland till mig, ibland till något brorsbarn eller någon annan. Ja tussilago är ett riktigt fint vårtecken..Plockade dom som barn.?..Bra Pillan att du tar hand om dig..Det är smart att äta gott och nyttigt, röra på sig, på det sätt man gillar, och även ha goda relationer,❤️ göra sig av med tärande människor, och göra saker man blir glad av.?..? Skratta mycket.?❤️?Det får våra själar att sjunga..????
Sjukhusjobb..?
Sitter på sjukhuset, hos en brukare som är inlagd..Ensamt och tyst..Det känns bra..Tittar ut genom fönstret och ser stadens myller..Helt otroligt egentligen..Jag är uppvuxen i en förort til Gbg. Men bor nu sen 40 år på landsbygd..Älskar lugnet, och närheten till naturen..Vill aldrig mer bo i lägenhet, om det inte är på bottenvåning. Tycker om att gå på museer, och se utställningar och annat i storstan, både i Sverige och utomlands, men sen hem till lugnet igen..?✨..Drömmen är fortfarande att ha utsikt över en sjö..Vi får se..På detta sjukhus födde jag 3 barn..Min mamma och andra anhöriga har legat inne här..Finns tid för att minnas..?..Väntar på att få min andra dos vaccin..Inte förrän i April..Kanske får se mitt barnbarn för första gången när han är 6 månader..Mycket speciell tid vi lever i just nu..?..Många som har det jobbigt med sjukdom, isolering och ensamhet..Jag har det bra..Frisk, och nöjd för det mesta..Mycket att vara glad för. ✨❤️✨Varm kram..???
Låter bra
Skönt att du har det såpass lugnt på ditt jobb så du kan skriva här och fundera lite över livet.?
Håller med, en lägenhet mitt i stan bosätter jag mig aldrig i igen. Bodde så ett tag för länge sedan, redan då trivdes jag inte. Åka in till stan kan vara trevligt ibland, det räcker så.
Jag har förresten fått klartecken från frugan att köpa ett litet växthus. Barnen äter enorma mängder paprika, tomater och gurka. Det ska vi odla där. ?
Kram
Växthus ?
Det vill jag också ha! När jag flyttar till hus igen någon gång. Jag vill ha ett eget-hitte-på-växthus gjort av återanvänt gammalt tegel som en hög sockel och gamla fönsterrutor. Ölandssten eller något liknande inne på golvet och två sköna stolar och ett litet bord så man kan hänga med tomaterna och gurkorna ? Drömma är gratis!
Kram ?
Misslyckad
Tänk att sjukhus väcker alltid tankar och om man nångång vistas där så träffar man någon man inte sett på länge.
Jag fick energi och positiva tankar när jag fått min andra dos.Jag önskar att tiden går fort för dig fram till du får din andra dos⚘.Jag märker också att andra blir glada när jag säger att jag fått vaccin.Det är ansvarsfullt av oss upplever jag.Ja mycket att vara tacksam för,håller helt med dig🙏
Ha en fin Torsdag!
Kram Pilla
Godmorgon miss lyckad ☀️…
Godmorgon miss lyckad ☀️
Hoppas allt är ok med dig.
Tänkte på en bok jag läste som liten när du skrev om att du var med en brukare på sjukhus mitt i natten.
Kom inte ihåg vad boken hette men det handlade om en sjuk flicka som var inlagd på sjukhus.
Där fanns en nattsköterska som kom och tröstade henne varje natt och jag minns det som att hon inte riktigt fanns i verkligheten utan bara i flickans feberdrömmar?
Hursomhelst är jag nu feberfri och frisk från Corona viruset och är så himla glad för detta😊👍 men det tar nog en stund att återhämta konditionen. Jag blir helt andfådd bara av att böja mig ner...🏋️
Ha en fin vecka miss lyckad! 🤗
Kram 🧡🌷🧡
Ja sjukhus är speciella…
Ja sjukhus är speciella ställen..Så himla skönt att vi har en bra vård för alla i Sverige..Vad bra Fina Lisa att du äntligen börjar bli frisk..Jag har turen att sällan vara sjuk, men man vet ju aldrig..Denna Covid har ju verkligen tagit olika på människor..Känner några fall där det inte har gått över på månader, och vissa som knappt märkt av det..Jag försöker vara ute och andas in frisk luft så mycket som möjligt..Klöv ved idag åt min bror, så lagar han min bil..😅..Bra att kunna byta sysslor..Det kändes otroligt friskt att stå i solen, och klyva stora träbumlingar, som jag knappt orkade lyfta..Tänkte att detta ska jag hålla på med så länge jag orkar, så håller jag kroppen igång..Så antingen ska jag alltid ha en vedeldad spis, eller vedeldad bastu, eller både och..🍃🪵🍃..Fina Lisa hoppas återgången till det friska går fint..Vad skönt Pillan att du fått din andra dos..Dom har idag stoppat Astra Zeneca , men då hoppas jag vi får någon annan sort, om dom inte kan ge mig det vaccinet..🌺
Brev och meddelanden från…
Brev och meddelanden från barnen..🍃💫När jag drack, framförallt året innan jag slutade, fick jag små lappar och brev från mina barn..Det stod hur fin mamma jag är, och hur jag blev förvandlad till ett fyllo, när jag drack..Någon som inte var deras riktiga mamma..Jag var aldrig elak, men mer ett lallande fyllo..🥺 I morse när jag vaknade fanns ett brev på köksbänken..Från min 17-åriga son..💕Han skrev: Förlåt för att jag inte tackade dig ordentligt för alla kläder och skor jag fick igår..Tack för att du alltid pushar, och stöttar mig, Jag älskar dig❤️..Lite skillnad på lappar och sms jag får idag..Mot när jag drack..Är så tacksam för att jag tog chansen att förändra mitt liv..I förlängningen gjorde det att mina barn också började göra bättre val och slipper skämmas och oroas över sin mamma🍃❤️🍃❤️🍃
miss lyckad! Så fint brev…
miss lyckad! Så fint brev!🧡😍🥰 Förstår att du blir glad😊
Kram 🧡🌷🧡
Vad fint! Vilken skillnad…
Vad fint! Vilken skillnad... förstår det känns gott i hjärteroten. Ha en bra dag nu då o kram🤗
@miss lyckad Vilket fint…
@miss lyckad Vilket fint brev från 17-åringen ❤️
Kram 🐘
Tack för värmande ord, Fina…
Tack för värmande ord, Fina Lisa, Vakna vacker och Andra Halvlek..🥰..Ja sonen växer och blir stor..Sommaren -19 hade han 39 i skor, nu har han 44,5!!.Det är därför han behövde nya kläder och skor. Vi har förändrat matvanorna lite grann, för han skulle vilja göra lumpen. Så han har precis börjat Lunsa runt i skogen. Han har någon App som tydligen är bra..Själv går jag utan App, men med hundar.😅Klyver ved och bär ved.Det är mer min grej..Får jag motion genom jobbet, eller hemmasysslor så är det Win-Win. Angående militär-tjänst så vore det bra för sonen tror jag..Skulle önska att han kom in i Flottan. Både hans morfar, och mamma, och några andra släktingar har varit till sjöss..Finns nog i blodet..😉..Lite äventyrligt..Vi får se..Han ska gå färdigt gymnasiet först.Jag är så glad att det går fint för sonen.🌟 .Det har gått bra för mina döttrar också.🍃💕🍃.Lite svaj har det varit, för framförallt en av dom. Jag är ganska säker på att det var för att hon hade föräldrar som drack. Stödet hon hade av oss var bräckligt. Jag är väldigt tacksam🙏🏻💫, att hon idag mår fint, och är en fin och duktig tjej..❤️
Påsk🐣🐣🐣..Jag jobbar mycket i…
Påsk🐣🐣🐣..Jag jobbar mycket i påsk, det är bättre betalt..Skönt att få in extrapengar. Det är gott med påskbuffé , äter lite sånt på jobbet..Sen kommer en dotter hem med sin fina sambo på Söndag..Jag är så glad att mina barn är så härliga och goda..Det visar sig nog nu med Corona vilka som står en nära. Finns ju många familjer där vuxna barn tar avstånd från drickande föräldrar..Tur att det inte blev så för mig. Barnens pappa får skylla sig själv, som struntar mycket i att ta kontakt med sina barn. Visst är det konstigt att man kan göra så? Det är ju fortfarande omöjligt att ta sig till 🇳🇴 Norge och mina döttrar där..😢..Men det kommer..Så fort gränsen öppnar, åker jag dit.❤️..Hoppas nu i April..💕💫..Nu ska jag käka brieost och vindruvor..Se på Lyxfällan. Ett program som man lär sig en del av..Och brukar bli bättre för deltagarna, för vissa bara tillfälligt..Glad Påsk och Kram🐣❤️
@miss lyckad kan ju till och…
@miss lyckad kan ju till och med vara ganska trevligt att arbeta när det är storhelg, beroende på var man är så klart. Självklart har du någonstans funnits för dina barn trots att du druckit. Annars tror jag inte de hade funnits kvar för dig nu. Du är värd allt!
Kram och Glad påsk!
Glad påskkram tillbaka @miss…
Glad påskkram tillbaka @miss lyckad 🐣
@miss lyckad Jag ska också…
@miss lyckad Jag ska också jobba hela påsken. Det är riktigt bra betalt, och umgås med andra går ju knappt nu tyvärr. Hoppas verkligen du kan åka till Norge snart.
❤️ Coronan är skoningslös här nu. Många på både mitt och frugans jobb som är sjuka nu. Frugans närmsta kollega är jättedålig. 45 år gammal, i övrigt helt frisk. Läskigt. 🥺
Ha det gott! 🤗
Ja, tack Charlie, ser fram…
Ja, tack Charlie, ser fram emot att jobba..😁Brukar gå fint..Jag har gjort det bästa för mina barn dom flesta gånger..💕..Men det finns många tillfällen då jag inte var nykter, på semestern tex..På något sätt lyckades jag ändå vara nykter vid rätt tillfällen..Tex när det har hänt något akut med barnen.✨✨🙏🏻✨✨ Ja Torn, nu är det skarpt läge med Corona..Och nu är det många yngre som drabbas också. Fruktansvärt för många människor..När jag åker till Norge, är vi alltid hemma hos döttrarna..Det är ju dom jag vill träffa. Så inget spring på stan eller så..Båda bor havsnära, så det behövs inga andra aktiviteter än lite matsäck, och en båttur, eller bara sitta på en klippa, vid stranden..💫🌞💫..Det är livskvalitet för mig..Vatten är väldigt härligt, framförallt sommartid.🍃🌸..Och du Andrahalvlek, ta hand om dig på bästa sätt..Ta bort alla måsten, och ta dom lätta vägarna nu..Sömn är ju läkande❤️.Kram..🍃🐥🐥🐥🍃
Var precis ute på en härlig…
Var precis ute på en härlig promenad i solen 🌞 med mina två hundar.💫..Jag fick syn på fem stora harar tjugo meter framför mig..Det tar en stund för hundarna att upptäcka dom..Då blir det fart..Jag håller hårt i kopplen, och det blir hög fart en stund..😅..Sen på en äng ser jag två stora fåglar..Kan varit tranor, dom lyfte och flög majestätiskt iväg..🪶✨..Jag har verkligen blivit ett naturfreak 🌲🌲🌲. I alla fall i mina trakter..Är annars helt hopplös på att hitta i främmande skogar..🙄🪵..Att vara alkoholfri, har gett mig mycket mer tid..Både i nuet, och förmodligen i framtiden..Tacksam för livet och min nykterhet❤️..Känns det som om du inte kan/vill/orkar ta tag i ditt liv, som består av för mycket alkohol? Ta hjälp, om du försökt många gånger själv..Det är inte säkert att du måste ha behandlingshem eller antabus, ibland räcker det med ett enda samtal, som kan vara början på ditt livs förändring💫🐝💫..Jag ångrar inte en enda nykter dag..🍃❤️🍃
@miss lyckad 💛 Känner också…
@miss lyckad 💛
Känner också en befrielse från att vara beroende av 👿
Mötte många förut när jag var ute och handlade, flera med sprängfyllda systempåsar i båda nävarna...
Jisses, vad skönt att slippa detta🙏👍
Härligt att få se harar😍 så sällan för min del då jag bor i stan.
Önskar dig en Glad Påsk🐣🥚🥚
Kram🍃🌺🍃