Äntligen på rätt väg!!
Jag har haft alkoholproblem något år. Mitt största problem tror jag är att även partnern är törstig. Vi har försökt att vara nyktra några veckor och leva hälsosamt. Oftast har det lyckats. Nu den senaste tiden har det spårat ur med alkoholen. Vi har skött jobbet båda 2 men druckit så gott som var och varannan kväll. Det är ofta jag varit rädd att polisen ska stoppa mig på morgonen på väg till jobbet. Jag har varit rädd att jobbarkompisar ska känna lukten av fylla. Det har även synts i ansiktet, svullnad, trötthet, bakfylle-ögon. . Jag tycker jag har fått lite krämpor som förmodligen varit alkoholrelaterade. Kramper och domningar, högt bltr. yrsel. Jag har barn äldre och yngre. Ett av barnen har jag diskuterat mycket med om alkohol, alkoholism osv. Hon har frågat mig när jag ska söka hjälp? Jag har svarat lite vagt och försökt att komma undan med olika svar. Min bakgrund är som många andras alkoholism i släkten. En pappa som var väldigt charmig och glad, men beroende av alkohol. Jag minns tillbaka på barndomen som ändå var fin och trygg mestadels p g a en stark och trygg mamma. En mamma som ställde upp på oss ungar till 100%. En mamma som aldrig drack när vi var barn. Mamma gav oss självkänsla genom att ge beröm och styrka. Hon gav mig kraft för att ge mig ut i livet med nyfikna ögon. Ändå trillade jag dit. Jag har varit medveten om faran och även sagt till mina syskon att jag kan bli alkoholist, jag vill inte men ibland blir det inte som man vill. Flera av mina syskon har problem med A. 2 har slutat helt, en med hjälp av bl a AA. Min nya chef som har jobbat med missbruk har pratat med mig, efter att ha fått ett mail av min dotter. Dottern skrev att jag behöver hjälp med mitt alkoholproblem. När chefen sa detta kändes det som om någon dragit ner byxorna på mig... Chefen var förstående inte alls fördömande. Det märktes att hon var van att hantera detta. Efter samtalet drack jag 2 planerade pubkvällar. Sedan dess har jag varit nykter snart 4 veckor!! Det känns fantastiskt, men jag vet att faran lurar bakom hörnet. Känslorna går lite upp och ner. Ibland har jag känt mig euforisk, andra gånger har jag tänkt på separation och andra jobbiga saker. Vet ej hur det blir med mig och sambon som nu försöker hålla sig nykter, efter påtryckningar från barnen. Vi är så olika när det gäller A. Jag har för första gången i mitt liv tänkt att leva helt nykter!! Jag har aldrig förr tagit orden i min mun. Nu efter mycket tänkande, läsande om A, hört berättelser om A och hur barn påverkas av förälders missbruk, känns det som det enda rätta för mig.Jag tänker även på andra som har lyckats sluta med A som varit långt ner i träsket. Dessa starka människor, då vill jag också vara stark!! Kram på er:)
- Logga in eller registrera dig för att kunna kommentera
Min stenterass dröjer lite…
Min stenterass dröjer lite.💫.Killen som ska gräva och sätta stenen, blev lite försenad..Jag tyckte också det passar bättre på min semester. 😁Tänkte ju hjälpa till att bära stenen. Under tiden har jag köpt mig en fin lounge-grupp i en face-bok grupp. Ska köpa ett stort hängande parasoll idag. Jag ser fram emot att barn med familjer kommer och sitter där även framåt höstkvällarna. 🌿🌿..Jag ska även tillverka en avställningsbänk, med stenar och en fin bänkskiva. Ser mycket fram emot när stenterassen är klar. 🥰🥰
@miss lyckad skrev:"Känns…
@miss lyckad skrev:"Känns otroligt skönt att bara planera positiva och utvecklande saker..🤗🤗🏡"
Helt galet vad mycket tid som jag bara har suttit på semestern, med ett glas vin eller öl handen. Här på vårat landställe har vi alltid tagit första glaset kl 15 på Berget. Sista åren började vi tidigare, ibland redan till lunch.
Om man då stiger ur sängen vid kl 10 på morgonen blir det inte många tim kvar att göra något. Då ska de handlas och fixas en del oxå. Dessutom måste man vara körduglig, och detta bolag som är så jobbigt att ta sig till i den här semester staden. Det är nästan omöjligt att hitta en parkering.
Nu vaknar jag mellan kl 6 och 7 ligger och drar mig och läser lite innan kaffet.
Sedan kan jag och mannen planera hela dagen framför oss. Vi kan köra Bil och göra de mindre roliga inköp av mat till kl 23 på kvällarna i våran stora Ica maxi.
Det är en jätteförändring, nu när jag kan köra bil hela dygnet.
Jag har nog aldrig gjort så mycket på semestern som i år. Jag är lite rastlös så sitta still i Tim på altanen blir det mindre av.
Vi har en del vänner och släktingar som oxå har landställe i samma kommun.
Men vi ses inte så ofta, bara planerade träffar eftersom ingen kan spontan köra eftersom alla vill dricka alkohol.
Nu blir det ändring på de, sist blev det en spontan fika med bad.
Idag blir det utflykt till en gård där de gör himmelskt god glas, har små gårdsbutiker i en vacker omgivning 🍦☀️☕️
💕sländan
@miss lyckad skrev:"Känns…
@miss lyckad skrev:"Känns otroligt skönt att bara planera positiva och utvecklande saker..🤗🤗🏡"
Helt galet vad mycket tid som jag bara har suttit på semestern, med ett glas vin eller öl handen. Här på vårat landställe har vi alltid tagit första glaset kl 15 på Berget. Sista åren började vi tidigare, ibland redan till lunch.
Om man då stiger ur sängen vid kl 10 på morgonen blir det inte många tim kvar att göra något. Då ska de handlas och fixas en del oxå. Dessutom måste man vara körduglig, och detta bolag som är så jobbigt att ta sig till i den här semester staden. Det är nästan omöjligt att hitta en parkering.
Nu vaknar jag mellan kl 6 och 7 ligger och drar mig och läser lite innan kaffet.
Sedan kan jag och mannen planera hela dagen framför oss. Vi kan köra Bil och göra de mindre roliga inköp av mat till kl 23 på kvällarna i våran stora Ica maxi.
Det är en jätteförändring, nu när jag kan köra bil hela dygnet.
Jag har nog aldrig gjort så mycket på semestern som i år. Jag är lite rastlös så sitta still i Tim på altanen blir det mindre av.
Vi har en del vänner och släktingar som oxå har landställe i samma kommun.
Men vi ses inte så ofta, bara planerade träffar eftersom ingen kan spontan köra eftersom alla vill dricka alkohol.
Nu blir det ändring på de, sist blev det en spontan fika med bad.
Idag blir det utflykt till en gård där de gör himmelskt god glas, har små gårdsbutiker i en vacker omgivning 🍦☀️☕️
💕sländan
@Sländan Det där med att…
@Sländan Det där med att kunna köra bil när som helst är något jag fortfarande uppskattar enormt mycket. Att slippa det där ständiga planerandet och oviljan att köra bil.(då gick det ju inte att dricka)För att inte tala om oron för poliskontroller och att man eventuellt skulle ha promille i blodet. Rastlös kan jag också vara, men det är väl egentligen bättre att göra något, än att bara sitta av dagarna och hinka alkohol. 😃
Kram
@Sländan skrev:"Men vi ses…
@Sländan skrev:"Men vi ses inte så ofta, bara planerade träffar eftersom ingen kan spontan köra eftersom alla vill dricka alkohol. Nu blir det ändring på de, sist blev det en spontan fika med bad."
Det är helt galet hur mycket alkoholen har begränsat våra liv. Minns själv hur jag med fasa insåg att vissa saker krävde bilkörning en fredagkväll. En fredagkväll!? Big nono. Efter kl 17 på fredagar och lördagar var jag absolut inte körduglig. Helt galet. Om jag skulle träffa någon fredag eftermiddag/kväll hade jag så bråttom hem till vinet att jag knappt kunde sitta still. Nu kan jag hänga kvar en bra stund och njuta av umgänget.
Kram 🐘
Så var det för mig med…
Så var det för mig med..Minns när jag skulle hämta tonårsdottern från kompisar..”senast 19 hämtar jag”. Det var aldrig tal om att deras pappa hämtade kväll, eller körde till fotbollsmatcher tidig förmiddag..🥺..Det kan jag ju faktiskt vara glad för idag..Då drack jag ju mindre på det viset..😃..Många säger att dom har ont om tid..Vi har alla precis lika många timmar om dygnet. Frågan är bara vad vi gör med den?🤔..Planerar a-inköp hela dagarna..Dricker på kvällarna, och ligger bakfulla på mornarna..Det är klart att vi får ont om tid då..😳..Kände mig otroligt energisk idag. Jobbat Dygnspass, ska gå på ikväll igen..Men började såga grenar, flytta utemöbler, och bära Sten..Hann en runda med hundarna också..Såg att kantarellerna är på gång..😍..Snart iväg och handla, och hämta parasoll, om det får plats i bilen?🤔..Annars får jag fixa det i helgen med kärra..Torn, tänkte köra själv med kärra häromdagen, men fegade ur..😅..Ha en skön Torsdag..🍃💕
Fredag idag..Lite närmre…
Fredag idag..Lite närmre semestern. 😎..Smsade med en kusin som jag inte sett på över 40 år. Eventuellt ska vi ses i sommar. 😃..Smsade även med en vän på ” vår” gamla camping..Där som jag drack mer och mer. Jag funderar på att hälsa på där. Hade varit kul att se hur det ser ut, och hur det känns. Där flödade alkoholen alltid..Tänkte bara vara där över dagen.🌿.. Jag har varit där i flera månader sammanlagt..Vi hade ställplats där i 5 år. Det var ju mysigt i början..Men vi drogs ju till andra storkonsumenter av alkohol..Åkte även på resor för att inhandla alkohol. 😳, med dom. När jag tänker tillbaka, så var det likadant varje gång. Exet som oftast började dricka öl efter lunch. Jag drack vin kvällstid. De första åren var inte så mycket..Men det ökade..Sista gången vi var där med husbil, däckade exet före kvällsgrillningen. Det var nog då jag insåg hur sjukt och jobbigt det var att campa som alkoholberoende..Jag fick nog. Har inte varit där sen sommaren -15..🤔
@miss lyckad Klart du ska…
@miss lyckad Klart du ska åka dit. Se misären med nyktra ögon. I mitt FB-flöde ser jag en massa campingbilder - på husvagnar med yttertält och husbilar. Två stolar sida vid sida, bord emellan och på bordet det obligatoriska rosévinet eller ölen. Där sitter de i sin tvåsamhet och dricker kväll efter kväll. De får se en massa andra husbilar och husvagnar, men hur mycket får de se av platsen de besöker egentligen?
Min barndomsfamilj hade också ställplats på camping i många år. Innan dess åkte vi runt på många campingar med både tält och husvagn. Mina föräldrar bråkade KONSTANT om allt. Det var en mardröm varje gång yttertältet skulle upp, gap och skrik. Somrarna på ställplats, då jag var tonåring, minns jag i ett töcken. Jag ”flydde” ofta iväg på långa cykelrundor. Jag smygrökte då, så det var också en anledning till att jag flydde.
Båda mina föräldrar drack från morgon till kväll - det var ju semester! När vi kuskade runt så på varje ny ort vi kom till så var det allra viktigaste att lokalisera Systembolaget. Vissa incidenter vill jag inte ens tänka på, det gör för ont. Semester var alltid förknippad vid att min pappas drickande eskalerade enormt, och det slutade alltid med att han gjorde bort sig rejält. Och min mamma drack nästan lika mycket, vad skulle hon annars göra liksom?
Kanske ännu en anledning till mitt motto ”Hellre en natt på hotell än en vecka i husvagn”.
Kram 🐘
Ps. Min mamma berättade häromdagen att hon inte har druckit någonting sen september 2019 då hon fick sin kotfraktur. Så vi blev helt nyktra nästan samtidigt, oberoende av varandra.
Ja så är det nog för många…
Ja så är det nog för många på campingplatser. Jag och exet hade ju ” vår planering”. Jag drack inte 2 kvällar i rad förrän efter något år på camping. Jag började dricka vid 20.00 eller efter det..Exet drack tidigare, och vaknade tidigare på mornarna..Det var ett slags ”skiftsupande”. Sen var vi med olika vänner som också drack. Dom som var typ nykterister var inte intressanta. Vi plockade svamp, badade åkte på fisketurer också. Dom vi umgicks med hade vuxna barn, och drack inte på dagtid..Vilket inte jag hade accepterat. I detta campingliv, så var det ändå viktigt att våra barn hade det så bra som möjligt. Första åren gick fint,,Mer helgdrickande. Sista året var det var och varannan kväll. Ja, jag ska åka dit tror jag..Ska se om deras drickande har förändrats. Att någon har blivit nykterist hade varit fint. 🌿..
Hej, Det här med att planera…
Hej,
Det här med att planera positiva saker håller jag verkligen med om! Med hus/hem så orkade jag liksom inte hålla i projekt utan kom ”nästan” fram, men som om sista procenten (?) alltid saknades. Och då var jag ändå rätt bra på att hålla ordning dag för dag.
Nu har jag pysslat med lite större projekt- som att planera framåt för allt från trädgård till att bygga ett bibliotek på vinden. Inget som går att lösa på en dag, men jag upplever att jag har mer tålamod.
Vill också skriva till @sländan precis som du skriver @miss lyckad, att det går fint att vara där man känner för. Jag flyttade över hit när jag kände att jag inte hade så mycket att tillföra i Förändra, men jag löser ju fortfarande där, och skriver ibland.
Tycker inte det är så noga med de olika delarna. Och tror inte någon har synpunkter på vare sig det ena eller andra!
🌱☀️
Fint att både du och din…
Fint att både du och din mamma är nyktra nu.AH .💕..Lättare att hålla relationerna friskare..När min mamma blev sjukare i diabetes och demens..(var ej a-beroende). Så läste jag Maj Fants böcker om att bli mamma till sin mamma. Även andra böcker om demens. Hjälpte mig mycket..Våra föräldrar har oftast gjort så gott dom kunnat..Det är svårt att förstå alla gånger. Men när dom har lidit av psykisk ohälsa, missbruk, och eller dåliga förebilder, så var det nog inte enkelt att läsa kompassen rätt. Jag hade en urstark mamma och en svagare pappa. Jämvikten dom emellan försvann ännu mer i pappas missbruk, och beroende. 🍃
Se klart, mitt ex är likadan…
Se klart, mitt ex är likadan. Han börjar på nya projekt med hus och hem hela tiden. Jag har frågat honom under alla år, varför han gör så? Han trodde att han bara lessnade och fick nya idéer. Själv avskyr jag halvfärdiga saker. Ligger något för länge, så blir det ju ”en del i hemmet”. Man vänjer sig. Jag har lite framtida projekt hemma, men endast sånt som jag själv inte kan slutföra utan någons hjälp. Tror jag ska börja skriva projektbeskrivningar. Och verkligen fråga efter hjälp. Jag är ju van sedan över 30 år tillbaka att ha en man som hjälper mig med dom tekniska och elgrejorna. 🤔..Det är mest sådana projekt som blir liggande. Element, man ska byta kontakter på, duschblandare som ska bytas, osv. Sånt som jag inte kan. Jag har tänkt att göra en större renovering när sonens lägenhet blir såld. Hoppas jag får tillbaka vad jag lagt ut iaf. 😅
@miss lyckad skrev:"Han…
@miss lyckad skrev:"Han börjar på nya projekt med hus och hem hela tiden. Jag har frågat honom under alla år, varför han gör så? Han trodde att han bara lessnade och fick nya idéer."
Tänker att det här är rätt vanligt hos många av oss som dricker för mycket. Att inte bli klar skapar ångest. Lätt att döva eller byta fokus, entusiasmen är ju störst i början av ett projekt. Vikten av att bli klar, att kunna checka av ska man inte underskatta, men ibland blir det så mycket tankar tror jag.
Spännande att höra om du gör ett besök på campingen.
Nu åker min äldsta dotter m…
Nu åker min äldsta dotter m familj hem. Det har varit roligt att ha dom här. Lilltjejen som är 2 1/2 är i en kul ålder..Hon skojar, skrattar och pratar norska..😍..Jag har lagt henne några kvällar..Då blir det sagor..Min son läste för henne en kväll..Han hade inte fler böcker att läsa, utan började berätta egna fantasi-sagor. Tydligen tyckte inte barnbarnet att dom var bra..Så hon sa bara högt, Slut! 😂Så då fick Onkeln spela barnsånger på mobilen istället..😁..Nu har jag 2 dygnspass att jobba innan semestern. Ska faktiskt ta till vara på dagarna ordentligt. 🍃💕..Badade i Vänern igår. Långgrunt och underbart. Skönt när vattnet är såpass varmt..Just vide den stranden åkte jag vattenskidor för 25 år sedan..Första och än så länge enda gången. Jag kollade vad killen före mig gjorde för fel, så jag gjorde tvärtom, och det blev rätt på tredje gången..! 😁😁..Jag åkte i säkert 20 min. Det kändes härligt. 😅..Stolt som en tupp, slutade jag åka, och vi skulle snabbt hem..Jag bad exmannen stanna bilen, så jag kunde gå ut i skogen och kissa..🤓..Det blev lite annat också..😳..När jag åkte på huk, innan jag kom upp i ståendes, på skidorna, fick jag som ett lavemang..😬..Fick åka hem i exmannens badbyxor med hajar på!!🦈🦈🦈..😂😂
Ja Sisyfos, jag frågade…
Ja Sisyfos, jag frågade sonen om han ville åka med och besöka campingen..Först sa han ja, om han fick övningsköra dit. Sen berättade jag att jag skulle hälsa på vissa vänner där..Usch sa han, jag vill inte träffa dom fyllona..Jag sa att dom förmodligen inte är fulla på dagtid..Vi får se om vi kommer iväg. Det är ett härligt ställe, med en fin strand vid havet. 💫
Den senaste tiden har jag…
Den senaste tiden har jag varit mycket på jobbet..Svårt med sommarvikarier..Ett avhopp gör att det fattas en person..Det känns okey..Bara jag får semester snart så går det fint..😎 Läste på anhörig sidorna. Jag blir både beklämd och less, när det pågår både missbruk, och misshandel, utan att mamman ens funderar på separation. Jag vet att det är jättesvårt..Problemet blir ju även till nästa generation, som tror att det är det normala..Jag har träffat och umgåtts mycket med personer som fått stryk..Alla blir märkta av det. När jag hör sånt så blir jag förbannad, och frustrerad. Många vuxna är argare på den föräldern som lät det ske, än på den som slår. Ångest, aggression, och missbruk, är ofta följden. Hoppas många tar hjälp redan när barnen är små..🥲..
Ligger kvar i sängen..Gick…
Ligger kvar i sängen..Gick på Wc för en stund sedan, och ner i sängen igen..Brukar sova med stängd sovrumsdörr, för att inte mina 2 hundar ska komma in. Den lilla hunden, en västgötaspets-blandning, vill gärna vara med jämt..Så när jag legat i sängen en stund, då hör jag små andetag..Tittar ner under sängen.Ja där ligger hon så tyst som möjligt.🐶💕..Hon är så rolig. Är med mig och letar svamp. Den större hunden, är inte intresserad av det. Hon vill bara gå. Båda hundarna blir tokiga när dom ser andra djur.Då gäller det att hålla i deras koppel. Ovanför mitt hus flyger alltid massor av fåglar. Häromdagen hörde jag en trana..Är det bara en tänkte jag..Men plötsligt hör jag en till. Och ser båda två, men med långt avstånd till varandra..Dom var på väg åt olika håll.Plötsligt börjar dom kommunicera, och då närmar dom sig varandra, och fortsätter åt samma håll..En lärdom för mig, och mitt förhållande tänkte jag..🤔💕
@miss lyckad Vilken fin…
@miss lyckad Vilken fin betraktelse ❤️
Kram 🐘
Ikväll går jag på sista…
Ikväll går jag på sista passet..Blir det längsta jag gjort på detta jobb..Går av Lördag em..😅.En av mina bröder ska sova över här och ta hand om hundarna. Det är han som har börjat dricka igen. Hans fru som också drack, slutade, och lämnade honom..Helt rätt..Det går inte att bo med någon som dricker, när man själv har slutat, i längden..🍃..Dom har 2 pojkar, som är jättegoa. Jag tänker på alla våra barn.Mina och syskonbarnen. Många av dom har valt partners, som är beroende av något..Just nu har mina barn, världens bästa partners.❤️..Ingen som verkar ha något beroende i familjen..Tidigare hade döttrarna sådan pojkvänner.Kaka söker maka på något sätt. Jag försökte noga att välja pojkvänner..Men såg inte då att ett samlarbeteende, kan vara en typ av beroende också..Som senare bytts ut mot skärm, cigg, snus och alkohol..Jag tror att min fina bror kommer att sluta dricka igen..Jag har sagt till honom om att alkoholfri öl kan trigga suget..Helst om man umgås med kompisarna man alltid drack med, och som gärna bjuder på ”ett” glas. 🍃
När brorsan och hans pojkar…
När brorsan och hans pojkar 9, och 12 år sov hos mig.Skickade han bilder till mig.Då ser jag tydligt blickarna på barnen.Sorg, ilska och vrede..Framförallt hos den äldre..Bilderna som är tagna på dagen, är blickarna hos pojkarna gladare. Jag har sett liknande ögon hos mina egna barn.Både när det gällde mig, och deras pappa. Vissa barn, har dessa ögon, permanent. Det är dom som aldrig kommer att känna sig, speciella och värdefulla..Dom har ju redan som små blivit bortvalda, trots bedjan, och ilska för att det ska bli ändring, och kännas tryggt..Dessa 2 pojkars ögon, såg jag glada och tillitsfulla för ett tag sen..Jag ska prata med dom, om att det finns hopp, om min bror..Pojkarna vet ju att deras mamma har lämnat pappan, för att han inte slutade dricka..Dessa pojkar kommer förmodligen att få alkoholrelaterade ”skador” psykiskt..Jag hämtade den yngre från förskolan några gånger för att han hade ont i magen.Min bror sa att det var så konstigt för han blev alltid bättre när han kom hem..Jag tolkade det som att pojken ville kontrollera så att inte föräldrarna mådde dåligt när var i skolan.Mamman hade fått en stroke tidigare 38 år gammal. När vi är mitt i drickandet, kan/vill/ orkar vi inte se vad som händer med våra barn. En av mina döttrar är ledare och kontaktperson i Maskrosbarn..Det var väldigt givande för henne, att vara kolloledare. Där fick barnen prata av sig och träffa barn och unga med liknande erfarenheter. Många av våra barn har detta som jobbiga hemligheter, som dom gör allt för att dölja. Som vuxna sen är det svårt att göra rätt val. Skammen och att hålla fasad kan ingå i vuxenlivet. Svårt med att lita på människor, och att tycka om sig själva..Väldigt lätt att själva hamna i någon form av beroende eller missbruk..🍃⚡️🍃..
Första semesterdagen..Min…
Första semesterdagen..Min kille har sovit över här för första gången på länge..💕..Det var jättemysigt. Vi tog en biltur till en närliggande stad igår och käkade pizza..Nu har han åkt hem..Vi pratade lite framtid..Han tycker jag bor fint.Han sa att han i framtiden kunde bo lite här, och i spanien..Va? Sa jag och skrattade..Vaddå, är det något att skratta åt sa han lite förnärmad. Ja sa jag, och log.Jag trodde jag skulle flytta till dig i framtiden. 💫..Vi får se..När vi åker till Öland om några veckor, hur det går. Ja du kanske ledsnar på mig efter 2 dagar sa han..Vårt problem är ju tv och film..Men jag tar med mig ett gäng böcker, och illustrerad vetenskap till dig sa jag. Så får vi tänka på att det är 51 övriga veckor/ år, som man får se på vad man vill. Det blev tomt när han åkte..Han hjälpte mig att få bort lite tunga grejor inför stenläggningen. Det är det jag saknar med tvåsamheten. Allt samarbete. 😅😅..Det är enklare att greja med hus och hem när man är 2. Åren går fort. Jag vill nog bli sambo inom 2 år iaf. 💕
Vaknar tidigt..Idag ska jag…
Vaknar tidigt..Idag ska jag ta med mig några brorsbarn på lite utflykt.Dom är många syskon, och det kan vara kul att få vara med faster lite..Vi ska hälsa på min syster, och även gå på hamburgerbar. Jag har alltid tyckt om utflykter med barn..Jag har jobbat på korttidshem och familjehem..Där var det mycket utflykter till badhus, museum och lekparker. Passade mig perfekt.Men sen när man hade varit på samma ställe för många gånger, så blev det tråkigt..Då bytte jag jobb. Det ska bli roligt att umgås med brorsbarnen idag..Second hand står också på programmet. Med avstånd och handtvätt, ska det nog gå bra. Är det för mycket folk så går vi inte dit. Barnen är ju inte vaccinerade än. 🍃
Tidig morgon..Vaknade före…
Tidig morgon..Vaknade före 05.00..Kom hem igår från Kosteröarna. Där var det fint, med barn och deras familjer. Vi spelade spel, badade och hade det mysigt..Det är lätt att komma överens som tur är. Båtturen dit var skön. Trivs väldigt bra till sjöss..Ibland tänker jag på att försöka ta jobb till sjöss igen..Kanske Norska fartyg.. vi får se.. 🍃..Jag tittade ut genom fönstret, rönnbärsklasarna har vuxit sig stora på några dagar.Semestern har precis börjat, men hösten är också i antågande..Så är hela livet..Bäst att passa på att leva gott och skönt, medan tid finns. Funderar på vad jag ska göra idag? Hundpromenad, kaffe, och sen kanske Second Hand-butik. .Får se om jag ska ta med någon vän, eller åka själv, i så fall.Vädret är regnigt, så det får bli aktivitet därefter..Skönt med semester..🍃🍒🍃
@miss lyckad Härligt!…
@miss lyckad Härligt! Kosteröarna har jag inte varit på. Vi var i närheten på fisketuren utanför Grebbestad och jag såg dem på långt avstånd. Ev tar jag en sväng dit senare i år. Det finns ett par fiskarter som jag saknar i kosterrännan..😀 Tja, om du känner för att jobba till sjöss så kör! Passa på som sagt.
Regnigt värre ja.😅 Läste just om ett par campingplatser runt Smögen. De hade aldrig varit med om något liknade förr. Bilar och husvagnar blev helt vattenfyllda.
Ha en fortsatt bra semester! Kram
Jobb ja..Jag är en sån som…
Jobb ja..Jag är en sån som arbetar på arbetsplatsen så länge det är intressant, eller gynnar mig på andra sätt. Just nu har jag ett jobb som ger mig frihet, och ett otroligt bra schema med mycket ledighet.😁..Tyvärr ingår ett annat jobb i detta, där jag inte trivs.. Ungefär 20% av arbetstiden har jag det andra jobbet. Jag har pratat med chefen, och vi får se vart det leder. Om jag stannar här på orten en längre tid med..🤔.. Ibland kollar jag på hus på andra orter..Närmare Norge, där jag har 2 döttrar. Just nu känns det konstigt att bo ensam..Sonen är i Norge och jobbar. Han kommer hem om några dagar.Det är tomt och tyst..Ingen att prata med.Inte konstigt att många ensamboende pratar för sig själva. 😅..Imorgon kommer stensättaren. Hoppas allt går väl, och att det blir snyggt och till ett vettigt pris. Vi har pratat om ett ungefärligt pris..Jag ska ta en bild på all Sten som jag burit hem, och kört i min v60. 😁..Tror det är 5 ton. Sjukt att jag burit hem nästan allt själv. Min kille såg högarna, och det verkade som om han inte trodde mig, att jag burit nästan allt själv..Jag har fått nya idéer kring huset av min äldsta dotter..Hon är suverän på att planera, styla och skapa ett hus och trädgård, som är både vackert och mer lättsålt, om man nu skulle vilja det. Ska t ex sätta mer träd och buskar så det ramar in trädgården, så vägen skärmas av..Även inredningsmässigt ska hon få hjälpa mig. Är det bara jag som har dom finaste barnen i Världen?😉..Jag är även glad för mina svärsöner och barnbarn..Båda dom äldsta döttrarnas män är suveräna..Dottern som är gravid hade på sig en klänning häromdagen, då sa hennes sambo..” Vad fin du är, vilken fin klänning” och smekte henne över armen” Den äldsta dotterns kille, sa till sin lilla 2-åriga dotter, ”Jag har en så vacker dotter, jag älskar dig” Det är så fint att se..Dom är verkligen naturligt härliga mina svärsöner..💕..Jag hoppas den yngsta dotterns kille också är lika fin..Jag känner honom inte så bra än..Nu ska jag förhoppningsvis tvätta fönster..Försöker undvika det lite grann..😅..Om jag lyssnar på en podd går det nog fint. Lyssnar på ”Sekter”. Den är intressant. 🍃🌸🍃
@miss lyckad Vilken lycka…
@miss lyckad Vilken lycka att dina döttrar har hittat fina pappor till sina barn ❤️
Du befinner dig verkligen i ett vakuum just nu. Flytta eller inte? Vart? Med ditt jobb så kan du ju få jobb på vilken ort som helst, men samtidigt vet man ju vad man har och inte vad man får. Kanonschema låter verkligen som en anledning att stanna kvar, och du verkar ju trivas väldigt bra med 80 procent av ditt arbete åtminstone.
Kram 🐘
@miss lyckad skrev:"Försöker…
@miss lyckad skrev:"Försöker undvika det lite grann..😅..Om jag lyssnar på en podd går det nog fint. "
Haha 😂 jag känner igen mig i att undvika vissa saker. Förut hade jag alltid en städöl då gick det mycket bättre tyckte jag.
Numera lyssnar jag oxå på poddar eller ljudböcker när jag ska göra något tråkigt.
Då går det lite lättare iallafall.
💕sländan
Ja, håller med AH. Vacuum…
Ja, håller med AH. Vacuum känns det som ibland. Andra gånger känns allt kanonbra, med allt. Men vill nog flytta framöver, trots att jag trivs fint med hus, och jobb. Tror det visar sig om sonen drar iväg lite längre bort. Just nu fick jag se hur mycket gårds och stenarbetet kommer att kosta mig, blev rejält besviken. Trodde det skulle bli billigare. Men, men. Huvudsaken är att jag kan betala..Viktigaste är underarbetet, stenen ska jag sätta själv. Kände mig lite rik ett kort tag..😁..Så var det för mig också Sländan..Hade jag vin, så både städade jag och fixade med huset, förr..Nu brukar jag dra på musik, eller lyssna på podd..Tänker ofta på AH när jag diskar..Diskningen är lite som meditation..När jag diskar så tänker jag på olika saker. Både från förr, och nutid..I morse lyssnade jag på en meditation om tacksamhet..Den gick lite för snabbt, så jag hann inte tänka så mycket som jag skulle viljat..Det finns en som heter Kia Tammes som har jättebra meditationer på Youtube..Det är viktigt att man gillar både rösten och innehållet..🍃🔥🍃
Ont i kroppen, mest baken…
Ont i kroppen, mest baken..😁Jag har lagt hälften av stenen, till min terass..Ska lägga all Sten själv..Underarbetet kostade mycket, men blev väl utfört..Hoppas jag kan ställa iordning till helgen🍃..Först kaffe sen ut och jobba..Det blir fina muskler av detta. ..😅
@miss lyckad Så härligt med…
@miss lyckad Så härligt med fysiskt arbete! Särskilt när man har ett resultat i slutändan att vara nöjd med. Finns nog inget bättre egentligen för både kropp och själ.
@miss lyckad Man ångrar…
@miss lyckad Man ångrar aldrig ett bra underlagsarbete! Jag håller med TI, även om det är jobbigt och man har lite värk här och där, så är kroppsarbete som ger ett fint resultat till sig själv riktigt gött!😍
Ha det bra! Kram
@miss lyckad Du kommer inte…
@miss lyckad Du kommer inte att vilja flytta därifrån när du gör så fint 😍 Och det är kanske meningen.
Kram 🐘
Det kan bli så för många…
Det kan bli så för många..Gör man mycket renoveringar, och ändringar så vill man bo kvar..Samtidigt finns det andra hus som redan är klara..Gärna intill en sjö..Så tror nog ändå jag kan flytta på mig en dag..Vi får se..Det lustiga är att jag är mycket den typen, som snabbt känner mig hemma..I stugor, och hotell och på andra ställen..Lite som att, där jag lägger min hatt är mitt hem..👒
Imorgon ska jag och min…
Imorgon ska jag och min kille åka på semester..1 vecka till Öland. Hoppas vi får det mysigt. Vi har inte planerat några utflykter, vilket jag är van vid..Han brukar kolla upp saker när han är på stället..Vi får se vad det blir. Stugan, eller huset ser fräscht ut..Det är 70 kvadrat, så vi får nog plats..Strandnära, och närhet till affärer. Jag har med mig böcker och tidningar. Jag har alltid gillat att läsa. Sonen tar hand om hus och hundar. Det känns bra..Sonen tycker det ska bli skönt att rå sig själv en vecka. Kylen är full, så han lär klara sig fint..🍃🌸🍃
@miss lyckad Ha en riktigt…
@miss lyckad Ha en riktigt mysig semestervecka på Öland!
Kram 🐘
Tack AH..Semestern var ovan,…
Tack AH..Semestern var ovan, men lyckad. Min kille hade med sig Whisky, vilket han hade sagt till mig att han skulle ha..Han drack några drinkar, flera kvällar..Jag tyckte det kändes lite konstigt, men det gick bra.Tänkte ändå att det kändes onödigt..Detta var min första sommarsemester tillsammans med en annan man än mitt ex..Mycket minnen som poppade upp..Framför allt fina familje-minnen..Jag kände mig stundtals sentimental. Tills jag började tänka på dom dåliga minnena, som kom dom sista åren av vårt förhållande..När vi båda drack för mycket. Öland var riktigt vackert..💕Min kille kollade vädret, och så åkte vi till det stället på Ön som solen sken..Smart av honom..😁..Vi besökte härliga, folktomma stränder, trevliga resturanger, och andra sevärdheter. Jag kände mig väldigt avslappnad och utvilad, när jag kom hem. Men sen så gäller det att sätta lite fart..Nu har jag dragit igång stenarbetet igen..Fattas en del fortfarande. Måste åka och köpa sten imorgon på Byggmax. Sen till Norge på Tisdag. Jag har 1 veckas semester kvar 😎..Skulle gärna jobba halvtid om det var möjligt. Får se i framtiden, om jag får ännu bättre Schema. Då hade jag varit nöjd..Fler eller enbart Dygnspass. Det hade varit suveränt..Lite tyst och tomt nu här hemma..Sonen är med kompisar, han har fått första vaccinet, så han har börjat träffa vänner..Så här tomt och tyst blir det när han flyttar till hösten..Bara att börja vänja sig igen. 😊..
@miss lyckad Det låter som…
@miss lyckad Det låter som om du har en härlig semester. jag förstår din känsla när det blir tyst i hemmet. När min yngsta son flyttade kändes det fruktansvärt jobbigt. I Ca 3 veckor grät jag och tyckte livet var över, allt kändes meningslöst. Och då flyttade han 10 min från mig 🙈
Nu ses vi ofta, och skulle inte vilja att han flyttade hem igen 😅 nu har man blivit van med mycket egentid och göra som man vill.
💕sländan
@miss lyckad Härligt att du…
@miss lyckad Härligt att du har en bra semester!😍 Jag hade inte heller backat för att jobba lite mindre och ha mer fritid. Lycka till med stenkonkandet!
Kram
Mjukstartat på jobbet idag…
Mjukstartat på jobbet idag. Snart jornatt och ledigt resten av veckan. 😁..Ska sälja på en bakluckeloppis på Söndag..Skönt om man kunde bli av med lite bra grejor, jag inte vill ha. Sonen har flyttat så nu bor jag själv för första gången sedan Mars 😊..Får se hur det känns framöver. Tyst är det redan. Bara hundarna att prata med. Jag ser fram emot en varm höst, med levande ljus på kvällen. Lite mysigt. 🕯.💕..Hoppas hösten blir skön och härlig. Kram..🤗🤗
Drömde att en killkompis…
Drömde att en killkompis till mig stod i bolagskön. Han hade en flaska i handen som var lite drucket ur..Typ någon utländsk starkare sprit.Jag kom in på bolaget .Vad ska jag köpa tänkte jag🤔Sånt han håller i handen blir jag dum i huvudet av..Vin smakar bara äckligt och jag blir seg. Äh jag skiter i att köpa något alls, tänkte jag och gick därifrån..😁..Kompisen hade arbetskläder på sig, typ verkstadsoverall..Tänkte när jag vaknade att, man struntar i både dusch och omklädning för att hinna till bolaget. Många (jag också i tidigare liv) låter alkoholen styra över viktiga saker i livet..Till slut tar den över och förstör det mesta..Familjerelationerna förstörs först..Men det ser man inte så mycket utifrån i början, tyvärr..Alltid synd om dom minsta..🥲🥲🥲
Ja Sländan..Det är mycket…
Ja Sländan..Det är mycket tankar och känslor fram och tillbaka när barnen flyttar. Ena stunden lite mysigt, sen tomt och ensamt..Ingen som fixar teknik, eller tyngre grejor jag behöver hjälp med..Jag hoppas vara sambo med en fin och hjälpsam man inom en snar framtid. Vill det gärna, men har bara bott med en man tidigare, så jag måste verkligen känna att det blir rätt..Vill inte sitta där med skägget i brevlådan sen..🙄..Nädå, åren går snabbt, man ska inte vara för feg..Det är bara att ha klara papper och regler om det skulle skita sig..Det finns mycket fler fördelar med att vara sambo, än särbo tycker jag..Och skaffa sig så stort boende så båda får plats ordentligt..🤗🤗
@miss lyckad skrev:"Nädå,…
@miss lyckad skrev:"Nädå, åren går snabbt, man ska inte vara för feg.."
Visst är det så 💕 hoppas att ni kan hitta ett gemensamt boende 👍🏻🤗
Kram sländan 💕
Sländan, är inte säker på…
Sländan, är inte säker på att mannen jag träffar (1 gång) i månaden är rätt längre..Vi har inga gemensamma framtidsplaner..Han planerar sitt, och jag mitt..Det känns jättetråkigt. Vi har inte kommit varandra närmre, tvärtom..Inte lätt det här med distansförhållande..Det tar mer än det ger, just nu. Vi ska ringas ikväll. Får se vad det blir av det samtalet. Tänkte ta upp detta med att vi inte har ett VI..Eller några planer på gemensamt boende..Trist men sant. 🙄
@miss lyckad Känns det för i…
@miss lyckad Känns det fel i magen så är det fel. Lyssna ALLTID på magkänslan. Sen är det tråkigt som sjutton förstås, men du överlever ❤️ This too shall pass.
Kram 🐘
Tack AH..💕..Tänker att jag…
Tack AH..💕..Tänker att jag vet vad jag vill ha i ett förhållande..Absolut närhet, och ömhet. Det måste finnas klara planer, inte senare, nästa år, nästa gång. Och så händer inget. Jag har varit loket i mitt låånga förhållande jämt. Ibland var det dock exet som drog. Men det hände grejor av det som planerades. Nu känns det som allt bara rinner ut..Kanske bäst att ge upp, innan tiden rinner iväg, för mycket..🍃💫
@miss lyckad så tråkigt att…
@miss lyckad så tråkigt att det inte känns rätt. Men ändå tur att ni inte kommit längre, då blir det ännu jobbigare.
Jag är loket här hemma, ibland blir jag tokig på att alltid se till att saker händer.
Vi är extremt olika, när jag pratar om att göra något så är det oftast inom en snar
Framtid, medans min man menar någon gång innan pensionen 🤪😂 tyvärr så är det nog inte så ovanligt.
Kram 💕sländan
@miss lyckad Trist att det…
@miss lyckad Trist att det inte känns riktigt rätt med din särbo.❤️ Hur gick det med samtalet förresten? Jag håller med Ah, man måste gå på magkänslan. Faktum är att min magkänsla har varit att du inte har varit riktigt nöjd med ” killen” redan från början. Hade så varit fallet hade ni nog flyttat ihop för länge sedan.
Kram 🥰
Ja så var det nog Torn…
Ja så var det nog Torn. Samtalet gick bra. Jag hade hållit inne med vissa saker, men sa det bara nu rakt på sak. Jag förstod ännu mer att killen är arbetsnarkoman. Han glömmer massor med saker. Tex att jag har hundar!! Dom har varit hemma hos honom 2 ggr. Helt otroligt var jag hittar alla missbrukare och beroende människor. 😅..Ändå fast jag har sagt att det vill jag inte ha i mitt liv. Iofs. har jag sagt på skoj att en arbetsnarkoman kan väl gå..🙄..Man ser sånt först när man umgås mycket. Jag sa till honom att vi skulle ta en månads paus..Men jag vet redan att det inte blir någon ändring. Jag är inte ens ledsen. Snarare lättad. Det är tungt att ha en relation, som inte leder någon vart ..Gött för er både Torn och Sländan, som verkar nöjda med era partners..💕..Det är det viktigaste som finns, en fin relation..❤️❤️
@miss lyckad Massor med…
@miss lyckad Massor med kramar till dig, men beslutet var nog rätt om det känns rätt redan nu. Ibland vill man ju så gärna att allt ska vara så bra som man hoppats att det ska vara så man hänger i med näbbar och klor. Men det är nog skonsammast för alla att släppa taget. Men det är ju förstås en sorg att det inte blev som man ville, och det är okej att vara ledsen och sörja. Och sorgen kan som i ditt fall vara uppblandad med lättnad, och då blir den mer hanterbar. Vad sa Löfven? ”Det är svårt men rätt”. Eller nåt.
Kram 🐘
Löven har rätt. Men på något…
Löven har rätt. Men på något sätt, är det lättare att se allt när man inte är mitt i det. Jag har samlat på mig en massa om särbon, som är konstigt. Att vi fortfarande inte har träffat varandras närstående tex. Tror han döljer att han kanske är ” känd” arbetsnarkoman av sina nära..Kände ju en spelmissbrukare tidigare. Han hade exakt samma symtom som en alkoholmissbrukare. Lynnighet, dolde sitt missbruk, lät det gå ut över relationer, gick hungrig för att kunna spela, social fobi, känslostörningar, impotens..Den killen var ändå öppen mot mig direkt med beroendet. Lite enklare att hantera då..Tack för kramarna. 🤗🤗..Nej gråter gör jag inte AH..Dom känslorna som fanns, var redan borta med hans frånvarande sätt, och hans egna planer av sitt liv. Klart att han var jättego och snäll emellanåt också. Men detta var ingen riktig kärlek. 🍃💫
Nu är stenarna lagda…
Nu är stenarna lagda. Terassen nästan klar. 😁..Jäkligt nöjd är jag. Trött men nöjd. Lite mer jord på kanterna så det håller, och lite mer fogsand ..Sen är det bara att ställa iordning trädgårdsmöbler och grill. Dottern med sambo från GBG kommer i helgen, då är det fint att kunna sitta där. Solen har varit med hela dagen, underbart..😎..
@miss lyckad Bra där! Även…
@miss lyckad Bra där! Även om det är kul när man håller på, så är det extra gött när det är klart.🤗 Ljuvligt väder här med idag. 😍 Jag har grejat i trädgården hela dagen, ingen stress, bara fixat lite här och där. Jäklar vad gräs ( och ogräs) har en förmåga att växa!😅
Kram
@miss lyckad Synd att det…
@miss lyckad Synd att det inte verkar funka med mannen, men starkt att du följde det som känns rätt för dig i samtalet!
Duktig du är som fixar hemmavid!
@miss lyckad Åh, vad mysigt…
@miss lyckad Åh, vad mysigt 😍 Det blir väl nästan lite tomt för dig utan det projektet? Du får hitta på något annat att göra - men njut först massor!
Kram 🐘
Tack för pepp..🥰..Dom enda…
Tack för pepp..🥰..Dom enda jag kunde visa resultatet för var hundarna..Dom såg missnöjda ut, för presenningen var borta, som dom drack regnvatten ifrån..🙄..Tack Sattva..Jag är en rättfram person, men håller inne saker ibland, för att inte tjafsa vid fel tillfälle..Var ju inte sådan i mitt långa förhållande..Där hade vi all tid i värden att diskutera..I långa förhållanden verkar man hitta sina roller..Fungerar det så behövs inte så mycket tjafs. Vårt problem låg ju mest i a-missbruket..Ska bli spännande ändå att se vad som händer med kärleken för mig i framtiden..Jag har bestämt att absolut ingen utan barn för min del någon mer gång. Tror det är svårt att förstå varandra när den ena är så van vid att ha folk runtomkring sig, och den andra alltid bott ensam.Personen kanske aldrig känt sig älskad, vilket man oftast känner sig, av sina barn..❤️.Jag har aldrig haft någon seriös relation med någon som har barn..Skulle vara spännande. 🤗🤗
@miss lyckad Och ingen som…
@miss lyckad Och ingen som snackar skit om sitt ex! Det är ett av mina villkor 😉
Kram 🐘
Jag har tänkt på att jag…
Jag har tänkt på att jag skulle vilja träffa exet, alltså till killen jag börjar dejta..och att hon berättade ett och annat..Förhoppningsvis en massa bra saker 🤗Det bästa hade ju varit om kärleken hade tagit slut, och att dom var vänner. Vi får se..Det går många tåg, och jag står inte kvar på perrongen. 😉
@miss lyckad Om jag framöver…
@miss lyckad Om jag framöver träffar en man som har god kontakt med sitt ex så blir jag jätteglad. Jag umgås ju själv med mitt ex, tillika barnens pappa. En framtida man måste tycka att det är okej.
Sen yngsta dottern flyttade träffas vi inte så ofta längre, men vi har kontakt angående dottern varje vecka via mess. Till helgen reser vi alla tre till äldsta dottern när hon fyller år.
Kram 🐘
Ja det låter suveränt. Jag…
Ja det låter suveränt, AH.🤗..Jag har heller inget emot mitt ex nya tjej..Problemet är hennes och hans missbruk, som går ut över våra barns liv. Jag kan inget göra åt deras val..Bara stötta sonen framförallt i sitt umgänge med sin pappa när det fungerar. Tyvärr så är även vuxna barn drabbade av föräldrars missbruk..Många som inte kan/ vill förstå det..🍃
Tänk vad mysigt med din…
Tänk vad mysigt med din stenterass. En av fördelarna med Sten är ju att det håller värmen. Perfekt när det blir kyligare ute.
Ensamvargar ska man nog akta sig för om man är van vid och tycker om att ha folk omkring sig. Jag är ju en sån som vill att alla ska må bra och jag skulle känna att det vore jobbigt om den jag levde med skulle ogilla besök. Mycket att tänka på när man ska hitta nån att leva med. Tror du kommer att veta när det är rätt Miss Lyckad.
Tack Sisofys🤗Ja den blev…
Tack Sisofys🤗Ja den blev lite större än jag trodde. Men bara positivt. Typ 45 kvadrat. Så fort jag tittar på den så känner jag mig stolt. Förhållandet jag hade har bara varit en lång väntan på. Ja, ingenting. Känslorna som funnits försvann snabbt. Men man lär sig alltid något..Jag har bott själv i 4 år nu! Otroligt vad tiden går. Relationerna jag har haft har inte lett någonstans. Detta var 3:e ensamvargen jag träffat. Jag har hört av så många att det är svårt med andras barn osv. Men va fasen.. Jag borde vara proffs på att hantera människor, eftersom jag arbetat med det hela mitt liv. Vi får se. Det blir spännande vad livet har att erbjuda. 🍃💫🍃
Nu dejting igen..Har träffat…
Nu dejting igen..Har träffat en man som inte bor jättelångt bort, i allafall i samma län. Jag hade bestämt att nästa gång ska det kännas att han är attraktiv, och att jag skulle kunna tänka mig att kyssa honom. Även att alkohol skulle vara betydelselöst i hans liv.. Tänkte även att han skulle vara händig, och ha varit sambo eller gift relativt nyligen, alltså inte 20 år sedan. Denna killen har 5 rätt av 5 än så länge. Nu får vi se vad detta blir. Lite lättare att snabbt få en uppfattning när avståndet är mindre. Vi kan träffas efter jobb osv. Bio på Tisdag, nya Bond-filmen 😅💕💃🏽🕺🏼
@miss lyckad Mm, jag…
@miss lyckad Mm, jag utsätter dejter för doftprovet. Jag vill bli lite knäsvag och pirrig av hans doft. Och det är inte parfymen som ska lukta gott - HAN ska lukta gott. Man väljer ofta omedvetet sin partner med hjälp av feromoner 😉 Varmt lycka till med dejtandet!
Kram 🐘
Ja det låter rimligt, att…
Ja det låter rimligt, att han ska lukta gott. Vi åkte bil, och där hängde en doftgran..😅Så kände inte riktigt vad han luktade. Ska passa på nu på bion och känna efter. 🤗🤗
@miss lyckad Grattis till…
@miss lyckad Grattis till den nya dejten! 🤗 Åh, gå på bio, det minns jag att jag ofta gjorde i början. Kanske skulle ta och bjuda frugan på bio någon gång. 🤔 Det var många år sedan vi var på bio.
Kram
@miss lyckad 💜 Bra tänkt med…
@miss lyckad 💜
Bra tänkt med kyssen!😘 Den är en bra måttstock på attraktion👍💞
Lycka till!🍀👩❤️👨
Kram 🤗
Vad roligt att läsa- är…
Vad roligt att läsa- är också en doft-knarkare. Senast i morse tyckte jag att min man luktade så himla gott, hans männska + kaffe. Kunde inte sluta lukta på honom!😊
Ja förr tyckte jag min exman…
Ja förr tyckte jag min exman luktade gott när han hade varit ute och eldat..Efter några år så tyckte jag att just den eldningsdoften luktade illa. Jag gillar inte parfymdofter, eller andra starka dofter..Men citrongräs tycker jag doftar härligt..Även björk..🍃
@miss lyckad Och tomatblad!…
@miss lyckad Och tomatblad! Jag är en doftjunkie, ännu en fördel som nykterheten har gett mig - att jag mer känner goda dofter! Illaluktande också tyvärr, och bakfylla tillhör de vidrigaste 😫
Kram 🐘
Ja. Bakfylla och fylla, gör…
Ja. Bakfylla och fylla, gör mig beklämd. Kände den lukten idag, av anhöriga som hälsade på. Dom fick champis att dricka av mig. Det behövde dom. 🙄..
Ja bio är en bra grej tror…
Ja bio är en bra grej tror jag. Kan man känna lite på varandra om det känns rätt. 😅..Torn..Bjud ut frugan på bio och resturang, som när ni var yngre. Säkert uppskattat. 🤗🤗
Roligt att höra Miss lyckad…
Roligt att höra Miss lyckad. Spännande med dater. Ibland kan jag längta lite efter den där nya fasen, där man tycker den andra är så spännande, kanske luktar gott… väldigt många här som är luktkönsliga förövrigt. Fick förpassa en blombukett ut på terassen nyligen för att den luktade så starkt så att jag blev yr. Minns när vi hade en ny inredning på jobbet. Det tog ett halvår innan det gick att vistas i ett visst rum. Har hört att det hänger i hop lite med HSP (High sensitive personality), tänker att det delvis stämmer på mig.
En lyckad kväll..Först var…
En lyckad kväll..Först var det lite som i Smala Sussie. Biobesökarna stod och väntade i regnet, till slut 15 minuter sent dyker en gubbe upp och låser upp biografen. Sen tar det en stund innan alla har fått popcorn och biljetter.. Killen jag träffat är jättesnygg!! Manlig och mysig..Jag försökte klämma mig mot hans arm, och viskade lite om filmen i hans öra. Sen undrade jag en stund ifall han tyckte det var jobbigt eller mysigt. 🙄..Filmen nya Bond var väldigt bra. Efter filmen pratade vi om nästa träff. Kanske fixa mat ihop hemma hos mig. Vi kramades en stund, han kramade mig hårt, och jag pussade honom lite på halsen. Då pussade han mig på munnen. Kändes toppenbra. Jag småsprang till min bil, med ett stort leende .🥰.
@miss lyckad 🥰
@miss lyckad 🥰
@miss lyckad Åh, så mysigt 😍…
@miss lyckad Åh, så mysigt 😍 Jag blir SÅ avundsjuk, men samtidigt så innerligt glad för din skull ❤️ Min tid kommer 😉 När jag är redo.
Kram 🐘
Tack Torn och AH..Allt har…
Tack Torn och AH..Allt har sin tid. Jag ändrar mina kriterier om blivande partner med tiden. Först tyckte jag det var jätteviktigt med absolut nykter, för att han inte skulle göra mig ostabil.. Jag vågade inte enbart gå på attraktivt utseende ( för mig) utan nykterheten kom först.. Det är bara det att många kan ha andra ” osynliga” missbruk, som gör personer ostabila för det.Även att personer har andra orsaker till att inte visa känslor osv. Svårt att veta i början. Vi får se. Denna mannen har stor potential i mina ögon. Hans intressen, och hans barns, visar på en stor jämlikhet mellan könen.. Det verkar som om jag får tänka till när det gäller typiskt manligt och kvinnligt här..Det händer inte ofta..😬..Nu har jag också ett uppdämt behov av att göra saker, träffa nätverket runt oss framöver, men jag får hejda mig.. Det behovet finns ju för pandemin, men även för att jag sett fram emot att göra det med den förra killen, vilket aldrig hände. En sak i taget det viktigaste först. Träffas och se vad det blir av det. Jag har en go känsla i kroppen ialla fall. 💕💫
Ja Sisofys, dofter kan vara…
Ja Sisofys, dofter kan vara jättejobbiga. Kan bli riktigt irriterad på någon i affären som har hällt på sig halva parfymflaskan 🤨..Att träffas och gå på bio, eller andra mysiga aktiviteter, ska man ju göra även när man varit ihop länge. Det ger bra bränsle till förhållandet. 🍃
@miss lyckad Jag blir glad…
@miss lyckad Jag blir glad för din skull :)
Tack Tappad Igen(not). Ditt…
Tack Tappad Igen(not). Ditt nickname, är ett minne blott eller hur?🤗🤗
Ödets ironi..Är hos dottern…
Ödets ironi..Är hos dottern i Gbg. Vi har varit på ett härligt Spa, ätit god mat som svärsonen lagade. Umgåtts och pratat, om framtid och dåtid. Vi lade oss vid 23.00. Kl 01.0 väcks jag av högljudda fulla grannar, som spelar musik och skrålar. 🙄..Inte kul att vakna till. Dom spelar Marie Fredrikssons Tro, som det tipsades om här på Alkohjälpen. Vore verkligen bra om dom läser och skriver här..😊..Tänker på mina barn, som många gånger legat och lyssnat på musik hemma. Fulla föräldrar och andra bekanta, som tjatat och skrålat. Här får jag igen för gamla synder..Nu har det tystnat. Troligen någon som sagt ifrån. Kanske störningsjouren. Inte kul att som dottern, och svärsonen köpt en dyr lägenhet, och att få fyllogrannar. Man kan ju hoppas att detta var en engångsföreteelse, med tanke på att det kommer en liten baby till denna lägenhet nästa månad . Fruktansvärt att man ska behöva ha det så här. Tur att jag inte hade grannar nära, varken förr eller nu. Vill inte störa eller störas. 🍃🍃
@miss lyckad Att folk inte…
@miss lyckad Att folk inte kan bete sig 🤬 Verkligen inte kul att köpa en dyr lägenhet och sen ha sådan otur i grannlotteriet. För det är verkligen ett lotteri! I min trappuppgång finns det två lägenheter som är flytta-in-och-ut-lägenheter. Kan inte komma ihåg hur många som har bott där under de 8 år jag har bott här. Tack och lov är resterande fyra andra grannar lugna och fina. Och jag också 🤩
Spännande med bebben 😍 Blir det första barnbarnet? Som jag längtar efter det, men var sak har sin tid. Just nu njuter jag för fullt av tiden-efter-barnen-innan-barnbarnen. Väldigt många i min bekantskapskrets har fått ett eller flera barnbarn - och det verkar verkligen vara livets efterrätt, som man brukar säga.
Kram 🐘
Nejdå AH det är nr 3. Men…
Nejdå AH det är nr 3. Men för GBG-dottern är det första barnet. Jag har ju 2 små barnbarn i Norge också. Därför jag var så angelägen att försöka komma dit så fort man fick för pandemiregler. Den lille gutten i Norge hann att bli 8 månader första gången jag såg honom. 🥰..Det som är roligt med barnbarnen är att man ser likheter hos de egna barnen när dom var små. Även att man vill hjälpa till, så föräldrarna kan få vila eller roa sig på tu man hand är viktigt. Ja vi får hoppas det med stökiga grannar var en engångsföreteelse..Tydligen sov dottern och hennes sambo igenom oväsendet, bara jag som låg vaken. 🙄..
@miss lyckad Just det,…
@miss lyckad Just det, Norgebarnen ❤️ Hur kunde jag glömma dem!? Jag ser verkligen fram emot att lära känna mina framtida barnbarn. För min äldsta dotter har det varit lite en av sorgeprocess att hennes framtida barn inte kommer att få kusiner. På hennes sida åtminstone. Jag vet att hon frågade när hon var liten om det inte var möjligt för hennes lillasyster att få barn. Men nej, kan man knappt ta hand om sig själv så ska man givetvis inte ha barn. Det är en sorg, men vi har alla en sorg att bära på något sätt.
Själv är jag ensambarn så dilemmat är välbekant för mig. Mina barn fick kusiner på sin pappas sida åtminstone. Och äldsta dottern är pragmatisk. Hon brukar säga så här när jag beklagar mig över min åldrande mamma: ”Tänk på mig då som ska ta hand om dig, pappa OCH min lillasyster när ni blir äldre”.
Kram 🐘
Ja att du glömmer mina…
Ja att du glömmer mina barnbarn i Norge AH, är ju inte konstigt, det vore värre om jag gjorde det😅..Men om jag inte hade fått stopp på mitt drickande, så hade våra relationer aldrig blivit så fina som dom är idag. Jag har ju även så fina svärsöner, och det får man verkligen vara glad för. Nu när jag tänker tillbaka på tiden när jag drack, så känns den väldigt avlägsen. Usch vad jobbigt det hade varit om jag levt med missbruk, och barn som skämts för mig. Barnbarn som inte fått vara med mig, ifall jag inte klarade av att vara nykter när jag hade dom..😳..Det var den mormor, mamma och svärmor jag aldrig ville bli.. Det är nog både tur, men mest min egen och andras hjälp som gjorde detta möjligt❤️Jag är så glad för mitt liv. Nu har jag ju också börjat träffa en ny kille. Vi får se vad det blir. Han kommer hem till mig på Måndag. Vi ska laga mat ihop. Vi ska lära känna varandra och vi har möjligheten att träffas flera ggr i veckan. Då går det betydligt lättare att se, om vi passar ihop, än med distansförhållande..Jag tror ändå på meningen med det mesta, och man lär sig mycket av alla relationer. Hur man inte vill ha det, men framförallt, hur man vill ha det i sitt liv, och sin framtid. 🍃💫🍃
@miss lyckad Jag är så glad…
@miss lyckad Jag är så glad för din skull som får uppleva pirret igen ❤️ Det är häftigt att pirret finns och känns även när man passerat 50. När jag hade separerat från barnens pappa träffade jag en man efter cirka två år och blev blixtförälskad. Jag hade glömt hur det kändes, jag kunde varken äta eller sova eller ens tänka på något annat, men det var otroligt häftigt att få uppleva det igen.
Hoppas och tror att jag snart ska få uppleva det igen. Snart är jag nog mogen att öppna upp igen för den upplevelsen. Det var faktiskt huvudanledningen till att jag ville separera från barnens pappa 2013. Jag kunde inte tänka mig att leva resten av livet utan att få uppleva kärlek igen. Ihop med honom de sista åren var det bara irritation och dålig stämning 24/7.
Kram 🐘
Javisst är det fint med…
Javisst är det fint med kärlek. Kom på att den viktigaste kärleken ändå ska vara till dig själv❤️Inte ego, men att göra, leva, vara så man själv trivs och mår fint. Då är det också lättare att hitta liksinnade människor tror jag. VVV människor. Vilja Varandra Väl. ❤️..Vi förändras precis varje dag, ( nu blir det djupt😉). Vem vill jag vara? Jag har chansen att förändras till just det hela livet..Snällare, gladare, lugnare..Det är bara att betee sig, tänka till, umgås med människor du tycker om, och som tycker om dig..Så blir det så..AH. Jag är helt säker på att det finns en fin kille till dig..Nu har du ju lyckats bli den bättre versionen av dig själv, så tiden är nog inne. 🍃💃🏽🕺🏼🍃
Det skär lite i mammahjärtat…
Det skär lite i mammahjärtat att skriva detta..Min son och den nya killens son håller på med övningskörning båda 2, och båda har moped. Idag skulle killen jag träffat, övningsköra med sin son, fixa hans moped och dom skulle även plantera blommor i trädgården tillsammans..💕..Min sons pappa låg bakfull efter gårdagens födelsedagsfest.😳..Sonen är hemma hos mig, ca 5 km från pappan, men dom har inte träffats mer än på fredagen. Fortfarande tycker folk att alkohol är festligt. Jag blir både beklämd och förbannad inom mig, när jag tänker på det. Idag kunde min son också få ha umgåtts med sin pappa, om inte alkoholen haft honom i sitt grepp..Jag försöker att tänka positivt. Sonen får förmodligen körkort i vinter. Då blir han mer självständig, och kan leva lite mer fritt. Jag önskar att hans pappa kommer till insikt nu!! Så han inte mister kontakten med sina barn, och barnbarn, mer än han redan har gjort. 💫🍃🍃🍃🍃🍃
@miss lyckad Åh, så sorgligt…
@miss lyckad Åh, så sorgligt. Jag tänker att du kanske inte kan nå fram till ditt ex. Han lyssnar nog inte på dig. Finns det någon annan i er omgivning som kanske kan nå fram? Sen behövs ju window of opportunity också förstås. Det är bara öppet korta stunder 😔
Kram 🐘
@miss lyckad Ibland behöver…
@miss lyckad Ibland behöver man nog någon som säger ”nästa gång du aldrig vill dricka igen pga bakfylla och skit du ställt till med - ring mig, jag hjälper dig att komma i kontakt med rätt människor.”
Kram 🐘
Tack AH. Men barnens pappa…
Tack AH. Men barnens pappa har inte viljan att sluta dricka. Dessutom är hans tjej ännu mer under isen. Mist jobb, körkort, och barn för flera år sedan. Barnens pappa har det mesta kvar, men umgänget med barn, har minskat. Våra barn vill dessutom inte träffa hans tjej, som knappt aldrig är nykter. Alla är förundrade varför han valt henne. Även mina arbetskamrater och vänner. Liten ort du vet..Jag har pratat med båda någon gång om alkohol och beroende. Hans tjej har även varit på behandlingshem 2 gånger. Inget har bitit på hennes missbruk. Alla runt Exmannen önskar att han lämnar henne. Men jag försöker bara få till att han träffar sonen och hjälper till med skjuts och sånt. Det funkar ganska bra, med planering. Vi får se. Under kan ske. Men barnens pappa får välja sitt liv, jag lägger ingen energi på honom längre. Men klart jag också tycker det är tragiskt. 🍃
@miss lyckad Det är ju så…
@miss lyckad Det är ju så. Var och en ansvarar för sitt eget liv.
Du får försöka få sonen att prata om det kanske, han behöver kanske spy galla över sin pappa ibland. Att inte prata om de hemska tankarna gör ont på insidan 😢
Kram 🐘
Precis så är det AH. Livet…
Precis så är det AH. Livet går upp och ner. Nu verkar barnens pappa dricka mindre igen. Dax för barnnamngivning och annan släktträff, med familjen. Då kan jag och barnens pappa köpa presenter ihop. Får se när vi slutar med det..Förmodligen när jag hittat en man som är involverad i familjen. Det har inte hänt än. Vore förbaskat kul om det blev så någon gång. Längtar efter en man som hissar upp mina barn-barn i luften, och umgås med mina barn 🥰..Det måste vara en man som är stabil, och även stöttar mig när det blåser. Såklart stöttar jag honom också, men hittills har jag inte sett den rätta än. 😅..Jag säger till när det händer. 😉💕..
Dejting..Tyckte ordet…
Dejting..Tyckte ordet verkade konstigt för några år sedan. Det är väl bara att träffa någon som är fin bra och nykter..🤔..Betydligt svårare är det..Allt kan kännas bra när man smsar, pratar i telefon, skickar bilder osv. Sen träffas man, och tänker att , okey, han verkar trevlig..Sen ska man pussla ihop, alla mysiga sms, samtal, med verkligheten. Många har lättare att skriva om känslor, än att både prata om, och känna på riktigt. Fortfarande är mitt fokus på att mannen ska kunna hantera alkohol sparsamt. Det ska inte vara ett medel som är med i allt man gör. Har även tänkt att det är bättre om personen aldrig har haft problem med alkohol, eller annat beroende. Då är det en icke- fråga. Inte när man har fastnat i skiten. Då finns alkoholen med som något som förstört det fina i livet. Jag tror ändå det är mycket lättare att träffas nu än förr. Finns massor med singlar i Sverige.. Den som lever får se. 🤗🍃💫
@miss lyckad Hu, det är…
@miss lyckad Hu, det är svinsvårt. Allt verkar så bra i början, och fast man knappt vågar hoppas så hoppas man ju. Innerst inne. Har själv blivit så besviken gång på gång att jag helt slutat med dejtingsajter. Exakt samtidigt som jag blev nykter faktiskt. Jag mådde för dåligt av att kastas mellan hopp och förtvivlan. Hjärtesorg, även i light version, i slitsamt för själen.
Jag hoppas och tror att den gamla sanningen från ungdomen gäller - ju mer desperat man är desto sämre går det, så då är det bättre att gå åt motsatt håll och låta sig jagas istället för att jaga. Plötsligt en dag står HAN där. Att jag tror på ödet gör ju allt mycket lättare. Allt viktigt som skett i mitt liv har fått en enorm boost av ödets påverkan.
På senare tid har jag pinpointat ett helt nytt kriterium som jag vill ska uppnås. Mannen ifråga ska prata väl om sitt ex, och på sikt kan jag till och med få träffa henne. Då har man sannolikt inga större lik i garderoben som man vill dölja,. Sådan relation har jag själv med mina barns pappa och det underlättar verkligen umgänget för alla.
Kram 🐘
Ja AndraHalvlek kärlek är…
Ja AndraHalvlek kärlek är svårt. Det med hjärtesorg har jag inte känt på många år. Kan handla om att jag inte varit tillräckligt kär, och därför har inte relationen blivit djup. Min förhoppning är ju att träffa en man som passar så bra, att det blir något äkta. Kriteriet med att ha bra relationer är jätteviktigt. Annars finns ju ouppklarade saker i bagaget. Sen är det alkohol och andra beroenden. Jag vill ha en man som är stabil, som även kan dela med sig av det till mig, när det behövs. Just nu har jag åkt på en influensa..Känns trist, och lite jobbigt. Men hoppas det går över till helgen. Då har jag en GBG resa inplanerad. Vi får se. Var ju betydligt oftare halvrisig när jag drack. Immunförsvaret var svagt. Blödde näsblod i fyllan. Förmodligen ökade blodtrycket av alkoholen. Jag ser på människor på Facebook. Kan ganska snabbt se vilka som dricker för mycket, även såna jag inte känner. Jag är mycket glad och tacksam att jag befinner mig på det vidare livet, och inte, försöka förändra sitt drickande..För det var verkligen ett liv som var svårt, och ofta många misslyckanden..🍃🌼🍃
@miss lyckad Man har helt…
@miss lyckad Man har helt andra glasögon på sig! Jag läser av min omgivning på ett helt annat sätt nu för tiden. Hy, blick, kroppsspråk, lukt och vad de säger också förstås. Har full koll på jobbkollegor tex, tror jag. Samma sak om jag träffar nya. Hur kunde jag inte se detta tidigare? Såg folk det på mig? Med facit i hand har jag rannsakat tidigare korta förbindelser också, till deras nackdel. Men kaka sökte väl maka sannolikt.
Massor av kryakramar till dig och jag hoppas innerligt att din gbg-resa blir av 🙏🏻
Kram 🐘
Jag har varit i Norge som…
Jag har varit i Norge som barnvakt åt barnbarnen. Tiden går verkligen fort..❤️..Barnen pratar mer norska nu, så ibland får jag försöka klura ut vad barnen menar. Lär mig nya ord var gång. Täppe= filt, Dyna= Täcke. 😅..Det var mörkt när jag körde hem. Det tar alltid längre tid då. Tur att det inte var halt iallafall. Riktigt koslig helg hade vi i alla fall.. Det blev lite mutor, som föräldrarna hade sagt att jag fick ge barnen. Lite roligare när mamma och pappa är bortresta på så sätt, och då blir mormor lite poppis. 🥰
@miss lyckad Mysigt ❤️ Jag…
@miss lyckad Mysigt ❤️ Jag ser fram emot barnbarn, men det kan vänta några år. Var sak har sin tid, och just nu är det enbart MIN tid. På ett sätt var ju livet med yngsta dottern som att ha en femåring hemma i 22 år, så jag kan behöva rätt mycket egen tid känner jag. Du kan snart räkna in norska bland dina språk!
Kram 🐘
Ikväll känner jag mig…
Ikväll känner jag mig lyckligt lottad. Frisk för första gången på flera veckor. Jag har haft en långdragen influensa. Värst under 1 vecka, men hängt i så jag känt mig småkrasslig länge. Nu känns det som att krafterna äntligen har kommit tillbaka. Något som man ofta tar för givet, men att vara frisk, är också något man bör jobba på, med mat, rörelse, och att må så bra man kan. Där ingår goda relationer. Har man det så blir livet lättare. Inte alltid så enkelt om det handlar om släktingar. Men man kan ha väldigt lite kontakt och på sina egna villkor som man mäktar med. 🍃💫🍃
6 år❤️Idag är det exakt 6 år…
6 år❤️Idag är det exakt 6 år sedan, jag slutade att dricka på riktigt. Hela mitt liv blev annorlunda, och lättare. Minnena börjar blekna, om hur jävligt det kunde kännas.All vånda och skam, som jag orsakade mig själv, och mitt liv. Framförallt självföraktet, började ta stor plats då. Jag minns att jag fortfarande hade hyfsat självförtroende. Men min goda självkänsla hade börjat vittra sönder, ju mer jag drack. Jag har aldrig druckit på dagtid, jag har aldrig tagit återställare, jag var borta 1 dag från jobbet för att jag var bakfull. Det finns många som inte tyckte att jag hade så stora a-problem, för att dom inte hade den insynen i mitt liv. Men när jag hade druckit så mycket, och så ofta, så att jag fick minnesluckor, fysiska krämpor, som högt blodtryck, näsblod, kramper i fingrar och tår, svullen kropp, vinmage, yrsel mm mm. Och alla besvär försvann, när jag valde bort alkoholen ur mitt liv, då förstår man hur illa det var. Jag var på väg att förstöra livet. Vad jag inte visste den födelsedagen dagen, 2015, var att det enda som gäller är att inte ta första klunken. Så enkelt, egentligen.🍃❤️🍃. Och så enorm betydelse det skulle få för mitt liv. Att hålla på och laborera med en substans, som förstört och dödat( dödar) så många människor på vår jord, var jättesvårt. Att ge fan i den, och att täppa till alla fällor där jag kunde hamna med giftet, blev min räddning. Idag är det min 59- års dag🌺..dagen jag alltid firat. Dom senaste 6 åren glad och nykter. Det är inte bara jag som är stolt och lycklig för denna livsstilsförändring. Även mina 4 barn fick ett fint och helt liv. Utan rädsla och ångest, för att mamma skulle drunkna i alko- träsket. Tack universum, och högre makter, tack alla på Forumet som peppat och hjälpt mig, ❤️, tack mina nära och kära. 🥰. Ja Andrahalvlek, var sak har sin tid. Att bli mormor t ex. 💕 Att leva ett liv som man trivs med. Det gör man inte med Alkoholen som ständig följeslagare. Vilken tur att vi kan sluta göra idiotiska saker, som förstör våra liv. Kram från en 59-årig Miss Lyckad 😘