Hej!
Glad, överpresterande student som alltid tar på sig mer ansvar.
Har två jobb vid sidan av studierna och lever i 110.
På ytan är det så jävla bra men det är det ju inte. Inte egentligen.
Jag mår fördjävligt och jag dricker alldeles alldeles för mycket. Minns inte när jag var nykter en hel vecka längre.

Jag hatar det. Jag vill inte mer. Självförakt och studierna börjar ta stryk över mitt beteende/beroende nu. Relationen med mannen börjar ta stryk, jag isolerar mig mer från vänner. Har slutat att träna för jag är ju antingen full eller bakis. Gått upp mer än 10 kg sedan i somras och jag ser sliten ut.
Jag känner mig sliten.
Jag känner mig trasig och tom.

Så många relationer, beslut och vägval jag onyktert valt. Men det har inte bara varit skit. Väldigt många roliga minnen, härliga vänner och goda drinkar i diverse länder har jag hunnit med med åren. Ibland kan jag dricka "normalt" men oftast inte.
Jag tror man kan kalla mig för periodare, om man nu vill sätta stämpel på det.
Förälskad i alkohol vid första ögonkastet. För det är ju det där, oavsett hur dåligt och farligt och knäpp jag blir av alkoholen så förlåter jag alltid den och dricker igen. För att när jag är berusad så är allt så lätt. Men det är ju oxå en lögn nu när jag skriver det, "lätt". De värsta scenarierna och händelserna jag varit med om är just när jag varit full. När den gnutta självbevarelse och överlevnad försvunnit, när det svåra blir dubbel så svårt. De gånger jag känt att livet inte är min kopp te längre. Då har jag varit berusad. Så att allt blir lätt, det är en lögn. För mig själv.

Jag behöver bli nykter, jag vill vara nykter. Hur fan gör man det?
Vem är jag, när jag är nykter en längre period?
Här kommer jag skriva ut allt, naket och anonymt.
Min resa ur den farliga dansen.

Mvh
Studenten

Låter bra det där. Som att du pysslar om dig själv litegrann. DET tror jag på. Å så kanske lite köksdans hos dig också.

Dansar som en idi till och från här hemma. Idag vart det till och med en tur till det lokala vattenhålet för att träna kroppen :D
Jävlar vilket utgångsläge en har nu alltså, riktigt trött blir jag av bara 200m fri. Bananas XD

Dagen kantras av ilska och glädje, kroppen och humöret lever lite sitt egna liv och jag följer med. Försöker hitta känslan och identifiera den i bergodalbanan av nikotinabstinens. Mår mest bra, men märker att stubinen är kort och det är okej. För snart är det över och jag kan leva vidare utan röken i mina lungor. Just nu sitter jag med en vän och äter chokladmuffins bland massor av tända ljus. Ja och kaffe då, starkt svart förbaskat gott kaffe.

Och om vi drar en alkoholcheck så är det nyktert som gäller här. Ingen tanke på det under dagarna direkt. "Längtar" inte efter det och vägrar romantisera skiten. Det är ett jävla gift och det förstör mig, och många andra i både min närhet som i samhället.
Fuck off alkohol, fuck off. Mer muffins till folket!

Puss på er <3
.

Dagens mående kan la delas in i två halvor.
Ganska energisk och glad till och med lunch. Han med både frukost dejt å träning med en kompis.
Sen däckade jag i soffan efter lunchen, efter det var det som att luften gick ur mig. Nu sitter jag mest och väntar på mannen som är påväg hem från jobb.
Hade tänkt att diska å städa och laga mat och sådant, men jag vill verkligen inte idag. Så det får bli köpepizza och outsiders i kväll istället.
förhoppningsvis en tidig sänggång och en mer energifylld dag i morgon :)

Letar fortfarande efter den optimala sängrutinen för just mig. Säng före 00:00 verkar kroppen gilla, och att gå upp före 9. Att gå upp vid 6 tycker den inte om alls. Kanske testar att stiga upp 7 i morgon... Skam den som ger sig XD
Kram på er <3

Bra att sänka kraven lite. Ingen blir lyckligare av att klara av alla borden. Den optimala sängrutinen för mig har jag missat med nästan ett par timmar idag. Vaknade också alldeles för tidigt, så det är ingen bra kombo. Sömnbristvarning. fatta vilken skillnad du kommer att märka snart. Träning, rökfri och köksdans. Maraton nästa... nåja tjejmilen kanske...

Mjaeee inte maraton ?
Men jag har eventuellt en utmaning i framtiden som jag finurlar på att ställa upp i.
Har inte bestämt mig ännu :)

Idag har jag varit helt promillefri i 3veckor. Det har nog aldrig hänt förut tror jag. Jag känner mig fortfarande totalt avslagen för att ens dricka en droppe alkohol, det lockar inte ens lite.

Kroppen känner sig piggare överlag, och sömnen funkar bättre än innan.
Den största förändringen på dessa veckorna är ändå psyket och livsglädjen. Framför allt tron på mig själv, att jag har kontroll över mitt liv. Det är jag som bestämmer. ?

Varför har det funkat nu? För jag känner ett sådant avsky mot alkohol. Det smakar inte gott, om jag dricker så är det för berusningen, jag är inget offer.
Det uppfyller inget behov i mitt liv och jag försakrar absolut ingenting genom att säga tack men nej tack!

Kram på er! ?

Tackade nej till en fest idag, inte för att jag inte litar på mig utan för att jag inte ville gå.
Det lockade inte att sitta på en hemmafest med fulla människor, för att sedan dra vidare ut på krogen med fler fulla människor.
Jag bara orkar och vill inte det.
Körde ett träningspass istället, lagade den godaste jäkla middagen (till mig själv) och käkade nutella till efterrätt. ❤️

Det känns lite konstigt ibland att verkligen lyssna på mig själv, och faktiskt göra det jag vill utan dålig samvete. Som en bebalandning mellan skräck och förtjusning typ... Frihet under skräckblandad förtjusning ?

Hoppas ni haft en god torsdag. Kram på er ?

Kom inte igång med dagen som jag ville idag utan fastnade i soffan med datorn i knät.
I och med att jag lixom hade tummen i röven så googlade jag lite på motivation och sådant och kom över dessa frågorna-

10 frågor för att hitta vad du egentligen skulle vilja göra:
Om jag hade obegränsat med tid och pengar, vad skulle jag då vilja göra?
Hur skulle t.ex. en vecka eller månad eller år se ut?
Vad skulle jag göra om det inte fanns minsta lilla risk för misslyckande?
Om jag kunde nå ett av mina mål, vilket som helst, inom ett dygn – vilket skulle jag då välja?

Vad skulle göra det roligt att vakna på morgonen?
Vad tycker jag om att prata om med mina nära och kära, eller vad läser jag helst om?
Vad skulle jag kunna göra helt utan betalning (bara för att det är så givande)?

Vilken är den viktigaste förändringen jag skulle göra i mitt liv eller arbete,
om allt var enkelt och möjligt och det inte fanns några begränsningar eller hinder?
Om jag var tio gånger smartare än jag är idag, hur skulle det förändra läget? Vad skulle jag göra då?
På vilket sätt vill jag göra skillnad eller bidra till den här världen?
Vem vill jag vara?

Det som överraskade mig mest var att när jag verkligen verkligen tänker efter utifrån frågorna så kommer det mentala bilder till mig som jag aldrig tidigare stött på. Jag såg mig själv cykla upp för ett berg på gran canaria (vad i hela friden?!), hur jag arbetar med ungdomar och arbetar i en helt annan karriär än vad jag sett framför mig i några år. Fortfarande inom samma utbildning som jag håller på med, men ändå inte alls det jag trott.

Just de olika sporterna som trillade in i mitt medvetande var det mest överraskande, för jag har väl mer eller mindre sett mig som en soffpotatis ish. Kanske för att jag alltid varit så himla trött eller fokuserad på nästkommande festlighet att jag inte tänkt längre. Eller för att jag under typ 10 år tränat för att håll vikt/gå ner i vikt/bygga styrka. Inte för att det ska vara "roligt". Är jag en äventyrlig sportmänniska egentligen? Hahahah!
Jaja anyhow, de frågorna satte onekligen igång en hel del tankenötter om framtiden, som inte tänkts tidigare. Det var kul!
Du som läser detta kanske oxå borde tänka igenom de frågorna och svara helt ärligt inför dig själv, se vad du får för svar.
Kanske cyklar vi upp för ett berg på Gran Canaria i framtiden...

Kram på er <3

Hur går det? Stack du iväg direkt? Tänkte på frågorna. Känner att svaren lite förändras med åren. Vad som är viktigt och vad man vill prioritera. Det är svårt ibland att reda i vad man själv vill och vad man tror skulle vara beundransvärt i andras ögon. Vad man borde vilja istället för vad man egentligen vill själv. Hoppas du har det bra och jag skulle nog kunna tänka mig att du skulle passa alldeles utmärkt på några av de saker som dök upp i ditt huvud. Även i backar på Gran Canaria.

Haha ja i wish!
En resa utomlands hade inte suttit fel just nu alltså ^^

Det går bra, inte mycket att notera här. Hade en mental rökabstinens igår som kom och gick under dagen. Även tankar kring öl florerade till och från, misstänker att det beror på kass sömn mellan fredagen och lördagen. Idag har varit normalt igen, var och tränade med mannen och sen blev det netflix å chill resten utav kvällen,
Så det är lugna puckar här :)

denna veckan som komma skall kommer jag foka på att käka normalt igen och inte äta precis exakt det som faller mog in.
Vill ladda kroppen med bra mat istället för kakor och godis (vilket har varit helt okej nu när jag lagt ner röken lixom).
Och så ska jag försöka fokusera ordentligt på plugget igen.
Woopwoop ?

Och så kommer den där känslan, den som folk jagar i oändlighet.
Känslan som vissa vill köpa med pengar.
Känslan som pillerindustrin drivs av.
Känslan som vi alla kan skapa själva egentligen.
Känslan vissa flyr i från, känslan som vissa är rädda för.

Att vara glad.
Riktig autentisk och genuin glädje.
Den som kommer inifrån en själv.

Så här på en sketen och mulen februari måndagseftermiddag
sitter jag i soffan och känner hur glad jag är.
Jag är precis exakt vart jag ska vara just nu, och det är så skönt.
Jag behöver inte jaga glädje eller trygghet hos andra eller i alkohol längre, för det finns i mig själv

Ja, jag kan känna igen det där när man plötsligt könner att man mår riktigt riktigt bra och är lycklig. Den könslan finns aldrig när man dricker. Flr mig finna den inte ens i fyllan. Såg på dr Phil idag och han visade två olika hjärnor. En alkoholist hjärna och en normal. Brrrt, usch! Det var inte många signaler rätt i alkis hjärnan heller. Inte många signaler alls faktiskt. Skrämmande! Tur att det är nyktert nu.

Tack vaniljsmak :) ja visst är det.

sisyfos, låter intressant med dr phil. Jag är inte ett jätte stort fan av honom, men ibland så kommer det vettiga dialoger i hans program oxå :)
En tanke som slog mig nu när jag läser det du skrev, Hur kommer det sig att du dricker om inte blir glad?

När jag dricker blir jag allt som oftast väldigt väldigt glad och impulsiv, får en gedigen kick. Blir kåtare, gladare och mer energisk till viss del. Men det kan oxå slå ut i mer ångest, ledsamhet och ensamhet. Två sidor av samma mynt. Det som sidorna i myntet har gemensamt är den förstärkta "känslan", det blir så intensivt allt. Jag saknar inte det och jag känner inget tomrum, däremot har jag tagit beslutet att hoppa av naltrexon idag. Jag saknar dopaminkickarna från träningen. Så nu får vi se vad framtiden bär utan piller. Jag tror det kommer gå bra.

Samtidigt känner jag ett litet obehag för att jag vet lixom inte om det varit "jag" som hållit mig helt nykter eller om det varit tryggheten i naltrexonet som hållit mig nykter. Och ovissheten gör mig lite orolig. Inte för att jag planerar att gå till systemet eller något liknande, utan för att nu kör jag utan några stödkryckor. Spännande va? :P

Kram på er <3

Själv har jag aldrig prövat medicinera mot a.begäret, har inställningen för min personliga del att jag vill bygga tillit till mig själv, inte överlåta det till medicinen. Ungefär som jag förr överlät det till drogen alkohol. Kan samtidigt begripa att den ibland behövs i rent livräddande syfte.

Ja alla äro vi olika, det ena funkar för någon och något annat funkar för någon annan. Skönt att du hittat något som funkar för just dig. Kreep up the good work ?

Vaniljsmak

Det kan nog vara bra att prova utan ett tag, så får du se hur det fungerar och kan förhoppningsvis få ut mer njutning av träningen. Det vore ju dumt att äta medicin man inte behöver, tänker jag. Visar det sig sen att du faktiskt behöver tabletterna (antar att de är tabletter, har noll koll på sådant här) så är det väl bara att börja ta dem igen.

Japp, du har helt rätt :)
Det är i pillerform. De tar inte bort något "sug" eller gör att man inte kan dricka alkohol heller, utan fungerar som en typ av dopaminförsvagare kan man typ säga. Den där kicken/välbehaget man kan få när man dricker uteblir lixom.
Nu har jag inte testat att dricka med naltrexon i kroppen så jag vet inte hur det känns :)

Dagen idag utan har varit lugn. Märker ingen nämnvärd skillnad. Det kanske tar någon dag? Vad vet jag. Läste att man skulle kunna ta dem vid behöv oxå, om man ska på semester eller på någon större fest. Det känns betryggande att jag ändå har alternativet att ta naltrexon, om det så bara är placebo :)
Huvudsaken är ju att det hjälper.

Hur har din dag gått idag? :)

Vaniljsmak

Igår var min andra dag. Det har varit väldigt mycket ångest och tårar. Jag vet inte om ångesten beror på alkoholen eller om alkoholen var till för att döva ångesten. Tillslut blev det en enda röra. Pratade med mannen på eftermiddagen och då kändes det bättre. Idag är det då dag tre och för tillfället känns det bra. Jag har gett mig själv ledigt några dagar nu vilket är lite dumt då jag också är student, det kommer ju inte in någon vikarie för att ta till sig all kunskap istället för mig... men mitt välmående får gå före nu.

Ja, inte vet jag varför jag inte blir glad. Jag söker lugnet med alkoholen istället. Dimman, sömnen. Men jag vet vilken kick du pratar om. Har fått just den när jag testade marijuana och när jag fått smärtstillande i morfinform. Är helt säker på att jag hamnat i ett beroende om jag fortsatt med det. Extremt farligt för mig tror jag. Men alkohol har verkligen inte den effekten på mig. Jag läser om er som får massor gjort och går omkring i ett lyckorus när ni druckit. Så är det inte för mig. Jag tror att jag hör till de som kan lära sig dricka kontrollerat, just därför att jag inte får sånt stort påslag av alkohol. Får kanske heller inte sån ångest efteråt.,. Förutom när jag druckit mig beroende. Då får jag ångest av allt, smygandet, misslyckandet, bakfyllan, oron i kroppen. Sen kan man ju fundera över om det är en förlust att inte få dricka eller en vinst. Och om det är lönt att Lära sig dricka kontrollerat. Vinsten är väl att jag inte behöver vara rädd för alkohol. Å andra sidan måste jag vara vaksam på mitt beteende. Med lite träning så ökar jag återigen min konsumtion och jsg tror att jag kommer närmare och närmare er som får en kick för varje gång och då är jag illa ute eftersom jag ibland har druckit dagligen.
Tycker det låter sunt att sluta med tabletterna. Nu får jag ju inte nån jättekick av träning heller, men där känner jag i och för sig nån slags lycka i att röra kroppen.
Du låter harmonisk, Studenten!

Vaniljsmak, dag 3 kommer gå skitbra. Och vet du vad? Jag tror att det är bra att ta en lite break från allt och bara gråter och vilar och äter och vilar och förlåter dig själv. Har du laddat ner någon mindfullness app i telefonen? Om inte så är det ett tips. Och våga stå ut i känslan, ångest går över. Ge dig själv credd när du lyckats med något litet, det skulle kunna vara en snäll tanke om dig själv. Lyft upp den tanken.
Ang alkohol så sörj inte att du inte kan dricka, vänd om tanken och försök tänka ÅH så skönt, nu slipper jag vara påverkad. Du kan alltid dricka i framtiden men inte idag, för du väljer att vara nykter idag. Du väljer attjobba på ditt välmående idag ❤️
Det blir lättare, det kan jag lova dig. Men du måste jobba med hur du förhåller dina tankar kring alkohol, längtar du efter ett glas kommer du i teorin aldrig slå dig fri helt och hållet. Kram på dig?

Sisyfos: då förstår jag verkligen dig. Speciellt med sömnen.
Misstänker att du redan varit hos någon läkare för att få insomningshjälp?
Vad lustigt att du fått en kick av gräs, de få gångerna jag provat det har jag bara blivit trött eller inte kännt något, men är likt dig jävligt försiktig med det. Eftersom även jag är en beroendepersonlighet, men så länge man är medveten om sina val så tror jag att man kan vara lugn.
Du skrev om att vinsten med att dricka kontrollerat är att slippa behöva vara rädd för A, upplever du en rädsla idag?
Kram på dig finis❤️

(Harmonisk och harmonisk vette tusan haha! Men stabil iallafall ?)