Hej!
Glad, överpresterande student som alltid tar på sig mer ansvar.
Har två jobb vid sidan av studierna och lever i 110.
På ytan är det så jävla bra men det är det ju inte. Inte egentligen.
Jag mår fördjävligt och jag dricker alldeles alldeles för mycket. Minns inte när jag var nykter en hel vecka längre.

Jag hatar det. Jag vill inte mer. Självförakt och studierna börjar ta stryk över mitt beteende/beroende nu. Relationen med mannen börjar ta stryk, jag isolerar mig mer från vänner. Har slutat att träna för jag är ju antingen full eller bakis. Gått upp mer än 10 kg sedan i somras och jag ser sliten ut.
Jag känner mig sliten.
Jag känner mig trasig och tom.

Så många relationer, beslut och vägval jag onyktert valt. Men det har inte bara varit skit. Väldigt många roliga minnen, härliga vänner och goda drinkar i diverse länder har jag hunnit med med åren. Ibland kan jag dricka "normalt" men oftast inte.
Jag tror man kan kalla mig för periodare, om man nu vill sätta stämpel på det.
Förälskad i alkohol vid första ögonkastet. För det är ju det där, oavsett hur dåligt och farligt och knäpp jag blir av alkoholen så förlåter jag alltid den och dricker igen. För att när jag är berusad så är allt så lätt. Men det är ju oxå en lögn nu när jag skriver det, "lätt". De värsta scenarierna och händelserna jag varit med om är just när jag varit full. När den gnutta självbevarelse och överlevnad försvunnit, när det svåra blir dubbel så svårt. De gånger jag känt att livet inte är min kopp te längre. Då har jag varit berusad. Så att allt blir lätt, det är en lögn. För mig själv.

Jag behöver bli nykter, jag vill vara nykter. Hur fan gör man det?
Vem är jag, när jag är nykter en längre period?
Här kommer jag skriva ut allt, naket och anonymt.
Min resa ur den farliga dansen.

Mvh
Studenten

Vaniljsmak

Tack, dag tre kommer gå. Den har börjat, den kommer fortsätta och den kommer avslutas när jag lägger mig utan en droppe alkohol i kroppen. Imorgon ska jag försöka plugga igen. Jag tror veckan kommer gå bra men sen på fredag, då kommer nog den första riktigt stora prövningen komma. Vanans makt är stor. Kanske får det bli kladdkaka och grädde för att "fira" helgen.

Ja varför inte?
Kladdkaka är skitgott ju ?
Jag ska oxå äta gott ihelgen med hotellfrukost å grejer ?

Och du, dag går redan bra. Se på dig själv, där sitter du och lever och är nykter. Vad pluggar du förresten? :)

Vaniljsmak

Jag pluggar till civilingenjör. 5 långa år. Det har varit tufft för mig, jag fick all tänkbar hjälp med både matte och svenska när jag var liten. Under gymnasiet gick de skitdåligt. Hade så mycket problem som låg i barndomen och under tonåren "upptäckte" jag att det gjorde mindre ont att ge upp istället för att misslyckas, typ. Tyvärr ger det inte ett fullgott liv att ge upp gång på gång. Ibland måste man våga kasta sig ut och verkligen ge allt man har. Att misslyckas är inte så farligt. De människor som står mig nära och bryr sig kommer inte välja bort mig bara för att jag misslyckas (speciellt då jag inte riktigt släpper in någon förutom min man). Det har varit en stor rädsla, att bli bortvald då det hände i barndomen. När jag kommit till insikt med det och börjar reparera mig själv tyckte jag att jag var hel igen och att jag absolut inte hade problem med alkoholen. Det är ju vuxet och sofistikerat att njuta av ett glas vin till maten eller när man städar ... mm ... Nåväl. Jag är här nu, jag också ;) Tack för att jag får skriva. Det lättar.

Det låter ganska hard core det du! Trivs du?
Såg att du var inne på sista året, grattis! Vad coolt ?

Ja misslyckas man inte ibland, hur ska man då lyckas?
Tänker lite med mångas återfall (och mina egna) att de kanske är nödvändiga ibland. Inte för att legitimera ett drickande utan för att man lär sig av sina misstag. Vad ens trigger var då när det hände. Tar med sig upplevelsen och jobbar vidare, inte gräva ner sig och älta och sparka på sig själv. Att misslyckas är bra tror jag, fasten det gör ont ibland.

Du skriver att du blev bortvald, är det något du fortfarande är rädd för?
Jag förstår att de satte djupa sår. Jag har liknande erfarenheter från mitt liv, men har du fått ett avslut och förlåtit det? (Ja jag tjötar om förlåtelse, men förlåtelse är läkande...du behöver inte svara på frågan, men reflektera lite över det iaf :))

Ja visst är det vuxet att ta ett glas vin till maten, eller? Kan det vara en typ av hjärntvätt att det ska vara vuxet med vin?
Är det inte mer vuxet att kunna välja själv vad man vill? Vad är vuxet egentligen? Blir vi någonsin vuxna? ??
Och du, skriv på ba! Ös ut allt, det behöver inte ens ha en poäng vad man skriver. Men precis som förlåtande tror jag att skriva ut sina tankar är läkande.

Vaniljsmak

Jag trivs jätte bra med min utbildning. Den har fått mig att växa så mycket som människa och visar svart på vitt vad man kan klara av om man bara vågar prova, utan att vara SÄKER på att man ska lyckas. Kanske är det en del av de självförtroende som gjorde att jag trodde att jag kunde hantera alkoholen nu. Jag drack för mycket i min tidiga ungdom och gjorde mycket dumt så jag slutade, i samband med att jag fick barn. Det gick ju ganska lätt då. Sen när jag började plugga och läka såren från barndomen kände jag att jag hade kontroll och de där vinglasen på kvällarna kom smygande. Tillslut blev jag full mest varje helg och slutade. Igen. Då kom folkölen, 3,5:or är ju inga problem. Och några starköl till helgen. Och de där vuxna vinglasen när man gör något som är lite tråkigt, som att städa och diska. Tillslut blev de för mycket, igen fast på ett annat sätt den här gången. Kanske sitter de i generna då jag har en alkoholiserad förälder.

De flesta av mina sår är läkta. Jag har förlåtit. Vi har kontakt idag, jag och den person som valde bort mig då. Det är inget vi samtalat om då denna person har så många andra problem med jag har förlåtit i mitt inre. Jag har en annan förståelse för vad som hände nu när jag är lite äldre, nu när jag förstår alkoholens inverkan.

Torsdag igen!
Kanske om jag ställer klockan på 08:00 varje morgon så kommer rutinen av sig själv? Jag blir ju lixom trött på kvällen men kommer inte riktigt i säng. Inte för att jag gör något speciellt på kvällen för den delen, men somnar ändå inte förens ett/halv två.
Det är ju betydligt bättre än för några veckor sedan då jag somnade vid fem sex på morgonen. Eller inte sov alls.
Det är verkligen inte kul.
Så vill jag inte leva.
Det optimala hade ju varit att somna vid 00:00 och sova tills man vaknar ^^

En tanke som slog mig igår innan sömnen infann sig var hur det var att vara i fyllecellen. Jag kände hur hela kroppen spände sig och hur jag fick ett lätt ångestpåslag. Det kändes obehagligt, men så insåg jag att det var då. Nu är nu, jag behöver inte spänna mig och vara rädd för den situationen.
Andades igenom känslan, välkomnande den. Förlät mig för att jag försatt mig i den situationen och tröstade mig själv.
Det var fruktansvärt obehagligt ja, utan tvekan, men det kom något väldigt gott ur det. Nu går jag ur min 4e vecka som promillefri och det tror jag inte jag hade gjort, om jag inte hade försatt mig i den situationen.

Summan av kardemumman; allt händer av en anledning, men man styr sina egna handlingar som ger positiva som negativa konsekvenser.
Det är inte synd om mig, jag är inget offer för olika samanhang. Jag är stark och jag väljer att vara lycklig.

kram på er! ❤️

Vid 17 idag började tankarna vandra mot att köpa vin, en flaska rött bara sådär. Kolla en film i kväll och dricka vin. Röka några cigaretter och dricka vin.
Googlade öppettider på Systembolaget, de hade öppet till 19, perfekt! Samtidigt tänkte jag nej nej nej, jag vill ju inte, eller vill jag? Så jag satt där i en timme och försökte att bestämma mig vad jag ville. Ville jag dricka vin och varför isådafall?
Varför vill jag inte dricka vin?
Varför kunde jag inte riktigt bestämma mig över vad jag ville?
Var jag hungrig?

Så jag gick ut med hunden och tänkte att nu bestämmer du dig studenten. Jag vill ju verkligen inte röka och egentligen är jag inte sugen på vin eller berusning alls. Så jag bestämde mig att nej. Inte idag heller. Jag vill inte.
När jag väl tagit beslutet kunde jag släppa alla tankar kring öppettider på systemet och filmer på tvn. Det visade sig att jag var hungrig och behövde middag och en glass.

Idag var det inte lika lätt att vara helt nykter, men det gick och det gör mig glad. :)

Kram på er! ?

Vaniljsmak

Så, helg igen. Min första men inte din. Hur har de gått? Tänker att de kanske vart lite extra kämpigt när du skrev om suget i senaste inlägget.

Har inte kunnat komma in på denna webbsidan under helgen? Kanske varit driftstörning? Har det varit så för er andra?

Nej men helgen har går bra :)
Varit på resa i Skåne och haft fullt ös. Det var skönt att äta hotellfrukost och inte vara bakfull.
Det var förbaskat jävla skönt att slippa gå ut genom hotellentrén för att frysa och röka.

Så det rullar på i lagom takt.
Har känt mig glad i kroppen och knoppen de sista dagarna.
Såklart tänker jag på alkohol ibland, men jag får någon bild i mitt huvud över trasiga synapser i min hjärna och en trött lever. Jag vill verkligen ge min kropp och knopp chansen att läka ordentlig nu. Det är spännande och roligt att vara nykter en längre period.
Man få en typ av självkänsla som jag inte riktigt känner igen sedan tidigare. Ja och ett LUGN i kroppen, ingen ångest ingen stress. Bara ett inte lugn.

Kram på er!

Vaniljsmak

Jag har inte heller kommit in under helgen. Det var rätt jobbigt då det var min första nyktra helg på ... ja jag vet ärligt talat inte hur länge! Turligt nog överlevde jag och alkoholen fick stå. Åt en del godis och ostbågar och fick lite ångest för de så jag tränade ett par pass över helgen och nu har jag sådan sjuk träningsvärk så jag tror mina ben ska ramla av! haha

Jag längtar efter att få känna att jag vart nykter en längre tid!

Vill kan ska

Dricker en gång i veckan och det blir oftast för mycket
Vill bara dela max två flaskor vin men min man
Men när jag börjar kan eller vill jag inte sluta för "mår ju så bra" jag vill inte ha det så här tycker det är synd att behöva sluta helt men det kanske är bäst...
Cider och öl brukar jag klara hyfsat men vin.... blir alltid att jag vill ha mer :(
Har någon nåt tips till mig känner mig livrädd att sluta dricka men kanske det är bäst??

Vill kan ska

Studenten bra gjort :) det där med hotellfrukosten var så träffande
Bara för att man vill ha "kul" på kvällen
Så sitter man illamående vid hotellfrukosten med ruggig blick och bankande huvudvärk:)
Måste vara toppen att njuta av hotellfrukosten utan baksmälla <3

Vill kan ska

Igår var det dags igen vi öppnade en baginbox ( inte bra att ha hemma) på 3 liter idag är det bara lite kvar min man tog bort den
Och han fick hämta mig sovandes i soffan
Och jag har minnesluckor paniken kommer ringde jag nån?, sms:ade Jag? Gick jag ut till nån granne! Är så trött på att ens behöva oroa mig för nåt sånt... min man håller sig alltid i schack
F.. n känner mig så j...kla misslyckad

Bofaste

Bra jobbat! Arbetet sker inom oss. Men när tanken kommer så är detsom om klorna griper tag i hjärtat och sliter it det. Just u hpller jag på att gå i bitar! Har antabus i kroppen så tack och lov. Lovat mig 50 dagar. Börjar närma sif så det är kanske därför ambivalensen kommer

Såg svaren från er nu.
Gav lite upp när jag ntte kom in på sidan några dagar. Alltså att försöka komma in här, inte med mitt liv lixom.

Var på arbetsintervju idag, gick bra :D Är fortsatt nykter och tamefan rökfri. Så det går bra.
Har lite i skolan som stressar och känner mig lite plufsigare än vanligt, men antar att det var "sluta röka kilon" som satte sig.
Men alltså, hellre plufsig än rökare. Hur går det för dig Sisyfos?

Ja och för er bofaste, vinargott och vill kan ska? Hur går det? ^^

Vaniljsmak

... Jag klarade mig inte längre än 10 dagar. Sedan blev det ett flera dagars långt utspel med alkohol i olika former. Jag lyckades nästan hålla det på en stabil nivå, så att jag la mig innan jag blev för full men i förrgår blev det alldeles för mkt igen. Igår drack jag bort de sista ölen, det lockade och drog för mkt när de stod i kylen. Idag ska jag hälla ut vinet. Egentligen vill jag skriva att jag ska hålla mig nykter nu men det vore nog oklokt, för man vet ju faktiskt aldrig. Det jag vet är att jag inte kommer dricka inom den närmaste timmen. Mitt en dag i taget verkar bli ersatt med en timme i taget.

Oj vilken rörig text. Nåväl, hoppas allt är fint med dig och att arbetsintervjun leder någonvart!

Vaniljsmak

... Jag klarade mig inte längre än 10 dagar. Sedan blev det ett flera dagars långt utspel med alkohol i olika former. Jag lyckades nästan hålla det på en stabil nivå, så att jag la mig innan jag blev för full men i förrgår blev det alldeles för mkt igen. Igår drack jag bort de sista ölen, det lockade och drog för mkt när de stod i kylen. Idag ska jag hälla ut vinet. Egentligen vill jag skriva att jag ska hålla mig nykter nu men det vore nog oklokt, för man vet ju faktiskt aldrig. Det jag vet är att jag inte kommer dricka inom den närmaste timmen. Mitt en dag i taget verkar bli ersatt med en timme i taget.

Oj vilken rörig text. Nåväl, hoppas allt är fint med dig och att arbetsintervjun leder någonvart!