@vår2022 grattis till alla dagar du samlat på dig. Fint att läsa om din sommar som verkar innehållit mycket mindfulness i olika former. Här fortsätter jag övandet på jakt efter just mitt varför och jag kommer framåt även om det inte är någon quickfix 🙏

@Cloette Tack❤️. Det är superbra med dina 43 dagar nykter! Ja, det är också en spännande process att nyfiket undersöka vem man är som nykter och fortsätta orientera sig i det nyktra livet. Det kommer att gå bra!

Ha det gott!❤️

@Delfinen80 Tack❤️. Ja, det är knepet att vara i stunden, här och nu. Att börja uppskatta det små vardagliga tingen och njuta av dem. Då behöver man inte bygga upp så stora förväntningar på saker som sedan tar slut. Man upptäcker det fina i stunden och kan känna tacksamhet över den känslan. Det blev en bra start på jobbet, kul att träffa alla, men jag blev också oerhört trött, så det var skönt att det blev helg snabbt!😁.

Ha det gott!❤️

@Minabästaår Tack❤️. Ja, att bli medveten om de små stunderna och känna glädje över dem är något som jag lärt mig i samband med nykterheten. Jag tror att det mest beror på att skammen som jag ofta kände när jag drack har försvunnit. En skam över mig själv. Nykterheten har höjt min självkänsla och min inre styrka på ett sätt som överraskat mig. Det tror jag beror på att jag utforskat mig själv, sökt min värderade riktning och fokuserat mycket på ”dit uppmärksamheten går sker tillväxt”. Att när mina tankar börjar fokusera på negativa saker och fastnar där, så blir mina känslor också negativa och destruktiva. Men om jag flyttar fokus till att tänka mer positivt om mig själv, och även andra, så ser utgången mer positiv ut och det påverkar mina känslor i en positiv riktning. Jag fastnar inte i det negativa som tar så mycket av min energi. Jag kan gå i en negativ riktning, men har lärt mig att vända på den till en positiv riktning och rikta fokus på det. Då sker det positiv tillväxt i tankar och känslor😁. Fortsätt leta efter ditt varför, plötsligt så kommer du att finna det! Ge det den tid det behöver❤️

Idag sov jag en timme på em, var så otroligt trött. Brukar inte sova på em, men att börja jobba tog nog lite energi. Det var kul att träffa mina kollegor igen, men det var intensivt så här efter semestern. Vi avslutade med en AW i fredags. Det var så mycket snack om drinkar hela tiden före AW och under AW. Det gjorde mig inte så mycket, jag tog min alkofria öl, noll sug efter annat. Det som jag reflekterat på efteråt är att det blir lite tyst när jag beställer min alkofria öl, ingen säger något och ingen frågar. Men ändå känns det hos mig, mina tankar var undra vad de tänker om mig. Så det är ju mina egna tankar. De kanske inte tänker ett skit om det. Men det blir tyst. En liten känsla av att inte tillhöra. Skulle jag vilja att de frågar? Ganska skönt att det inte gör det ju. Så är det väl i det mesta, om man går en annan väg än majoriteten, så tillhör man inte majoriteten. Det krävs ju lite mer av en att inte tillhöra majoriteten. I detta fall vill jag ju inte tillhöra majoriteten heller. Jag vill gå min egna väg, en väg där jag mår bra. Största delen av mitt liv på jobbet tillhör jag majoriteten, utom på AW eller annan tillställning med alkohol. Inte så big deal!

Det skönaste var ändå att det var super duper självklart för mig att ta alkoholfritt och noll sug. Känslan av att inte tillhöra följde med mig ett tag och fanns där och jag tror att det kanske bara är så. Och det är ok. Det får vara så. Det viktigaste är att jag gör det som är bra för mig och följer det. Efter att jag fått reflektera klart kring känslan jag hade, känner jag mig stolt över att gå min väg och jag behöver inte tillhöra i detta fall. Jag tänker också att det flesta har fullt upp med sig själva och det är jag som blir egocentrerad, när jag undrar över vad andra tänker om mig. Vem bryr sig! Sköt dig själv och skit i andra!😂

Sov gott och följ din väg som är bra för dig. Det är sunt och starkt!❤️

@vår2022 Efter några AW till kommer det inte att vara tyst och du kommer inte att känna dig ett dugg exkluderad. Alla vänjer sig. Men du skulle också kunna välja att bryta isen. Säga: ”Undrar ni varför jag väljer att dricka alkoholfritt?” Och sen berätta om hur alkoholen påverkar den mentala hälsan negativt - och hur mycket bättre du mår helt utan alkohol. Vem vet, du kanske influerar en kollega att välja alkoholfritt nästa gång?

Kram 🐘

@Andrahalvlek Det jag egentligen menade är att det handlar om mina egna tankar och vad jag kände. Jag var inte exkluderad och jag var med och var välkommen i samtalen. Tystnaden var också något jag upplevde pga att jag hade dessa tankar att inte tillhöra. Jag tror som du, att jag kommer att känna att jag tillhör när jag själv inte har dessa tankar längre. Fast det jag också skriver om är att jag inte behöver tillhöra i just detta. Nu är det snurrigt för dig säkert😁. Det är därför ingen big deal, mer reflektioner om mina egna tankar, som bara just är tankar. Några kollegor vet att jag inte dricker, men inte alla. Och det känns heller inte viktigt för mig att alla ska veta, det är liksom min ensak.

Ha det gott!❤️

@vår2022 En tanke har börjat gro i mig om att vi som nyktra behöver vara lite extra starka i oss själva för att stå med rak rygg när vi avviker från majoriteten. Det är inte helt lätt att hantera känslan av ett lättare utanförskap men jag tror man kan öva upp sig i att känna sig mer bekväm i den känslan.

Jag som alltid hängt med det gänget som låter mest på AW har gått över till det lugna gänget. Det gänget som faktiskt dricker på en normal nivå, en nivå jag aldrig lärt mig. Där får jag min trygghet, det gänget bryr sig inte ett skvatt om vad jag har i mitt glas utan dom är där för att det är trevligt att umgås. Det andra gänget är där för fest och ”när man festar festar man och då festar man rejält” Det är väldigt skönt att inte tillhöra den skaran längre.

Kram❤️

@Himmelellerhelvette Ja, tror precis som du. Det krävs träning och vi blir starkare för varje dag i vårt förhållningssätt till livet och till alkohol. Styrka, mod och ett breddat perspektiv om oss själva, om andra och om omvärlden växer inom oss för var dag liksom känslan att stå upp för sig själv och vara stolt över sig själv. Det ökar vår självkänsla och våra tankar om oss själva. Det här är rätt, det här är bra, jag är bra😁.

Igår hade jag ett planeringsmöte om ett jobb med min ”besvärliga” kollega. Jag tänkte innan mötet om hur jag skulle förhålla mig och bete mig, att det skulle vara lite jobbigt då jag helst inte har med kollegan att göra. Kollegan använder en subtil härskarteknik och är oerhört självfokuserad och kan få mig att känna mig nedtryckt på olika sätt. Jag vet inte hur, men jag kände mig så trygg, stark och fokuserad på uppdraget och hon lyckades inte röra mig i ryggen på något sätt. Jag gick inte på krokar där hon använder sig av charm eller att försöka dupera på andra sätt. Inget småsnack och inget sidospår tillät jag utan var rak på sak i uppdraget. Jag gjorde henne till ”nobody” i mina tankar för att skydda mig själv och för att hon inte skulle få någon större betydelse eller energi tagen ifrån mig. Det funkade! Vi kom fram till det vi ska göra i tid, då jag höll kursen och höll min linje. Som tur är kommer jag inte att behöva samarbeta så mycket som tidigare med henne, eller samarbeta är fel ord för det är något som hon inte kan och som är det stora problemet.

Vad jag menar med det jag ovan berättat är att tack vare min nykterhet och min träning i förhållningssätt till livet, till min värderade riktning, till mig själv, till andra och till omgivningen, så får jag mer mod och ökad självkänsla och bra tankar om mig själv. Det gör mig stark och min inre kompass leder mig i livet.

Ha en fin fredag! Det är så fint att få följa dig och hur du också blir starkare för var dag som går❤️

Tack @vår2022 ❤️

Ibland tror jag att vi får situationer vi behöver öva oss på att hantera, såsom din kollega, där har du fått träna flera egenskaper som fått dig att växa.

Den senaste tiden tycker jag att det kommit lite väl mycket för mig att öva mig på men för varje övning jag tar mig igenom känns det så bra efteråt.

Du jobbar på så jädra bra med ditt förhållningssätt till din kollega❤️

Kram

@Himmelellerhelvette Tack❤️. Ja, ibland blir det lite för mycket på en gång och det är då vi behöver komma ihåg att även vila mellan varven. Att inte trycka på och forcera när orken och krafterna inte riktigt finns där. Bättre vila en tag och sedan fortsätta, för det försvinner ju inte av sig självt😄.

Ha en fin lördag!❤️

@vår2022 Så fint att läsa om hur du lyckades hantera en svår situation och en människa som du upplever som svår.
Jag vet hur svårt det är. Har ibland trott att jag blivit vuxen på så sätt att jag kan klara av härskartekniker eller ”förminskningsr”. Men oftast trillar jag dit och Amanda fem år, dyker upp.
Nu kan jag ju välja bort den typen av människor eftersom jag är pensionär. Tack och lov🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻!
För något som hände senast i somras (och oväntat) gör att jag är mycket tveksam till att jag klarar det så bra som jag inbillat mig.
Att klara det och utveckla sin självkänsla så att diverse härskatekniker inte biter är fantastiskt bra jobbat. Och säkert skönt för dig att veta!
Bravo!❤️❤️❤️

Det har varit en rolig, produktiv och fartfylld vecka på jobbet och det är skönt att det är lördag. Jag är trött, men ändå på ett skönt sätt. Jag känner mig nöjd med mina prestationer. Skönt att det är helg med två dagar ledigt. Kaffe i sängen, avslappnade hundar som sträcker ut hela sin kropp på rygg och snusar, regnet som smattrar och tid för vila. Verkar som att regnet håller i sig hela dagen, men har man hund så är det bara att ta på sig kläder efter väder. Det gör mig inte så mycket, skönt att komma ut på promenad och rensa lite i hjärnkontoret😁

Reflektion
Att göra en förändring kan vara svårt. Man beter sig på ett inlärt och inpräntat sätt. Det nya känns jobbigt och beroende på vad det är, även ofta som en utmaning. Att sluta dricka efter att ha blivit beroende är en stor och rejäl utmaning. En stor förändring krävs för att leva nyktert. Det krävs förändring i förhållningssätt, i vanor, i beteende, i tankar, i relationer, i familjelivet, i sällskapslivet, i det själsliga livet. En förändring på de flesta plan i livet. Jisses! Tänk att alkohol kan påverka alla dessa livsområden! Inser det fullt ut nu när jag skriver. Alkohol nästlar sig in i hela livet och på de flesta områden.

Att sluta dricka och skapa sig ett nytt liv utan alkohol handlar om att skapa sig en helt ny livsstil. Förändringen handlar om att skapa sig en ny livsstil. Från något gammalt till något nytt. I alla år som jag försökte dra ned, dricka mindre, så fattade jag inte att det även krävdes en förändring på alla andra livsområden. Alla livsområden hänger ihop och görs en förändring i det ena området, så krävs även en förändring i de andra områdena. För de hänger ihop och utgör en helhet av mitt liv. Jag har bantat många gånger i mitt liv, ett projekt som har en början och ett slut, men egentligen så har det inte skett någon förändring för att jag tappat några kilon. För när bantningsprojektet tog slut så återgick jag till gamla vanor, successivt. Likadant med måttlighetsprojekten, återgick successivt till gamla vanor. Ingen förändring har skett, mer än tillfälligt. Ingen förändring på alla livsområden, endast en tillfällig punktinsats.

För att jag skulle kunna göra en riktig och hållbar förändring över tid, krävdes att jag gjorde den på alla mina livsområden. En förändring i min livsstil som genomsyrade hela mitt liv och alla livsområden. En total reset av mitt mindset. Att det handlade om en ny livsstil, ett nytt förhållningssätt till mig själv och livet, min värderade riktning, och inga punktinsatser mer. Hur jag ville att mitt liv skulle se ut, vad det skulle innehålla och vara hållbart hela tiden. En ny riktning för mitt liv. En förändring som skulle vara hållbar över tid.

Jag fattade detta på vägens gång från att jag slutade dricka. Inte på en gång utan insikterna kom/kommer i små portioner hela tiden. I min värderade riktning är reflektion viktigt. Att reflektera över det som händer i mitt liv, stort som smått. Det gör mitt liv så mycket mer intressant och spännande att leva. Reflektion är även återhämtning för mig. Gjorde jag det bra? Kan jag göra på annat sätt nästa gång? Blev det bra för mig? Hur blev det för andra? Det kan hjälpa mig att skruva på min värderade riktning om det behövs.

Jag är så tacksam för att jag nu fattat och jag älskar min nya livsstil!

Ha en fin lördag!❤️

@vår2022 Jag tycker så mycket om att läsa om dina reflektioner❤️
Jag förundras över hur vi vågade kasta oss in i ingenting, för så känner jag det nu i efterhand. Jag kastade mig in i ett oskrivet blad, jag viste ingenting om hur mitt liv skulle bli, jag var rädd och osäker på hur mitt liv skulle bli men ändå kastade jag mig in i ovetandet. När jag sedan tagit mig förbi det första året och ser tillbaka på det är jag min egen hjälte. Att jag lyckats ta mig igenom allt och nu aldrig mer vill dricka. Det är verkligen magi, en högre kraft, en kraftkälla inom oss, som när vi vågar lita på att det kommer bli bra så blir det bra. Så många nya vanor, ärliga vanor, från hjärtat vad jag vill vanor. Lära sig lyssna på sig själv och hur den inre rösten blir starkare med tiden. När jag idag gör något jag inte vill får jag en slags panik känsla och då vet jag att jag inte lyssnar på mig själv. Då måste jag steppa upp för mig och ta mig på allvar, säga till mig själv att jag inte behöver göra något som jag inte vill och lämna. Folk får tycka vad dom vill men jag kan inte längre bara hänga på om jag inte känner att det är rätt.

Du är så värdefull, du har följt och stöttat mig hela vägen och jag är så obeskrivlig tacksam över det.

Kram❤️

@vår2022 Det är som jag brukar tjata om - nykterhet handlar till 80 procent om att skapa nya nyktra, hållbara vanor.

Vi kan inte gasa och ta snäva kurvor i samma utsträckning längre. Balans mellan intäkter och utgifter är superviktigt.

Kram 🐘