@vår2022 Det är så sant det du skriver, alkoholdjävulen är så jävla finurlig att den till och med hållit sig på lur genom att få mig att hålla dörren öppen lite grann genom att inte berätta om hur illa det var för mig ens för min man! Först nu efter snart 1år nykter kunde jag få ur mig hur jag smygdrack! Jag har någonstans långt därinne tänkt att om jag berättar det kan jag aldrig mer dricka så jag sa inget ifall jag skulle vilja dricka igen så att jag inte skulle behöva skämmas. Först när jag sa det till honom gick det upp för mig att jag inte vågat stänga dörren. Jag har någonstans velat ha dörren på glänt så jag lättare kan börja dricka igen om jag vill. Det är helt galet hur listig alkoholdjävulen är. Jag fick lite ångestpåslag när jag berättade för det är skamligt och det blir jobbigt att berätta något som känns så naket men jag vet att det är en del av nykterheten att berätta, avslöja sig själv och också få honom att förstå lite mer, det finns mycket mer jag vill berätta för honom men det får komma lite i taget. Tror även det kan bli jobbigt för honom att höra om jag skulle sätta igång och rabbla upp allt på en gång.

Kram❤️

@Himmelellerhelvette Fasiken vad bra och modigt gjort! Ju mer du berättar desto mindre skam kommer du att ha kvar. Den sticker iväg i samband med att du tar i det och sätter ord på det. Skam är ju det man döljer och försöker trycka ned inom oss. Jag berättade en del om mitt smygande och gömmande för min man i början, i förtvivlan över hur dåligt jag mådde och för att han verkligen skulle förstå att jag inte ”bara kan dricka mindre” så blir det bra. Han blev rätt stum men förstod allvaret och sade ok, då köper vi inte hem alkohol mer. Sedan har jag med tiden berätta mer och mer, skammen har förbytts till ”fatta hur jag höll på!”. Som när jag hittade en bag in box gömd bakom en säng på stugan i sommar. Den har jag missat att kasta för tre somrar sedan. Det fanns en skvätt kvar, usch! Berättade även för min bror och svägerska och vi började skämta om den, innan den åkte på återvinningen. Jag och min bror har lite jargong i vår humor och det kändes befriande att skämta om detta. Har även berättat för dem om mitt smusslande. Min bror har berättat att jag var lite märklig emellanåt och misstänkte att jag var något påverkad, men inte att jag var så illa ute och de är tacksamma för att jag vill berätta för dem. Visst är det jobbigt att berätta och även att få höra, men det är sanningen och så var verkligheten, då. Vi är alla så glada och stolta över att jag är fri från drogen och en så mycket mer harmonisk och levnadsglad igen😁.

Ha en fin dag!❤️

@vår2022 Vi tillhör en liten exklusiv skara - de upplysta, The Sober Club. Finaste gemenskapen man kan ingå i - för vi har fejsat sanningen. Vi har genomskådat alkoholromantiken som hela vårt samhälle dräneras och förgörs av. När man väl har klivit över på rätt sida så finns ingen återvändo. Varför skulle jag vilja dricka något som förgiftar min kropp och hjärna? Lika lite som jag vill dricka bensin.

Jag brukar likna det vid ett flashigt Las Vegas-trolleritrick. Publiken sitter där och förundras, åh-ar hänfört. Vi får komma backstage och får trolleritricket förklarat för oss. ”Det går en lina där och där är det en lucka…” osv. Sen går vi ut i publiken och sätter oss igen - och inser att lösningen vi har fått förklarad för oss inte går att göra osedd. Hur vi än försöker så kan vi inte hänföras av trolleritricket mer - vi ser ju linan och luckan och allt annat! Sett går inte att göra osett. Så vi får lämna salongen och leta upp andra saker att hänföras åt 🥰 Och det finns massor!

Kram 🐘

@vår2022 Jag längtar dit du är i din utveckling kring skammen. Min skam sitter långt inne fortfarande eftersom jag inte jobbat med den, det har varit så mycket annat jag jobbat med men nu är tiden inne att arbeta med skammen. Det hjälper mycket att lyssna på alkispodden, jag har börjat från avsnitt ett denna gången. Förut har jag lyssnat lite här och där men nu känner jag att jag behöver riktigt mycket stöd i hur det är för oss beroende och då är alkispodden riktigt hjälpsam då dom avsnitt efter avsnitt går igenom olika delar av beroendet och arbetet kring nykterheten.

@Andrahalvlek Jag förstår precis liknelsen med att trolleritricket aldrig går att göra osynligt efter det genomskådats in i minsta detalj men jag tror också att vi för alltid måste fortsätta jobba med oss själva på olika plan för utveckling och medvetenhet kring oss själva. Det är spännande och härligt att jobba på att vara en bättre medmänniska och på självkärleken.

Kram❤️

@Himmelellerhelvette Ja, allt har sin tid och det får ta den tid det tar. Det viktigaste är att man är redo att möta sina olika känslor och sin skam. Vi ska ju ha skam, men endast den sunda skammen som guidar oss i vad som är rätt och fel. Skammen kan vara knepig att få tag i, just för att det känns skamligt inom en. Men med små steg och lite i taget så går det. Sen kommer man dit när det inte känns skamligt mer. Jag tänker att arbetet med skammen går hand i hand med att man lär känna medkänsla med sig själv och försonas med sig själv. Jag vet att jag för många, många år sedan, det handlade om en destruktiv ungdomsrelation jag haft, skrev med stora bokstäver, det var inte mitt fel! Det var ett sätt för mig att ta bort skammen som inte tillhörde mig. När skammen börjar lämna, då kan man också bättre stå upp för sig själv och sina behov. Det jag berättat om både gällande min mamma, men också gällande mitt jobb och min knepiga kollega. Så en liten bit i taget och låt det få ta den tid det tar.

Kram❤️

@Andrahalvlek Ja, The Sober Club is da shit!😂. Det var en bra liknelse med trolleritricket, man kan inte gå tillbaka och låtsas som man inte vet hur tricket funkar när man väl sett facit. Och när man även fått kännedom om hur alkoholtricket funkar finns det ingen spänning kvar. Man har facit i hand och kommer inte att bli lurad någon mer gång. Detta facit gör alkoholdjävulen totalt förhandlingsförlamad.

Ha det gott!❤️

@vår2022 Ett steg i taget❤️ Den här semestern har varit oerhört viktigt i mitt tillfrisknande. All tid för reflektion genom att inte ha mycket på agendan har hjälp mig otroligt mycket. Jag trodde innan semestern att jag skulle ha mitt livs bästa semester på ett roligt sätt men det blev inte på ett roligt sätt utan på ett sätt som hjälpt mig att gå djupare i mig själv. Det har varit jobbigt många stunder men också härligt många stunder när jag gått från klarhet till klarhet.

Kram❤️

@vår2022 Hej Vår! Nu är jag här igen och undrar ang klockan. 😌
Den var rätt dyr, (fast väldigt snygg!) så jag har harvat runt bland alla möjliga klockor och armband hela kvällen. Det jag förstått är att det till varje tillverkare/klocka tillhör en app. Som är minst lika viktig. En del är på engelska, en del kostar pengar. Tyvärr kan man inte kolla hur bra och lättbegripliga de är då man inte får titta igenom dom innan…
Jag undrar därför hur det funkar för dig? Om du t.ex vill se hur många steg du tagit på en vecka så är det i appen du ser det?
Är den på svenska eller engelska? Kostar den något?
Och tycker du att appen i stort är enkel och lättbegriplig?
Jättetacksam för svar igen, då det inte verkar att gå att få fram mer via nätet… Jag undrar också om du kan lyssna på Spotify utan att du har med mobilen?
Nu dags att sova, kommer att drömma om klockor..😌😴

@Amanda L Ja, den är lite dyr, men unnade mig när jag inte längre pengar på vin😁. Tänkte också att den är snygg att ha på sig dagligen. Vad jag minns kostar inte appen något, jag bara laddade ned den i mobilen och i paddan. Att det ingår i priset av klockan. Den är på svenska, man kan nog ställa in språk. Det är där jag kollar datat, men kan även se det i klockan. Det är alltid lite pyssel tycker jag att lära sig hur en app i början, men det gick ganska fort att förstå. Det finns många fler funktioner men jag använder bara de jag har behov av. Man kan se tex hur många gånger jag gjort en viss aktivitet en månad, tid, puls mm och långt tillbaka. Jag kan inte lyssna på Spotify via klockan, det gör jag via min mobil som jag har i ett slags tunt bälte runt magen. Jag var in i en sportaffär och pratade lite innan jag köpte den där. Kanske kan man hitta bästa pris via pricerunner på nätet. Jag är väldigt nöjd med min klocka😁

Min tankar gick igång efter ett inlägg från @Snödroppen ang att notera var man lägger sin energi på, fysiskt, emotionellt eller mentalt. Det fick mig att börja fundera kring mentalisering, något jag ofta medvetet tränar på för att lära känna mig själv bättre och vad som triggar mig.

Mentalisering tycker jag är spännande. Kort sagt handlar det om att kunna skilja på sig själv och andra. Att man är nyfiken på vad som händer, vilka tankar och känslor som uppstår inom mig i olika situationer. Att nyfiket rikta blicken mot sig själv och samtidigt vara uppmärksam på hur vi påverkar och påverkas av andra, att försöka se sig själv utifrån och andra inifrån.

Vad sänder personer runt om oss för signaler? Vilka tankar, känslor, avsikter, behov eller önskemål kan tänkas påverka mig? Vilka behov eller avsikter kan ligga bakom det? När vi medvetet mentaliserar, stannar vi upp och reflekterar över det vi känner och gör. Vi kan fråga oss själva, vad är det som ligger bakom denna känsla eller detta beteende? Vilka behov eller avsikter finns hos personen? Vad är det som triggar min känsla just nu? Var kommer det ifrån?

Fasiken vad jag fått jobba med detta med en kollega, hon har triggat massor i mig och jag har fått jobba hårt för att inte blanda in mina triggade känslor i det som händer med henne, det hon utsätter mig för. Känslor som triggats igång är att jag inte duger, inte kan och att inte bli sedd. Men det handlar ju egentligen inte om henne, att jag känner så, det är mina egna tillkortakommande känslor. Jag måste försöka mentalisera och se vad som kan vara hennes behov och avsikter. I det som hon säger till mig och gör mot mig handlar om att hon behöver få känna sig sedd, hon har behov av bekräftelse. Hon känner konkurrens och avundsjuka mot mig och hennes avsikter är att ta bort mig ur sammanhanget. Jag är ett hot mot henne. Jag kan förstå det utifrån saker hon har berättat för mig.

Om jag skulle säga att det är hennes fel att jag känner att jag inte duger, sker ett mentaliseringsbrott. Då flyttar jag fokus åt fel håll och lägger skuld där det inte hör hemma. Då skulle jag göra det till en felaktig sanning. Det skulle inte hjälpa mig framåt till att få en bättre självkänsla eller självkännedom. Jag skulle blanda ihop henne med mig själv. Mentalisering handlar om att jag ska kunna skilja på mig själv och henne. För att kunna göra det måste jag förstå varifrån mina känslor av att inte duga kommer och jobba med det. Det som händer är att hennes sätt triggar mig till att känna dessa känslor. När jag förstått detta kan jag fokusera på själva handlingarna som sker mellan oss, helt objektivt. När jag mentaliserar kan jag förstå hennes behov och avsikter och även mina känslor i detta. Jag kan lättare förstå varför hon beter sig som hon gör. Det innebär inte att jag ska tycka att det är ok och acceptera det, men jag kan särskilja på henne och mig själv, inte blanda ihop mina känslor som triggas i det hon gör eller säger. Dessa känslor får jag plocka bort och bearbeta separat.

När jag förstått detta, kan jag stå upp för mig själv, sätta en tydlig gräns och tydligt tala om vad som inte är ok för mig och vad jag inte accepterar. Hur detta tas emot är en annan femma, men jag har gjort det jag kan göra för att stå upp för mig själv. Det ger mig inre och yttre styrka. Det höjer min självkänsla och gör mig rak i ryggen.

Förmågan att mentalisera skapar tillit och en känsla av trygghet i våra relationer och möjliggör en god kommunikation. Att sätter gränser, står upp för sig själv och att inte göra något för någon annans skull, om det inte känns bra för mig.

Det är verkligen spännande och fascinerande att nyfiket undersöka och lära känna sig själv😁

Ha det gott!❤️

@vår2022 Mentalisering är intressant. Mentaliseringsförmågan blir ju nersatt när man mår dåligt, som när man är fast i ett beroende, när man mår psykiskt dåligt, när man är utmattad etc. Och i en familj drar man lätt andra med sig i den negativa spiralen och till slut mår alla dåligt och ingen kan längre riktigt mentalisera.
Ja, mentaliseringsförmåga är en viktig sak.

@Cloette Ja, för att kunna mentalisera måste man må bra. Sen tänker jag också att vi har fått olika möjligheter till att kunna träna på att mentalisera som barn beroende på hur våra föräldrar har mått. Hur som helst så berikar det att kunna se sig själv utifrån och andra inifrån❤️

@Himmelellerhelvette Ja, visst är det intressant! Tycker att många av våra samtal har handlat om mentalisering, att kunna skilja på sig själv och andra. Det är när det känns som svårast som man måste orka fortsätta mentalisera😁.
Kram❤️

Sista semesterdagen infinner sig och min app säger 660 nyktra dagar. Solen skiner och det ser ut att hålla sig hela dagen. Ska passa på att tvätta och hänga ute, det luktar så gott om utetorkad tvätt. Har haft lite motstånd till att börja jobba igen efter all ledighet med inga större krav och att bara få vara. Denna sommar har vi varit på hemmaplan största delen och det har varit skönt. Vi har kunna bygga staket och pyssla med saker som vi velat få gjorda hemma, åkt på dagsutflykter och träffat lite nära och kära. Gått mycket i skogen med hundarna och njutit. Skönt att inte haft fullspäckat schema, trivs med lugnet. Någon dags aktiviteter, sedan lugnt emellan.

Denna sommar har också inneburit mycket reflektioner, troligen för att det funnits mycket tid för det. Mycket också för att jag haft tid att vara aktiv på forumet och ta in en del av det som händer här. Många spännande och givande dialoger som jag tagit in och reflekterat kring. Saker som händer i det privata och i min omgivning som det också finns tid att reflektera och fundera kring. Funderingar kring min värderade riktning och det känns som jag följer den. Vi har följt flera serier och haft som rutin att titta på några avsnitt varje kväll efter middagen. Skönt att få stänga av huvudet emellanåt genom att fokusera på det som sker i serien, fokusera på att måla brädor och se hur färgen tar över och till slut är den helt vit eller blå. Fokusera på hur staketet växer från en första bräda till ett helt staket. Fokusera på att klippa bort alla döda blommor och bara låta de fräscha vara kvar. I löpspåret fokusera på att sätta foten rätt i spåret så att man inte råkar snubbal på en hal rot, men samtidigt flödar tankarna fritt från det ena till det andra och vips så är rundan klar och så även flera tankar som kommit på plats, ”ja så ska jag göra!”. Att fokusera men samtidigt koppla av och fyll på med energi.

Kikade på min mail då jag behövde meddela en sak, det kändes faktiskt ok även om det kryllade av mail, att det inte skulle bli så farligt att börja jobba igen😁. Ska göra klart en större sak som jag påbörjade innan semestern och även ta mig an ett nytt uppdrag, så känner lite press och att behöva leverera igen. Men också rätt roligt och skönt att komma in i arbetslunken igen. Helt ok. Valde att börja jobba en torsdag för att första veckan ska gå snabbare och nära helgen. Men först njuta klart av denna dag i ledighet, dricka upp mitt kaffe och komma igång. Fylla en tvättmaskin, på med löpardojjorna och en tur med hundarna i skogen. Sedan hänga tvätten när jag är tillbaka och ta vara på resten av dagen.

Ha en fin onsdag!🌞❤️

@vår2022 Stort grattis till 661 nyktra dagar! Själv har jag 41 dagar. Men om man ser det från den ljusa sidan har jag bestigit det värsta hindret nu framöver borde det mest vara frågan om att lära mig att orientera mig i det nyktra livet :) Och lära känna mig själv som nykter.

@vår2022 Vad fint det låter , du gör så vackra beskrivningar av vad jag ändå tolkar som vardagliga situationer ❤️ Och det är väl just det som är knepet här i livet , att känna in stunden , att vara här och nu 🙏 Hoppas att första arbetsdagen gick bra 🥰 Rutiner och höst ska inte underskattas känner jag 🙏🥰

Du är en förebild 🙏❤️