@Se klart Ja, är inte heller någon översovare, framförallt inte nu som nykter. Skönt att kunna åka hem till lugnet när man känner för det. Det blev en kaffe, sedan en långpromenad i skogen med hundarna. Därefter ett dopp i en sjö, jag med min gipsade arm över ytan😁. Sedan en kaffe till efter det i solen. Det är ju också så härligt att som nykter orkar man även jobba i trädgården på en midsommardag. Vi, eller rättare sagt min man klippte vår häck som är ett stort projekt varje sommar, jag hjälpte till så gott det gick och hejade på. Det blir så snyggt när den är klippt. Nu en stunds njutning i skuggan omgiven av mina vackra pioner som slår ut som bäst. En sort är rosa med en gul kropp i mitten och de andra är rosa bondpioner. Det har tagit massor av år innan de blommat för första gången och nu kommer det massor av blommor varje år, allt fler och fler. Köksträdgården frestar med olika sorters sallader, dill, persilja och annat gott. Idag ska jag skörda min egna sallad för första gången.

Ha en riktig fin fortsatt midsommardag med alla de dina❤️

@Andrahalvlek Ja, det är skönt att kunna åka hem när man vill. Vi var där från lunch till kväll, vi hade trevligt och det dracks måttligt. Då går det att konversera och vara på samma plan. Men alltid lika skönt att sen komma hem och sova.

Ha en fin midsommardag med din lilla Emil❤️

@Daemon Ja, undrar varför det blir så lugnt när man själv är nykter i vissa sammanhang😂. Den som festade mest har blivit lugn. Det är så otroligt skönt att vara närvarande och delaktig i det som händer, minnas allt som händer och inte spårat ut. Inte vara på jakt efter att fylla på sitt glas hela tiden och kunna ta det chill istället. Man har det helt enkelt roligare som nykter😁.

Ha en fin midsommardag!❤️

Idag fick jag känna det igen, att jag är lycklig😁. Maken, jag, grannen och våra hundar tog en timmes löptur i skogen kl 7. Sedan tog vi bilen till ett bad i ett naturreservat där även hundar får bada. Vår äldre hund älskar vatten och simmade iväg. Valpen har inte badat eller simmat ännu i sitt liv, och han tog stora steg med bakbenen i vattnet, det så så roligt ut. Det är väldigt långgrunt så han gick längre och längre ut. Till slut så bara simmade han, det så så häftigt ut. Två hundar som simmade runt om oss. Sedan torkade vi i solen, drack vi kaffe och medhavda smörgåsar på stranden. Inte en kotte var där mer än vi. Det var så lugnt och fridfullt och jag kände fullständig lycka. Det behövs inte mer än så här för att känna lycka. Vi åkte hem vid kl 1o och dagen kunde inte ha börjat bättre. Passade på att städa huset, ut med mattor, tvätta sängkläder och hänga ut på tork. Sedan bädda med dessa nytvättade sängkläderna om luktar så gott. Klar kl 14 och nu ska jag bara koppla av, lyssna på sommarpratare, dricka kaffe och ha det gott och vara lycklig😁. Vilken bra start det blir på jobbveckan som kommer.

Ha det gott!🌞❤️

@vår2022 Det låter underbart 🥰 Annie Grace har så rätt när hon säger att alkoholen tar ifrån oss förmågan att känna lycka och glädje i vardagliga ting. Definitionen av lycka är att vara genuint nöjd med det man har. Med alkohol på spelplanen jagar man konstant det perfekta ruset, det som mot slutet ytterst sällan ens blir av. Jag minns min sista tid med alkohol som ingenting, ingenting, ingenting, och plötsligt jättefull och minnesluckor.

Och sen är det omöjligt att gå runt och känna sig lycklig dagarna i ända. Att fyllas av enorm nöjdhet och glädje då och då är bra nog. Generellt tycker jag att nykterheten har gjort mig mer grundglad och grundnöjd. ”Golvet” har liksom höjts, och då och då fylls jag av innerlig lycka. Och när den kommer fyller den verkligen varje centimeter i min kropp och den stannar kvar mycket längre än alkoholen någonsin berusade mig på ett positivt sätt.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Ja, du har så rätt! Det var oerhört svårt att känna lycka som alkoholberoende och med alkohol i kroppen. Slutligen handlade det mer eller mindre om att stilla abstinensen och det fanns det inga lyckokänslor i. Jag tror också att vi är på jakt efter en konstgjord lycka, materiellt, skönhetsmässigt, status eller efter en hypad upplevelse. Man missar lätt det vardagliga, här och nu, för att sikten är inställd fel, långt bort och förväntningarna är så stora på att känna lycka. Man skymmer sikten för det som är och pågår i våra liv. Min lycka är att jag känner mig tillfreds med livet och är tacksam för det jag har. Det tror jag har medfört att mitt sikte är inställt på korta avstånd, där jag kan upptäcka lyckan precis runt om mig, när det händer, när det känns så där tacksamt och underbart. På något sätt spänner jag inte längre bågen och höjer inte mina förväntningar i högan skyn inför något. Jag kan se fram emot saker och känna en glädje inför att något ska ske, men den är mer sansad. Jag njuter mer i små portioner på vägen liksom. När lyckokänslorna kommer, njuter jag av dem och uttalar det högt, det ger än mer lycka. Sen har jag inga förväntningar på när det ska ske nästa gång, för det kommer när det kommer. Så det är nog som du säger, man är nog generellt mer grundglad och mer grundnöjd😁

Ha det fin i solen🌞❤️

@Himmelellerhelvette Ja, det vardagliga är det mest underbara för mig. Det är i den som man är i mest, även när det är helg. Semester är verkligen härligt, att få skrota omkring var man än är, och det gäller att stanna upp emellanåt och bara ta in, njuta och känna lycka🌞❤️

Idag på jobbet hände en rolig sak. Några kollegor pratade om vilka som kommer till jobbet imorgon, att vi skulle kunna ta en AW efter dagens slut. En ganska nyanställd kollega sade att han kunde följa med, men att han bara dricker alkoholfritt. Jag tillade att då är vi två stycken, även jag dricker bara alkoholfritt. Vi började skämta om att vi kunde bilda en klubb när de andra börjar svamla och blir onyktra😂. Det kändes så häftigt på något sätt, att han bara sa det så där rakt ut och att jag hakade på. Det var ett så bra tillfälle och skönt att säga det. Det blev inga följdfrågor alls. Känner mig så stolt över att vara en som dricker alkoholfritt och det känns så självklart. Jag tror att mina kollegor ser det och att det blir lika självklart för dem att jag inte dricker alkohol. Det smittar liksom😁.

Ha en fin måndagskväll❤️

@Himmelellerhelvette @Amanda L
Ja, det känns skönt att som det naturligaste i världen säga att man dricker alkoholfritt😁. Det som också är skönt är att det inte finns någon skamkänsla bakom det mer. Nuförtiden när jag tänker på att jag inte dricker alkohol mer, så är tankarna att jag inte gör det för att det är skadligt och att jag håller mig fräsch, sund och är lite klokare än de som dricker. Att det inte är min stil, inte min påse😂. Känns nästan som att jag glömt bort hur det var när jag drack, som ett annat liv för länge sedan. Att det känns så självklart att jag inte dricker och inte finns på kartan att jag skulle göra det. Inte en uns av önskan att få ett rus genom alkohol, det känns så avlägset och en känsla av hur galet det skulle vara att frivilligt hälla i sig gift och bli förgiftad. Så tacksam för att det känns så och att det kunde bli så❤️

Min semester har nu startat och jag vaknar upp i vår stuga som ligger vackert belägen norröver i landet. Här är det mest naturens läten som hörs och det är en regnig morgon och det blåser en hel del. Träden susar så det låter nästan som vi bor vid en fors, men det är vid en vacker sjö. Njuter av min ledighet och mornar mig med en kopp kaffe i sängen och känner hur det luktar eld från den tända vedspisen genom det öppna fönstret. Nu är det lyxtider för hundarna. De får sova i samma rum som oss. Bäddarna står på golvet men det är vår säng som gäller för dem också😂. De får sova i sängen på vår semester, både mysigt och lite trixigt. De tar upp plats och vill gärna kura ihop sig så nära som möjligt, men är det semester så är det.

Det är min andra nyktra sommar här och jag minns hur den första påminde mig så mycket om att dricka alkohol i alla möjliga situationer. Hur jag njöt av den frid jag fick av att vara nykter här på stugan. Som att jag återupptäckte platsen. Hur otroligt skönt det var att vakna nykter varje morgon, pigg, fräsch och lugn. Här samlas vår stora familj varje år en sommarvecka. Att bo så tätt ihop en vecka kan skapa dålig stämning, framförallt om det finns alkohol med i bilden och lite saker som inte är uppredda. Förra året blev lugn och vi hade en skön stämning, ingen alkohol som flödade och jag var nykter. Då kunde jag handskas med situationer som ibland irriterade mig, se det från en annan synvinkel. Man får helikopterperspektiv när man är nykter😂, man ser delarna i helheten. Nerver ligger inte på ytan, de finns där de ska vara, inbäddade med ett skyddshölje runt om. Blodtrycket är inte för högt utan hjärtat pumpar på i en lugn, stilla rytm. Tankarna är positiva och känslorna är trygga, sköna och glada.

Vi var först på plats i år. Idag kommer resterande nära och kära. Vi ska välkomna dem med en god, varm gryta för hela gänget, lagad över den robusta vedspisen. Det är en härlig morgon och vindens sus i träden är mäktig. Luften är frisk och att det inte är sol spelar ingen roll. Den kommer säkert imorgon bitti när jag ska ta mitt dopp tillsammans med mina hundar i sjön, vi får se men vi ska bada ändå.

Ha en fin lördag!❤️

Låter jätteskönt @vår2022 ! Roligt att träffa den större familjen ibland. Här har mina och syrrans olika barn avlöst varandra i de små stugorna. Mitt minsta barnbarn springer in här hela tiden och vill leka. Ofta vill jag, men just nu vila lite! 🐳🐝

Jamen så härligt! I morse vaknade jag till regn och det var riktigt skönt. Bra för badsjöarna också, lite rotation. Och mina blommor glädjs. Hoppas du får en riktigt fin ledighet nu! Kram 🤗

@vår2022 just det där är bra med att vara nykter tycker jag. Att kunna handskas med situationer som irriterar en, och kunna se det från en annan och bredare synvinkel. På så sätt kan mycket bråk och tjafs undvikas.

@Cloette Ja, och som nykter får man tillgång till sina äkta och innersta känslor, som inte är förvridna av alkohol. Man kan jobba med att få mer självkännedom och vilka triggers som man har. Det vidgar ens perspektiv och jag har insett att jag många gånger varit den som triggat igång mig själv och även andra. Det blir en enda röra och knepig att reda ut när alkoholdjävulen varit med i snacket😂. Han har verkligen inte koll på något! Att vara nykter ger lugn, ro och harmoni❤️

@Geggan @Se klart Ja, det var mysigt när alla kom💕. Det kom sol på em när de kom. Idag lite molnigt men inte regn. Sov länge, till kl 8, på min första semesterdag. Druckit en kopp kaffe och det är dags att sparka igång denna dag. Det blir en löptur med maken och hundarna och sedan ett dopp, då kommer jag garanterat att vakna! Det är väl va 16 grader. Sedan hänga, umgås och laga mat för hela gänget.

Ha en fin dag❤️

@Himmelellerhelvette Detta är min andra sommar som nykter. Har nu haft en vecka som nykter och idag är första dagen utan barn och stora familjen. Tid för mer reflektion. Tycker nog att det är lite skillnad på denna sommar. Förra sommaren hade jag varit nykter ca 9 månader och var i en annan process, med en lycka att varje morgon och kväll vara nykter och med i allt som hände. Skapade nya minnen av att vara på stugan nykter. Mycket som hänt under detta år. Har i år ”tagit tillbaka” platser. En annan slags bearbetning denna sommar. Har tex promenerat tillbaka till en vacker plats där jag suttit bakfull, ledsen och med ångest. Har nu gjort om mitt minne om att vara på denna plats, återerövrat den. Hittade även en gammal vinbox som jag gömt för tre somrar sedan, med lite vin kvar i. Fick lite ångest över att se boxen, minnen som kom tillbaka över hur jag gömt vin för att kunna dricka ifred. Jag berättade för min man och mitt syskon om detta för att få bort känslan, vi skrattade lite åt det och den åkte med i återvinningen. Borta för gott ur mitt liv. Mindes när vi städade ut huset innan vi åkte, att jag alltid var bakis förr. Hur otroligt jobbigt det var, skakig, ångest och att jag alltid drack på morgonen för att orka med detta. Och sedan att jag blandade ihop min känslor med min dotter, hennes uppbrott från sitt ex påminde mig om mina egna känslor av svek sedan långt tillbaka. Sedan hände en incident med en brödrost som började brinna i köket, jag blev supercool, pratade lugnt och hanterade situationen bra. Skulle det hänt för tre somrar sedan skulle jag helt klart blivit mer stressad och på helspänn och det skulle påverkat de andra också. Istället lät jag känslorna komma efter att allt var klart och vi pratade igenom det som hänt.

En vecka in på semestern har varit mycket bearbetning och mycket känslor. Men för övrigt hur underbart som helst att vara nykter. Att varje morgon vakna nykter, ta ett morgondopp och glädjen över det när jag dricker mitt kaffe. Glädjen över att vara närvarande och tillgänglig. Glädjen över att komma närmare mina barn och att de vill vara nära mig och prata om sig själva. Har även närmat mig min mamma och det har också känts bra. Vi har ett nytt sätt att umgås på, där även mina villkor gäller med mindre spänning i luften.

När jag är mitt i mitt arbete och i vardagen finns inte så mycket tid för tankar och reflektion. Det känns så självklart att vara nykter och den som jag var då när jag drack, känns som en annan människa på ett sätt, men inte på ett annat. Jag minns hur jag tänkte och kände som är jag, men jag kan hantera dem på ett helt annat sätt idag. Och min man sade igår när vi pratade, att genom att vi slutade dricka, även han, så räddade vi både våra egna liv men också vårt gemensamma liv. Vi såg inte det tydligt då när vi drack, men vi kan se det tydligt nu. Våra bråk vi hade emellanåt och den destruktiva fyllan skulle förgjort oss. Fasiken vad läskigt det hade blivit om vi fortsatt sätta ”guldkant” på vårt liv genom att dricka. Vi har räddat både oss själva och vårt gemensamma liv genom att ha skapat en ny livsstil där drickandet inte är inblandat eller centralt längre.

Herre gud, var skulle jag varit idag om jag fortsatt att dricka? Läste om en forskare som studerade vad som gör oss mest olyckliga. Det är skadligt beteende och de som hamnar i
beroendeproblematik är bland de minst lyckliga. Det var där jag var och dit ska jag aldrig mer gå.

Så mycket känslor och bearbetning denna första semestervecka i andra sommaren som nykter. Men det är bra, det ger mig mycket, det för mig vidare i min värderade riktning. Det utvecklar mig, ger mig näring att vandra vidare i livet tillsammans med min man. En tacksamhet över att jag är där jag är idag och att jag slutade dricka. Nu har jag drygt tre veckor kvar av min semester och den ska jag njuta av, bara landa och känna tacksamhet. Ta vara på min tid, registrera känslor som kommer, uppmärksamma det som behöver bearbetas, gå igenom det och sedan låta det passera.

Ha en fin lördag!❤️