Tredje gången gillt

Jag har som alkoholberoende, eller tydligare som alkoholist, tidigare haft två långa uppehåll från alkoholen. Första gången var uppehållet tre år, andra 16 år. I slutet på båda dessa uppehåll hade jag tankar kring att kunna börja dricka under ordnade former, alltså någon enstaka gång och då med rimliga mängder alkohol. Detta var förmodligen en slags längtan efter att slippa vara alkoholist, att istället få vara "normal" (vad nu det är). Bättre kanske att säga att man ville få uppleva att vara en icke-alkoholist. Självklart har detta inte fungerat annat än en kort tid i början. Sedan har det spårat ur med alldeles för mycket drickande.

Karaktären av mitt drickande är att jag är periodare. Och det beror på att jag dricker såpass våldsamt att jag inte orkar dricka hela tiden. Perioderna varar några veckor, med kvällsfyllor under vardagarna och rejäla fyllor på helgerna. Eftersom jag inte vill dricka byggs en kraftig ångest upp, som dämpas av alkoholen, men som släpps lös ungefär som när en fördämning brister när jag slutar dricka. Sedan mår man väldigt dåligt. Men man återhämtar sig långsamt, och får tillbaka självförtroende och styrka. Då kommer "suget" och längtan efter alkoholen, och man ramlar snart dit igen i en ny period.

De två långa uppehållen som jag skriver om i inledningen har båda föregåtts att ett kraftigt och negativt destruktivt drickande, som kan liknas vid ett nästan livshotande självskadebeteende med alkoholens hjälp. Ja, nästan som en längtan efter att få dö med alkoholens hjälp. Men när man överlever kommer abstinens och ångest av obeskrivlig styrka.

Nu har jag åter igen haft en period med drickande, där det till slut blev ett sånt här sjukt destruktivt drickande. Jag mår till följd av detta fruktansvärt dåligt.

Min stora önskan är nu att få kraft och styrka att för tredje gången bli fri från alkoholen. Och nu för gott.
Ja, jag vet att man inte ska sätta upp långsiktiga mål, utan ta en dag i taget.

Jag har flera gånger varit inne och läst på Alkoholhjälpen. Ett fantastiskt forum tycker jag. Så många nyttiga och tänkvärda saker är skrivna här.
Jag tar själv nu steget och börjar skriva här. Förhoppningsvis kan det vara en hjälp när suget så småningom kommer smygande.

Och en sak har jag förhoppningsvis redan bidragit med: Inte ens 16 års uppehåll kan ta bort alkoholistfasonerna ur kropp och hjärna.

Mvh
Pi31415

14 månaders frihet..Du är verkligen en frisk fläkt och fin inspiratör på forumet. Det kanske blir ett nytt yrke? Nykterhetsinspiratör... Fint.. Kram..

Gunda

Att åka i fjällen och vandra där låter så härligt, tack för den upplevelsen jag fick av din berättelse.
Men vist är det mysko att öl och vin är så viktigt att det knappt finns andra drycker att välja på även på
en så avlägsen plats, men dryckerna är verkligen etablerade i vårt samhälle och tänk.
Jag skulle också vilja vara där du är både i nykterheten och fjället, med den klara luften och det
vackra landskapet. Men med tiden, vem vet?
Kram och grattis till dina 14 månader!

Du är också en stor inspirationskälla Miss Lyckad. Om du, jag, eller någon annan kan inspirera någon/några i kampen mot A så är det bra.

Du Gunda kan mycket väl nå en lång nykterhet. Startsträckan har du avverkat, och sedan är det enklare att fortsätta nykterheten.

Det värmer. Försöker fortfarande klura ut hur det fungerar med alla trådar och kommentarer...
.. men det hjälper att läsa om allas erfarenheter:)

PP

Med 14 månader! Så befriande. Det har varit värdefullt att få följa dig för min del, sedan du hittade hit! Fortsatt fin sommar!
//PP

Jag läste någonstans, eventuellt i någon AA-bok, att man mognar och/eller åldras inte mentalt när man dricker/missbrukar.
I så fall skulle jag vara ung i sinnet, och det stämmer nog för jag känner mig nästan lite barnslig ut i tänkandet ibland.
Fast om det är någon fördel ska jag låta vara osagt :)

med fullständigt ! Vi blir kvar, mentalt, i tiden före missbruket och det på gott och ont. Mest märks det på drogfria narkomaner, de är stillastående i tonåren :-) Jag kan tycka att det finns vissa fördelar med "barnasinnet" då vi fortfarande var nyfikna och tyckte livet var spännande att upptäcka och för egen del så har jag nog utnyttjat det för att göra ovuxna grejer på gamla dar :-))

Jag föredrar att umgås med yngre då jag har svårt för det snack som blir hos äldre där sjukdomar och defekter ska diskuteras och där ett nytt, fräscht, synsätt med nya ide'er lyser med sin frånvaro. Tids nog blir väl även jag sittandes i en stol medan dödsklockan tickar men till dess så gör jag vad jag kan för att ha roligt för min alldeles egna skull !

Hej Pi,

Vad fint att du verkar ha haft en sådan härlig semester. Gillar verkligen ditt inlägg #434. Ett lysande exempel på att det ALLTID måste finnas med alkohol vad man än tänker företa sig - även mitt ute i ingenstans. Alltid ska den där alkoholen ha sin givna och självskrivna plats. Jag är verkligen trött på det. Sedan är det intressant att så många (även jag själv tidigare...) starkt hävdade att jag drack alkohol enbart för smakens skull - sjuttioelva olika ölsorter ute i ingenstans liksom. Om det var sant så skulle väl fler försöka ordna med riktigt bra alkoholfria alternativ som gifter sig med maten?! Men så är det ju inte, eller åtminstone väldigt sällan. Nu när vi har varit iväg på middagar den senaste tiden, så har detta blivit extra tydligt. Värdparet vinnlägger sig om att tydligt tala om att de minsann har införskaffat ett alkoholfritt alternativ. Ungefär med attityden "titta vad duktiga vi är" och så ska jag bli jättetacksam och jätteglad. (Det blir jag förvisso, eftersom de flesta inte ens tänker på att alkoholfritt inte behöver betyda barnens sockerdricka). Men att de införskaffat ett alkohol-alternativ, som kostar skjortan i jämförelse, är inget som omnämns, utan ses som en självklarhet. Sedan blir det dessutom sura miner över att jag kaaaaaanske inte väljer att dricka just det alternativet som de bemödat sig att införskaffa. Ja, då är man tydligen otacksam och kräsen... Ok, ursäkta att jag hellre dricker mineralvatten är rödvinssaft... Hos ett par blev det en hel diskussion om detta efter middagen. På riktigt så "visste de inte vad de skulle göra med den här flaskan nu då". Antingen fick jag ta hem den eller så skulle den öppnas och hällas ut. Ungefär som att det var något giftigt som inte kunde förvaras i kylen. Jag kunde inte annat än att le... Tänk att det ska vara en så stor sak att någon har valt bort alkoholen? Om jag istället hade druckit lite för mycket av vinet, så hade det ansetts som en extra trevlig kväll. Nu blev jag mest en obekväm gäst. Visst är det intressant? Tur nog är jag där i min nykterhet att jag inte ser detta som ett problem eller tycker att det är jobbigt. Det blir mest som en mycket intressant iakttagelse.

Oj. Där gick jag igång i din tråd. Zorry!

Ha en jättefin dag Pi! Kram på dig

Det är helt ok, du får gärna gå igång i min tråd.

Jo jag har haft en skön sommar med många rofyllda och avkopplande aktiviteter. Jag har också kommit så långt i nykterheten, och är såpass trygg, att min nykterhet inte äventyras av diverse miljöer eller situationer.

Jag håller helt med dig, att det är jobbigt, eller åtminstone irriterande, när det görs en stor sak av något som egentligen borde vara helt självklart och naturligt, detta att en del inte dricker alkohol.

Jag läste i nåt av dina andra inlägg att du börjat jobba igen efter sjukskrivningen. Hoppas att det går bra för dig.

Ha en fin dag du också Muränan, och en stor kram tillbaka!

Gunda

Hej hoppas det är bra med dig ?
Det var länge sen jag såg några inlägg från dig.
Hur har du det?
Kram

efter mig och hur jag har det.

Jo, allt är bra. Nykterheten är en självklarhet för mig nu, och därmed har alkohol för mig personligen blivit en ickefråga.
Jag är fortfarande inne och läser här ganska ofta, men skriver inte.
De flesta frågorna och svaren kring alkohol finns i hundratals trådar och inlägg här inne redan.
När jag var ny läste jag i genom dussintals bra trådar, det var ett bra stöd för mig då.

Kan också nämna att jag nu varit befriad i 487 dagar, eller 16 månader.

Ha det gott!

att höra från dig, Pi! Jag är själv allt närmare det stadie du beskriver, men är fortsatt fashinerad av alkoholfrågorna...

PP

Återkommer och läser till och från. Lite även för att titta efter uppdateringar från gamla medkämpar, och kanske för att inte falla in i att glömma eländet. Iofs. Inget kul att hålla fast vid minnet, men samtidigt även viktigt relativt långt in i nykterheten, eftersom tankar på att vara "botad" annars riskerar att dyka upp. Snart fjärde året i nykterhet fullbordat...
//PP