Tredje gången gillt

Jag har som alkoholberoende, eller tydligare som alkoholist, tidigare haft två långa uppehåll från alkoholen. Första gången var uppehållet tre år, andra 16 år. I slutet på båda dessa uppehåll hade jag tankar kring att kunna börja dricka under ordnade former, alltså någon enstaka gång och då med rimliga mängder alkohol. Detta var förmodligen en slags längtan efter att slippa vara alkoholist, att istället få vara "normal" (vad nu det är). Bättre kanske att säga att man ville få uppleva att vara en icke-alkoholist. Självklart har detta inte fungerat annat än en kort tid i början. Sedan har det spårat ur med alldeles för mycket drickande.

Karaktären av mitt drickande är att jag är periodare. Och det beror på att jag dricker såpass våldsamt att jag inte orkar dricka hela tiden. Perioderna varar några veckor, med kvällsfyllor under vardagarna och rejäla fyllor på helgerna. Eftersom jag inte vill dricka byggs en kraftig ångest upp, som dämpas av alkoholen, men som släpps lös ungefär som när en fördämning brister när jag slutar dricka. Sedan mår man väldigt dåligt. Men man återhämtar sig långsamt, och får tillbaka självförtroende och styrka. Då kommer "suget" och längtan efter alkoholen, och man ramlar snart dit igen i en ny period.

De två långa uppehållen som jag skriver om i inledningen har båda föregåtts att ett kraftigt och negativt destruktivt drickande, som kan liknas vid ett nästan livshotande självskadebeteende med alkoholens hjälp. Ja, nästan som en längtan efter att få dö med alkoholens hjälp. Men när man överlever kommer abstinens och ångest av obeskrivlig styrka.

Nu har jag åter igen haft en period med drickande, där det till slut blev ett sånt här sjukt destruktivt drickande. Jag mår till följd av detta fruktansvärt dåligt.

Min stora önskan är nu att få kraft och styrka att för tredje gången bli fri från alkoholen. Och nu för gott.
Ja, jag vet att man inte ska sätta upp långsiktiga mål, utan ta en dag i taget.

Jag har flera gånger varit inne och läst på Alkoholhjälpen. Ett fantastiskt forum tycker jag. Så många nyttiga och tänkvärda saker är skrivna här.
Jag tar själv nu steget och börjar skriva här. Förhoppningsvis kan det vara en hjälp när suget så småningom kommer smygande.

Och en sak har jag förhoppningsvis redan bidragit med: Inte ens 16 års uppehåll kan ta bort alkoholistfasonerna ur kropp och hjärna.

Mvh
Pi31415

sexuellt överförd åkomma med nio månaders inkubationstid och 100% dödlighet.

Men medan man befinner i detta ändliga liv, kan man försöka skaffa sig erfarenheter och kunskaper så att man kan komma till insikt om hur man får en bra livskvalité.

Det får man genom att vara nykter!

Japp nykter får bli dagens honnörsord. Ändliga liv, som du skriver kan ändras till ”andliga” liv. Med tid för sinnesro, reflektioner, lärdom. Kan ju då bli livskvalite?. Alltså ekvationen är löst. (-alkohol)+ändlighet+andlighet+reflektioner=sinnesro +lärdom= livskvalité . Ha det bäst idag och alla andra dagar kram

är dagens lösenord också här. Den innebär inte automatiskt ett lyckligt liv (om det nu vore möjligt, – eller ens önskvärt...) men är en förutsättning.

ger förmodligen en mindre komplicerad och i genomsnitt mer lycklig tillvaro Dionysa.

Att ständigt ha det bra och vara lycklig är inte säkert att det är det bästa. Då blir man bortskämd och kanske inte tål minsta motgång.

Att glida fram genom tillvaron på en räkmacka är inte enbart positivt. Majonnäsen blir klibbig mellan tårna, och citronskivan ger torr hud.

Ha en bra måndagskväll!

Nyttan

Minns ni (om ni har ett par år på nacken) det lilla tecknade paret som fanns i veckotidningar på 70-80-talet ”Lycka är ....” och så någon gullig text om något enkelt i vardagen....Vad sjutton hette den serien?

Tänker att lycka är just små händelser människor och natur emellan som ibland är så flyktiga att vi knappt hinner uppfatta ögonblicket. Som bakfull blir dessa små ögonblick svåra att uppfatta - och då faller jag ner i min ensamhet.

Hoppas att ni alla får en underbar nykter dag!

i någon snödriva. Jag fortsätter tryggt framåt på den nyktra stigen utan att fastna i snödrivorna eller halka på isfläckar.

Till skillnad från den vita snön som är tillfällig och kan smältas bort av mildväder, så är min vita nykterhet bestående och inte utsatt för fasövergångar.

Nu för tiden behöver jag nästan inte ägna någon tid för, eller kraft till, att bevara nykterheten. Den är fortlöpande och självklar. Ja, självgenererande så till vida att en nykter dag lägger grunden för en ny dag med det bästa utgångsläget. En lugn och skön morgon. Som, om man nu inte sover bort dygnets bästa tid, ger en rofylld och harmonisk start på dagen.

Det låter betryggande, försöker mig på samma Stig som du. Men hos mig tenderar isfläckarna o snödrivorna hindra min framfart mellan varven. Ha en bästa dag.

skriver jag att jag i dag avverkar min 637:e nyktra dag.

Och för mig är nu varje ny dag helt naturligt och självklart nykter. Det fungerar utmärkt att vara en nykter alkoholist.

Ha det bra alla ni som kämpar. Och det går mycket bra att välja bort alkoholen och leva nykter!

Mirabelle

Vilken trevlig läsning du bjuder på :) Varma gratulationer till den nyktra tillvaron! Jag längtar till den dagen då det inre dividerandet är överstökat och nykterheten känns självklar, varje dag.

Ja, och det är ett trevligt liv.

Ett betydligt mer okomplicerat liv. Bara just detta att slippa alla dessa tärande och ältande, ständigt närvarande och ofta ångestfyllda tankar, på och kring alkohol. Bara det ger stora vinster och betydligt bättre livskvalité.

Du kan också nå dit. Du kan också få uppleva det Maribelle.

Så härligt att vi fortsätter att vara nyktra..Du är en fin man som stöttar många och hjälpte mig flera gånger när livet var tungt..Tack för fina råd och styrka..Kram